eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلوک انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 💎 مثل رهبرت فکر کن... 🔰دوره سلوک انقلابی 🔸 بررسی خوانش مقام معظم رهبری از اسلام انقلابی 📗 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی کسب اطلاعات بیشتر در کانال دوره سلوک انقلابی به آدرس: 🔶 @solukeenghelabi ✅ جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🌐 http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi/ 🔴 مهلت ثبت نام: تا ۲۶ آذر ✅ شروع دوره: ۲۷ آذر (به صورت مجازی)
هدایت شده از سلوک انقلابی
💢 اسلام قاعدین در برابر اسلام مجاهدین ✅ استاد سید محمد هاشمی در گفتگوی زنده با کانال از تقابل دو اسلام قاعدین و مجاهدین سخن می‌گوید 🌐 پخش زنده در کانال ایتای {سلوک انقلابی} 🌙 امشب- 26 آذرماه 🕗 ساعت 20:30 🔶 @solukeenghelabi .
هدایت شده از سلوک انقلابی
آخرین مهلت ثبت نام در دوره 🔸 بررسی خوانش مقام معظم رهبری از اسلام انقلابی 🕛 تنها تا ساعت 24 امشب 💠 برای ثبت نام به لینک زیر وارد شوید 📌http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi 🔶 @solukeenghelabi .
هدایت شده از سلوک انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔷 اندیشه ای که بخواهد «باید» را از «هست» جدا کند بدرد ما نمی خورد. 🔹 طرح کلی که حضرت آقا از اسلام ترسیم کرده اند مستند به قرآن است نه دیگر نظریه ها و اندیشمندان معاصر. ✅ گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در دوره توسط استاد 🔰دوره سلوک انقلابی 🔸 بررسی خوانش مقام معظم رهبری از اسلام انقلابی 📗 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🔴 ثبت نام تمدید شد ⏳ جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🌐 http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi/ ✅ شروع دوره: 2 دی (به صورت مجازی) 🔶 @solukeenghelabi . ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
✨﷽✨ 📣📣📣📣📣📣 🔰 به مناسبت اعیاد شعبانیه، تخفیف ویژه فروش کتب بینش مطهر شامل تخفیف ۲۰ درصدی برای کتب همراه با لوح فشرده رایگان و ارسال رایگان از ۲۴ بهمن الی ۶ اسفند در قسمت فروشگاه سایت بینش مطهر اعمال می شود. 🔴 این تخفیف فقط مختص ایام مذکور می باشد و جهت سفارش کتاب با تخفیف ویژه ی اعیاد شعبانیه، به لینک زیر مراجعه بفرمایید. 🆔 https://bineshemotahar.ir/shop/ ✅ تخفیف اعیاد شعبانیه فقط مختص ایام ذکر شده می باشد و قابل تمدید نیست. تخفیفات مناسبت های بعدی متعاقبا در همین کانال اعلام می گردد، لذا لطفا در کانال عضو بمانید. ✅ در تخفیف ویژه ی اعیاد شعبانیه، هزینه ی پستی دریافت نمی شود و لوح های فشرده نیز به صورت رایگان همراه کتب ارائه می گردد. ✅ فقط سفارشاتی که از طریق فروشگاه سایت بینش مطهر ثبت می شود، مشمول تخفیفات مذکور می گردد؛ لذا برای ثبت سفارش فقط به سایت بینش مطهر مراجعه فرمایید. 🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره های بینش مطهر، در کانال خانواده بینش مطهر عضو شوید. 🔸 : ایتا، تلگرام، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰موضوع: شهید مرتضی ؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم 📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی ⭕️ فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد. ⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد. ⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند. ⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت. ⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم: - در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی - بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل - اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم - نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی - نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ - تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات - توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم - تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل - نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی - نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه - نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی - نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم - نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم - پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی - تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم - تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی - نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر - نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا - تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت - نقد اخلاق جنسی راسل - نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ... حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند. ⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است. 🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است. 🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📌انا لله و انا الیه راجعون ◾️شهادت رئیس جمهور عزیز و انقلابی مان و همراهان شهیدشان را به محضر امام عصر (عج) و ملت شریف ایران تسلیت عرض مییکنیم. https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ما مکلف به حصول نتیجه هستیم!! ♨️مسئوليتهاى دينى ما بر دو قسم است: 1️⃣ بعضى مسئوليتها ، مسئوليت يك كار است با يك شكل بالخصوص و قيافه معين؛ همه خصوصيات كار و اجزاء و شرايطش را خود اسلام معين كرده است و گفته است كه شما اين كار را در اين قالب معين و با اين شكل خاص انجام دهيد. البته اين كار براى نتيجه‏اى فرض شده، اما ما مسئول نتيجه نيستيم. اينها را مى‏ گويند . ✅مثلًا نماز دستورى است كه مقدمات و مقارنات معين دارد، شرايط و اجزايى دارد، موانع و قواطعى دارد. دستور اين است كه ما نماز را هميشه با همين قالب و شكل انجام دهيم. تعبّدىِ محض است. البته اين كار با اين شكل به خاطر نتيجه‏ اى است، بلكه نتايجى برايش هست: انَّ الصَّلوةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ، اما ما فقط مسئول مقدمه اين نتيجه هستيم نه مسئول خود نتيجه. اگر آن مقدمه را به طور صحيح و كامل كه تعيين شده و دستور رسيده انجام دهيم، نتيجه خود به خود دنبالش هست. 2️⃣نوع ديگر از مسئوليت هست كه ما آن را مى‏ ناميم، يعنى نتيجه را به عهده انسان مى‏ گذارد و مى ‏گويد من فلان نتيجه را مى ‏خواهم، و اما اين كه آن نتيجه با چه وسيله و چه مقدمه و با چه شرايط و در چه قالبى انجام داده شود، با هر وسيله‏ اى كه بهتر است. يك وسيله ثابت و يكنواخت و قابل تعيين و اندازه‏ گيرى ندارد. در هر موردى و در هر زمانى آن وسيله فرق مى‏ كند. ✅معمولًا اين گونه مسئوليتها در جاهايى است كه وسيله يكنواخت نيست، متغير است، در يك حال از اين وسيله بايد استفاده كرد و در حال ديگر از وسيله ديگر، و غيره فرق مى ‏كند. در اين گونه موارد بايد رفت و حساب كرد و انديشيد و وسيله مناسب را به دست آورد. 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏24، ص 515 ▫️▪️▫️▪️▫️ @Bayyenatt
💢ما مکلف به نتیجه هستیم یا انجام وظیفه؟! این تعارض چگونه حل می شود؟! ⁉️ ❇️ سلام علیکم، محمد حسنین میر هستم از دانشجویان پاکستانی ساکن ایران یک سوال از پستی که ارسال کردید دارم «https://eitaa.com/BAYYENATT/636» اینکه در بعضی از جاها مثل وصیتنامه های و حتی کلام‌ بزرگانی مثل و امثالهم شنیده میشه که ما مکلف به انجام وظیفه هستیم، چه به نتیجه برسیم چه نرسیم. این دو ضد همند یا مکمل هم؟ حتی از امام خمینی هم در این زمینه مطالبی هست. ✅ علیکم سلام تشکر می کنم از سوال خوب و بجایی که پرسیدید و احتمالا خیلی های دیگر نیز همچون شما این سوال را داشته باشند. 1️⃣ مقدمه اگر به متن شهید دقت شود ایشان تکالیف را دو دسته می کنند. شهید مطهری در اموری که مربوط به روابط اجتماعی و اصطلاحا باب احکام اسلامی است می فرمایند که ما مسئول دستیابی به نتیجه هستیم اما نسبت به می فرمایند که ما صرفا مامور به انجام تکلیف هستیم و در قبال نتیجه مسئولیتی نداریم. هیچ کسی از علمای اعلام اخیر از قبیل حضرت امام خمینی(ره) (دام ظله) و سائر علما در این قبیل مسائل با مرحوم شهید مطهری (ره) مخالف نیست اتفاقا بر فقه نیز موید همین مسئله است. 2️⃣ کلام امام خمینی(ره) کلماتی از حضرت امام وجود دارد که شائبه تناقض را ایجاد می کند. جایی که حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: «ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است... ...همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه...» ✳️اگر بخواهیم قضاوت درستی نسبت به کلمات حضرت امام داشته باشیم باید همه کلامات حضرت امام را دید. ایشان در مقام پاسخ دادن به برخی شبه افکنان هستند که نامه علنی نوشتند که جنگ کردن بی فایده بود و بیهوده جوانان کشته شدند و ... اما ایشان در پاسخ شروع می کنند ثمرات جهاد و مبارزه را شمردن، شاید نزدیک به یک صفحه کامل از برکات می نویسند و در انتها این جمله را می نویسند که در هر حالی ما مکلف به انجام تکلیف خویش می باشیم و نتیجه گرفتن فرع آن می باشد. اینکه نتیجه گرفتن فرع آن است به معنای این نیست که باید انجام بدهیم و یا عقل خویش را در این مسیر تعطیل کنیم بلکه در مقام بیان این مسئله است که در هر حالی باید به تکلیف خویش عمل بکنیم. 3️⃣ نتیجه گیری ✳️اما این عمل به تکلیف در امور غیر با امور عبادی متفاوت است. تفاوت در اینجا آشکار می شود که در امری مثل نماز ولو اینکه هیچ ثمره و نفعی در آن نتوانیم درک کنیم بازهم ملزم به انجام آن می باشیم لکن در جایی مثل جهاد و جنگ مسئله متفاوت است. ✳️این مسئله در کلمات حضرت امام به وضوح روشن است، ایشان در ادامه همین جملات خود که فرموده بودند «ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است » می فرماید: «ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است» ✳️یعنی در امر جنگ و جهاد با ملاحظه در برهه ای تکلیف را جنگ دید و در برهه ای تکلیف را قبول قطعنامه دید؛ بنابراین همیشه در انجام تکلیف، نتیجه را در نظر داشته است اما نتیجه را تابع انجام تکلیف می دیده است. 🔶این نگاه غلط به جمله حضرت امام از جایی شروع می شود که برخی ها و های مومن و خالص، بخاطر اشتباهات محاسباتی خویش از دستیابی به مطلوب و نتیجه باز می مانند و این اشتباه یا ناکامی خود را با مستمسک قرار دادن این جمله توجیه می کردند. برای روشن تر شدن مسئله عرض می کنم که مثلا فرض کنید در یک بجای استفاده بیشتر و بهتر از مواهب و امکانات بشری، با خودسری و اشتباه به نتیجه مطلوب نمی رسیم و در این حال برای تسکین درد خود می گوییم که «ما مکلف به انجام تکلیف بودیم نه حصول نتیجه» ✳️شهید مطهری می فرمایند که این نگاه غلط است، بلکه در این قبیل امور باید به نتیجه برسیم و نتیجه را باید در نظر داشته باشیم و از مسیری برویم که ما را به نتیجه برساند و یا نزدیک کند. با این نگاه علاوه بر اینکه هیچ تعارضی بین این دو کلام دیده نمی شود که اتفاقا این دو بیان مکمل همدیگر هستند. ▫️▪️▫️▪️▫️ @Bayyenatt