eitaa logo
سیدنقی موسوی
842 دنبال‌کننده
103 عکس
28 ویدیو
51 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 یکشنبه 16 آبان 1400 🔸درس «فلسفه فقه تربیتی» جلسه نهم 👇🏾: ادامه مباحث کارکردهای فقه تربیتی • 7. کارکرد فقه تربیتی در توسعه حقوق تربیتی، تقنین تربیتی، حکمرانی و سیاست گذاری تربیتی • توضیح مفصل عرصه های فوق الذکر • مراحل حکمرانی مطلوب: سیاست گذاری و خط مشی گذاری، تنظیم گری و مقررات گذاری و خدمات عمومی 8. کارکرد دیگر فقه تربیتی کمک به توسعه "اخلاق تربیتی اسلامی" 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 یکشنبه 16 آبان 1400 🔸درس «فلسفه فقه تربیتی» جلسه دهم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته: توضیح کارکرد هشتم (کمک به توسعه اخلاق تربیتی) توضیح مفصل ادبیات جدید اخلاق پژوهشی و مطالعات اخلاقی و عرصه اخلاق کاربردی/سازمانی/حرفه ای و اهمیت اخلاق تربیتی و .... 9. کارکرد دیگر فقه تربیتی: توسعه قلمروهایی چون آیات الاحکام تربیتی، قواعد فقه تربیتی، تفسیر تربیتی قرآن و حدیث/سیره تربیتی. 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 17 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه هجدهم 👇🏾: ادامه دلیل 11: قاعده دعوت به خیر - شرایط مدعوّالیه - شرایط مدعوّ - اصول حاکم بر قاعده دعوت به خیر - توضیح رابطه طولی و عرضی قواعد فقهیه - تفاوت قاعده فقهیه و اصولیه 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج هجدهم 000817.mp3
17.42M
صوت جلسه هجدهم: 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 17 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه نوزدهم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - اصول حاکم بر قاعده دعوت به خیر : احکام کیفیته الامتثال و کیفیت/روشهای دعوت - استحباب اتقان در دعوت - استحباب ابتدا به روشهای نرم - قاعده الایسر فالایسر - تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی - مرجوحیتِ دعوتِ آسیب¬زا. - تقدم روشهای مشارکتجو بر روشهای یکطرفه؛ - تقدم روشهای تشویقی بر تنبیهی. - بحث صغروی: تطبیق قاعده دعوت به خیر بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس) 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج نوزدهم 000817.mp3
18.13M
صوت جلسه نوزدهم: 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 19 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه هفتم 👇🏾: ادامه مباحث: دلیل 3: تمسک به فحوای ادله وجوب تربیت عبادی برای وجوب تربیت اعتقادی دلیل 4: روایت عبدالله بن فضاله 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 19 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه هشتم 👇🏾: ادامه مباحث - دلیل 5: سیره انبیاء و ائمه (علهیم السلام) - جمع بندی ادله: - جمع بندی تکلیف/حکم وجوب تربیت اعتقادی - اختصاص حکم به پدر؟ - احکام حاکم بر کیفیته الامتثال (حکم روشهای تربیت اعتقادی) - شمول حکم نسبت به اولاد نابالغ؟ 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح اندیشه از مدرسه پاییزه فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی 🔹 به نظر می‌رسد تجربه زیسته فقه تربیتی که در دامن حوزه علمیه قم و به افتخار حوزه شیعه شکل گرفته و رشد پیدا کرده یکی از تجربه‌های موفق در فقه‌های نو است. 🔹 قلمرو فقه تربیتی به شعاع مفهوم تربیت است، اگر مفهوم تربیت را بریده از حکومت‌ها دیدید، تربیت یک امر فردیست و فقه تربیتی هم همان است، اما اگر تربیت را در تعامل، تناسب و نسبت با حکومت و نهاد قدرت دیدید که واقعاً هم این‌جور هست، قضیه خیلی متفاوت می‌شود و فقه تربیتی موضوعات بسیار مهمی را می‌تواند به دوش بکشد. 🔹 قلمرو و جغرافیای فقه تربیتی بسته به شعاع تربیت است، اگر تربیت را امر سازمانی دانستیم، تربیت غیر رسمی را تربیت دانستیم و تربیت در فضای مجازی را تربیت دانستیم، این‌ها احکامی دارد، موضوع شناسی‌هایی دارد، محمول شناسی‌های فنی دارد. 🔹 انتظار می‌رود فقه تربیتی در اسلامی سازی علوم تربیتی کمک کننده باشد و می‌تواند و هست و کمک هم کرده است، ممکن است این تولیدات جدید و فقه‌های جدید به گسترش علوم اسلامی کمک نکند، اما اگر مسقط الرأس و منظر شما کمک به اسلامی سازی علوم انسانی باشد در واقع این فقه‌ها فایده ثانویه‌ای پیدا می‌کنند. 💢 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25245 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 24 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیستم 👇🏾: وارد دسته چهارم ادله می شویم: ادله تربیت عبادی که به چند دسته تقسیم می کنیم: الف) ادله وظیفه مندی خانواده در تربیت عبادی، ب) و حکومت ج) و عالمان و معلمان الف) ادله وظیفه مندی خانواده - دلیل 1: ایه وقایه : - در بادی نظر آیه بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس) دلالت ندارد و بی ربط است - در تقریر دیگر می توان گفت: اگر اقامه نماز جماعت در مدرسه، تسبیبا (نیابت، وکالت، اجاره و ...) مصداق/مقدمه تربیت عبادی اولاد بشود، واجب خواهد بود - دلیل 2: ملازمه حکم تعلم احکام مبتلاه به و تعلیم آنها و تطبیق بر اقامه نماز جماعت در مدارس: - نتیجه بررسی : این ملازمه نهایتا بر استحباب دلالت دارد و اقامه نماز در مدارس (به مثابه تعلیم احکام مبتلابه) مستحب است (در محدوده دلالت این تقریر) 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیستم 000824.mp3
19.38M
صوت جلسه بیستم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 24 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و یکم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - دلیل 3: رساله الحقوق: حق ولدک .... و المعونه علی طاعته - نتیجه بررسی: - به قرینه سیاق و مناسبت حکم و موضوع، اعانت پایدار مدنظر است (یعنی آموزش/تربیت). پس آموزش طاعت الله و درونی سازی طاعه الله (تربیت عبادی) ابرز مصادیق المعونه علی طاه الله است - دلیل 4: طرح بحث آیه شریفه «وامر اهلک بالصلاه» 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست یکم 000824.mp3
13.93M
صوت جلسه بیست یکم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از mousavi
MFT_Volume 7_Issue 14_Pages 169-192.pdf
404.1K
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: سید نقی موسوی چکیده فقه تربیتی به عنوان بابی جدید در فقه و قلمرو نو در مطالعات تربیتی در حال شکل گرفتن است. همانطور که رشد و نموِ «قواعد فقهی» در فقه مهم و لازم بوده، تکوین و رشد شاخه «قواعد فقه تربیتی» نیز از اهمیت برخوردار است. نوشتار حاضر «دعوت به خیر» را در قامت یک «قاعده فقه تربیتی» تبیین نموده و با روش‌شناسی فقهی و اجتهادی در سه بخش از مدرک قاعده، مفاد قاعده و تطبیقات و دلالت‌های تربیتی این قاعده بحث کرده است. بنابر نتایج این پژوهش، دعوت به خیر بر مکلفان مستحب عینی و نیز بر عده ای از واجدین شرایط، واجب کفایی است. همچنین دعوت به خیر به مثابه یک روش تربیتی، دارای عناصر، شرایط و اصول حاکم است. برخی از شرایط مانند: علمِ داعی، مبتلابه و مفید بودن مدعوّ الیه و عقل و امکان فهم و پذیرشِ مدعوّ و ... . برخی از اصول مانند: استحباب اتقان دعوت، تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی، تقدم دعوت نرم بر سخت و ... . 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 سه¬شنبه 25 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و دوم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - دلالت آیه «وامراهلک بالصلاه» بر مانحن فیه - حکم اختصاصی بودن این آیه و تعمیم به غیرمعصوم؟ - تکلیف وجوب؟ - دایره اهل و اختصاص آیه به پدر؟ - شمول آیه به روشهای غیرامری؟ 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست دوم 000825.mp3
18.09M
صوت جلسه بیست و دوم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 سه¬شنبه 25 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و سوم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - ادامه آیه وامراهلک بالصلاه و دلالت بر مانحن فیه - دلیل 5: روایات مراقبت/توجه نسبت به نماز اولاد (مرور و طرح بحث روایات) - تقسیم این روایات به دو دسته: - الف) روایاتی که ناظر به تراز تحولی و ناظر به سنین مختلف 6و7و8و10 و پیش از بلوغ است ؛ - ب ) روایاتی که از اقداماتی چون تعلیم نماز، امر به نماز، مواخذه بر نماز، تنبیه بر نماز و ... سخن می گوید 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست سوم 00825.mp3
17.13M
صوت جلسه بیست و سوم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 26 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه نهم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: المساله الثانیه: مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها سوال: آیا اساسا فقه/فقه تربیتی می تواند مراحل تربیت را تعیین کند و به قلمرو تعیین و تشخیص مراحل تربیتی قدم نَهَد؟ - معنای مراحل تربیت و نسبتش با «توالی اقدامات در بُردارِ زمان» و «توالی و ترتّبِ اقدامات تربیتی» - پیشینه توجه ابواب فقهی به اوقات و زمان -گزارشی از مراحل طفولیت (کودکی) در فقه: مولود، رضیع، فطیم، صبیّ غیرممیّز، صبی ممیز، مراهل، بالغ 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi