eitaa logo
شیعه شناسی
195 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ 🔸نام شريف آن حضرت جعفر است که اين نام را پیامبر صلی الله علیه و آله براى آن حضرت انتخاب کرده. همچنين ایشان لقب صادق را براى آن حضرت برگزيده است. 🔹در ضمن روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده که ایشان فرمودند: خداوند از صلب محمدٍ الباقر، کلمه حق و لسان صدق را خارج می کند. ابن مسعود 👳پرسید:یا رسول الله، اسم این فرزند چیست؟ حضرت فرمودند: به او جعفر گفته می شود که در گفتار و کردار صادق است.[1] 🔸در روایت دیگری از امام سجاد علیه السلام نقل شده که فرمودند: پدرم از پدرانش از رسول خدا- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- روايت فرموده است: آنگاه كه فرزندم جعفر بن محمّد بن عليّ ابن حسين بن عليّ بن أبى طالب متولّد شد🌹 نامش را صادق بگذاريد كه پنجمين از سلاله او فرزندى است كه نامش جعفر است كه از روى تجرّى بر خداى تعالى و دروغ بستن بر او ادّعاى امامت مىكند و او نزد خدا جعفر كذّاب و مفترى بر خداى تعالى است و مدّعى مقامى است كه اهل آن نيست و مخالف پدر خويش و حسود بر برادر خود است.[2] [1] 📗بحار الأنوار، علامه مجلسی،(ط - بيروت)، ج36، ص: 313 [2] 📙كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص: 319 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
34 2⃣ 2⃣. دومین دلیل بر وجود تشیع در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله نامگذارى پيروان على عليه السَّلام به شيعه، از زبان خود پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله است. 🔹روايات فراوانى حاكى از آن است كه پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله اين نام را بر پيروان على عليه السَّلام نهاده است. محدثان و مفسران، نقل مى كنند: آنگاه كه آيه «إِنَّ الّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيّة» نازل شد، پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله رو به على عليه السَّلام كرد و فرمود:«هُوَ أَنْتَ وَشيعَتُكَ يَومَ القِيامَةِ راضِينَ مَرضيّينَ». 👈«مقصود از اين عبارت، تو و شيعيانت مى باشيد كه روز قيامت خشنود و پسنديده هستيد». 🔸روايات مربوط به نزول اين آيه در حق شيعيان على عليه السَّلام و اين كه پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله پيروان على عليه السَّلام را شيعه ناميد، در كتاب هاى📚 مختلف وارد شده است. ♦️بنابراين نامگذارى پيروان على عليه السَّلام به شيعه، از جانب رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله انجام شده و اين خود مبنايى در تعيين شيوه حكومت پس از پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله به شمار مى رود. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: 📗 آيات ولايت در قرآن،آیت الله مکارم شیرازی، ص 441 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
39 2⃣ 2⃣ 2⃣. آنچه دارای واقعیت و هستی است، از نظر عقلی از دو قسم بیرون نیست: 👈یا آنکه در ذاتش نیازمند چیزی نیست و وجود و هستی برای ذاتش واجب و ضروری است که به آن واجب الوجود می گویند. 👈یا آنکه در هستی خود نیازمند و وابسته به موجود دیگری است و ذاتش نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد که به آن ممکن الوجود می گویند، مانند افراد انسان 👨و دیگر مخلوقات. 3⃣. هر آنچه که ممکن الوجود است و در هستی خود نیازمند دیگری است، معلول است و وجود معلول بدون علت محال است. بنابراین وجود معلول مستلزم وجود علت است. و این از بدیهیات عقلی است. علت این ممکن الوجود نیز باید چیزی غیر از خودش باشد زیرا اگر خودش علت باشد این خلاف فرض ممکن الوجود بودن آن است. (📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 36) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 🌸 از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 5⃣ 🌸 🔸(17) وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحِلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا (18) وَ تُعَافِيَهُمْ مِمَّا تَقَعُ بِهِ الْفِتْنَةُ مِنْ مَحْذُورَاتِهَا، وَ كَبَّةِ النَّارِ وَ طُولِ الْخُلُودِ فِيهَا (19) وَ تُصَيِّرَهُمْ إِلَى أَمْنٍ مِنْ مَقِيلِ الْمُتَّقِينَ.🔸 🔹(17)و (چنان درودى بر آنها فرست كه به سبب آن) هر اندوهى را كه روز بيرون شدن جانها از تنها روى مي دهد بر آنها آسان كنى (18)و از آنچه را كه آزمايشهاى ترسناك 😱(بسيار سخت) به ميان مي آورد و از سختى آتش🔥 (دوزخ) و هميشه و جاويد ماندن در آن رهائيشان بخشى(19) و ايشان را به جايگاه آسودگى 🌼(بهشت) كه آسايشگاه پرهيزكاران است روانه گردانى.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 63) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
18 12 🔟 🔸نکته بسیار مهمی که در باره جدایی دین از سیاست باید در نظر گرفت این است که فكر جدايي دين از سياست، در واقع، آتش بس يك جانبه بين دو طرف درگير است؛ يعني همه كساني كه از روي ترس يا علل ديگر، سخن از جدايي دين از سياست زده اند و در عمل، كاري به سياست ندارند، در جنگ⚔ و ستيز دينداران با سياستمداران ظالم، آتش بس را يك جانبه قبول كرده اند. سياستمداران جبّار و بي رحم، هيچ گاه نمي گويند ما با دين و دينداري كاري نداريم. آنان هر زمان كه بتوانند، دين را به كام خود مي كشند و دينداران را به ذلّت و اسارت⛓ در مي آورند. هيچ سياستمدار دنياطلبي نمي گويد من با دين كاري ندارم، بلكه مي گويد دين بايد در چنگ من باشد. او اگر بتواند، دين را نابود مي كند و اگر نتواند، آن را به اسارت مي گيرد تا براي رسيدن به اهداف شوم خود، از آن استفاده كند. 🔹در تاریخ بسیار شاهد این آتش بس یک جانبه بوده ایم به طور مثال، رژيم منفور پهلوي را ديديم كه گاهي براي فريب مسلمانان و منحرف ساختن آنان، قرآن چاپ مي كرد، ولي آن زمان كه احساس خطر كرد و فهميد كه جامعه ديني ديگر نمي خواهد اسير او باشد، مسجد كرمان را با قرآن هايش به آتش🔥 كشيد. پس يك زمان «قرآن سوزي» است و يك زمان «قرآن سازي» و هر دو براي اهداف پليد استعماري و سياسي است. 🔸بنابراين، قدرت طلبان و دنياپرستان، هيچ گاه با دين و دينداران از دَرِ آشتي در نمي آيند؛ مي خواهند دين را نابود كنند اگر بتوانند و يا آن را براي مقاصد خود و فريب مردم به بازي مي گيرند و با چنين وضعي، شعار جدايي دين از سياست، چيزي جز آتش بس يك جانبه و تسليم شدن در برابر دشمن نيست. (📗برگرفته از کتاب ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی، صص 78-77) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 22 🔸قالَ رسول الله صلی الله علیه و آله: الْمُؤْمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ الْمُنَافِقُ قَطِبٌ غَضِب.🔸 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: مؤمن شوخ طبع و خوشرو 😊 است و منافق اخمو و عصبانی😡.🔹 (📗تحف العقول،حرانی، ص 49) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 2⃣ 🔸مورخان در نسب اين بانوى بزرگ دچار اختلاف شده اند، برخى او را از مردم آندلس و کنيه اش را« لؤلؤه » و گروهى او را رومى دانسته و کسانى نيز او را از بزرگترين خاندان هاى عجم خوانده اند. 🔹اين زن منزلتى والا نزد امام صادق عليه السلام داشت. حضرت او را بيش از ديگر همسران خود دوست مى داشت و او برگزيده ترين و گرامي ترين و محبوبترين❤️ زنان حضرت به شمار مى رفت. 🔸امام صادق عليه السلام از دانش خود به آن بانوى گرامى چندان آموخت که طلايه دار زنان روزگار خود در دانش و پرهيزگارى و ايمان شد. آن گاه حضرت صادق عليه السلام او را فرمود تا زنان مسلمان را دانش و احكام شرعى بياموزد.[1] 🔹امام صادق علیه السلام درباره این بانوی گرامی فرموده است: "حميده مانند شمش طلا از پليدى ها پاکيزه است. فرشتگان ✨همواره او را نگهدارى كردند تا به من رسيد. به جهت كرامتى كه خدا نسبت به من و حجت پس از من فرمود."[2] [1] 📗برگرفته از کتاب حیاة الإمام موسی بن جعفر علیهما السلام، باقر شریف القرشی، ج 1، صص 43-42 [2] 📙الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی، ج1، ص 477 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) در جمع طلاب: 🔹بیداری اجتماعی و هوشیاری درمقابل فتنه جای تشکر دارد و آنچه که لازم و ضروری است وحدت و حفظ یکپارچگی است. خاموش شدن فتنه به معنای فراموش شدن و عدم رسیدگی به مطالبات نیست، بلکه باید به مطالبات مردم رسیدگی شود. اکنون و مجازی دو مشکل بزرگ جامعه است. باید با کمک هم مشکلات را حل کرد و کاری کرد کشور به مانند سابق بدرخشد. 🔸فضای مجازی چالش بزرگ برای خانواده‌ها شده است. در فضای مجازی برده دشمن هستیم. فضای مجازی سالم باید درست کرد. افرادی که مطلع هستند می گویند امکان آن هست و وجود دارد. 🔹مشکل جامعه با چند روز بستن فضای مجازی برطرف نمی‌شود و کار را درست نمیکند. باید فضای مجازی را اساسی حل کنیم؛ سالها درمورد آن صحبت می کنیم ولی گوش شنوایی نیست، تا اینکه دامن آنها را گرفت وشروع به فیلتر کرده‌اند. 🔸باید همه توجه کنند مطالبات خود را در فضای وحدت بخواهند و مطالبه کنند و کاری نکنند از این فضا به نفع دشمن بهره برداری شود. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
35 3⃣ 3⃣. سومین دلیل بر اینکه تشیع از زمان حیات رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود داشته و زاییده اسلام است وجود افرادی 👳در آن زمان با شهرت تشیع می باشد. 🔸همانطور که در مطلب قبل اشاره شد اولین بار لفظ شیعه را پیامبر صلی الله علیه و آله به پیروان علی علیه السلام نسبت داد. بعد از سفارشات ایشان به مسلمین در باره همراهی با علی علیه السلام عده ای از مسلمین به این سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله جامه عمل پوشانده و در بین مردم به شیعه علی معروف شدند. 🔹محمد کرد علی از نویسندگان✍ اهل سنت در این باره می گوید:" گروهی از بزرگان صحابه به دوستی و موالات علی علیه السلام در عصر رسول الله صلی الله علیه و آله معروف بودند مانند سلمان فارسی که می گفت با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردیم که نصیحت و خیر خواهی مسلمین و اقتدا به علی بن ابیطالب علیه السلام و موالات وی را مراعات کنیم." بعد در ادامه تعدادی از آنها را نام می برد از جمله: أبوذر، عمار بن یاسر، قیس بن سعد بن عباده و ... [1] 🔸همین افراد در ماجرای بیعت با خلیفه اول در خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام جمع شدند و از بیعت با خلیفه خود داری کردند[2] و دلیل این خودداری چیزی نبود جز سفارش و دستور پیامبر صلی الله علیه و آله به وصایت و جانشینی علی علیه السلام. [1] 📗برگرفته از کتاب خطط الشام، کرد علی ، ج 6، ص 245 [2] 📙برگرفته از کتاب اثبات الوصية، مسعودی، ص 146 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
40 3⃣ 3⃣ 4⃣. بطلان دور و آن عبارت است از اینکه یک شیء ،علت وجود شیء دیگری باشد و در عین حال آن دیگری علت وجود اولی باشد. به عنوان مثال "الف" علت وجود "ب" باشد و در عین حال "ب" نیز علت وجود "الف" باشد. 🔸دلیل بطلان دور 🔄این است که وقتی چیزی علت دیگری شد پس در وجود مقدم بر معلول خود است و مقتضای اینکه دومی علت اولی باشد این است که دومی بر اولی مقدم باشد و از این نتیجه گرفته می شود که شیء واحد در حالت واحد نسبت به شیء دیگر باید هم متقدم باشد و هم متأخر واین اجتماع نقیضین است که محال❌ می باشد. 🔹امتناع دور امری وجدانی است که هر کسی کمی در آن تأمل کند به بطلان آن حکم خواهد کرد با این حال ما مثالی برای روشن شدن آن بیان می کنیم: 🔸فرض کنید دو دوست قرار می گذارند که وثیقه ای را امضا کنند ✍و هر کدام از آنها برای امضا کردن شرط می کند که دیگری اول امضا کند، نتیجه این می شود که امضاء هر کدام از آنها متوقف بر امضای دیگری می شود و با این وضعیت، آن وثیقه تا روز قیامت هم امضا نخواهد شد. (📗 برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 37) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
17 14 🔸خطابیه یکی از گروههای بزرگ غالیان در نیمه نخست قرن دوم است که فردی به نام محمد بن ابی زینب معروف به ابوالخطاب رهبری آن را در اختیار داشت. 🔷ابوالخطاب در ابتدا از یاران امام صادق علیه السلام بود اما بعد از مدتی به انحراف کشیده شد و احادیث دروغین به امام نسبت داد و همین زمینه از بین رفتن ایمانش شد تا جاییکه با تفکرات باطل❌ خود ظلم بسیار در حق اهل بیت علیهم السلام کرد و به همین خاطر امام صادق علیه السلام او را لعن و نفرین کردند[1] و همین نفرین حضرت در حق او مستجاب شد و به دست عیسی بن موسی والی کوفه کشته 🗡و به دار آویخته شد. 🔸پس از مرگ ابوالخطاب، پیروانش به چند دسته تقسیم شدند: 👈عده ای "معمر" را جانشین وی دانسته و به "معمریه" معروف شدند. 👈عده دیگر "بزیع بن موسی" را به امامت برگزیدن و به "بزیعیه" شهرت یافتند. 👈دسته ای گفتند "عمیر بن بیان عجلی" جانشین ابوالخطاب است و به "عمیریه" معروف شدند. 👈و گروه آخر نیز به پیروی از "مفضل صیرفی" روی آوردند و "مفضلیه" نامیده شدند. عقاید آنها نیز شباهت بسیار به دیگر غالیان دارد. اعتقاد به نبوت و سپس الوهیت✨ ائمه علیهم السلام و اینکه فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرزندان خدا هستند. در ادامه نیز ادعای الوهیت برای ابوالخطاب.[2] [1] 📗رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 296 [2] 📘برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، صص 17-16 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee