#کلام_شیعه 🔟
سؤال دوم: فایده شناخت خداوند و ایمان به او چیست؟
🔸جای هیچ گونه شکی نیست که عقاید انسان در زندگی او بسیار مؤثر بوده و راه و رسم 🔀زندگی هر کسی از افکار و عقایدش تأثیر می پذیرد. شناخت خداوند و ایمان به او و عمل به دستورات الهی نیز در زندگی بشر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در جنبه های مختلف زندگی انسان خود را نشان می دهد.
مهمترین تأثیرات دین بر زندگی بشر عبارت است از:
1⃣ تحکیم افکار و عقاید انسان و پالایش و تهذیب آن از خرافات و اوهام.
همانا دین ،منشأ این عالم را یک موجود عالی و نامحدود ✨معرفی می کند و حیات انسانی را هدف مند می داند که در سایه تعالیم انبیاء به آن هدف والا می رسد.
🔸در مقابل این تفسیر دینی یک تفسیر مادی نیز وجود دارد که منشأ این عالم و حیات انسان را به صورت مادی تفسیر کرده و هیچ گونه هدف و غایتی برای انسان ترسیم نمی کند. در این دیدگاه تمام حیات انسان در همین زندگی دنیوی 🌍خلاصه می شود. این تفسیر انسان را به جهل و خرافات سوق می دهد زیرا چگونه ممکن است که ماده برای خود نظم ایجاد کرده باشد و آیا ممکن است که علت و معلول با هم متحد شوند؟
از اینجا روشن می شود که تکامل فکری انسان در سایه دین محقق می شود.
2⃣ رشد اصول اخلاقی در انسان
از آنجا که عمل به اصول اخلاقی سختیهایی در پی دارد که تحملش برای انسان دشوار است به همین خاطر ،انسان نیازمند یک عامل روحی است تا این سختیها را برای او آسان کند و اعتقاد به خداوند و ثواب و اجری که برای انسان درنظر گرفته بهترین عامل در تحمل این سختیها و آسان شدن آنها برای انسان است.
3⃣ نیکو کردن روابط اجتماعی .
از نگاه دین تمام انسانها 👥به حسب ذات و مبدأ با یکدیگر برابر بوده و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. از طرف دیگر دین برای انسانها اصول اجتماعی تعریف میکند که لازم الاجرا است و انسان ها باید در برابر آن قوانین سر تسلیم فرود آورند.این رویکرد دین در شکوفایی 🌱جامعه و نیکو شدن روابط اجتماعی بسیار مؤثر است.
و این سه ،مختصری از تأثیر دین بر زندگی بشر است که نشان دهنده عظمت فایده شناخت خداوند و ایمان به او است.
(📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات،آیت الله سبحانی، صص 15-13)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 2⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 2⃣
#سليم_در_جو_حاكم_بعد_از_پيامبر_صلى_الله_عليه_و_آله
🔸سليم با ورود به مدينه متوجّه جوّ حاكم و شرائط فرهنگى و علمى آن دوره خاصّ گرديد. مردمى كه اهل بيت🌹 پيامبرشان را رها كرده و باب مدينه علم، امير المؤمنين عليه السّلام 🌸را خانه نشين نموده بودند، و راه جهل را پيش گرفته به جاهليّت 👹بر مى گشتند.
🔹از سوى ديگر حاكمين غاصب، سياست منع شديد از نقل و جمع و تدوين ✍سنّت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را مطرح كرده بودند تا مردم را بكلّى از دين و معارف آن بيگانه نمايند، و فقط نامى از اسلام بر جامعه مسلمين حاكم باشد.اين وضع كه در زمان ابو بكر ايجاد شده بود، در حكومت عمر شدّت يافت و اقدام به حبس و تأديب عاملين نشر معارف دينى نمود و نوشته هاى 📚آنان سوزانده 🔥شد.
سليم بن قيس در سنين نوجوانى، وارد چنين جوّ تاريك و رعب آورى شد.
#جهاد_علمى_سليم_در_زمان_عمر
🔸سليم با ديدن چنين جوّ فكرى ظلمانى🌑، مخفيانه دست بكار جمع آورى و تدوين تاريخ و معارف صحيح اسلام گرديد. هدف او اين بود كه نسلهاى آينده مسلمين از حقايق دينشان آگاه باشند، و خيانتها و ضلالتهاى حاكمان غاصب ،مردم را به جهنّم نكشاند، چنان كه امام صادق عليه السّلام مى فرمايد:
«علماى شيعيان ما در مرزى هستند كه در سوى ديگر آن ابليس👿 و دار و دسته اش هستند. اينان مانع از شياطين مى شوند كه به ضعفاى شيعيان ما حمله كنند، و از اينكه ابليس و پيروان ناصبى اش بر آنان مسلّط شوند».
🔹سليم براى رسيدن به اين هدف🎯، پس از شناخت حقيقت، ارتباط خود را با امير المؤمنين عليه السّلام و اصحاب گرامش سلمان و ابوذر و مقداد و امثال آنان محكم نمود و از چشمه پر فيض اهل بيت عليهم السّلام سيراب شد.
او به دور از چشم 👁حاكمان، آنچه از ايشان مى شنيد ثبت مى كرد📝 و جزئيات وقايع تاريخى را سؤال مى كرد. در همان حال با صحابه ديگر هم تماس مى گرفت و از آنان هم مى پرسيد، تا بدين وسيله اسناد تاريخ را نزد دوست و دشمن محكم كرده باشد.( 📘 أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص:19-18)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 6⃣
#فرضیات_پیدایش_تشیع 1⃣
#روز_سقیفه
یکی از روزهای بسیار مهم♨️ در تاریخ اسلام روز سقیفه است که تغییری اساسی در مسیر اسلام رخ داد واولین شکافها در جامعه اسلامی از آن روز خود را نشان داد.
بعضی از مورخین ✍گمان کرده اند که تشیع از این روز به بعد ظهور🌅 پیدا کرده و دلیلشان بر این مطلب گزارشات تاریخی است که حوادث این روز و بیعت مردم با ابوبکر را بیان میکند .
❇️خلاصه واقعه سقیفه طبق نقل طبری و دیگر مورخین این چنین است که انصار برای بیعت با سعد بن عباده در سقیفه جمع شده بودند که با حضور ابوبکر این اتفاق نیافتاد و در نهایت بیعت با ابوبکر صورت گرفت و گروهی که با ابوبکر مخالف بودند از بیعت با او سرباز زدند و گفتند که تنها با علی بن ابیطالب علیه السلام بیعت می کنند و این سرآغاز پیدایش تشیع بوده است.
#نقد_نظریه
🔸این نظریه نه تنها پیدایش تشیع در زمان #سقیفه را ثابت نمیکند بلکه دلالت بر وجود تفکر شیعی در قبل از آن می کند.
کسانیکه از #بیعت با ابوبکر سر باز زدند در حقیقت حامل تفکر شیعی 🌸بودند که از زمان حیات پیامبر صلی الله علیه وآله در اذهانشان باقی مانده بود و هنگامیکه دیدند حق از محور خود خارج گشته با جمع شدن در خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام سعی در زنده کردن وصیت🗞 پیامبر صلی الله علیه وآله کردند.
بسیار بعید است که نظر آنها در بیعت کردن با حضرت علی علیه السلام در همان روز وبه طور ناگهانی ⚡️رخ داده باشد پس این مخالفتی که از آنها در آن روز رخ داد ادامه همان تفکری بود که در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه وآله به آن ملتزم بودند نه اینکه یک تفکری باشد که از روی اتفاقات و حوادث💥 رخ داده باشد.
شاهد👁 بر این مدعی نیز گزارشات🔊 تاریخی است که از زبان مخالفین ابوبکر مانند #سلمان_فارسی و #ابوذر بیان شده که گفتند اگر خلافت را در اهل بیت 🌹پیامبر صلی الله علیه وآله قرار می دادید حتی دو نفر 👥از شما هم با یکدیگر اختلاف پیدا نمی کردند.
✅این تفکر شیعی تا حدی در آن زمان رایج بود که زبیر بن بکار می گوید👈: عموم مهاجرین و بیشتر انصار شک نداشتند که صاحب #خلافت علی علیه السلام است.
و به طور عادی محال❌ است که این تفکر در بین آنها در یک روز و به طور اتفاقی ⚡️حاصل شده باشد بلکه دلالت می کند که این تفکر ریشه🌱 از قبل داشته و امتناع آنها از بیعت با خلیفه و درخواست واگذاری خلافت به علی علیه السلام عمل به سفارشات پیامبر صلی الله علیه وآله بوده است.(📔برگرفته از کتاب المذاهب الاسلامية، آیت الله سبحانی ،صص156-154)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 1⃣
🔸یکی از شئون بسیار مهم تفکر شیعی و رمز موفقیت و بقای آن در طول تاریخ 🗓که آن را در حوادث سخت ،دشمنی ها و توطئه های بسیار مخالفین تا به این روز سربلند نگه داشته ، تفکر و اندیشه سیاسی شیعه می باشد.
🔹شیعیان بر خلاف دیگران که سیاست را از دین جدا دانسته و آنرا امری دنیوی و از شئون مادی جامعه بشری 👤میدانند ،معتقدند که اندیشه های سیاسی این مذهب مانند اصول اعتقادی آن منشأ الهی✨ دارند.
🔸شیعه بر این باور است که دین و سیاست رابطه ای ناگسستنی از هم داشته و به عبارتی این دین است که قلمرو ،شرایط و سازوکار سیاست را نیز باید مشخص کند و انسانها به خودی خود توانایی و قابلیت تشکیل یک نظام سیاسی کارآمد در همه عرصه ها را ندارند.
🔹منشأ این تفکر که برگرفته از آیات قرآن ،روایات و سیره نبی اکرم صلی الله علیه وآله می باشد، همان بحث حکومت دینی و حق حاکمیت است زیرا تنها حکومت مشروع از نظر اسلام ،حکومتی است که متصدی آن از ناحیه خداوند مشخص شده باشد وبه عبارت دیگر حکومت دینی به معنای حاکمیت قوانین الهی است که اجرای آن توسط حاکمان مأذون از طرف خداوند صورت می گیرد.
🔸بنابر آنچه گذشت اولین و مهمترین مساله در اندیشه سیاسی شیعه مسأله حق حاکمیت است که در ادامه به اثبات وجوب حکومت الهی و عدم مشروعیت سایر حکومتها می پردازیم.
(📑رجوع شود به : منشأ دولت و مشروعیت در اندیشه سیاسی شیعه، مجله دانش پژوهان ، پاییز و زمستان 1383، شماره 6)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_کاظم_علیه_السلام 1⃣
#ولادت🌹
در تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام دو قول مطرح است . یکی هفتم صفر و دیگری در ماه ذی الحجه.
اگرچه ولادت امام کاظم (علیه السلام) در روز #هفتم_صفر شهرتی پیدا کرده است ولی:
1⃣اولاً: بزرگانی چون شیخ کلینی در (اصول کافی) و شیخ مفید در (الارشاد) و شیخ طوسی (قدس سرهم) در (تهذیب الاحکام) به قول ولادت آن حضرت در هفتم صفر اعتنا نکرده و از بیان آن ساکت ماندهاند.
2⃣ثانیاً: فحولی از علما چون شهید اول در (الدروس)، شیخ محمد حسن نجفی در (جواهر الکلام) و شیخ جعفر کاشف الغطاءدر (کشف الغطاء) (قدس سرهم) آن را ضعیف شمردهاند.
3⃣ثالثاً: در تاریخ ولادت امام کاظم (علیه السلام) روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثین چون احمد بن خالد برقی در (المحاسن)، شیخ کلینی در (اصول کافی)، محمد بن حسن صفّار در (بصائر الدرجات) و ابن جریر طبری شیعی در (دلائل الامامه) (قدس سرهم) از ابی بصیر به طرق مختلف از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده اند: که این ولادت پس از ایام حج سال ۱۲۷هجری قمری و هنگام مراجعت حضرت صادق (علیه السلام) به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام 📌#ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان، ابواء 23 میل(حدود 35 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد.
4⃣رابعاً: ابن جریر طبری (قدس سره) متوفای قرن چهارم در روایتی از امام عسکری (علیه السلام) در (دلائل الامامه)، تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در 🌙ماه ذی الحجه نموده است.[1]
نکته: در اینکه ولادت در چه روزی از ماه ذی الحجه واقع شده در روایات به آن اشاره ای نشده است و تنها به سفر حج و منطقه ابواء اشاره شده مانند روایتی که در محاسن [2]آمده و یا روایت امام عسکری علیه السلام که به ماه و سال اشاره میفرمایند .
[1]📘 دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص: 303
[2]📒 المحاسن، ج2، ص: 314
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 3⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 3⃣
#سليم_در_زمان_عثمان
🔸در سال بيست و سوّم هجرت، عثمان به حكومت رسيد. در اين زمان سليم از اصحاب خاص امير المؤمنين عليه السّلام به شمار مى رفت و پنهانى به برنامه خود در ثبت 📝حديث و تاريخ ادامه مىداد، در حالى كه ممنوعيّت هاى قبلى همچنان ادامه داشت و شدّت يافته بود.
🔹در زمان #عثمان، سليم همچنان ارتباط قوى با ابو ذر و مقداد داشت در حالى كه سالها بين او و سلمان جدايى افتاده بود، چه آنكه از سال 16 هجرى #سلمان به مدائن رفته و در آنجا از دنيا رفته بود.
در اين سالها، سليم بهمراه #ابو ذر در سفر حجّ حاضر شد و خطابه او در كنار كعبه را ثبت كرد و همراه او به مدينه باز گشت. همچنين در سال 34 هجرى كه ابو ذر به ربذه تبعيد شد، سليم در آنجا به ديدن او رفت.
#سليم_در_زمان_اميرالمؤمنين_عليه_السلام
🔸پس از 25 سال فشار فكرى و اجتماعى، در سال 35 هجرى امير المؤمنين عليه السّلام خلافت را كه حقّ الهى اش بود بدست گرفت، و تا حدّ امكان در محو بدعتها و زدودن جوّ سياه ⚫️جهل و ظلمت از اجتماع مسلمانان سعى فرمود.
در همان اوايل حكومت حضرت، آنان كه روش امير المؤمنين عليه السّلام را نمى پسنديدند و در پى ادامه و تجديد بدعتهاى ابو بكر و عمر و عثمان بودند و هوسهاى شيطانى 👹در سر مى پروراندند، در مقابل آن حضرت علم مخالفت برافراشتند.
🔹در اينجا سليم همچنان كه با قلم✍ به يارى حقّ مشغول بود، جهاد خود را با شمشير تكميل نمود و شخصا در ميدانهاى جنگ حضور يافت و در صف اوّل مبارزين بعنوان «#شرطة_الخميس» كه فدائيان امير المؤمنين عليه السّلام بودند به جنگ و جهاد🗡 پرداخت، و در همان حال آنچه در ميدانهاى جنگ ديد در كتابش ثبت نمود. اينك سنّ سليم به 37 سالگى رسيده بود.
(📗کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 20-19)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 7⃣
#فرضیات_پیدایش_تشیع 2⃣
#عبدالله_بن_سباء 1⃣
🔸كمتر كتابى از اهل سنت مربوط به تاريخ اسلام است كه به «عبداللَّه بن سبأ» نپرداخته باشد.
او چهره اى است كه به شكلهاى 🎭گوناگون به تصوير كشيده شده است: او را شخصى كه مردم را دعوت به الحاد و شرك نموده، و از افكار و عقايد يهوديت ✡دفاع مى كرده معرفى نموده اند، يا شخصى كه منشأ انتشار افكار باطل در ميان جامعه اسلامى، و به گمراهى كشيدن گروه زيادى از صحابه 👳بوده است. او را عامل فتنه و اولين محرّك در شورش ⚔برضدّ عثمان معرفى كرده اند كه منجرّ به قتل خليفه شد و بعد از آن تمام جنگها و فتنه ها را به او نسبت داده اند كه سبب كشته شدن هزاران نفر از صحابه و تابعين شد. از طرفى ديگر، برخى از عقايد مهمّ و اصولى شيعه از قبيل: 👈قول به نصّ، رجعت و .. را به او نسبت داده اند و در حقيقت او را به عنوان مؤسس شيعه معرفى كرده اند، تا چهره شيعه را از اين منظر مخدوش نمايند؛ از اينرو لازم است موضوع فوق را بررسى كنيم كه آيا عبداللَّه بن بن سبأ شخصيتى حقيقى است يا خرافى؟ آيا او جايگاهى در فتنه ها داشته است؟ آيا او حقيقتاً مؤسس مذهب شيعه اماميه بوده است؟ مذهب شيعه چه ارتباطى با او داشته است؟(📗شيعه شناسى و پاسخ به شبهات،علی اصغر رضوانی ، ج1، ص: 97)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 2⃣
#ضرورت_حکومت 1⃣
#انسان_و_آزادي
رسيدن به «سعادت»✨، آرزوي همه انسانهاست؛ چنانكه بهره مندي از «آزادي» نيز يكي از خواسته ها و آرمانهاي بشر بوده و هست. اگر چه مفهوم اجمالي اين دو واژه براي همگان روشن🌅 است، اما تفسير دقيق 👌سعادت و آزادي و تعيين محدوده و مصاديق آن دو، آسان نيست.
از آنجا كه آزادي، وصفي از اوصاف نفساني انسان است، با تعدّد و تفاوت انسان شناسي ها، معنا و مفهوم آن متعدد ميگردد. آزادي از نظر اسلام با آزادي مورد نظر مكاتب غربي⛪️، غير ديني⛩، و غير اسلامي تفاوت فراوان دارد؛ زيرا پايه هاي شناختي اسلام و مكاتب ديگر درباره جهان 🌏و انسان👱 و سعادت او متفاوت مي باشند.
روشن است كه آزادي، هيچگاه نمي تواند مطلق و نامحدود باشد. خداوند گرچه انسان را آزاد آفريده و به او اراده و اختيار داده است، امّا اراده و اختياري محدود نصيب او نموده است و لذا انسان اين قدرت💪 و توانايي را ندارد كه با اراده خود، هر آنچه را كه ميخواهد محقق سازد.(📙ولایت فقیه، آیت الله جوادی، ص25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 5⃣
🔸آيا بودن چند قطره آب 💦بر روى پا هنگام مسح اشكال دارد؟
🔹جای مسح باید خشک باشد و اگر به قدری تر باشد که رطوبت کف دست ✋به آن اثر نکند مسح باطل است. ولی اگر تری آن به قدری کم باشد که رطوبتی که بعد از مسح در آن دیده می شود بگویند فقط از تری کف دست است اشکال ندارد.
#مسح #وضو
(📚توضیح المسائل مراجع، ج1، مسأله 256.)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 8⃣
#فرضیات_پیدایش_تشیع 3⃣
#عبدالله_بن_سباء 2⃣
#چكيده_اى_از_قصه_خرافى_عبدالله_بن_سبأ
🔸بنا به نقل #طبرى و ديگران، در زمان #عثمان شخصى يهودى✡ به نام عبداللَّه بن سبأ از «صنعاء»، اسلام را اختيار نمود، و افكار خود را با مسافرت هايى كه به بلاد اسلامى، مانند:كوفه، شام، مصر و بصره داشت رواج مى داد.
🔹او معتقد به #رجعت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله همانند رجعت حضرت عيسى عليه السلام بود. همچنين باور داشت كه براى هر پيامبرى جانشينى است و على عليه السلام جانشين رسول خدا صلى الله عليه و آله و خاتم الأوصيا است. عثمان #غاصب حقّ اين وصى بوده و بر او ظلم كرده است؛ از همين رو بر امت اسلامى است كه قيام نموده، و عثمان را از اريكه خلافت به زير كشيده، و حكومت را به على عليه السلام واگذار كنند. در اين ميان گروهى از اصحاب👳، امثال: ابوذر، عمار بن ياسر، محمّد بن ابى حذيفه، عبدالرحمن بن عديس، محمّد بن ابى بكر، صعصعة بن صوحان عبدى، مالك اشتر و ديگران فريب افكار او را خورده و به او گرويدند، و در نتيجه اين تحريكها، جماعتى از مسلمانان بر خليفه وقت قيام و شورش 🗡نموده و او را به قتل رساندند، و حتى همين گروه در جنگ جمل و صفين نيز دخالت اساسى داشتند .
(📙شيعه شناسى و پاسخ به شبهات،رضوانی، ج1، ص 97)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee