#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#قسمت_سوم
همینکه ما به سوی خدا رفتیم، حالا چه بلاها به سر ما می آورد! او را رها کردند تا بچرد، ذَرهم یاکُل و یُتمتع او را ولش کن بگذار بچرد، بخورد. او روی سفره ی رحمت رحمانیه نشسته، در رحمت رحمانیه خداوند بخل ندارد. اصلا خداوند در رحمت رحمانیه امساک ندارد، پهن کرده این سفره را، بگذار از این آفتاب از این زمین از این ماه از این چرخ و فلک از این نظام هستی از روزی، از خانهی خوب، زن، فرزند، لباس خوب، ماشین، مغازه، برو بیا بگذار داشته باشند." مدینه باد به اهل مدینه ارزانی"
آنکه اهل همت است، تازه نه تنها در اینجا حسودی نمیکند و بخل ندارد و مظهر جود الهیه هست، بلکه می گوید؛
گر قیامت مخیر بکنندم که چه خواهی؟
آنجا هم اگر بهشت بدهند این بهشت را تحویل بهشتیان میدهم که؛
دوست ما را و (تمام) همهی این جنت و فردوس شما را
این نفس خوب است، این خوب است. نه تنها اینجا روی سفرهی رحمت رحمانیهی الهیه امساک ندارد بخل ندارد جود دارد و حاتم طایی است، جناب حضرت مادر گرانقدر فاطمهی زهرا خدیجهی کبری هست و و دیگران، بلکه حتی در قیامت هم که میرود، به او میگویند حالا مخیرت کردیم چه میخواهی؟ گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی، هر چه میخواهی به تو میدهیم.
حالا چهطور بندگان خدا دل خوش میکنند که بدون اینکه اینها را مخیرشان بکنند، چون میدانند خواستهشان این بهشت است و حور و غلمان است، آن پیک الهیه نامه از طرف خدا می آورد، سلام میرساند و در این نامه به اینها میفرماید: به شما کلید "کن" عطا کردهام و با این "کن" هرچه میخواهی "یکون کن".
یادش بهخیر! در اوایل کودکی که امروز کودکتر از دیروز و دیروز کودک تر از امروزم، شنیده بودیم که وقتی قیامت میشود، آدم دلش _اگر احیاناََ یک پرندهای در آسمان دارد میرود_ دلش میخواهد که کباب این پرنده را بخورد، میبینی که کباب می شود به پیش ایشان حاضر میشود که بخورد، آنجا دیگر تیر بگیرد و کمان بگیرد و به صحرا بدود و شکار کند، نخیر! قیامت سختی ندارد بهشت جای آسانی است دیگر.
بعد که مسائل فلسفی و این حرفها پیش آمده، دیدیم نفس ناطقهی انسانی آنچنان قوی میشود که تصرف در نظام هستی میکند و با انشاء و توجه نفس، آنچه که در عالم هست مطیع او می شوند، از جنبهی فلسفی، چهقدر برهانش هم سنگین است، شیرین است
نامه ها برنامه ها ۶
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۶
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
«یا أحکمَ الحاکمین و یا میسّرَ کُلِّ عسیر!»
حکم محکم
«کلّ میسر لما خلق له»
بر حسن حاکم است؛
حکم آنچه تو فرمایی محض لطف است.
فراز ۴۸۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
✍️« تَوَدُّ لو اَنَّ بینها و بینه اَمَداً بعیداً»
(۳۰- آل عمران)
اعمال خود را حاضر می بیند :
✨ این جمله دلالت دارد بر اینکه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتی نفس می گردد ، و اگر فرمود صاحبِ عمل زشت دوست دارد که : ای کاش بین او و آن عمل ، فاصله ای زمانی می بود و نفرموده کاش آن عمل را نکرده بودم ، برای این است که عمل خود را حاضر می بیند و می بیند که خدای تعالی عملش را حفظ کرده، دیگر هیچ آرزویی نمی تواند داشته باشد، بجز اینکه بگوید ایکاش در چنین موقعیتی که سخت ترین احوال است، بین من و این عمل زشت فاصله زیادی بود ، و اینطور نزدم حاضر نمی شد .
همچنانکه به همنشینِ بدِ خود نظیر این سخن را می گوید که:
« حتی اذا جاءنا قال یا لیت بینی و بینکَ بُعدَ المشرقینِ فبئسَ القرین»
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۲۴۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۴۱ :🌷✨🌹
✍️ حکایت نفس امّاره که مانع عقل میشود :
✨ شهوت و غضب ، این قوه حیوانیه در انسان را بسوی اموری که موردنظرشان است فرامیخواند ، این شهوت و غضب نیز در اثر قوه متخیله و متوهّمه برانگیخته می شوند .
یعنی گاهی متوهّمه و متخیله چیزی را به یاد می آورند ، و در اثر این یادآوری است که شهوت و غضب گُل می کند ، گاهی چشم می بیند و گوش می شنود و همین ها او را به شهوت و غضب برمی انگیزاند .
✨ بیچاره عاقله ای که می بایستی خودش سلطان همه اینها باشد و اینها(غضب و شهوت) خدمهٔ او باشند ، حالا آنها قوه عاقله را اسیر خود ساخته اند و نمی گذارند قوه عاقله کارش را درست انجام دهد و دنبال درس و کمال و معارف برود و لذا طبع بر عقل حاکم می شود .
قوه عاقله اسیر اینهاست و ناخواه فرمان می بَرَد و آرمیده هم نیست ، و همینطور آشفته و مضطربه است و تا مطمئنه نشود و آنها را اسیر خود نسازد ، قوه عاقله نمی تواند به سوی دیارِ مُرسلات گام بردارد .
تا اینجا حکایت نفس امّاره بود .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۶
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
استادصمدی-استادنداریم چه کنیم؟.mp3
10.42M
#فایلصوتیکوتاه
#استادصمدیآملی
با موضوع:
#استادنداریمچهکنیم؟
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
برگرفته از جلسه سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان فروردین 1403
👆 سلام و رحمت الهی بر شما عزیزان
این صوت، بسیار عالی و مفید است.
اختصاصی کانال شاخه طوبی است.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، خوشا به حال کسانی که نه غم بز دارند و نه غم بزغاله!
فراز ۴۸۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
درقرآن مجید و کتب ادعيه و جوامع روائی، سمیع و بصير بسيار آمده است و در همه روایاتی که از خاصه و عامه که به طرق و صور گوناگون در احصای نود و نه اسم الهی مأثور است که : ان الله تسعة وتسعين اسما مَن دعا بها استجيب له, و مَن أحصاها دخل الجنة, این دو اسم شریف آمده است ، و با این که در احصای بعضی از اسمای الهی اختلاف دارند در این دو اسم متفقاند. و لكن در هیچ آیت و روایتی و در هیچ دعای مأثورى اسم لامس و ذائق و شام بر حق تعالی اطلاق نشده است.
سمیع و بصیر از ائمه سبعه اسمای حسنای الهیاند که عبارت از حیّ و عالم و مرید و قادر و سمیع و بصیر و متکلماند, و حیّ امام ائمه است و ارده چون بالا برود علم است و همچنین صفات آنها ائمه سبعه صفاتاند که عبارت از حیات و علم و اراده و قدرت و سمع و بصر و کلام است. قوای لامسه و ذائقه و شامه توغل در ماده دارند، علاوه این که آنچه در تدبیر نظام و حفظ انتظام امور مردم برای سلطان حکیم مدبّر لازم است تا آحاد اجتماع را در مسیر کمال و خطّه عدل وادارد و آنان را از هرج و مرج و طغیان و عصیان و تجاوز باز بدارد این است که بدانند سلطان به اوضاع آنها بصیر و به احوالشان ناظر و به گفته هایشان سمیع است.پس بدانچه گفتهایم در اطلاق سمیع و بصير بر حق سبحانه تدبر شود.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۵۴، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
و آن که گفته شد حضرت ختمی (ص) سراج است اشاره است به آیهی مبارکهی سورهی احزاب که فرمود:
" یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً * وَ دَاعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً منیراً"
که حضرت را به عنوان چراغ فروزان عالم در شب ظلمانی جهان معرفی فرمود.
سراج و چراغ مال تاریکی است مثل این که در آیهی دیگر آفتاب را سراج وهّاج معرفی کرد "وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا " که در حقیقت عالم تاریک است و اگر کسی در افق اعلای نظام هستی قرار گیرد و منظومهی شمسی را نگاه کند همه جا را تاریک میبیند و در یک گوشهای یک چراغ روشن است به نام آفتاب که مقداری اطراف خود را روشن کرده و نور میدهد و یک شمع دیگری مثلاََ روشن است به نام ماه که آن هم نور را از آفتاب گرفته و منعکس مینماید و مابقی همه جا را ظلمت گرفته است.
و این که قرآن کریم حضرتش را به سراج منیر معرفی فرمود برای آن است که مردم به واسطهی هدایت او به سعادتشان میرسند و از ظلمات و تاریکیهای شقاوت و ظلم نجات پیدا میکنند.
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۷۶، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢