eitaa logo
تاریخ تشیع
196 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
4هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @mehdi6869
مشاهده در ایتا
دانلود
حلول هلال دلربای ماه شوال و به پایان رسیدن یک ماه روزه داری و بندگی بر شما مبارک باد
هدایت شده از 📢 کانال ندای حق ❤️
به دلت سر بزن.mp3
3.54M
🌟 لحظات آخر رمضان ، اینجوری دعا کن برای خودت .... 🎤
💢 معاویه از منظر مولا علی علیه‌السّلام 💠 تعبیر امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در کتاب «نهج البلاغه» در مورد معاویه این چنین است: 🔻 «فَوَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ مَا أَسْلَمُوا وَلَکِنِ اسْتَسْلَمُوا وَ أَسَرُّوا الْکُفْرَ فَلَمَّا وَجَدُوا أَعْوَاناً عَلَیهِ أَظْهَرُوهُ.» ✍️ سوگند به آنكه دانه را شكافت و انسان را آفريد! منافقين و دو‌رويان مانند معاويه و عمرو بن عاص و مروان، در باطن اسلام نياوردند، ولى از ترس، زير بارِ اسلام رفتند و خود را مسلمان جلوه دادند و كفرشان را پنهان کردند؛ و هنگامى كه براى آن (یعنی کفر)، يارى‌كنندگانی يافتند، آن را آشكار ساختند و پرچم مخالفت با دين و زد و خورد با ما را افراشتند. 📚 (نهج البلاغة، ترجمه فیض‌الاسلام اصفهانی، ج 5، ص 862.)
💠داستانی از نهج البلاغه 💠مناظره با خوارج👇 🔹🔹قبلاً ماجرای خوارج را به طور خلاصه، خاطر نشان ساختیم. خوارج همان یاران دیروز علی (علیه السلام) بودند که بر اثر کوردلی و لجاجت و نادانی، در مساله «حکمیت» موضع گرفتند و سرانجام همه آنها ـ جز اندکی ـ در یک جنگ شدید (جنگ نهروان) به دست سپاه علی (علیه السلام) کشته شدند. قبل از جنگ، امام از راه های گوناگون با آنها تماس گرفت تا اختلاف با مذاکره و مناظره حلّ گردد و کار به جنگ نکشد، ولی آنها گوش به نصایح علی (علیه السلام) ندادند و آتش جنگ را شعله ور ساختند. یکی از راهها این بود که امام، پسر عمویش ابن عباس را، که به خوبی آنها را می شناخت، چندین بار بین خود و آنها واسطه قرار داد، ولی از آنجا که آنها در حصار باورهای کج و دروغین خود محبوس بودند، گاهی قبل از آن که با ابن عباس سخن بگویند، به ذکر مسائل جزئی می پرداختند مثلاً در حالی که ریختن خون بهترین بندگان خدا مانند «عبدالله بن خَبّاب» و همسر باردار او را جایز می دانستند[1] به ابن عباس که برای مناظره نزد آنها می آمد، می گفتند: «این لباس زیبا (به قول امروزی ها: طاغوتی) چیست که پوشیده ای؟!...». امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت».[2] توضیح این که: مثلاً ابن عباس، شاگرد هوشیار و آگاه علی (علیه السلام) می خواست از آیات قرآن، صحت اصل حکمیت را (صرف نظر از کیفیت آن) برای آنان ثابت کند، ولی آنها بر اثر جمود و کوته فکری و ناآگاهی به معانی و مفاهیم قرآن، با توجیهات و احتمالات سخن ابن عباس را رد می کردند و می پنداشتند که باید برای هر موضوعی، آیه بخصوصی باشد و چون قرآن درباره «حکمیت سیاسی دو گروه» چیزی نگفته است، پس حکمیت دو گروه مسلمانان باطل است. دانشمند معتزلی، ابن ابی الحدید می گوید: سخن فوق (که امام، به ابن عباس فرمود) در جای خود بی نظیر است و مفهوم بسیار عالی دارد... سپس می گوید: اگر سئوال شود که پس از ابن عباس با کدام سنت باید با خوارج گفتگو کند، در پاسخ گوییم: منظور امام، سخنان آشکار (و توجیه ناپذیر) پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) است مانند این که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: «علی مع الحق و الحق مع علی، یدور معه حیثما دار؛ علی با حق است و حق با علی (علیه السلام) است و هر جا که باشد، علی (علیه السلام) نیز همراه و به هم پیوسته با حق است».و یا مانند حدیث غدیر که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله؛ خداوندا، دوست بدار آن که علی (علیه السلام) را دوست بدارد، و دشمن بدار آن که علی (علیه السلام) را دشمن بدارد، و یاری کن آن که علی (علیه السلام) را یاری کند، و واگذار آن کس را که علی (علیه السلام) را واگذارد». و امثال این گونه روایات را که اصحاب از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بودند و مورد قبول همه بود، و اگر خوارج حتی در مقابل این گفتار آشکار و قاطع نیز سرباز می زدند، برای علی (علیه السلام) ثابت می شد که خوارج هدف دیگری دارند، نه این که حسن نیت داشته ولی نمی فهمند. هر چقدر علی (علیه السلام) در این مورد کوشش کرد و اتمام حجت نمود، آنها بر لجاجت خود افزودند، سرانجام علی (علیه السلام) ناگزیر شد با آنها پیکار کند و آن چنان با آنها بجنگد که همه آنها ـ جز اندکی ـ را به هلاکت رسانده و سر به نیست نماید.[3] پی نوشت: [1]. شرح نهج البلاغه خویی، ج4، ص128. [2]. نگاه کنید به نهج البلاغه نامه 77. [3]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج18، ص72 ـ در نامه 78 نهج البلاغه نیز مطالبی در مورد خوارج آمده است.
سوم اردیبهشت بزرگداشت و روز این روز را نباید با روز جهانی معماری (نخستین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال) اشتباه گرفت. سال ۱۳۸۳، انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته‌شود.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚 🌷 اللهم 🌷 🌷 صل علیٰ 🌷 🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷 🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ 🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷 🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷 🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷 🌷 الصِّديقِ 🌷 🌷الشهید🌷 🌷صَلاةً 🌷 🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷 🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷 🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷 🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷 🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷 🌷صلوات الله علیک🌷 🌷و علی آبائك🌷 🌷وأوﻻدك🌷 💚♻️کاش میشد پر بگیرم تا حرم 💚♻️پیشِ سلطان پیشِ آقایِ کرم 💚♻️کاش دعوت میشدم با زائران 💚♻️در حرم پر میزدم با عاشقان 💚♻️کاش من راهم صدایم میزدی 💚♻️یک زیارت را به نامم میزدی 💚♻️کاش گردد این گدا پابوسِ تو 💚♻️بندهٔ عاشق تر و مخصوصِ تو 💚♻️درشبِ قبرم کنی من راخطاب 💚♻️میکنی آقا قدم‌ها را حساب 💚♻️باتوعاشق‌ترشدن عشقِ منست 💚♻️عشقِ زیبای شما رزق منست
نامه رسول اکرم (ص)به"هرقل" امپراتور روم که در مسجد ملک حسین در اردن نگهداری میشود
🔕 با توجه به حجم بالای لغات و عناوین حوزه و همچنین آشنایی با مفاهیم و در ، قصد داریم در سری مطالبی با هشتگ به عناوین کاربردی بپردازیم. با ما در صفحه صدای ظهور ۳۱۳ همراه باشید. 🌼 ۹ 🔹 خ- 🔸 آشنایی با لغات و مفاهیم مرتبط با و و روایات و 🔻 خ- خسف به بیداء 🔹 از علائم حتمی قیام حضرت مهدی است. واژه به معنای فرو رفتن و پنهان شدن است و نام سرزمینی بین و 🔹 منظور از خَسف به بیداء آن است که با لشگری عظیم به قصد جنگ با عازم مکه میشود، اما بین مکه و مدینه در محلی که به بیداء معروف است، به طور معجزه‌آسا به امر خدا در زمین فرو میروند. 💢 در روایات از این حادثه به عنوان پنجمین علامت از عنوان شده 🌟 می‌فرمایند: 🔺 سفیانی گروهی را به مدینه راهی کند و مهدی از آنجا به مکه رخت بندد. خبر به فرمانده می‌رسد که مهدی به سوی مکه بیرون شده. او لشگری در پی حضرت می‌فرستد، ولی او را نیابد. فرمانده سپاه سفیانی در صحرا فرود می‌آید. آواز دهنده‌ای از آسمان ندا میکند: ای دشت، آن قوم را نابود ساز. پس آن نیز ایشان را به درون خود برده و هیچ‌یک از آنان نجات نمی‌یابد. 📚 الغیبة نعمانی صفحه ۲۷۹ باب ۱۴ ✅ بنابراین خسف بیداء پس از قیام و ظهور علنی علیه‌السلام در روز عاشورای ظهور، رقم خواهد خورد. تنها علامت حتمی ظهور که پس از قیام امام و حرکت ایشان با سپاهیانش رقم می‌خورد. ❤️ اللهم صل علی محمد و آل‌محمد 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
●■ پادکست| اثر قضا شدن نماز صبح ★ استاد رفیعی
سلام علیکم عرض ادب و احترام محضر همه خوبان
❇️بسم الله الرحمن الرحیم❇️ 📚کنفرانس: اعتقادی ✍شاخص مبحث:  به مناسبت۸شوال، فاجعه تخریب بقیع 🖊محوریت:  وهابی_کیست  و چه میگوید⁉️
🔷در واپسين سال هاى سده هفتم هجرى قمرى، جهان اسلام، به ويژه سرزمين « »، 💠💠💠 ✍ با يورش فكرى خشن و بى رحمانه يكى از افراد به اصطلاح مسلمان، روبه رو شد. 🔸🔸🔸🔸
🔹اين شخص، انديشه هاى باطل و منحرف خود را در همه جا پراكنده ساخت، 💫💫💫💫 🔶 و اگرچه بسيارى او را نصيحت كردند و دوست و دشمن به او هشدار دادند، 🌀🌀🌀🌀 ⛔️ ولى از گمراهى خود دست نكشيد؛  به ناچار علما و فقهاى مذاهب مختلف اسلامى در مقابلش ايستادند و بر او سخت گرفتند و او را از جامعه اسلامى طرد كردند/ 🔸🔶🔸🔷 💠سرانجام، اين مرد شد و در همان زندان نيز به درک واصل شد
🖊با مرگ  ، انديشه هاى باطل او فروكش كرد، 🌀🌀🌀🌀🌀 ✍ ولى برخى از شاگردانش كوشيدند تا راه وى را ادامه دهند و مذهبش را ترويج نمايند. 💫💫💫💫💫💫 🔷 البته تلاش شاگردان او به شكست انجاميد و در ميان مسلمانان، اثر چندانى نداشت ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 👈👈 تا اينكه  » با هم پيمانى و پشتيبانى نظامى «  »، راه  را ادامه داد. 🟩🟨🟥
🛑سرانجام، دعوت خويش را آشكار ساخت و جهان اسلام را به متهم كرد. 🚫🚫🚫🚫🚫 🔷 وى به مسلّمات پشت پا زد؛ به اعتقادات مسلمانان برد؛ محرّمات را زير پا گذاشت؛ 💢💢💢💢💢 خون فراوانى ريخت و هزاران انسان بى گناه را به كام مرگ فرستاد.🗡🗡 📍📍📍📍
📍از، فجایع تاریخی در تاریخ 👈تخریب  و کشتار بی رحمانه مسلمانان بوده
✍با نگاهى منصفانه و ژرف به تاريخ و رفتار ، درمى يابيم كه آنها افكار و برداشتى متحجّرانه و ناروا از اسلام، قرآن و خلافت الهى داشتند. 💠💠💠💠💠💠 سبك سرانه و بى خردانه، مسلمانان را مى كردند و جان و مال آنها را مى دانستند! 💫💫💫💫💫
✍همچنين اگر به ديده  انصاف و به دور از تعصب به رفتار، فتواها و سياست هاى  در قبال مسلمانان بنگريم 👈👈و آنها را با مقايسه كنيم، 👉👉 💫💫💫💫 🔸به روشنى درمى يابيم كه در واقع راه و روش ، ادامه همان راه است. 🌀🌀🌀🌀🌀 🔷 از زمان تسلط « » تا امروز، مسلمانان بهاى خسارت هاى اين جريان خطرآفرين را بر دوش مى كشند. 🟦🟩🟥🟧
🟥به عقيده  ، دعا فقط بايد به درگاه خداوند باشد؛! 🟥 شفاعت فقط به پروردگار اختصاص دارد؛ 🟥توسل تنها شايسته خداست. ✍ سخنان آنها، اين شعار را به ياد مى آورد كه مى گفتند: « حكم فقط از آن خداونداست». ⛔️⛔️⛔️⛔️
✍همچنين اگر كسى با عقايد مخالفت مى كرد، او را و مى دانستند، 🌀🌀🌀🌀🌀 ♦️ همان طور كه هم به جز جماعت خويش، مسلمانان ديگر را مى پنداشتند. 🔸🔸🔸🔸🔸
به بهانه اينكه مسلمانان از مردگان شفاعت مى طلبند و به پيامبر (ص) و صالحان توسل مى جويند، آنان را مى كشند.🗡 🌀🌀🌀🌀🌀 👈👈 اين رفتار آنها يادآور افكار خشك و واپس گرايانه و برداشت نارواى ، از اسلام است.
نيز به خيال خود، احتياط مى كردند و از خوردن دانه اى خرما، بر سر راه خويش، پرهيز مى كردند 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 👈 به اين دليل كه مبادا صاحبش راضى نباشد. ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ♦️ همچنين ولگرد را نمى كشتند كه شايد صاحب آن،  و در ذمه اسلام باشد؛ 🟤🟤🟤🟤🟤🟤
👆👆ولى همين افراد، با خودبينى و گستاخى هرچه تمام تر، رسول خدا (ص) را در حالى كه بود و قرآن به گردن داشت، به قصد مى كشتند.🗡 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ✍ ازاين رو، مسلمانان براى اينكه از خشم و خشونت در امان باشند و جانشان را از دست ندهند، 💫💫💫💫 مسلمانى خود را پنهان كرده، وانمود مى كردند كه اهل كتاب هستند. 🌀🌀🌀
خوارج حتى اگر كسى را مى ستود و از آن حضرت به نيكى ياد مى كرد، خونش را مى ريختند. 🗡 دقیقا همان کاری که میکند توجه کنید دوستان👇👇 🔺خوارج از « » پرسيدند: نظرت درباره على چيست؟ 🔶 او نيز على را ستود. آنها گفتند:  تو آدمى هستى كه از آدم‌ها به خاطر نام و نشان آنان پيروى مى كنى، و او را كشتند.🗡🗡 📗 السيرة الحلبية، جلد ۳، صفحه ۱۴۰.
📗از فتواهای مضحک و تمسخر آمیز میتوان به چند نمونه اشاره کرد👇👇 💫💫💫💫💫 مثلا سوار شدن بر را حرام میدانند، 🚲 و اون رو مرکب به حساب می آورند