هدایت شده از شمیم فقاهت
1_719615950.mp3
7.22M
#کفایه3ش61
باسمه تعالی
د. دلیل عقلی بر حجیت خبر واحد به سه وجه
◀ وجه اول:
1- علم اجمالی کبیر به مجموعه احکام.
2- علم اجمالی صغیر که معظم احکام در روایات است.
3- انحلال علم کبیر به علم اجمالی صغیر.
نتیجه: عمل به تکلیف مثبت واجب است و خبر نافی اگر اشتغال یا استحصاب مخالف آن نباشد عمل می گردد.
مناقشه شیخ: لازمه دلیل احتیاط در سائر امارات است نه تنها روایات.
جواب: بر اساس انحلال کبیر به علم صغیر، بقیه امارات شک بدوی است.
مناقشه آخوند: دلیل اخص از مدعی است.( مدعی: 1- مخصص کتاب می تواند باشد. 2- تعارض مستقر بین مثبت و نافی. 3- عدم جریان اصل با وجود خبر)
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
1_719615564.mp3
7.1M
#کفایه3ش62
باسمه تعالی
⬅ وجه دوم:
حجیت برخی از اخبار که 1- در کتب اربعه است. 2- مشهور عمل نموده است. 3- رد ظاهری ندارد.
دلیل بر ادعا:
1- تکالیف تا قیامت پایدار است. 2- احکام ضروری دارای شرائط و موانع است که در قرآن و سنت معتبر نیامده است. 3- کنار گذاشتن خبر واحد موجب تغییر در احکام ظاهری است. 4 برای حفظ احکام ناچاریم به خبر واحد عمل کنیم.
مناقشه1:
دلیل اعم از مدعی است و شامل حجیت هر خبری می شود و اختصاص به سه شرط ذکر شده در ادعا ندارد.
جواب: گرچه علم اجمالی به مجموع روایات تعلق گرفته است ولکن با انحلال توسط روایات با شروط ثلاثه، بقیه روایات طرف علم نیست.
مناقشه 2:
دلیل اخص از مدعی است.(مدعی: 1- اخباری که مثبت شروط نباشد. 2- اخبار معارض با کتاب و سنت. 3- خبر واحد مخالف اصول عملیه که مثبت شروط است. 4- تعارض اخبار مثبت شروط با اخبار نافی و...)
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
«دروس تمهیدی فقه معاصر»
۱. نظام حکمرانی اسلام و ولایت فقیه
۲. نظام اقتصادی اسلام
۳. فقه پول و بانکداری
۴. فقه بورس
۵. فقه عقود مستحدثه
۶. فقه رمزارزها
🔰بسته حمایتی ومزایای دروس تمهیدی فقه معاصر 👇
1⃣ در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در یک درس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و درامتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۱/۵ نمره تشویقی به نمره امتحان كتبی مكاسب و ۱/۵ نمره تشويقی به نمره امتحان شفاهی مكاسب ايشان اضافه خواهد گشت.
تبصره: نمره تشویقی کتبی مکاسب به اختیار طلاب میتواند به هر یک از نمرات امتحان کتبی مکاسب ایشان اضافه گردد بشرط آنکه درآن امتحان حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.
2⃣ درسال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب دروس خارج که دردروس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و درامتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۲ نمره تشويقی به يک مصاحبه درس خارج فقه ایشان اضافه میگردد.
تبصره: نمره تشویقی مصاحبه خارج فقه به اختیار طلاب می تواند به هریک ازنمرات مصاحبه خارج فقه ایشان اضافه گردد به شرط آنکه درآن مصاحبه حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.
✳️ شرایط شرکت در دروس
1⃣ تمامی امتیازات دروس تمهیدی فقه معاصر فقط مختص به طلابی است که یک درس تمهیدی را دردرس شرکت داشته و درامتحان كتبی آن حداقل نمره ۱۲ راکسب نمودهاند.
2⃣ هر یک از دروس تمهیدی فقه معاصر باید حداقل درهر نیمسال ۶۰ جلسه تشکیل گردد.
3⃣ نیمسال اول این دروس ازهمین حالا آغاز میگردد ونیم سال دوم هر درس سال آینده میتواند برگزار گردد.
4⃣ امتحانات این نیمسال درپایان خردادماه همزمان با سایر امتحانات حوزه برگزار می شود.
@shamim_fegahat
کتب تمهیدی فقه معاصر سال ۱۴۰۰.pdf
123.1K
♻️ اسامی و محدودههای کتب تمهیدی فقه معاصر
فقه معاصر ۴
فقه پول و بانکداری
استاد احمد ابراهیمی
میدان روح الله، مدرس صاحب الزمان عج
شروع دوشنبه ۱۱ بهمن، ساعت ۹_۱۰
🔰 تا اطلاع ثانوی درس به صورت #مجازی_در_ایتا #کانال_شمیم_فقاهت برگزار خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۶۳.mp3
5.78M
#مکاسب5ش63
باسمه تعالی
محور سوم
فرع اول
اختلاف در اصل تغییر
مشتری ادعای نقیصه دارد
قول اول
بایع مدعی است زیرا قول مشتری موافق اصل است
ادله قول اول
۱ موافق قاعده ید این ثمن ملک مشتری است
۲ اصل عدم علم مشتری به نقص مبیع
۳ اصل عدم وصول حق مشتری
قول دوم
نقد دلیل اول
ید مشتری امانی است و سلطه بر فسخ ندارد
اشکال
به جهت وجود خیار تسلیم واجب نیست
جواب
این اصل مسبب از شک در وجود خیار است و اصل در ناحیه سبب جاری است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۶۴.mp3
5.43M
#مکاسب5ش64
بسمه تعالی
قول دوم
نقد دلیل دوم
اولا اصل عدم علم به نقص با عدم علم به کامل تعارض دارد
ثانیا اصل عدم علم به ناقص مسبب از وجود وصف صفت در خارج است و بنا بر اصالت عدم تغییر آن صفت قبلاً موجود نبوده است
نقد دلیل سوم
حق مشتری فقط به این مبیع تعلق گرفته است و نسبت به آن وصف زائد شک داریم
نظر مصنف
صفات ملحوظ در مبیع یا بنحو شرط و تعدد مطلوب مراد است و یا بنحو قید و وحدت مطلوب میباشد و حکم این دو فرض باید بررسی شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_719615193.mp3
6.39M
#کفایه3ش63
باسمه تعالی
◀ وجه سوم:
1- تکالیف الزامی مراجعه به کتاب و سنت.
2- اگر کتاب و سنت معتبر که مراجعه مسلم است.
3- اگر نباشد باید به ظن حاصل از خبر واحد عمل نمود.
مناقشه:
1- مطابق دلیل حجیت از باب ضرورت است و مقتضای ضرورت رعایت مراتب و اخذ قدر متیقن است.
2- اگر کتاب و سنت معتبر نباشد دلیلی بر ظن حاصل از خبر نیست و مصادره به مطلوب است.
3- صرف اینکه در واقع تکلیف داریم دلیلی بر حجیت خبر واحد نیست مگر یا از باب انسداد کبیر و یا انسداد صغیر که همان وجه اول است.
جواب از مناقشه سوم: رجوع به کتاب و سنت یک وجوب نفسی است نه وجوب طریق که یا به انسداد صغیر برگردد و یا به انسداد کبیر.
#اتمام_محدوده_نیمه_اول
«پایان خبر واحد»
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
4_6048839413482392040.mp3
6.28M
#کفایه3ش64
باسمه تعالی
ادله دال بر حجیت مطلق ظن
۱. وجوب دفع ضرر مظنون
صغری: وجود ملازمه بین ظن به حکم و ظن به ضرر
ضرر یا عقاب اخروی است و مفسده دنیوی
کبری: وجوب دفع ضرر مظنون
حکم عقل فطری است و حتی اشاعره قبول دارد.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat