«به بهانهی زادروز سهراب»
بدون تردید، در شعر معاصر فارسی، سمبولیسم عرفانی، ویژهی سهراب سپهری است. سهراب بهویژه در دفترهای «صدای پای آب»، «مسافر» و «حجم سبز»، توانسته هم از منظر تشخصبخشی سبکی و هم فراوانی اشعار، جریانی خاص خود در شعر فارسی ایجاد کند.
از دیگر شاعران این عصر، فروغ فرخزاد نیز بهویژه در دفتر «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» نگاهی گاه نزدیک به سهراب دارد؛ هرچند به نظر می رسد بهویژه از نظر زبانی، سهراب از فروغ تاثیر پذیرفته باشد.
سمبولیسم سهراب، از دو منظر زیرشاخهی جریان شعر آرمانگرای معاصر محسوب میشود. او بهویژه در دو منظومهی بلند صدای پای آب» و «مسافر» و اشعاری چون: «روشنی، من، گل، آب» و «آب» کوشیده است تا جهان آرمانی خود را با نگاهی عرفانی و متفاوت به محیط پیرامون بسازد. در این دست از اشعار سهراب، جهان آرمانی گویی در همین عالم قابل دسترسی است و مخاطب سهراب، با نگاهی متمایز و عادتگریز به طبیعت، میتواند آن را در درون خود شکل دهد؛ اما در اشعار کوتاه سهراب، بهویژه شعرهایی چون «ندای آغاز»، « پشت دریاها»، «واحهای در لحظه» و «نشانی»، گویا جهان آرمانی او مکانی جدا از عالم بیرون است و از این منظر، سهراب آمیزهای از گونههای مختلف عرفان و سمبولیسم فرارونده را در شعرش تجربه کرده است.
شاید سمبولیسم آرمانی سهراب را نتوان به تنهایی در چارچوب جریانی ادبی از عصر پهلوی تعریف کرد؛ اما با در نظر گرفتن ویژگیهای اشعار او و تاثیری که بسیاری از شاعران پس از انقلاب به ویژه در دهه های 60 و 70 از اشعار او پذیرفتهاند، بیهیچ تردیدی می توان سمبولیسم عرفانی او را جریانی مهم در شعر معاصر فارسی دانست.
ویژگیهای سمبولیسم عرفانی سپهری را در چند سطر مرور میکنیم:
-تبلیغ نگاهی متفاوت و عرفانی به هستی و تلاش برای حرکت به سوی جهانی آرمانی.
- توصیف جهانی ذهنی و آرمانی که عمدتا در پشت دریاها و یا در مکانهای اسطورهای قابل مشاهده است.
-فراوانی واژههای نمادین با استفاده از عناصر طبیعت و ابهام قابل توجه در شعر به دلیل نبودن نشانههای قاطع برای دریافت متن و معناکردن استعارهها.
- فراوانی ترکیبهای جدولی و مشابه هم(از نظر ساخت)، با تلفیق طرف عینی و ذهنی، با غلبهی عنصر ذهنی و توجه به حسآمیزی و متناقضنما به شیوهی شاعران هندی(بیدل).
- حضور قابل توجه عناصر طبیعی غیر شهری در اشعار بهویژه توجه خاص به رنگ.
-طول قابل توجه اشعار، ساختار طولی ضعیف شعرها، بلند و کوتاهی قابل توجه سطرها و کمتوجهی به قافیه و موسیقی شعر.
-توجه به تکرار آغازین سطرها در اشعار بلند بهشیوهی فروغ فرخزاد.
- صمیمیت کلام، سادگی واژگان و پرهیز از باستانگرایی.
- تلفیق نشانههای عرفان اسلامی، هندی و بودایی.
"واحهای در لحظه"
به سراغ من اگر میآیید.
پشت هیچستانم.
پشت هیچستان جایی است
پشت هیچستان رگهای هوا، پر قاصدهایی است
که خبر میآرند، از گل واشدهی دورترین بوتهی خاک.
روی شنها هم، نقشهای سم اسبان سواران ظریفی
است که صبح
به سر تپهی معراج شقایق رفتند.
پشت هیچستان، چتر خواهش باز است:
تا نسیم عطشی در بن برگی بدود،
زنگ باران به صدا میآید.
آدم اینجا تنهاست
و در این تنهایی، سایهی نارونی تا ابدیت جاری است.
به سراغ من اگر میآیید،
نرم و آهسته بیایید، مبادا که ترک بردارد
چینی نازک تنهایی من
#سهراب_سپهری
#شعر_معاصر
https://eitaa.com/mmparvizan
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
هدایت شده از کتابخانه سیب نارنجی
در کتابخانه سیب نارنجی میتوانید به نسخههای پیدیاف کتابهای مختلف ادبی دسترسی داشته باشید.
تاریخ ادبیات
ادبیات کهن
ادبیات معاصر
نقد
رمان
داستان
کودک و نوجوان و ...
https://eitaa.com/sibketab
"چکامهی ننگ"
سمفونی بمبها و موشکها نواخته شد
طبل رسوایی به زمین افتاد
خاک بر جهانی که در آن زندگی میکنیم.
بیمارستانی در غزه منهدم شد
هزاران نفر در توحّش قوم برتر جان دادند
خاک بر سر جهانی که در آن زندگی میکنیم.
پدری قطعههای فرزندش را در کیسه به هم میپیوندد؛
برادری کودک، در بیمارستان
شهادتین را به برادرش تلقین میکند.
جناب صدر اعظم خمیازه میکشد.
خاک بر سر جهانی که در آن زندگی میکنیم.
مادری در سرزمین مادری، قبری برای فرزند ندارد
خانههای عمودی،
در لحظهای افقی میشود
و گورهای دستهجمعی: ردیف.
کدخدا، رعایایش را ذبح میکند.
خاک بر سر جهانی که در آن زندگی میکنیم.
در جدال موشکها و کودکها
در توازن دموکراسی رسانه و دلار
چراغها خاموش میشود.
لبها در تشنگی میسوزد
پرزیدنت، عقبعقب به ساعتش نگاه میکند
و گوشهای از جهان گوشوارهی لبهی گوش دیگری میشود
خاک بر سر جهانی که در آن زندگی میکنیم.
[حضرت شاهزاده، در حال ورزش صبحگاهی است]
بیبیسی دلواپس یوزپلنگ ایرانی؛
و هیات داوران "گرمی"
مبهوت از ترانهی "زن و زندگی"؛
سازمان ملل را بهگرمی تشویق میکند
و اسرائیل
"آزادانه"
به کودکان فلسطین درخشش فسفری هدیه میکند؛
چشمان "خاخام"های خام از ذوق میدرخشد
وای بر جهانی که در آن نفس میکشیم
*
تراژدی اسلحه، به پردهی آخر میرسد
در بازی ننگ و جنگ،
پرده پایین میآید
صدای جیغ کودکان در دوردست نمایش گم میشود
در حاشیهی تحلیف، تصنیف موشک نواخته میشود
اسماعیل، اینبار قربان میشود
مجمع عمومی سازمان ملل، بازیگران را بهشدت تشویق میکند
وای بر جهانی که در آن نفس میکشیم
قاتلان سرخپوستها؛
جانیان ویتنام و هیروشیما؛
در یکسو
وارثان هالوی هولوکاست
متجاوزان الجزایر و لیبی
در دیگرسو
نظم جهانی را مدیریت میکنند.
حقّ تو
وتو میشود
جایزهی صلح نوبل
به "سوچی" میرسد
به پاس مبارزه با خشونت:
منهای مسلمانان میانمار
به اسحاق رابین و شیمون پرز
به شکرانهی کشتار صبرا و شتیلا
و به یاسر عرفات
به پاس "خفهخون"
تف بر جهانی که بر آن راه میرویم
...
و در انبوه این خاک
بر این خاک
از خاک
به خاک
...
تنها اندوه یک خاک است که رویای جهان مدرن را غبارآلود کرده است
"فلسطین"
و بغض جاودانهی او
در سکوت و صدا
بیقرار
بیقرار
بیقرار
که تلکَ شقشقه هدرت
و ما قرّت
#محمد_مرادی
#فلسطین
#حقوق_بشر
#تحلیف
https://eitaa.com/mmparvizan
به مناسبت روز جهانی کودک
💢*نشستهای علمی بیستوهشتمین یادروز حافظ*💢
📝با موضوع محوری:
حافظ در گسترهی جغرافیایی ایران
🔖با سخنرانی:
▫️دکتر سعید حسامپور، مدیر مرکز حافظشناسی؛
▫️دکتر منصور رستگارفسایی، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز؛
▫️دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی؛
▫️دکتر علیرضا مظفری، استاد دانشگاه ارومیه؛
▫️دکتر جواد مرتضایی، استاد دانشگاه فردوسی؛
▫️دکتر قدرتالله ضرونی، استاد دانشگاه چمران اهواز؛
▫️دکتر احمد رضیرشتآبادی، استاد دانشگاه گیلان؛
▫️دکتر مجید پویان، استاد دانشگاه یزد.
🗓️زمان: جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳
⏰ساعت ۸:۳۰ صبح
🏢مکان: مرکز اسناد و کتابخانهی ملی فارس، سالن سینما فرهنگ
💠ورود عموم علاقهمندان آزاد است.
⚜️ *روابطعمومی مرکز حافظشناسی*⚜️
"حافظ و سلسلهی تداعیها"
از مهمترین ویژگیهای جاودانگی و مقبولیت حافظ، چنانکه اغلب حافظپژوهان گفتهاند و نوشتهاند؛ چندمعنایی و تاویلپذیری اشعار و بسامد ایهام و ابهام هنری و امکان تداعی معانی گوناگون در ابیات اوست.
کمتر شعری از او را میتوان سراغ گرفت که عاری از این ویژگیها باشد. یکی از کهنترین روایتهای موجود از شعر حافظ، دو غزل از اوست که در جُنگ متطبب* (مورخ ۷۶۳) یعنی در حدود ۳۵ سالگی او نوشته شده است.
در این مجموعه، غزل حافظ با مطلع زیر ثبت شده است؛ نکتهای که نشان میدهد گزینشگران شعر حافظ از زمان حیات او، به این ویژگی اشعارش توجه خواسته یا ناخواسته داشتهاند؛ البته این ویژگی، مولفهی غزل سدهی هشتم است که در شعر خواجه تشخص ویژهای یافته:
دوش در حلقهی ما قصهی گیسوی تو بود
تا دل شب سخنِ سلسلهی موی تو بود
آنچه در همین تکبیت دیده میشود؛ مجموعهای از امکانات تفسیر و تداعی معنی است که بیش از همه حول کلمهی "سلسله" شکل گرفته است. در ادبیات کهن فارسی از قرن ۴، تلقی از سلسله در معنای زنجیر بیش از دیگر معانی نمود دارد و تشبیه زلف به زنجیر، در شعر بسیاری از شاعران دیده میشود.
سلسله (زنجیر) از حلقههایی متعدد ساخته شده و از این جهت، تناسب سلسله و حلقهی ما نیز آشکار میشود و همزمان شاعر، از حلقه در جایگاه "حلقهی زنجیر" و "حلقهی گفتگو یا گروه یا محفل" استفاده کرده است. از این زاویه، "حلقه" با "سلسله" به معنی گروه و مجموعه نیز تناسب مییابد.
اما مفهومی دیگر از سلسله که از قرن ششم در متون فارسی نمود یافته، تلقی از آن در جایگاه "آل و خاندان و سلسلهی حکومتها"ست. طبیعی است که حافظ نیز چنانکه در محافل زمانش از سلسلهخاندانها و حکومتها سخن گفته میشده؛ از عبارت "سخن سلسلهی مو"، به حکومت عاشقانهی زلف معشوق توجه داشته است.
نکتهی دیگر پیوند "قصه" و سلسله در معنی "زنجیرهی روایت" است که به صورت پنهانتر از بیت کشف میشود.
گویا در محفلهای قصهگویی شبانه سخن از سلسلهی زلف معشوق است. در زیر این تناسبها، ترکیب "دلِ شب" نیز از منظر ارتباط با رنگ زلف و حتی شاید مفهوم "زمان در روایت" قابلیت تفسیر داشته باشد.
*پ.ن: دربارهی جُنگ متطبب و زمان کتابت آن با توجه به نوع خط، نظرهایی دیگر میتوان داد که از این مجال خارج است.
#حافظ_خوانی
#تاویل_شعر
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از دبیرخانه جشنواره سراسری دانشجویی شعر باران
📢 تمدید شد
پنجمین جشنواره سراسری دانشجویی شعر باران
⏳ تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه
📚 بخش های جشنواره
۱- بخش زبان فارسی:
شعر(سنتی/نو)
ترانه
سرود
تصنیف
۲-بخش دیگر زبان ها
شعر(انگلیسی/عربی)
ترجمه(از فارسی به انگلیسی و عربی)
📜 موضوعات محوری جشنواره
۱-قرآن و اهل بیت(ع)
۲- آرمان خواهی توحیدی
۳- پایداری اسلامی و استکبارستیزی
۴- شهیدجمهور و شهدای خدمت
۵- مضامین آزاد
موضوع ویژه:
*حضرت شاهچراغ(ع)*
🌐 نشانی اینترنتی جشنواره:
Roytab.ir/sherebaran5
کانال اطلاع رسانی در ایتا
@Shere_baran_festival
📠 ارتباط با دبیرخانه
استان فارس، شهرستان شیراز
بلوار زند- ابتدای خیابان شهید فقیهی-مجتمع شهید فقیهی جهاد دانشگاهی
تلفن:
☎️ ۰۷۱-۳۲۳۰۰۷۱۶
📮نحوه ارسال آثار:
پیام رسان ایتا
۰۹۰۳۸۱۳۵۹۳۹
تارنما
🌐 Roytab.ir/Default/GenerateForm/419
دبیرخانه جشنواره سراسری دانشجویی شعرباران
#پنجمین_جشنواره_سراسری_دانشجویی_شعر_باران
نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار به میزبانی شیراز برگزار می شود
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
🔰جوایز نفرات اول تا سوم در رشته شعر درهرکدام از قالبهای یاد شده، به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان است.
🔰۳ اثر برگزیده بخش شاعران جامعه ایثارگری، جوایزی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان و ۵ اثر برگزیده این بخش، جوایز ۵ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.
♻️آثار رشته داستان :
در قالبهای داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه و طرح رمان پذیرفته میشود.
🔰جوایز برگزیدگان بخش داستان به این شرح خواهد بود:
۳ اثر برگزیده داستان کوتاه: ۱۲ میلیون تومان
۳ اثر برگزیده بخش داستان کوتاه کوتاه: ۷ میلیون تومان
جایزه بخش طرح رمان:
۳ جایزه حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان
سه اثر برگزیده داستان نویسان جامعه ایثارگری هم جوایزی به مبالغ ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
شاعران و داستاننویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی میتوانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی زیر:
isaar.festival@gmail.com
و یا به شماره زیر در پیام رسان ایتا و بله ارسال نمایند.
۰۹۱۷۵۶۴۹۴۶۳
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
به نام هستی بخش
انجمن تخصصی کودک و رسانه
به مناسبت هفته کودک و هفته نوجوان برگزار می کند:
🔻 عنوان وبینارها: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان،
با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی
🔻 موضوع این وبینار: ارتقا تولیدات رسانه ای مکتوب ویژه کودکان ونوجوانان،
با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی در سطح بین المللی
🗣️ دبیر: دکتر معصومه مرادی
استاد دانشگاه
نویسنده و شاعر حوزه کودک
🗣️ کارشناس:دکتر علیرضا سبحانی نسب
مدیر انتشارات جمال
فعال حوزه نشر در سطح بین الملل
🗣️ کارشناس:دکتر مریم جلالی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
نویسنده کتاب کودک و نوجوان
🕗 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳
از ساعت ۲۰ تا ۲۲
🌐 در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
🔸انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv
#کودک #رسانه #کودک_و_رسانه #جشنواره_فیلم_های_کودک_و_نوجوان #هفته_کودک #هفته_نوجوان #کتاب #محصولات_فرهنگی #تولیدات_رسانه_ای_مکتوب #تولیدات_رسانه_ای_کودک #تولیدات_رسانه_ای_مشترک #تولیدات_بین_المللی #نشست_تخصصی #وبینار
جزیرههای تمب
جزیرههای تمب بزرگ و کوچک را در لهجههای جنوب ایران «تمب گپ» و «تمب مار» مینامند. تمب با «تاء» مضموم و «م» و «ب» ساکن به معنی «تپه» و «تل» و «زمین برآمده» به کار رفته است. در زبان دریانوردان بومی این دو جزیره را «تمب گپ» به معنی «تمب بزرگ» و «تمب مار» مینامند. تمب مار را «تمب کوچک»، «تل مار»، «تنب مار»، «طنب کوچک»، «نابیو تنب»، «نبی تنب» نیز خواندهاند.
در سال ۱۸۳۵ میلادی، ۱۲۵۵ هجری قمری که دامنۀ فعالیت دزدان دریایی در کرانههای خلیج فارس به اوج رسیده بود و طرد دزدان دریایی و جلوگیری از اعمال آنها، بهانۀ مداخلات انگلستان در خلیج فارس گردید تا امپراتوری انگلستان بتواند این شاهراه دریایی را در دست خود گیرد، بنابه پیشنهاد حکومت هندوستان کاپیتان هنل انگلیسی، افسر بحریۀ انگلیس که از طرف دریاداری انگلیس عهدهدار امور خلیج فارس بود، یک خط فرضی به موازات ساحل رسم نمود که امتداد آن از جزیرههای بوموسی و سیری میگذشت. بعدها جانشین هنل، به نام ماژور موریسن، با شیوخ و رهبران امارات خلیج فارس مذاکراتی به عمل آورد و خط دیگری برای نشان دادن حدود آبهای ایران و سواحل جنوبی خلیج فارس روی نقشۀ خلیج فارس فرض و وضع نمود که از جزیرۀ سیر ابونعیر و شمال رأس رکن در شمال جزیرۀ قطر تا نزدیکی رأس الزور در کویت میگذشت.
این خط نسبت به خط قبلی که آن هم در جنوب جزیرههای تمب قرار داشت، جنوبیتر بود. این خطوط را خطوط محدودیت نامیدهاند و جزایر تمب و بوموسی در شمال هر دو خط قرار گرفتهاند و بر اساس خطوط فرضی وضعی هر دو مأمور دریاداری انگلستان، در آبهای ایران واقع شدهاند و بنابراین حکومت انگلستان که سالیان دراز مدعی مالکیت جزایر تمب بزرگ و تمب کوچک و بوموسی بوده است، با تأیید حکومت هندوستان، این جزایر را در محدودۀ آبهای ایران میشناخته و در روی نقشه، تأیید کرده است و مالکیت ایران بر این جزایر را بر اساس اصول علمی و سیاسی و تاریخی پذیرفتهاند و مالکیت ایران را تأیید نمودهاند.
در نقشۀ خلیج فارس که از طرف وزارت جنگ انگلیس به سال ۱۸۸۸ میلادی چاپ شده است، جزیرههای تمب بزرگ و تمب مار یا تمب کوچک همراه با جزیرههای «بوموسی» و «سیری» و «فرورو» به رنگ اصلی خاک ایران روی نقشه رنگ شدهاند، اما همین دولت انگلستان در اوائل قرن بیستم و در اولین سالهای بعد از جنگ جهانی اول با کمک نیروی دریایی گشتی خود در آبهای خلیج فارس و اقیانوس هند، مانع از فعالیت مأموران گمرکی و مالیاتی ایران در این جزیرهها گردید و در کتب و مآخذ و اسناد جدید خود آنها را به حکام رأس الخیمه و شارجه متعلق دانست.
در کتاب خطی مفاص اللئالی و منار اللیالی، تألیف محمدعلی سدیدالسلطنۀ کبابی بندرعباسی که به کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران اهدا شده و هماکنون در آن کتابخانه نگهداری میشود، رونوشت سندی به خط و زبان عربی ثبت شده است که پدران و بنی اعمام حکام حالیۀ رأس الخیمه و شارجه به اتفاق عدۀ دیگری از مردمان جزایر تمب و بوموسی و سیری حقانیت ایران را در مالکیت جزایر مذکور تأیید کرده و صریحاً اعلام کردهاند که بعضی از سنوات برای تعلیف احشام خود این جزایر یا بعضی از آنها را برای علفچر مواشی خود از حاکم ایرانی بندر لنگه اجاره مینمودهاند.»
احمد اقتداری
منتخب بیست و یکمین جایزهٔ ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار
[«سرگذشت تاریخی چهار جزیره در خلیج فارس»، احمد اقتداری، یغما، آبان ۱۳۵۶، ش ۳۵۰، ص ۵۰۳-۵۰۴ و فروردین ۱۳۵۷، ش ۳۵۵، ص ۴۶-۴۷]
بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار؛ تعمیم زبان فارسی، تحکیم وحدت ملّی و تمامیت ارضی
@AfsharFoundation
JBA_Volume 15_Issue 3_Pages 25-52 (1).pdf
822.5K
بررسی قصه نخچیران مثنوی و پیکند آن با نبوت عامه
دکتر نجف جوکار
#ادبیات_عرفانی
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
"بهبهانهی آخرین عکس"
با هیبتی عجیب نشسته است روی مبل
مردی که بیرقیب نشسته است روی مبل
این لحظههای آخر یک شیر زخمی است
خونی... ولی نجیب نشسته است روی مبل
این تخت، تخت شاهِ حماسه است هان مترس
با چهرهای مَهیب نشسته است روی مبل
این کوفهی جنونزده شاید جهان ماست
مسلم ولی غریب نشسته است روی مبل
این خانهی خرابه، مگر دشت کربلاست؟
یا وارث حبیب نشسته است روی مبل؟
این عکس: شام آخر عیسی است، شاید او
یکپله تا صلیب... نشسته است روی مبل
یحیی است اینکه کشتهی ننگ "هیرودیا" ست
از داغ پرنصیب نشسته است روی مبل
یک عمر ایستاده در این راه بیقرار
اینبار بیشکیب نشسته است روی مبل
ای توپها به بوسه ببارید بر سرش
یک دشت باغ سیب نشسته است روی مبل
این مرد کیست؟ مستِ نمازِ شکوه و خون:
با هیبتی عجیب نشسته است روی مبل
#حماسه
#خطر
#مرگ_سرخ
#محمد_مرادی
#یحیی_السنوار
هدایت شده از باشگاه کتاب سیب نارنجی
1_14311414653.pdf
4.12M
📚 #معرفی_کتاب خار و میخک
• مولف: شهید یحیی سنوار
رمان «خار و میخک » یحیی السنوار که به زبان عبری در زندانهای اسرائیل نوشته و جدیدا به فارسی ترجمه شده است.
♦️السنوار، به عنوان یک رهبر،فرمانده نظامی، دیپلمات انقلابی، نویسنده و مترجم مسلط به زبان عبری و انگلیسی، بعد از اسارت و جانبازی، در عالیترین شکل حماسی به شهادت رسید، تا گفتمانی جدید را در مقاومت رقم بزند!
به مناسبت اول آبان.
معرفی چند کتاب خوب دربارهٔ تاریخ بیهقی.
کتاب نخست: دیبای زربفت، گزیده و شرح تاریخ بیهقی، به گزینش و شرح دکتر محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی، نشر سخن.
کتاب دوم: از چنین حکایتها، گزیدۀ تاریخ بیهقی، گزینش و شرح دکتر محمد جعفر یاحقی، خوانش و اجرای متن ابوالحسن تهامی، نشر معین.
کتاب سوم: تاریخ بیهقی، تصحیح علیاکبر فیاض، شرح و توضیح دکتر خلیل خطیبرهبر (3 جلدی)، نشر مهتاب.
کتاب چهارم: تاریخ بیهقی، مقدمه، تصحیح، تعلیقات، توضیحات و فهرستها از دکتر محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی (2 جلدی)، نشر سخن
#ایران
#زبان_فارسی
#ادبیات_فارسی
#تاریخ
#فرهنگ
#تاریخ_بیهقی
#نثر
#اول_آبان
#آبان
#کتاب
#معرفی_کتاب
"عشق و درد در شعر قیصر امینپور"
اگر در نگاهی کلی بخواهیم دو مفهوم اصلی اشعار قیصر را معرفی کنیم به "عشق و درد" میرسیم.
در 103 شعر امینپور، میتوان عشق را در جایگاه کلیدیترین محتوا یا واژه دید. مفهوم عشق در ادوار مختلف شاعری او تحولاتی خاص یافته است. این مفهوم ابتدا در کنار ارزشهای انقلابی شعر او در دفترهای «در کوچۀ آفتاب» و «تنفس صبح»، بیشتر در حاشیه است و در بسیاری از اشعار جنگ، کمککنندۀ شاعر برای جذابیت بخشیدن به کلام حماسی یا مرثیههای پایداری اوست.
عرفان این دوره از شاعری او هم بهموازات عشق، راهی برای عروج است و به مفهوم شهادت نزدیکیای خاص دارد. در این دوران، عشق، گونهای مقدس است و در این اشعار بیشتر خود مفهوم عشق مهم است و شاعر چندان اشارهای به معشوق ندارد.
در دفتر آینههای ناگهان دوم، چون اشعار آن در اوج زمان جنگ سروده شده، عشق کمترین حضور را دارد. شیوۀ حضور عشق نیز هنوز بهصورت قبل است. در دفتر اوّل آینههای ناگهان اول، اگرچه حضور عشق پررنگتر شده، چندان چشمگیر نیست و عشق، تنها کمکی برای بیان دردها و حسرتهای شاعر و غمها و اندوههای اوست.
در دو دفتر آخر امینپور، این مفهوم حضوری چشمگیر مییابد؛ بهویژه در گلها همه آفتاب گردانند که بیش از نیمی از دفتر به مفهوم عشق اختصاص داده شده است. در این دفتر، عشق، هویت پایدارانۀ خود را از دست میدهد و بُعدی فردی مییابد. در دفتر آخر هم، عشق پربسامد ترین مفهوم شعر شاعر است. در این دفتر، معشوق حضور خود را بهوضوح نشان میدهد؛ البته در کنار آن، خود مفهوم کلی عشق هم مطرح است. گاه هم شاعر به مفهومهای پیچیدهتر عرفانی در توصیف عشق روی میآورد؛ بااینحال، عشق دیگر زمینۀ پایداری اشعار اولیهی قیصر را از دست داده است.
پس از عشق، مفاهیم درد، حسرت، شکایت و غم، از منظری کلیدیترین و متفاوتترین شعرهای امینپور را تشکیل داده است؛ نوعی بیان احساسی به درد و اندوه که او را با دیگر شاعران انقلاب متفاوت کرده است؛ بهطوری که جدا از حضور پراکندۀ درد و حسرت در شعرهای جنگ و عاشقانه، میتوان 42 شعر امینپور را برگزید که درد در آنها کلیدیترین مفهوم است.
از رباعیهای در کوچۀ آفتاب که در گذریم – که به نوعی درد و حسرت خاص با نگرش پایداری و انقلابی اشاره دارند - باید اوج استفاده از این مفهوم را – چه از منظر محتوا و چه هنری - در شعرهای سالهای آغازین پس از جنگ امینپور دانست. دفتر اوّل آینههای ناگهان، بهویژه با شعرهای دردوارهها (1و2)، مهمترین جلوهگاه این مفهوم در اشعار امینپور است.
قیصر که خود را از بازماندگان میراث جنگ میداند، از یکسو دلتنگ یاران سفر کرده است و از دیگرسو نگران ارزشهایی است که سخت به آنها وابسته بوده است. از نظر او، سالهای پس از جنگ، دوران فراموشی آن ارزشهاست. در دفتر گلها همه آفتاب گردانند هم، درد و حسرت هنوز حضوری چشمگیر دارد؛ اما نوع نگاه امینپور به درد در سرودههای دو دفتر آخر، متفاوت با اشعار دوران جنگ و دهۀ 70 است.
"کتاب منشور دوم/ محمد مرادی"
#قیصر_امین_پور
#شعر_انقلاب
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی
فعالیتهای موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی را در گروهها و کانالهای تخصصی زیر دنبال کنید.
مرکز اطلاع رسانیهای موسسه
https://eitaa.com/sib_naranji
باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibbook
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaghd
خانه تخصصی ادبیات سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
کتابخانه سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibketab
رشد و تربیت کودک با ادبیات. کودکانههای سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
ویرایش و درست نویسی
https://eitaa.com/sibevirayesh
انجمن شعر کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/joinchat/3844669656C2b8186ac99
انجمن ادبی سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranji
انجمن ادبی نوجوانان سیب نارنجی
https://eitaa.com/novjavane
با ما برای تجربه لذتبخش زندگی با ادبیات همراه باشید.
✳️ فرهنگ بیدل
🔻 واژگان، اصطلاحات و ترکیبات شعر بیدل از عوامل دشواری فهم شعر او هستند. البته این قضیه برای همه متون کهن صادق است ولی برای شعر بیدل از آن روی که فرهنگ واژگانی خاصی دارد بیشتر. دلایل این وضعیت را به اختصار چنین میتوان برشمرد:
شعر بیدل به حوزهٔ شرقی زبان فارسی اختصاص دارد و زبان فارسی آن حوزه در آن بیشتر حضور دارد همین سبب میشود که بعضی کلمات به خصوص برای مخاطبان ایرانیِ شعر او مبهم باشند.
بیدل رفتار خاصی با زبان دارد به گونهای که گاه کلمات را در خارج از معنای لغوی آنها به کار میبرد و میشود گفت به آنها توسع معنایی میبخشد به همین لحاظ معنی بعضی از واژگان شعرش را به کمک فرهنگهای لغت هم نمیتوان دریافت کرد.
🔻 به همین سبب همواره ضرورت انتشار فرهنگی از واژگان بیدل احساس میشده است و کتاب «فرهنگ بیدل» یک گام مهم در این مسیر است. پیش از این هم البته کتاب «واژهنامهٔ شعر بیدل» از دکتر اسدالله حبیب منتشر شده است.
🔻 «فرهنگ بیدل» تألیف و تدوین عبدالوهاب فایز است، یکی از بیدلپژوهان پرکار در این سالها که کتابهای متعددی دربارهٔ میرزا عبدالقادر بیدل تألیف یا تدوین کرده است. کتابی است جامع و پرحجم و در دو جلد در قطع وزیری (مجموعاً حدود ۱۰۰۰ صفحه) تدوین شده است. در مجموع حدود ۲۸۰۰ مدخل دارد که ۲۷۰۰ مدخل آن واژگان است و ۱۲۰۰ مدخل ترکیبها. از این نظر شاید تعداد مدخلهای آن پنج برابر کتاب دکتر حبیب باشد.
🔻 مؤلف در مقدمهٔ کتاب به صورت مشروح دربارهٔ خصوصیات این فرهنگ سخن گفته و برای آن برتریهایی نسبت به آثار مشابه برشمرده است. از جمله خصوصیات و بلکه برتریهای این کتاب، این است که همه واژگان و اصطلاحات با شواهدی از شعر و نثر بیدل و آن هم با قید نشانی آنها همراه شدهاند و به این صورت ما نمونههای عینی از کاربرد این واژگان را هم شاهدیم.
🔻 کسانی که دستاندرکار شعر بیدل بودهاند، میدانند که کاری چنین عظیم و پرحجم با توجه به مقدار آثار نثر و نظم بیدل همت و پشتکاری ویژه میطلبد و جناب عبدالوهاب فایز با وجود ناراحتیهای جسمی و در وضعیتی که زیر درمان بوده است، این کار را به سامان رسانده است.
🔻 کیفیت چاپ و صحافی کتاب عالی است. طرح جلد آن کار وحید عباسی است و صفحهآرایی آن هم با خودم بوده است. نمیتوانم از کار خود تعریف خاصی بکنم، جز این که میشود گفت سعی کردم مطالب خوانا و چشمنواز باشند. قضاوت بیشتر دیگر با خوانندگان عزیز.
🔻 من در مورد جنبههای علمی کتاب نمیتوانم در اینجا شرح و توضیح دهم چون برخورد من تا کنون با این کتاب در مقام صفحهآرا بوده است. ولی امیدوارم که در مسیر کارهایی که برای شعر بیدل بر سر دست دارم از این کتاب بهره ببرم و اگر خداوند توفیق دهد یک بررسی و ارزیابی فنی هم از کتاب ارائه کنم، البته در حد دانش و توان خویش. تا آن زمان، همین معرفی را نقداً از من بپذیرید.
🔻 کتاب را انتشارات امیری در کابل منتشر کرده است. در تهران هم در نمایندگی این انتشارات در دسترس است، با این نشانی: تهران؛ خیابان انقلاب، روبهروی دانشگاه، پاساژ فروزنده، طبقهٔ اول، واحد ۴۰۴. تلفن:
+989103224679
و این هم شماره تماس انتشارات در کابل، برای کسب اطلاعات بیشتر
+937444
محمد کاظم کاظمی
نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار به میزبانی شیراز برگزار می شود
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
♻️قالب های رشته شعر:کلاسیک، نو و نیمایی، سرود، ترانه و تصنیف، شعر کودک و نوجوان
🔰جوایز نفرات اول تا سوم در رشته شعر درهرکدام از قالبهای یاد شده، به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان است.
🔰۳ اثر برگزیده بخش شاعران جامعه ایثارگری، جوایزی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان و ۵ اثر برگزیده این بخش، جوایز ۵ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.
📚آثار رشته داستان :
در قالبهای داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه و طرح رمان پذیرفته میشود.
🔰جوایز برگزیدگان بخش داستان به این شرح خواهد بود:
۳ اثر برگزیده داستان کوتاه: ۱۲ میلیون تومان
۳ اثر برگزیده بخش داستان کوتاه کوتاه: ۷ میلیون تومان
🔰جایزه بخش طرح رمان:
۳ جایزه حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان
سه اثر برگزیده داستان نویسان جامعه ایثارگری هم جوایزی به مبالغ ۱۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
ارسال اثر از سه درگاه زیر به صورت فایل word (بدون محدودیت سنی)
🌐نشانی پست الکترونیک دبیرخانه:
isaar.festival@gmail.com
📳از طریق پیام رسان ایتا به آدرس زیر:
@isaarfestivalfars
📱از طریق پیام رسان بله به شماره :
09372903347
🔻
تاریخ
تعداد مُردگانش را رُند میکند
هزار و یک نفر
تبدیل میشود به هزار نفر
گویی آن یک نفر
هرگز وجود نداشته است!
| ویسواوا شیمبورسکا |
مترجم: ملیحه بهارلو
ادبیات لهستان
"نگاهی به مجموعهی ترمه/ نصرت رحمانی"
نصرت رحمانی (۱۳۰۸_ ۱۳۷۹) از شاعران حدفاصل جریان شعر نوقدمایی و شعر نوگرا در روزگار ماست که برخی منتقدان، او را یکی از ده شاعر شاخص جریان شعر پس از نیما میدانند. کوچ، کویر، ترمه، میعاد در لجن و...، برخی از مهمترین آثار اوست که در دهههای سی و چهل منتشر شده است.
مجموعهی ترمه، از آثار متمایز رحمانی است که شاعر در آن کوشیده است پیوندی متعادل بین شعر سنتی و شعر نیمایی برقرار کند؛ تحولی که به مجموعهی مشهور میعاد در لجن منتهی شده است. به مناسبت سالروز شاعر، چند ویژگی اصلی این مجموعه، فارغ از نوع نگاه رایج در نقد اخلاقی، معرفی میشود:
۱_ ترمه، مجموعهای شامل تعدادی چهارپاره، چند غزل، تعدادی شعر نیمایی و چند دوبیتی است که علاقهی شاعر را به هر دو جریان شعر نو و سنتی نشان میدهد.
۲_ در اشعار این مجموعه، چون بسیاری دیگر از دفترهای رحمانی، نگاه پرخاشگر و سیاه و گاه نیستانگارانهی شاعر را میتوان دید. شعر او آمیختهای از جریان شعر رمانتیک انقلابی و شعر نمادگرای سیاه و به گمان برخی منتقدان، شعر موسوم به مرگ است. تعدد تصاویر مربوط به موقعیتهای اجتماعی فرودین و اصرار بر اشاره به مفاهیم مربوط به مرگ، گریه و اندوه و رنگ سیاه اشعار، فضای آثار او را متمایز کرده است.
۳_ به نظر میرسد، رحمانی در چهارپارههایش بیش از همه متاثر از فضای شعری توللی بوده باشد؛ تشابه لحن و تصاویر و اصرار بر تخیل رمانتیک معترض و عصیانگر، از ویژگیهای چهارپارههای او در این دفتر است. البته تمایز او را در انتخاب وزن "مفتعلن فاعلات مفتعلن فع" برای چارپاره را، در تعدادی از این سرودهها میتوان دید.
۴_ نیماییهای او، گاه متاثر از نیما و گاه با اندکی تمایز به شیوهی شاعران دههی سی سروده شده است. شعر بوتیمار از این دفتر، ساحتی شبیه اشعار ققنوس و بیش از آن، مرغ آمین نیما دارد. از تمایزهای موسیقایی در نیماییهای این دفتر، استفادهی متعدد از رکن "مستفعلن" برای بسیاری از شعرهای نیمایی است که از این زاویه، حرکتی نوگرا در شعر نیمایی به شمار میآید.
۵_ در غزلهای رحمانی، فضای نوقدمایی غلبه دارد؛ هرچند در انتخاب ردیفها، نگاه یاسآلود شاعر را در واژهها و افعال متضمن مفاهیم منفی میتوان دید. دوبیتیهای این مجموعه نیز، در حد فاصل فضای شعر محلی و شعر نوقدمایی سروده شده است. موفقترین این کوتاهسرودهها، اشعاری است که در آنها به جسم معشوق یا عشق گناهآلود اشاره شده؛ ویژگیای که با مولفههای شعر دههی ۳۰ سازگاری دارد.
۶_ شاید گزاف نباشد که شعر نصرت رحمانی را شعر گناه و افیون و سیاهی و تباهی و سقوط بنامیم. او در زبانی یکدست و پشت پردهی ترکیبها و تصاویر، بیش از همه جهان اطراف خود را با این مولفهها وصف کرده است. نکتهی قابل تامل، بازتکرار برخی از ویژگیهای شعر او و شاعران شبیه به این جریان در سرودههای دهههای اخیر است؛ نکتهای که میتوان در دفترهای شاعران جوان روزگار، نشانههایی متعدد از آن را جستجو کرد.
#نصرت_رحمانی
#شعر_معاصر
#دکتر_محمد_مرادی
@sibenaranjiadabiat