eitaa logo
شیعه شناسی
195 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣ 🔸ب: از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آلهـ تا شهادت علی علیه السّلام همه 👳صحابه پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به برتری حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در پاسخگویی به سئوالات علمی اعتراف داشتند، بدین جهت وی در زمینه پاسخگویی به مسائل❓ اعتقادی همان موقعیتی را داشت كه قبل از او پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ واجد آن بود بر این اساس شایسته است آن را دوره خاصی از تاریخ كلام اسلامی بشمار آوریم. علت مطرح شدن تعالیم و آموزش‌های كلامی این دوره، همان است كه در مورد دوره قبل بیان گردید و در رابطه با پرسش‌های كلامی نیز آنچه از جانب غیر مسلمانان 📚(اهل كتاب) مطرح گردیده است غالباً آهنگ امتحان داشته و غرض آنان كشف ✅حقانیت آیین اسلام بوده است. بیشتر این پرسش‌ها در نخستین روزهای پس از رحلت 😔رسول گرامی مطرح می‌شده،[1] ولی پرسش‌هایی كه از طرف مسلمانان مطرح گردیده غالباً مربوط به مسأله قضاء و قدر و جبر و اختیارند، هر چند منحصر در آن نمی‌باشند. این پرسشها نیز غالباً به انگیزه یافتن حقیقت و زدودن جهل و ابهام بوده است، زیرا آنان از یك طرف با الهام از فطرت و خرد، انسان را فاعل مختار می‌یافتند، و نیز مجبور بودن او را مخالف با اصل عدل و حكمت خداوند می‌شناختند، و از طرفی دیگر، در تفسیر اصل الهی به خطا⛔️ رفته و آن را مستلزم می‌دانستند، بدین جهت از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌خواستند تا آنان را در این جهت راهنمایی كند.[2] پرسش‌های كلامی مسلمانان در این دوره، نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری دارد، و از جمله عوامل آن یكی این بود كه با گذشت زمان مسلمانان فرصت ⏱بیشتری یافتند تا به تأمل در مفاهیم دینی بپردازند، عامل دیگر ارتباط و آمیزش آنان با ملت‌ها و اقوام مختلف بود كه در نتیجه فتوحات⚔ اسلامی تحقق می‌یافت. در بخش مناظرات كلامی این دوره، دو نمونه شاخص وجود دارد: یكی در نخستین روزهای آن دوره مطرح گردید كه مربوط به مسأله خلافت و امامت است، و دیگری در آخرین روزهای آن كه مربوط به ماجرای می‌باشد. 📘[1] احتجاج، طبرسی ص 205، 266. 📒[2] توحید صدوق، باب 60، روایت 28؛ احتجاج، ص 209. 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 🌹 بيشتر تاريخ نگاران 📝بر اين تأکيد دارند که وجود مقدس امام حسين عليه السلام سوم شعبان سال چهارم هجرى در مدينه ديده چشم به جهان گشود و برخى از آنان، ولادت باشكوه آن حضرت را سال سوم هجرى دانسته اند.[1] از امام صادق عليه السلام روايت شده که فرمود: همسايگان امّ ايمن نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله شرفياب شده و به او عرضه داشتند: اى رسول خدا! امّ ايمن شب گذشته از شدت 😭گريه نخوابيد و تا صبح همواره مى گريست، رسول خدا صلى الله عليه وآله کسی 🏃را نزد ام ايمن فرستاد. 🔹وى خدمت پيامبر رسيد، حضرت ماجرا را از او جويا شد و بدو فرمود: ام ايمن! خدا چشمت را نگرياند، همسايگانت نزد من آمده و به من اطلاع دادند که شما تمام ديشب را گريه کرده ای. خدا چشمت را نگرياند، سبب گريه ات چه بوده؟ 🔸عرض کرد: اى رسول خدا! رؤيايى بس بزرگ و ترسناك ديدم، از اين رو، ديشب را پيوسته گريستم. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: ماجراى خوابت را براى رسول خدا بازگو کن که خدا و رسولش از تعبير آن آگاه ترند. امّ ايمن عرضه داشت: بيان آن برايم دشوار است. رسول خدا صلى الله عليه وآله به او فرمود: رؤيا همان گونه که ديده مى شود، نيست. بنابراين آن را براى پيامبر خدا بازگو نما. امّ ايمن عرض کرد: ديشب در خواب ديدم گويى بخشى از اعضاى ❣بدن شريف شما در خانه من افتاده است. ✅نبى اکرم صلى الله عليه وآله بدو فرمود: امّ ايمن، نگران مباش، حسينم از فاطمه متولد 🌷مى شود و تربيت و شيردادنش را تو به عهده خواهى گرفت، ✨بنابراين، بخشى از اعضاى بدن من در خانه توست.[2] 📘[1]پیشوایان هدایت ، سیدالشهداء علیه السلام، گروه مولفان،مجمع جهانی اهل بیت،ص65 📗[2] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص: 242 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 4⃣ همانطور که در قبل اشاره شد معنای شیعه در گذشته با معنای امروزی آن تفاوتهایی داشته و همین تفاوتها موجب شده تا گروههای مختلفی در طول 📅تاریخ به تشیع متصف شوند که در ذیل به طور مختصر به آنها اشاره میشود. 1⃣ یا کوفی کسانیکه علی رغم داشتن گرایشهای شیعی و ذکر 💐فضائل اهل بیت علیهم السلام و 😡دشمنی با امویان و عباسیان در قالب هیچ یک از فرق شیعی مانند زیدیه، اسماعیلیه وامامیه نمی گنجند. ملاک این تشیع همان برتری دادن حضرت علی علیه السلام بر عثمان درعین به رسمیت شناختن خلافت شیخین می باشد. 2⃣ کسانیکه به دلیل❤️ محبت اهل بیت علیهم السلام متهم به داشتن گرایشات شیعی شدند. این گرایش از نظر عثمانی مذهبان تشیع 📢خوانده می شود. از بارزترین نمونه های این تشیع میتوان به گرایش محمد بن ادریس شافعی (یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت) و اشعار معروف وی اشاره کرد که از آن به دست میآید که نه تنها به تشیع بلکه به رفض هم متهم شده. از جمله اشعار وی در این زمینه چنین است: 🔸" إن كان رفضاً حبّ آل محمّد فليشهد الثقلان إنّي رافضي" 🔸 3⃣ یا اعتقادی همان معنای ✅صحیح تشیع که هم اکنون مطرح است و شامل کسانی میشود که حضرت علی علیه السلام و اولاد ایشان را وصی و جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله دانسته و قول ایشان را فصل الخطاب در تمام موضوعات میدانند.( برگرفته از 📘کتاب تاریخ تشیع در ایران ، جعفریان ،صص28-22) 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 2⃣ 💌قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: "الجَفا‌ءُ كلُّ الجفاءِ وَ الكفرُ مَنْ سَمِعَ مُنادِيَ اللهِ تعالي يُنادي بِالصَّلاةِ وَ يَدْعُوهُ اِلَي الفلاحِ فَلايُجيبُهُ." 🔸آخرین درجه ناسپاسی آنست كه كسى 🔊صدای منادى خدا را بشنود كه به نماز ندا ميدهد و وي را به رستگارى ميخواند ولی دعوت 🙏او را اجابت نكند. 🔸 📗نهج الفصاحه ، حدیث1321 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔺تشابه با 🔺 🔸نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست: 1⃣۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است. 2⃣۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا 😔شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر🛫 قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است) 3⃣۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند 🗣خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود) 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔺تشابه با 🔺 🔸نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست: 1⃣۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است. 2⃣۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا 😔شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر🛫 قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است) 3⃣۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند 🗣خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود) 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
1⃣ ✨زیارت امام رضا علیه السلام در بیست و سوم ذی القعده ✨ 🔸ای دوست زیارت رضا خوش باشد 🔸لطفش به دل خسته ی ما خوش باشد 🔹ما زائر خسته آمده از راهیم 🔹گر یک نظری کند به ما خوش باشد محدث قمی (ره) در اعمال این روز می فرماید: روز بیست و سوّم سنه دویست و سه، به قولى شهادت حضرت امام رضا علیه السلام واقع شده و زیارت آن حضرت از نزدیک و دور، سنّت است. علامه ی مجلسی نیز در این باره می گوید: زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است ؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت 🌷(11 ذی القعده) و روز شهادت 😭آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می کند (📚بحار الانوار جلد 99 صفحات 43) صلوات خاصه حضرت: 🌺اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ🌺 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 🔸ج: علم كلام در دوره سوم مقصود از دوره سوم، پس از شهادت حضرت علی ـ علیه السّلام ـ تا عصر ترجمه است. در این دوره، فرقه‌های كلامی بسیاری مانند: ، ، و پدید آمد و آراء و عقاید مختلف در زمینه عقاید دینی ابراز گردید. عامل مهم پیدایش این عقاید و مذاهب مختلف، سیاست‌های خشن 😡و عداوت‌آمیز حكام اموی در مورد اهل بیت💐 پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود كه آنان را حتی از صحنه فعالیت‌های علمی و فرهنگی نیز منع کرده و در انزوای كامل قرار دادند كه در نتیجه رابطه امت اسلامی با آنان قطع ❌گردید و از طرفی پرسش‌ها ❓و شبهات كلامی همچنان مطرح بود، و می‌بایست كسانی به آنها پاسخ گویند، در نتیجه صاحب نظران، آراء و عقاید مختلفی را در زمینه مسائل كلامی ابراز نمودند. 💢نكته علم كلام در دوره سوم، از مرحله گفتار🗣 گذشت و وارد مرحله تدوین و نوشتار✍ شد، گواه بر این مطلب سه رساله 📚معروف كلامی است كه در این عصر نگارش یافته است. یكی رساله منسوب به حسن بن محمد بن حنیفه (متوفای / حدود 100) كه در سال 73 هجری تألیف گردیده، و دیگری رساله حسن بصری (متوفای / 110) و سوم رساله عمربن عبدالعزیز (متوفای / 101) می‌باشد.[1] از كسانی كه به این نكته توجه نموده محقق لاهیجی است، چنانكه پس از اشاره به مخالفت و اصل بن عطاء 👳 با استادش حسن بصری 👳در مورد حكم مرتكبان كبایر گفته است: «و بالجمله گفتگو دراصول توحید و سایر معارف دینیه نفیاً و اثباتاً متعارف شده از گفتن به نوشتن رسید و به تدوین و تصنیف انجامید و مدارسه و مباحثه كتب مؤلف شایع شد..».[2] 📘[1] بحوث فی الملل و النحل، ج 1، ص 262 📒[2] گوهر مراد، ص 46. 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ گمان بسیاری از نویسندگانی ✍که در باره شیعه تحقیق میکنند چه در گذشته و چه اکنون، این است که تشیع هم مانند سایر مذاهب اسلامی ،از تحولات سیاسی نشأت 🌱گرفته و برخی دیگر نیز آنرا نتیجه اختلافات کلامی و فکری میدانند به همین خاطر به دنبال پیدا کردن تاریخی 📅برای ظهور و بروز تشیع در عالم اسلامی میگردند. عقیده این گروه بر آن است که جدا شدن ✂️شیعه به عنوان بخشی از عالم اسلام نتیجه گذشت زمان 🕓و حوادث سیاسی و اجتماعی است که به مرور ،منجر به تکوین یک مذهب گشته و این جزء به مرور زمان گسترش یافته است. این گروه از محققین بعد از قبول فرض فوق 👆به جست وجو در تاریخ برای پیدا کردن علل و زمینه های پیدایش تشیع پرداخته اند. حال آنکه حقیقت ✅این است که تشیع همزمان با عهد پیامبر صلی الله علیه و آله پدیدار 🔅گشته ، وتاریخی جز تاریخ و مبدأ اسلام ندارد و همانا تشیع و اسلام یک حقیقت اند که پیامبر صلی الله علیه و آله آنرا از همان روز های آغازین دعوت خود پایه گذاری🌿 کرده است . پس تشیع عبارت است از استمرار مسیری که پیامبر صلی الله علیه و آله آنرا بنا نهاد به وسیله اوصیای ایشان که رهبری و هدایت جامعه اسلامی را بر عهده داشتند . بنا بر این شیعه حقیقی 🌼همان مسلمانان مهاجر و انصار و تابعین آنها هستند که بر همان عقیده ای که در عصر رسالت داشتند در امر رهبری جامعه باقی ماندند و از آن تجاوز و تعدی نکردند و به فرمایشات پیامبر صلی الله علیه وآله در مورد جانشینان ایشان عمل کردند. این گروه👨👨👦👦 در اصول و فروع دین به حضرت علی علیه السلام و فرزندان پاک ایشان رجوع کرده و از گروه 👩👩👧👧دیگری که به نصوص ولایت و خلافت اهل بیت متعبد نشدند جدا ✂️گشتند و در طول تاریخ مورد اتهام واقع شدند که از جامعه اسلامی خود را جدا کردند درحالیکه مسلمان حقیقی همان شیعیان هستند.[1] بعد از بیان این مختصر به بررسی و نقد نظریاتی که در باب پیدایش تشیع مطرح است می پردازیم. 📗[1] برگرفته از کتاب المذاهب الاسلامية،آیت الله سبحانی، ص: 148 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
2⃣ «دَحوُ الارض» به معنى گسترش زمين🌍 از زير خانه كعبه است. علّامه طباطبايى مى گويد: روايات «دَحوُ الارض» بسيار است و هيچ دليل علمى كه مغاير آن باشد، پيدا نشده و با قرآن نيز مخالفتى ندارد. [1] در تفسیر آیه مربوط به این واقعه(وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها ) علامه محمد جواد مغنیه می فرماید: معنای "دحاها" یعنی زمین را گسترش داد و آنرا آماده کرد به طوریکه صلاحیت سکونت🏕 و سیر🚈 را داشته باشد.[2] از شبهاى بسيار شريف✨ است كه رحمت خدا در آن نازل 🌨می شود، و قيام به عبادت در آن اجر بسيار دارد، و از حسن بن على وشّاء روايت شده كه گفته: من كودك بودم كه با پدرم در شب بيست وپنجم ماه ذی القعده، در خدمت حضرت رضا عليه السّلام شام🍛 خورديم، حضرت فرمود امشب حضرت ابراهيم و حضرت عيسى عليهما السلام متولّد شده اند، و زمين از زير كعبه پهن شده، پس هركه روزش را روزه بدارد، چنان است كه شصت ماه روزه داشته باشد.[3] 👈يكى از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است. و در روايتى روزه اش مثل روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر كفاره هفتاد سال است و هر كه اين روز را روزه بدارد و شبش 🌙را به عبادت بسر آورد از براى او عبادت صد سال نوشته ✍شود و از براى روزه دار اين روز هر چه در ميان آسمان و زمين است استغفار 🙏كند و اين روزى است كه رحمت خدا در آن منتشر گرديده و از براى عبادت و اجتماع به ذكر خدا در اين روز اجر بسيارى است و از براى اين روز به غير از روزه و عبادت و ذكر خدا و غسل💦 دو عمل دیگر وارد است که علاقه مندان می توانند به کتاب شریف مفاتیح الجنان مراجعه نمایند. التماس دعا🙏 📕[1] تفسير نور، ج1، ص 567. 📘[2] تفسير الكاشف، ج7،ص 510 . 📙[3] وسائل الشيعة ،ج 10،ص 449. 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee