اندر ستایش روزمرّگی
در نکوهش روزمرّگی بسیار گفتهاند؛ اما در مرداب دلمردگی، همین روزمرّگی است که شعلۀ نزار زندگی را روشن نگاه میدارد.
گاهی لذت نوشیدن یک فنجان چای، همان جرقه، همان کورسو، همان حبل متینی است که برای ادامهٔ زندهمانی و زندگانی لازم داریم.
#زندگی #سرزندگی
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
میخاط
این اثر نستعلیق شکستهٔ میرزا غلامرضا اصفهانی است، خوشنویس شهیر عهد قاجار.
شعری عامیانه را تحریر کرده که ظاهراً دختربچهها در آن زمان میخواندهاند:
کیچکیچَک تخم کتان
ما بودیم دخترکان
گیس داریم همچو کمان
از کمان باریکتَرَک
از عسل شیرینتَرَک
گیسمان شانه «میخاط»
شانهٔ فیروزه میخاط
حمام سیروزه میخاط
میرزا «میخواد» را «میخاط» تحریر کرده است. نمونهٔ جالبی است از دستکاری دستورخط برای شکستهنویسی.
#هنر #فرهنگ #خوشنویسی #ایران
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
شجاعت
بهمناسبت روز جهانی روبهروشدن با ترسها
شجاعت از آن دسته مفاهیم است که خودش به خودی خود معنای سرراست ندارد و باید برای اِدراکش به مفاهیم متضادش رویآور شویم، همچنانکه قدما هم گفتهاند تعرف الاشیاء باضدادها، یعنی پدیده با ضدش شناخته میشود.
شجاعت یعنی نترسبودن و نترس یعنی کسی که ترس ندارد؛ اما مگر ترسْ بیعلت و بیهوده است؟! مگر میشود بدون آنکه علت ترس را نمود و زدود، آن را نداشت یا خود را از آن بازداشت؟!
ترسْ سازوکار طبیعی و هشدار خودکار ذهن است تا انسان بتواند پیش از گرفتارشدن در مهلکه از آن بگریزد یا هنگام گرفتارآمدن توانَش را برای نجات متمرکز سازد. این احساس، این ترس، از آغاز پیدایش انسان با او بوده است؛ بسیار پیشتر از آنکه انسان بتواند مفهوم ترسنداشتن را در ذهنش تصور کند و برایش واژه بسازد.
حال اگر چنین است، شجاعت چه میشود؟
چنانکه اشاره کردم، ترس در انسان بهصورت غریزی و خودکار درآمده و با هر اندکنشانه و خردهبهانه به کار میافتد. ریشۀ بسیاری از ترسها به همان اوان دوران غارنشینی برمیگردد و بهاقتضای همان دورانْ فعال میگردد؛ اما اکنون که انسانْ شهرنشین شده و اقتضای زندگی تغییر کرده، بسیاری از آن تهدیدات و تمهیدات دوران غارنشینی بیمعنا گشته و خودبهخود آن کهنترسها رنگ غلظت باخته.
اگر شماری از ترسهای همیشگی و درهمتنیده با بقای انسان را استثنا در نظر بگیریم، درمییابیم که انبوهی از ترسهای انسانِ اکنون یا در زمرۀ همان کهنترسهای برآمده و بازمانده از دوران غارنشینی است و امروزه دیگر توجیهی ندارد یا امروزه هم موجه و بجاست، اما میشود با آن درآویخت.
اما... مسئله همین درآویزی و چندوچون آن است. همین چندوچون درآویزی با ترس است که گاهْ شجاعت را به حماقت نزدیک میکند و گهگاه آن را با خود حماقت تاخت میزند. نکته اینجاست که ترس حتی اگر ناموجه باشد، بههرحال بیعلت نیست و اگر انسان این علت را نادیده انگارد و نیازموده و ناسنجیده ترس را نابوده پندارد، آنگاه سخت آسیب میبیند و چهبسا بقای خود را نیز دیر یا زود به خطر میاندازد.
پس چاره چیست؟
ترس از ضعف است و ضعف از ترس. این دو در چرخهای همیک را تمدید و تشدید میکنند. باری باید این چرخه را از نقطۀ ترس شکست و باری از نقطۀ ضعف؛ اما اگر ترس شکنگاهِ این چرخه باشد، باید نخست علتش را جُست، سپس آن علت یا همان ضعف را نابود نمود و تازه آنوقت حصار ترس را از حریم خود زدود.
آز و نیاز مهمترین ضعف است و برنیامدن آن مهمترین ترس انسان. پس انسانِ سراسر آز و سراپا نیاز چگونه میتواند نترسد وقتی در برنیامدن هر نیازش آسیبها بدو میرسد؟! اینجاست که جز وارستگی، گریزراه و گزیرگاهِ دیگری به نظر نمیرسد. وارستگی نیز چونان شجاعت، از همان مفاهیم یکلنگهپای بیمعنایی است که تنها با اضدادش معنا مییابد. وارستگی در مقابل وابستگی است.
وابستگی یعنی اگر آن دلخواهْ موجود و دستیاب بود که هیچ؛ لیک اگر موجود یا دستیاب نبود، آسیب میآید و از پسش ضعف و واپسش ترس، و همین ترس با خودش ضعف میآورد و همان ضعفْ در پیاش آسیب.
اما مگر میشود نیاز نداشت و همهچیز را به خود واگذاشت؟! این محالْ دعوی صوفیان است. آناناند که بود و نبود را یکی میگیرند و نیاز و اَغراض از درون برمیگیرند، و خواه موجود و دستیابْ خواه نابود و نایاب، دست از همهچیز و همهکس میشویند.
وارستگی اما این نیست. وارستگان اگر موعودْ موجود و دستیاب باشد از آن بهره میبرند، ولی طوری به کارش میبرند که برای خود وابستگی به بار نیاورند و در نبود موعودِ خویش آسیب نخورند و در پسش لاجرم زجرِ ضعف به جان نخرند و از پیاش ناگزیر ترس بر دل ننهند.
پس، پیش از میل به شجاعت، نیل به وارستگی لازم میآید، وگرنه نقض غرض میشود و شجاعت به حماقت میگرود.
نویسنده: #معین_پایدار
#تأملات #زندگی #مفاهیم #خودیاری
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
Be Esfehan Roo-joyamusic.mp3
4.11M
تصنیف «به اصفهان رو»
بهمناسبت روز زایندهرود که صدقهسرِ همهچیزدانانِ هیچچیزندان به سترونرود بدل شده است.
خواننده: جلال تاج اصفهانی
آهنگساز: علیاکبر شهنازی
نوازندگان:
تار: جلیل شهناز
نی: حسن کسایی
ویولن: جهانبخش پازوکی
تنبک: جهانگیر بهشتی
این تصنیف را محمدتقی بهار زمانی که در اصفهان تبعید بوده سروده است و آن را به مردم اصفهان تقدیم کرده است.
#ایران #اصفهان #شعر #موسیقی
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
این نتیجهٔ یک پژوهش پیمایشی دربارهٔ وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای دولتی در مقاطع مختلف سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ است.
از دانشجوها پرسیدهاند: «شما در حال حاضر از کدام شبکههای اجتماعی زیر استفاده میکنید؟»
آمارها نشان میدهند که پیامرسانهای ساخت جمهوری اسلامی ایران حتی در مجموع هم نتوانستهاند با تلگرام و واتساپ رقابت کنند.
این در حالی است که پیامرسانهای داخلی، هم فیلتر نیستند، هم مشمول تعرفهٔ اینترنت داخلی میشوند که ارزانتر از تعرفهٔ اینترنت خارجی است.
همین آمار گویای این واقعیت است که سیاستهای انقباضی و نگاه سلبی به پدیدهٔ ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاملاً شکست خورده و نادرست است.
#اینترنت #فناوری #فجازی #ایران
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
پیام آقای مرتضی نادری بهمناسبت روز ملی خوشنویسی
به نام خدای هنرآفرین
هنر خوشنویسی بهحقیقتْ یکی از نابترین و ارزشمندترین هنرهای دنیاست که خاستگاه و آغاز آن از سرزمین هنرپرور ایران بوده، بهنوعی که لطایف و ظرایف این هنر اصیل بر کسی پوشیده نیست و همواره در طول تاریخ و اعصار مختلف مورد توجه اندیشمندان و هنرمندان و عالمان زمان قرار داشته است.
خوشنویسی هنری است که هم جایگاه خاص دارد و هم عام. هم نظر فرهیختگان جامعه را به خود جلب نموده و هم در میان عموم مردم از اهمیت والایی برخوردار است.
اینجانب این روز را به هنرمندان خوشنویس تبریک عرض نموده، از خداوند متعال برای همۀ هنرمندان خوشنویس و علاقهمندان به این هنر اصیل و ناب، آرزوی شایستگیهای فراوان و قدر و منزلت افزون خواهانم.
مرتضی نادری
رئیس ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا
#هنر #فرهنگ #خوشنویسی #ایران
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آلمان، قویترین اقتصاد قارهٔ اروپا
آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۵، بین شوروی و آمریکا و بریتانیا تقسیم شد.
۳۴ سال قبل، آلمان شرقی به آلمان غربی الحاق شد و آلمان متحدی که الآن میبینیم پدید آمد.
آلمان نه جمعیت چین و هند را دارد، نه نفت و گاز روسیه و آمریکا را، نه سابقهٔ استعماری فرانسه و بریتانیا را.
پس چهطور به این جایگاه رسیده است؟
#جهان #آلمان #اقتصاد #تجارت
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
پدیدهٔ خرید اکانتهای پرطرفدار در فضای مجازی توسط گروههای سیاسی
لابد میدانید که میزان تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی در مسائل سیاسی، اگر از شبکههای تلویزیونی بیشتر نباشد، کمتر نیست و این چیزی نیست که از چشم فعالان سیاسی پنهان باشد؛ به همین دلیل، کسانی که برای تأمین منافع سیاسی خودشان اقدام به راهاندازی شبکههای تلویزیونی میکنند، طبیعتاً از سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی نیز غافل نیستند.
ابتداییترین شکل این سرمایهگذاری این است که از طریق راهاندازی صفحههایی با اسمورسم خودشان ایدههای خودشان را تبلیغ میکنند، روشی که البته هیچ ایرادی ندارد.
روش دیگرش این است که صفحههایی با محتویاتِ ظاهراً بیربط به سیاست (مثلاً شعر، و ...) ایجاد میکنند؛ اما در مقاطع حساس سیاسی، آشکار یا نهان، بهسمت تبلیغ ایدهٔ خودشان تغییرِجهت میدهند.
اما روش دیگرش که از ابتدا گمانهزنیهایی دربارهاش وجود داشت و اخیراً اطلاعات بیشتر دربارهاش کسب کردهام، این است که برخی گروههای سیاسی به سراغ صفحههای مختلف (از پرطرفدار تا حتی صفحههای نسبتاً کوچک) میروند و از مدیران صفحهها میخواهند در ازای دریافت پول از جهتگیریهای آنها حمایت کنند.
البته برای این کار ترفندهای متفاوتی دارند؛ برای مثال، صرفاً با پیشنهاد پول پا پیش نمیگذارند، بلکه در کنار آن میکوشند صاحب صفحه را متقاعد کنند که این معامله در راستای آرمانهای صفحهی او نیز هست!
جدا از شنیدهها و گمانهزنیها، واضح است که استفاده از این ترفند بههیچوجه دور از ذهن نیست؛ بنابراین برای جلوگیری از بازی مالی گروههای سیاسی با افکار عمومی، باید دربارهٔ این موضوع به یکدیگر هشدار دهیم.
بهطور خاص، باید حواسمان به صفحههایی باشد که بعضیشان اصلاً رنگوبوی سیاسی نداشتهاند اما بهیکباره به طرفداری از یک گروه خاص روی میآورند.
برای مثال، صفحهای که تا مدتی قبل بر خوانش شعرهای عامهپسند تمرکز داشته و الان لابهلای سطرهایش، ظاهراً فقط برای روشن شدن مفهوم شعر، به ذکر مناقب این یا آن چهرهٔ سیاسی میپردازد.
نویسنده: #مهدی_خسروانی
#رسانه #فجازی #سیاست #نقد
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
کهکشان راه شیری بر فراز دماوند
عکاس: #سعید_افخم
#طبیعت #آسمان #عکاسی #متفرقه
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
حکایتنویس مباش
خواجه عبدالکریم که خادمِ خاصِ شیخ بود، گفت: «روزی درویشی مرا نشانده بود تا از حکایتهای شیخ برای او مینوشتم. کسی بیامد که تو را شیخ میخواند. برَفتم. چون پیشِ شیخ رسیدم، گفت: ’چهکار میکردی؟‘ گفتم: ’درویشی حکایتی چند خواست از آنِ شیخ. مینوشتم.‘ شیخ گفت: ’یا عبدالکریم، حکایتنویس مباش؛ چنان باش که از تو حکایت کنند.‘»
و در این سخن چند فایده است: یکی آنکه شیخ بهفراست بدانست که خواجه عبدالکریم چهکار میکند؛ دوم تأدیبِ او که چهگونه باش؛ سوم آنکه نخواست که حکایتِ کراماتِ او بنویسد و به اطراف برند و مشهور شود؛ چنانکه دعاگوی در اولِ کتاب آورده است که مشایخ کتمانِ حالاتِ خویش کردهاند.
منبع: اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید، از بوسعید ابوالخیر
#ادبیات #فرهنگ #اخلاق #ایران
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
شرایط شرکت در آزمونهای
ابتدایی و دبیری و پرورشی
در سال ۱۴۰۳
🔻رشتههایی که جذب میشوند:
ـــ برای آزمونهای ابتدایی و دبیری
ـــ برای آزمون مربیان پرورشی
🔻شرایط سِـنی
حداکثر ۴۰ سال
این موارد از سن داوطلب کم میشود:
ـــ سابقۀ تدریس در آموزشوپرورش
ـــ تأهل
ـــ داشتن فرزند
🔻حداقل مدرک
لیسانس و بالاتر
یا معادل حوزوی آن (سطوح ۲ و ۳)
مدرک دیپلم و فوقِدیپلم قول نیست.
ـــ جزئیات منابع +کانالVIP
ـــ جواب سؤالات مهم شما
#آزمون #استخدام #معلمی #دبیری
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza