#در_محضر_قرآن 5⃣
#آیات_ولایت 5⃣
#آیه_تطهیر 5⃣
🔸در مطالب قبل بیان شد که مراد از اهل بیت، تنها پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد و دلیل بر این مدعی، شأن نزول آیه و رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد و هر قولی که مخالف رفتار و گفتار رسول اکرم صلی الله علیه و آله باشد ارزشی ندارد.
🔹در مقابل این قول، نظرات دیگری نیز بیان شده که ما تنها به دو مورد آن که مشهورتر است می پردازیم.
👈قول اول: مراد تنها زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد.
👈قول دوم: مراد پنج تن و زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد.
#آیه_تطهیر_و_همسران_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله 1⃣
اولین دلیل این گروه قرار گرفتن این آیه در بین آیات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد که در واقع مهمترین دلیل آنها نیز همین می باشد.
مخالف می گوید از آنجا که آیات قبل و بعد، مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد پس سیاق آیات اقتضا می کند که خطاب این آیه نیز همسران پیامبر صلی الله علیه و آله باشد.
در ادامه به نقد این دلیل می پردازیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_صادق_علیه_السلام 3⃣
#نامگذاری
🔸نام شريف آن حضرت جعفر است که اين نام را پیامبر صلی الله علیه و آله براى آن حضرت انتخاب کرده. همچنين ایشان لقب صادق را براى آن حضرت برگزيده است.
🔹در ضمن روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده که ایشان فرمودند: خداوند از صلب محمدٍ الباقر، کلمه حق و لسان صدق را خارج می کند.
ابن مسعود 👳پرسید:یا رسول الله، اسم این فرزند چیست؟
حضرت فرمودند: به او جعفر گفته می شود که در گفتار و کردار صادق است.[1]
🔸در روایت دیگری از امام سجاد علیه السلام نقل شده که فرمودند: پدرم از پدرانش از رسول خدا- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- روايت فرموده است: آنگاه كه فرزندم جعفر بن محمّد بن عليّ ابن حسين بن عليّ بن أبى طالب متولّد شد🌹 نامش را صادق بگذاريد كه پنجمين از سلاله او فرزندى است كه نامش جعفر است كه از روى تجرّى بر خداى تعالى و دروغ بستن بر او ادّعاى امامت مىكند و او نزد خدا جعفر كذّاب و مفترى بر خداى تعالى است و مدّعى مقامى است كه اهل آن نيست و مخالف پدر خويش و حسود بر برادر خود است.[2]
[1] 📗بحار الأنوار، علامه مجلسی،(ط - بيروت)، ج36، ص: 313
[2] 📙كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص: 319
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 34
#همزمانی_تشیع_و_اسلام 2⃣
2⃣. دومین دلیل بر وجود تشیع در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله نامگذارى پيروان على عليه السَّلام به شيعه، از زبان خود پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله است.
🔹روايات فراوانى حاكى از آن است كه پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله اين نام را بر پيروان على عليه السَّلام نهاده است. محدثان و مفسران، نقل مى كنند:
آنگاه كه آيه «إِنَّ الّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيّة» نازل شد، پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله رو به على عليه السَّلام كرد و فرمود:«هُوَ أَنْتَ وَشيعَتُكَ يَومَ القِيامَةِ راضِينَ مَرضيّينَ».
👈«مقصود از اين عبارت، تو و شيعيانت مى باشيد كه روز قيامت خشنود و پسنديده هستيد».
🔸روايات مربوط به نزول اين آيه در حق شيعيان على عليه السَّلام و اين كه پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله پيروان على عليه السَّلام را شيعه ناميد، در كتاب هاى📚 مختلف وارد شده است.
♦️بنابراين نامگذارى پيروان على عليه السَّلام به شيعه، از جانب رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله انجام شده و اين خود مبنايى در تعيين شيوه حكومت پس از پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله به شمار مى رود.
برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: 📗 آيات ولايت در قرآن،آیت الله مکارم شیرازی، ص 441
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 39
#برهان_امکان_و_وجوب 2⃣
#مقدمات_برهان_امکان 2⃣
2⃣. آنچه دارای واقعیت و هستی است، از نظر عقلی از دو قسم بیرون نیست:
👈یا آنکه در ذاتش نیازمند چیزی نیست و وجود و هستی برای ذاتش واجب و ضروری است که به آن واجب الوجود می گویند.
👈یا آنکه در هستی خود نیازمند و وابسته به موجود دیگری است و ذاتش نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد که به آن ممکن الوجود می گویند، مانند افراد انسان 👨و دیگر مخلوقات.
3⃣. هر آنچه که ممکن الوجود است و در هستی خود نیازمند دیگری است، معلول است و وجود معلول بدون علت محال است. بنابراین وجود معلول مستلزم وجود علت است. و این از بدیهیات عقلی است.
علت این ممکن الوجود نیز باید چیزی غیر از خودش باشد زیرا اگر خودش علت باشد این خلاف فرض ممکن الوجود بودن آن است.
(📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 36)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 11
🌸 #دعاى_چهارم از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 5⃣ 🌸
🔸(17) وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحِلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا (18) وَ تُعَافِيَهُمْ مِمَّا تَقَعُ بِهِ الْفِتْنَةُ مِنْ مَحْذُورَاتِهَا، وَ كَبَّةِ النَّارِ وَ طُولِ الْخُلُودِ فِيهَا (19) وَ تُصَيِّرَهُمْ إِلَى أَمْنٍ مِنْ مَقِيلِ الْمُتَّقِينَ.🔸
🔹(17)و (چنان درودى بر آنها فرست كه به سبب آن) هر اندوهى را كه روز بيرون شدن جانها از تنها روى مي دهد بر آنها آسان كنى (18)و از آنچه را كه آزمايشهاى ترسناك 😱(بسيار سخت) به ميان مي آورد و از سختى آتش🔥 (دوزخ) و هميشه و جاويد ماندن در آن رهائيشان بخشى(19) و ايشان را به جايگاه آسودگى 🌼(بهشت) كه آسايشگاه پرهيزكاران است روانه گردانى.🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 63)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 18
#رابطه_دین_و_سیاست 12
#سكولاريزم 🔟
#آتش_بس_يك_جانبه
🔸نکته بسیار مهمی که در باره جدایی دین از سیاست باید در نظر گرفت این است که فكر جدايي دين از سياست، در واقع، آتش بس يك جانبه بين دو طرف درگير است؛ يعني همه كساني كه از روي ترس يا علل ديگر، سخن از جدايي دين از سياست زده اند و در عمل، كاري به سياست ندارند، در جنگ⚔ و ستيز دينداران با سياستمداران ظالم، آتش بس را يك جانبه قبول كرده اند. سياستمداران جبّار و بي رحم، هيچ گاه نمي گويند ما با دين و دينداري كاري نداريم. آنان هر زمان كه بتوانند، دين را به كام خود مي كشند و دينداران را به ذلّت و اسارت⛓ در مي آورند. هيچ سياستمدار دنياطلبي نمي گويد من با دين كاري ندارم، بلكه مي گويد دين بايد در چنگ من باشد. او اگر بتواند، دين را نابود مي كند و اگر نتواند، آن را به اسارت مي گيرد تا براي رسيدن به اهداف شوم خود، از آن استفاده كند.
🔹در تاریخ بسیار شاهد این آتش بس یک جانبه بوده ایم به طور مثال، رژيم منفور پهلوي را ديديم كه گاهي براي فريب مسلمانان و منحرف ساختن آنان، قرآن چاپ مي كرد، ولي آن زمان كه احساس خطر كرد و فهميد كه جامعه ديني ديگر نمي خواهد اسير او باشد، مسجد كرمان را با قرآن هايش به آتش🔥 كشيد. پس يك زمان «قرآن سوزي» است و يك زمان «قرآن سازي» و هر دو براي اهداف پليد استعماري و سياسي است.
🔸بنابراين، قدرت طلبان و دنياپرستان، هيچ گاه با دين و دينداران از دَرِ آشتي در نمي آيند؛ مي خواهند دين را نابود كنند اگر بتوانند و يا آن را براي مقاصد خود و فريب مردم به بازي مي گيرند و با چنين وضعي، شعار جدايي دين از سياست، چيزي جز آتش بس يك جانبه و تسليم شدن در برابر دشمن نيست.
(📗برگرفته از کتاب ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی، صص 78-77)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_کاظم_علیه_السلام 3⃣
#مادر_گرامی 2⃣
🔸مورخان در نسب اين بانوى بزرگ دچار اختلاف شده اند، برخى او را از مردم آندلس و کنيه اش را« لؤلؤه » و گروهى او را رومى دانسته و کسانى نيز او را از بزرگترين خاندان هاى عجم خوانده اند.
🔹اين زن منزلتى والا نزد امام صادق عليه السلام داشت. حضرت او را بيش از ديگر همسران خود دوست مى داشت و او برگزيده ترين و گرامي ترين و محبوبترين❤️ زنان حضرت به شمار مى رفت.
🔸امام صادق عليه السلام از دانش خود به آن بانوى گرامى چندان آموخت که طلايه دار زنان روزگار خود در دانش و پرهيزگارى و ايمان شد. آن گاه حضرت صادق عليه السلام او را فرمود تا زنان مسلمان را دانش و احكام شرعى بياموزد.[1]
🔹امام صادق علیه السلام درباره این بانوی گرامی فرموده است: "حميده مانند شمش طلا از پليدى ها پاکيزه است. فرشتگان ✨همواره او را نگهدارى كردند تا به من رسيد. به جهت كرامتى كه خدا نسبت به من و حجت پس از من فرمود."[2]
[1] 📗برگرفته از کتاب حیاة الإمام موسی بن جعفر علیهما السلام، باقر شریف القرشی، ج 1، صص 43-42
[2] 📙الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی، ج1، ص 477
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) در جمع طلاب:
🔹بیداری اجتماعی و هوشیاری درمقابل فتنه جای تشکر دارد و آنچه که لازم و ضروری است وحدت و حفظ یکپارچگی است. خاموش شدن فتنه به معنای فراموش شدن و عدم رسیدگی به مطالبات نیست، بلکه باید به مطالبات مردم رسیدگی شود.
اکنون #اقتصاد و #فضای مجازی دو مشکل بزرگ جامعه است. باید با کمک هم مشکلات را حل کرد و کاری کرد کشور به مانند سابق بدرخشد.
🔸فضای مجازی چالش بزرگ برای خانوادهها شده است. در فضای مجازی برده دشمن هستیم. فضای مجازی سالم باید درست کرد. افرادی که مطلع هستند می گویند امکان آن هست و وجود دارد.
🔹مشکل جامعه با چند روز بستن فضای مجازی برطرف نمیشود و کار را درست نمیکند. باید فضای مجازی را اساسی حل کنیم؛ سالها درمورد آن صحبت می کنیم ولی گوش شنوایی نیست، تا اینکه دامن آنها را گرفت وشروع به فیلتر کردهاند.
🔸باید همه توجه کنند مطالبات خود را در فضای وحدت بخواهند و مطالبه کنند و کاری نکنند از این فضا به نفع دشمن بهره برداری شود.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 35
#همزمانی_تشیع_و_اسلام 3⃣
3⃣. سومین دلیل بر اینکه تشیع از زمان حیات رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود داشته و زاییده اسلام است وجود افرادی 👳در آن زمان با شهرت تشیع می باشد.
🔸همانطور که در مطلب قبل اشاره شد اولین بار لفظ شیعه را پیامبر صلی الله علیه و آله به پیروان علی علیه السلام نسبت داد. بعد از سفارشات ایشان به مسلمین در باره همراهی با علی علیه السلام عده ای از مسلمین به این سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله جامه عمل پوشانده و در بین مردم به شیعه علی معروف شدند.
🔹محمد کرد علی از نویسندگان✍ اهل سنت در این باره می گوید:" گروهی از بزرگان صحابه به دوستی و موالات علی علیه السلام در عصر رسول الله صلی الله علیه و آله معروف بودند مانند سلمان فارسی که می گفت با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردیم که نصیحت و خیر خواهی مسلمین و اقتدا به علی بن ابیطالب علیه السلام و موالات وی را مراعات کنیم."
بعد در ادامه تعدادی از آنها را نام می برد از جمله: أبوذر، عمار بن یاسر، قیس بن سعد بن عباده و ... [1]
🔸همین افراد در ماجرای بیعت با خلیفه اول در خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام جمع شدند و از بیعت با خلیفه خود داری کردند[2] و دلیل این خودداری چیزی نبود جز سفارش و دستور پیامبر صلی الله علیه و آله به وصایت و جانشینی علی علیه السلام.
[1] 📗برگرفته از کتاب خطط الشام، کرد علی ، ج 6، ص 245
[2] 📙برگرفته از کتاب اثبات الوصية، مسعودی، ص 146
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 40
#برهان_امکان_و_وجوب 3⃣
#مقدمات_برهان_امکان 3⃣
4⃣. بطلان دور و آن عبارت است از اینکه یک شیء ،علت وجود شیء دیگری باشد و در عین حال آن دیگری علت وجود اولی باشد. به عنوان مثال "الف" علت وجود "ب" باشد و در عین حال "ب" نیز علت وجود "الف" باشد.
🔸دلیل بطلان دور 🔄این است که وقتی چیزی علت دیگری شد پس در وجود مقدم بر معلول خود است و مقتضای اینکه دومی علت اولی باشد این است که دومی بر اولی مقدم باشد و از این نتیجه گرفته می شود که شیء واحد در حالت واحد نسبت به شیء دیگر باید هم متقدم باشد و هم متأخر واین اجتماع نقیضین است که محال❌ می باشد.
🔹امتناع دور امری وجدانی است که هر کسی کمی در آن تأمل کند به بطلان آن حکم خواهد کرد با این حال ما مثالی برای روشن شدن آن بیان می کنیم:
🔸فرض کنید دو دوست قرار می گذارند که وثیقه ای را امضا کنند ✍و هر کدام از آنها برای امضا کردن شرط می کند که دیگری اول امضا کند، نتیجه این می شود که امضاء هر کدام از آنها متوقف بر امضای دیگری می شود و با این وضعیت، آن وثیقه تا روز قیامت هم امضا نخواهد شد.
(📗 برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 37)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 17
#غلات 14
#خطابیه
🔸خطابیه یکی از گروههای بزرگ غالیان در نیمه نخست قرن دوم است که فردی به نام محمد بن ابی زینب معروف به ابوالخطاب رهبری آن را در اختیار داشت.
🔷ابوالخطاب در ابتدا از یاران امام صادق علیه السلام بود اما بعد از مدتی به انحراف کشیده شد و احادیث دروغین به امام نسبت داد و همین زمینه از بین رفتن ایمانش شد تا جاییکه با تفکرات باطل❌ خود ظلم بسیار در حق اهل بیت علیهم السلام کرد و به همین خاطر امام صادق علیه السلام او را لعن و نفرین کردند[1] و همین نفرین حضرت در حق او مستجاب شد و به دست عیسی بن موسی والی کوفه کشته 🗡و به دار آویخته شد.
🔸پس از مرگ ابوالخطاب، پیروانش به چند دسته تقسیم شدند:
👈عده ای "معمر" را جانشین وی دانسته و به "معمریه" معروف شدند.
👈عده دیگر "بزیع بن موسی" را به امامت برگزیدن و به "بزیعیه" شهرت یافتند.
👈دسته ای گفتند "عمیر بن بیان عجلی" جانشین ابوالخطاب است و به "عمیریه" معروف شدند.
👈و گروه آخر نیز به پیروی از "مفضل صیرفی" روی آوردند و "مفضلیه" نامیده شدند.
#عقاید_خطابیه
عقاید آنها نیز شباهت بسیار به دیگر غالیان دارد.
اعتقاد به نبوت و سپس الوهیت✨ ائمه علیهم السلام و اینکه فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرزندان خدا هستند.
در ادامه نیز ادعای الوهیت برای ابوالخطاب.[2]
[1] 📗رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 296
[2] 📘برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، صص 17-16
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 18
#سلمان_فارسی 8⃣
🔸آنها داخل باغ شدند و از خرماهاى 🌴باد ريز مى خوردند و پيامبر به آنها مى فرمود: بادريزها را بخوريد و ضررى به صاحبان آن نزنيد.
🔹من نزد خانم خود رفتم و به او گفتم: اى خانم! طبقى خرماى تازه به من ببخش! و او گفت: شش طبق از آن تو باشد. آمدم و طبقى رطب برگرفته و با خود گفتم: اگر در بين ايشان پيامبرى باشد از صدقه نمى خورد بلكه از هديه تناول مى كند. طبق را مقابل او گذاشتم و گفتم: اين صدقه است. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: بخوريد: امّا رسول خدا و امير المؤمنين و عقيل ابن ابى طالب و حمزة بن عبد المطلب امساك كردند و حضرت به زيد فرمودند:دست دراز كن و بخور!
🔸 با خود گفتم: اين علامتى است و بر خانم خود وارد شده و گفتم: طبقى ديگر به من خرما ببخش! و او گفت: شش طبق از آن تو باشد.
آمدم و طبقى رطب برگرفته و در مقابل او نهادم و گفتم: اين هديّه است. دست دراز كرد و فرمود: بسم اللَّه بخوريد و همه دست دراز كرده و خوردند. با خود گفتم: اين هم علامتى است (بر اینکه او پیامبر خاتم است).
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، صص 165-164)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 9⃣
🌺 #خطبه_دوم 3⃣
🔸لا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِه🔸
🔹هيچ يك از اين امّت با آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله طرف مقايسه نبوده و كسانيكه هميشه از نعمت و بخشش (معارف و علوم) ايشان بهره مندند با آنان برابر⚖ نيستند.
آل محمّد عليهم السّلام اساس و پايه دين و ستون ايمان و يقين هستند (زيرا به سبب هدايت و ارشاد ايشان دين اسلام بر پا است و آل محمّد عليهم السّلام كسانى هستند كه) دور افتادگان از راه حقّ ✅ به آنان رجوع كرده و واماندگان، به ايشان ملحق مي شوند، و خصائص امامت در آنان جمع و حقّ ايشان است و بس، و درباره آنان وصيّت (رسول اكرم) و ارث بردن (از آن وجود محترم) ثابت است (و ايشان به آن حضرت از هر جهت نزديكتر و سزاوارترند، و ليكن بعضى از اين امّت به وصيّت 📜آن بزرگوار عمل نكرده، ارث او را پايمال نموده، تخم فساد را در روى زمين پاشيدند، و به حسب ظاهر) در اين هنگام حقّ به سوى اهلش برگشته، به جائى كه از آن خارج شده بود منتقل گرديد (زيرا پيش از اين امارت و خلافت را غصب كرده و سزاوار اين منصب را خانه نشين كرده بودند).🔹
(📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 46-45)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_رضا_علیه_السلام 2⃣
#مادر_گرامی 2⃣
2⃣: گزارش شده است که امام کاظم علیه السّلام به اصحابش فرمود: به خدا سوگند من این کنیز را به دستور خدا و الهام او خریدم.
🔸وقتی درباره این جمله از او پرسیده شد، در پاسخ فرمود: در حالی که خواب بودم، جدّم و پدرم به نزد من آمدند و همراهشان قطعهای از ابریشم بود. آنها آن پارچه را پهن کردند، ناگهان پیراهنی 👚را در آن دیدم که تصویری از آن خانم بر آن پیراهن نقش بسته بود. آنها به من گفتند ای موسی، تو از این دختر کنیز بهترین فرد روی زمین 🌏را پس از خود خواهی داشت؛
🔹سپس پدرم به من فرمود و دستور داد: اگر پسری از او متولّد شد، نامش را علی بگذار. خداوند متعال از طریق او عدل و رحمتش را ظاهر میکند. خوشبخت ✨کسی که او را قبول دارد و نفرین بر کسی که او را نافرمانی نماید و نسبت به وی دشمنی 😡ورزد و انکارش کند.
(📗 برگرفته از کتاب اثبات الوصیة، مسعودی، ص 202)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 36
#همزمانی_تشیع_و_اسلام 4⃣
🔸مطالب گذشته را می توان به این صورت جمع بندی کرد:
1⃣. طبق حدیث "یوم الدار" پیامبر صلی الله علیه و آله از همان آغاز رسالت خود وعده داد که حضرت علی علیه السلام را به سمت جانشینی و خلافت خود منصوب نماید.
2⃣. پیامبر صلی الله علیه و آله حتما درصدد تحقق این وعده بوده اند.
3⃣. یقینا آن حضرت این وعده را برای عده ای از دوستان فداکار👳 خود بیان کرده اند.
4⃣. این بیان در قالب روایات، فضائل و مناقب حضرت علی علیه السلام را بیان میکنند که منابع روایی شیعه و اهل سنت مملو از آن است و اوج این روایات را در جریان غدیر خم می توان دید.
5⃣. بیشک بیان فضائل علی علیه السلام از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله عده ای از دوستان و شیفتگان خالص پیامبر صلی الله علیه و آله را وا می داشت تا علی علیه السلام را نیز دوست❤️ داشته به دور او جمع شوند و از وی پیروی کنند همچنان که در نقطه مقابل عده ای را به بغض 😡و حسد و کینه ورزی دچار کرد.
6⃣. همین جا منشأ پیدایش دوخط 🔀در اسلام بود که یکی طبق نصوص پیامبر صلی الله علیه و آله پیروی از علی علیه السلام را واجب و دیگری آن را غیر لازم می دانست و بلکه از راه عناد با حضرت علی علیه السلام در میآمد. خط اول شیعه نامیده می شدند.
7⃣. بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که با وجود این مصداق در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، روایاتی که در آن لفظ شیعه به کار رفته ناظر به زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله است.
(📑برگرفته از مقاله: نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، تورگوت آتام، مجله سخن تاریخ، شماره سوم، تابستان 1387)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 41
#برهان_امکان_و_وجوب 4⃣
#مقدمات_برهان_امکان 4⃣
5⃣. بطلان تسلسل 🔗و آن عبارت است از اجتماع سلسله ای بی نهایت، از علت ها و معلول های ممکن الوجود به این صورت که (أ) معلول (ب) باشد و (ب) معلول (ج) و (ج) معلول (د) و همین طور تا بی نهایت بدون اینکه به یک علتی ختم شود که نه ممکن است و نه معلول چیز دیگری.
🔸دلیل بر بطلان تسلسل هم این است که از آنجا که معلولیت وصف عامی است برای تمام اجزاء این سلسله🔗، در این هنگام این سؤال مطرح می شود که چه چیزی باعث شده تا این سلسله که تماما ممکن الوجود است، از عدم پا به عرصه وجود ✨نهد در حالیکه ما فرض کردیم داخل این سلسله علتی نیست که خود معلول دیگری نباشد و این سلسله تا بی نهایت از علت هایی تشکیل شده که خود معلول دیگری هستند و اگر در این بین علتی پیدا می شد که خود معلول دیگری نبود، موجب انقطاع سلسله و توقف آن در یک نقطه می شد که آن همان موجودی است که قائم به ذات خود است و محتاج به چیز دیگری نیست و به آن واجب الوجود می گویند.
🔹مثالی برای روشن شدن مطلب:
فرض کنیم هر کدام از اجزاء این سلسله به خاطر احتیاج ذاتی که به علت دارند به منزله صفر0⃣ باشد در این صورت اجتماع این معلول ها به منزله اجتماع صفرهای متعدد است و معلوم است که از قرار گرفتن چند صفر درکنار یکدیگر و لو بی نهایت صفر، هیچ عددی حاصل نمی شود و حتما باید یک عدد صحیحی که قائم به ذات خود است(مثلا عدد 1⃣) در کنار این صفرها قرار بگیرد تا آنها هم معنی و ارزش پیدا کنند.
🔸از بطلان تسلسل این نتیجه حاصل می شود که فرض یک سلسله علت ها و معلول های غیر متناهی مستلزم یکی از این دو حالت است:
👈یا تحقق معلول بدون علت
👈و یا عدم وجود چیزی در خارج که بطلان هر دو فرض بدیهی است.
(📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، صص 38-37)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 21
🔹پرسش:
دادن رشوه براى حل مشكل ادارى و تسريع در كار، چه حكمى دارد؟
🔸پاسخ
👈خامنه ای: پرداخت پول💴 یا اموال دیگر از طرف فرد مراجعه کننده به کارمندان ادارات که مکلّف به ارائه خدمات اداري به مردم هستند، و حتماً منجر به فساد ادارات خواهد شد، عملی است که از نظر شرعی حرام محسوب می شود و توهّم اضطرار، مجوّز او در انجام این کار نیست. تصرف در آن نیز از طرف کارمندان 👨🏫جایز نیست و باید آن را به صاحبش برگردانند.(📗 اجوبة الاستفتاءات، سؤال 1246 و 1248)
👈مکارم: دادن وجه براي انجام کاري که حقّ مشروع است اشکالی ندارد ولی گرفتن این پولها براي گیرنده جایز نیست.
♦️باید توجّه داشت که رشوه مربوط به جایی است که حقّی را باطل و باطلی را حق کند، خواه رشوه به معناي خاص باشد که در امر قضاوت است و یا به معناي عام، ولی اگر کسی پولی در مقابل انجام کاري که وظیفه اداري اوست بگیرد این پول رشوه نامیده نمی شود ولی در عین حال براي گیرنده حرام است؛ زیرا پول گرفتن در برابر انجام وظیفه اداري، اکل مال به باطل محسوب می شود، ولی اگر در غیر وقت اداري زحمتی بکشد، بی آن که حقّ کسی باطل شود و اجرتی در برابر آن بگیرد اشکالی ندارد.(📙استفتاءات جدید ، ج 2، ص 217، سؤال 664و 665)
👈سیستانی: اگر وظیفه اولیای امور این است که کار او را راه اندازی کنند ولی این کار را بدون گرفتن مبلغی نمی کنند، دادن مال برای استحصال حق جایز است هرچند گرفتن آن برای آن شخص حرام می باشد .(🌐سایت معظم له، پرسش وپاسخ، رشوه، سؤال 2)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 6⃣
#آیات_ولایت 6⃣
#آیه_تطهیر 6⃣
#آیه_تطهیر_و_همسران_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله 2⃣
🔸این آیه به چند دلیل یقینا نمی تواند تنها شامل همسران پیامبر صلی الله علیه و آله باشد:
👈دلیل اول: از آنجا که مخاطب آیات قبل و آیه بعد از آیه تطهیر، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد و باید ضمیر مؤنث آورده شود می بینیم که در آيات پنجگانه قبل از آيه تطهير و نيز در صدر آيه 32 سوره احزاب، كه آيه تطهير در ذيل آن آمده است، مجموعاً 25 ضمير و فعل بصورت مؤنّث آمده و در آيه بعد (آيه 33) نيز دو مورد فعل و ضمير مؤنّث بكار رفته است، امّا ضماير و افعال آيه تطهير همه مذكّر است، كه يا اختصاص به مردان دارد و يا شامل مردان و زنان هر دو مىشود، ولى قطعاً شامل عدّه خاصّى از زنان به تنهايى نمىشود.
🔹اگر در این قسمت از آیه هم، مراد همان همسران هستند به چه علتی سیاق آیات تغییر کرده و ضمائر همگی به صورت مذکر آمده؟
🔸با توجّه به اين كه قرآن كلام خداست✨ و كلام خداوند فصيح ترين كلمات است، قطعاً در تغيير ضميرها و فعلها مطلبى مورد نظر بوده است و لا بد منظور از اهل بيت افرادى ديگر، غير از زنان پيامبر صلی الله علیه و آله بوده است كه خداوند سياق آيه تطهير را متمايز از آيات قبل و بعد نازل كرده است.
♦️نتيجه اين كه، طبق اين بيان منظور از اهل البيت قطعاً نمىتواند همسران پيامبر باشد، بلكه منظور افراد ديگرى است كه بايد با دليل و برهان آنها را جست.
(📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، صص 163-162)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 12
🌸 #دعاى_پنجم از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 1⃣🌸
🔸(1) يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ (2) وَ يَا مَنْ لَا تَنْتَهِي مُدَّةُ مُلْكِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِكَ. (3) وَ يَا مَنْ لَا تَفْنَى خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِيباً فِي رَحْمَتِكَ.🔸
🔹(1) اى آنكه شگفتيهاى بزرگى او پايان ندارد (پس اگر انديشه كنندگان روزگار در شگفتي هاى يك مصنوع او انديشه نمايند انديشه آنان به جائى نمي رسد) بر محمّد و آل او درود فرست، و ما (گناهكاران) را از ستم در عظمت خود باز دار (چون ارتكاب گناه ❌و عدول از حق، خود يك نوع جورى است نسبت به عظمت خالق). (2) و اى آنكه مدّت پادشاهى او به آخر نمي رسد، بر محمّد و آل او درود فرست، و گردنهاى ما را از عذاب 🔥و كيفرت آزاد فرما. (3) و اى آنكه گنجينه هاى رحمت (احسان و بخشش) او نابود نمي گردد، بر محمّد و آل او درود فرست، و براى ما در رحمت خود بهره اى قرار ده.🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 64)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_جواد_علیه_السلام 4⃣
#مادر_گرامی
🔸برای این بانوی گرامی اسامی متعددی نام برده شده از جمله: سبیکه، ریحانه 🌸و گفته شده که امام رضا علیه السلام ایشان را خیزران نام نهاد.[1]
🔹این بانو با ماریه قبطیه، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و مادر ابراهیم، خویشاوند بوده است.[2]
برای آشنایی با مقام و منزلت این بانو کافی است به سخنان اهل بیت علیهم السلام در مورد ایشان رجوع کنیم.
👈از القابی که در روایات متعدد به این بانوی گرانقدر عطا شده "خیره الإماء" به معنای بهترین کنیزان است. در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله که در وصف امام زمان علیه السلام است حضرت می فرمایند: "بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ؛ پدرم به فدای پسر بهترین کنیزان."[3]
♦️با اینکه مادر امام جواد علیه السلام نسبت به امام زمان علیه السلام چند واسطه دارد اما به خاطر عظمت شأن این بانو،پیامبر صلی الله علیه و آله امام زمان علیه السلام را به ایشان نسبت می دهد.
👈از موارد دیگر کلام امام کاظم علیه السلام است که در ضمن روایتی طولانی، حضرت بعد از خبر دادن از شهادت خود به يَزِيدَ بْنِ سَلِيط فرمودند: اگر توانستی سلام من را به آن کنیز برسان .[4]
👈و مورد آخر از زبان امام رضا علیه السلام است که در بیان شباهت فرزند خویش به حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: و شبیه عیسی است، پاك و پاكيزه است آن مادری 🌹كه او را زائيده است زيرا كه او طاهره و مطهّره خلق شده[5]
[1] 📗برگرفته از پيشوايان هدايت١١،جواد الأئمة حضرت امام محمد تقى(عليه السلام)،گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام) ص 65
[2] 📘الكافي، کلینی(ط - الإسلامية)، ج1، ص 315
[3] 📘همان، ص 323
[4] 📘همان، ص 315
[5] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص 15
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه #جوادی_آملی:
🔸انقلاب امانت است و حفظ آن واجب عینی🔸
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 37
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 1⃣
🔸 بعد از اثبات اینکه تشیع چیزی غیر از اسلام نبوده و فرقه ای جداگانه به حساب نمی آید و اینکه در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هم افرادی تحت عنوان شیعه علی وجود داشتند به نقد و بررسی نظریه دیگری درباره پیدایش تشیع می پردازیم.
🔹 افرادی از جمله عبدالله فیاض،اتان کولبرگ، مدرسی طباطبایی و دیگران این نظریه را مطرح کرده اند که می توان نظرات آنها را به طور خلاصه اینگونه بیان کرد:
👈عقاید شیعه که ما امروز شاهد آن هستیم از ابتدا به این گونه نبوده و به مرور زمان 🗓و با توجه به حوادث تاریخی و بر اساس نیازهای پیش آمده تکامل یافته و به صورت امروزی درآمده است.
♦️ به عنوان نمونه عبدالله فیاض سه مرحله برای پیدایش شیعه بیان می کند: تشیع معنوی، تشیع سیاسی و ظهور تشیع به عنوان یک فرقه.
♦️ اتان کولبرگ و مدرسی طباطبایی به این مطلب اشاره کرده اند که مفاهیمی همچون: امامت، عصمت، علم غیب، 12 امام، غیبت صغری و کبری به مرور زمان وارد عقاید شیعه شده و در شیعیان نخستین دیده نمی شود.
🔹در ادامه به نقد این دو دیدگاه می پردازیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 42
#برهان_امکان_و_وجوب 5⃣
#تقریر_برهان_امکان_و_وجوب
🔸شکی در این نیست که عالم وجود پر است از موجوداتی 🐪که ذاتا ممکن هستند به دلیل اینکه می بینیم آنها موجود و معدوم می شوند و تغییر و تبدیل و حالات دیگری که همگی نشانه های امکان و فقر ذاتی است بر آنها عارض می شود.
🔹و امر وجود آنها از فرض های ذیل خالی نیست:
1⃣. علتی برای وجودشان نیست که این فرض باطل❌ است به دلیل مقدمه سوم که گذشت(هر ممکن الوجودی به علت نیازمند است)
2⃣. بعضی از این ممکنات علت بعضی دیگر هستند و بالعکس🔁 و این هم محال است به بیان مقدمه چهارم(بطلان دور)
3⃣. بعضی از آنها معلول بعضی دیگر است و آن دیگری نیز معلول چیز دیگر، بدون اینکه به علتی منتهی شود که خود معلول نیست و این هم به مقتضای مقدمه پنجم باطل است.(بطلان تسلسل🔗)
4⃣. خارج از این موجودات امکانی، علتی است که خود معلول چیز دیگری نیست بلکه واجب الوجود بالذات است و این همان مطلوب ما و اثبات خالقی برای عالم ممکنات است.
♦️این صورت خالی از هر گونه اشکال بوده و عقل هم آن را تأیید کرده و می پذیرد. اما صور دیگر مستلزم محال بوده و چیزی که مستلزم محال باشد خود نیز محال است.
(📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 39)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 19
#رابطه_دین_و_سیاست 13
#سكولاريزم 11
🔸در ادامه به ذکر برخی دیگر از ادله جدایی دین از سیاست و نقد آنها می پردازیم.
#دین_ثابت_و_نیازهای_متغیر:
یكی از عمده ترین ادله سكولاریستها، این است كه دین و آموزه های آن ثابت بوده و در مقابل، نیازهای بشر و نسبت وی با محیط اطرافش در حال تغییر و تحول بوده و نیازمند قوانین جدیدی است. به عنوان مثال، روابط مالی 💴 كه در یك جامعه پیچیده امروزی وجود دارد، در جامعه بدوی صدر اسلام وجود نداشته است و این روابط و نسبتهای خاص، نیازهای خاص خود را پدید می آورد كه هر یك محتاج تدبیرو ارضا هستند.
👈بنابراین، چون تطبیق دین ثابت بر نیازهای متغیر امکان ندارد، تنها راه حل این معضل آن است كه دین در امور دنیایی بشر دخالت نکرده ✋ و منحصر در امور اخروی شود.
نقد این استدلال در ادامه می آید.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 19
#سلمان_فارسی 9⃣
🔸 در اين بين كه پشت سر او دور مى زدم به ناگاه به من التفات دوستانه اى فرموده و گفتند: اى روزبه! خاتم نبوّت را مى جويى؟ گفتم:آرى، او رداء از شانه خود برگرفت و ناگاه چشمم 👁 به مهر نبوّت افتاد كه بين دو كتف او بود كمى هم مو بر آن قرار داشت، پس بر پاى رسول خدا افتادم و بر آن بوسه مى زدم.
🔹بعد از آن فرمود: اى روزبه! به نزد اين زن برو و بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ آمدم و گفتم: اى خانم من! محمّد ابن عبد اللَّه مىگويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ گفت: به او بگو: تو را به چهار صد نخله مى فروشم كه دويست نخله آن زرد و دويست نخله ديگر سرخ باشد.
🔸من به نزد پيامبر آمدم و او را آگاه كردم، فرمود: چه خواسته آسانى! سپس فرمود: اى علىّ برخيز و همه هسته ها را جمع كن، آنها را گرفت و كاشت، سپس فرمود: آنها را آب بده 💦و امير المؤمنين آنها را آب داد و هنوز به آخر آنها نرسيده بود كه نخلها 🌴بيرون آمد و سر به هم داد. آنگاه به من فرمود: بر او وارد شو، بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده.
بر او وارد شدم و آن را بدو گفتم، او نيز بيرون آمد و به نخلها نگريست و گفت: به خدا تو را نفروشم جز به چهار صد نخلى كه همه آنها زرد باشد.
🔹در این هنگام جبرئيل عليه السّلام فرود آمد و بالهاى خود را بر نخلها كشيد✨ و همه آنها زرد شد.
سپس به من فرمود به آن زن بگو كه محمّد مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده،
من آنرا گفتم و آن زن گفت: به خدا يكى از اين درختها از محمّد و از تو در نزد من محبوبتر است و من نيز بدو گفتم: به خدا يك روز با محمّد بودن نزد من محبوبتر است از تو و آنچه تو دارى. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مرا آزاد ساخت و نام مرا سلمان ناميد .(لازم به ذکر است سرگذشت سلمان در روایات دیگری مشابه این روایت و با اختلافاتی بیان شده است)
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 165)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 23
🔸قالَ امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظ.🔸
🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر شخصي بين خود 👨و خداي خود را اصلاح نمايد، خداوند متعال بين او و مردم 👨👨👧👦را اصلاح مينمايد و هر کسی امر آخرت خود را اصلاح کند، خداوند متعال امر دنياي🌏 او را اصلاح ميفرمايد و هر که برای خود از درونش واعظی🗣 باشد، خداوند بر او حافظی قرار می دهد.🔹
(📗 نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص: 483، حکمت 89)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رهبرانقلاب : در مسائل اساسي دنياي اسلام بايد صريح باشيم
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee