༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🏴 #کبریای_زینب
◼️ #طبری مورخ مشهور اهلسنت به شیوایی و اثرگذاری بیان #حضرت_زینب (علیهاالسلام) در کنار گودال قتلگاه اشاره میکند و مینویسد:
👈 «هنگامیکه نگاه حضرت زینب (علیهاالسلام) به بدن برادرش امام حسین (علیهالسلام) افتاد، فرمود:
یا رسولالله! یا رسولالله! درود ملائکهی آسمان بر تو باد! این بدن #غرق_در_خون و قطعه قطعه شدهی حسین توست! یا رسولالله! دختران تو را به اسارت می برند، فرزندانت کشته شدند.
👈 (راوی میگوید) در این هنگام به خدا قسم دوست و دشمن #گریه_میکردند.»
📚تاريخ الطبری، طبری، ج5، ص456.
❌ #بخوانید_و_انتشار_دهید.
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🏴 #کبریای_زینب
◼️ #ابناثیر از علمای مشهور اهلسنت در مورد علم #حضرت_زینب (علیهاالسلام) مینویسد:
👈«زینب دختر علی بن ابیطالب (علیهماالسلام)، تنها زن #متفکر و #دانشمندی بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود؛ ...
👈او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین بن علی (علیهماالسلام) بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید بن معاویه خطبهای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتابهای تاریخی ذکر شده.
👈 ایراد آن خطبه، #درایت و عقل و اندیشه و قدرت بالای #قلبی وی را میرساند.»
📚أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابنأثير جزری، ج7، ص146.
❌ #بخوانید_و_انتشار_دهید.
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🏴 #کبریای_زینب
🏴 مفسرین شیعه و اهلسنت، بقای نسل پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را منحصر در دو #سبط بزرگوار ایشان، یعنی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) میدانند.
◼️ #ابنکثیر دمشقی از علمای مشهور اهل سنت در کتاب تفسیرش به نقل از جابر بن عبدالله انصاری مینویسد:
👈 منظور از (ابناء)، فرزندان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، #حسن و #حسین (علیهماالسلام) است.
📚 تفسير القرآنالعظيم، ابنكثير، ج3، ص82 و 83.
❌ #بخوانید_و_انتشار_دهید.
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
✅ پاســـ #به_شبهه_وهابیت ـــخ
🖌 محمدجوادمهریار
◼️ آیا پناه بردن به قرآن #بدعت است⁉️
🏴 وهابیت که با دوری از اصول و قواعد عقلی و نقلی، خود را تنها مسلمانان عالم معرفی میکنند، در ادعای #مضحک، رد شدن از زیر قرآن و یا قرآن به سر گرفتن را بدعت و عمل حرام معرفی میکنند؛ در حالیکه بر اساس روایات اهلسنت، امیرالمومنین (ع)، و بنا بر روایات شیعه،ائمهی اطهار در هنگام مشکلات و یا برای اجابت دعا، به قرآن پناه میبردند.
◼️ قرآن کریم از اهمیت ویژهای در بین مسلمانان به خصوص شیعیان برخوردار است؛ اما عدهای که نه معرفت به قرآن دارند و نه برای مزد رسالت یعنی تبعیت از اهل بیت (علیهمالسلام) ارزشی قائل نیستند، با شبهاتی بیارزش قصد بیاحترامی به عقاید حقهی مسلمانان را دارند. آنان با ایجاد تهمت به مسلمانان، لغت بدعت را دستآویز عقاید شیطانی خود میکنند و تحت این عنوان، هر عقیدهی حقی که مخالف با عقایدشان باشد را باطل معرفی میکنند.
از جمله #شبهاتی که وهابیت مطرح کردهاند، تمسک به قرآن است. آنان میگویند اگر کسی به هنگام #شروع_مسافرتش یا برای خروج از منزلش و یا به هر دلیل دیگری، از زیر قرآن کریم رد شود، نوعی #بدعت را انجام داده و عمل حرامی را مرتکب شده است. با طرح این مساله، اعتقاد باطل خود مبنی بر بدعت این عمل را مطرح میکنند و قائل هستند که قرآن برای خواندن است و نباید کسی آن را بر سر خود بگیرد و یا از زیر آن رد شود.
ما در پاسخ به این #شبهه، پیرامون دو سوال مهم بحث میکنیم.
#سؤال_اول؛ آیا در کتب معتبراهل سنت، روایتی مبنی بر عملِ بر سر گرفتن قرآن و یا رد شدنِ از زیر آن، از جانب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و یا یکی از #صحابه ایشان با سند صحیح وجود دارد⁉️
#سؤال_دوم؛ آیا #ائمهی_شیعه که وارثان علم رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) هستند از این کار نهی کردهاند⁉️
👈 در جواب سؤال اول ابتدا باید گفت، هیچ روایتی که دلالت بر نهی رد شدن از زیر قرآن و یا به سر گرفتن قرآن و پناه بردن به آن باشد، از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و حتی از صحابه ایشان نقل نشده است و همچنین اگر کسی در آغاز امری خود را مقید کند که از زیر قرآن رد شود و یا بالای سر خود قراردهد، به معنای پناهنده شدن به قرآن است؛
اما آنچه که مشخص است این عمل - چه به عنوان #استمداد باشد و یا به عنوان #محافظت- در روایات اهل سنت موجود است.
◼️ ابويوسف فسوی، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب #المعرفةوالتاريخ"، با ذکر روایتی که تمام راویان آن #ثقه و سند آن #صحیح است، نقل میکند: امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)، قرآن را بالای سر خود میگرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه میبردند. او مینویسد:
👈« ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبیطالب (عليهالسلام) را ديدم در حالیکه قرآن را میگرفت و بر سر میگذاشت؛ تا جاییكه من صدای حركت ورقهای آن را میشنيدم ...»[1]
با توجه به #تبعیت اهل سنت به افعال و اعمال صحابه، پناه بردن مسلمانان به قرآن کریم به صورتی که این کتاب مقدس بالاتر از سر قرار گیرد، حجیت و تبعیت برای آنان ایجاب میکند.
#أحمد_بن_غانم، عالم مشهور #سنی_مذهب میگوید:
👈«ازجمله مواردی که بر مکلفین (مسلمانان) واجب است، متابعت از سخنان و افعال #سلف صالح، یعنی همان صحابه، است و همچنین در چیزی که آنان تأویل و استنباط کردهاند، متابعت واجب است.»[2]
بنا بر استدلال موجود در کلام این عالم سنی، تبعیت از فعل امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) واجب است و این عمل مورد تأیید است. در نتیجه با آنکه وهابیت خود را از اهل سنت میدانند، بدعتی که آنان قائل هستند، به معنای عدم پایبندی به اعتقادات و اصول اولیهای است که اهل سنت بر آن مراقبت دارند.
❌ اما در پاسخ به #سوال_دوم که آیا اهل بیت (علیهمالسلام) رد شدن از زیر قرآن را نهی کردهاند؟
باید گفت، روایتی که دستور به رد شدن از زیر قرآن داده شده باشد در کتب حدیثی شیعه موجود نیست؛ اما شیعیان بر اساس توسل به عظمت قرآن و پناه بردن به این کتاب آسمانی، عمل رد شدن از زیر قرآن را انجام میدهند. سنت امام صادق (علیهالسلام) بر آن بوده که هنگام درد به قرآن پناهنده میشدند.
مرحوم #کلینی در #کافی شریف به نقل از امام صادق (علیهالسلام) مینویسد که حضرت فرمودند:
👈«هرگاه درد و بیماری به بدن شما رسید، دست خود را بر روی محل درد بگذارید و این دعا را بخوانید، که از خداوند به حق قرآن عظیم درخواست میکنم ...»[3]
❌ #در_نتیجه، رد کردن مسافر از زیر قرآن - حتی با توجه به عدم وجود یک روایت در این موضوع- عملی نیکو برای پناه بردن به قرآن بوده و اشکال و ایراد فقهی و اعتقادی ندارد و شیعیان هیچگاه ادعای توصیهی این عمل از جانب معصومین (علیهمالسلام) را نداشتهاند و طرح بدعت و حرام بودن آن نیز سخنی بیاساس از جانب #وهابیت است.
❌ #بخوانید_و_انتشار_دهید.
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
پی نوشت:
👈 [1]. يعقوب بن سفيان فسوی، المعرفة والتاريخ، ج2، ص751، محقق: أكرم ضياء العمری، مؤسسة الرسالة، بيروت، چاپ دوم، 1401 هـ. «عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخَذَ الْمُصْحَفَ [فَوَضَعَهُ] عَلَى رَأْسِهِ ...»
👈 [2]. أحمد بن غانم مالكی، الفواكه الدواني على رسالة ابن أبي زيد القيروانی، ج1، ص107، دار الفكر، 1415هـ. «(وَ) مِمَّا يَجِبُ عَلَى الْمُكَلَّفِ أَيْضًا (اتِّبَاعُ السَّلَفِ الصَّالِحِ) وَهُمْ الصَّحَابَةُ (رض) فِي أَقْوَالِهِمْ وَأَفْعَالِهِمْ وَفِيمَا تَأَوَّلُوهُ وَاسْتَنْبَطُوهُ.»
👈 [3]. كلينى، الكافی، ج2، ص568، دارالكتب الإسلامية - تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَضَعُ يَدَكَ عَلَى مَوْضِعِ الْوَجَعِ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ...»
https://www.adyannet.com/fa/news/35057
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🏴 قرآن به سر گرفتن امیرالمومنین (علیهالسلام) در کتب اهل سنت.
◼️ #ابويوسف_فسوی، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب #المعرفة والتاريخ" با روایتی که تمام راویان آن #ثقه و سند آن #صحیح است، نقل میکند: امیرالمومنین علی (علیهالسلام) قرآن را بالای سر خود میگرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه میبردند. او مینویسد:
👈 «ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبیطالب (عليهالسلام) را ديدم در حالیکه #قرآن را میگرفت و بر سر میگذاشت؛ تا جاییكه من صدای حركت ورقهای آن را میشنيدم ...»
📚 المعرفة والتاريخ، ج2، ص751.
https://www.adyannet.com/fa/news/35104
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
🏴 @shiaAlawi
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
✅ چه عاملی باعث #افتراق امت شد⁉️
🖌 حجةالاسلام #محمدجوادمهریار
◼️ ثمرهی منع #کتابت_وصیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و منع نقل حدیث به وسیلهی خلیفه، چیزی غیر از انشعاب امت به هفتاد و سه فرقه نبود. عدهای، احادیث رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) را مانعی بر سر راه خود میدیدند؛ با منع نقل روایت از پیامبر به #تصمیمات_شوم خود میرسیدند؛ از اینرو با حذف حدیث، توانستند قرآن را به دلخواه خود #تاویل و #تفسیر کنند.
◼️ #افتراق امت اسلامی، از زمان #حیات طیبهی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) شروع شد و شدت آن به هنگام تشکیل شورای #سقیفه فزونی یافت؛ اما چند هدف خاص ذیل این تفکر موجود بود که میتوان تمامی آن را در اصل، دوری خلافت از محل استقرار آن، یعنی مولانا امیرالمومنین (علیهالسلام) دانست.
👈 این عمل #سیاسی سبب شد تا امت اسلام به فرمودهی رسول گرامی (صلیاللهعلیهوآله) به هفتاد و سه فرقه تقسیم شود و گروههایی از صراط حق فاصله بگیرند و تنها یک فرقه اهل #نجات بمانند.
به گواهی #تاریخ و روایات موجود در کتب حدیثی، مسلمانان بعد از #رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) دچار اختلافات اساسی شدند که تا به امروز، این اختلافات در جامعهی اسلامی به عنوان یک آسیب مهم و جدی شناخته میشود. مسلمانان حتی در زمان پیامبر گرامی (صلیاللهعلیهوآله) نیز دچار اختلافاتی بودند که به وضوح در بعضی از روایات به آن اشاره شده است.
👈اما شدت این #اختلافات از هنگام رحلت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به صورت #علنی در جامعه خود را نمود داد و سبب شد تا حتی #درگیریهای لفظی و فیزیکی مابین اصحاب صورت گیرد؛ به عنوان مثال، هنگام تشکیل شورای سقیفه، سعد بن عباده به عنوان مخالف خلافت ابوبکر، نزدیک بود زیر دست وپای عمر بن خطاب کشته شود.
👈 #بخاری در صحیح، این اتفاق را ذکر کرده و مینویسد: «عمر دست او [ابوبکر] را گرفت و با او بیعت کرد و مردم با او [ابوبکر] بیعت کردند و شخصی گفت: شما سعد بن عباده را کشتید. در این هنگام عمر گفت خدا او را بکشد.»[1]
👈 اما #افتراق امت به #فرقهها و گروههای مختلف، مطلبی است که در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت به آن اشاره شده است.
◼️ #ترمذی در سنن خود که یکی از معتبرترین کتب اهل سنت است، دراینباره مینویسد:
👈 «رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: آنچه بر بنیاسرائیل گذشت، بر سر امت من خواهد آمد؛ ... بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم میشوند. همه فرقهها در آتش هستند به غیر از یک فرقه [که از آتش در امان هستند]. از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) پرسیدند: آن دسته چه کسانی هستند؟ رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: فرقهای که من و یارانم بر آن هستیم.»[2]
👈 نکتهی قابل توجه در این روایت آن است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) #فرقهی_ناجیه را فرقهای که خود و اصحاب در آن هستند، معرفی میکنند و امروز اگر از تمامی هفتاد و سه فرقهی اسلامی به تعبیر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) پرسیده شود که چه کسی بر هدایت یا همان فرقهی ناجیه است، بزرگان همهی فِرَق ادعا میکنند که ما بر سبیل #هدایت و #نجات هستیم.
👈 اما علت و چرایی گمراهی امت اسلام را در چند مطلب میتوان پیدا کرد.
🔺#اولین_مساله که فقط به آن اشاره میکنیم، انتخاب #خلیفهی بعد از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به وسیلهی عدهای انگشتشمار در شورای سقیفه است.
🔺 #دومین_مساله که از مسالهی اول نیز مهمتر و تاثیرگذاری بیشتری دارد، #تحریم نقل و کتابت احادیث رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به وسیلهی #عمر بن خطاب است.
👈 علاوه بر علمای شیعه، علمای اهل سنت نیز به این مطلب اشاره کردهاند و این مساله را به عنوان آغاز چند #فرقه شدن امت اسلام میدانند.
◼️ #نجم_الدین_طوفی، فقیه حنبلی مذهب و از شاگردان #ابنتیمیه در کتاب شرح اربعین نووی، با اقرار به منع کتابت و نقل حدیث به دلایل واهی از سوی خلیفه دوم، در اینباره مینویسد:
👈 «بدان که از جمله #اسباب اختلاف میان علما، تعارض بین روایات و نصوص است، و برخی از مردم بر این گمان هستند که عمر بن خطاب عامل این اختلاف است. زیرا که #صحابه از او اجازه خواستند تا در آن زمان، سنت نبوی را تدوین کنند. ولی عمر گفت: هیچ چیزی را همراه قرآن نمینویسم. با اینکه او میدانست رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) گفته بود که خطبه الوداع را برای ابوشاه بنویسد و گفته بود: #علم را با #کتابت، مقید سازید. گفتند: اگر عمر میگذاشت که صحابه آنچه را که از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) روایت کردهاند بنویسند، سنت ضبط میشد و لذا بین پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و آخرین افراد امت صرفاً یک صحابی میماند که روایاتش را تدوین کرده است، و آن مجموعه روایات نیز #متواتراً به ما میرسید، همانند احادیثی که از #بخاری و #مسلم و امثال آن به ما رسیده است.»[3]
👈 هرچند بعضی از #مغرضین قصد داشتهاند که نجم الدین طوفی را کذاب و یا #شیعه معرفی کنند و تصمیم خلیفه بر منع کتابت را توجیه کنند و دلیل آن را جلوگیری از #تحریف قرآن جا بزنند، ولی فراموش کردهاند که قرآن کریم غیر قابل تحریف است؛
👈 قرآن کریم با #تحدی به آوردن یک سوره به اعجاز خود شهادت میدهد.[4] هرچند که پروردگار عالم، خود را محافظ قرآن معرفی میکند.[5]