💐بسمه تعالی💐
«پیامبرگرامی اسلام صلّیالله علیه و آله و سلّم»:
عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابیطالب علیهالسلام.
سرلوحه پرونده هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام است.
❤️السَّلاَمُ عَلَى مَوْلاَنَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَاحِبِ السَّوَابِقِ وَ الْمَنَاقِبِ...❤️
🌸میلاد فرخنده ی حضرت مولی الموحّدین، یعسوب الدین، قائد الغرّ المُحجّلین، قُدْوَة الصَّالحين، امام العارفین، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام بر یکایک شما خوبان مبارک 🌸
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۰۴.mp3
6.11M
#مکاسب5ش104
بسم الله الرحمن الرحیم
جریان اصالت لزوم در غیر بیع
بنابر این که اصالت لزوم قاعده لزوم باشد در غیر بیع جریان دارد
عمده بررسی ادله قاعده لزوم است
دلیل اول اوفوا بالعقود
آیه به دلالت مطابقی نقض مفاد عهد و عقد را حرام دانسته و به دلالت التزامی بر حکم لزوم عقد دلالت می نماید
اگر گفته شود دو حکم تکلیفی و وضعی از آیه استفاده میشود باطل است زیرا استعمال لفظ در اکثر معنا است
آیه دوم احل الله البیع
تصرفات بر بیع نافذ است از جمله آن تصرفات بعد از فسخ یکی از متعاقدین بدون رضایت دیگری است و این همان لزوم عقد میباشد
آیه سوم اکل مال تجارت از تراض
تجارت سبب تمامی تصرفات است حتی در فرض که یکی از متعاقدین بدون رضایت دیگری عقد را فسخ نموده است
اشکال
تمسک به عمومات آیات تمسک به آن در شبهه مصداقیه است باید از خارج تجارت ان تراض و بیع و عقد احراز شود
جواب
به کمک استصحاب احکام موارد سابق جریان پیدا میکند.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
تفسیر سوره اسراء 7.mp3
5.4M
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
1401/11/17
#جلسه_ششم
دوستان بعد از استماع، حضورشان را به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@AlirezaAzizpour
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۰۵.mp3
5.53M
#مکاسب5ش105
بسم الله الرحمن الرحیم
ادله دال بر قاعده لزوم بیع
دلیل چهارم
آیه لاتا کلوا..
هر اکل باطل عرفی را حرام میداند گرفتن مال دیگری بعد از عقد بیع بدون اذن مالک، باطل عرفی میباشد.
دلیل پنجم
عدم تصرف در مال دیگری مگر از طیب نفس که دلالت آن مانند آیه اوفوا العقود است
دلیل ششم
الناس مسلطون
سلطه مشتری بر مالش بعد از عقد بیع با تصرف بایع در آن ملک منافات دارد و فسخ بایع را رد مینماید
دلیل هفتم
المومنون عند شروطهم
بنابراین که شرط ابتدایی را شامل شود بایع علیه خود در بیع شرط نموده و تعهد به آن لازم است مدلول التزامی این تعهد لزوم بیع می باشد
اشکال
شرط شامل شرط ابتدایی نیست اولاً تبادر ثانیاً استعمال شرط در ضمن عقد است ثالثا تعریف شرط در کتب لغوی...
دلیل هشتم
اخبار معتبر که خیار در عقد بیع را قبل از افتراق می داند مفهوم این است که بعد از افتراق خیاری وجود ندارد
دلیل نهم
استصحاب
بعد از بیع، مشتری مالک مبیع شده است و با فسخ بایع در مالکیت مشتری شک می شود که استصحاب ملکیت را ثابت می کند.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۰۶.mp3
6.26M
#مکاسب5ش106
بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی استصحاب
استصحاب علم به مالکیت مشتری با شک در بقای ملکیت بعد از فسخ بایع.
اشکال
در مقام استصحاب بقای ارتباط بایع بر آن ملک وجود دارد
جواب
سه احتمال در ارتباط بایع با آن کالا قابل فرض است
احتمال اول
علقه مالکیت که بابیع قطع شده است
احتمال دوم
سلطه برگرداندن این کالا بعد از زوال مالکیت نیاز به دلیل جدید دارد
احتمال سوم
علاقه خیاری که در مجلس بود اولاً اخص از مدعا بوده. ثانیاً با عموم آیات، استصحاب جایی ندارد. ثالثاً اخبار متواتر بر تمام شدن خیار مجلس هنگام متفرق وجود دارد.
علامه اصل عدم لزوم در مسابقه را بیان می کند
اصل عدم لزوم وجه صحیح ندارد مگر اینکه چون هنگام عقد اثر فعلی نیست اصل عدم لزوم جریان پیدا کند لکن با وجود اوفوا بالعقود این اصل باطل است
اصالت لزوم در شبهه ی حکمیه مطلقا جریان دارد
در شبهه موضوعیه بنا بر اینکه مبنای ما تمسک به عموم باشد جریان دارد
در فرض عدم پذیرش مبنا استصحاب حکمی بقای اثر می شود مگر استصحاب موضوعی مانند اصل عدم قصد قربت باشد.
با استصحاب حکمی عقد لازم تعیین نمیشود و لذا آثار ضمان نسبت به عوض باید با دیگر اصول معین شود مثلاً اصل برائت ذمه گیرنده از عوض.
اگر شک در عقد فاسد باشد مبانی متفاوت است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat