eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️کمال عالم کیانی و غرض آن انسان کامل است. ♦️شيخ رئيس را در مبدأ و معاد كلامى به كمال در اين مطلب سامى(بلند) است كه: کمال عالم کونی آن است که از آن انسان پدید آید و سایر حیوانات و نباتات هم یا به طفیل وجود انسان متکون شوند و یا برای این که ماده تباه نشود همچنان که بنا چوب را در مقصودش به کار میگیرد و آنچه از آن زیاد آمد را تباه نمی سازد بلکه از آن زاید ها برای قوس هلال ها و لابه لا ها و چیز های دیگر استفاده می کند. و غایت کمال انسان هم آن است که با قوه نظری اش عقل مستفاد(صور علمیه) تحصیل کند و با قوه علمیه اش عدالت را و این جا است که شرف در عالم مواد به پایان خود می رسد. حاصل اين كه مقصود از خلقت منحصر در انسان كامل است و خلقت ساير اكوان از جمادات و نباتات و حيوانات از جهت احتياج به ايشان در معيشت و انتفاع(بهره بردن) به آنها در خدمت است. و تا آنكه مواد ضايع و مهمل نگردد, صاف و زبده(صاف و بی غش) مواد خلقت انسان گرديده است, چه حكمت الهيه و رحمت ربانيه اقتضاء مى كند كه هيچ حقى از حقوق فوت نشود بلكه هر مخلوقى به قدر استعداد خود به سعادت خود برسد. پس به مبناى قويم حكيم انسان كامل غايت عالم كونى است و نشأه عنصرى هيچگاه از چنين انسان خالى نيست فافهم. (انسان کامل کمال همه موجودات است که از تمام مقیدات و محدودات به در آمده و سرش به رب مطلق متصل گردیده و این هدف تمامی موجودات است و باقی موجودات هم هر کدام به قدر ظرفیت و استعداد خود به سعادت و کمال رسیده اند و آن ها هم باید باشند تا این کارخانه انسان سازی کار کند و آنها خود جزئی از این کارخانه اند و هدف این عالم انسان سازی و در واقع انسان کامل سازی است که همان سیر صعود است فتدبر) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 5.mp3
3.77M
& شماره 5 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
دستورالعمل _ ماه رمضان.mp3
623.1K
چکیده : تقویت تهجد و قرائت قرآن ، حرف شنیدن و..... 💠 تهجدتان را تقویت بفرمایید. 🍀 تلاوت قرآنتان را تقویت بفرمایید. 🍂 خداوند فتاح القلوب است بسیار بسیار گشاینده ی دلها هست. 🌿 قلب منشرح می شود؛ دل به سوی حقایق عالم باز می شود و منّاح الغیوب است هم می گشاید دل را؛ جان را آمادگی می دهد؛ و هم از غیبیاتش به جانها دم به دم مِنحتها و مِنَح خودش را سرازیر می سازد. 🌙 ماه عزیز رمضان را مغتنم بشمارید. 📚 تحصیل علم بفرمایید. 🗣 حرف بشنوید. 📢 از همه عبادتها بالاتر و بهتر بخصوص برای عزیزان جوان، حرف شنیدن است؛ تحصیل علم کردن است؛ حقایق شنیدن است ؛ از توحید بشنوید ؛ از خودتان بشنوید؛ از شؤون جانتان بشنوید. 💠 استاد صمدی آملی @shakhehtoba
پیامبر الگو در مطلق شئون از منظر قرآن ✍ قرآن با معرفی پیامبر (ص) به‌عنوان 《الگوحسنه》بر اساس کریمه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» دستور اکید بر و بی‌قید و شرط پیامبر (ص) در تمام شئون و امور زندگی دارد. که مجموع سنت قابل تبعیّت نبی(ص) سه جنبه ذیل دارند: 1⃣ یعنی بنا به امر الهی: 《وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا : و آن چه رسول خدا برایتان آورد آن را اخذ نموده و عمل کنید و آنچه را هم که نهی نموده ترک نمائید》 2⃣ یعنی که: 《وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى: و تو کلامی نمی‌گویی مگر آن که ما آن کلام را بر دهان تو وحی می‌نماییم》 3⃣ یعنی بر اساس آیه 《اطیعوا الله و اطیعوا الرسول》 که است در منظر اهل فن به معنای عدم مخالفت و نهی نبی از عمل صادر شده یا کلام ساطع شده در محضر ایشان می‌باشد حفظه_الله 🌹 @shakhehtoba
آيا ماه رمضان هميشه سى روز است؟! يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است. ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى‏فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. درحالى‏كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابه پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى 29 روزى بيش از ماههاى 30 روزى روزه گرفتيم. آن‏وقت جناب صدوق چند روايت نقل مى‏كند كه حضرت شيخ الطايفه طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مى‏كند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان 30 روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علّامه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مى‏باشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مى‏دانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اين‏طور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همينطور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (30 روز) و ماههاى زوج، ناقص است (29 روز) و اين ترتيب مربوط به هلال خارجى نيست بلكه مربوط به يك روش و نظام رياضى و محاسبه‏اى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و ... را حساب مى‏كند، بعد از اينها منتقل مى‏شود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمه‏اى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد. اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اين‏كه مرحوم‏ شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اينطورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر 29 روز و ... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد، بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشته‏اند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مى‏شود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكرده‏اند. جناب شهيد اول خيلى حساب شده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مى‏گويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعده فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد 30 و ماههاى زوج 29 روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكته‏اش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مى‏بينيد كه محرم 30 روز، صفر 29 روز، و ...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات 30 روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه 30 روز و تمام است، امام از اين عمل- اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات- خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان 30 روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است. حضرت علّامه شعرانى مى‏فرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشده‏اند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبه رياضى وارد نشده و اين را بيان نفرموده است. فقط فرموده كه: انّ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها ... منها ... «1» و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكته رياضى وارد نشده‏اند، ما اين فرمايشات را دسته‏بندى و تنقيح و تحرير شده در درس 75 كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: ۴۴۷_۴۴۹ @shakhehtoba
4_5859560251992311577.mp3
18.93M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع ادعیه ✅ روز دوم 📆 8 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 18:05 مگابایت ⌛️ زمان: 61:03 دقیقه @shakhehtoba
4_5859560251992311578.mp3
31.97M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع ادعیه ✅ روز سوم 📆 9 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 30:49 مگابایت ⌛️ زمان: 74:39 دقیقه @shakhehtoba
🔴 ويكم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مكتفيه به نفس رحمانى و عقل بسيط ♦️بدانكه در صحف كريمه اهل تحقيق محقق است كه صادر نخستين نفس('ن' و 'ف' فتحه دارند) رحمانى است و آن اصل اصول و هيولاى(ماده و اصل) عوالم غير متناهى و ماده تعينات(اصل و آنچه که خصوصیات و اسماءالله از او نشات گرفته اند) است و از آن تعبير به 'تجلى سارى' و 'رق منشور' و 'وجود منبسط' و 'نور مرشوش(پراکنده شده)' نيز مى كنند. ♦️ صادر اول همان وجود عام است که بر اعیان مکنونات افاضه شده است(اعیان ثابته) چه آنها که یافت شده اند و چه آنچه یافت نشده است که علم به وجودش سبقت گرفته است(یعنی عین ثابته اش هست ولی هنوز موجود نشده است) و این وجود(وجود عام) مشترک است بین قلم اعلی که اولین وجود به نام عقل اول است و بین دیگر موجودات. منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
کار.mp3
1.05M
🔰کسب روزی 🔷ابوعمرو شیبانی، می گوید: 🔶دیدم امام صادق (ع): را بیل در دست و بر او جامه درشتی بود و در بستان خود کار می کرد و عرق از پشتش می ریخت، 🌀گفتم: فدایت شوم بیل را به من ده تا شما را در کارتان کفایت کنم. 💠فرمود: من دوست دارم که مرد در جستجوی معیشت به حرارت آفتاب اذیت کشد. # روز جهانی کارگر 📗 : اصول کافی - ج5 - ص76 - حدیث13 @shakhehtoba
akhlag-20.mp3
11.65M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۰ @shakhehtoba
4_5850200186814464183.mp3
3.98M
(تندخوانی) جزء ششم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 6.mp3
4.24M
&شماره 6 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
نكته 984 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ‏ (بقره 186). كتاب صيام در فروع كافى بابى در نهى از گفتن رمضان بدون شهر، منعقد است (ص 182 ط 1 ج 1، باب 4) باب فى النهى عن قول رمضان بلا شهر: باسناده الى غياث بن ابراهيم عن ابى عبد الله عن ابيه عليهما السلام قال قال امير المؤمنين صلوات الله عليه: لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان. و باسناده الى سعد عن ابى جعفر عليه السلام قال كنا عنده ثمانية رجال فذكرنا رمضان فقال لا تقولوا هذا رمضان و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل‏ لا يجيى‏ء و لا يذهب، الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فان الشهر مضاف الى الاسم و الاسم اسم الله عز ذكره و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن جعله مثلا وعيدا. در حديث ديگر از معصوم اطلاق رمضان بدون قول شهر است چنانكه در وافى باب من توالى عليه رمضانان (ج 7 ص 50) از كافى روايت كرده است باسناده الى محمد عن ابى جعفر و ابى عبد الله عليهما السلام قال سألتهما عن رجل مرض فلم يصم حتى أدركه رمضان آخر؟ فقالا ان كان قد برأ ثم توانى قبل أن يدركه الرمضان الاخر صام الذى ادركه و تصديق عن كل يوم بمد من طعام على مسكين و عليه قضاؤه، و ان كان لم يزل مريضا حتى أدركه رمضان آخر صام الذى ادركه و تصدق عن الاول لكل يوم مدا على مسكين و ليس عليه قضاء. ابو القاسم سهيلى گويد: شهر رمضان وقتى گويند كه ظرف باشد و رمضان وقتى كه مفعول باشد مثلا صام رمضان بايد گفت چون شامل همه رمضان ميشود و مفعول است و صلى شهر رمضان چون مستغرق رمضان نيست و ظرف است. پس بنابر قول سهيلى تعبدا ذكر شهر نبايد كرد فتأمل. هزار و يك نكته، ص: 806 @sHakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 7.mp3
8.42M
&شماره 7 💢به همراه دعای کمیل💢 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🔴 ودوم موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠اتحاد نفوس مكتفيه به نفس رحمانى و عقل بسيط قلم اعلى يا عقل اول مخلوق اول است كه يكى از تعينات صادر نخستين است و مظهر اسم شريف مدبر است بلكه به ديده تحقيق چنان است كه در نفخات الهيه فرموده است: "حقیقت قلم اعلی به نام عقل اول عبارت است از آن معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه که خدا اراده فرمود که این حقیقت قلم اعلی را در بین ممکنات بی نهایت سر افراز گداند و آن را بر ظاهر صفحه ی نور وجودی بر اساس حرکت عینیه ارادیه و به موجب حکم علمی ذاتی اش منقوش سازد. (قلم اعلی همان صادره اول است که بقیه همه از او به وجود آمده اند به همین دلیل معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه است و تجلی او همه دیگر موجودات را به وجود می آورد و جامع همه اعیان ثابته است)" غرض اين كه اول ما خلق الله القلم , اول ما خلق الله العقل و در خلق معنى تقدير مأخوذ است در 'مصباح' فيومى است كه: اصل الخلق التقدير يقال خلقت الاديم للسقاء اذا قدرت له. (خلق همان اندازه است. وقتی گفته می شود چرم را برای آب رسانی خلق کردم یعنی آن را اندازه کردم و به آن اندازه بریدم (موجودات دو وجه دارند یکی وجه خلق بودن آنها است که از این باب که حد و اندازه دارند خلق اند و از این باب که این حد ها را کنار بگذاریم و آن وجود آن ها را ببینیم حق اند و خلقیت خلق تنها به همین اندازه ها است وگرنه همه حق اند)) و زمخشرى در 'اساس' گويد: "خلق الخراز الاديم و الخياط الثوب قدره قبل القطع." (خراز چرم را و خیاط لباس را خلق کرد یعنی قبل از برش آن را اندازه گیری کرد) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @ shakhehtoba
4_5850200186814464187.mp3
4.21M
(تندخوانی) جزء هفتم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
📗 📗 🍃بسم الله الرحمن الرحیم:🍃 💠معلم متعلم مي خواهد ♦️اگر خداوند دم به دم در حال تعلیم است، پس نفس ناطقه ای می خواهد که آن فآن در حال تعلم باشد و علم پیدا کند و به کمال برسد و آنگاه در مقام تعلیم دیگران، مکمل غیر خود شود. از این جهت، در ابتدای دروس معرفت نفس، این آیات( آیات 2_6 سوره علق و آیه 3 سوره جمعه) آمده است. 💠عزیزان! انسان دائما باید در حال تحصیل علم باشد! @shakhehtoba ♦️مرحوم آقای قمشه ای _ رحمت الله علیه_ می فرمودند: " خدایا! من کاری به بهشت و قیامت ندارم، فقط می خواهم بروم آنجا و خدمت حضرت امیر مشرف بشوم و عرض کنم: آقا جان! ما این نهج البلاغه را هیچ نفهمیدیم؛ این را برایمان شرح کنید و بفرمایید که چیست." در روایت می فرمایند: " منهومان لا یشبعان: طالب علم و طالب دنیا" دو گروه اند که هر چه با حرص و ولع می خورند، هرگز سیر نمی شوند؛ یکی آنهایی که مال دارند و در پی مال بیش ترند؛ و دیگر آنهایی که علم دارند و در پی تحصیل علم بیش ترند. منبع، حفظه الله تعالي : استاد صمدی آملی @shakhehtoba كانال ما در ايتا جهت مطالب روزانه 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
  ‌ مقام معلم سمت مقدس تعلیم و تربیت ، سیرت حسنه ی سفرای الهی است که برای تشکیل مدینه ی فاضله و اعتلای نفوس به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول به معارج قدسی ربوبی مبعوث شده اند . آنچنانکه در حالات خاص خودشان ، در مقام دعا از خداوند سبحان ، ارسال معلم ربانی را برای تزکیت و تعلیم انسانها مسالت می نمودند . این دعای حضرت ابراهیم خلیل است که در قرآن کریم آمده است : ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم و حق تعالی در استجابت دعایش فرموده است : کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیهم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون . # انسان_و_قرآن آملي @shakhehtoba
هر اثری نمودار دارایی موثرش است . به تعبیر قرآن کریم ( قُل کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِه ) هر کس فعل و عمل او ، گفتار و کردار او ، قلم و درس و بحث و سیرت او ، آیت و نشانه او ، ونمودار دارایی اوست . شاگرد مثال استادش است . شاگرد بیانگر حالات و اخلاق و آداب استادش است . شاگرد از استادش رنگ می گیرد . بقول خواجه عبدالله انصاری : الهی دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد . 📗 علامه حسن زاده آملي روحي فداه @shakhehtoba
4_5864131518829431060.mp3
26.39M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99 💠 با‌موضوع تدبر در قرآن ✅ شب ششم 📆 10 اردیبهشت ‌99 📥 حجم : 25:16 مگابایت ⌛️ زمان: 61:21 دقیقه @shakhehtoba