eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه سوم تربیت و رشد اسلامی.mp3
39.17M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
جلسه چهارم تربیت و رشد اسلامی.mp3
42.21M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🔰 معنى اسلام‏ و کیفیت مواجهه با مسلمین 🔷 اسلام، هم به معنى اسم مصدرى به كار برده مى‏شود يعنى آن دين، همين مجموع و نظام، و هم به معناى مصدرى استعمال مى‏ شود يعنى اسلام آوردن، تسليم اين نظام شدن، كه از نظر اصول ظاهرى و مقرراتى با شهادتين اعلام مى ‏شود كه من تسليم اين نظام هستم. 🔶 وقتى كه كسى با شهادتين، با گفتن دو كلمه شهادت اعلام كرد كه من تسليم اين نظام هستم، ما موظف هستيم كه مادام كه بر ما خلافش با يك اصول معين ثابت نشده، او را داخل در زمره مسلمين بدانيم و احكام مسلِم بر او جارى كنيم و حتى حق تجسس نداريم و تا هر حدى كه ممكن است بايد بپذيريم. 🔷 قرآن تصريح مى‏كند: وَ لا تَقولوا لِمَنْ الْقى‏ الَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً «بقره 154» كسى كه مى‏ گويد من مسلمانم، شهادتين مى‏ گويد، شما نگوييد نه، تو دروغ مى ‏گويى. 👌🏻خلاصه نبايد بكنيد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
هدایت شده از خانواده بینش مطهر
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 فایل کتاب بسیار اثر گذار و مفید "سه دقیقه در قیامت" متناسب با مباحث (کتاب رستاخیز و کتاب خدا در زندگی انسان) چهلمین و چهارمین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ✨ تقدیم و حتما توصیه به خواندن می گردد. ❇️در ایام پیش رو توصیه می گردد اصل این کتاب را به دیگران عیدی و هدیه دهید. بدین منظور تعدادی کتاب "سه دقیقه تا قیامت" توسط بینش مطهر تهیه شده است که قابلیت ارسال پستی دارد. 📌خرید اینترنتی با مراجعه به سایت بینش مطهر bineshemotahar.ir مبلغ کتاب۹۰۰۰تومان و ارسال پستی۶هزار و ۵۰۰ تومان می باشد هزینه پست در ارسال تعداد بیشتر ثابت است. 📌 شماره تماس جهت سفارش: ⬅️ 💠٠٢١٢٢٢٣٨٠٤٩ 💠٠٢١٢٢٦٧٦٥٣٨ -------------------------------- كانال در ايتا، سروش، بله، تلگرام، آپارات، اينستاگرام 🆔 @Bineshe_Motahar
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: جناب آقای علی کشکولی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔸با نگاهی کلی به حیات و بشر می فهمیم که در متن خلقت عالم، بلا و رنج و مشقت در قالب های مختلفی از قبیل جنگ، فقر،بیماری، سیل و...پدیدار گشته است. امروزه ویرووس کرونا یکی از این رنج هایی است که نه تنها حیات فردی و اجتماعی بلکه در یک گستره جغرافیایی بلکه حیات جامعه جهانی را درگیرخودساخته است. 🔸این بیماری حواشی زیادی در فضای رسانه ای کشور هم به دنبال داشت و نگارنده در این یادداشت به کیفیت واکنش جامعه اسلامی در بلاها و ازمایش ها با پرداخته است و در خلال آن به یک پرسش مهم نیز پاسخ داده است. 🔸در اندیشه اسلامی توسل و تعقل و تجربه سه عنصر مهم در کنار سایر عناصر شناختی هستند که در زیست فردی و اجتماعی جهت مواجهه با مسائل و بلاها و بحران ها توصیه شده است و بهره گیری از آن رشد و پیشرفت را در پی دارد. 🔸توسل و دعا به عنوان انس و ارتباط مخلوق با خالق، سلاحی است که انسان آن را در بلاها و سختی ها به کار می گیرد و با توسل به مبدأ آفرینش یک آرامش حقیقی کسب می کند و از یأس و نا امیدی رهایی پیدا می کند. دعا نقش مهمی در سلامت روانی و ارامش روحی جامعه دارد، قرآن می فرماید « ألا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی آنچه موجب آرامش حقیقی بشر در بعد حیات فردی و اجتماعی می شود دعا و عبادت و انجام مناسک دینی است. دعا علاو بر آرامش روحی جمعی؛ موجبات بهبودی سلامتی جسمی را هم در پی دارد ،چرا که بلا و مصیبت گرچه اسباب و عللی مادی دارد ولی از لحاظ تکوینی باذن و اراده خدا در جامعه ایجاد می شود و تنها مانع نزول بلا و یا رافع بلا در نگاه توحیدی خداست در این میان باز دعا نقشی اساسی در رفع بلا دارد، درسوره فرقان آمده :«اگر دعای شما نبود،خداوند به شما توجه نمی‌کرد.» و یا در سوره غافر می فرماید: « ادعونی استجب لکم»یعنی شرط استجابت، استعانت و دعاست. ⁉️ و یعنی متوجه ساختن دل به ساحت قدسی و درخواست به همراه تضرع و تذلل و این امر گاه فردی است و گاهی در قالب عبادت دسته جمعی برگزار می شود، اما آنچه امروزه به عنوان چالشی مطرح شده و کنش و واکنش های فراوانی در پی داشته ممانعت ها و توصیه های بهداشتی در مناسک های دسته جمعی نظیر هیئت ها و تجمع در بقاع متبرکه بوده، این محدودیت ها و ممانعت ها باعث شده تا عده ای به ایجاد شبهه بپرازند و قدرت بر شفاعت و عظمت و قداست اهل بیت را زیر سوال ببرند که اگر شما قائل به قدرت شفاعت و شفا دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی را تعطیل کردید و یا چرا در اماکن مقدسه محدودیت ایجاد کردید؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست؟ 1️⃣ باید گفت اولا :ما در عالمی زندگی می کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست آیا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است؟ 2️⃣ ثانیا : اهل بیت علیهم السلام خود از های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای حضرت علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی آوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی و حضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند بلکه فقط به اذن خداوند و در صورت وجود مصلحت، شفاعت صورت می گیرد. 3️⃣ ثالثا: این بارگاه و حرم ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده؛ چرا که خداوند در قرآن می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانه من تقوی القلوب» حرم به اعتبار شخص مدفون در آن قداست و احترام پیدا کرده، این حرم و بارگاه نیست که شفا می دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد. بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نیست و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است. 4️⃣ رابعا: در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا می کند اگر شخص، و قابل انتقال به دیگری داشته باشد باید مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود. بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است.
♨️ از جهت دیگر اسلام نگاه عقلانی را هم در جامعه توحیدی مهم می شمارد. در آیات قرآن تعبیرات فراوانی از قبیل «لعلکم تعقلون و افلا تعقلون » آمده و جامعه را به و خردورزی در مواجهه با مشکلات فراخوانده تا عقل را راهنمای خود قرار دهد بر خلاف نگاه مسیحیت که ساحت عقل را از ایمان جدا می داند، اسلام عقل را یکی از گزاره های شرعی و مناسک دینی معرفی می کند و آن را ابزاری برای شناخت دین و تقویت ایمان پذیرفته است. 🔷 جامعه دچار بلا و مصیبت باید از تمام ظرفیت های خرد فردی و اجتماعی استفاده کند، خرد بشری در طوفان حوادث و بلایا؛ بر همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه خودباوری در طول توکل به خدا و توسل به اهل بیت، تاکید می کند. نگاه عقلایی به متخصصین امور بهاء می دهد، همچنان که در قرآن می فرماید: «فاسئلوا اهل الذکر» اهل ذکر همان متخصصین امر هستند و از منظر اسلام در این زمینه تفاوتی بین علم کافر و علم مسلمان نیست بلکه به ظرفیت آن علم درحل مسأله نگاه می شود 🔷 نکته دیگری اینکه عقل در عصر جنگ رسانه ای و استعمار فرانو تاکید دارد، مساله جنگ روایت هاست ، وقتی جبهه کفر از تمام امکانات خود علیه بهره می گرد تا در جامعه بحران زده انشقاق ایجاد کند، شفافیت و بیان حقایق و استمداد طلبیدن از مردم جامعه می تواند از بروز فتنه ها ، شکاف اجتماعی بین مردم و حاکمیت، تنش بین گرایش های متفاوت سیاسی و شایعات جلوگیری کند. 🔹 از همین رو قرآن کریم بر شفافیت تاکید می کند که کتمان حقیقت نکنید و و حق و باطل را در هم ترکیب نکنید «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» عمل نفاق گونه موجب سلب اعتماد از نظام اسلامی می شود و اعتماد مردم که به عنوان یکی ازارکان استمرار حکومت اسلامی است دچار تزلزل می شود. امیر المومنین علیه السلام در نامه پنجاهم می فرماید: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب» حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگی هیچ رازی را از شما پنهان کنم» این همان شفافیت و صداقت حاکمیت با مردم است که امروزه مطرح است. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست دوم از مطالب کانال 🔰موضوع: فهرستی از مطالب کانال با موضوع در آثار شهید مطهری 🔶توضیح: 🔹شهید مطهری اولین کسی است که در قامت یک و مسلمان به اندیشه های مهاجم و غلط غربی به صورت صحیح پرداخته است. 🔹 ایشان اولا ادراک صحیحی از و نظریات اندیشمندان غربی به دست آورده و ثانیا با استفاده از احیاء تراث علمی مسلمین به آنها پاسخ داده است. 🔹در خلال آثار و تتبعات بی نظیر شهید مطهری به مجموعه ای از اعترافات (اندیشه های غربی) دست پیدا می کنیم که برای آشنایی صحیح و عمیق و درک اشتباهات فلاسفه مغرب زمین نافع می باشد. 1️⃣ویل دورانت: برای دنیا بهتر آن بود که اسپنسر کتابی نمی نوشت. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/246 2️⃣نقدی بر اندیشمندان غربی در ارتباط روح و جسم https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/275 3️⃣ رابطه علم و ایمان و نقش هر کدام چیست؟ / ثمره تمدن غربی و دنیای جدید چه شده است؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/293 4️⃣دین صد جان دارد! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/332 5️⃣ محکمه های «انگیزیسیون»یا «تفتیش عقاید» در اروپا تا قرون 19 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/338 6️⃣بزرگترین ضربه بر پیکر یک مذهب و دین! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/362 7️⃣ ابتکارات و جایگاه عظیم تمدن اسلامی در کلمات ویل دورانت https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/413 8️⃣ريشه طرح غلط در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/463 🙏🏼از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. با تشکر- ادمین کانال ♨️👇🏻تا رسیدن به قله های اندیشه اسلامی، با ما باشید👇🏻♨️ http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
هدایت شده از در نوبت ارسال شهید
جلسه پنجم تربیت و رشداخلاقی.mp3
41.23M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔸️این بنده هرگز مدعی نیست که موضوعاتی که خودش انتخاب کرده و درباره آنها قلمفرسائی کرده است لازم ترین موضوعات بوده است . 🔸️تنها چیزی که ادعا دارد این است که به حسب تشخیص خودش از این اصل ، تجاوز نکرده که تا حدی که برایش مقدور است در مسائل اسلامی (عقده گشائی) کند و حتی الامکان حقایق اسلامی را آنچنانکه هست ارائه دهد . 🔸فرضا نمی تواند جلوی انحرافات عملی را بگیرد ، باری حتی الامکان با انحرافات فکری مبارزه نماید و مخصوصا مسائلی را که دستاویز مخالفان اسلام است روشن کند ؛ ودر این جهت (الاهم فالاهم) را لااقل به تشخیص خود رعایت کرده است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱ ، ص۴۰ #شهید_مطهری #انحراف_فکری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 اساس تربیت اسلام فطرت است 🔷 تربيت اسلامى اولًا بر اساس است، يعنى بر اصل وجود يك سلسله استعدادها كه بايد پرورش يابند بنا شده است و آن استعدادها برخى انسانى محض است و برخى از مشتركات انسان و حيوان است و بعلاوه بر اساس هماهنگى استعدادهاست؛ يعنى از نظر اسلام انسان طورى ساخته نشده كه تضادى ميان استعدادها و سعادت وى وجود داشته باشد كه مجبور باشيم برخى را فداى بعضى بكنيم. 🔷 مثلًا جسم را فداى روح، را فداى ، دنيا را فداى آخرت يا بالعكس بكنيم و اين دو نكته يعنى در تربيت و ديگر نظام هماهنگ استعدادها مهمترين اسلامى است. البته خود هماهنگى نيز تحميلى نيست بلكه فطرى است. 🔶 از نظر اسلامى اين امكان هست كه استعدادهاى فردى و اجتماعى، جسمى و روحى همه هماهنگ و متعادل رشد كنند و عدالت اخلاقى و اجتماعى همين است. 📚 یادداشت های استاد مطهری، جلد 11 ص 84 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم لیلا گلپایگانی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔰 نسبت واکنش انسان در رنج ها وبلا ها با نگاه توحیدی 🔷 یکی از مسائل مهمی که به عنوان یک واقعیت در متن زندگی انسان از آغاز تا انجام مطرح است، وجود رنج ها و درد ها و مشکلات و سختی هایی است که انسان با آن مواجه است، در یک نگاه واقع شناختی، رنج و درد و مشیت در تکوین انسان تعبیه شده و در همه ی مراحل وجودی اش همراه او است. 🔷رنج ها و گرفتاری ها، مصائب،سختی ها و تحمل آنها و حتی شکر و شکیبایی در برابر مشکلات مربوط به نوع جهان بینی، بینش و عقایدی است که انسان درباره جهان و خویشتن پیدا میکند. جهان بینی اسلامی که از آن به جهان بینی توحیدی نیز تعبیر می شود ، همه خصلت ها و عناصر و معیار های یک جهان بینی خوب را دارد. 🔷 در جهان بینی اسلامی رنج واقعیتی است گریز ناپذیر و مجموعه ای از اضداد و تضاد ها است و طبق نظر تنها آخرت است راحتی اش آمیخته با تعب نیست. (طباطبائی ، 1383 ، ج20 ص483 ) این جهان بینی با محوریت توحیدی است. جهان بینی با درک مشیت حکیمانه الهی است. یعنی جهان ماهیت از اوئی (انا لله) وبه سوی اوئی (انا الیه راجعون) (بقره : 156 ) دارد . ( شهید مطهری ،1378، ج2 ، ص83) 🔶 اگر انسان بتواند در جهان بینی خویش تفسیر عقلانی و معقول و در عین حال معنوی از هستی داشته باشد و هدف های روشن و اجتهاد در رسیدن به اهداف متعالی را پیگیر باشد، میتواند به کمال برسد . لکن چنین جهان بینی و جهان شناسی ای، راه هایی برای رنج زدایی یا کاهش رنج ها نشان می دهد. در چنین تفکری ریشه های رنج دو نوع اند : 1️⃣ ریشه های تکوینی - طبیعی : استاد مطهری می فرماید :(( خدا برای تربیت و پرورش جان انسان ها دو برنامه و دارد و در هر برنامه شدائد و سختی ها را گنجانده است.)) ( شهید مطهری ،1377، ج1 ، ص178). 2️⃣ ریشه های اکتسابی - اختیاری: که بر اساس این دو دسته رنج های هدف دار و معنا دار و رنج های بی هدف و بیهوده داریم که رنج ها را انسان خود ساخته و اثر نا آگاهی یا گناه یا انحراف از مسیر خلقت را در زندگی فردی و اجتماعی خود به وجود می آورد. ولی برعکس رنج های هدف دار انسان را به کمال می رساند و رشد و بالندگی می آورد و عزت و کرامت می بخشد. انسان که خدا در زندگی او حاکمیت دارد به یک وحدت روحی - روانی میرسد و هر گاه انسان به عالم و حیات انسانی داشته باشد آلام و رنج ها را برای خود توصیف می کند و در ان حال آرامش بر انسان حاکم می شود و در مواجهه با رنج ها قدرت تحمل پیدا می کند. این چنین است که سیرتکاملی انسان از حیوانیت آغاز می شود و به سوی انسانیت کمال می یابد. 🔶 انسانی که دارای جهان بینی توحیدی است در همه عالم دست خدا و قضا و قدر الهی را مشاهده میکند؛ چه اینکه این نگرش به نوع تلقی و بینش انسان به بلا ها و مصائب بر می گردد، بنابراین بینش انسان در ارتباط با حوادث و وقایع، بلا ها و مصائب مستقیماً در این که تکامل بخش یا نقصان آور باشند، نقش آفرین اند و اینکه آیا رنج ها و آلام صبور و بصیر باشد یا نه ، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 🔷 اگر فلسفه بلایا و سختی ها و اثراتی که دارند برای انسان روشن گردد ، معلوم می شود رنج هایی که از سوی خداوند هدیه اولیای او و بندگانش می گردد از باب امتحان به معنای از قوه به فعل و تکامل انسان است و هرکس به هر چه لایقش هست می رسد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
⁉️ بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم؛ لطفا در پاسخ به سوالات زیر که در مورد کتاب آزادی انسان هستند کمک کنید: 1. معمولا اصطلاح اجتماعی در مقابل اصطلاح فردی قرار دارد، پس بر چه مبنایی شهیدبزرگوار؛ استادمطهری(رحمة الله علیه)در کتاب ،آزادی را به دو نوع اجتماعی و معنوی تقسیم فرموده اند؟ 2. چرا جوامع غربی که ملاک آزادی را خود دانی می دانند در آزادی اجتماعی هم پیشرفت کردند؟ مگر شهید خلاف این را نگفته است؟! 3. در مدیریت بیماری کرونا نقش آزادی اجتماعی پررنگ تر است یا آزادی معنوی، چرا؟! 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
: @binesh_qom با سلام خدمت بینش پژوه گرامی ممنون از سوالات دقیق و پر اهمیت شما.🌹🌹 ♨️پاسخ سوال اول: 🔰مساله شما درباره تقسیم شهید مطهری از آزادی همان طور که اشاره کرده اید، ملاک و اعتبار تقسیم ایشان است چرا که مبنای هر تقسیم همان معیار تقسیم است. اما معیاری که استاد در این تقسیم بندی اعتبار کرده اند چیست؟ 🔰ملاک استاد در این تقسیم با توجه به محتوای کتاب به اعتبار 《مانع رشد هر یک از حیثیت های وجودی》 انسان است. یعنی اینکه آن چه جلوی رشد انسان را می گیرد در درون خودش است یا بیرون از وجود خودش و از ناحیه دیگران است. استاد شهید مطهری در صفحه ی 23کتاب آزادی انسان می فرمایند: انسان یک موجود خاصی است و زندگی او زندگی اجتماعی است و علاوه بر این در زندگی فردی خود موجود تکامل یافته ای است و با گیاه و حیوان بسیار تفاوت دارد، گذشته از آزادی هایی که گیاهان و حیوانات به آن ها نیازمندند؛ یک سلسله نیازمندی های دیگری هم دارد که ما آن ها را به دو قسیم منقسم می کنیم: یک نوع آزادی اجتماعی است.(... و نوع دیگر آزادی معنوی.) 🔰اینکه چرا استاد نگفته اند آزادی فردی، مساله وجه تسمیه مطرح می شود. زیرا همان طور که فرمودید اجتماعی همیشه در مقابل فردی است اما در اینجا همان طور که عرض شد و در متن کتاب هم آمده است مساله بر روی ساختار وجودی انسان است که هم اجتماعی است و رشد اجتماعی دارد پس در اجتماع می تواند برایش مانع ایجاد شود و هم خودش در درون خودش دو بعد دانی و عالی دارد که یکی از آن ها می تواند دیگری را در درون خود انسان گرفتار خود کند پس در اینجا در بعد فردی انسان چون مساله بین خودش با خودش است و این درگیری در روح انسان اتفاق می افتد بهترین تعبیر آزادی معنوی است. در واقع اگر به تعریف آزادی معنوی دقت کنید اشکالتان خود به خود حل می شود. 🔰آزادی معنوی یک بعد از مسائل فردی انسان است و آزادی اجتماعی یک قسم از مسائل اجتماعی انسان است و حد اشتراک این دو آزادی است. به عبارتی انسان دو آزادی می خواهد: درونی و بیرونی. و این همان تقوا و جهاد با نفسی است که در آیات و روایات آمده و روشن است که این یک بعد از مسائل فردی انسان است. 🔰نکته بعدی این است که استاد در اینجا جعل اصطلاح جدید کرده اند که از سه جهت دارای اهمیت است: 1.لفظ آزادی معنوی به چیستی آن نزدیک تر است تا آزادی فردی 2.اهمیت جعل اصطلاح در علوم که یک مساله را حتی تا سقف یک نظریه بالا می برد. 3. تقابل و نزاع شهید مطهری با اندیشه مهاجم غربی را به خوبی به نمایش می گذارد، شهید مطهری در تمام آثارشان دقت دارند که در حال نقد مبانی و اندیشه های غربی می باشند لذا از کلمات و استدلال ها و و ادله ای استفاده می کنند که ناظر به شبهات روز و اندیشه های مدرنیته باشد. ♨️جواب سوال دوم: 🔰مساله همین جاست آیا گرفتار کردن دیگر کشورها، استعمار آن ها و زیر پا نهادن حقوق آن ها آزادی اجتماعی دادن به افراد است و لو شعار آزادی بدهیم؟ وضعیت غرب که آمریکا نمونه بارز آن و در راس آن هاست ببینید! اختلاف های طبقاتی، فقر اقتصادی و از طرفی وجود طبقه اشراف و...، آمارهای تکان دهنده در این زمینه کجا آزادی اجتماعی رویایی و شعارگونه غرب کجا؟ مفهوم استثمار همین است؛ اینکه همه برای چند نفر کار کنند فرصتی برای رشد انسان نمی گذارد. لطفا قسمتی که شهید مطهری مبانی آزادی و ویژگی های آزادی در اسلام را توضیح می دهند دوباره مطالعه کنید. ♨️جواب سوال سوم: 🔰اگر انسان در وجود خودش آزادی معنوی - از عادات و نیازهایی مثل مسافرت رفتن و تفریح و بازار گردی_ داشته باشد و بعد دانی آدمی، اسیر بعد عالی و قوه عاقله آدمی شده باشد، انسان نیازی به وضع قانون نخواهد داشت؛ یعنی با حصول آزادی معنوی نیازی نیست آزادی های اجتماعی محدود شود. و فرد متوجه می شود که که با تمام سختی ها باید در خانه بنشیند تا هم از خطر ابتلا در امان باشد و هم دیگران از خطر مبتلا کردن او در امان باشند به این ترتیب امنیت و آزادی دیگران به خاطر رفتارهای به ظاهر آزاد یک انسان سلب نمی شود. 🔰در اینجا ما محدودیت های اجتماعی را داریم که تمام عقول دنیا آن را می پذیرند و هیچ کس این محدودیت های اجتماعی را -در عین اینکه در تقابل با آزادی های فردی هستند- تقبیح نمی کند. این نشان می دهد هر محدودیتی و هر سلب آزادی ، بد و قبیح نیست. پس اولویت با آزادی معنوی است. اما اینکه تاثیر کدام بیشتر است بستگی به شرائط امروز دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️شما نیز سوالات و نظرات خود را با ادمین کانال به اشتراک بگذارید @binesh_qom http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🎙 💠من به اندازه ای که از کتاب های که این مرد () و از تدریس کتاب های او لذت می برم ، از هیچ چیزی لذت نمی برم . 💠حس می کنم که در محیط خودش شده ؛ یعنی در آن که در فن خودش هست غرق شده است 💠 هم که می نویسد ، هیچ امکان ندارد که از آن پوست گردویی که در داخل آن قرار گرفته بیرون بیاید. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج4 ص57 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 💠من به اندازه ای که از کتاب های که این مرد (#ملاصدرا) و از تدریس کتاب های
🔰شهید مطهری الگوی همیشه جاوید 🔷 معقتدیم که شهید مطهری الگویی همیشه جاوید برای روحانیت و مومنین واقعی است. یکی از خصوصیت های بی نظیر این می باشد که اسلام را آنگونه که هست شناخته است و در عین ارادت عمیق به حکما و عرفا هیچگاه ذوب در شخصیت آنها نشده است. 🔷شهید مطهری در مقدمه کتاب می نویسد: «به ياد دارم كه از همان آغاز طلبگى كه در مشهد مقدّمات عربى مى‏ خواندم، و و - هر چند با انديشه‏ هايشان آشنا نبودم- از ساير علما و دانشمندان و از مخترعان و مكتشفان در نظرم عظيم‏تر و فخيم‏تر مى ‏نمودند تنها به اين دليل كه آنها را قهرمانان صحنه اين انديشه‏ ها مى ‏دانستم‏» 🔶 ایشان با این میزان از ارادت به حکما و عرفا که در سایر آثار ایشان نیز تبلور دارد، هیچگاه با تسامح نسبت به آنها برخورد نکرده است. استاد شهید در هر جایی که احساس می کند هر یک از علمای اسلامی (خصوصا عرفا و حکما با این منزلت عظیم) ذره ای از خط فاصله گرفته اند با شمشیر تیز و برنده خود به نقادی آنها برخواسته است و نظر اسلام راستین را بیان می کند. 🔶 حجم نقادی شهید نسبت به عرفا گاهی به حدی می رسد که برخی او را متکلم و در زمره ظاهریون می شمارند غافل از اینکه او در دو نهر حکمی غواصی کرده و از دو ناب سیراب شده است. آری هر دو استاد بزرگ ایشان یعنی و از بزرگترین عرفا و حکمای عصر حاضر می باشند. 🔷 این سیره استاد شهید را سرلوحه زندگی خویش قرار می دهیم و در مورد نظرات اسلام ناب با هیچ کس به تسامح برخورد نمی کنیم چرا که اسلام از همه مهم تر و بزرگ تر است. 👌🏻 ... @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام علی عابدی تبار 🔶 بینش آموختگان استان قم ❇️دعوا سر اولویت هاست، آرامش معنوی یا آرامش اجتماعی 🔷 یکی از مسائلی که امروزه برای همگان دارای اهمیت بسیاری شده و تک تک افراد جامعه را دچار چالش اساسی کرده و گویا بدون اولویت بندی، زندگی بشر مختل می شود واژه آرامش است. 🔷واژه آرامش در سرخط اولویت های بشریت و صد البته در بحران امروز جامعه ایران، واژه ای ارزشمند و چه بسا کمیابی شده است. انسان هایی که نتوانسته اند اولویت های خود را تشخیص بدهند و خودشان را به نزدیک کنند و از یک منبع الهی الهام بگیرند، در این جامعه، بیشتر از سایر انسان ها دچار ترس، اضطراب و استرس هستند. ⁉️آیا ممکن هست انسان در این جامعه نگران، به آرامش اجتماعی بدون آرامش معنوی برسد؟! ⁉️آیا اساسا می شود بشریت را بدون آرامش معنوی به آرامش اجتماعی رساند؟ ⁉️به راستی چه وابستگی بین آرامش اجتماعی با آرامش معنوی هست؟ 🔷بشریت از گذشته تا به امروز در تکاپوی رسیدن به آرامش بوده است و در هر مرحله از تاریخ، عواملی آرامش بشریت و جوامع را مختل کرد است. در این بین، کسانی توانسته اند آرامش اجتماعی را در بین خانواده خود حکمفرما کنند که؛ در خود و خانواده خود، به یک آرامش معنوی رسیده باشند. یعنی انسانی که نتوانسته در برابر حرص و طمع، خشم و استرس، شهوات و هوس، غم و اندوه به یک آرامش مدیریت شده درونی برسد و خود دانی خود را مدیریت، وعقل خود را حاکم کند چگونه می تواند در برابر فقر، بلایای طبیعی، حس منفعت طلبی و مشکلات معیشتی و... به آرامش اجتماعی برسد؟ 🔷 نه ثروت و نه قدرت و نه تغییر قوانین بشری نتوانستن برای بشر آرامش اجتماعی خلق کنند. چرا؟ چون تا انسان نتواند درون خود را به یک آرامش معنوی و درونی برساند! رسیدن به آرامش اجتماعی غیر ممکن یا بسیار سخت و در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت مقطعی خواهد بود. 🔸جامعه کنونی ما دچار یک بردگی روحی نسبت به عواملی مثل فضا سازی رسانه ای، فضای مجازی و... شده است که این بردگی ناشی از نبودن یک آزادی معنوی و آرامش معنوی هست که نشات گرفته از عدم جهان بینی توحیدی نسبت به حوادث اجتماعی می باشد. اگر می بینیم کرونا افکار تک تک ما انسان ها را بهم ریخت است، ناشی از مسلط کردن بعد دانی انسان(بعد حیوانی،) می باشد. 🔷تجربه بشریت این را نشان می دهد که انسان می تواند با آرامش معنوی به آرامش جمعی و اجتماعی برسد و در بحران های کنونی نه تنها خودش را ایمن کند بلکه خود منبع فیض آرامش در جامعه شود. اساسا انسان های بزرگ و بزرگوار همچون انبیاء کارشان علاوه بر آرامش اجتماعی ایجاد آرامش معنوی در انسان ها می باشد. 👌 مثلا: آرامش که بزرگانی مثل پیامبر خاتم و امام علی علیهم السلام و امام خمینی در حوادث تاریخ برای بشریت به ارمغان آوردند برگرفته از نگاه توحیدی و آرامش معنوی که در وجود انهاست که در دل این بزرگوارن نهفته است. 🔶 آرامش معنوی چون برگرفته از فطرت پاک الهی هست و همه انسان ها در فطرت مشترک می باشند موجب آرامش تک تک افراد جامعه می شود. مثلا: آرامش یوسف نبی در زندان و در مقابل زلیخا ثروت مند بظاهر بیرون زندان. یعنی می شود فقیر و اسیر اجتماعی بود ولی آرامش معنوی داشت ولی بعید است ثروت مند جامعه بود وآرامش معنوی و درونی داشت. تفاوت این دو آرامش بر گرفته از دو نگاه توحیدی (معنوی) و نگاه غیر توحیدی و مادی دانست. دعوای بشریت در تاریخ بر سر اولویت هاست.این اولویت هاست که مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد. و این اولویت بندی همچنان ادامه دارد... @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
❇️ برنامه های روزانه کاروان راهیان نور مجازیِ«مسیر شهادت»: ▫️ کلیپ های کوتاه تصویری یا صوتی جهت معرفی هر یادمان ▫️ روایتگری و پادکست های صوتی با موضوع هر یادمان ▫️ هر روز یک پادکست در مورد شهدای مدافع حرم,() ▫️هر روز یک پادکست با موضوع سیره عملی شهدا() ▫️ هر روز یک کلیپ صوتی یا تصویری طنز دفاع مقدس() ▫️ هر روز یک پادکست با موضوع خانواده شهدا() ▫️ هر روز یک ▫️ هر روز یک ▫️ روایت های نوشتاری از سیره شهدای آن یادمان و معرفی آن یادمان ▫️ عکس نوشته های متنوع همراه با جملات کوتاه 🔶 22تا 29اسفند۱۳۹۸- هر روز از ساعت 15 کانال 🇮🇷یک کار گروهی و جهادی از دانشجویان و طلاب انقلابی🇮🇷 🌴کاروان راهیان نور مجازی«مسیرشهادت» را در کانال در جستجوی تحول مشاهده فرمایید: http://eitaa.com/tahavole
بینش مطهر || مطهَرین
❇️ برنامه های روزانه کاروان راهیان نور مجازیِ«مسیر شهادت»: ▫️ کلیپ های کوتاه تصویری یا صوتی جهت مع
سلام علیکم 🔷به بینش پژوهان گرامی که اهل حضور در کاروان های راهیان نور بوده اند، پیشنهاد می کنیم حتما از مطالب کانال @tahavole در این ایام خاص بهره مند شوند🔷
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 #مراقبه_در__ایام_کرونایی 🔷 سرىّ سَقَطى. اهل بغداد است. نمى‏دانيم اصلًا كجايى بوده است. وى از دوستان و همراهان #بشر_حافى بوده است. سرىّ سقطى اهل شفقت به خلق خدا و ايثار بوده است. 🔶 ابن خلّكان در وَفَيات الاعيان نوشته است كه سرىّ گفت: 🔸سى سال است كه از يك جمله الحمد للَّه كه بر زبانم جارى شد استغفار مى ‏كنم. گفتند: چگونه؟ 🔹گفت: شبى حريقى در بازار رخ داد، بيرون آمدم ببينم كه به دكان من رسيده يا نه. به من گفته شد به دكان تو نرسيده است. گفتم: الحمد للَّه. يكمرتبه متنبّه شدم كه گيرم دكان من آسيبى نديده باشد، آيا نمى‏بايست من در انديشه مسلمين باشم؟! 🔷سعدى به همين داستان- با اندك تفاوت- اشاره مى‏ كند آنجا كه مى ‏گويد: شبى دود خلق آتشى برفروخت شنيدم كه بغداد نيمى بسوخت‏ يكى شكر گفت اندر آن خاك و دود كه دكّان ما را گزندى نبود جهانديده‏اى گفتش‏اى بوالهوس تو را خود غم خويش بود و بس؟ پسندى كه شهرى بسوزد به نار اگر خود سرايت بود بر كنار؟ 🔹 سرىّ شاگرد و مريد «#معروف_كرخى» و استاد و دايى #جنيد_بغدادى است. 🔹سخنان زيادى در توحيد و عشق الهى و غيره دارد، و هم اوست كه مى‏گويد: 👌🏻عارف مانند #آفتاب بر همه عالم مى ‏تابد و مانند #زمين بار نيك و بد را به دوش مى‏ كشد و مانند #آب مايه زندگى همه دلهاست و مانند #آتش به همه پرتو افشانى مى‏كند. ▪️سرىّ در سال 245 يا 250 در سن نود و هشت سالگى درگذشته است. 📚مجموعه آثار، ج23، ص50 #قصص #شهید_مطهری #کرونا #عرفا @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ♨️ وقتی این جملات عجیب و کلمات سترگ را از یک #اسلام_شناس حقیقی، در مورد یک اسلام شناس دیگر می شنویم؛ 🙏🏼 چاره ای جز خضوع و زانو زدن و تلمذ پیدا نمی کنیم. ⭕️ این جملاتی که در ادامه می آید بخشی از سخنرانی #آیت_الله_سید_علی_خامنه_ای در مراسم چهلمین روز #شهادت_استاد_مطهری در خرداد ماه سال 1358 در دانشگاه تهران می باشد: 🔆 درود ما به مطهری، درود به #قرآن و درود به #اسلام است؛ درود از دل بر خواسته ما به شهید مطهری. 🔆اگر این گلوله به مغز متفکر ما نمی خورد و این عزیز را جسما از ما نمی گرفت، شاید در شناخت دشمن اندکی دچار تردید و ابهام بودیم اما دشمن نشان داد که با چه کسی و چه جریانی مخالف است. 🎧 بخش هایی از صوت این جلسه در ادامه بارگزاری می شود👇🏻👇🏻👇🏻 #دانشگاهیان #حوزویان #مبارزه_علمی #جنگ_امروز 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال شهید مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
aqa-tajlil shahid.mp3
755.7K
🎙#آیت_الله_سید_علی_خامنه_ای در مراسم چهلمین روز #شهادت_استاد_مطهری در خرداد ماه سال 1358 در #دانشگاه_تهران می باشد: 🔆 درود ما به مطهری، درود به #قرآن و درود به #اسلام است؛ درود از دل بر خواسته ما به شهید مطهری. 🔆اگر این گلوله به مغز متفکر ما نمی خورد و این عزیز را جسما از ما نمی گرفت، شاید در شناخت دشمن اندکی دچار تردید و ابهام بودیم اما دشمن نشان داد که با چه کسی و چه جریانی مخالف است. #دانشگاهیان #حوزویان #مبارزه_علمی #جنگ_امروز 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال شهید مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 (9) 🎙 🔰 تاثیر جنگ های صلیبی در تمدن و فرهنگ غربی/ آشنایی با کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» 🔷 بعد از ميان مسيحيان و مسلمين كه در حدود دويست سال طول كشيد (قرن پنجم و ششم هجرى) مسيحيان از يك طرف با تمدن و فرهنگ اسلامى آشنا شدند و اين تمدن به آنها آگاهى داد، و از طرف ديگر پس از شكست نهايى از مسلمين سخت كينه مسلمين را در دل هاى خود پختند و به جنگ اعصاب عليه مسلمين دست زدند. 🔷 آن اندازه عليه اسلام و قرآن و رسول اكرم و مسلمانان شايعه ساختند كه موجب شرمسارى متمدن هاى مسيحى قرون جديده است و مى ‏بينيم كه به جبران مافات «» مى‏ نويسند. 📚 مجموعه آثار، ج14، ص296 📙فایل PDF کتاب را از کانال @bineshemotahar_qom دانلود کنید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 معرفی کتاب «» 🔶این کتاب در قرن 19 و توسط جان دیون پورت ، محقق و پژوهشگر نوشته شده است. این کتاب یکی از اعترافات بزرگ تمدن غربی بعد از دوران می باشد. 🔷 وی در مقدمه کتابش می نویسد: «تحقیقات و بررسی‌های حاضر، اثر ناچیزی است. ولی با منتهای صداقت و علاقمندی سعی شده ‌است تا دامن تاریخ حیات محمد از لکه تهمت‌های کذب و افتراهای ناجوانمردانه تطهیر شود و نیز جهد کافی در دفاع از صدق دعوی او که یکی از بزرگترین نیکوکاران و خیرخواهان جهان بشریت است، به کار رفته است» 🔷 در بخش دیگری از متن کتاب چنین می نویسد: «هرگاه وضع اعرب را قبل از ظهور محمد در نظر بگیریم و با اوضاع بعد از قیام او مقایسه کنیم و هرگاه اندک تفکری در شعله عشق و علاقه‌ای که در قلوب پیروان او برافروخته شده و تا به امروز به همان حال باقی است، توجه داشته‌ باشیم، به خوبی احساس می‌کنیم که اگر از تمجید و تکریم چنان مرد بزرگ و فوق‌العاده‌ای خودداری کنیم، و بی‌انصافی است» 🔶 این کتاب در سال 1334 توسط استاد فرهیخته و ناشناخته اما مهمی بنام سید غلامرضا سعیدی ترجمه شده است که پیشنهاد می شود برای آشنایی با این شخصیت از این مطلب «http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=24746» استفاده کنید. ♨️ فهرست مطالب کتاب 1️⃣ شرح زندگانی محمد 2️⃣ قرآن و جنبه های اخلاقی آن 3️⃣تهمت هائی که بر محمد زده اند مردود است 4️⃣ زیبائی های قرآن 📝 ناصر قیلاوی زاده 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
ozre taqsir (kotob.blogsky.com).pdf
4.63M
📚 #معرفی_کتاب 📘نام: #عذر_تقصیر_به_پیشگاه_محمد_و_قرآن 🔰نویسنده: #جان_دیون_پورت 📝مترجم: سید غلامرضا سعیدی ✅این کتاب یکی از بزرگترین اعترافات غرب در قبال اسلام است. ✅ شهید مطهری در موارد مختلف از این کتاب و قبیل آثار استفاده نموده است. 💐پیشنهاد مناسب برای مطالعات عیدانه #اعترافات http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم