eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
920 دنبال‌کننده
123 عکس
27 ویدیو
6 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
جـــلســـه مـــاهــــانــــه تــوســل ذاکــــران و شــاعــران اهلبــیــت توسل به امام هادی علیه السلام شعـر خوانی سخنرانی مـداحی جمعه ۱۵ بــهمن ساعت ۱۰ صبــح همراه با اقامه نماز ظهر و عـصر خیابان آذر نرسیده به میدان پـلیس کوچه شماره ۹ پلاک ۲۵ در سمت چپ
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹باقر العلوم🔹 آن مقتدا که هستی دارد قوام از او خورشيد و ماه نور گرفتند وام از او آن پنجمين امام که معصوم هفتم است دارد حريم کعبۀ دين احترام از او دريا شکافِ علم و يقين «باقرالعلوم» ماهی که شرمگين شده بدر تمام از او او باغبان علم و فضيلت شد و به جاست آن گلشنی که يافته فيض مدام از او گل‌های باغ معرفت و بوستان علم دارند رنگ و جلوه‌گری هر کدام از او روشن چراغ دانش و بينش ز نور اوست دارد حياتِ علم و فضیلت دوام از او بطحا شده‌ست باغ بهشت از ولادتش يثرب شده‌ست روضۀ دارالسلام از او در گردش مدار، فروغ اميد را منظومه‌های عشق گرفتند وام از او تا رهنمای خلق شود در ره نجات اول گرفته بود خدا التزام از او قولش هماره قول رسول کريم بود شد جلوۀ حديث نبی مستدام از او اين آفتاب عشق که سوی دمشق رفت گفتی گرفت روشنی روز، شام از او بزم هشام بود به شام و گمان نبود دعوت کند به «سَبق رِمايه» هشام از او هرچند عذر خواست ز پرتاب تير و خواست تا حکم انصراف بگيرد امام از او اما هشام بر سخن خود فشرد پای تير و کمان گرفت امام همام از او تير و کمان گرفت و هدف را نشانه رفت تا ضرب شست بنگرد و اهتمام از او فضل و بزرگواری آن مظهر گذشت راضی نشد که خصم شود تلخ‌کام از او تير نخست چون به هدف کارگر فتاد پروانه يافتند يکايک سهام از او می‌دوخت تير را به دل تير در هدف بود از خدای نصرت و سعی تمام از او آماج تير شد چو هدف شد بر آسمان تجليل بی‌مبالغۀ خاص و عام از او اين است رهبری که به هر لحظه قدسيان در عرش می‌برند به تقديس نام از او همراه اوست عطر شهيدان کربلا خيزد هنوز رايحۀ آن قيام از او «جابر» سلام ختم رُسل را به او رساند با گوش جان شنيد جواب سلام از او از سعی او گرفته صفا، مروه و صفا بر جای مانده حرمت بيت‌الحرام از او از صد هزار بوسۀ خورشيد خوشتر است خال سياه کعبه و يک استلام از او اصحاب معرفت به ادب گرد آمدند باشد که بشنوند حديث و پيام از او گوهرفشان به خدمت او طبع «حِميَری» است شعر «کميت» يافته قدر و مقام از او در ساحل غدير ولايت نشسته‌اند آنان که چون «فُضيل» گرفتند جام از او رو تشنگی بجوی «شفق» گر اميد توست جامی ز حوض کوثر و شرب مدام از او 📝 🌐 shereheyat.ir/node/186@ShereHeyat
جلسه یکصدو هشتاد و ششم دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ساعت ۱۸ الی۲۰ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات
4_5793936072287194093.mp3
32.94M
سلام و عرض تسلیت پیشنهاد می شود، این فایل صوتی را به دقت گوش بدهید. در این گفتار، حجت الاسلام حامد کاشانی، چند نکته و چندین سوال مهم را مطرح می کند؛ سوالات و نکاتی که دغدغه فکری همه اهالی هیئت است. نکات و سوالات: ١.حضرت زینب(س) چگونه با آن همه مصائب، از پا ننشست و در هم نشکست؟ ما تا کجا پای کار خدا و اهل بیت هستیم و آستانه تحمل ما کجاست؟ ٢.جذب در هیأت به چه قیمت؟ آیا خودمان تربیت شده هستیم؟ چه در خود دیده ایم که به دنبال جذب دیگرانیم؟ ٣. چرا گاهی حال دعا و توسل داریم و گاهی بی تفاوت و سرد مزاجیم؟ ۴. جذب اولیه بر اساس احساسات است این شروع درستی است؛ اما کافی نیست. ۵. جوگیرماندن و بعد رهاکردن کار، در حکم درهمان کلاس اول ابتدایی ماندن است! ۶. راه حل: باید از سر معرفت عمل کرد. ٧. در مسیر احساس، راهزن خطرناکی وجود دارد: «دینداری حسی» بر اساس خواسته های دل و سپس «برهان سازی بر اساس مغالطه» ٨. مصداق «قلیل یدوم» باشیم؛ یک عبادت قلیل اما دائمی، بهتر از عبادت جوگیرانه و غیردائمی است. ٩. اثبات شهادت حضرت زهرا(س) دلیل قاطعانه اثبات حقانیت امیرالمومنین(ع) است؛ اما چه الزامی در اثبات شهادت حضرت زینب کبرا(س) است؟ آیا حضرت، نیاز به این عنوان دارد؟ چرا بر اساس احساس، شبهه اجتماعی ایجاد کنیم؟
جلسه یکصدو هشتاد و هفتم دوشنبه ٢اسفند ماه ساعت ۱۸:٣٠ الی۲۰:٣٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات
هندسه شعر ولایی چهار ضلع مهم دارد؛ یکم) تاریخ اسلام، دوم) فرهنگ شیعی: تقویت محبت، دعوت به مودت، موضع گیری عقیدتی در برابر مخالفان، سوم) بیان شاعرانه چهارم) تعامل هنری و فکری با مخاطب عام و خاص. به توفیق الهی و به اقتضای حال و مقام، بنا دارم در برنامه نقد کتاب، براساس محورهای فوق، نکاتی مطرح کنم. ان شاءالله
جلسه ماهانه توسل ذاکران، شاعران نوجوان و جوان «جشن صلوات» (پاس‌داشت اعیاد فرخنده شعبانیه) زمان: جمعه بیستم اسفندماه ١۴٠٠ ساعت ۱۰ صبح (همراه با اقامه نماز ظهر و عصر) مکان: خ شهید دل آذر ک٩ پلاک٢۵ (در سمت چپ)
جلسه ماهانه توسل ذاکران، شاعران نوجوان و جوان «جشن صلوات» (پاس‌داشت اعیاد فرخنده شعبانیه) زمان: جمعه بیستم اسفندماه ١۴٠٠ ساعت ۱۰ صبح (همراه با اقامه نماز ظهر و عصر) مکان: خ شهید دل آذر ک٩ پلاک٢۵ (در سمت چپ)
جلسه یکصدو هشتاد و هشتم (آخرین جلسه سال١۴٠٠) دوشنبه ٢٣اسفند ماه ساعت ۱۸:٣٠ الی۲۰:٣٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات
🔻سید مهدی حسینی در نهمین قسمت برنامه محیا: عدم نقش‌آفرینی نخبگان در هیئت آن را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است نهمین قسمت از برنامه اینترنتی «محیا»، اولین مجله تصویری هیئت، با موضوع «بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های مداحی استدیویی» با حضور حجت الاسلام سیدحسین آقامیری و سیدمهدی حسینی برگزار شد. 👇👇👇 aghigh.ir/000VkB ✅کانال عقیق @ahhigh_ir
عزیزان و نورچشمان سلام‌و‌تبریک زندگی‌حقیقی‌انسان در‌این‌عالم، دوران‌پس‌از‌ظهور امام‌زمان(عج)است. کوتاه‌ترین دعا برای بلندترین آرزو: اللهم‌عجّل‌لولیک‌الفرج... باآرزوی طلوع‌عیدحقیقی.
☀️مجموعه مستند ستایشگران خورشید☀️ ❇️ نگاهی ویژه به زندگانی پیشکسوتان عرصه مدح و ستایشگری آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 🔸دفتر اول: روایتی از زندگی پیرغلام اهل‌بیت(ع)، زنده‌یاد در ۴قسمت 🔹زمان پخش: ۳۱ فروردین تا ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱(مقارن با ایام بافضیلت قدر) ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه سوم سیما 💠 جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
قرآن به سر گرفتنم از سر شروع شد با فرق زخم خورده ی حیدر شروع شد تا آتش محبت مولا به دل شکفت باران لطف های مکرر شروع شد از اشک توبه راه به هر روضه باز شد گفتم علی و روضه اکبر شروع شد گفتم علی، دل و در و دیوار گفت آه همراه آه، روضه مادر شروع شد گفتم علی، شکست دلم، خرد شد دلم یک باغ، داغ لاله‌ی پرپر شروع شد داغ پدر که از سر این خاندان گذشت هی داغ پشت داغ برادر شروع شد دست مرا گرفت خدا، پای روضه‌ها با روضه زندگی من از سر شروع شد گفتم گناه کردم و کارم تمام... نه قدر آمد و ثواب مقدر شروع شد امشب دلم رها شده از هرچه غیر عشق آن دل تمام شد، دل دیگر شروع شد دکترحامداهور
منشق شده ماه از جبین در شب قدر خورشید به خون نشسته بین در شب قدر زخم است به سر گرفته جای قرآن تقدیر علی است این چنین در شب قدر رمضان المبارک ١٣٨١
🔹نماز استقامت🔹 بخوان از چهرۀ طفلانم اینک مشق غربت را بخوان در گوش خاموشان عالم این مصیبت را فلسطینم، صدای رنج انسانم، مرا بشنو که شعر داغ من تا آسمان برده بلاغت را فلسطینم که صبحاصبح با نعش عزیزانم به دوش خستۀ خود میکشانم بار حیرت را کماکان قصۀ من مانده در پستوی خاموشی مبادا از جهان یک شب بگیرد، خواب راحت را بگو شیپورهای شایعه خاموش بنشینند و بشنو از دل آوار، آواز حقیقت را مرا با قامت خونین یارانم، تماشا کن ببینی تا مگر حیرانی صبح قیامت را برای کودکان، لالایی از جنس رجز خواندم که در گهواره فهمیدند معنای شهادت را فلسطینم، سلاحی دارم از آه و نمی‌ترسم نثار جان دشمن میکنم طوفان وحشت را فلسطینم، غم آخرزمانم، قبلۀ اول که زیر تیغ میخوانم نماز استقامت را 📝 🌐 shereheyat.ir/node/1165@ShereHeyat
جلسه یکصدو هشتاد و نهم (اولین جلسه سال١۴٠١) دوشنبه ١٩ اردی بهشت ماه ساعت ١٨الی ٢٠ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه خندان حسینیه سادات
جلسه ۱۹۰ ویژه ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران زمان: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰ محل برگزاری: مصلی بزرگ امام خمینی/ حیاط یاس/ مرکز رویدادها
گاهی یک اثر، بی این که به‌ظاهر چندان با موازین هنر و قوانین اهل فن تطابق داشته باشد، نگاه‌ عموم مردم را به خود خیره می‌کند و مدعیان هنر و ادب و ایضا منتقدان را به این کلنجار وا می‌دارد که: چرا میان آن‌چه جار می زنند و آن‌چه ‌ذائقه مردم می‌طلبد و می‌پسندد، فاصله است؟ و باطن‌داران در این عرصه، به جای عیب‌یابی ازآن اثر مردم‌پسند، به خود می‌آیند و سعی می‌کنند با تراز نیاز مردم، دانش و هنر خود را به‌روز‌رسانی کنند. «» هیچ ارزش هنری نداشته باشد این هنر را داشته که فاصله‌ میان مردم و برخی هنرمندان را نشان بدهد... خدا کند«» ما شاعران و منتقدان مدعی را نیز برانگیزاند.... و خدا کند این فرصت به‌روزرسانی را قدر بدانیم.
شعر خوب به هم هدیه دهیم تقدیم به شهید سرافراز قدم قدم همه‌جا آمدم به دنبالت نبوده‌ام نفسی بی‌خبر از احوالت جهان نبود برای تو عرصۀ پرواز چه آسمان بلندی‌ست وسعت بالت چه سال‌ها که شب قدر در پی‌ام بودی و مستجاب شد آخر دعای امسالت به خون سرخ تو روشن شده‌ست طالع تو درود بر بختت... مرحبا به اقبالت منم؛ شهادت! سودای هر شبت برخیز بیا بیا که منم قبله‌گاه آمالت منم؛ شهادت! رؤیای هر شبت... برخیز بیا بیا که خودم آمدم به دنبالت
(۲) ، یک سرود ساده و مردمی است؛ اما نباید آن را دست کم گرفت؛ هرچند ایرادهای فنی دارد.. در نوشته پیشین، از برخی شاعران و منتقدان گله داشتم؛ که چرا به جای توجه به اقبال عمومی و مردمی، ذره‌بین به دست گرفته، به سراغ عیب‌یابی از آن رفته‌اند... و از آن عزیزان و گرامیان خواستم به دنبال پاسخ به این سؤال باشند که: چرا آثار ما مدعیان شاعری، تناسبی با نیاز مردم ندارد؟ و چرا این اثر، چنین با اقبال عمومی مواجه شده است؟ به نظر می رسد، مهم‌ترین دلیل این اقبال عمومی، ارائه پیام‌هایی است که تاکنون در اشعار مهدوی کم‌تر بدان پرداخته شده است... مضامینی چون: * ادب گفتار در محضر امام، * سنت عهد بستن با امام؛ ( براین سنت در متون ادعیه شیعی، از جمله دعای عهد و زیارت دوم امام حسین علیه‌السلام تأکید شده است.) * حرکت به سمت امام‌؛ * اظهار وفاداری با وجود سن کوچک‌‌؛ * اعلام آمادگی برای یاری از امام؛ * شناخت اسوه‌های مقاومت و شهادت، مثل: میرزا کوچک‌خان و شهید قاسم سلیمانی و الگوگیری از آنان... واقعیت این است که جامعه ما تشنه پیام‌های ناب شیعی و بویژه مهدوی است و بازتاب آن در اشعار ولایی؛ اما بسیاری از شاعران هنوز نتوانسته‌اند این پیام‌ها را در شعر‌شان به زبان و بیانی شاعرانه و مردمی، بازآفرینی کنند. امیدست، شاعران و سرودپردازان به این مهم، بیش از همیشه توجه و عنایت داشته باشند.
(٣) سرود سلام فرمانده و چندنکته پایانی نکته یکم در دو نوشته پیشین، سعی داشتم با احترام به اقبال عمومی و نیز رعایت انصاف، از سرود دفاع کنم. اما این نظرات به مفهوم چشم‌پوشی بر ضعف‌ها و یا نادیده‌گرفتن یا توجیه نقایص آن‌ نیست. لازم است، آثار مقبول عام را با هدف تعالی آن، سخت‌گیرانه و در زمان مناسب، نقد کرد. نکته دوم لازم بود عوامل تهیه این سرود، با نخبگان اجتماعی، فرهنگی و ادبی مشورت می‌کردند؛ تا قبل از فراگیرشدن آن، ضعف‌های ادبی و محتوایی آن شناسایی و رفع گردد. به عنوان مثال، ایراد قافیه در این سرود، اصلا پذیرفتنی نیست. نکته سوم اصولا زیاد دیده‌شدن و تأیید عموم، به معنی برتری اثر و ضرورت انعکاس بیش‌تر آن نیست. اقبال عمومی، نباید اهل هنر و ادب را وسوسه کند و باعث شود آهنگ معرفی و تبلیغ اثرشان، شتابناک گردد. متأسفانه این اثر به این دام و خطرگاه، افتاده است. اجرای سرود در ورزشگاه آزادی، و نیز خبرِ(درست/نادرست؟) وادار‌کردن دانش‌آموزان در خوانش این سرود در مدارس، از دیگر نکات تامل‌برانگیز است؛ که با فروکش‌کردن غلیان احساس عام، می توان به‌راحتی درباره آن گفت‌وگو داشت. نکته چهارم در نقد این سرود، افراط و تفریط‌های فراوانی صورت گرفت؛ از اعتراض به وادار‌کردن بچه‌ها به پلیس‌بازی(!) تا گیردادن به چراییِ کاربرد نام میرزا کوچک‌خان و بهجت و قاسم سلیمانی.. از مقایسه این سرود با سرودهای غربی، تا قیاس آن با ترانه‌های مبتذلی که امروز در ترکیه و جاهای دیگر اجرا می شود،.. منتسب‌کردن سرود به دستگاه حکومتی و اتهام استفاده از رانت پخش همیشگی از صدا و سیما، از دیگر نقدهای محل تأمل و حتی خنده‌دار بود... نکات فوق، از عدم دقت برخی ناقدان در پیام اصلی این سرود خبر می‌داد و غفلت از موازین نقد واقعی... نکته پنجم تکریم این سرود و دفاع از آن نیز با حاشیه‌های فرهنگی همراه بود! دفاع احساسی و خشن برخی علاقه‌مندان در مواجهه با ناقدان و مخالفان(نه دشمنان) بُعد دیگر مواجهه با این سرود بود. گفتنی است، تولید این اثر ملی- آیینی، که حاوی شعارهای حماسی و ولایی بود، بسیاری از ولایت‌مداران را ذوق زده کرد که این، فی‌نفسه قابل دفاع است؛ اما لازم به ذکر است، در دفاع از اثر مورد علاقه باید جوانب مختلف اخلاق و انصاف علمی را در نظر گرفت... نکته‌ای که برخی از آن غفلت داشتند.