فقه تربیت اعتقادی ج ششم 000812.mp3
22.44M
صوت جلسه ششم : #فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 16 آبان 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه نهم 👇🏾:
ادامه مباحث کارکردهای فقه تربیتی
• 7. کارکرد فقه تربیتی در توسعه حقوق تربیتی، تقنین تربیتی، حکمرانی و سیاست گذاری تربیتی
• توضیح مفصل عرصه های فوق الذکر
• مراحل حکمرانی مطلوب: سیاست گذاری و خط مشی گذاری، تنظیم گری و مقررات گذاری و خدمات عمومی
8. کارکرد دیگر فقه تربیتی کمک به توسعه "اخلاق تربیتی اسلامی"
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فلسفه فقه تربیتی ج نهم 000816.mp3
17.45M
صوت جلسه نهم : #فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 16 آبان 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه دهم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته:
توضیح کارکرد هشتم (کمک به توسعه اخلاق تربیتی)
توضیح مفصل ادبیات جدید اخلاق پژوهشی و مطالعات اخلاقی و عرصه اخلاق کاربردی/سازمانی/حرفه ای و اهمیت اخلاق تربیتی و ....
9. کارکرد دیگر فقه تربیتی: توسعه قلمروهایی چون آیات الاحکام تربیتی، قواعد فقه تربیتی، تفسیر تربیتی قرآن و حدیث/سیره تربیتی.
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فلسفه فقه تربیتی ج دهم 000816.mp3
16.07M
صوت جلسه دهم : #فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 17 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه هجدهم 👇🏾:
ادامه دلیل 11: قاعده دعوت به خیر
- شرایط مدعوّالیه
- شرایط مدعوّ
- اصول حاکم بر قاعده دعوت به خیر
- توضیح رابطه طولی و عرضی قواعد فقهیه
- تفاوت قاعده فقهیه و اصولیه
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج هجدهم 000817.mp3
17.42M
صوت جلسه هجدهم: #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 17 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه نوزدهم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- اصول حاکم بر قاعده دعوت به خیر : احکام کیفیته الامتثال و کیفیت/روشهای دعوت
- استحباب اتقان در دعوت
- استحباب ابتدا به روشهای نرم
- قاعده الایسر فالایسر
- تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی
- مرجوحیتِ دعوتِ آسیب¬زا.
- تقدم روشهای مشارکتجو بر روشهای یکطرفه؛
- تقدم روشهای تشویقی بر تنبیهی.
- بحث صغروی: تطبیق قاعده دعوت به خیر بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس)
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج نوزدهم 000817.mp3
18.13M
صوت جلسه نوزدهم: #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 19 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه هفتم 👇🏾:
ادامه مباحث:
دلیل 3: تمسک به فحوای ادله وجوب تربیت عبادی برای وجوب تربیت اعتقادی
دلیل 4: روایت عبدالله بن فضاله
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت اعتقادی ج هفتم000819.mp3
18.18M
صوت جلسه هفتم : #فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 19 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه هشتم 👇🏾:
ادامه مباحث
- دلیل 5: سیره انبیاء و ائمه (علهیم السلام)
- جمع بندی ادله:
- جمع بندی تکلیف/حکم وجوب تربیت اعتقادی
- اختصاص حکم به پدر؟
- احکام حاکم بر کیفیته الامتثال (حکم روشهای تربیت اعتقادی)
- شمول حکم نسبت به اولاد نابالغ؟
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت اعتقادی ج هشتم000819.mp3
22.3M
صوت جلسه هشتم : #فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح اندیشه از مدرسه پاییزه فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی
🔹 به نظر میرسد تجربه زیسته فقه تربیتی که در دامن حوزه علمیه قم و به افتخار حوزه شیعه شکل گرفته و رشد پیدا کرده یکی از تجربههای موفق در فقههای نو است.
🔹 قلمرو فقه تربیتی به شعاع مفهوم تربیت است، اگر مفهوم تربیت را بریده از حکومتها دیدید، تربیت یک امر فردیست و فقه تربیتی هم همان است، اما اگر تربیت را در تعامل، تناسب و نسبت با حکومت و نهاد قدرت دیدید که واقعاً هم اینجور هست، قضیه خیلی متفاوت میشود و فقه تربیتی موضوعات بسیار مهمی را میتواند به دوش بکشد.
🔹 قلمرو و جغرافیای فقه تربیتی بسته به شعاع تربیت است، اگر تربیت را امر سازمانی دانستیم، تربیت غیر رسمی را تربیت دانستیم و تربیت در فضای مجازی را تربیت دانستیم، اینها احکامی دارد، موضوع شناسیهایی دارد، محمول شناسیهای فنی دارد.
🔹 انتظار میرود فقه تربیتی در اسلامی سازی علوم تربیتی کمک کننده باشد و میتواند و هست و کمک هم کرده است، ممکن است این تولیدات جدید و فقههای جدید به گسترش علوم اسلامی کمک نکند، اما اگر مسقط الرأس و منظر شما کمک به اسلامی سازی علوم انسانی باشد در واقع این فقهها فایده ثانویهای پیدا میکنند.
💢 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25245
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 24 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیستم 👇🏾:
وارد دسته چهارم ادله می شویم: ادله تربیت عبادی که به چند دسته تقسیم می کنیم: الف) ادله وظیفه مندی خانواده در تربیت عبادی، ب) و حکومت ج) و عالمان و معلمان
الف) ادله وظیفه مندی خانواده
- دلیل 1: ایه وقایه :
- در بادی نظر آیه بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس) دلالت ندارد و بی ربط است
- در تقریر دیگر می توان گفت: اگر اقامه نماز جماعت در مدرسه، تسبیبا (نیابت، وکالت، اجاره و ...) مصداق/مقدمه تربیت عبادی اولاد بشود، واجب خواهد بود
- دلیل 2: ملازمه حکم تعلم احکام مبتلاه به و تعلیم آنها و تطبیق بر اقامه نماز جماعت در مدارس:
- نتیجه بررسی : این ملازمه نهایتا بر استحباب دلالت دارد و اقامه نماز در مدارس (به مثابه تعلیم احکام مبتلابه) مستحب است (در محدوده دلالت این تقریر)
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیستم 000824.mp3
19.38M
صوت جلسه بیستم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 24 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و یکم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- دلیل 3: رساله الحقوق: حق ولدک .... و المعونه علی طاعته
- نتیجه بررسی:
- به قرینه سیاق و مناسبت حکم و موضوع، اعانت پایدار مدنظر است (یعنی آموزش/تربیت). پس آموزش طاعت الله و درونی سازی طاعه الله (تربیت عبادی) ابرز مصادیق المعونه علی طاه الله است
- دلیل 4: طرح بحث آیه شریفه «وامر اهلک بالصلاه»
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست یکم 000824.mp3
13.93M
صوت جلسه بیست یکم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از mousavi
MFT_Volume 7_Issue 14_Pages 169-192.pdf
404.1K
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده: سید نقی موسوی
چکیده
فقه تربیتی به عنوان بابی جدید در فقه و قلمرو نو در مطالعات تربیتی در حال شکل گرفتن است. همانطور که رشد و نموِ «قواعد فقهی» در فقه مهم و لازم بوده، تکوین و رشد شاخه «قواعد فقه تربیتی» نیز از اهمیت برخوردار است. نوشتار حاضر «دعوت به خیر» را در قامت یک «قاعده فقه تربیتی» تبیین نموده و با روششناسی فقهی و اجتهادی در سه بخش از مدرک قاعده، مفاد قاعده و تطبیقات و دلالتهای تربیتی این قاعده بحث کرده است. بنابر نتایج این پژوهش، دعوت به خیر بر مکلفان مستحب عینی و نیز بر عده ای از واجدین شرایط، واجب کفایی است. همچنین دعوت به خیر به مثابه یک روش تربیتی، دارای عناصر، شرایط و اصول حاکم است. برخی از شرایط مانند: علمِ داعی، مبتلابه و مفید بودن مدعوّ الیه و عقل و امکان فهم و پذیرشِ مدعوّ و ... . برخی از اصول مانند: استحباب اتقان دعوت، تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی، تقدم دعوت نرم بر سخت و ... .
#مقاله
#قاعده_دعوت
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
سه¬شنبه 25 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و دوم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- دلالت آیه «وامراهلک بالصلاه» بر مانحن فیه
- حکم اختصاصی بودن این آیه و تعمیم به غیرمعصوم؟
- تکلیف وجوب؟
- دایره اهل و اختصاص آیه به پدر؟
- شمول آیه به روشهای غیرامری؟
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست دوم 000825.mp3
18.09M
صوت جلسه بیست و دوم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
سه¬شنبه 25 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و سوم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- ادامه آیه وامراهلک بالصلاه و دلالت بر مانحن فیه
- دلیل 5: روایات مراقبت/توجه نسبت به نماز اولاد (مرور و طرح بحث روایات)
- تقسیم این روایات به دو دسته:
- الف) روایاتی که ناظر به تراز تحولی و ناظر به سنین مختلف 6و7و8و10 و پیش از بلوغ است ؛
- ب ) روایاتی که از اقداماتی چون تعلیم نماز، امر به نماز، مواخذه بر نماز، تنبیه بر نماز و ... سخن می گوید
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست سوم 00825.mp3
17.13M
صوت جلسه بیست و سوم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 26 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه نهم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
المساله الثانیه: مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها
سوال: آیا اساسا فقه/فقه تربیتی می تواند مراحل تربیت را تعیین کند و به قلمرو تعیین و تشخیص مراحل تربیتی قدم نَهَد؟
- معنای مراحل تربیت و نسبتش با «توالی اقدامات در بُردارِ زمان» و «توالی و ترتّبِ اقدامات تربیتی»
- پیشینه توجه ابواب فقهی به اوقات و زمان
-گزارشی از مراحل طفولیت (کودکی) در فقه: مولود، رضیع، فطیم، صبیّ غیرممیّز، صبی ممیز، مراهل، بالغ
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi