حضرت آیت الله شبیری زنجانی:
🔹 هدف مرحوم آقای بروجردی از تأسیسِ «دارالتقریب» در مصر، این نبود که سنّیها را شیعه کند.
🔸 ایشان میفرمود: ما چه شیعه باشیم، چه سنّی، به حکم حدیث ثقلین موظّفیم عملمان مطابق دستور عترتِ طاهره (علیهم السلام) باشد.
🔹 ایشان در قضیه تقریب به دنبال توجه دادن اهل سنّت به مرجعیت علمی اهل بیت (علیهم السلام) بود.
🔸 «تقریب» هم به معنی نزدیکشدن شیعه و سنّی به یکدیگر و کم کردن فاصلهها است، نه شیعه کردن سنّی ها؛ هرچند اگر شیعه می شدند، زهی سعادت ولی غرض این نبود.
🔹 آقای بروجردی بحث های اعتقادی را نفی نمیکرد ولی در مصر به دنبال مطرح کردن مرجعیت علمی اهل بیت (علیهم السلام) بود.
📚 جرعه ای از دریا ج۳ ص۵۰۲
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۵ و ۶.mp3
9.92M
#مکاسب5ش5_6
باسمه تعالی
تفصیل شهید بین جهل به صفت و جهل در حصول عوضین
برخلاف نظر جواهر ایشان تنها جهل دومی را مصداق غرر شرعی می داند.
رابطه این دو غرر، عموم و خصوص من وجه است
۷ مورد از مواردی که غرر شرعی و جهل به اوصاف در عوضین وجود دارد.
ملاک در اقدام و مسابقات عرفی است اگر عرف مسامحه کند غرر شرعی نیست و اگر عرف مسامحه نکند غرر شرعی صادق است در مواردی هم هم نگاه عرف مشخص نمی باشد.
اهل سنت در فروش کالا به ثمن معین اشکال نموده و آن را از مصادیق غرر میداند.
شهید می فرماید از آنجایی که عرف نسبت به حصول ثمن شخصی مسامحه می کند غرر صادق نیست.
نقد و بررسی فرمایش شهید
اولاً مصادیق مذکوره غرر شرعی با مبانی شهید سازگار نمی باشد.
ثانیاً نهی در روایت شرعی است و مسامحات عرفی تاثیری در این نهی شرعی نداشته و شارع برای جلوگیری از منازعات، معاملات غرری را نهی نموده است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_481432848.mp3
6.62M
#کفایه3ش6
باسمه تعالی
معنی لغوی اطلاق
ارسال از قید و حبس می باشد.
معنی اصطلاحی مطلق
الف. طبیعت مهمله که در اسم جنس وعلم جنس و ال جنس مراد است.
ب. طبیعت همراه قید وحدت که معنای نکره است . و این قید زاید بر معنای طبیعت نمی باشد.
بنابراین طبیعت مقید به قید ارسال معنای اصطلاحی مطلق می باشد که موافق معنای لغوی است.
به مشهور نسبت داده شده است که معنای موضوع له مطلق طبیعت به شرط سریان میباشد
این قول دو اشکال دارد
۱. شامل موارد مطلق نخواهد بود زیرا اسم جنس و علم جنس ونکره قید ارسال ندارد و در هر حملی باید تجرید صورت گیرد.
۲. مطلق با تقیید در تقابل است واطلاق در عین مطلق بودن امکان تقیید ندارد زیرا تقیید با قید سریان سازگار نیست.
و هر تقییدی مستلزم مجاز در معنای مطلق خواهد بود.
در حالی که بر اساس دیدگاه مصنف در معنای مطلق هیچ تجویزی صورت نمیگیرد و بر اساس تعدد دال و مدلول عبد مومن اراده می شود.
نعم
اگر مقید از نفس مطلق فهمیده شود و رقبه دال بر رقبه مومنه باشد هر چند مومنه قرینه بر این است که از خود رقبه رقبه مومنه اراده شده است بر همه مبانی قایل به مجاز شدیم.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_هفتم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه۵ ش۷.mp3
6.43M
#مکاسب5ش7
باسمه تعالی
مرحوم صدوق: نبوی شامل بیوع منابذه و ملامسه و حصات شده در حالیکه در آنها جهلی وجود ندارد.
جواب
تفسیر مذکور صحیح نیست و بیوع جهالت دارد.
اشکال: اخص بودن از مدعی
نبوی شامل مواردی که عادتا قدرت بر تسلیم نیست نمی شود.
جواب
سه دلیل بر بطلان این موارد وحود دارد
۱. سفیهانه بودن
۲. اکل مال بباطل
۳. عدم مالیت عرفی
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492190552.mp3
7.56M
#کفایه3ش7
باسمه تعالی
از آنجایی که اطلاق وسریان با وضع نمی باشد برای شمول نیازمند مقدمات حکمت است.
مقدمات حکمت
1. متکلم در مقام بیان باشد و قصد اهمال و اجمال نباشد.
در اجمال برخلاف اهمال تعمد بر عدم بیان تمام قصد است.
2. قرینه بر تقیید منتفی باشد.
3. قدر متیقن در مقام تخاطب منتفی باشد.
مثلا مولی از یک اب خاص زمزم گفتگو می کرده است در ادامه می گوید اب میخاهم این باعث تقیید اب به اب زمزم می شود.
قدر متیقن خارجی دلیل بر تقیید نیست
مثلا مولی می گوید اکرم العلما و علمای سادات قدرمتیقن خارجی هستند.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_هشتم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸.mp3
5.68M
#مکاسب5ش8
باسمه تعالی
دلیل سوم بر شرطیت قدرت
نبوی لاتبع مالیس عندک
بررسی احتمالات اربعه
۱. شرطیت مبیع نزد بایع
۲. شرطیت مالک بودن بایع
۳. کفایت صرف سلطه بایع
۴. سلطه مالکانه همراه قدرت بر تسلیم
جواب از اشکالات
۱. دلالت روایت بر بطلان بیع فضولی
جواب
تخصص یا تخصیص روایات
۲. انصراف روایت به متعارف و فرض عدم مالکیت
جواب
عدم دلیل بر انصراف
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492190672.mp3
6.16M
#کفایه3ش8
باسمه تعالی
چند نکته
۱. مراد از مقام بیان بودن
در حوزه اراده استعمالی است
یعنی مطابق یک قاعده و قانون در موارد مشکوکه حجت است و در مقام بیان می باشد.
نظر مرحوم شیخ این است که مراد در حوزه اراده جدی است.
ثمره این دو قول در تقیید منفصل است زیرا در متصل که بنا بر هر دو مبنا ظهور اطلاقی برای مطلق منعقد نمی شود.
ولی در منفصل بنا بر دیدگاه شیخ باز هم ظهور اطلاقی نیست زیرا اراده مولی به مقید بوده است.
ولی بنابر دیدگاه آخوند ظهور اطلاقی تمام است لکن قید منفصل مانع از حجیت اطلاق است.
همان طور که سریان در اسم جنس نیازمند مقدمات حکمت است در نکره هم نیازمند مقدمات است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat