eitaa logo
دانشنامه امیرالمومنین (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
799 عکس
157 ویدیو
48 فایل
السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی بن ابی طالب لطفا مطالب کانال را با ذکر #صلوات هدیه به روح مطهر #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) انتشار دهید.🌹 کانال شخصی، بدون وابستگی به هیچ ارگان و یا ....
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به تهمت وهابی به شیعه 🖌 نویسنده: حجةالاسلام ابراهیم الجبهان وهابی با دروغ‌گویی و افترا بستن به مذهب شیعه و با نشان دادن بغض و کینه‌ی خود نسبت به امام حسین (علیه‌السلام)، ادعا می‎‌کند با ذکر حدیثی در "کتاب " خود، 👈 قبولی نماز را به شرط بر تربت سیدالشهداء می‌داند؛ در حالی‌که روایت را تحریف کرده و مقداری به آن افزوده است. 🔺 ابراهیم الجبهان، از علمای معاصر وهابیت در کتاب خود با دروغ‌گویی و تهمت به شیعه در ادعایی بی‌اساس می‌نویسد: نمازی که در آن، بر تربت امام حسين (علیه‌السلام) سجده نشود را مقبول نمی‌دانند. استناد او به حدیثی از کتاب مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسی است و به نقل از شیخ می‌نویسد: ◼️ سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) حجاب‌هاى هفت‌گانه را برطرف می‌کند و نماز کسی‌که بر تربت کربلا سجده نمی‌کند، مقبول واقع نمی‌گردد.[1] 👈 ابراهیم الجبهان در ابتدای "کتاب " ، با توهین به مذهب تشیع می‌نویسد: همانند دین شیعیان، هیچ دینی در عالم پیدا نمی‌شود که این‌چنین برای آن دروغ ساخته شود و برای آن ابداع شده باشد.[2] ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📎 ادامه... در جواب شبهه او باید گفت: 🔶 چنین روایتی، اصلاً در نقل نشده و به ، ابراهیم الجبهان آن را به مصباح نسبت داده است. 👈اما اصل روایت را جناب شیخ به این صورت در کتابش می‌آورد و می‌نویسد: «از معاویه بن عمارنقل شده است: نزد امام صادق (علیه‌السلام) کیسه بود که در آن مقداری از تربت قبر مطهر سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود. هنگام نماز امام صادق (علیه‌السلام) مقداری از آن را روی سجده‌گاه خود می‌ریختند و بر آن خاک می‌کردند و می‌فرمودند: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌شکافد.[3] ◼️ هم‌چنین باید گفت دلیل شیعیان به استفاده از تربت سیدالشهداء (علیه‌السلام) در نماز ویا در ذکر، به خاطر تاکیدات و برکات خاصی است که از جانب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در مورد تربت و خاک مطهر قتل‌گاه خامس آل‌کساء (علیه‌السلام) نقل شده است. مرحوم شیخ طوسی از امام‌صادق (علیه‎السلام) حدیثی را ذکر می‌کند که حضرت فرمودند: «هر که با که از تربت امام حسین (علیه‌السلام) ساخته شده یک‌بار استغفار کند، خدای رحمان برای او ثواب هفتاد ذکر استغفار می‌نویسد و اگر تسبیح در دستش باشد و حتی مشغول به ذکری نباشد، از برای هر دانه از تسبیح [که در دست او می‌گردد، برایش] ذکر نوشته می‌شود.»[4] ◼️ مرحوم ، از فقهای مشهور شیعه، درباره اهمیت سجده بر تربت کربلا می‌نویسد: 👈 شاید علت التزام شیعه به سجده بر روی تربت امام حسین (علیه‌السلام) یک هدف عالی باشد وآن این است که وقتی نمازگزار را بر روی آن خاک مطهر می‌گذارد، به یاد فداکاری سیدالشهداء (علیه‌السلام) و خاندان پاکش در راه دین و عقیده و مقابله با جور و فساد بیفتد، وچون سجده مهم‌ترین رکن نماز است و در روایت نیز آمده است که نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگارش، حالت سجده است؛ از این‌رو مناسب است که در هنگام سجده به سبب نهادن پیشانی بر تربت پاک ایشان به یاد کسانی افتد که بدن‌های خود را قربانی حق کردند و روحشان به عالم بالا پرواز کرد؛ تا فروتنی پیدا کرده و سجود (پایین رفتن ظاهری) را با بالا رفتن (معنوی) همراه کند.[5] 🔶 : آن‌چه ابراهیم الجبهان نسبت به عقاید شیعه در مورد عدم قبولی نماز در غیر تربت کربلا بیان می‌کند، مطلبی و کذب است و قسمت دوم روایت که قبولی نماز فقط به شرط سجده بر کربلا است، در هیچ‌یک از کتب روایی شیعه نقل نشده است. حتی مراجع عظام تقلید شیعه نیز تاکنون چنین فتوایی که موافق حرف الجبهان باشد، صادر نکرده‌اند. 👈 مرحوم می‌فرماید: بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى كه از زمين می‌رويد، مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاى معدنى مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است؛ اما سجده كردن بر سنگ‌هاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگ‌هاى سياه اشكال ندارد.[6] ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
📚 پی‌نوشت: [1]. الظلام وتنبيه النيام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص55، ریاسة ادارات البحوث العلميه، چاپ سوم، 1408هـ. «ان السجود علی التربة يخرق السبع الحجب ولا تقبل صلاة من لا يسجد عليها.» [2]. الظلام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص46. «لایوجد دین فی العالم اختلقت له الاکاذیب و اخترعت له الاباطیل کدین الرافضه.» [3]. المتهجّد، شیخ طوسى (متوفای ۴۶۰ق) ، ج‏2، ص: 734، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ. «وَ رَوَى مُعَاوِيَةُ بْنُ عَمَّارٍ قَالَ‏ كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع خَرِيطَةُ دِيبَاجٍ صَفْرَاءُ فِيهَا تُرْبَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ... يغرق [يَخْرِقُ‏] الْحُجُبَ‏ السَّبْع‏» [4]. المتهجّد، شیخ طوسى، ج‏2،ص735، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ.. «وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ‏ مَنْ أَدَارَ الْحَجَرَ مِنْ تُرْبَةِ الْحُسَيْنِ ... فَفِي كُلِّ حَبَّةٍ مِنْهَا سَبْعَ مَرَّات.»‏ [5]. و التربة الحسينية، كاشف الغطاء، (متوفای ۱۲۲۷ هـ) ، ج1، ص33، المجمع العالمی لاهل البيت عليهم السلام. «و لعل السر فی التزام الشيعة الإمامية السجود على التربة ... ليخشع و يخضع و يتلازم الوضع و الرفع.» [6]. ، روح‌الله خمینی (متوفای 1409)، ج1، ص145، چاپ نهم، 1372 ش، ازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و إرشاد إسلامی، طهران. ❌ 👇👇👇 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ابراهیم الجبهان، از علمای معاصر وهابیت در کتاب خود با دروغ‌گویی و تهمت به شیعه در ادعایی بی‌اساس می‌نویسد: 🏴 «ان السجود علی التربة يخرق السبع الحجب 👈و من لا يسجد عليها.» ◼️ «شيعيان نمازی که در آن، بر تربت امام حسين (علیه‌السلام) سجده نشود را مقبول نمی‌دانند. استناد او به حدیثی از کتاب مرحوم است و به نقل از شیخ می‌نویسد: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) حجاب‌هاى هفت‌گانه را برطرف می‌کند و نماز کسی‌که بر تربت کربلا سجده نمی‌کند، واقع نمی‌گردد.» 📚 [1]. تبديد الظلام وتنبيه النيام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص55، ریاسة ادارات البحوث العلميه، چاپ سوم، 1408هـ. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ابراهیم الجبهان در ابتدای کتاب تبدید الظلام، با به مذهب تشیع می‌نویسد: ◼️ «لایوجد دین فی العالم اختلقت له و اخترعت له کدین الرافضه.» 👈 «همانند دین ، هیچ دینی در عالم پیدا نمی‌شود که این‌چنین برای آن دروغ ساخته شود و برای آن اباطیل ابداع شده باشد.» 📚 تبديد الظلام، إبراهيم سليمان الجبهان، ج1، ص46. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️ جناب در کتاب " " می‌نویسد: ◼️ «وروى معوية بن عمار قال: كان لأبي عبد الله (عليه‌السلام) فيها تربة أبي عبد الله (عليه‌السلام) فكان إذا حضرته الصلاة صبه على سجادته وسجد عليه، ثم قال (عليه‌السلام): السجود على تربة أبي عبد الله (عليه‌السلام) يغرق .» ◼️ «از معاویه بن عمارنقل شده است: نزد امام صادق (علیه‌السلام) کیسه زرد رنگی بود که در آن مقداری از مطهر سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود. هنگام نماز امام صادق (علیه‌السلام) مقداری از آن را روی خود می‌ریختند و بر آن خاک سجده می‌کردند و می‌فرمودند: سجده بر تربت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌شکافد». 📚 مصباح المتهجّد، شیخ طوسى (متوفای ۴۶۰ق) ، ج‏2، ص: 734، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️شیخ طوسی در "کتاب " درباره‌ی ثواب گفتن ذکر با تسبیح تربت امام‌حسین (علیه‌السلام) می‌نویسد: ◼️ «وروي عن الصادق عليه السلام أنه قال: من أدار الحجرمن عليه السلام فاستغفر به مرة واحدة كتب الله له ، وإن مسك السبحة بيده ولم يسبح بها ففيكل حبة منها ». ◼️ امام‌صادق (علیه‎السلام) فرمودند: « هر که با که از تربت امام حسین (علیه‌السلام) ساخته شده یک‌بار استغفار کند، خدای رحمان برای او ثواب استغفار می‌نویسد و اگر تسبیح در دستش باشد و حتی مشغول به ذکری نباشد، از برای هر دانه از تسبیح [که در دست او می‌گردد، برایش] ذکر نوشته می‌شود». 📚 مصباح المتهجّد، شیخ طوسى، ج‏2،ص735، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411 هـ.. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ پاسخ به ابراهیم_الجبهان وهابی به شیعه ◼️ مرحوم شیخ جعفرکاشف‌الغطاء، درباره اهمیت سجده بر تربت کربلا در "کتاب " می‌نویسد: ◼️ « شاید علت التزام شیعه به سجده بر روی تربت امام حسین (علیه‌السلام) یک هدف عالی باشد وآن این است که وقتی پیشانیش را بر روی آن خاک مطهر می‌گذارد، به یاد فداکاری سیدالشهداء (علیه‌السلام) و خاندان پاکش در راه دین و عقیده و مقابله با جور و فساد بیفتد، وچون سجده مهم‌ترین رکن نماز است و در روایت نیز آمده است که نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگارش، حالت سجده است؛ از این‌رو مناسب است که در هنگام به سبب نهادن پیشانی بر تربت پاک ایشان به یاد کسانی افتد که بدن‌های خود را حق کردند و روحشان به عالم بالا پرواز کرد؛ تا فروتنی پیدا کرده و سجود (پایین رفتن ظاهری) را با بالا رفتن (معنوی) همراه کند». 📚 الارض و التربة الحسينية، كاشف الغطاء، (متوفای ۱۲۲۷ هـ) ، ج1، ص33، المجمع العالمی لاهل البيت عليهم السلام. ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ⬛️ عظمت در نگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بازتاب آن در کتب 🏴 👇👇👇👇 https://www.yjc.news/00X1h3 🎤 حجةالاسلام محمدجوادمهريار ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️بررسی حدیث نبوی حسین منی و انا من حسین در کتب 🏴 خبرگزاری 👇👇👇👇 https://www.iribnews.ir/00DRv5 🖌 حجةالاسلام محمدجوادمهريار ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ فضیلت انتظار فرج 📚 بحار الأنوار، جلد ۵۲ ،صفحه ۱۲۲ ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ⚫️ مرحوم رحمت الله علیه در "کتاب شریف "از امام سجاد علیه السلام در باب فضیلت انتظار فرج مینویسد: 🏴 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع: ◼️ قَالَ تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ ◼️ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ وَ صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج.  🏴 ابی حمزه ثمالی از ابو خالد كابلى روايت می كند كه امام زين العابدين عليه السّلام فرمودند: ◼️ غيبت بوسيله از جانشينان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد مى‏ شود. اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى مي باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، ◼️ زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كرده‏اند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان بدين خدا مي خوانند. و فرمود: بزرگترين فرج است.  📚 بحار الأنوار، جلد ۵۲ ،صفحه ۱۲۲ ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 بمناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام ◼️ انواع جهاد و سلاح‌های (ع) در مقابله با بنی امیه ⚫️ باشگاه 👇👇 👇👇 https://www.yjc.news/00X3Z6 🎤 حجةالاسلام محمدجوادمهريار ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️کبریای زینب «بیان فضائل حضرت در زبان علمای » 🏴 روزنامه و سایت خبری 👇👇👇👇 https://resalat-news.com/?p=50166 🖌 حجةالاسلام محمدجوادمهريار ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 ◼️ مورخ مشهور اهل‌سنت به شیوایی و اثرگذاری بیان (علیهاالسلام) در کنار گودال قتلگاه اشاره می‌کند و می‌نویسد: 👈 «هنگامی‌که نگاه حضرت زینب (علیهاالسلام‌) به بدن برادرش امام حسین (علیه‌السلام) افتاد، فرمود: یا رسول‌الله! یا رسول‌الله! درود ملائکه‌ی آسمان بر تو باد! این بدن و قطعه قطعه شده‌ی حسین توست! یا رسول‌الله! دختران تو را به اسارت می برند، فرزندانت کشته شدند. 👈 (راوی می‌گوید) در این هنگام به خدا قسم دوست و دشمن .» 📚تاريخ الطبری، طبری، ج5، ص456. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 ◼️ از علمای مشهور اهل‌سنت در مورد علم (علیهاالسلام) می‌نویسد: 👈«زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام)، تنها زن و بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود؛ ... 👈او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین بن علی (علیهماالسلام) بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید بن معاویه خطبه‌ای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتاب‌های تاریخی ذکر شده. 👈 ایراد آن خطبه، و عقل و اندیشه و قدرت بالای وی را می‌رساند.» 📚أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابن‌أثير جزری، ج7، ص146. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 🏴 مفسرین شیعه و اهل‌سنت، بقای نسل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را منحصر در دو بزرگوار ایشان، یعنی امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام) می‌دانند. ◼️ دمشقی از علمای مشهور اهل سنت در کتاب تفسیرش به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می‌نویسد: 👈 منظور از (ابناء)، فرزندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، و (علیهما‌السلام) است. 📚 تفسير القرآن‌العظيم، ابن‌كثير، ج3، ص82 و 83. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ پاســـ ـــخ 🖌 محمدجوادمهریار ◼️ آیا پناه بردن به قرآن است⁉️ 🏴 وهابیت که با دوری از اصول و قواعد عقلی و نقلی، خود را تنها مسلمانان عالم معرفی می‌کنند، در ادعای ، رد شدن از زیر قرآن و یا قرآن به سر گرفتن را بدعت و عمل حرام معرفی می‌کنند؛ در حالیکه بر اساس روایات اهل‌سنت، امیرالمومنین (ع)، و بنا بر روایات شیعه،ائمه‌ی اطهار در هنگام مشکلات و یا برای اجابت دعا، به قرآن پناه می‌بردند. ◼️ قرآن کریم از اهمیت ویژه‌ای در بین مسلمانان به خصوص شیعیان برخوردار است‌؛ اما عده‌ای که نه معرفت به قرآن دارند و نه برای مزد رسالت یعنی تبعیت از اهل بیت (علیهم‌السلام) ارزشی قائل نیستند، با شبهاتی بی‌ارزش قصد بی‌احترامی به عقاید حقه‌ی مسلمانان را دارند. آنان با ایجاد تهمت به مسلمانان، لغت بدعت را دست‌آویز عقاید شیطانی خود می‌کنند و تحت این عنوان، هر عقیده‌ی حقی که مخالف با عقایدشان باشد را باطل معرفی می‌کنند. از جمله که وهابیت مطرح کرده‌اند، تمسک به قرآن است. آنان می‌گویند اگر کسی به هنگام یا برای خروج از منزلش و یا به هر دلیل دیگری، از زیر قرآن کریم رد شود، نوعی را انجام داده و عمل حرامی را مرتکب شده است. با طرح این مساله، اعتقاد باطل خود مبنی بر بدعت این عمل را مطرح می‌کنند و قائل هستند که قرآن برای خواندن است و نباید کسی آن را بر سر خود بگیرد و یا از زیر آن رد شود.
ما در پاسخ به این ، پیرامون دو سوال مهم بحث می‌کنیم. ؛ آیا در کتب معتبراهل سنت، روایتی مبنی بر عملِ بر سر گرفتن قرآن و یا رد شدنِ از زیر آن، از جانب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و یا یکی از ایشان با سند صحیح وجود دارد⁉️ ؛ آیا که وارثان علم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند از این کار نهی کرده‌اند⁉️ 👈 در جواب سؤال اول ابتدا باید گفت، هیچ روایتی که دلالت بر نهی رد شدن از زیر قرآن و یا به سر گرفتن قرآن و پناه بردن به آن باشد، از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حتی از صحابه ایشان نقل نشده است و هم‌چنین اگر کسی در آغاز امری خود را مقید کند که از زیر قرآن رد شود و یا بالای سر خود قراردهد، به معنای پناهنده شدن به قرآن است؛ اما آن‌چه که مشخص است این عمل - چه به عنوان باشد و یا به عنوان - در روایات اهل ‌‌سنت موجود است. ◼️ ابويوسف فسوی، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب "، با ذکر روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)، قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈« ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که قرآن را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...»[1] با توجه به اهل سنت به افعال و اعمال صحابه، پناه بردن مسلمانان به قرآن کریم به صورتی که این کتاب مقدس بالاتر از سر قرار گیرد، حجیت و تبعیت برای آنان ایجاب می‌کند. ، عالم مشهور می‌گوید: 👈«ازجمله مواردی که بر مکلفین (مسلمانان) واجب است، متابعت از سخنان و افعال صالح، یعنی همان صحابه، است و هم‌چنین در چیزی که آنان تأویل و استنباط کرده‌اند، متابعت واجب است.»[2] بنا بر استدلال موجود در کلام این عالم سنی، تبعیت از فعل امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) واجب است و این عمل مورد تأیید است. در نتیجه با آن‌که وهابیت خود را از اهل سنت می‌دانند، بدعتی که آنان قائل هستند، به معنای عدم پای‌بندی به اعتقادات و اصول اولیه‌ای است که اهل سنت بر آن مراقبت دارند. ❌ اما در پاسخ به که آیا اهل بیت (علیهم‌السلام) رد شدن از زیر قرآن را نهی کرده‌اند؟ باید گفت، روایتی که دستور به رد شدن از زیر قرآن داده شده باشد در کتب حدیثی شیعه موجود نیست؛ اما شیعیان بر اساس توسل به عظمت قرآن و پناه بردن به این کتاب آسمانی، عمل رد شدن از زیر قرآن را انجام می‌دهند. سنت امام صادق (علیه‌السلام) بر آن بوده که هنگام درد به قرآن پناهنده می‌شدند. مرحوم در شریف به نقل از امام صادق (علیه‌السلام) می‌نویسد که حضرت فرمودند: 👈«هرگاه درد و بیماری به بدن شما رسید، دست خود را بر روی محل درد بگذارید و این دعا را بخوانید، که از خداوند به حق قرآن عظیم درخواست می‌کنم ...»[3] ❌ ، رد کردن مسافر از زیر قرآن - حتی با توجه به عدم وجود یک روایت در این موضوع- عملی نیکو برای پناه بردن به قرآن بوده و اشکال و ایراد فقهی و اعتقادی ندارد و شیعیان هیچ‌گاه ادعای توصیه‌ی این عمل از جانب معصومین (علیهم‌السلام) را نداشته‌اند و طرح بدعت و حرام بودن آن نیز سخنی بی‌اساس از جانب است. ❌ . ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
پی نوشت: 👈 [1]. يعقوب بن سفيان فسوی، المعرفة والتاريخ، ج2، ص751، محقق: أكرم ضياء العمری، مؤسسة الرسالة، بيروت، چاپ دوم، 1401 هـ. «عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخَذَ الْمُصْحَفَ [فَوَضَعَهُ] عَلَى رَأْسِهِ ...» 👈 [2]. أحمد بن غانم مالكی، الفواكه الدواني على رسالة ابن أبي زيد القيروانی، ج1، ص107، دار الفكر، 1415هـ. «(وَ) مِمَّا يَجِبُ عَلَى الْمُكَلَّفِ أَيْضًا (اتِّبَاعُ السَّلَفِ الصَّالِحِ) وَهُمْ الصَّحَابَةُ (رض) فِي أَقْوَالِهِمْ وَأَفْعَالِهِمْ وَفِيمَا تَأَوَّلُوهُ وَاسْتَنْبَطُوهُ.» 👈 [3]. كلينى، الكافی، ج‏2، ص568، دارالكتب الإسلامية - تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَضَعُ يَدَكَ عَلَى مَوْضِعِ الْوَجَعِ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ...» https://www.adyannet.com/fa/news/35057 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🏴 قرآن به سر گرفتن امیرالمومنین (علیه‌السلام) در کتب اهل سنت. ◼️ ، یکی از علمای متقدم اهل سنت، در "كتاب والتاريخ" با روایتی که تمام راویان آن و سند آن است، نقل می‌کند: امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) قرآن را بالای سر خود می‌گرفتند و به مقام این کتاب آسمانی پناه می‌بردند. او می‌نویسد: 👈 «ازابوصالح حنفی نقل شده است كه علی بن أبی‌طالب (عليه‌السلام) را ديدم در حالی‌که را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جایی‌كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنيدم ...» 📚 المعرفة والتاريخ، ج2، ص751. https://www.adyannet.com/fa/news/35104 ╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮ 🏴 @shiaAlawi ╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯