eitaa logo
دانشنامه امیرالمومنین (ع)
1.3هزار دنبال‌کننده
799 عکس
157 ویدیو
48 فایل
السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابی طالب لطفا مطالب کانال را با ذکر #صلوات هدیه به روح مطهر #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) انتشار دهید.🌹 کانال شخصی، بدون وابستگی به هیچ ارگان و یا ....
مشاهده در ایتا
دانلود
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 ◼️ مورخ مشهور اهل‌سنت به شیوایی و اثرگذاری بیان (علیهاالسلام) در کنار گودال قتلگاه اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 «هنگامی‌که نگاه حضرت زینب (علیهاالسلام‌) به بدن برادرش امام حسین (علیه‌السلام) افتاد، فرمود: یا رسول‌الله! یا رسول‌الله! درود ملائکه‌ی آسمان بر تو باد! این بدن و قطعه قطعه شده‌ی حسین توست! یا رسول‌الله! دختران تو را به اسارت می برند، فرزندانت کشته شدند. 👈 (راوی می‌گوید) در این هنگام به خدا قسم دوست و دشمن .» 📚تاريخ الطبری، طبری، ج5، ص456. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 ◼️ از علمای مشهور اهل‌سنت در مورد علم (علیهاالسلام) می‌نویسد: 👈«زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام)، تنها زن و بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود؛ ... 👈او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین بن علی (علیهماالسلام) بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید بن معاویه خطبه‌ای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتاب‌های تاریخی ذکر شده. 👈 ایراد آن خطبه، و عقل و اندیشه و قدرت بالای وی را می‌رساند.» 📚أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابن‌أثير جزری، ج7، ص146. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 🏴 مفسرین شیعه و اهل‌سنت، بقای نسل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را منحصر در دو بزرگوار ایشان، یعنی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام) می‌دانند. ◼️ دمشقی از علمای مشهور اهل سنت در کتاب تفسیرش به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می‌نویسد: 👈 منظور از (ابناء)، فرزندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، و (علیهما‌السلام) است. 📚 تفسير القرآن‌العظيم، ابن‌كثير، ج3، ص82 و 83. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ پاســـ ـــخ 🖌 محمدجوادمهریار ◼️ آیا پناه بردن به قرآن است⁉️ 🏴 وهابیت که با دوری از اصول و قواعد عقلی و نقلی، خود را تنها مسلمانان عالم معرفی می‌کنند، در ادعای ، رد شدن از زیر قرآن و یا قرآن به سر گرفتن را بدعت و عمل حرام معرفی می‌کنند؛ در حالیکه بر اساس روایات اهل‌سنت، امیرالمومنین (ع)، و بنا بر روایات شیعه،ائمه‌ی اطهار در هنگام مشکلات و یا برای اجابت دعا، به قرآن پناه می‌بردند. ◼️ قرآن کریم از اهمیت ویژه‌ای در بین مسلمانان به خصوص شیعیان برخوردار است‌؛ اما عده‌ای که نه معرفت به قرآن دارند و نه برای مزد رسالت یعنی تبعیت از اهل بیت (علیهم‌السلام) ارزشی قائل نیستند، با شبهاتی بی‌ارزش قصد بی‌احترامی به عقاید حقه‌ی مسلمانان را دارند. آنان با ایجاد تهمت به مسلمانان، لغت بدعت را دست‌آویز عقاید شیطانی خود می‌کنند و تحت این عنوان، هر عقیده‌ی حقی که مخالف با عقایدشان باشد را باطل معرفی می‌کنند. از جمله که وهابیت مطرح کرده‌اند، تمسک به قرآن است. آنان می‌گویند اگر کسی به هنگام یا برای خروج از منزلش و یا به هر دلیل دیگری، از زیر قرآن کریم رد شود، نوعی را انجام داده و عمل حرامی را مرتکب شده است. با طرح این مساله، اعتقاد باطل خود مبنی بر بدعت این عمل را مطرح می‌کنند و قائل هستند که قرآن برای خواندن است و نباید کسی آن را بر سر خود بگیرد و یا از زیر آن رد شود.
ما در پاسخ به این ، پیرامون دو سوال مهم بحث می‌کنیم. ؛ آیا در کتب معتبراهل سنت، روایتی مبنی بر عملِ بر سر گرفتن قرآن و یا رد شدنِ از زیر آن، از جانب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و یا یکی از ایشان با سند صحیح وجود دارد⁉️ ؛ آیا که وارثان علم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند از این کار نهی کرده‌اند⁉️ 👈 در جواب سؤال اول ابتدا باید گفت، هیچ روایتی که دلالت بر نهی رد شدن از زیر قرآن و یا به سر گرفتن قرآن و پناه بردن به آن باشد، از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حتی از صحابه ایشان نقل نشده است و هم‌چنین اگر کسی در آغاز امری خود را مقید کند که از زیر قرآن رد شود و یا بالای سر خود قراردهد، به معنای پناهنده شدن به قرآن است؛ اما آن‌چه که مشخص است این عمل - چه به عنوان باشد و یا به عنوان - در روایات اهل ‌‌سنت موجود است. ◼️ ابويوسف فسوی، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب "، با ذکر روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)، قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈« ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که قرآن را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...»[1] با توجه به اهل سنت به افعال و اعمال صحابه، پناه بردن مسلمانان به قرآن کریم به صورتی که این کتاب مقدس بالاتر از سر قرار گیرد، حجیت و تبعیت برای آنان ایجاب می‌کند. ، عالم مشهور می‌گوید: 👈«ازجمله مواردی که بر مکلفین (مسلمانان) واجب است، متابعت از سخنان و افعال صالح، یعنی همان صحابه، است و هم‌چنین در چیزی که آنان تأویل و استنباط کرده‌اند، متابعت واجب است.»[2] بنا بر استدلال موجود در کلام این عالم سنی، تبعیت از فعل امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) واجب است و این عمل مورد تأیید است. در نتیجه با آن‌که وهابیت خود را از اهل سنت می‌دانند، بدعتی که آنان قائل هستند، به معنای عدم پای‌بندی به اعتقادات و اصول اولیه‌ای است که اهل سنت بر آن مراقبت دارند. ❌ اما در پاسخ به که آیا اهل بیت (علیهم‌السلام) رد شدن از زیر قرآن را نهی کرده‌اند؟ باید گفت، روایتی که دستور به رد شدن از زیر قرآن داده شده باشد در کتب حدیثی شیعه موجود نیست؛ اما شیعیان بر اساس توسل به عظمت قرآن و پناه بردن به این کتاب آسمانی، عمل رد شدن از زیر قرآن را انجام می‌دهند. سنت امام صادق (علیه‌السلام) بر آن بوده که هنگام درد به قرآن پناهنده می‌شدند. مرحوم در شریف به نقل از امام صادق (علیه‌السلام) می‌نویسد که حضرت فرمودند: 👈«هرگاه درد و بیماری به بدن شما رسید، دست خود را بر روی محل درد بگذارید و این دعا را بخوانید، که از خداوند به حق قرآن عظیم درخواست می‌کنم ...»[3] ❌ ، رد کردن مسافر از زیر قرآن - حتی با توجه به عدم وجود یک روایت در این موضوع- عملی نیکو برای پناه بردن به قرآن بوده و اشکال و ایراد فقهی و اعتقادی ندارد و شیعیان هیچ‌گاه ادعای توصیه‌ی این عمل از جانب معصومین (علیهم‌السلام) را نداشته‌اند و طرح بدعت و حرام بودن آن نیز سخنی بی‌اساس از جانب است. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
پی نوشت: 👈 [1]. يعقوب بن سفيان فسوی، المعرفة والتاريخ، ج2، ص751، محقق: أكرم ضياء العمری، مؤسسة الرسالة، بيروت، چاپ دوم، 1401 هـ. «عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخَذَ الْمُصْحَفَ [فَوَضَعَهُ] عَلَى رَأْسِهِ ...» 👈 [2]. أحمد بن غانم مالكی، الفواكه الدواني على رسالة ابن أبي زيد القيروانی، ج1، ص107، دار الفكر، 1415هـ. «(وَ) مِمَّا يَجِبُ عَلَى الْمُكَلَّفِ أَيْضًا (اتِّبَاعُ السَّلَفِ الصَّالِحِ) وَهُمْ الصَّحَابَةُ (رض) فِي أَقْوَالِهِمْ وَأَفْعَالِهِمْ وَفِيمَا تَأَوَّلُوهُ وَاسْتَنْبَطُوهُ.» 👈 [3]. كلينى، الكافی، ج‏2، ص568، دارالكتب الإسلامية - تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَضَعُ يَدَكَ عَلَى مَوْضِعِ الْوَجَعِ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ...» https://www.adyannet.com/fa/news/35057 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 قرآن به سر گرفتن امیرالمومنین (علیه‌السلام) در کتب اهل سنت. ◼️ ، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب والتاريخ" با روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈 «ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...» 📚 المعرفة والتاريخ، ج2، ص751. https://www.adyannet.com/fa/news/35104 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ چه عاملی باعث امت شد⁉️ 🖌 حجةالاسلام ◼️ ثمره‌ی منع پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و منع نقل حدیث به وسیله‌ی خلیفه، چیزی غیر از انشعاب امت به هفتاد و سه فرقه نبود. عده‌ای، احادیث رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را مانعی بر سر راه خود می‌دیدند؛ با منع نقل روایت از پیامبر به خود می‌رسیدند؛ از این‌رو با حذف حدیث، توانستند قرآن را به دلخواه خود و کنند. ◼️ امت اسلامی، از زمان طیبه‌ی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شروع شد و شدت آن به هنگام تشکیل شورای فزونی یافت؛ اما چند هدف خاص ذیل این تفکر موجود بود که می‌توان تمامی آن را در اصل، دوری خلافت از محل استقرار آن، یعنی مولانا امیرالمومنین (علیه‌السلام) دانست. 👈 این عمل سبب شد تا امت اسلام به فرموده‌ی رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به هفتاد و سه فرقه تقسیم شود و گروه‌هایی از صراط حق فاصله بگیرند و تنها یک فرقه اهل بمانند. به گواهی و روایات موجود در کتب حدیثی، مسلمانان بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دچار اختلافات اساسی شدند که تا به امروز، این اختلافات در جامعه‌ی اسلامی به عنوان یک آسیب مهم و جدی شناخته می‌شود. مسلمانان حتی در زمان پیامبر گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز دچار اختلافاتی بودند که به وضوح در بعضی از روایات به آن اشاره شده است. 👈اما شدت این از هنگام رحلت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به صورت در جامعه خود را نمود داد و سبب شد تا حتی لفظی و فیزیکی مابین اصحاب صورت گیرد؛ به عنوان مثال، هنگام تشکیل شورای سقیفه، سعد بن عباده به عنوان مخالف خلافت ابوبکر، نزدیک بود زیر دست وپای عمر بن خطاب کشته شود. 👈 در صحیح، این اتفاق را ذکر کرده و می‌نویسد: «عمر دست او [ابوبکر] را گرفت و با او بیعت کرد و مردم با او [ابوبکر] بیعت کردند و شخصی گفت: شما سعد بن عباده را کشتید. در این هنگام عمر گفت خدا او را بکشد.»[1]
👈 اما امت به و گروه‌های مختلف، مطلبی است که در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت به آن اشاره شده است. ◼️ در سنن خود که یکی از معتبرترین کتب اهل سنت است، دراین‌باره می‌نویسد: 👈 «رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: آن‌چه بر بنی‌اسرائیل گذشت، بر سر امت من خواهد آمد؛ ... بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند. همه فرقه‌ها در آتش هستند به غیر از یک فرقه [که از آتش در امان هستند]. از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیدند: آن دسته چه کسانی هستند؟ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: فرقه‌ای که من و یارانم بر آن هستیم.»[2] 👈 نکته‌ی قابل توجه در این روایت آن است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را فرقه‌ای که خود و اصحاب در آن هستند، معرفی می‎‌کنند و امروز اگر از تمامی هفتاد و سه فرقه‌ی اسلامی به تعبیر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیده شود که چه کسی بر هدایت یا همان فرقه‌ی ناجیه است، بزرگان همه‌ی فِرَق ادعا می‌کنند که ما بر سبیل و هستیم. 👈 اما علت و چرایی گمراهی امت اسلام را در چند مطلب می‌توان پیدا کرد. 🔺 که فقط به آن اشاره می‌کنیم، انتخاب بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وسیله‌ی عده‌ای انگشت‌شمار در شورای سقیفه است. 🔺 که از مساله‌ی اول نیز مهم‌تر و تاثیرگذاری بیشتری دارد، نقل و کتابت احادیث رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وسیله‌ی بن خطاب است. 👈 علاوه بر علمای شیعه، علمای اهل سنت نیز به این مطلب اشاره کرده‌اند و این مساله را به عنوان آغاز چند شدن امت اسلام می‌دانند. ◼️ ، فقیه حنبلی مذهب و از شاگردان در کتاب شرح اربعین نووی، با اقرار به منع کتابت و نقل حدیث به دلایل واهی از سوی خلیفه دوم، در این‌باره می‌نویسد: 👈 «بدان که از جمله اختلاف میان علما، تعارض بین روایات و نصوص است، و برخی از مردم بر این گمان هستند که عمر بن خطاب عامل این اختلاف است. زیرا که از او اجازه خواستند تا در آن زمان، سنت نبوی را تدوین کنند. ولی عمر گفت: هیچ چیزی را همراه قرآن نمی‌نویسم. با این‌که او می‌دانست رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفته بود که خطبه الوداع را برای ابوشاه بنویسد و گفته بود: را با ، مقید سازید. گفتند: اگر عمر می‌گذاشت که صحابه آن‌چه را که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده‌اند بنویسند، سنت ضبط می‌شد و لذا بین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آخرین افراد امت صرفاً یک صحابی می‌ماند که روایاتش را تدوین کرده است، و آن مجموعه روایات نیز به ما می‌رسید، همانند احادیثی که از و و امثال آن به ما رسیده است.»[3] 👈 هرچند بعضی از قصد داشته‌اند که نجم الدین طوفی را کذاب و یا معرفی کنند و تصمیم خلیفه بر منع کتابت را توجیه کنند و دلیل آن را جلوگیری از قرآن جا بزنند، ولی فراموش کرده‌اند که قرآن کریم غیر قابل تحریف است؛ 👈 قرآن کریم با به آوردن یک سوره به اعجاز خود شهادت می‌دهد.[4] هرچند که پروردگار عالم، خود را محافظ قرآن معرفی می‌کند.[5]