eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
981 دنبال‌کننده
133 عکس
28 ویدیو
7 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شعر هیأت
علیهاالسلام 🔹شهر دلتنگی🔹 شهر یثرب شده چون غربت زندان مادر شهر دلتنگی و تنهایی و هجران، مادر همه از دین علی، یکسره مرتد شده‌اند شهر، خالی شده از قصۀ ایمان مادر فتنۀ قوم یهود و تب اغوای همه آه آه از قسم محکم شیطان، مادر همۀ شهر یتیم‌اند و فقیرند و اسیر باز هم لطف کن ای سورۀ انسان، مادر بی نبی، امت اسلام یتیم وحی است هم فقیر است و اسیر است و پریشان، مادر پتک سنگین شده این گریۀ تو بر سر شهر چه خبرهاست در این گریۀ پنهان، مادر به سپیدای سحر، ظلمت ما را بکشان ای شب قدر خدا! نور بیفشان مادر صف به صف خیل ملائک به تماشای قنوت خانه‌مان مثل همیشه پُر مهمان مادر تا که از برکت رزقت ببرد میکائیل گوشه‌چشمی کن و دستاس بچرخان مادر بغض تو، بغض نبی، بغض پدر در دلشان آه از این چند نفر روی بگردان مادر راز آن کوچه قرار است بماند پنهان ولی از چشم حسن چهره مپوشان مادر 📝 @ShereHeyat
🎙استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی 🔰 وظیفه اصلی ستایشگر 🔶 من وقتی در اوایل جوانی بودم یادم هست از حاج علی انسانی شنیدم که یک مداح وقتی میخواهد اجرا کند اول باید از خودش بپرسد که من مداح پشت تریبون چه وظیفه ای دارم؟ 🔻این سؤال مهمی است مداح چه وظیفه‌ای دارد؟ بعضی ها میگویند ما باید شعر بخوانیم و مداحی کنیم مردم را به گریه بیندازیم، بعضی ها میگویند باید اهل‌بیت (ع) را معرفی کنیم خود این کلمات هرکدام مسئولیت می آورد وقتی به این سؤال فکر میکردیم به زنجیره ای از سؤالات دیگر می رسیدیم که خود حاج علی آقا مطرح کرد. ▪️۱) آقا چرا بخوانم؟ برای چه باید بخوانم؟ (هدف مداحی را در این سؤال به مافهماند). ▪️۲) برای که بخوانم؟ خود این سؤال نیز دو شاخه دارد؛ برای که بخوانم یعنی برای اهل‌بیت(ع) می خوانم یا برای هوای نفسانی ام؟ یا برای که میخوانم؟ یعنی برای خودم مشخص کنم که مخاطب من کیست؟ 🔸اما پیرامون سؤال اول یعنی مبحث اخلاص بزرگان و علمای اخلاق حرف های زیادی به ما زده‌اند باید از خودمان سؤال دیگری کنیم که چرا روی ما اثر نمی گذارد؟ یعنی واقعاً از خودمان سؤال کنیم چرا عده‌ای از مداحان به سراغ فضاهایی رفتند که اصلا ربطی به مداحی ندارد و به نوعی تجاری سازی مداحی است. شهرت سازی مداحی است. 🆔 @elalhabib_ir
🎙استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی 🔰 وظیفه اصلی ستایشگر 🔶 من وقتی در اوایل جوانی بودم یادم هست از حاج علی انسانی شنیدم که یک مداح وقتی میخواهد اجرا کند اول باید از خودش بپرسد که من مداح پشت تریبون چه وظیفه ای دارم؟ 🔻این سؤال مهمی است مداح چه وظیفه‌ای دارد؟ بعضی ها میگویند ما باید شعر بخوانیم و مداحی کنیم مردم را به گریه بیندازیم، بعضی ها میگویند باید اهل‌بیت (ع) را معرفی کنیم خود این کلمات هرکدام مسئولیت می آورد وقتی به این سؤال فکر میکردیم به زنجیره ای از سؤالات دیگر می رسیدیم که خود حاج علی آقا مطرح کرد. ▪️۱) آقا چرا بخوانم؟ برای چه باید بخوانم؟ (هدف مداحی را در این سؤال به مافهماند). ▪️۲) برای که بخوانم؟ خود این سؤال نیز دو شاخه دارد؛ برای که بخوانم یعنی برای اهل‌بیت(ع) می خوانم یا برای هوای نفسانی ام؟ یا برای که میخوانم؟ یعنی برای خودم مشخص کنم که مخاطب من کیست؟ 🔸اما پیرامون سؤال اول یعنی مبحث اخلاص بزرگان و علمای اخلاق حرف های زیادی به ما زده‌اند باید از خودمان سؤال دیگری کنیم که چرا روی ما اثر نمی گذارد؟ یعنی واقعاً از خودمان سؤال کنیم چرا عده‌ای از مداحان به سراغ فضاهایی رفتند که اصلا ربطی به مداحی ندارد و به نوعی تجاری سازی مداحی است. شهرت سازی مداحی است. 🆔 @elalhabib_ir
از شوق رسیدنت، کما فی‌السابق تقویم زمستان زده‌ام شد عاشق گیسوی تو روی شال سبز افتاده‌است، یلدا وسط بهار؟ جلّ الخالق! دوری تو را بهانه کردن خوب است شکوه ز غم زمانه کردن خوب است از دیده به جای اشک، خون می‌گریم یلداست...انار دانه کردن خوب است ای کاش به سمت ما دری بگشایی دیوار کشیده دورمان، تنهایی ای صبح امید ما زمستانی‌ها! یلدا چه قدَر صبر کند می‌آیی؟
هدایت شده از الی الحبیب
💠 انواع نگرش در مدح اهل‌بیت (ع) در بررسی مدح و شیوه‌های مدیحه‌پردازی در اشعار شاعران از گذشته تا امروز، می‌توان به چهار نوع نگرش دست یافت. 1⃣ مدح ویژگی‌های الهی ائمه معصومین؛ مثلاً «عصمت‌الله» یکی از صفات حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است و مصراع «منم که عصمت‌ا‌للَّه و به ساق عرش، زیورم» مدحی است در معرفی جنبه الهی یا تکوینی ائمه معصومین. بیان این نوع مدح‌ها نشان‌گر تسلط محتوایی شاعر به شخصیت الهی اهل‌بیت است. نمونه‌ها: حدیث قدسی«لولاک» معتبر سندی‌ست که هر چه کرد خدا خلق، از برای تو بود یا: شنیده‌ای که نبی از ملال اوست ملول شنیده‌ای که خدا با رضای اوست رضا شنیده‌ای که برای شفاعت امت رسول، فاطمه را می‌زند به حشر صدا شنیده‌ای که اگر پا به حشر نگذارد برات عفو به دستی نمی‌رسد فردا 2⃣ معرفی و مدح رفتارهای انسانی و الگوبخش اهل‌بیت که قابلیت تکرار و تجربه آن در هر عصر و زمانی وجود دارد. در این نوع اشعار، ضمن روایت رفتار الگوبخش، شاعر به دنبال تحلیل رفتار و نهایتاً معرفت‌افزایی مخاطب است. مثلاً این‌که حضرت زهرای مرضیه(علیهاالسلام) سه شب بی‌قوت و بی‌نان زندگی کردند و به یتیم و فقیر و اسیر طعام بخشیدند. یا موضوع پیراهن‌بخشی حضرت در شب عروسی که به آیه شریفه قرآن کریم عمل فرمودند؛ «لن‌ تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» یعنی لباس برتر و نوِ خودشان را برای اهدا به فقیر انتخاب کردند نه لباس کهنه‌ای را. اشاره هنری و شاعرانه و حسی به این نمونه رفتارها -که در سیره ائمه اطهار نمونه‌های فراوانی سراغ داریم‌- بسیار به شعر شاعر عیار و ارزش می‌بخشد. نمونه‌ها: چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا حریم مدرسه کربلاست دامن او بمیرم آن همه احساس بی‌تعلق را که بار پیرهنی را نمی‌کشد تن او دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد پیام می‌چکد از چلچراغ شیون او و: زهرا كه «اِنَّ اَكرَمَكُم» ترجمان اوست در بندگی به قلّۀ تقوا رسیده است 3⃣ مدح‌های کلی که صبغۀ روشنگری و معرفت‌افزایی در آن کم‌رنگ یا بی‌رنگ است. در این نوع مدیحه‌ها به رسم و سنت شاعران مدیح‌پرداز پیشین به ظواهر شخصیت اهل‌بیت توجه می‌شود: فاطمه دارد رخی که ماه ندارد ماه چو او حسن دل‌بخواه ندارد و یا با دیگر شخصیت‌های الهی و معنوی مقایسه و نهایتاً معرفی می‌شود بی آن‌که رفتارشان جزئی‌نگری و جزئی‌نگاری شود: عیسی بَرَد آرزوی بیماری کاین‌جا به بهانۀ شفا آید یا: موساست عصا به کف شبانت خورشید، گدای آستانت این نوع ابیات، غرورآفرین اما خنثی است و مخاطب را در همان سطح معمولیِ آگاهی نسبی و سطحی نگه می‌دارد. همان‌گونه که ذکر شد، در این نمونه وصف‌ها -‌که نوعی کلی‌گویی و مبهم‌سُرایی است- مخاطب بهره چندانی از معرفت به‌دست نمی‌آورد. 4⃣ مدح ذوقی و استنباطی که بر پایه تحلیل‌های ذوقی (شاعرانه همراه با حُسن تعلیل) و برداشت‌های شخصی شاعر ارائه می‌شود که دو رویۀ سالم و ناسالم همراه با اغراق‌ها یا حتی مبالغه و غلو است! تبیین، تفکیک و ارائه مدیحه‌های سالم و قابل دفاع، از اهداف مهمی است که در گزینش اشعار شاعران پیش‌کسوت در این مجموعه دنبال شده است. برخی نمونه‌های سالم این نمونه اشعار را در این مجموعه خواهید خواند. بهشت روی زمين، خانۀ گِلين تو بود که ناز فضّه خريد و به زر نياز نداشت 📗 (دفتر اول، ص۳۶) ✍🏻 به قلم استاد 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از شعر هیأت
💠 بخشی از خطبۀ (علیهاالسلام) در کوفه «یا اَهلَ الکوفَةِ! سوئَةً لَکُم مالَکُم خَذَلتُم حُسَیناً وَ قَتَلتُموهُ وَ انتَهَبتُم اَموالَهُ وَ وَرِثتُموهُ وَ سَبَبتُم نِسائَهُ وَ بَکَیتُموهُ فُتُّباً لَکُم وَ سُحقاً...» تمام همهمه‌ها غرق در سکوت شدند صدای گریۀ او شهر را تکان می‌داد میان قوم عرب یک نسب‌شناس نبود؟ شکوهِ خطبه، علی را فقط نشان می‌داد نگاه کرد به تسبیح خواهرش زینب که این حماسه به او قدرت بیان می‌داد کلام دختر نهج‌البلاغه نافذ بود و درس مردی و غیرت به کوفیان می‌داد خطاب کرد: «شما تا ابد دو رو بودید، اگر خدا به شما عمر جاودان می‌داد به پاس این همه مدّت که دم تکان دادید خلیفه کاش همان‌قدر استخوان می‌داد در این معامله، کوفی سفیه بود، سفیه! که دین خویش نفهمیده رایگان می‌داد نشسته‌اید سر سفرۀ حرام آن‌قدر که نامه‌های شما نیز بوی نان می‌داد و رودهای روان را بر آن کسی بستید که اذن بارش باران به آسمان می‌داد شما به نام محمّد چقدر می‌کشتید خدا اگر به علی همچنان جوان می‌داد» و کاش خطبۀ او تا همیشه جاری بود و کاش گریه کمی بیشتر امان می‌داد 📝 🌐 shereheyat.ir/node/191@ShereHeyat
از برجسته‌ترین نکاتی که در عرصه شعر آموخته‌ام، یکی این است که: «اگر خواستی دنیایت، گستره و عمق یابد، با شاعر یا با فیلسوف همزبان باش». چند سالی است با دکتر حامد طونی آشنا شده‌ام، که هم فلسفه خوانده و فیلسوف است و هم شاعر. به نظرم «آنات»، مجموعه رباعی‌ها او، مجموعه‌ای از «آن‌»های شاعرانه است و خواندن این کتاب برای همه شاعرانی که به رباعی فکورانه می‌اندیشند، ضرورت دارد. حضور در جلسه تکریم مجموعه شعر او، برای من افتخار است. قرار است، درباره قالب رباعی چند نکته مهم را مطرح کنم، که مصادیق آن همه در شعر دکتر حامد طونی وجود دارد.
هدایت شده از الهه سلطانی
✨ مردن چه معنی می‌دهد؟ ما زنده یادیم در مرگ‌باد دشمنان، ما زنده‌بادیم خورشید و ترس از ابرهای تیره؟ هیهات! در ظلمت شب آیه‌های بامدادیم در مرگ ما شور و نشور زندگانی‌است بر روی خاک مرده، نقشی از معادیم با شاخه‌های سبز فروردین شکفتیم هرگز به هرزاندوه برگی دل ندادیم مثل نسیمی دور مشتاقان بگردیم در معرض خار و خسک‌ها گردبادیم در مکتب «کم من فئه» خیر کثیریم چون غزه بسیاریم و در کرمان زیادیم بستیم مثل لاله سربند شهادت مثل شقایق‌های عاشق، داغ‌زادیم راز شهادت را همه فهمیده‌ایم و ما فاطمه‌زهرای سلطانی‌نژادیم | | ↪️ @elahesoltani
هدایت شده از هادی ملک پور
برای حاج قاسم سلیمانی عزیز ای مرد  اگر چه داغ تو باورپذیر نیست وقت قیامِ خون تو زود است ... دیر نیست خوابیده ای شبیه به دریا پس از خروش اما طنین غرش تو می رسد به گوش آرامشی که ساده به طوفان شود بدل تو قاسمی و مرگ تو احلی من العسل افتاده ای و داغ تو هرچند ساده نیست ماننده تو هنوز کسی ایستاده نیست بر جان دشمنان تو داغ شکست توست بیرق هنوز هم که هنوز است دست توست جانت فدای راه امامی غریب شد پایانِ امتحان تو مثل حبیب شد پایان امتحان تو پایان قصه نیست هر قطره ای ز خونِ تو سیلی مهیب شد این جذبه عاقبت به جنونت کشیده شد شوق رسیدنی که به خونت کشیده شد گوش دل است در عطش آن صدا هنوز ما را رها نکرده صدای تو تا هنوز داغت گذاشت بار  امانت به دوش ما رفتی ولی صدای تو در گوش ما هنوز... گفتی که باید از دل این جاده بگذریم از هرچه روزگار به ما داده بگذریم دلداده آمدیم ، که دلداده بگذریم بی غیریتیم اگر ز غمت ساده بگذریم از داغ سینه آتش سوزان به پا کنیم ما موج خفته ایم که طوفان به پا کنیم دندان فشرده ایم که روزش فرا رسد پرچم به دست منتقم کربلا رسد کی آتش قیام تو خاموش می شود؟ کی خشم انتقام تو خاموش می شود؟ وقتی امید فتح جهان در نگاه ماست پس انتقام خون تو آغاز راه ماست @haadimalekpoor
📣 اطلاعیه مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌کند؛ 🔸فصل جدید سلسله نشست‌های تخصصی ۱۴۰۳ تحلیل هنری و اجتماعی موضوعات و مسائل امروز هیأت 🔰 نشست دوم 🔷 با موضوع: مداحی در میدان بررسی تحلیلی نقش‌آفرینی مداحی در جبهه مقاومت ✳️ دبیر نشست: 💠 کارشناسان: 🔸 مداح اهل بیت علیهم السلام 🔸 مداح اهل بیت علیهم السلام 🔸 کارشناس اجتماعی 🔸 کارشناس ادبی 🔰 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق علیه السلام، تالار آیت الله مهدوی کنی ⏱️ زمان برگزاری: دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۳۰ ✅ جهت حضور از طریق این پیوند اقدام فرمایید. (ویژه برادران) 🔻 ✅ 🌐 ehyaamr.ir 🆔 @ehyamr
هدایت شده از اشعار معصومه شریف
بسم الله الرحمن الرحیم🍃 أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ؟؟🌥 أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَهِ؟؟ 💔 بی تفاوت زنده باشم؟..سنگ باشم بهتر است هیزمِ آواره ای در جنگ باشم بهتر است تا که با یک شعله ام، از سوز سرما کم شود هُرم گرمایم برای کودکی مرهم شود کودکی مثل همانی که در آن تصویر بود فکر من تا صبح، با چشمان او درگیر بود ناله اش !بغضش! صدایش! داشت می لرزید! آه کاش می خندید!می خندید!می خندید! آه قطره های اشک او برگونه هایش یخ زده من دلم آتش گرفت، او دست و پایش یخ زده.. عمق سرما از پسِ این عکس ها معلوم نیست هیچ کس اندازه ی این کودکان مظلوم نیست صفحه گوشی پر از اشک است و این تصویرها شرم بر امثال من بر جمع بی تاثیرها دیشب احساسم تماما شرم بود و شرم بود کودکی یخ زد،اتاق خانه ی ما گرم بود.. . . گریه کردم تا برآنها رحمتی نازل شود آه با این گریه ها شاید فرج حاصل شود @masoome_sharif
هدایت شده از شعر هیأت
دُرج ولایت؛ احادیث منظوم علوی.pdf
761.6K
📗 «دُرج ولایت» (چهل رباعی برگرفته از احادیث امیر بیان حضرت مولا امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه) ✍🏻 @smhroknabadi@ShereHeyat