eitaa logo
شیعه شناسی
187 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
38 1⃣ 🔸این برهان از استوارترین براهین عقلی بر اثبات وجود خداوند بوده و در میان فلاسفه اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار است. تقریر روشن این برهان به ابن سینا(متوفای 437 ه) باز می گردد و از طریق وی در کلام مسیحی ✝نیز راه یافته است. 🔹یکی از براهین توماس آکویناس(متوفای 1274 م) متکلم معروف مسیحی همین برهان امکان و وجوب است. وی این برهان را از موسی بن میمون (متوفای 1204 م) متکلم یهودی آموخته و او آن را از ابن سینا اقتباس کرده است. 🔸قبل از تقریر برهان باید مقدماتی را بیان کرد. 1⃣ 1⃣. در این که واقعیتی وجود دارد و هستی، امری پنداری وخیالی نیست، تردیدی وجود ندارد؛ انکار این مطلب چیزی جز سفسطه نخواهد بود و با قبول سفسطه راه هرگونه بحث و گفتگو مسدود می شود و مجالی برای اثبات یا انکار وجود خداوند باقی نخواهد ماند. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 64-63) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 🔹پرسش در صورت وقوع آن‌چه اصطلاحاً «پس‌لرزه» نامیده می‌شود، آیا اقامه نماز آیات واجب است؟ 🔸پاسخ 👈خامنه ای: هر زلزلهاى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانهاى دارد.( 📗اجوبه الاستفتائات، سؤال 715) ♦️تبصره: اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزش‌های خفیف زمین🌏 را با ذکر تعداد آن در منطقه ای که فرد در آنجا زندگی می کند اعلام نماید، اما آن شخص هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن اصلاً آنها را احساس نکند نماز آیات بر او واجب نیست.(📗همان، سؤال 716) 👈مکارم: پس‌لرزه‌هاى محسوس نماز آیات دارد مگر آنها که در حین نماز آیات واقع مى‌شود؛ ولى چنانچه مستلزم عسر و حرج باشد به مقدارى که عسر و حرج برطرف شود کافیست.(🌐سایت معظم له) 👈سیستانی: اگر محسوس باشد واز یکدیگر جدا باشد که عرفا زلزله دیگری شمرده شود بنابر احتیاط واجب باید نماز بخوانند.(🌐سایت معظم له،پرسش و پاسخ، نماز آیات، سؤال 8) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
مطاف دل.mp3
2.04M
21 🔸حیات طیبه در کلام آیت الله 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #جلسه شورای اجرایی مرکز 🗓 شنبه ۲ دیماه بعداز نماز عشا 🔸 اهم موضوعات مورد بحث: 1⃣. گزارش عملکرد معاونتها 2⃣. تصمیم گیری در خصوص برگزاری کارگاه ها 3⃣. تحقیقات کلاسی و پایان ترم 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 13 2⃣ 🔸در کتب فرقه شناسی عقایدی به عبدالله بن معاویه و پیروانش نسبت داده شده که می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 👈حلول و تناسخ: جناحیه معتقد بودند روح خداوند در آدم حلول کرده✨ و پس از او در انبیاء تناسخ کرده تا آنکه به عبدلله بن معاویه رسیده است. 👈اباحی گری: خمر و میته و باقی محرمات را با تأویل این آیه کریمه :«لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ فِيما طَعِمُوا إِذا مَا اتَّقَوْا» حلال شمردند. 👈انکار قیامت و ادعای بقای دنیا🌏.[1] 👈آنان عقیده داشتند هر کس امام را بشناسد و حق او را بگذارد بر او هیچ حرجی در دین نیست و همه تکالیف ظاهری دین از او برداشته می شود. 🔹البته برخی مانند "شیبی" معتقدند این گروه اهل زهد بوده و به اباحه عقیده نداشته اند وتنها برای اثبات روا بودن برخورداری از نعمتهای دنیوی بدین آیه استناد می کرده اند.[2] [1] 📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 14 [2] 📙برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 289-288 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#سلسله_نشست_های_شیعه_پژوهی 🔸موضوع : نقش عالمان شیعه در گسترش تشیع با تأکید بر اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) 🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان(زید عزه) 🔹تولیت محترم مسجد مقدس جمکران 🗓زمان: سه شنبه 1396/10/5 🕰ساعت ۱۶ 📌مکان: جمکران ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دار الولایه، مرکز تخصصی شیعه شناسی
#همگام_با_تقویم_اسلام #_8_ربیع_الثانی 🌼ما دیده به راه دلبری مه روئیم🌸 🌸با بادۀ ناب دیده را می شوئیم🌼 🌺در این شب پر شکوه با هر صلوات🌼 🌼تبریک به صاحب الزمان می گوئیم🌺 🌹سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام بر تمام عاشقان حضرتش مبارک باد🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
♨️ 🔸به اطلاع دانش پژوهان محترم مرکز تخصصی شیعه شناسی می رساند، کلاس روش تحقیق و مقاله نویسی ✍ از چهارشنبه هفته آینده 🗓 مورخ 96/10/13 برای هر دو گروه همزمان ساعت 🕰 14 الی 17/30 برگزار می گردد 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔸تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی و جریان تشیع در جهان، مستحکم، با صلابت و اقتدار در برابر جریاناتی مانند داعش ایستاده و آن را نابود کرده است و در اینجاست که تفاوت اسلام ناب و اسلام آمریکایی مشخص می‌شود. 🔹حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در نشست شیعه پژوهی که عصر روز سه شنبه 5 دی ماه در مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: کنگره نقش شیعه در گسترش و توسعه علوم اسلامی بر حسب ضرورت شکل گرفت، زیرا علمای شیعه در طول تاریخ نقش سرنوشت‌سازی در تولید علم و صیانت از مکتب اهل‌بیت(ع) داشته اند. 🔸وی افزود: دوران امروز ما را می توانیم لیلة‌القدر اسلام بدانیم، زیرا هیچ زمانی به این اندازه زمینه پذیرش مکتب اهل‌بیت(ع) وجود نداشته است. البته در همین زمان نیز شاهد بیشترین تلاش دشمن برای از بین بردن اسلام و مکتب اهل بیت(ع) هستیم. 🔹تولیت مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: دشمنان با ابزارهای جاسوسی خود، میلیاردها دلار هزینه می کنند که اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت(ع) را نابود کنند. در همین دوران بود که امام راحل توانستند با انقلاب عظیم خود، تراث شیعه را احیا کنند. 🔸وی عنوان کرد: کاری را که امام راحل انجام دادند،‌ نمی توان با دیگر مصلحان و تحول آفرینان تاریخ اسلام مقایسه کرد، زیرا ایشان در مسیر هدف اصلی بعثت انبیا و بالاترین آرزوی اهل‌بیت(ع) و علما و بزرگان شیعه، یعنی تشکیل حکومت اسلامی حرکت کردند و نه‌تنها در حوزه نظریه، بلکه در حوزه عملی نیز این عرصه را متجلی کردند. 🔹حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با ذکر این مطلب که امام خمینی(ره) از جایگاه فقاهت و صیانت از میراث اهل بیت(ع) در این مسیر گام برداشتند، گفت: امام(ره) در آغاز کار خود، تلاش برای نابودی طاغوت داخلی را پیش روی نهادند. همچنین ایشان تعبیر نابی از اسلام بیان کردند که این مسئله در قالب فرهنگ و مکتب اهل‌بیت(ع) بیان شد. 🔸تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: آنچه امام در تعریف اسلام ناب مطرح کردند، تعریف اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و طاغوتی بود. امام در مسیر تشکیل حکومت اسلامی گام برداشتند، هرچند که برای رسیدن به این حکومت در معنی غایی آن، کارهای زیادی باید انجام شود. 🔹وی گفت: تلاش در این جهت کار بسیار بزرگی بود، زیرا هدف‌گذاری و حرکت به سمت این فرایند آغاز شده است؛ چون تحقق این امر، آرزوی ائمه(ع) و عالمان و صالحان بود؛ زیرا این حکومت در مسیر زمینه سازی ظهور گام بر می دارد. 🔸حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به اعتقاد و اهتمام امام راحل در زمینه تحقق زمینه سازی ظهور در قالب انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این انقلاب که محصول اندیشه و خط امام است، روزبه‌روز در حال پیروزی و تقویت شدن است. تحولی که امام خمینی(ره) در جهان ایجاد کرد، بی بدیل است و امروز مکتب تشیع و اهل‌بیت(ع) به تمام معنا در دنیا زنده شده است. 🔹تولیت مسجد مقدس جمکران، قدرت یافتن روز افزون حزب‌الله تشکیلات هلال شیعی که دشمنان از آن هراس دارند و همچنین به تشیع گرویدن میلیون‌ها نفر در آفریقا را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و گفت: به همین دلیل است که آمریکا برای بی‌رنگ و بدرنگ کردن خط امام(ره) و انقلاب، دست به دسیسه های بسیاری می‌زند. 🔸وی تصریح کرد: در همین زمینه بود که گروه‌هایی مانند طالبان، القاعده و در نهایت داعش در منطقه، با هدف مقابله با قدرت انقلاب شکل گرفت ولی طبق وعده الهی، مکر دشمنان به خودشان بازگشته است و امروز انقلاب اسلامی و جریان تشیع در جهان، مستحکم، با صلابت و اقتدار در برابر جریاناتی مانند داعش ایستاده و آن را نابود کرده است و در این جاست که تفاوت اسلام ناب و اسلام آمریکایی مشخص می شود. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
▪️آمدن این راه و مولا را ندیدن مشکل است ▪️از گل روی برادر گل نچیدن مشکل است ▪️ای رضا جان آمدم اما رمق تا طوس نیست ▪️وقت رفتن آمده، این دل بریدن مشکل است ▪️من غریب و تو غریب و هر دو، دور از مادریم ▪️در میان دوستان، غربت کشیدن مشکل است 🏴سالروز وفات شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر عموم شیعیان تسلیت باد.🏴 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
5⃣ 5⃣ 5⃣ 🔸در مطالب قبل بیان شد که مراد از اهل بیت، تنها پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد و دلیل بر این مدعی، شأن نزول آیه و رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد و هر قولی که مخالف رفتار و گفتار رسول اکرم صلی الله علیه و آله باشد ارزشی ندارد. 🔹در مقابل این قول، نظرات دیگری نیز بیان شده که ما تنها به دو مورد آن که مشهورتر است می پردازیم. 👈قول اول: مراد تنها زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد. 👈قول دوم: مراد پنج تن و زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد. 1⃣ اولین دلیل این گروه قرار گرفتن این آیه در بین آیات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد که در واقع مهمترین دلیل آنها نیز همین می باشد. مخالف می گوید از آنجا که آیات قبل و بعد، مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد پس سیاق آیات اقتضا می کند که خطاب این آیه نیز همسران پیامبر صلی الله علیه و آله باشد. در ادامه به نقد این دلیل می پردازیم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee