eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
akhlag-20.mp3
11.65M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۰ @shakhehtoba
4_5850200186814464183.mp3
3.98M
(تندخوانی) جزء ششم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 6.mp3
4.24M
&شماره 6 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
نكته 984 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ‏ (بقره 186). كتاب صيام در فروع كافى بابى در نهى از گفتن رمضان بدون شهر، منعقد است (ص 182 ط 1 ج 1، باب 4) باب فى النهى عن قول رمضان بلا شهر: باسناده الى غياث بن ابراهيم عن ابى عبد الله عن ابيه عليهما السلام قال قال امير المؤمنين صلوات الله عليه: لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان. و باسناده الى سعد عن ابى جعفر عليه السلام قال كنا عنده ثمانية رجال فذكرنا رمضان فقال لا تقولوا هذا رمضان و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل‏ لا يجيى‏ء و لا يذهب، الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فان الشهر مضاف الى الاسم و الاسم اسم الله عز ذكره و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن جعله مثلا وعيدا. در حديث ديگر از معصوم اطلاق رمضان بدون قول شهر است چنانكه در وافى باب من توالى عليه رمضانان (ج 7 ص 50) از كافى روايت كرده است باسناده الى محمد عن ابى جعفر و ابى عبد الله عليهما السلام قال سألتهما عن رجل مرض فلم يصم حتى أدركه رمضان آخر؟ فقالا ان كان قد برأ ثم توانى قبل أن يدركه الرمضان الاخر صام الذى ادركه و تصديق عن كل يوم بمد من طعام على مسكين و عليه قضاؤه، و ان كان لم يزل مريضا حتى أدركه رمضان آخر صام الذى ادركه و تصدق عن الاول لكل يوم مدا على مسكين و ليس عليه قضاء. ابو القاسم سهيلى گويد: شهر رمضان وقتى گويند كه ظرف باشد و رمضان وقتى كه مفعول باشد مثلا صام رمضان بايد گفت چون شامل همه رمضان ميشود و مفعول است و صلى شهر رمضان چون مستغرق رمضان نيست و ظرف است. پس بنابر قول سهيلى تعبدا ذكر شهر نبايد كرد فتأمل. هزار و يك نكته، ص: 806 @sHakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 7.mp3
8.42M
&شماره 7 💢به همراه دعای کمیل💢 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🔴 ودوم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مكتفيه به نفس رحمانى و عقل بسيط قلم اعلى يا عقل اول مخلوق اول است كه يكى از تعينات صادر نخستين است و مظهر اسم شريف مدبر است بلكه به ديده تحقيق چنان است كه در نفخات الهيه فرموده است: "حقیقت قلم اعلی به نام عقل اول عبارت است از آن معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه که خدا اراده فرمود که این حقیقت قلم اعلی را در بین ممکنات بی نهایت سر افراز گداند و آن را بر ظاهر صفحه ی نور وجودی بر اساس حرکت عینیه ارادیه و به موجب حکم علمی ذاتی اش منقوش سازد. (قلم اعلی همان صادره اول است که بقیه همه از او به وجود آمده اند به همین دلیل معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه است و تجلی او همه دیگر موجودات را به وجود می آورد و جامع همه اعیان ثابته است)" غرض اين كه اول ما خلق الله القلم , اول ما خلق الله العقل و در خلق معنى تقدير مأخوذ است در 'مصباح' فيومى است كه: اصل الخلق التقدير يقال خلقت الاديم للسقاء اذا قدرت له. (خلق همان اندازه است. وقتی گفته می شود چرم را برای آب رسانی خلق کردم یعنی آن را اندازه کردم و به آن اندازه بریدم (موجودات دو وجه دارند یکی وجه خلق بودن آنها است که از این باب که حد و اندازه دارند خلق اند و از این باب که این حد ها را کنار بگذاریم و آن وجود آن ها را ببینیم حق اند و خلقیت خلق تنها به همین اندازه ها است وگرنه همه حق اند)) و زمخشرى در 'اساس' گويد: "خلق الخراز الاديم و الخياط الثوب قدره قبل القطع." (خراز چرم را و خیاط لباس را خلق کرد یعنی قبل از برش آن را اندازه گیری کرد) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @ shakhehtoba
4_5850200186814464187.mp3
4.21M
(تندخوانی) جزء هفتم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
📗 📗 🍃بسم الله الرحمن الرحیم:🍃 💠معلم متعلم مي خواهد ♦️اگر خداوند دم به دم در حال تعلیم است، پس نفس ناطقه ای می خواهد که آن فآن در حال تعلم باشد و علم پیدا کند و به کمال برسد و آنگاه در مقام تعلیم دیگران، مکمل غیر خود شود. از این جهت، در ابتدای دروس معرفت نفس، این آیات( آیات 2_6 سوره علق و آیه 3 سوره جمعه) آمده است. 💠عزیزان! انسان دائما باید در حال تحصیل علم باشد! @shakhehtoba ♦️مرحوم آقای قمشه ای _ رحمت الله علیه_ می فرمودند: " خدایا! من کاری به بهشت و قیامت ندارم، فقط می خواهم بروم آنجا و خدمت حضرت امیر مشرف بشوم و عرض کنم: آقا جان! ما این نهج البلاغه را هیچ نفهمیدیم؛ این را برایمان شرح کنید و بفرمایید که چیست." در روایت می فرمایند: " منهومان لا یشبعان: طالب علم و طالب دنیا" دو گروه اند که هر چه با حرص و ولع می خورند، هرگز سیر نمی شوند؛ یکی آنهایی که مال دارند و در پی مال بیش ترند؛ و دیگر آنهایی که علم دارند و در پی تحصیل علم بیش ترند. منبع، حفظه الله تعالي : استاد صمدی آملی @shakhehtoba كانال ما در ايتا جهت مطالب روزانه 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
  ‌ مقام معلم سمت مقدس تعلیم و تربیت ، سیرت حسنه ی سفرای الهی است که برای تشکیل مدینه ی فاضله و اعتلای نفوس به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول به معارج قدسی ربوبی مبعوث شده اند . آنچنانکه در حالات خاص خودشان ، در مقام دعا از خداوند سبحان ، ارسال معلم ربانی را برای تزکیت و تعلیم انسانها مسالت می نمودند . این دعای حضرت ابراهیم خلیل است که در قرآن کریم آمده است : ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم و حق تعالی در استجابت دعایش فرموده است : کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیهم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون . # انسان_و_قرآن آملي @shakhehtoba
هر اثری نمودار دارایی موثرش است . به تعبیر قرآن کریم ( قُل کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِه ) هر کس فعل و عمل او ، گفتار و کردار او ، قلم و درس و بحث و سیرت او ، آیت و نشانه او ، ونمودار دارایی اوست . شاگرد مثال استادش است . شاگرد بیانگر حالات و اخلاق و آداب استادش است . شاگرد از استادش رنگ می گیرد . بقول خواجه عبدالله انصاری : الهی دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد . 📗 علامه حسن زاده آملي روحي فداه @shakhehtoba
4_5864131518829431060.mp3
26.39M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع تدبر در قرآن ✅ شب ششم 📆 10 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 25:16 مگابایت ⌛️ زمان: 61:21 دقیقه @shakhehtoba
04-ramazan 99 adeie 10-2-99 @samadi_amoli.mp3
33.21M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌ موضوع ادعیه ✅ روز چهارم 📆 10 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 31:67 مگابایت ⌛️ زمان: 77:36 دقیقه @shakhehtoba
05-ramazan 99 adeie 11-2-99 @samadi_amoli.mp3
28.64M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌ موضوع ادعیه ✅ روز پنجم 📆 11 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 27:32 مگابایت ⌛️ زمان: 66:44 دقیقه @shakhehtoba
نكته 820 ماه مبارك رمضان مانند ماههاى ديگر گاهى سى روز است و گاهى بيست و نه روز، شهر من الشهور يصيبه ما يصيب الشهور من النقصان. يسألونك من الاهلة قل هى مواقيت للناس. و فريقان بالاتفاق از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم روايت كرده‏اند كه الصوم للرؤية و الافطار للرؤية. عجب اين كه مرحوم صدوق در من لا يحضر پس از نقل چند حديث كه هيچگاه ماه مبارك ناقص نمى‏شود و هميشه تمام است اصرار شديد و اكيد بر تمام بودن دائمى آن دارد. شيخ طايفه در تهذيبين به چندين وجه آن روايات را رد كرده است كه به ظاهر آنها نمى‏شود عمل كرد. اين كمترين گويد بناى شهور در جداول ازياج بر امر اوسط است كه ابتداء از محرم مى‏كنند و ماههاى فرد را سى و زوج را بيست و نه روز مى‏گيرند و در سالهاى بهزيجوح ادوط كبيسه مى‏نمايند به تفصيلى كه در كتب مربوطه محرر است بنابر اين ماه مبارك در جداول زيجات در عداد شهور فرد افتاد كه همواره سى روز است بعضى از روات آن را بشنيد و آنرا نيكو شمرد كه نقص به شهر الله نسبت نيافته است و يا آن را در نزد امام عنوان كرده است كه امام هم خوشش آمد و تحسين كرد و كم‏كم بصورت روايت درآمد و در جوامع روايى جا كرد كه شهر رمضان ثلاثون يوما لا ينقص ابدا. شهر وسطى زيج، غير از شهر حقيقى قمرى رؤيتى است كه آن را پس از تحصيل شهر وسطى با محاسبه تعديلات و تقويم شمس بايد استخراج كرد و ممكن است تا چهار ماه متوالى سى روز سى روز آيد و زياده نى، و تا سه ماه متوالى بيست و نه روز بيست و نه روز آيد و زياده نى. و زيج را جدول گويند كه شهيدين در صوم لمعه و شرح آن فرموده‏اند اعتبار به جدول نيست و به صواب و حساب فرموده‏اند و عدم اعتبار بدين جهت است كه گفته‏ايم. و روايت شعيب از پدرش از امام صادق عليه- السلام كه در تهذيب و من لا يحضر روايت شده‏است ذيل آن اين است: و شهر رمضان ثلاثون يوما و شوال تسعة و عشرون يوما و ذوالقعده ثلاثون يوما فالشهر هكذا ثم هكذا اى شهر تام و شهر ناقص و شهر رمضان لا ينقص ابدا. (انتهى ملخصا) اين نقل نص صريح در گفتار ما است. تفصيل اين مطلب را در شرح نهج البلاغه راقم (تكلمه منهاج البراعة شرح خطبه 234 ص 161 ج 1 ط 1) و بخصوص در درس 75 كتاب دروس معرفت وقت و قبله طلب بايد كرد و الله سبحانه و تعالى ولى التوفيق. هزار و يك نكته، ص: 662 @shakhehtoba
🔴 و سوم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط نفس رحمانى را حقيقت محمدى نيز گويند زيرا كه نفس اعدل امزجه كه نفس مكتفيه(یعنی نفسی که آنچه از تحصیل کمالات ممکن است داده شده است) است به حسب صعود و ارتقاى درجات و اعتلاى مقامات عديل(مانند) صادر اول مى گردد هر چند از حيث بدأ(شروع) تكون(هست شدن و ایجاد شدن) و حدوث همچون ديگر نفوس عنصريه جسمانى است. بلكه فراتر از عديل مذكور, اتحاد وجودى با وجود منبسط مى يابد در اين مقام جميع كلمات وجوديه شئون حقيقت او مى گردند. (با توجه به این که هیچ وقت از آن سو بخل نیست لذا هر وقت از این سو قابلیت باشد می دهند و در نتیجه به حقیقت محمدی که اعدل امزجه و قابلیت تام است همه کمالات داده می شود که به او گفته می شود نفس مکتفی یعنی به تمام کمالات دست یافته و با این که این نفس نیز مانند دیگر موجودات عنصری جسمانیه الحدوث است ولی به مقامی می رسد که با آن صادر اول اتحاد وجودی پیدا می کند و تمام موجودات و کلمات وجودی شانی از شئونات او می گردند که راجع به این مقام صادر اول قبلا سخن به میان آمد.) (راجع به حقیقت محمدی جناب شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی می فرمایند فقط به دو شخص صفت محمدی اطلاق می شود یکی شخصی که اختصاصا وارث علم از حکمی باشد که پیش از او در شرع نبوده است و دیگری شخصی که جمیع مقامات را طی کرده باشد و لا مقام است و غیر از این دو دیگران "محمدی" شناخته نمی شوند بلکه به دیگر انبیاء منسوب می گردند) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
akhlag-21.mp3
13.46M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۱ @shakhehtoba
4_5850200186814464188.mp3
4.06M
(تندخوانی) جزء هشتم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره ۸.mp3
5.91M
&شماره 8 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
نكته 702 در شب پنجشنبه 21 ماه رجب 1387 ه ق به استاد حضرت علامه طباطبائى صاحب الميزان عرض كرده‏ ام جناب آقا دستور- العملى كه براى بين الطلوعين فرموده‏ ايد، گاهى مقدسى من گل مى‏ كند روزه مى‏ گيرم، علاوه اين كه ماه مبارك رمضان در پيش است و انسان وقتى كه سحر خورده ديگر در بين الطلوعين حالى براى خلوت و ذكر ندارد، آيا مى‏ شود كه در اين صورت دستور را در وقت ديگر انجام دهم؟ فرمودند: آقا من هم اين سئوال را از مرحوم قاضى (جناب آية الله حاج سيد على قاضى تبريزى رضوان الله عليه) كرده‏ ام، در جواب فرمود: آرى مى‏ توانى به وقت ديگر افكنى و اين آيه مباركه سوره فرقان را قرائت كرد: وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً (آيه 62) در اين كريمه خلفة و يذكر و شكور خيلى لطيف و با مقام نيك مناسب است. هزار و یک نکته @shakhehtoba
روزه _ سال اول.mp3
1.99M
💢برنامه برای کسانی که اولین سال روزه گرفتنشان هست💢 🌸🍂🍃🍂 🍂 🍃 🟪💕 تدبیر عزیزان روزه‌اولی💕🟪 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی: ✍در ایام ماه رمضان روزهایی که مدرسه فرزندانتان تعطیل و یا بعد از ظهری هستند با تدابیری فرآیند روزه گرفتن را برای عزیزانم تسهیل کنید مثلا: جای روز و شب را برایشان عوض کنید. یعنی فرزندان بعد از افطار تا سحر مشغول کارهای درسی، عبادات و سایر امور شخصی خودشان شوند 1⃣❣با اعمال این روش از افطار تا سحر به تدریج و آهسته بدن آنان مایعات و غذای مورد نیاز و کافی می‌گیرد. ولی اگر بعد افطار بخوابند چنین امکانی نیست 2⃣💕 با معده پر از افطار نمی‌خوابند چرا که بسیار مضر است. 3⃣💕نوعا نوجوانان نیمه‌شب بیدار نمی‌شوند و اگر به سختی بیدار شوند اشتهای درستی با حال خواب ندارند. ولی بیدار که باشند سحری را با نشاط میل می‌کنند و در طول روز از گرسنگی بی‌تابی نمی‌کنند 4⃣💕چون شب را تا نمازصبج بیدارند تبعا بعد از آن تا نماز ظهر(قبل رفتن به مدرسه) می‌خوابند و ادراک کمتری به سختی ساعات روزه‌داری دارند و عرصه برایشان غیرقابل تحمل نمی‌شود. 5⃣💕هدف ارتقاء کیفیت غذا باشد و نه افزایش کمیت.غذا با طبع خنک و تر برای مهار تشنگی. مثل ترکیب‌خیاروماست 💠 استاد صمدی آملی @shakhehtoba
4_5850200186814464189.mp3
4.11M
(تندخوانی) جزء نهم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
🔴 و چهارم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مکتفیه به نفس رحمانی و عقل بسیط ♦️شیخ عارف محقق محیی الدین عربی را در باب یکصد و نود و هشتم 'فتوحات مکیه' که در معرفت نفس به فتح فاء و اسرار آن است در این مطلب سامی کلامی نامی است و خلاصه آن این که: ♦️موجودات همان کلمات خداوند اند که پایان ندارند چه این که خداوند در قرآن فرمود:"بگو: اگر دریاها برای کلمات پروردگارم مرکّب شود، دریاها پایان می‌گیرد پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد؛ هر چند همانند آن را کمک آن قرار دهیم." ♦️و حق تعالی در حق حضرت عیسی فرمود: "مسیح عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا، و 'کلمه' اوست، که او را به مریم القا نمود؛ و روحی از طرف او بود. پس، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید. و نگویید: (خداوند) سه‌گانه است و خودداری کنید که برای شما بهتر است خدا، تنها معبود یگانه است؛ او منزه است که فرزندی داشته باشد؛ از آن اوست آنچه در آسمانها و در زمین است؛ و برای تدبیر و سرپرستی آنها، خداوند کافی است." ♦️پس برای این گفتیم که موجودات کلمات الهی اند تا این که گفت: "خداوند گویایی را در انسان بر اتم وجوه قرار داد که بیست و هشت مقطع برای نفس(به فتح نون و فاء مانند نفس کشیدن) قرار داد که در هر مقطعی حرف معینی غیر از حرف دیگر را ظاهر می سازد. پس واقع همه این حروف یک چیز است از آن حیث که نفس است ولی به لحاظ مقاطع کثیر است" (همان طور که در قبل نیز توضیح داده شد این نفس(به فتح نون و فاء) رحمانی همان انسان کامل است که از او تمام موجودات که کلمات الهی اند صورت می گیرند و تمام موجودات با انسان کامل اتحاد وجودی دارند و بلکه فوق آن) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃 🍂 🟪🌙اصل تکوینی سیر تدریجی تربیت 🌙🟪 ✍ به توصیه اکید و به کرات حضرت آیت‌الله صمدی آملی بنا بر اصول تربیتی خاندان وحی، والدین وظیفه تدارک فضای تشویق فرزندان بسوی انجام تکالیف شرعیّه را دارند. که مهیا کردن فضای سیر تدریجی از سوی والدین برای ورود فرزندان به فرآیند تشریع‌پذیری در روایات آمده است، امام‌باقر(ع) در مجلسی درباره سن تشویق کودکان به نماز فرمایشاتی می‌فرمودند، در ضمن صحبت‌ها فرمودند: 《ما کودکان خود را وقتی پنج‌ساله هستند به نماز امر می‌کنیم ولی شما کودکان خود را وقتی هفت‌ساله شدند به نماز امر کنید. ما کودکان خود را وقتی هفت‌ساله شدند به روزه وامی‌داریم، به‌اندازه‌ای که توان دارند؛ چه نصف روز باشد یا بیشتر یا کمتر. وقتی تشنگی و گرسنگی بر آن‌ها چیره شد، افطار می‌کنند تا اینکه به روزه عادت کنند و توان آن را بیابند. ولی شما کودکانتان را وقتی نه‌ساله شدند، به‌اندازه‌ای که توان دارند به روزه وادارید و وقتی تشنگی بر آنان چیره شد، افطار کنند》 ✍والدین باید برای فرزندان مراحل چندگانه سیر تدریجی ورود و تعالی به اعمال عبادی را فراهم آورند که به ترتیب شامل: ۱) عبادت تقلیدی : کودکان دو تا ۴ ساله که صرفا حرکات رکوع و سجود والدین را تقلید می‌کند. می‌توانید موقع قرائت اذان‌های چندگانه عزیزانتان را در آغوش پرمهر خویش بگیرید. بگذارید بهترین حالات خوش و مهربانی شما در لحظات به استقبال وضو، اذان، اقامه و نماز در چهره و رفتار شما با اهل منزل باشد ساعات عباداتان را به کهف و پناهگاه خوش عاطفی اهل منزل تبدیل کنید تا خُنکای نیسم روح‌بخش لحظات با خدا بودن را بچه‌ها از نوزادی در چهره پدر و مادرشان ببینند. ۲) عبادت تفریحی : از ۵ تا سالگی در شکل بازی‌های کودکانه در هنگام وضو گرفتن، اذان گفتن و در شکل همراهی نمازهای دو رکعتی یا دعاهای کوتاه بعد نماز یا مسئولیت یادآوری وقت نماز، آوردن و مشارکت در آوردن و بردن قرآن‌ها در تلاوت وعده‌های روزانه و کتب ادعیه. بچه‌ها به راحتی می‌توانند اذکار و سوره‌های در نماز و ترتیب دقیق نمازهای پنج وعده را به خوبی یاد بگیرند. چنان چه به راحتی کلاسهای زبان خارجه و حفظ قرآن و چرتکه و ... را از ۵سالگی می‌آموزند ۳) عبادت تمرینی: در این سن از ۷ سالگی فرزند در نمازهای واجب به مانند یک مکلف باید عمل نماید فقط با این تفاوت که اگر گاهی نماز اول وقت برایش مقدور نبود یا به هر دلیلی نمازی مثل نماز صبح او قضا شد قابل اغماض است. ۴) عبادت تکلیفی: تمام تلاش، لطافت، صبوری، وقت و پیگیری که در مراحل سیر تدریجی قبل در جان و روح فرزندانتان به مرور کاشته‌اید حالا در سن ۹ سالگی دختران ثمره خواهد داد و عبادت شرعی دیگر کُلفت و رنج و تکلیف و تحمیل دفعی و یکجا از بیرون نیست. او حجاب، نماز اول وقت، روزه و احساس مسئولیت و کمک به هم‌نوع را در طول سالهای قبل تدریجا رفتار نموده است. البته سنینی که ما برای هر مرحله مطرح نمودیم یک قاعده و حالت کلی برای طبایع اکثر فرزندان است و گاه این سن شروع برای هر مرحله به نسبت طبایع فرزندان می‌تواند تفاوت داشته باشد. حتی برای فرزندان در یک خانه گاه این قواعد متفاوت است. هدف ما از تقسیم مراحل تشریع‌پذیری فرزندان این بود که به والدین محترم توجه بدهیم که نفس انسان دارای ویژگی تربیت‌پذیری تدریجی است و بایست کودکان را در چند مرحله تدریجی بسوی انجام اعمال عبادی سوق داد. چنان چه نظام طبیعت نیز برای خروج از کوران سرمای زمستان به هوای لطیف بهار در یک فرآیند و سیر تدریجی از سرمای شدید زمستان بسوی هوای لطیف بهار می‌رود. امام صادق(ع) درباره روزه کوتاه‌مدت کودکان فرمودند: 《ما کودکان خود را در سحرگاهان بیدار می‌کنیم تا روزه بگیرند، اما در طول روز هر وقت خواستند می‌توانند افطار کنند.》 ✍ما نباید توقع داشته باشیم که بصورت آنی و دفعتا در سن ۱۵ سالگی فرزندمان را با حجم عظیمی از تکالیف شرعیه مواجه سازیم در حالی که هیچ مقدمه و سیر تدریجی تربیت تشریعی را در طول پانزده سال قبل روی نفس و فکر او اعمال ننموده باشیم. مثلا همین روزه نیم روز(کله کنجشکی) یکی از تدابیر این سیر تشریع‌پذیری تدریجی است. امام صادق(ع) فرمودند: 《 ما اهل‌بیت فرزندانمان را در پنج سالگی به نماز گزاردن رهنمون می‌شویم، و شما فرزندانتان را در هفت سالگی به نماز هدایت کنید. همچنین ما فرزندانمان را در هفت سالگی - تا جایی که طاقت روزه دارند، تا نصف روز باشد یا بیشتر و یا کمتر - به روزه گرفتن تشویق می‌کنیم..؛ ولی شما فرزندانتان را در نه سالگی و به اندازه توانشان به روزه‌داری هدایت کنید، و چون تشنگی بر آنان غلبه کرد، روزه خود را افطار کنند》 🔶البته این تدابیر به‌معنی و نفی و نفی 《والعبد یدبر 》 نیست ┅──────┅╮ 🌹 @shakhehtoba 🍂 🌸🍂🍃
4_697920026547585140.mp3
1.17M
حضرت علامه حسن زاده آملي روحي فداه موضوع : خودتان را فراموش نكنيد @shakhehtoba