eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
akhlag-37.mp3
13.94M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۷ @shakhehtoba
4_5996813697236862755.mp3
23.93M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌ موضوع ادعیه ✅ روز بیست و هفتم 📆 3 خرداد ‌99 📥 حجم : 22:82 مگابایت ⌛️ زمان: 55:30 دقیقه @sHakhehtoba
4_5996813697236862756.mp3
23.43M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع تدبر در قرآن ✅ شب بیست و نهم 📆 2 خرداد ‌99 📥 حجم : 22:34 مگابایت ⌛️ زمان: 54:18 دقیقه @shakhehtoba
4_5996813697236862758.mp3
31.3M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع تدبر در قرآن ✅ شب سی ام 📆 3 خرداد ‌99 📥 حجم : 29:85 مگابایت ⌛️ زمان: 73:04 دقیقه @shakhehtoba
4_5996813697236862759.mp3
10.44M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 خطبه ✅ شب سی و یکم 📆 4 خرداد ‌99 📥 حجم : 09:96 مگابایت ⌛️ زمان: 16:23 دقیقه @shakhehtoba
🏴🏁🚩🏴🏁🚩 🏴🚩🏴🚩 🏴🚩 🔲🏴درسنامه مکتب جعفری(ع)🏴🔲 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی: ✍به کرات متذکر شدیم که مردم صرفا توجه چندانی به حرف‌های ما متدینین و منسوبین به مکتب امام صادق ندارند آنچه مردم و خصوصا را به و انگیزه برای (ع) وا می‌دارد و نیک ما و پایبندی رفتاری ما به مواعظ حسنه است ولذا امام صادق(ع) با 《امر به معروف》 مخالفت ننمودند ولی فرمودند با مردم را امر به معروف کنید و نه صرفا با دانایی و . امام صادق فرمودند: 《كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏: مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنید. آنان باید سعى و كوشش در درستى و پرهيزگارى و خویشتن‌داری را در عمل شما مشاهده كنند》 امان از که ناله جناب حافظ(ره) را در آورده: 🔶واعظان‌کاین‌جلوه‌درمحراب‌ومنبرمی‌کنند 🔶چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند 🔶مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس 🔶توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند @sHakhehtoba
🔹 انسانیت انسان را چگونه می سنجند؟ 🔸امیر المؤمنین، علیه السلام به کمیل فرمود: «انّ هذه القلوب اوعیة فخیرها أوعاها» فرمود: این دلها ظرفها هستند، هر دلى که گنجایش و ظرفیت آن بیشتر است او بهتر است. 🔹این کلام امام، یک ترازوى انسان‏ سنج است، چنانکه معروض داشته‏ ایم، هر میزانى با موزون خود (یعنى متاع و آنچه که بدان سنجیده مى‏ شود) مناسبتى دارد، با ترازوى زنبیلى که نمى‏ شود حرارت هوا را سنجید، هرچیز به مناسبت خودش ترازوئى دارد، انسان کامل براى انسانهاى دیگر میزان است. امام صادق علیه السلام فرمود: «نحن‏ الموازین‏ القسط» (1) ما ترازوهای قسط الهی برای سنجش انسان هستیم. 🔻توضیح:  میزان وزن و ارزش هر شیئی متناسب با همان شیء است، نمیشود با ترازوی ساده دمای هوا را سنجش کرد، همینطور نمی شود انسانیت انسان را با اینگونه ترازوهای مادی سنجید، زیرا انسان منحصر در جسم نیست، لذا امام صادق فرمود: ما ترازو های انسان سنج هستیم، هر چه به ما نزدیک تر شدید، انسان ترید و وزن و ارزش شما بیشتر است. اما افرادی که از جنبه انسانی خوب بار نیامده اند، مورد خطاب قرآن قرار میگیرند که : "فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا" ( روز قیامت براى آنها وزن و ارزشى نخواهیم نهاد). 🔻پی‌نوشت: 1. مجموعه مقالات علامه حسن زاده آملی، صفحه 138. @shakhehtoba
4_424144478794678482.mp3
2.13M
🔸سخنرانی پنجم: 🔹داستان یوسف علیه السلام.. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
Hamele.asrar: 💠 ارزش رنج و بلاء. 🔸علامه حسن زاده آملی: 🔸در نظام عالم ، بلا ديدن و زجر كشيدن ، ارزش آفرين است. دانه گندم وقتى زير خاك مى رود، زحمتى تحمل مى كند و رنجى مى كشد، اما تبديل به ساقه و خوشه مى شود و بعد هم وقتى زير سنگ آسيا خرد مى شود و بيشتر بلا مى كشد، اما تبديل به ساقه و خوشه به آرد مى شود و باز هم ارزشش بيشتر مى گردد و بعد هم كه بايد برود داخل تنور و در آتش ‍ افتد، تا تبديل به نان شود و قيمتش افزون شود و همين طور.... 🔸پس كسى كه نظام عالم را نمى داند و از نقش بلا و رنج در كسب كمال غافل است ، بلايا را بد و منكر مى داند، مانند بسيارى از مردم كه بلافاصله در برابر مصائب ، زبان به شكوه مى گشايند و توان تحمل مشقات را ندارند. 🔸روايت ديگرى در همين زمينه از امام نهم عليه السلام نقل شده است كه مى فرمايند در قيامت ، بلا ديده ها و رنج كشيده ها مقالاتى دارند عالى و ارجمند. اينها كسانى هستند كه تسليم مشيت حق تعالى بوده اند و صبر داشته اند. 🔸اينها كسانى هستند كه مى گويند: عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد اى عجب ! من عاشق اين هر دو ضد در بلايم مى چشم لذات او مات اويم ، مات اويم ، مات او 🔸يا به قول شاعر ديگر: هر كه در اين بزم مقرب تر است جام بلا بيشترش مى دهند *** منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شما و این نظام هستی ،هیچ کس جلویتان را نگرفته
💠 بايد دانش را در جان جاى داد. 🔅علامه حسن زاده آملی: 🔸گويند ابوحامد محمد غزالى آنچه را فرا مى گرفت در دفتر ها مى نوشت. وقتى با كاروانى در سفر بود و نوشته ها را يكجا بسته با خود برداشت در راه گرفتار راهزنان شدند. غزالى رو به آنان كرد و به التماس گفت اين بسته را از من نگيريد، ديگر هر چه دارم از آن شما. دزدان را طمع زيادت شد آن را گشودند و جز دفترهاى نوشته چيزى نيافتند. دزدى پرسيد كه اينها چيست؟ چون غزالى وى را بدانها آگاهى داد دزد راهزن گفت علمى را كه دزد ببرد به چه كار آيد. 🔸اين سخن دزد در غزالى اثرى عميق گذاشت و گفت پندى به از اين از كسى نشنيدم و ديگر در پى آن شد كه علم را در دفتر جان بنگارد . 🔹آرى بهترين دفتر دانش و صندوق علوم براى انسان گوهر جان و گنجينه ی سينه او است. بايد دانش را در جان جاى داد و بذر معارف و علوم را در مزرعه دل به بار آورد كه از هر گزند و آسيبى دور، و دارايى واقعى آدمى است. *** منبع: ، علامه حسن زاده آملی، جلد 1، ص151. @shakhehtoba
4_424144478794678486.mp3
1.16M
💠برنامه رادیویی "به رنگ سپیده". 🔹پخش شده از رادیو جوان. 🔸بخش هایی از سخنان حضرت علامه حسن زاده آملی 🔽🔽 @shakhehtoba
🔴 💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند . بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي " بگويند وراه را پيدا كنند . عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و " يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد. جلسه چهاردهم استاد 🌷كانال شاخه طوبي 🌷 @shakhehtoba
💠 حروفی که خداوند به آدم آموخت. 🔹علامه حسن زاده آملی: در اول رساله كريمه هدايتنامه آمده است كه: 🔸تمامى حروف كه حق عزّ شأنه، به آدم آموخته و مجموع فرزندان آدم از عرب و عجم و ترك و هند و غيره به آن سخن مى ‏گويند، سى و دو حرف است، و آن اين است: 🔅«ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه ى پ چ ژ ك». 🔸و هيچ طايفه ‏اى از بنى ‏آدم به تمامى اين حروف سخن‏گو نيستند إلّا اهل فارس، كه به لغت‏ عرب‏ و لغت اصلى خود درهم آميخته سخن مى ‏گويند. 🔺(و ما میبینیم حتی کشورهای شرقی با اینکه دارای الفبای بسیار زیاد هستند، اما اصوات تشکیل دهنده الفبایشان، به سی و دو حرف نمی رسد.) *** برگرفته از: هزار و یک کلمه، کلمه 343، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته  سخن دارم ز استادم نخواهد رفت ازیادم   که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته تحمل کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته مزن از ناامیدی دم که آن طفل دبستانی شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته به نور دانش و تقوا، شود گمگشتگانی را  به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته  همای عشق ما را بُرده با خود در بر دلبر  ازین منزل بآن منزل ولی آهسته آهسته که باید ناخدا کشتی در امواج دریا را کشاند جانب ساحل ولی آهسته آهسته  بدامن دامن دُر ثمین دیدگانم شد  سرشک رحمتش نازل ولی آهسته آهسته  سحرگاهی دل آگاهی چه مینالید از حسرت  که آه از عمر بیحاصل ولی آهسته آهسته (حضرت علامه حسن زاده آملی، 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
خطر انباشت دانایی بدون تزکیه نفس🟩 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی مدظله : ✍《اگر انبار اصطلاحات گردد ولی به نشود و (ملکوت) را طلب ننماید می‌‌شود بسیار خطرناک و علم(۱) او او می‌گردد که عالَمی را به فساد و تباهی کشاند که همه در بیشه در مقابل او تواضع می‌نمایند و به او گویند که: 《درندگی ما کجا⁉️ و درندگی تو کجا⁉️ که به قیاس در نمی‌آید》 ✍(دانایی) بدون و ذوقی همانند آن است که در کف افتد و تازه آن نکند که علم(دانایی) در دست افتد 🤲نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعملنا》(۲) ✍به تعبیر حضرت مولایم روحی فداه: 🔶علوم اصطلاحی نعمت اوست 🔶ولی نقمت اوست 🔶تو را 🔶چه حاصل می‌دهد غیر 🔶چو نَبوَد نور علم یقذف‌الله 🔶چه و چه از ⁉️(۳) 📚منابع: 1⃣در این مطلب علم بمعنی دانا بودن صرف 2⃣شرح دفتر دل، صمدی آملی، ج۲، ص۲۳۶ 3⃣دیوان اشعار، حسن‌زاده آملی، ص۳۳۱ @shakhehtoba
💠 داستان بدبینی فتحعلیشاه قاجار به صوفیه. 🔸علامه حسن زاده آملی: 🔹عالمی بزرگوار برایم حکایت کرد که فتحعلیشاه قاجار با صوفیه بدبین بود، در واقعه ای مردی را به نام "نور علیشاه" که یکی از آنان بود، احضار کرد و او را امر کرد که خودش را لعن کند. 🔹"نور علیشاه" در جوابش گفت: 🔅"نور" را که نمیشود لعن کرد، زیرا که "الله نور السماوات و الارض". 🔅و چه کسی می تواند "علی" را لعن کند؟ 🔅(پس) بر "شاه" لعنت !. *** هزار و یک کلمه، کلمه 786، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
4_424144478794678483.mp3
2.36M
🔸سخنرانی ششم: 🔹دار، دار حقیقت است.. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
ختتام دفتر دل علامه حسن زاده آملی ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ من آن چوپان موسايم الهى   كه در ياد تو گويايم الهى   قلم باشد عصاى من ، نى من   گلويم ، دفتر دل هى هى من   چه باشد هى هى من يا الهى   عصاى من نى من يا الهى  اشارت به داستان موسى و شبان در مثنوى مولوى است كه آن شبان مطابق با حال خود به نزد حضرت حق مناجات مى كرد كه در دفتر دوم نقل شده است كه : ديد موسى يك شبانى را به راه   كو همى گفت اى كريم واى اله   تو كجايى تا شوم من چاكرت   چارقت دوزم كنم شانه سرت   اى خداى من فدايت جان من   جمله فرزندان و خان و مان من   اى فداى تو همه بُزهاى من   اى بيادت هى هى و هيهاى من  خداوندا دل ديوانه ام ده   بصحراى غمت كاشانه ام ده   مرا از كار من بيزاريم ده   به اذكار خودت بيداريم ده   چه خوش از لطف خاص كردگارى   به اميدش رسد اميدوارى   مرا محو جمال خويش فرماى   دمادم جلوه هايت بيش فرماى   به ذات و خوى خود محشور ميدار   ز زرق و برق دنيا دور ميدار   به احسانت حسن را احسنش كن   مر اين يك دانه را صد خرمنش كن   دگر دعواى آخر باشد اين   الحمد لله رب العالمين  بيت آخرى دفتر دل در وهله اول بدين صورت آمده بود كه : دگر دعواى آخرينم اين است   كه حمد از آن رب العالمين است  اما به جهت تبرك جستن به آيه مباركه دهم سوره يونس : دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام ، وءاخر دعويهم ان الحمد لله رب العالمين در مصراع دوم ((الحمد لله رب العالمين )) را تلاوت فرموده اند كه تا تبرك به متن عبارت آيه مباركه مذكور بوده باشد؛ چه اينكه تمسك و تبرك به عين عبارت آيات و روايات در بيت شعرا در دواوين يك سنت حسنه شعرى است همانند اينكه جناب نظامى در ابتداى خمسه اش فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم   هست كليد در گنج حكيم  نكته بسيار مهم ديگر اين كه به قلب مبارك و عرشى حضرت مولى روحى فداه اينچنين القاء سبوحى شده است كه دفتر دل با ((بسم الله الرحمن الرحيم )) آغاز گردد و با آيه شريفه ((الحمد لله رب العالمين )) به اتمام رسد يعنى از قرآن شروع و به قرآن پايان يابد؛ زيرا كه دفتر دل انسان كامل مساوق با دفتر دل رب اوست . من عرف نفسه فقد عرف ربه . لذا دفتر دل مولايم نيز آغاز و انجام آن به لسان خود قرآن كريم سروده شده است . فتدبر. ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ @shakhehtoba
4_5814368769312555299.mp3
1.78M
🎙سخنان گهربار علامه حسن زاده آملی، نقل قول از جملات ناب ابن سینا و قانون در بحث: ♻️ حساسیت آداب انعقاد نطفه و اثرات نفس و قوا هنگام انعقاد نطفه @shakhehtoba