💠 آیا کم یا زیاد کردن تعداد ذکر، اثر آن را از بین می برد؟
🔸معمولا همه ی ما روزانه اذکاری را به تعداد معین به زبان جاری می کنیم مانند تسبیحات حضرت فاطمه زهرا.
🔸اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر این اذکار را کمتر یا بیشتر از حد معین بگوییم، چه می شود؟ در این باب حکایتی مضحک نقل شده است:
🔹"عالمی به مسجد وارد شد. دید یک نفر می گوید (لا سبحان الله لا سبحان الله)! عالم از او پرسید: این چگونه ذکری است؟ گفت: من می خواستم سی و سه مرتبه بگویم سبحان الله، اما اشتباها چهل مرتبه گفتم. اکنون آن هفت مرتبه زیادی را برمی گردانم!"
🔸حال سوال اینجاست، زیاد و یا کم گفتن ذکری با عدد معین اشکال دارد یا خیر؟
و آیا به اثر آن ذکر لطمه می زند؟
🔅پاسخ:
🔸حروف اذکار مانند یک شبح اند اما حقیقت و روح ذکر تعداد آن است که (الحروف اشباح و الاعداد ارواح).
برای روشن شدن موضوع نکته ای بسیار مهم از کتاب هزار و یک نکته حضرت علامه حسن زاده می خوانیم:
🔹" باید بدانی که الاعداد ارواح و الحروف اشباح و العدد کاشنان المفتاح، اذا نقصت او زادت لا یفتح الباب و الزیاده علی العدد المطلوب اسراف و النقص منه اخلال"
(معنی: اعداد ارواح و حروف اشباح هستند، و تعداد هر ذکر مانند دندانه های یک کلید است، اگر آن دندانه ها کم یا زیاد شوند در باز نمی شود، و زیادی بر تعداد ذکر اسراف و کم کردن از تعداد ذکر اخلال است.)
🔹یکی از مشایخ روایت می کرد که: در سوره یس اسمی هست که بر طرف می شود به برکت آن کوری مادر زاد و پیسی. او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند نفعی از این مقوله که می گویی به او خواهد رسید؟
جواب داد:
هر گاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود تمام ادویه ی دکان او را بخورد، آیا نفعی به او خواهد رسید؟" (1)
🔸با توجه به نکاتی که در بالا آمد مشخص می شود که اذکار بدون اعداد مقرر شده، کالبدی بی روح هستند و تصدیق می کند آن که بی روح است نمی تواند زنده کند و اثری بگذارد.
پس نتیجه می گیریم باید اذکار به همان تعدادی که دستور آن داده شده است، گفته شوند، بدون یک عدد زیادی یا کم، مثلا تسبیخات حضرت فاطمه زهرا باید به همان تعداد وارد شده در روایت (34 الله اکبر، 33 الحمدلله، 33 سبحان الله) گفته شود.
🔸نکته مهم این است که مبادا دقت در رعایت کردن تعداد اذکار سبب وسواس یا مانع حضور قلب شود.
***
پی نوشت:
1. هزار و یک نکته، نکته 170
@shakhehtoba
akhlag-36.mp3
12.79M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه 36
@shakhehtoba
💠عالم علم انباشته روى هم است و من و تو را براى ابد آفريده اند که از اين سفره بى انتها لقمه ها گيريم و خود را براى حيات انسانى در عوالمى که هيچ پا يانى ندارد آماده سازيم.💠
💠پس دائما ملازم با طهارت باش و درحفظ سلامت قابليت و ظرفيت خود براى ادراک علوم و حقايق, نهايت سعى وتلاش را بکن که در اين طريق, هر چه عمر نازنينت را صرف کنى و هر چه رنج, سختى, مشقت, مصائب و بلايا ببينى رواست و چيزى را از دست نداده اى, بلکه سعادتى ابدى را براى خود رقم زده اى.💠
#شرح_رساله_انسان_کامل
از #ديد_گاه_نهج الباغه
#حضرت_علامه_حسن_زاده املي شارح استاد صمدي آملي
🌹كانال شاخه طوبي🌹
@shakhehtoba
💠 استفاده از عمر.
🔅علامه حسن زاده آملی:
🔸از اتلاف سرمايه گرانبهاى عمر بر حذر باشيد كه براى انسان حسرتى بزرگتر از آن پيش نمى آيد. وقت را مغتنم بدانيد و عزم راسخ بيابيد تا در همه احوال , خود را فراموش نكنيد و از كسب گوهر معرفت باز نمانيد.
🔸نكته اى از پير دانايم جناب استاد علامه شعرانى جانم به فدايش حلقه گوش خاطرم است:
🔸در مدرسه مروى تهران حجره داشتم و از آنجا به سه راه سيروس كه اكنون چهار راه سيروس است براى درس به منزل آن حضرت كه دانشگاه دانش پژوهان بوده تشرف مى يافتم.
روزى از روزهاى زمستان كه برف سنگين و سهمگين تماشائى آن كوى و برزن را هموار كرده بود كه گوئى شاعر در وصف باريدن آن برف گفته:
در لحاف فلك افتاده شكاف
پنبه مى بارد از اين كهنه لحاف
براى حضور در مجلس درس، دو دل بودم، هم به لحاظ مراعات حال استاد و منزل آن جناب، و هم به لحاظ كسوت و وضع طلبگى خودم كه كوس [عاشقان كوى تو الفقر فخرى] مى زدم، بالاخره روى شوق فطرى و ذوق جبلى به راه افتادم و برهه اى از زمان بر در سرايش مكث كردم و با انفعال حلقه بر در زدم.
چون به حضورش مشرف شدم عذر خواهى كردم كه در چنين سرماى سوزان مزاحم شدم.
فرمودند: از مدرسه تا بدينجا آمده اى، آيا گدايان روزهاى پيش كه در كنار خيابانها و كوچه ها مى نشستند و گدائى مى كردند امروز را تعطيل كردند؟
عرض كردم : بازار كسب و كار آنان در چنين روزهاى سرد، گرم است.
فرمودند: گداها دست از كارشان نكشيدند، ما چرا تعطيل كنيم و گدائى نكنيم.
***
دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج2، ص233.
@shakhehtoba
4_424144478794678481.mp3
2.23M
🔸سخنرانی چهارم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر.
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
ادبستان زبور آل محمد 🟪
💢حضرت علامه حسنزاده آملی(حفظهالله):
✍با #صحيفه_سجاديه كه
#زبور_اهلبيت علیهم السلام است
#حشر داشته باشيد كه به شما
#حرف ياد میدهد و
#ادب_مىآموزد.
📚منبع: شرح فصوص قیصری
@shakhehtoba
28.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬆️⬆️🎥 فیلم.
نقل واقعه شیعه شدن یک فرانسوی به بیان شیرین علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
💠 انسانم آرزوست.
🔸ديوژن را ديدند كه در ميان روز با فانوس روشن مى گرديد، سبب پرسيدند.
گفت : انسان مى جويم.
🔸 عارف رومى در اين بيت نظر به وى دارد كه فرمود:
دى شيخ گرد شهر همى گشت با چراغ
كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
🔸و نيز وقتى مردم شهرش او را تبعيد كردند، كسى به طعن گفت: همشهريان تو را از شهر راندند.
گفت : نه چنين است، من آنها را در شهر گذاشتم.
***
منبع: دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج1، ص 29.
@shakhehtoba
akhlag-37.mp3
13.94M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۳۷
@shakhehtoba
4_5996813697236862755.mp3
23.93M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 با موضوع ادعیه
✅ روز بیست و هفتم
📆 3 خرداد 99
📥 حجم : 22:82 مگابایت
⌛️ زمان: 55:30 دقیقه
@sHakhehtoba
4_5996813697236862756.mp3
23.43M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 باموضوع تدبر در قرآن
✅ شب بیست و نهم
📆 2 خرداد 99
📥 حجم : 22:34 مگابایت
⌛️ زمان: 54:18 دقیقه
@shakhehtoba
4_5996813697236862758.mp3
31.3M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 باموضوع تدبر در قرآن
✅ شب سی ام
📆 3 خرداد 99
📥 حجم : 29:85 مگابایت
⌛️ زمان: 73:04 دقیقه
@shakhehtoba
4_5996813697236862759.mp3
10.44M
🎵 سخنرانی استاد صمدی آملی رمضان 99
💠 خطبه
✅ شب سی و یکم
📆 4 خرداد 99
📥 حجم : 09:96 مگابایت
⌛️ زمان: 16:23 دقیقه
@shakhehtoba
🏴🏁🚩🏴🏁🚩
🏴🚩🏴🚩
🏴🚩
🔲🏴درسنامه مکتب جعفری(ع)🏴🔲
💢حضرت آیتالله صمدی آملی:
✍به کرات متذکر شدیم که مردم صرفا توجه چندانی به حرفهای ما متدینین و منسوبین به مکتب امام صادق ندارند
آنچه مردم و خصوصا #نسل_جوان را به #حرکت و انگیزه برای #تمایل_به_مکتب_نجاتبخش_جعفری(ع) وا میدارد #کردار_حسنه و نیک ما و پایبندی رفتاری ما به مواعظ حسنه است
ولذا امام صادق(ع) با 《امر به معروف》 مخالفت ننمودند ولی فرمودند با #رفتار_نیکتان مردم را امر به معروف کنید و نه صرفا با دانایی و #سخن_بدون_عمل.
امام صادق فرمودند:
《كُونُوا
دُعَاةَ النَّاسِ
بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ
لِيَرَوْا مِنْكُمُ
الِاجْتِهَادَ وَ
الصِّدْقَ وَ
الْوَرَع:
مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنید. آنان باید سعى و كوشش در درستى و پرهيزگارى و خویشتنداری را در عمل شما مشاهده كنند》
امان از #واعظ_غیرمتعظ که ناله جناب حافظ(ره) را در آورده:
🔶واعظانکاینجلوهدرمحرابومنبرمیکنند
🔶چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
🔶مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس
🔶توبهفرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
@sHakhehtoba
🔹 انسانیت انسان را چگونه می سنجند؟
🔸امیر المؤمنین، علیه السلام به کمیل فرمود: «انّ هذه القلوب اوعیة فخیرها أوعاها» فرمود: این دلها ظرفها هستند، هر دلى که گنجایش و ظرفیت آن بیشتر است او بهتر است.
🔹این کلام امام، یک ترازوى انسان سنج است، چنانکه معروض داشته ایم، هر میزانى با موزون خود (یعنى متاع و آنچه که بدان سنجیده مى شود) مناسبتى دارد، با ترازوى زنبیلى که نمى شود حرارت هوا را سنجید، هرچیز به مناسبت خودش ترازوئى دارد، انسان کامل براى انسانهاى دیگر میزان است. امام صادق علیه السلام فرمود: «نحن الموازین القسط» (1) ما ترازوهای قسط الهی برای سنجش انسان هستیم.
🔻توضیح:
میزان وزن و ارزش هر شیئی متناسب با همان شیء است، نمیشود با ترازوی ساده دمای هوا را سنجش کرد، همینطور نمی شود انسانیت انسان را با اینگونه ترازوهای مادی سنجید، زیرا انسان منحصر در جسم نیست، لذا امام صادق فرمود: ما ترازو های انسان سنج هستیم، هر چه به ما نزدیک تر شدید، انسان ترید و وزن و ارزش شما بیشتر است. اما افرادی که از جنبه انسانی خوب بار نیامده اند، مورد خطاب قرآن قرار میگیرند که : "فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا" ( روز قیامت براى آنها وزن و ارزشى نخواهیم نهاد).
🔻پینوشت:
1. مجموعه مقالات علامه حسن زاده آملی، صفحه 138.
@shakhehtoba
4_424144478794678482.mp3
2.13M
🔸سخنرانی پنجم:
🔹داستان یوسف علیه السلام..
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
Hamele.asrar:
💠 ارزش رنج و بلاء.
🔸علامه حسن زاده آملی:
🔸در نظام عالم ، بلا ديدن و زجر كشيدن ، ارزش آفرين است.
دانه گندم وقتى زير خاك مى رود، زحمتى تحمل مى كند و رنجى مى كشد، اما تبديل به ساقه و خوشه مى شود و بعد هم وقتى زير سنگ آسيا خرد مى شود و بيشتر بلا مى كشد، اما تبديل به ساقه و خوشه به آرد مى شود و باز هم ارزشش بيشتر مى گردد و بعد هم كه بايد برود داخل تنور و در آتش افتد، تا تبديل به نان شود و قيمتش افزون شود و همين طور....
🔸پس كسى كه نظام عالم را نمى داند و از نقش بلا و رنج در كسب كمال غافل است ، بلايا را بد و منكر مى داند، مانند بسيارى از مردم كه بلافاصله در برابر مصائب ، زبان به شكوه مى گشايند و توان تحمل مشقات را ندارند.
🔸روايت ديگرى در همين زمينه از امام نهم عليه السلام نقل شده است كه مى فرمايند در قيامت ، بلا ديده ها و رنج كشيده ها مقالاتى دارند عالى و ارجمند.
اينها كسانى هستند كه تسليم مشيت حق تعالى بوده اند و صبر داشته اند.
🔸اينها كسانى هستند كه مى گويند:
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد
اى عجب ! من عاشق اين هر دو ضد
در بلايم مى چشم لذات او
مات اويم ، مات اويم ، مات او
🔸يا به قول شاعر ديگر:
هر كه در اين بزم مقرب تر است
جام بلا بيشترش مى دهند
***
منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شما و این نظام هستی ،هیچ کس جلویتان را نگرفته
💠 بايد دانش را در جان جاى داد.
🔅علامه حسن زاده آملی:
🔸گويند ابوحامد محمد غزالى آنچه را فرا مى گرفت در دفتر ها مى نوشت. وقتى با كاروانى در سفر بود و نوشته ها را يكجا بسته با خود برداشت در راه گرفتار راهزنان شدند.
غزالى رو به آنان كرد و به التماس گفت اين بسته را از من نگيريد، ديگر هر چه دارم از آن شما. دزدان را طمع زيادت شد آن را گشودند و جز دفترهاى نوشته چيزى نيافتند.
دزدى پرسيد كه اينها چيست؟
چون غزالى وى را بدانها آگاهى داد دزد راهزن گفت علمى را كه دزد ببرد به چه كار آيد.
🔸اين سخن دزد در غزالى اثرى عميق گذاشت و گفت پندى به از اين از كسى نشنيدم و ديگر در پى آن شد كه علم را در دفتر جان بنگارد .
🔹آرى بهترين دفتر دانش و صندوق علوم براى انسان گوهر جان و گنجينه ی سينه او است.
بايد دانش را در جان جاى داد و بذر معارف و علوم را در مزرعه دل به بار آورد كه از هر گزند و آسيبى دور، و دارايى واقعى آدمى است.
***
منبع: #دروس_معرفت_نفس، علامه حسن زاده آملی، جلد 1، ص151.
@shakhehtoba
4_424144478794678486.mp3
1.16M
💠برنامه رادیویی "به رنگ سپیده".
🔹پخش شده از رادیو جوان.
🔸بخش هایی از سخنان حضرت علامه حسن زاده آملی
🔽🔽
@shakhehtoba
🔴#كانال_شاخه_طوبي
#حضور_و_مراقبت
💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند .
بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي "
بگويند وراه را پيدا كنند .
عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و
" يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد.
#حضور_و_مراقبت
#درس_دوم جلسه چهاردهم
استاد#صمدي_آملي
🌷كانال شاخه طوبي 🌷
@shakhehtoba
💠 حروفی که خداوند به آدم آموخت.
🔹علامه حسن زاده آملی:
در اول رساله كريمه هدايتنامه آمده است كه:
🔸تمامى حروف كه حق عزّ شأنه، به آدم آموخته و مجموع فرزندان آدم از عرب و عجم و ترك و هند و غيره به آن سخن مى گويند، سى و دو حرف است، و آن اين است:
🔅«ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه ى پ چ ژ ك».
🔸و هيچ طايفه اى از بنى آدم به تمامى اين حروف سخنگو نيستند إلّا اهل فارس، كه به لغت عرب و لغت اصلى خود درهم آميخته سخن مى گويند.
🔺(و ما میبینیم حتی کشورهای شرقی با اینکه دارای الفبای بسیار زیاد هستند، اما اصوات تشکیل دهنده الفبایشان، به سی و دو حرف نمی رسد.)
***
برگرفته از: هزار و یک کلمه، کلمه 343، علامه حسن زاده آملی.
#نکات_علمی
@shakhehtoba