سیدالعلماء
🔺 ... ممکن است افرادی که به محضر علمای خراسان مشرف شده و کمالاتی از آن سروران دیده باشند و نیز نقل تشرف بعضی از آنان را به محضر امام عصر ارواحنا له الفداء را شنیده باشند، باور نکنند که ممکن است این اعاظم در اینگونه مسائل دچار اشتباه شده باشند؛ ولی باید بدانند که طبق روایت اختلاف جناب ابن ابی عمیر با جناب هشام، این عوارض بشریت به غیر معصوم عارض خواهد شد و شاهد این عرض داستانی است که در همین نزدیکیها یعنی در عصر قاجار واقع شده: یکی از علمای فارغ التحصیل از نجف اشرف در بازگشت به ایران، در حوالی تهران به شغل روحانیت و اقامهی جماعت اشتغال داشته و بسیار مرد پاکدل و صادقی بوده است. یکوقت به مناسبتی متذکر میشود که چرا در رشته علوم اعتقادی و عقلی مانند رشتهی فقه و اصول تخصصی ندارد و این کمبود را حتماً باید جبران کند.
این بود که حسب الوظیفه به تنهایی و بدون آشنایی به سوی تهران حرکت میکند و در این شهر، سرگردان میگردد ولی ناگاه شخص ناآشنایی به او میرسد و او را به مدرسه و به مدرس معقول و به کتاب شفا و به هر چه که لازم داشته هدایت میکند و هر مشکلی پیش میآید با ملاقاتی آن را حل مینماید. از او میپرسد که جریان شما چیست، میگوید ما از ناحیهی مقدسه مأموریم امثال شماها را یاری رسانیم. این داستان را در رسالهی الکلام یجر الکلام مرحوم آیت الله سید احمد شبیری زنجانی و جناب آقای آیت الله شبیری از مراجع قم میتوان ملاحظه کرد و نیز مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، شفاهاً نقل میکرد.
🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش
تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم آیت الله شیخ محمّدتقی آملی (۲۹ #شوال ۱۳۹۱ق= ۲۷ #آذر ۱۳۵۰ش)
🔺تمجید از #حکمت_متعالیه
مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی که از معاصرین بود در قم چند روزی بحث تفسیری را شروع کرده بود و به مناسبتی از مرحوم ملاصدرا سخن به میان آمد، ایشان صریحا فرموده بود: ملاصدرا را حتی یک فیلسوف نباید گفت. امام خمینی قده در اثناء درس فرموده بود: ملاصدرا و ما ادراک (ما یا من) ملاصدرا؟
🖋 ... اصل ابتکار و دقت علمی ملاصدرا به حدی است که مدرسینی مانند مرحوم علامهی #رفیعی_قزوینی و مرحوم آیتالله شیخ محمد تقی #آملی و دیگران نتوانستهاند از ظرافت و دقت و باریکی آن جز اظهار عجز و بیان صعوبت سخنی بگویند ولی قراین و شواهد حاکی از صعوبت افهام و ابرام آن است. مرحوم محقق #آملی در مقدمهی حاشیه بر #منظومه میفرماید: «فانی مع قلة البضاعة و تشتت الحال و کثرة الاشتغال صرفت بعض اوقاتی حین دراستی شرح المنظومة فی الحکمة المتعالیة الذی لم یأت فی المصنفات المتقدمین و المتأخرین مثله فی جمعه المشارب و تدقیقه و تحقیقه و لله درّ مصنفه و علیه سبحانه اجره. فاستخرتُ الله فی الشروع من ابتدائه سائلاً منه التوفیق للانتهاء الی ما ابتدأتُ منه راجیاً منه الاجابة...» میفرماید دورهی اول را که از مقصد ثانی شروع کرده بودم، به پایان رسانیده سپس با #استخاره از حق تعالی از ابتدا شروع کردم در حالیکه توفیق انتهای آن را از وی میطلبم.
آیا این قراین را میشود نادیده گرفت...
🖊 مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔻 قساوت قلب
🔺 بزرگان اهل معرفت گفتهاند که:
"در زمین دیگران خانه مکن
کار خود کن کار بیگانه مکن"
یعنی هر چه که تو در دنیا زحمت بکشی و به هر جایی که برسی، اگر آن چیز باقی بماند، دیگر مال تو نیست. تو آن را میگذاری و میروی. حالا فرض کنید ما آمدیم و آنقدر وسعت پول و مال و گنجینه پیدا کردیم که یک شهر ساختیم- مثلاً یک شهر قزوین یا یک شهر رشت را اصلاً ساختیم- خانههایش را اجاره دادیم، آبهایش را برای کشاورزی به کار گرفتیم، فرودگاه برایش ساختیم، بعد هم آنطرف در دریا کشتی برای ما کار میکرد. خوب دیگر از اینها که بالاتر نیست.
حالا آن موقعی که داری میمیری تو با آن آدمی که اصلاً هیچی ندارد و دارد میمیرد یکسان هستی!. خوب این را حساب کن.
🔹 این حسابِ به این روشنی را هیچ کس نمیکند. چرا؟! چون از بس فکر متوجه به این امور و مسائل زندگی میشود که انسان دیگر انرژیای برایش نمیماند که فکر کند. اگر هم در یک مجلسی به او بگویند و پیشنهاد بدهند که بیا بنشینیم و فکر کنیم، نمیآید و اگر خیلی با ادب باشد، عذر میخواهد و میگذارد و میرود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔻 قساوت قلب 🔺 بزرگان اهل معرفت گفتهاند که: "در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن کار بیگانه مکن" یعن
🔺 علامه شعرانی در کتاب راه سعادت صفحه ۱۴۰ مینویسد:
«فرید وجدی در بعض کتب خود گفته است: طبیعیین از غایت دقت در صنع از صانع فرو ماندهاند.»
"فرید وجدی" از دانشمندان مصری است که یک دائرة المعارف چند جلدی نوشته است. او گفته که این مردمان دنیاپرست و طبیعی یعنی مردم روز در دنیا، تمدنها، اروپاییها همه و همه اینها از بس در صنع یعنی در مخلوقات در نفت، گاز، اتم، ماشین، رفتن با موشک به آسمان، در تمام این چیزهایی که آخرش دست انسان را خالی میگذارد و از دنیا میرود و هدف خلقت را از انسان میگیرد، آنقدر دقت میکنند، آنقدر طراحی میکنند، آنقدر درس قرار میدهند، آنقدر معلم و متخصص میسازند، تا همهی ممالک اسلامی و غیر اسلامی اینها دستشان از قرآنشان کوتاه شود. چرا؟ برای اینکه وقتی برنامه از این مسائل مادی پُر شد، دیگر جایی برای این مسائل معنوی نمیماند. اگر هم بماند برای خاطر این است که میگویند: اگر فلان آیه را بپرسند جواب بدهد، سه تا سکه طلا به او میدهند! یا یک مسافرت سوریه به او میدهند و فلان!.
🔹 ما نمیگوییم اینها نباشد. آنها برای جلب خاطر شاید به جا باشد. ما چیزی را بیخودی نمیخواهیم ردّ کنیم. میخواهیم بگوییم که قلب مرکز گرفتاری مسلمانهاست. [شیاطین] اینها را از راه قلب و دل، کلاه سرشان میگذارند و آنها یک چیزهایی نشان میدهند و انسانها را فریب میدهند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
این موضوع قساوت قلب و موضوع بیاعتنایی به کتاب خدا- نعوذبالله- و حتی بیاعتنایی به نماز، بیاعتنایی به اذان و اقامه و اینطور چیزها از اینجا سرچشمه میگیرد.
علامه شعرانی میفرمایند: «مؤلف گوید هر چند بر مطلبی دلیل قوی و روشن موجود باشد، تا کسی به آن توجه نکند و در آن دقت ننماید نتیجهای از آن نمیگیرد.»
پس اینکه یک مطلبی صد در صد روشن و ثابت باشد، کافی نیست. چند درصدی هم باید #توجه همراهش باشد تا انسان یک نتیجهای بگیرد.
«مردم سادهلوح اعتراض میکنند که این همه حکما و دانشمندان چرا دهری شدند»
خوب ما میبینیم که بعضی حکما و مخترعین و مکتشفین هستند، مثلاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، فرض کنید که وزیر علوم عالی هستند در ممالک دیگر که اینها همه دست پروردهی فرهنگها هستند دیگر، یک عمری تلاش کرده و دارای مدارج عالی شدهاند. چطور اینها دهری هستند و هیچ اصلاً دین ندارند؟!
«مردم سادهلوح اعتراض میکنند که این همه حکما و دانشمندان چرا دهری شدند و گفتار انبیاء را نپذیرفتند و ایمان نیاوردند و چرا این مذهب باطل از اول جهان تا امروز باقی است و این همه کوشش پیغمبران و علمای دین و کتب آسمانی و ادلهی حکمای الهی آنها را قانع نکرده و این مذهب باطل را بر نیانداخته است؟ یا گویند: بسیاری مردم که در عهد پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم بودند و معجزات او را دیدند و کلام او را شنیدند، باز به او ایمان نیاوردند؟ خداوند جواب این شبهات را در آیات فوق بیان فرموده است»...؛ «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ» (بقره : ۶-۷)؛ خداوند جواب این شبهات را در آیات فوق بیان کرده که این مردم غافلند و عادت به توجه در دلیل نکردهاند، گوئی بر چشم پرده آویخته. اگر یک پردهی ضخیمی جلوی هر بینندهای که در کمال سلامت چشم هست، بیندازند دیگر او آن طرف را نمیبیند. و دلهایشان را زنگ گرفته، نمیتوانند توجه کنند تا بفهمند. و این بهترین تعبیر است از مرض دل. مرض دل یعنی این. یعنی انسان دچار نوعی بیماری شود که آنقدر توجه به یک نقطههای مخصوصی بکند که برای این توجه به جاهای دیگر اصلاً فرصت سر برگرداندن ندارد که نگاه کند، ببیند کسی که صدایش میکند، کیست. و این تجربه میشود. حالا اگر به کسی بگویند که آقا! الآن دو نفر مأمور تو را میگیرند! او پا به فرار میگذارد. حالا که پا به فرار گذاشت، آیا اصلاً برمیگردد پشت سرش را ببیند؟ نه. اصلاً از ترسش پشت سرش را نگاه نمیکند. این ترس، این بیماری را برای او میآورد که گاهی در چاه میافتد و نمیفهمد! در جوی آب میافتد و نمیفهمد! یا سرش میخورد به دیوار و نمیفهمد! چون دیگر یک موضوع مهمی در مغز و فکرش جا کرده.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فاطمیه
🔺 ... عن أخيه الحسن بن علي بن أبي طالب: قال: رأيت امي فاطمة قامت في محرابها ليلة جمعتها فلم تزل راكعة ساجدة حتى اتضح عمود الصبح وسمعتها تدعو للمؤمنين والمؤمنات وتسميهم وتكثر الدعاء لهم، ولا تدعو لنفسها بشئ، فقلت لها: يا اماه لم لا تدعين لنفسك كما تدعين لغيرك؟ فقالت: يا بني! الجار ثم الدار.
[ بحارالانوار ج۴۳ صص۸۱-۸۲]
🔹 برداشتهایی از روایت امام حسن علیهالسلام از دعا کردن حضرت #زهرا علیهاالسلام برای مؤمنین در شب جمعه
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 تفسیرگوییِ مطالب علمی و رفع شبهات از بیانات علمی، اساسی و قانونی، همگی متخصص میخواهد و هر کسی نمیتواند بگوید که مثلاً بنا بر قرائت شما من این حرف را قبول ندارم و من قرائت دیگری دارم و قرائتها چند نوع است! اینها صحیح نیست. برای خاطر اینکه هر چیزی یک اساتیدی دارد و یک میزانی، که باید بیانات را تکفّل کنند و متخصصان عصر ما، توضیح بدهند.
مثلاً اگر متنی در فیزیک باشد، مسلماً همه قبول دارند که باید متخصصش بیاید و این متن را معنی کند؛ و اینکه استاد فیزیک میآورند برای همین است. وإلّا یک ادبیاتدان میآوردند برای فیزیک! اینکه نمیشود. پس اینگونه است که بعضی از مطالب تفسیر هیچوقت بدون مقدمه نمیشود.
یکی از اشخاصی که در قم تفسیر میفرمود مرحوم "اشراقی"بودند. خدا رحمتشان کند. ایشان پدر داماد مرحوم امام بودند و یک واعظ معتبری بودند که خیلی صدای غرّایی هم داشتند و در برههای از برهههای سخت تفسیر میگفتند. یکی از علما نقل میکرد که من زمانی که شنیدم ایشان تفسیر میگوید به ایشان گفتم که شما بر چه اصولی تفسیر میفرمایید؟ او تأمل کرد و گفت: چند سال است که من اینجا تفسیر گفتهام ولی این سؤال را کسی از من نکرده!
معلوم میشود که این سؤال چسبیده بود به او که چه سؤال خوبی است. آخر نمیشود که تفسیری نوشته شود یا گفته شود ولی اصولی به کار گرفته نشود. حالا شما از هر سورهای که میخواهید وارد تفسیر شوید، همینطوری نمیشود؛ بلکه باید ببینید بر چه اصولی دارند برای شما قوانین میگذارند؟ این اصول و قوانین باید قبلاً روشن شود که گفته شود بنابر تکیه بر آن قوانین، مقصود از این آیه این است. هرج و مرج که نیست که هر کسی دلش بخواهد تفسیر به رأی بکند و بگوید: به عقیدهی من این کلام معنیاش این است! عقیدهی شما بر چه اساسی است؟ از کجا آمده؟ چگونه شما به این مطلب راه پیدا کردهای؟ و اینگونه مسائل.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ... آدمی که دنبال نادانی است، یعنی کسی که میرود مدرک بگیرد تا شغلی مثل شغلهای خطرناکِ پُر مسئولیت به دست آورد بدون این که خودش را ساخته باشد، بدون اینکه زیر دست یک مربی کار کرده باشد، بدون اینکه ترسی از خدا در دل خودش حس کرده باشد؛
↙️ «فدقَّ الله مِن هذا خَیشومة»
[ترجمه: بکوبد خدا بهخاطر این خصلتها بینی او را» یعنی او را خوار و ذلیل میکند.]
🔹 ائمهای که معدن علم و حلماند میدانند که این اجتماع چه به سرش میآید. از دست یک مشت افرادی که لایق جایگاههای خود نیستند، به هر دری میزنند تا به آنجا برسند. و این را پیروزی هم میدانند! میگویند ما پیروز شدیم، فلان حزب پیروز شد.
❌ تمام این مزخرفات مال خارجیهاست که این ها کورکورانه تقلید کردهاند.
پیروزی اصلا یعنی چی؟! پیروزی در چی؟! با که جنگ داریم که پیروز شویم؟! داریم زیر بار مسئولیت خُرد کنندهای میرویم. پیروز شدیم یعنی چی؟! اینها مال تربیت نداشتن است. مال بیتربیت بودن است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama