#فرق_شیعه 17
#غلات 14
#خطابیه
🔸خطابیه یکی از گروههای بزرگ غالیان در نیمه نخست قرن دوم است که فردی به نام محمد بن ابی زینب معروف به ابوالخطاب رهبری آن را در اختیار داشت.
🔷ابوالخطاب در ابتدا از یاران امام صادق علیه السلام بود اما بعد از مدتی به انحراف کشیده شد و احادیث دروغین به امام نسبت داد و همین زمینه از بین رفتن ایمانش شد تا جاییکه با تفکرات باطل❌ خود ظلم بسیار در حق اهل بیت علیهم السلام کرد و به همین خاطر امام صادق علیه السلام او را لعن و نفرین کردند[1] و همین نفرین حضرت در حق او مستجاب شد و به دست عیسی بن موسی والی کوفه کشته 🗡و به دار آویخته شد.
🔸پس از مرگ ابوالخطاب، پیروانش به چند دسته تقسیم شدند:
👈عده ای "معمر" را جانشین وی دانسته و به "معمریه" معروف شدند.
👈عده دیگر "بزیع بن موسی" را به امامت برگزیدن و به "بزیعیه" شهرت یافتند.
👈دسته ای گفتند "عمیر بن بیان عجلی" جانشین ابوالخطاب است و به "عمیریه" معروف شدند.
👈و گروه آخر نیز به پیروی از "مفضل صیرفی" روی آوردند و "مفضلیه" نامیده شدند.
#عقاید_خطابیه
عقاید آنها نیز شباهت بسیار به دیگر غالیان دارد.
اعتقاد به نبوت و سپس الوهیت✨ ائمه علیهم السلام و اینکه فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرزندان خدا هستند.
در ادامه نیز ادعای الوهیت برای ابوالخطاب.[2]
[1] 📗رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 296
[2] 📘برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، صص 17-16
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 18
#سلمان_فارسی 8⃣
🔸آنها داخل باغ شدند و از خرماهاى 🌴باد ريز مى خوردند و پيامبر به آنها مى فرمود: بادريزها را بخوريد و ضررى به صاحبان آن نزنيد.
🔹من نزد خانم خود رفتم و به او گفتم: اى خانم! طبقى خرماى تازه به من ببخش! و او گفت: شش طبق از آن تو باشد. آمدم و طبقى رطب برگرفته و با خود گفتم: اگر در بين ايشان پيامبرى باشد از صدقه نمى خورد بلكه از هديه تناول مى كند. طبق را مقابل او گذاشتم و گفتم: اين صدقه است. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: بخوريد: امّا رسول خدا و امير المؤمنين و عقيل ابن ابى طالب و حمزة بن عبد المطلب امساك كردند و حضرت به زيد فرمودند:دست دراز كن و بخور!
🔸 با خود گفتم: اين علامتى است و بر خانم خود وارد شده و گفتم: طبقى ديگر به من خرما ببخش! و او گفت: شش طبق از آن تو باشد.
آمدم و طبقى رطب برگرفته و در مقابل او نهادم و گفتم: اين هديّه است. دست دراز كرد و فرمود: بسم اللَّه بخوريد و همه دست دراز كرده و خوردند. با خود گفتم: اين هم علامتى است (بر اینکه او پیامبر خاتم است).
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، صص 165-164)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 9⃣
🌺 #خطبه_دوم 3⃣
🔸لا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِه🔸
🔹هيچ يك از اين امّت با آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله طرف مقايسه نبوده و كسانيكه هميشه از نعمت و بخشش (معارف و علوم) ايشان بهره مندند با آنان برابر⚖ نيستند.
آل محمّد عليهم السّلام اساس و پايه دين و ستون ايمان و يقين هستند (زيرا به سبب هدايت و ارشاد ايشان دين اسلام بر پا است و آل محمّد عليهم السّلام كسانى هستند كه) دور افتادگان از راه حقّ ✅ به آنان رجوع كرده و واماندگان، به ايشان ملحق مي شوند، و خصائص امامت در آنان جمع و حقّ ايشان است و بس، و درباره آنان وصيّت (رسول اكرم) و ارث بردن (از آن وجود محترم) ثابت است (و ايشان به آن حضرت از هر جهت نزديكتر و سزاوارترند، و ليكن بعضى از اين امّت به وصيّت 📜آن بزرگوار عمل نكرده، ارث او را پايمال نموده، تخم فساد را در روى زمين پاشيدند، و به حسب ظاهر) در اين هنگام حقّ به سوى اهلش برگشته، به جائى كه از آن خارج شده بود منتقل گرديد (زيرا پيش از اين امارت و خلافت را غصب كرده و سزاوار اين منصب را خانه نشين كرده بودند).🔹
(📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 46-45)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_رضا_علیه_السلام 2⃣
#مادر_گرامی 2⃣
2⃣: گزارش شده است که امام کاظم علیه السّلام به اصحابش فرمود: به خدا سوگند من این کنیز را به دستور خدا و الهام او خریدم.
🔸وقتی درباره این جمله از او پرسیده شد، در پاسخ فرمود: در حالی که خواب بودم، جدّم و پدرم به نزد من آمدند و همراهشان قطعهای از ابریشم بود. آنها آن پارچه را پهن کردند، ناگهان پیراهنی 👚را در آن دیدم که تصویری از آن خانم بر آن پیراهن نقش بسته بود. آنها به من گفتند ای موسی، تو از این دختر کنیز بهترین فرد روی زمین 🌏را پس از خود خواهی داشت؛
🔹سپس پدرم به من فرمود و دستور داد: اگر پسری از او متولّد شد، نامش را علی بگذار. خداوند متعال از طریق او عدل و رحمتش را ظاهر میکند. خوشبخت ✨کسی که او را قبول دارد و نفرین بر کسی که او را نافرمانی نماید و نسبت به وی دشمنی 😡ورزد و انکارش کند.
(📗 برگرفته از کتاب اثبات الوصیة، مسعودی، ص 202)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 36
#همزمانی_تشیع_و_اسلام 4⃣
🔸مطالب گذشته را می توان به این صورت جمع بندی کرد:
1⃣. طبق حدیث "یوم الدار" پیامبر صلی الله علیه و آله از همان آغاز رسالت خود وعده داد که حضرت علی علیه السلام را به سمت جانشینی و خلافت خود منصوب نماید.
2⃣. پیامبر صلی الله علیه و آله حتما درصدد تحقق این وعده بوده اند.
3⃣. یقینا آن حضرت این وعده را برای عده ای از دوستان فداکار👳 خود بیان کرده اند.
4⃣. این بیان در قالب روایات، فضائل و مناقب حضرت علی علیه السلام را بیان میکنند که منابع روایی شیعه و اهل سنت مملو از آن است و اوج این روایات را در جریان غدیر خم می توان دید.
5⃣. بیشک بیان فضائل علی علیه السلام از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله عده ای از دوستان و شیفتگان خالص پیامبر صلی الله علیه و آله را وا می داشت تا علی علیه السلام را نیز دوست❤️ داشته به دور او جمع شوند و از وی پیروی کنند همچنان که در نقطه مقابل عده ای را به بغض 😡و حسد و کینه ورزی دچار کرد.
6⃣. همین جا منشأ پیدایش دوخط 🔀در اسلام بود که یکی طبق نصوص پیامبر صلی الله علیه و آله پیروی از علی علیه السلام را واجب و دیگری آن را غیر لازم می دانست و بلکه از راه عناد با حضرت علی علیه السلام در میآمد. خط اول شیعه نامیده می شدند.
7⃣. بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که با وجود این مصداق در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، روایاتی که در آن لفظ شیعه به کار رفته ناظر به زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله است.
(📑برگرفته از مقاله: نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، تورگوت آتام، مجله سخن تاریخ، شماره سوم، تابستان 1387)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 41
#برهان_امکان_و_وجوب 4⃣
#مقدمات_برهان_امکان 4⃣
5⃣. بطلان تسلسل 🔗و آن عبارت است از اجتماع سلسله ای بی نهایت، از علت ها و معلول های ممکن الوجود به این صورت که (أ) معلول (ب) باشد و (ب) معلول (ج) و (ج) معلول (د) و همین طور تا بی نهایت بدون اینکه به یک علتی ختم شود که نه ممکن است و نه معلول چیز دیگری.
🔸دلیل بر بطلان تسلسل هم این است که از آنجا که معلولیت وصف عامی است برای تمام اجزاء این سلسله🔗، در این هنگام این سؤال مطرح می شود که چه چیزی باعث شده تا این سلسله که تماما ممکن الوجود است، از عدم پا به عرصه وجود ✨نهد در حالیکه ما فرض کردیم داخل این سلسله علتی نیست که خود معلول دیگری نباشد و این سلسله تا بی نهایت از علت هایی تشکیل شده که خود معلول دیگری هستند و اگر در این بین علتی پیدا می شد که خود معلول دیگری نبود، موجب انقطاع سلسله و توقف آن در یک نقطه می شد که آن همان موجودی است که قائم به ذات خود است و محتاج به چیز دیگری نیست و به آن واجب الوجود می گویند.
🔹مثالی برای روشن شدن مطلب:
فرض کنیم هر کدام از اجزاء این سلسله به خاطر احتیاج ذاتی که به علت دارند به منزله صفر0⃣ باشد در این صورت اجتماع این معلول ها به منزله اجتماع صفرهای متعدد است و معلوم است که از قرار گرفتن چند صفر درکنار یکدیگر و لو بی نهایت صفر، هیچ عددی حاصل نمی شود و حتما باید یک عدد صحیحی که قائم به ذات خود است(مثلا عدد 1⃣) در کنار این صفرها قرار بگیرد تا آنها هم معنی و ارزش پیدا کنند.
🔸از بطلان تسلسل این نتیجه حاصل می شود که فرض یک سلسله علت ها و معلول های غیر متناهی مستلزم یکی از این دو حالت است:
👈یا تحقق معلول بدون علت
👈و یا عدم وجود چیزی در خارج که بطلان هر دو فرض بدیهی است.
(📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، صص 38-37)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 21
🔹پرسش:
دادن رشوه براى حل مشكل ادارى و تسريع در كار، چه حكمى دارد؟
🔸پاسخ
👈خامنه ای: پرداخت پول💴 یا اموال دیگر از طرف فرد مراجعه کننده به کارمندان ادارات که مکلّف به ارائه خدمات اداري به مردم هستند، و حتماً منجر به فساد ادارات خواهد شد، عملی است که از نظر شرعی حرام محسوب می شود و توهّم اضطرار، مجوّز او در انجام این کار نیست. تصرف در آن نیز از طرف کارمندان 👨🏫جایز نیست و باید آن را به صاحبش برگردانند.(📗 اجوبة الاستفتاءات، سؤال 1246 و 1248)
👈مکارم: دادن وجه براي انجام کاري که حقّ مشروع است اشکالی ندارد ولی گرفتن این پولها براي گیرنده جایز نیست.
♦️باید توجّه داشت که رشوه مربوط به جایی است که حقّی را باطل و باطلی را حق کند، خواه رشوه به معناي خاص باشد که در امر قضاوت است و یا به معناي عام، ولی اگر کسی پولی در مقابل انجام کاري که وظیفه اداري اوست بگیرد این پول رشوه نامیده نمی شود ولی در عین حال براي گیرنده حرام است؛ زیرا پول گرفتن در برابر انجام وظیفه اداري، اکل مال به باطل محسوب می شود، ولی اگر در غیر وقت اداري زحمتی بکشد، بی آن که حقّ کسی باطل شود و اجرتی در برابر آن بگیرد اشکالی ندارد.(📙استفتاءات جدید ، ج 2، ص 217، سؤال 664و 665)
👈سیستانی: اگر وظیفه اولیای امور این است که کار او را راه اندازی کنند ولی این کار را بدون گرفتن مبلغی نمی کنند، دادن مال برای استحصال حق جایز است هرچند گرفتن آن برای آن شخص حرام می باشد .(🌐سایت معظم له، پرسش وپاسخ، رشوه، سؤال 2)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 6⃣
#آیات_ولایت 6⃣
#آیه_تطهیر 6⃣
#آیه_تطهیر_و_همسران_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله 2⃣
🔸این آیه به چند دلیل یقینا نمی تواند تنها شامل همسران پیامبر صلی الله علیه و آله باشد:
👈دلیل اول: از آنجا که مخاطب آیات قبل و آیه بعد از آیه تطهیر، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد و باید ضمیر مؤنث آورده شود می بینیم که در آيات پنجگانه قبل از آيه تطهير و نيز در صدر آيه 32 سوره احزاب، كه آيه تطهير در ذيل آن آمده است، مجموعاً 25 ضمير و فعل بصورت مؤنّث آمده و در آيه بعد (آيه 33) نيز دو مورد فعل و ضمير مؤنّث بكار رفته است، امّا ضماير و افعال آيه تطهير همه مذكّر است، كه يا اختصاص به مردان دارد و يا شامل مردان و زنان هر دو مىشود، ولى قطعاً شامل عدّه خاصّى از زنان به تنهايى نمىشود.
🔹اگر در این قسمت از آیه هم، مراد همان همسران هستند به چه علتی سیاق آیات تغییر کرده و ضمائر همگی به صورت مذکر آمده؟
🔸با توجّه به اين كه قرآن كلام خداست✨ و كلام خداوند فصيح ترين كلمات است، قطعاً در تغيير ضميرها و فعلها مطلبى مورد نظر بوده است و لا بد منظور از اهل بيت افرادى ديگر، غير از زنان پيامبر صلی الله علیه و آله بوده است كه خداوند سياق آيه تطهير را متمايز از آيات قبل و بعد نازل كرده است.
♦️نتيجه اين كه، طبق اين بيان منظور از اهل البيت قطعاً نمىتواند همسران پيامبر باشد، بلكه منظور افراد ديگرى است كه بايد با دليل و برهان آنها را جست.
(📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، صص 163-162)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 12
🌸 #دعاى_پنجم از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 1⃣🌸
🔸(1) يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ (2) وَ يَا مَنْ لَا تَنْتَهِي مُدَّةُ مُلْكِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِكَ. (3) وَ يَا مَنْ لَا تَفْنَى خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِيباً فِي رَحْمَتِكَ.🔸
🔹(1) اى آنكه شگفتيهاى بزرگى او پايان ندارد (پس اگر انديشه كنندگان روزگار در شگفتي هاى يك مصنوع او انديشه نمايند انديشه آنان به جائى نمي رسد) بر محمّد و آل او درود فرست، و ما (گناهكاران) را از ستم در عظمت خود باز دار (چون ارتكاب گناه ❌و عدول از حق، خود يك نوع جورى است نسبت به عظمت خالق). (2) و اى آنكه مدّت پادشاهى او به آخر نمي رسد، بر محمّد و آل او درود فرست، و گردنهاى ما را از عذاب 🔥و كيفرت آزاد فرما. (3) و اى آنكه گنجينه هاى رحمت (احسان و بخشش) او نابود نمي گردد، بر محمّد و آل او درود فرست، و براى ما در رحمت خود بهره اى قرار ده.🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 64)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_جواد_علیه_السلام 4⃣
#مادر_گرامی
🔸برای این بانوی گرامی اسامی متعددی نام برده شده از جمله: سبیکه، ریحانه 🌸و گفته شده که امام رضا علیه السلام ایشان را خیزران نام نهاد.[1]
🔹این بانو با ماریه قبطیه، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و مادر ابراهیم، خویشاوند بوده است.[2]
برای آشنایی با مقام و منزلت این بانو کافی است به سخنان اهل بیت علیهم السلام در مورد ایشان رجوع کنیم.
👈از القابی که در روایات متعدد به این بانوی گرانقدر عطا شده "خیره الإماء" به معنای بهترین کنیزان است. در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله که در وصف امام زمان علیه السلام است حضرت می فرمایند: "بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ؛ پدرم به فدای پسر بهترین کنیزان."[3]
♦️با اینکه مادر امام جواد علیه السلام نسبت به امام زمان علیه السلام چند واسطه دارد اما به خاطر عظمت شأن این بانو،پیامبر صلی الله علیه و آله امام زمان علیه السلام را به ایشان نسبت می دهد.
👈از موارد دیگر کلام امام کاظم علیه السلام است که در ضمن روایتی طولانی، حضرت بعد از خبر دادن از شهادت خود به يَزِيدَ بْنِ سَلِيط فرمودند: اگر توانستی سلام من را به آن کنیز برسان .[4]
👈و مورد آخر از زبان امام رضا علیه السلام است که در بیان شباهت فرزند خویش به حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: و شبیه عیسی است، پاك و پاكيزه است آن مادری 🌹كه او را زائيده است زيرا كه او طاهره و مطهّره خلق شده[5]
[1] 📗برگرفته از پيشوايان هدايت١١،جواد الأئمة حضرت امام محمد تقى(عليه السلام)،گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام) ص 65
[2] 📘الكافي، کلینی(ط - الإسلامية)، ج1، ص 315
[3] 📘همان، ص 323
[4] 📘همان، ص 315
[5] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص 15
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
2.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علامه #جوادی_آملی:
🔸انقلاب امانت است و حفظ آن واجب عینی🔸
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee