🔆 #اعترافات_یک_تمدن (11)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشه های اسلامی / دوران طلایی تاریخ در کلمات ویل دورانت
🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بىغرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است.
🔹#گوستاولوبون مى گويد:
«بعضيها [از اروپاييان] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى دارند، ولى اين نظر به درجهاى بىاساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز #نفوذ_عقلانى آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بىخبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند».
🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مىگويد:
🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود».
🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد.
🔸علماى عرب [مسلمان] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنىتر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. #ابن_سينا و #ابن_رشد از مشرق بر #فلاسفه_مدرسى_اروپا پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل #گربرت و #مايكل_اسكات و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت».
🔆و هم او مىگويد:
👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مىتوانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بودهاند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود».
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 349
#ویل_دورانت #گوستاولوبون #اروپا
#علم_دانش #اعترافات #نفوذ_فرهنگی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
⁉️ #پرسش_مخاطب
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 یکی از کاربران با نام «انتقام سخت» برای ما نوشته اند که:
🔹 «در مورد اصل "هدف وسیله را توجیه(مباح) نمی کند از منظر شهید مطهری توضیحاتی بفرمایید و بگویید نظر متفکرین غربی و شرقی در مورد این اصل چیه و نمونه ها یی هم در تاریخ مثال بزنید...»
📝 برای پاسخ به این سوال #استاد_ابراهیمی مطالبی را از آثار شهید مطهری در این موضوع تنظیم و تلخیص کرده اند که خدمت شما ارائه می شود.
#فلسفه_اخلاق #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐دیدگاه شهید مطهری در موضوع استخدام وسیله در اهداف مقدس
✅طرح سوال
🔺يكى از مسائلى كه از سيره رسول اللّه (ص) بايد آموخت كيفيت استخدام وسيله است. انسان اولًا بايد در اهداف خودش يعنى در هدفها مسلمان باشد يعنى هدفش مقدس و عالى و الهى باشد، و ثانياً بايد در استخدام وسيله براى همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد. انسان براى هدفهاى پاك و مقدس و عالى خودش ناچار از وسائلى بايد استفاده كند. مسأله اى كه مطرح است اين است كه آيا همين كافى است كه هدف، انسانى باشد و بالاتر اينكه هدف الهى باشد؟ اگر هدف الهى بود ديگر وسيله فرق نمى كند و از هر وسيله اى براى آن هدف مقدس مى توان استفاده كرد؟
✅مثالهایی از هدف مقدس و وسیله نامشروع
🔸1- استفاده از وسيله نامشروع در تبليغ دين: به عنوان مثال هدف ما تبليغ دين است. اگر من بخواهم كارى را نه براى خودم بلكه براى دين انجام بدهم، در اين صورت آيا جايز است از هر وسيله اى استفاده كنم؟ مثلا مى خواهم يك مسجد بسازم آیا می توانم برای تامین هزینه های این کار، نزد افرادی بروم و با تملق و دروغ پول جمع آوری کنم؟ آيا اين كار درست است يا درست نيست؟
🔸2- جعل حديث: مثال ديگرى كه در تاريخ هم رخ داده است، اینکه به هدف هدايت و راهنمايى مردم، مى آيد حديثى از پيغمبر يا امام جعل مى كند در حالى كه غرض شخصى ندارد بلكه غرضش هدايت مردم است ولى فكر مى كند كه اگر چنين حديثى را از پيغمبر يا امام براى مردم نقل كند، مردم بهتر مى پذيرند. مثلا حديثى جعل كند در فضيلت فلان دعا كه مردم اين حديث را بخوانند و به جاى حرف لغو و بيهوده و غيبت بروند دعا بخوانند. آيا اين، كار خوبى است؟
✅پاسخ
🔺علامه طباطبایی در المیزان ذكر كرده اند كه: «هرگز انبياء در سيره و روش خودشان، براى رسيدن به حق از باطل استفاده نمى كنند، براى رسيدن به حق هم از خود حق استفاده مى كنند.» قرآن، پيغمبر، ائمه و كسانى كه تربيت شده اين مكتب هستند محال است كه براى هدف مقدس، از يك امر نامقدس مثلًا از يك امر پوچ، از يك امر باطل، از يك امر بى حقيقت استفاده كنند. علامه طباطبائى، در تفسير الميزان اين اصل را با ادلّه اى از آيات قرآن ثابت مى كنند كه اساساً در سيره انبياء چنين چيزى وجود نداشته كه حتى براى هدف مقدسشان از يك امر نامقدس استفاده كنند.
🔺براى حق بايد از حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مى دانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مى كنند و همه شما نماز شب خوان مى شويد، [در عين حال] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمى دهد. آيا اسلام اجازه مى دهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مى شنود كه نمى داند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مى دهد؟ ابداً. اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مى برد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ايستد، خودش مى رود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد.
🔺يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همانطور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مى كنيم بايد مقدس باشد. مثلًا ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى دينى كنيم، چون دروغ گفتن بى دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى دينى كردن است. دين اجازه نمى دهد و لو به نفع خودش ما بى دينى كنيم. «ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ».
✅مثال هایی از سیره اهل بیت در استخدام وسیله
🔅ما واقعاً بايد در احوال پيشوايان بزرگ دينمان يعنى در احوال معصومين تأمل و تفكر كنيم، ببينيم آنها چگونه بودند. اين خيلى فكر دارد:
🌀رسول اكرم (ص) و استخدام وسيله در تبلیغ دین
🔸عده اى از قبيله ثقيف آمدند خدمت رسول اكرم: يا رسول اللَّه! ما مى خواهيم مسلمان بشويم ولى سه تا شرط داريم، اين شرطها را بپذير. يكى اينكه اجازه بده يك سال ديگر ما اين بتها را پرستش كنيم. دوم اينكه اين نماز خيلى بر ما سخت و ناگوار است. سوم اينكه بت بزرگمان را به ما نگو به دست خودتان بشكنيد. فرمود: از اين سه پيشنهادى كه مى كنيد، پيشنهاد آخرتان كه فلان بت را به دست خودتان نشكنيد مانعى ندارد، من يك نفر ديگر را مى فرستم اما آنهاى ديگر، چنين چيزى محال است. يعنى پيغمبر هرگز چنين فكر نكرد كه يك قبيله آمده مسلمان بشود، او كه چهل سال بت را پرستيده، بگذار يك سال ديگر هم پرستش كند، بعد از يك سال بيايد مسلمان بشود. زيرا اين يعنى صحه گذاشتن روى بت پرستى. از هر وسيله اى استفاده نمى كرد.
🌀على عليه السلام و استخدام وسيله در سیاست
🔸سياست على چرا انعطاف نمى پذيرفت؟ شك نيست كه هدفش مقدس بود. همين مغيرة بن شعبه (عليه ما عليه) كه بعدها جزء اصحاب خاص معاويه و از دشمنان على (ع) شد، در آغاز خلافت امير المؤمنين آمد با حضرت صحبت كرد. ابتدا سياستمدارانه به حضرت پيشنهاد كرد كه من عقيده ام اين است كه شما فعلًا درباره معاويه يك كلمه حرف نزنيد و حتى تثبيتش كنيد يعنى او را هم مانند افراد ديگر كه لايق حكومت هستند فعلًا تثبيت كنيد، بگذاريد خيالش راحت بشود؛ همين كه اوضاع برقرار شد يكمرتبه از كار بركنار كنيد. حضرت فرمود: من چنين كارى نمى كنم، براى اينكه اگر بخواهم معاويه را و لو براى مدت موقت تثبيت كنم معنايش اين است كه من معاويه را و لو در اين مدت موقت صالح مى دانم، و من او را صالح نمى دانم و در اين زمينه به مردم دروغ هم نمى گويم، تحميل هم نمى كنم. چرا على قبول نمى كرد؟ براى اينكه ادامه دهنده راه و روش انبياء بود و آن سياست بازى ها و سياست پيشگى ها را نداشت. اينكه گفته اند ابو بكر نابغه بود، عمر نابغه بود، آن نابغه بودنها همين بود كه از هر وسيله اى براى آن هدفى كه داشتند استفاده مى كردند. چرا عده اى نمى خواهند سياست على را بپذيرند؟ چون مى بينند يك سياست انعطاف ناپذيرى دارد، هدفى دارد و وسيله هايى. حق را او هدف ديده؛ وقتى مى خواهد به آن حق برسد، در هر گام از وسيله اى كه حق باشد استفاده مى كند تا به آن هدف حق برسد. ولى ديگران اگر هم هدفشان فرض كنيم حق است، ديگر به وسايل اهميت نمى دهند، مى گويند هدف درست باشد.
🌀على (ع) و نبستن آب به روى دشمن
🔸جنگ صفّين در يكى از كرانه هاى فرات رخ داد. اصحاب معاويه «شريعه» يعنى محلى را كه مى شد آب برداشت، مى گيرند. بعد على عليه السلام وارد مى شود. اصحابش بى آب مى مانند. [پيكى را] نزد معاويه مى فرستد كه آخر ما اول براى مذاكره و صحبت كردن آمده ايم، بلكه خداوند با مسالمت اين مشكل را از ميان مسلمين بردارد و حل كند؛ چرا دست به چنين كارى زدى؟ ولى معاويه كه فكر مى كند پيروزى بزرگى به دست آورده گوشش بدهكار نيست. وقتى كه امير المؤمنين مى بيند كه فايده ندارد، دستور حمله مى دهد و همان روز به شام نرسيده، اصحاب معاويه رانده مى شوند و اصحاب على عليه السلام شريعه را مى گيرند. بعد اصحاب مى گويند: ما حالا ديگر مقابله به مثل مى كنيم و اجازه نمى دهيم اينها آب بردارند. على عليه السلام مى گويد: ولى من اين كار را نمى كنم چون آب يك چيزى است كه خدا آن را براى كافر و مسلمان قرار داده. اين كار دور از شهامت و فتوّت و مردانگى است. آنها چنين كردند، شما نكنيد. على نمى خواهد پيروزى را به بهاى يك عمل ناجوانمردانه به دست بياورد.
🌀علی (ع) و نکشتن عمرو عاص
🔹داستانى را مى گويم، شايد خيلى از افراد بگويند اگر ما به جاى على بوديم اين كار را نمى كرديم. در جنگ صفین، معاویه، عمرو و عاص را راضی کرد که به نبرد با امیرالمومنین بیاید. عمرو عاص اسلحه پوشيد آمد در ميدان جنگ و مبارز طلبيد. امير المؤمنين آهسته آمد. عمرو عاص نفهميد كه على (ع) است. حضرت، نزديك كه رسيد، خودش را که معرفى كرد، ديگر عمرو عاص خودش را باخت، فوراً سر اسب را برگرداند و شروع به فرار كرد. امير المؤمنين او را تعقيب كرد، شمشيرى به او زد، او از روى اسب پريد و به زمين خورد و فوراً كشف عورت كرد. تا اينجور كرد، حضرت رويشان را برگرداندند و رفتند. حالا آدمهايى كه براى هدفها از هر وسيله اى استفاده مى كنند تيپ عمرو عاص اند. هركس ديگر باشد مى گويد: واى! ببين، چه آدمى را على در چه فرصتى رها كرد! خوب، يك شمشير حواله اش مى كردى پدرش را در مى آوردى. ولى على مردى نبود كه ولو براى كشتن عمرو عاص از مسير حق منحرف شود. و ما نظاير اينها را در سيره ائمه اطهار و پيغمبر اكرم زياد مى بينيم؛ با دشمن هم كه روبرو مى شوند دست از آن معالى اخلاق و مكارم اخلاق خودشان بر نمى دارند. اينهاست كه نشان مى دهد كه اينها در يك سطح ديگرى بودند و در سطح ديگرى فكر مى كردند. آنها خودشان را پاسدار حق و حقيقت مى دانند.
🌀امام حسين (ع) و استخدام وسيله
🔸براى امام حسين مسأله اين نيست كه كشته بشود يا كشته نشود؛ مسأله اين است كه دين كشته نشود، يك اصل و لو اصل كوچك دين كشته نشود. صبح عاشورا مى شود. شمر بن ذى الجوشن كه در بدسرشتى شايد در دنيا نظير ندارد، شتاب دارد كه قبل از شروع جنگ بيايد اوضاع را ببيند. فكر كرد از پشت خيمه ها بيايد بلكه دست به جنايتى بزند. ولى نمى دانست كه قبلًا امام حسين تعبيه اى ديده است؛ دستور داده خيمه ها را نزديك يكديگر به شكل خط منحنى در بياورند، پشتش هم يك خندق بكَنند و مقدارى نى خشك در آنجا بريزند و آتش بزنند كه دشمن نتواند از پشت سر بيايد. وقتى آمد، با اين وضع مواجه شد. ناراحت شد و شروع كرد به فحّاشى كردن. بعضى اصحاب جواب دادند، البته نه فحّاشى. يكى از بزرگان اصحاب گفت: يا ابا عبد اللَّه! اجازه بدهيد الآن با يك تير همين جا حرامش كنم. حضرت فرمود: من نمى خواهم شروع كرده باشم. تا در ميان ما جنگ برقرار نشده است، هنوز به صورت دو گروه مسلمان روبروى يكديگر هستيم. تا آنها دست به جنگ و خونريزى نزنند، من دست به جنگ نمى زنم. اين اصل قرآنى را كه در قرآن است: «الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ» که حضرت امير هم در صفّين به همين آيه استناد مى كرد و مى گفت من به حكم اين آيه شروع نمى كنم ولى اگر شروع كردند دفاع مى كنيم، امام حسين در مورد شمر هم رعايت مى كند و مى گويد قبل از آنكه جنگ عملًا از طرف دشمن شروع بشود از طرف ما نبايد شروع بشود. اين نكات است كه مقام معنويت امام را نشان مى دهد كه آنها چگونه فكر مى كردند: يك اصل كوچك و لو يك مستحب هم نبايد پايمال شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️شما نیز سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید.
#فلسفه_اخلاق #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🔊#درسهایی از نهج البلاغه (5)
🔰کرامت نفس
🎙امام علی (ع):
🖌منْ کرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ
🖌آن که نفسش برایش عزت و شرف داشته باشد و احساس #شرافت و کرامت برای #نفس خود کند، #شهوات در نظرش خوار است؛
📜حکمت 441 نهج البلاغه
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری
♨️یعنی اگر این حس در انسان پیدا شود، زود شهوت پرستی را رها میکند.
🔷انسان را ارجاع می دهد به خودی در درون خودش که به «#خود»ت توجه کن، «خودِ» تو یک #مقام_عالی دارد و برتر است از اینکه آلوده به این چیزها شود. مثل این است که کسی را به تابلوی بسیار زیبایی که دارد آگاه می کنیم که «میدانی این تابلو چه تابلویی است؟!» خیلی عالی و فوق العاده است، حیف است اینجا باشد که گرد و غبار و دود بگیرد. تا آن را نمی شناسد اهمیت نمیدهد، ولی وقتی که شناخت فوراً آن را حفظ می کند.
📚تعلیم و تربیت در اسلام ،ص ۱۳۶
#چهارشنبه_علوی #نهج_البلاغه
#کرامت_نفس #مقام_عالی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
.
بسم الله الرحمن الرحیم
💠قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی
🔶 فردا سالروز شهادت استاد گرانقدر و معلم انقلاب اسلامی، آیت الله مرتضی مطهری و آغاز هفته معلم می باشد.
🔷 ان شاء الله کانال #بینش_مطهر برای شما مخاطبین عزیز در این ایام و تا انتهای هفته مصاحبه و عکس نوشته و متون تحلیلی ناب و کمتر دیده شده ای خواهد داشت.
🎁 با ما همراه باشید.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰موضوع: اصل کرامت نفس در نگاه شهید مطهری
🔷 «از حدود سيزده سال پيش اين فكر براى من پيدا شد و هرچه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامى، محور و آن چيزى كه حجم اخلاقى به دور آن مىگردد، براى احياى اخلاق انسانى و براى اينكه انسان را به سوى اخلاق سوق بدهد، #كرامت و #عزت_نفس است.
🔆متن کامل رو در پست بعدی مطالعه کنید و نظرات خود را برای ما ارسال کنید. @binesh_qom
#بینش_مطهر_استان_قم
#اثر_تربیتی #تعلیم_تربیت
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 تبیینی از اصل کرامت نفس از نگاه شهید مطهری
🔰 اصل کرامت نفس در تربیت اسلامی
🔷 یکی از اصول تعلیم و تربیت اسلامی #اصل_کرامت است. اصل کرامت یعنی اینکه انسان توجه داشته باشد که خدای متعال او را در چه مرتبه و با چه عزت و شرف و جایگاهی خلق کرده است و بداند که ارزش انسان در این عالم در چه مرتبه ای است.
🔶 این اصل یکی از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی می باشد که شهید مطهری تحت عنوان مسئله ی کرامت و عزت نفس به آن رسیدگی می کنند و بحث مبسوطی را پیرامون آن بیان می دارند.
1️⃣ بخش اول در ضمن مباحث تعلیم و تربیت اسلامی:
🔹«این خود مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده و یا اساسا مورد توجه واقع نشده است. حال آنکه ما ریشه و مبنا و زیر بنای اخلاق اسلامی را از همین جا می توانیم استنباط و استخراج کنیم، از نوعی بازگشت دادن انسان به خود و متوجه کردن او به شرافت و کرامت ذاتی خویش.»
2️⃣ بخش دوم در فصل اخلاق اسلامی از مباحث #فلسفه_اخلاق:
🔸«از حدود سيزده سال پيش (به مناسبت ارائه یک سخنرانی با عنوان خودی در اخلاق) اين فكر براى من پيدا شد و هرچه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامى، محور و آن چيزى كه حجم اخلاقى به دور آن مى گردد يا- به تعبيرى كه امشب گفتم- آن نقطهاى از روح انسان كه اسلام روى آن دست گذاشته است براى احياى اخلاق انسانى و براى اينكه انسان را به سوى اخلاق سوق بدهد، #كرامت و #عزت_نفس است.
🔸ناچار بايد لااقل قسمتى از آيات و احاديث در اين زمينه را براى شما بخوانم، و تا اينها را نخوانيم درست آشنا نمىشويم.
🔆 خدای متعال در #قرآن_کریم می فرماید: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَلِلْمُؤْمِنينَ»
عزت منحصراً از آنِ خداست و پيامبر خدا و مؤمنين. مؤمن بايد هميشه عزيز باشد و عزيز است.
🔆 #پيغمبر_اكرم فرمود: «اطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْانْفُسِ» انسان احتياج پيدا مى كند به انسانهاى ديگر اما پيغمبر فرمود: اطْلُبُوا الْحَوائِجَ حاجتهايتان را بخواهيد، ولى بِعِزَّةِ الْانْفُسِ اما عزت نفس را از دست ندهيد. آنجا كه حاجتتان را با دوست و رفيقى بيان مى كنيد، تا آنجا كه شرافتتان، عزت و كرامت نفستان پايمال نشده جلو برويد. آنجا كه دارد بر كرامت و عزت نفستان خدشه وارد مى آيد توقف كنيد، نيازمندى و نداشتن بهتر است.
🔆 در #نهج_البلاغه نیز می فرماید «الْمَنِيَّةُ وَ لَاالدَّنِيَّةُ مرگ و نه پستى، التَّقَلُّلُ وَ لَاالتَّوَسُّلُ» به كم ساختن و دست پيش كس و ناكس دراز نكردن.»
3️⃣شهید مطهری در ضمن مباحث پیرامون سید الشهدا می فرمایند:
«اين اصل بزرگ اسلامى (کرامت نفس) در وجود اباعبداللَّه عليه السلام تجسم پيدا كرد و تمام حيات آن حضرت پر است از شعارهاى كرامت نفس.»
📌 بنابراین یکی از اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلام از نگاه شهید مطهری مسئله #کرامت_نفس می باشد که هر متربی و مربی برای رشد و تعالی خود و اطرافیانش باید به آن توجه کند. برای تفصیل بیشتر به مباحث کتاب #فلسفه_اخلاق و #تعلیم_تربیت شهید مطهری مراجعه بفرمایید.
📝 ناصر قیلاوی زاده
#عزت_نفس #کرامت #اصول_تربیت
#اثرات_تربیتی #خانواده #استاد_قیلاوی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید #مستند_جدید
🔰 مستند « #مجاهد»
💠 برنامه تلویزیونی "مجاهد" با موضوع بررسی اندیشه و زمانه شهید مرتضی مطهری پنجشنبه ۱۱ و جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه در دو قسمت از ساعت ۲۲ از #شبکه_افق پخش خواهد شد.
🔶برنامه تلویزیونی "مجاهد" در دو روایت، شخصیت و آرای شهید مطهری را واکاوی خواهد کرد.
1️⃣ روایت اول این برنامه با عنوان «هجرت» به بررسی فراز و نشیب زندگی و هجرت استاد شهید از فریمان به قم در دوره اختناق رضاخانی و هجرت از قم به تهران و تاثرات آن در اوج گیری #نهضت_اسلامی حضرت امام(ره) میپردازد.
2️⃣ روایت دوم از برنامه مجاهد با عنوان «فیلسوف فطرت» اندیشه شهید مطهری و نقش آن در اسلامی ماندن نهضت امام و احیای تفکر اسلامی در دوره معاصر را را بررسی میکند.
💠در هر قسمت از برنامه مجاهد، مستندهای کوتاهی با موضوع شخصیت، مبارزه و آرای شهید مطهری پخش خواهد شد.
#مستند #شهید_مطهری #روز_معلم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت شنیده نشده از لحظه رسیدن خبر شهادت شهید مطهری به استودیوی برنامه زنده #راه_شب
✅ لحظه رسیدن خبر شهادت استاد مطهری بامداد ۵۸/۲/۱۲ به استودیوی برنامه زنده رادیو و تاثر حمید عاملی هنرمند مشهور که بر حسب اتفاق در حال خواندن کتاب #داستان_راستان بود!
💢 وقتی از آثار بی نظیر شهید مطهری صحبت می کنیم منظورمان دقیقا این سطح از #کارآمدی و #نفوذ آثار ایشان در همه اقشار است... از امامین انقلاب تا گوینده تلویزیون و رادیو...
🎥 کلیپی که مشاهده کردید بخش های ابتدایی مستند #مرتضی_مطهری است که لینک مشاهده کامل آن در پست بعدی قرار دارد.
#حتما_ببینید
#شهید_مطهری #تمام_آثار
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
👆🏻#اینفوگرافی_زندگی_شهید_مطهری👆🏻
🎥 #پیشنهاد_مشاهده_مستند_مرتضی_مطهری👇🏻
💠 مستند «مرتضی مطهری» در کنار روایت آخرین شب زندگی شهید مطهری از زبان تنها شاهد عینی حادثه و بازسازی صحنه ترور در مکان اصلی، در روایتی غیر خطی به گوشههایی از زندگی و مبارزات ایشان میپردازد. روایت این مستند بر دوش افرادی است که از نزدیک با مرتضی مطهری رابطه داشته و خاطرات مشترکشان را روایت میکنند.
❇️برخی از شخصیت های حاضر در این مستند عبارتند از:
🔹علی اکبر #ناطق_نوری نماینده ادوار مختلف مجلس
🔹رضا #داوری_اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و استاد قدیمی فلسفه دانشگاه تهران
🔹هاشم #صباغیان عضو #نهضت آزادی و وزیر کشور مهندس بازرگان
🔹محمد مهدی #عبدخدایی از همرزمان مجاهد شهید نواب صفوی
🔹عبدالمجید معادیخواه وزیر فرهنگ و ارشاد در سال های 1360-1361
🔹مصطفی رحماندوست #شاعر و #نویسنده معروف
💢 در این مستند فیلم ها و کلیپ های کمتر دیده شده ای از حسینیه ارشاد، مسجد الجواد و هدایت، کانون توحید و دیگر اشخاص و اماکن مربوط به شهید مطهر می بینید.
🎥 به دلیل کیفیت بالا و خوب این مستند امکان بارگزاری مستقیم آن وجود نداشته است لذا مخاطبین ارجمند حتما به سایت تلوبین مراجعه کرده و این مستند خوب را مشاهده کند:
https://www.telewebion.com/episode/2263848
#شهید_مطهری #مستند_مرتضی_مطهری
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ای مجاهد شهید مطهر.mp3
2.92M
🎧 #حتما_بشنوید
🔰سرود «ای مجاهد شهید مطهر»
💢 حتما و حتما این سرود را در آرامش و خلوت گوش بدهید.
💠 چند نکته ناب از امام خمینی (ره) در مورد این سرود برای شما در ادامه داریم. حتما با آرامش و دقت گوش بدید.
#شهید_مطهری #موسیقی_انقلاب
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
🎧 #حتما_بشنوید 🔰سرود «ای مجاهد شهید مطهر» 💢 حتما و حتما این سرود را در آرامش و خلوت گوش بدهید. 💠
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 در مورد سرود معروف « #ای_مجاهد_شهید_مطهر» چند نکته جالب و منحصر به فرد وجود دارد که مختصر برایتان می نویسم.
1️⃣ تنها موسیقی که در حضور حضرت امام اجرا شده و ایشان در سخنرانی رسمی علاوه بر اینکه شنیدش را اجازه داده اند، آن را مصداق سرود و #موسیقی_مفید دانسته اند. تعبیر حضرت امام چنین است:
📝 «اين جور سرودهايى كه مهيج است و سرودهايى كه مفيد است، اشكال ندارد؛ سرود آقاى مطهرى اشكالى ندارد.» (1)
2️⃣ خاطره ای است که مرحوم سید احمد خمینی نقل می کنند. ایشان در مصاحبه با روزنامه کیهان در سال 70 می گویند:
«من به امام گفتم در مورد #سرود_آقای_مطهری شایع شده است که شما این سرود را تأیید نمی کنید؛ لذا اگر موافق هستید، وقتی خانواده ی آقای مطهری به اینجا می آیند (قرار بود همان روزها بیایند) سرود را پیش شما بگذاریم، که امام گفتند ایرادی ندارد بگذارید. ما آن سرود را گذاشتیم و به شایعات خاتمه دادیم. امام این سرود را #خیلی_دوست_داشتند و هر وقت که رادیو این سرود را می گذاشت گوش می دادند و متأثر می شدند.»
3️⃣ خاطره جناب آقای محمد گلریز که خواننده این اثر هستند بسیار شنیدنی است. ایشان از توسل به روح پرفتوح شهید مطهری برای این اجرا می گویند و همچنین از زمان اجرای زنده ای سرود در نزد حضرت امام خاطراتی را بیان می کنند که پیشنهاد می کنیم حتما از لینک زیر مطالعه کنید. http://www.pana.ir/news/1060239
4️⃣ مسئله موسیقی در انقلاب اسلامی تبدیل به یکی از مسائل پیچیده شده است که تنها راه حل آن مواجهه روشمند فقاهتی با آن است.
1. صحیفه حضرت امام، جلد 12، ص440
#شهید_مطهری #موسیقی_انقلاب
▫️▪️▫️▪️
http://Eitaa.com/Bayyenatt
🔰موضوع: شهید مرتضی #مطهری؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم
📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
⭕️ #شجاعت فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد.
⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد.
⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند.
⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت.
⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی #شهید_مطهری با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم:
- در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی
- بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل
- اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم
- نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی
- نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ
- تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات
- توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم
- تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل
- نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی
- نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه
- نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی
- نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم
- نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم
- پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی
- تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم
- تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی
- نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر
- نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا
- تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت
- نقد اخلاق جنسی راسل
- نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ...
حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند.
⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است.
🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است.
🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی
#شهید_مطهری #شجاعت_علمی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔰استاد در آیئنه دوستان
💠 گزیدهی بیانات #آیت_الله_مصباح یزدی در مراسم بزرگداشت علامه #شهید_مرتضی_مطهری:
💢 سه کار بزرگ شهید مطهری در ارتباط با فلسفه اسلامی
1. بیان ساده و فارسی مطالب عمیق و ژرف فلسفی
2. تطبیق و مقایسه نظریات #فلسفه_اسلامی با فلسفه های رایج دنیا که هم باعث پاسخ به شبهات شد و هم باعث بارور شدن فلسفه اسلامی شد.
3. طرح مسائل جدید در فلسفه و عرضه کردن راه حل های نوین برای مسائل گذشته
💢 دو فضیلت بزرگ استاد مطهری
1. یار و مددکار حضرت امام خمینی (ره) در صحنه #سیاست و مسائل اجتماعی
2. یار و مددکار علامه طباطبایی (ره) در صحنه فلسفه و #فرهنگ
💢 هر یک از اینها کفایت می کند که بگوییم او یک #قهرمان است.
📝 مدرسه عالی شهید مطهری | اردیبهشت ۱۳۶۱
#در_محضر_علامه #در_مکتب_خمینی
#استاد_در_آئینه_دوستان #سر_دلبران
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
💠عکس نوشته ای با #خط بسیار زیبای برادر خوبمان آقا #مهدی_پورعسکری تقدیم به روح پرفتوح شهید مطهری و مخاطبین خوب کانال بینش مطهر
📝شهادت شهید مطهری نام و آثار او را جاودانه کرده است و باعث شده است خط سیر آثار ایشان تا ابد بر تارک اندیشه های بشری ماندگار باشد.
💢روز معلم و شهادت معلم انقلاب بر شما مبارک باد
🔰دبیرخانه بینش مطهر استان قم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎥 #حتما_ببینید
🎙 #اثر_صدای_شهید
🔰 نمی شود نمی توانیم نمی گذارند در ادبیات اسلامی نداریم
🔷بعضى عادت كردهاند كه وقتى به آنها تذكر داده مى شود، مىگويند: #نمى_شود #نمی_توانیم
🚫 دروغ نگو! نمىشود.
🚫به زن نامحرم نگاه نكن! نمی شود
🚫در نماز حضور ذهن داشته باش! نمىشود!
👌🏻اگر نمىشد، نمىگفتند داشته باش.
💢 #مراقبه_ندارى؛ اگر مراقبه كنى مىتوانى در نماز حضور قلب داشته باشى
💢 مراقبه كن، خيال تو نيز در اختيارت قرار مىگيرد، يعنى خاطره ذهنى بدون اجازه تو به ذهنت نمى آيد تا چه رسد به قسمتهاى ديگر.
✳️ چرا انسان بايد مُسَخَر باشد؟ خدا انسان را مسخّر هيچ موجودى قرار نداده است؛ آنچنان #آزادى و #حريتى به انسان داده كه اگر بخواهد، مى تواند خود را از همه چيز آزاد كند و بر همه چيز مسلط باشد ولى درگيرى مىخواهد.
✳️انسان با خود بايد درگيرى داشته باشد؛ با هواى نفس خود، با #لذت_پرستى و #راحت_طلبى خود درگيرى داشته باشد. مسلماً اگر درگيرى نداشته باشد، محكوم است.
💯 النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَتْكَ خاصيت نفس امّاره اين است كه اگر تو او را وادار و مطيع خود نكنى، او تو را مشغول و مطيع خود خواهد ساخت.
📚 آزادی انسان - آزادی معنوی
#میخواهیم #میشود #میتوانیم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🎙 #صدای_شهید
🔰 این مطالب را تقریبا همه در کتاب #آزادی_انسان و یا #آزادی_معنوی مطالعه کرده ایم.
🔷اما وقتی با نفس شهید و صوت شهید همراه می شود اثر آن عجیب می شود.
#میخواهیم #میشود #میتوانیم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#امام_خمینی
🎥#عبدالباسط
🔰شهید مطهری: از شنیدن قرآن لذت می برم
🔷می خواهم مطلبی بگويم (البته نه بعنوان خودستایی بلکه به عنوان شكر نعمت پروردگار) من خودم #حدود_هشت سال است كه واقعا از خواندن و شنیدن قرآن لذت مىبرم و اصلا در قلب خودم يك معنىاى در قرآن احساس مىكنم كه در غير قرآن احساس نمىكنم.
🔷گاهى با خودم فكر مىكنم كه شايد اين در اثر آن است كه تربيت ما عملا #تربيت_اسلامى و دينى بوده و اين خودش نوعى تعصب است؛ بعد مىبينم كه اگر تعصب بود بايد هر چيزى كه نام #اسلام داشته باشد براى من علىالسويه باشد، اينهمه اخبار و احاديثى هم كه ما داريم بايد در من [همان احساس را ايجاد كند] در صورتى كه من مىبينم بسيارى از آثارى كه در قديم آنها را آثار اسلامى مىدانستم، مرتب دارم از آنها دورتر مىشوم ولى نسبت به خود #قرآن يك چيز ديگرى است.
🔷این قرائت قرآن های #عبدالباسط، البته من همه را گوش نكردهام، بعضى قسمتها كه مخصوصا آهنگى كه انتخاب كرده با موضوعى كه در آن آيه است تناسب دارد، تأثيرش عجيب است؛ مثل آيه «یا ایتها النفس المطمئنه» يا سوره «اذا الشمس کورت»، غالبا هر چه خوانده اين جور است.
🔷مخصوصا وقتى با اين آهنگها مىشنوم خيلى لذت مىبرم و گاهى لازم نيست آهنگى باشد، خودم به تنهايى يك آيه قرآن را تكرار مىكنم، مىبينم چقدر شيرين و لطيف و زيباست!
📚مجموعه آثار، ج4، ص 477
#امام_خمینی
#اساتید_شهید
#معارف_قرآنی
#طهارت_سر
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎁 #پیام_شما
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 یکی از برادران بزرگوار و مخاطبین خوب کانال با نام «#علی_امیری» پیام زیر را برای ما ارسال کرده اند که با هم می خوانیم:
🔷به مناسبت ایام خواستم برای "مرتضی مطهری" قلمی بزنم ، بعد از بسم الله
خواستم که اسم ایشان را بنویسم، ماندم که کدام عنوان را قبل از اسم شان بیاورم ؟
🔹علامه
🔹حضرت آیت الله
🔹عقبه تئوریک
🔹شهید
🔹فقیه
🔹مصلح
🔹نظریه پرداز
🔹مفسر
🔹عارف
🔹حکیم
🔹 فیلسوف
🔹متکلم
🔹متفکر
🔹سیاس
🔹معلم
🔹مورخ
🔹ادیب
🔹خطیب
🔹و...
✅ هنوز از اسم شان فارغ نشده بودم که نوشته ام به پایان رسید !
✔️ یاد این شعر فاضل افتادم :
" با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر
هیچ کس! هیچ کس اینجا به تو مانند نشد
خواستند از تو بگویند شبی شاعرها
عاقبت با قلم شرم نوشتند نشد "
📝علی امیری
#پیام_مخاطب #معلم_شهید #شهید_مطهر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐 شما نیز می توانید پیام ها و نوشته های و مطالب خود را با ما به اشتراک بگذارید. @binesh_qom
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
#شهید_مطهری
◼️اشک پیامبر در فراق خدیجه اش
🔷حضرت رسول (ص) تا آخر عمر هرگاه كه نام حضرت خديجه را مى شنيدند اشك مى ريختند.
🔶 در شب زفاف حضرت زهرا و حضرت امير (سلام اللَّه عليهما) بعد از آنكه عروس را به خانه داماد بردند، رسول اكرم فرمود احدى از زنها حق ندارد در نزديك حجله بماند. لذا همه رفتند. بعد از مدتى حضرت آمدند ديدند #امّ_ايمن در آن نزديكی هاست.
🔷فرمودند : امّ ايمن مگر نگفتم كه هيچ زنى حق ندارد نزديك بماند، تو چرا ماندى؟!
🔹عرض كرد: يا رسولَ اللَّه! خديجه همسر بزرگوار شما وقتى مى خواستند از دنيا بروند به من گفتند:
«امّ ايمن من هيچ ناراحتى ندارم، فقط يك ناراحتى در قلب خودم دارم و آن اين است كه دخترم فاطمه كوچك است، موقعى خواهد رسيد كه بايد شوهر كند و دختر در شب عروسى احتياج به مادر دارد، چون دختر حرفهايى دارد كه فقط با مادرش در ميان مى گذارد و زهراى من مادر ندارد.»
🔶 فهميدم كه خديجه (سلام الله علیها) چه مى خواهد بگويد؛ يعنى آيا تو به جاى من براى زهرایم مادرى مى كنى؟ گفتم: من حاضرم آن شب به جاى شما باشم. يا رسولَاللَّه! من اينجا ايستاده ام كه اگر زهرا حاجتى داشته باشد و كسى را صدا كند من نزديك بروم.
🔷امّ ايمن مى گويد: تا نام #خديجه را بردم، اشكهاى مبارك رسول اكرم جارى شد. بعد فرمودند: پس تو اينجا بمان (تا جای خالی مادر را برای فاطمه ام پر کنی)
🔴 جهت تعظیم و تکریم شخصیت عظیم و جلیل القدر #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری در این روز شریف نام ایشان را به احترام در خانواده ها یاد کنیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری