eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #چهل_و_سوم ♦️وقتى بنده نمازش باطنى و قلبى شد، خدا را با فرشتگانش در
♻️ نماز معراج عشق 💠جهر واخفات (بلند و آهسته خواندن نماز) ♦️و در حدّ شرع نمازهاى جهريه مغرب و عشا و صبح است كه حمد و سوره‏اش براى مردان بايد با جوهر صدا باشد. در نمازهاى اخفاتيه ظهر و عصر، حمد و سوره را آهسته بخوانند و زن‏ها نماز جهريه را با نبودن نامحرم، مختار بين جهر و اخفاتند و با وجود نامحرم مأمور به اخفا. ♦️آيا جهر در نماز را بيم رياست؟ 🔹ريا پديده خودبينى و خلق بينى است، كه من هستم و خلق هم بايد مرا به خوبىهايم بشناسند، پس بايد عبادتم را آنها ببينند: 🔹«كَالّذى يُنْفِقُ مالَه رئاءَ النّاسِ و لايُؤمِنُ بِاللّه‏ِ وَ الْيَوْمِ الاخِر»(1)؛ همانند كسى كه مالش را براى رؤيت و ديد مردم انفاق مىكند و ايمان به خدا و قيامت ندارد، كه براى خدا و لِلّه انفاق كند و اين انفاق را دو شرك احاطه كرده: يكى خودبينى و ديگر خلق‏بينى كه از عقيده به مبدأ و معاد خالى است، و اين انفاقِ ريايى را طوفان شرك تباه مىكند. امّا اگر از خود و ماسوى سفر كرديم، جز خدا نخواهيم ديد، و بايد بدين‏جا برسيم كه: 🔹وى را نتوان يافت به تسبيح ونماز * تا بتكده از بتان، توخالى نكنى(2) 🔹واگر خود وخلق را بنده خدا وموظّف به ادب بندگى دانستيم واگر همه را در حال انجام وظيفه نگريستيم، ريا معنى ندارد كه بنده‏اند وكار خود مىكنند. واگر عبادت، سلوك عاشقانه بود، وغير از رضاى معشوق وقرب حضرتش هدفى نبود، حتما ريا را به آن دستى نيست. 🔹بلند خواندن اگر در حالت هشيارى باشد، بيم انانيّت است وخودنمايى واگر در حالت هَيَمان وبىخودى باشد، فرياد را هم گناهى نيست وزياد آهسته خواندن را هم فنائى است كه بقاى باللّه نداشته باشد، والاّ ظهور داشت وبقاء، و وجود را اثر است. و بايد تو معتدل باشى، تا اقتداى به توامكان پذير باشد. 🔹«ولا تَجْهَر بِصَلاتِكَ ولا تُخافِتْ بِها وَابتَغِ بَيْنَ ذلِك سَبيلاً»(3)؛ نمازت را با صداى بلند مخوان، كه ما از جان بنده خود، به اونزديك‏تريم وشما را چشم شهود نيست و «نحن أقْرَبُ اِلَيه مِنكُمْ ولكِنْ لا تُبْصِرُون»(4). دوست نزديك‏تر از من به من است * وين عجب‏تر كه من از وى دورم اين سخن با كه توان گفت كه دوست * در حضور من ومن مهجورم 🔹و در خطاب با احباب، ادب نگاه داريد وصداى بلند خلاف ادب حضور است وچنان آهسته مخوان كه جان خويش را نشنوانى. بگذار گوش جانت هم از لذت اين مخاطبه بهره‏مند گردد. واگر امام جماعتى، مأمومين هم به تواقتدا كنند، چون تو واسطه فيض وقافله سالار معراجى و واسطه رحمت تا لذت مخاطبه وانس را بچشند. پس اگر هشيارى حدّ اعتدال، ادب حضور است واگر در هيمان حضورى، كه جهر واخفات از هشيارى است و عاشق شيدا را به زير وبم خطاب، ملامت نكنند. به علاوه، زير وبم، ازنائى است نه ازنى. دَمْدَمه اين ناى از دم‏هاى اوست * هاى وهوى روح از هيهاى اوست "مثنوي" (1). بقره (2) آيه 264. (2). تفسير خواجه عبداللّه، ج 1، ص 113. (3). اسراء (17) آيه 110. (4). واقعه (56) آيه 85. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🍀آن كه در معرفت نفس غور كند، خود را يك شخص متمد داراى مراتب بيند كه هر مرتبه را حكمى خاص است ، و در عين حال مرتبه بالا حقيقت مرتبه پايين و پايين رقيقت بالا است . چنانكه بدن مرتبه نازله نفس ‍ است ، و مع ذلك همه افعال مراتب از يك هويت است 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_سوم #درس_نوزدهم زيارت تو ، حج تو ، مكه تو ، كربلاي تو و اي
🔴 💠امام هشتم عليه السلامً و ائمه ديگر چون مظهر "يامن لا يشغله شأنُ عن شأن" هستند دائما در تجلي اندو هيچ گاه از تجلي باز نمي مانند ، اين تجلي گاه محسوس است و گاه محسوس انسان نيست وانسان هر چه مي گرددميبيند كه به ظاهر هيچ ندارد اما آن سر ولايت و آن افتاب دائمادر حال تابش ونور افشاني است ، ولذا چه بسا بعد ها مي بيند كه از آن نور ، چيزي درجانش سبز شده است ، هر كس براي خود زميني دارد ما فقط وظيفه داريم در زمينمان بذر بفشانيم از اين به بعد كشاورز ما نيستيم 💠چنانكه قرآن فرمود : ءَ أنتم تزرعو نّه ام نحنٌ الزارعون " حالات و تمثلات آنها كشاورزي كردن است خداوند فرمود ؛ كشاورز شما نيستيد زارع من هستم كشاورز اصلي منم زارع آن كسي است كه تخم را مي شكا فدو پرورش مي دهد تا رشد كند لذا خالق حب و توي اوست شما فقط يك وسيله و حارث و نگهبانيد .. حضور_و_مراقبت 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🍃خدایا...... غیر از تو کسی ندارم زنده دلا مرده دانی که کیست                  انکه ندارد  به   خدا    اشتغال 🍀علامه حسن زاده می فرماید: به اندازه نیستی تو هستی حق متجلی می شود 🍃🍃🍃🍃🍃 تا تو  پیدایی خدا باشد نهان تو نهان شو تا که حق گردد عیان چون بر افتد از جمال او نقاب از  پس هر  ذره  تابد   افتاب 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
278_۲۰۲۳_۰۶_۱۰_۲۳_۱۳_۱۳_۳۵۷_۲۰۲۳_۰۶_۱۰_۲۳_۲۳_۲۹_۰۲۸.mp3
2.13M
سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) کاری از گروه لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، علمم موجب ازدیاد حیرتم شده است؛ ای علم محض و نور مطلق، بر حیرتم بیفزا ! فراز ۵۳ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #چهل_و_چهار 💠جهر واخفات (بلند و آهسته خواندن نماز) ♦️و در حدّ شرع ن
♻️ نماز معراج عشق 💠عارفى به ديدن دوستى رفت كه خانه نوساخته بود. در بالاى اتاق دريچه‏اى را مشاهده كرد، پرسيد: براى چه باز گذاشته‏اى؟ گفت: براى اين كه هوا داخل شود. عارف گفت: كاش براى داخل شدن صداى اذان گذاشته بودي؛ يعنى آن نيّت لعب ولهواست واين كه مىگويم: اتصاف به صفت رحمانى است كه هم بهره دنيايى است وهم آخرتى (هوا داخل شدن وصداى اذان آمدن واگر فقط به قصد شنيدن صداى اذان باشد، متصف به صفت رحيمى خداست) ♦️ واين جا حديث پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) جلوه مىكند كه، قال رسول‏اللّه (صلّى الله عليه وآله وسلّم): «نيةُ المُؤمِن خَيْرٌ مِنْ عَمَلِه»؛ يعنى نيت مؤمن بهتر است از عمل او و قال... «إنّما الأَعمال بالنيّات ولكل امرىءٍ ما نَوى فلابدّ لِلْعَبدِ مِن خالِص النّيةِ فى كُلِ حَرَكَةٍ وسُكُونٍ»(14)؛ ♦️وحضرت فرمود: ارزش اعمال انسان وابسته به خالص وخدايى بودن نيّات اوست واصل، نيّت است وعمل پديده‏اى به شكل نيّت، پس سزاوار است كه بنده خدا در هر حركت وسكونى، نيّتش خالصا لوجه اللّه باشد.♦️ 💠بنده از كلام پروردگارش مىگويد: الرحمن، وخدا مىگويد: بنده‏ام مرا ستايش كرد به رحمت عامّ وهمگانىام، آن گاه عامى، آن را هنگامى رحمت مىپندارد كه ملايم طبع يا غَرَضَش باشد، گر چه به زيان يا موجب شقاى اوباشد وعارف چنين نيست، چون رحمت الهى گاهى در صورت، مكروه است ودر حقيقت رحمت است مثل دواى كريهُ الطَّعم والرّائِحة كه شفاء در آن پنهان است وعارف مىداند وقتى مىگويد: الرحمن الرحيم، آن چه مطابق اقتضا واحتياج بندگان است، از جماد ونبات وحيوان وجنّ وانس ومطيع وعاصى وكافر ومؤمن، به آنان ارزانى است واين رحمت همه جا گسترده است، چون محبّت بىدريغ مادران به فرزندانشان كه تا دم مرگ هم براى نجات فرزندانشان مىكوشند واحساس خستگى نمىكنند، كه مادر نمونه رحمانيت حق است(15). (14). سفينة البحار، ج 2، ص 628. (15). فتوحات، ج 1، ص 422. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️این قدر آدم بی خبر میشه ؟ ⁉️چی پیش آمده که شما خودتون فراموش کردید ؟ 🍃گر نهی سر به آستانهٔ عشق 🍃ناامیدی ندارد این درگاه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_سوم #درس_بیستم 💠امام هشتم عليه السلامً و ائمه ديگر چون مظه
🔴 💠 در جلسات قبل ، راجع به مسأله شريف حضور كه اولين كلمه رساله ي شريف الهي نامه ي حضرت آقا روحي فداه بود ، سخن گفتيم كه فرمودند : الهي ! به حق خودت حضورم ده واز جمال آفتاب آفرينت نورم ده ! سروران من ! در باره ي الهي نامه ، بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه مطلقا به حالات حضرت ايشان مرتبط است كه به تعبير شريف حضرتشان الهي نامه ، حكايتي از القائا ت سبّوحي است كه از تحولات روحي و تفكرات عقلي و هيجان قلبي و هيمان شهودي به اين صورت در آمده و بدين نحو پياده شده است . بايد سراسر اين رساله را با اين چهار باب تحولات روحي تفكرات عقلي و هيجان قلبي و هيمان شهودي تفسير بفرماييد خيلي بايد با الهي نامه حشر پيدا كنيد ، گاهي مي بينيد كه روح و حالتان منقلب شده است ، آن وقت است كه بايد ببينيد حالتان با كجاي الهي نامه هماهنگ شده است زيرا يكي از اركان پيدايش الهي نامه همين تحولات روحي است . 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
إلهی، اثر و صُنع تواَم، چگونه به خود نبالم. فراز ۵۴ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #پنجاه_و_نهم #حكايت_توحيدى 💠عارفى به ديدن دوستى رفت كه خانه نوساخت
♻️ نماز معراج عشق 🍃پر و بال ما كمند عشق اوست * 🍃موكشانش می كشد تا كوى دوست 💠يعنى هر كس روى در جهتى دارد وبدان سوى روان است وجهت دهنده وبرنده‏اش خداست كه زمام اختيار همه در دست قدرت اوست، پس به خوبىها وخيرات سبقت جوييد كه سعادت شما و رضاى حق در آن است، كه هر جا بوديد وبه هر چه دل بستيد، همه راه‏ها به اومنتهى مىشود. من به سر منزل عنقا نه به خود بردم راه * قطع اين مرحله با مرغ سليمان كردم از خلاف آمد عادت به طلب كام كه من * كسب جمعيت از ان زلف پريشان كردم "حافظ" 💠پس توجّه قلب وسرّ مصلّى به خداست وبَس: حضرت ابراهيم ماجراى ستارگان و ستاره‏پرستان را به كشف پيامبرى يافت، و روشن‏گرى كرد كه: همه هستند سرگردان چوپرگار * پديد آرنده خود را طلب كار "نظامي" و همه را غروب واُفول است ودست خوش زوال ومن ناپايندگان را دوست ندارم: «قالَ لا أحِبُّ الآفلين»(29). «إِنّى وَجَّهْتُ وَجْهى لِلَّذى فطر السَّمواتِ والأرض حَنيفا وما أنا من المشركين»(30). معناى سخن معراجى حضرت خليل (عليه السلام) اين است: من روى خود وقلب وسرّم را متوجّه خدايى كردم كه آسمان‏ها و زمين را آفريد، و اين ميل وتوجه به حقّ عاشقانه وفطرى بود و با فناى در حق واِتّصاف به صفات او حَقّانى شدن و از وحشت كثرات رهيدن وبه ديار امن وحدت رسيدن، واز شرك به توحيد گريختن، چه نيك فرجامى است: از فنا گذشتن و به بقا رسيدن كه من مشرك نيستم، موحّدم. عَقَدَ الْخَلائقُ فى الاْءِلهِ عقائدا *** وَ أنا شَهِدْتُ جميعَ ما اعْتَقَدُوا(31) (29). انعام (6) آيه 76. (30). انعام (6) آيه 79. (31). شرح جندى بر فصوص الحكم، ص 693. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
📗 📗 🍃خود را باش و دنیا را نکوهش نکن 🍃آگاه باش که خود را تباه نکنی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔹 علامه حسن زاده آملی: چون حرص بر روح آدمى غلبه كند و ملكه شود، شبيه مى شود آن روح به روح ( )، و صور برزخيه نمال مناسب و اضلال آن ملكه حرصيه شوند. و چون انواع اذيت غلبه كند و ملكه شود، شبيه شوند آن ارواح به ارواح حيه( ) و عقرب  و زنبور , و اجساد مناسبه آن ارواح اظلال آن ملكات شوند. و چون تكبر يا سبعيت غلبه كند و ملكه شود، صور و ، و در ، روباه، و در   فاره (موش )، و در غضب، . منبع: 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عده ای با خدای متعال صحبت می‌کنند ما هنوز اندر خم اثبات حق تعالی هستیم ... 🍃چه خبرهاست خدایا که ندارم خبری 🍃کو مرا خضر رهی تا که نمایم سفری 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_چهارم #درس_بیست_و_یکم 💠#حشر_با_الهي_نامه #قسمت_اول در جلسا
🔴 💠 💠گاهي هم با دستورالعمل شريف تفكر در كلمات وجودي ، نكات ، فرمايشات و چيزهايي به ذهن القاء ميشود كه با مطالعه ودرس و بحث به دست نمي آيد ، و آن وقت انسان مي بيند كه در يك حادثه ي تفكر در نظام هستي ، مطلبي آمده ، چيزي فهميده و حقيقتي به او رو كرده است بر اين اساس دومين ركن از اركان اين الهي نامه تفكرات عقلي است ، همچنين قلب دائما در تقلب و انقلابات است قبض و بسط دارد ، حالات گونا گون دارد ، گهي بر طارم اعلي نشند گهي تاپشت پاي خود نبيند گاهي آن چنان مي شود كه مثلا مي گويد : " الهي ! حسن از يك خروس هم كمتر است " و گاه مي فرمايد : " الهي شكرت كه به زيارت حقيقت طلعت دلاراي كنابت تشرف يافته ام " اينها پستي و بلنديهاي حالات انسان است اين حالات را انبياء و ائمه عليه السلام هم داشتند و دارند ، هيجانات قلبي در انسان خيلي عجيب است . گاهي هم انسان به هيجان شهودي مي افتد و آن نيز براي خود وادي عجيبي دارد ، انسان بايد با الهي نامه حضرت استاد حشر پيدا كند تا ببيند الهيِ او ، با كدام يك از چهار بخش ساز گاري دارد در تحول بر مبناي تحول روحي يك حال خاص دارد و اگر اين الهي گفتن ، بر مبناي تفكر عقلي باشد ، آن هم يك حال خاص دارد ، استاد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید