eitaa logo
صبح شهرضا
1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
27 فایل
کانال رسمی پایگاه خبری‌ و فرهنگی «صبح شهرضا» دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سردبیر: معین پایدار ارسال مطلب و تبلیغات: @moeenpaydar
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای احسان یارمحمدی چندی پیش متن استعفای شما را از معاونت فرهنگی‌اجتماعی شهرداری شهرضا خواندم و متأسف شدم؛ اما به‌خاطر کسالت نتوانستم متنی بنویسم و تقدیر و سپاسی از شما به عمل آورم. شوربختانه در شهرستان شهرضا کار فرهنگی بسیار سخت است. عاقلانْ خاموش و سفیهانْ در خروشند. جهلِ مقدسْ فرهیختگان، هنرمندان، بزرگان و نخبگان فرهنگی را منزوی و خانه‌نشین نموده است. آن‌که می‌خواند جغد شوم است و آن‌که در قفس است بلبل محزون. امید است به‌مدد تحولات اخیر، شهرستان شهرضا از «مزارآباد» به درآید و نشاط اجتماعی پدیدار گردد. ارادتمند شما، محمدعلی اباذری پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
جناب آقای فریبرز امیری سرپرست محترم فرمانداری شهرضا سلام و احترام پیش از هر چیز، انتصاب جناب‌عالی به سِمت سرپرستی فرمانداری شهرضا را تبریک می‌گوییم. ما این تغییر تصدی را به فال نیک می‌گیریم و ضمن اعلام حمایت از حضرت‌عالی، برایتان توفیق خدمت روزافزون آرزومندیم؛ اما در ضمن آن، توجهتان را به نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی جلب می‌کنیم: در زمان تصدی فرماندار پیشین، سیاست پیش‌بُرد امور شهری و فرمانداری بر اساس دفع حداکثری و جذب حداقلی بود. در نتیجۀ این روی‌کرد و عمل‌کرد، اعتبار مردمی فرمانداری از میان رفت و نگاه قشر فرهنگی به آن منفی شد که آثار منفی آن را در مدیریت شهری و به‌ویژه در حوزۀ فرهنگ و هنر شاهدیم. اثر منفی و مخرب این مدیریتِ یکّه‌سالارانه و یک‌جانبه‌نگرانه زمانی تشدید شد که با همکاری معدودی از مدیرانِ محکومِ نامحبوب در ادارات کلیدی و مردم‌محور شهرضا همراه گردید. نامۀ اعتراض‌آمیزِ سرگشادۀ آقای محمدعلی اباذری خطاب به فرماندار پیشین و بی‌اعتنایی و عدم پاسخ ایشان، نمود و گواه این مدعاست. پیداست که مردم از این قبیل نگاه‌های محدود و بسته و اقلیت‌زدۀ برخی مسئولان به تنگ آمده‌اند و دیگر نه امیدی برای صبر و انتظار دارند، نه اعتمادی به دستگاه‌ها برای بهبود و تغییر. با توجه به این‌که حضرت‌عالی در مراسم معارفه‌تان اظهار داشتید: «درب فرمانداری به روی تمام مردم باز است و من مربوط به همۀ گروه‌های مردمی هستم»، امیدواریم با تدابیر خردورزانه و عمل‌کرد همه‌جانبه‌نگرانه، جمود و انقباض فکری پیشین را به جریان و انبساط فکری تبدیل سازید و آبرویی را که طوفانِ زمهریر زمستانی با خود از فرمانداری شهرضا برده است، با نسیم گرم بهاری مردم‌مداری، به فرمانداری و مدیریت شهری بازگردانید. با اِکرام و اِحترام مجدد پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» ۱۷ دی ۱۴۰۳ پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
مرکز فرهنگی و فروشگاه «کتاب البرز» با همکاری گروه «آوای چکامهٔ همایون» تقدیم می‌کند: کنسرت موسیقی یاد سرو زمان اجرا: ۴ و ۵ بهمن ۱۴۰۳، از ساعت ۸ شب مکان اجرا: شهرضا، بلوار پاسداران، تالار سرو فروش بلیط اینترنتی: وب‌سایت «تیوال» مراکز فروش حضوری بلیط: ۱. میدان شهدا، ابتدای خیابان شهید بهشتی، پاساژ پردیس، فروشگاه کتاب البرز ۲. خیابان حکیم الهی، فرعی ۲۷، آموزشگاه موسیقی نکیسا پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
گزارش اجرای کنسرت موسیقی تانیش کنسرت موسیقی «تانیش» به‌ سرپرستی و خوانندگی حمید طاهری و هنرمندی انوشیروان هاشمی شبانکاره، عابد رضایی، عذرا کهن دره‌شوری، عوض رضایی، امیرحسین باغستانی، جلیل افشاری ابوالکرلو، شاهرخ سلیمان‌نژاد و اسحاق نادری دره‌شوری در ۲۰ دی ۱۴۰۳، در سالن سینما سرو ادارۀ فرهنگ شهرضا برگزار شد. متن کامل گزارش را از این‌جا بخوانید. پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
فراخوان جذب هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، شاخۀ مرکز آموزش عالی شهرضا، از میان دانش‌آموختگان مقطع دکتری تخصص، در رشته‌های زیر هیئت‌علمی جذب می‌کند: مهندسی مکانیک (همۀ گرایش‌ها، زن/مرد، ۱ نفر) مهندسی کامپیوتر (همۀ گرایش‌ها، زن/مرد، ۱ نفر) مهندسی پزشکی (همۀ گرایش‌ها، زن/مرد، ۱ نفر) متقاضیان می‌توانند از این لینک ثبت‌نام کنند: https://applicant.markazjazb.ir/account/login مهلت ثبت‌نام: ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ برای اطلاعات بیش‌تر، از این دو طریق اقدام کنید: ۱. مراجعه به سایتِ Shr.ui.ac.ir ۲. تماس با شمارۀ ۰۳۱۵۳۳۰۲۴۹۹ (داخلی ۱۱۷) پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
معنای این اصطلاح شهرضایی چیست؟ نون دن‌گیر پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
ازدواج شبهه‌دار ‌ ‌ وقتی ممنوعیتی برای ازدواج وجود داشته باشد ولی آن ازدواج صورت بگیرد، ازدواج باطل است و اگر رابطهٔ زناشویی شکل بگیرد، این رابطه زنا محسوب می‌شود. ازدواج شبهه‌دار به حالتی می‌گوییم که زن و شوهر یا یکی از آن‌ها از باطل‌بودن ازدواج آگاه نباشند. رابطه برای شخصی که از باطل‌بودن ازدواج آگاه است ولی باز هم رابطهٔ زناشویی را برقرار می‌کند «زنا» محسوب می‌شود؛ ولی این رابطه برای شخصِ مقابلِ ناآگاه اصطلاحاً «مباشرت بالشبهه» یعنی رابطهٔ شبهه‌دار است‌. تکلیف فرزندی که ثمرهٔ این رابطه است چیست؟ فرزند برای کسی که به ممنوعیت ازدواج آگاه بوده «ولد الزنا»، یعنی فرزند ناشی از زنا محسوب می‌شود و برای طرف مقابل که از ممنوعیت ازدواج ناآگاه بوده «ولد بالشبهه» قلمداد می‌گردد، یعنی فرزند ناشی از ازدواج شبهه‌دار. نتیجهٔ این تقسیم‌بندی چیست؟ نتیجه تفاوت در توارث و نفقه است. ارث و نفقه از والدی که به ممنوعیت ازدواجش آگاه بوده به فرزندش نمی‌رسد و هم‌چنین از فرزندش به او؛ اما از والدی که به ممنوعیت ازدواجش آگاهی نداشته، ارث و نفقه به فرزنش تعلق می‌گیرد و هم‌چنین از فرزندش به او. نویسنده: کارشناس ارشد حقوق خصوصی پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza
صبح شهرضا
معنای این اصطلاح شهرضایی چیست؟ نون دن‌گیر #فرهنگ #گویش #لهجه #شهرضا پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرض
نون‌دَن‌گیر «نون‌دن‌گیر» یا همان «نون دن‌گیر» اصطلاحی قمشه‌ای است برای اطلاق به وعده‌ای غذایی که صرفاً به‌عنوانِ شکم‌سیرکن مصرف می‌شود؛ همان که در اصطلاحِ عامیانه «ته‌بندی» خوانده می‌شود. اکنون می‌خواهم از قِبلِ این اصطلاح، به دو پدیدۀ زبان‌شناختی بپردازم. نخست آن‌که نون‌دن‌گیر نوعی صفت است، البته اسمی است که صفت شده. مثلاً می‌گویند «اینی که الان داری می‌خوری، نون‌دن‌گیره؟» و منظور این است که «اینی را که الان داری می‌خوری به‌عنوانِ وعدۀ نون‌دن‌گیر داری می‌خوری؟» اما اصلِ این اصطلاح یک عبارت است که در اصل از «اسم + کسرۀ اضافه + صفت» تشکیل شده است، یعنی «نون + ــِ + دن‌گیر». لابد می‌پرسید پس چرا در تلفظ‌های گویشِ قمشه‌ای خبری از کسرۀ اضافه نیست. علت این است که در گویشِ قمشه‌ای اصولاً کسرۀ اضافه تلفظ نمی‌شود و نقشِ کسرۀ اضافه را یک مکثِ کوتاه بازی می‌کند. البته گاه‌گاه در برخی از عبارات، کسرۀ اضافه به‌مانندِ گویشِ اصفهانی با تلفظِ «ای» نمود می‌یابد؛ اما در همان عبارات هم می‌توان صرفاً از همان مکثِ کوتاه بهره گرفت و منظور را با صحت و دقت رساند؛ مثلاً در عبارتِ «ماشینی مشدی‌ممدلی» آوای «ای» پایانیِ واژۀ «ماشینی» در نقشِ کسرۀ اضافه نمود یافته است؛ اما می‌توان به‌جای تلفظِ این «ای»، با یک مکثِ کوتاه همان منظور را با صحت و دقت رساند. برای این‌که موضوع روشن‌تر شود، چند نمونۀ مشابهِ دیگر می‌آورم: کتابْ مَ: کتابِ من غِذاوا مادِرُم: غذاهای مادرم بونه بنی‌اسرائیلی: بهونۀ بنی‌اسرائیلی کاراکاسبی پررونقْ او روزا: کاروکاسبیِ پررونقِ اون روزا سوبو گِلیه: همان سبوی گلِی (توجه: «ــه» در «گلیه» معرفه‌ می‌کند) و اما توضیح پدیدۀ زبان‌شناختیِ دوم با توضیحِ معنای «دن‌گیر». دن‌گیر همان «دَهَن‌گیر» است؛ ولی مگر چه تغییری می‌کند که این‌چنین تلفظ می‌شود؟ در میانِ فرایندهای واجی، فرایندی هست موسوم به «کِشش جبرانی»؛ بدین معنا که یک صامت تلفظ نمی‌شود و در عوضْ معادلِ زمانی که لازم بوده تا آن صامت تلفظ شود، به طولِ تلفظِ مصوتِ قبلش اضافه می‌شود. این فرایند در فارسیِ معیارِ گفتاری هم وجود دارد؛ البته غالباً برای صامت‌های معیّن و محدود. در واژۀ «شعر» که تشکیل شده است از «ش + ــِ + ع + ر»، صامت «ع» تلفظ نمی‌شود و در عوضْ معادلِ زمانی که لازم است تا تلفظ شود، به طولِ تلفظِ مصوتِ «ــِ» اضافه می‌شود؛ بنابراین شعر در فارسیِ معیارِ گفتاری «شِر» تلفظ می‌شود، ولی با کسره‌ای که دوبرابرِ معمول کشیده شده است. در واژۀ «شهر» هم چنین است. در شهر که تشکیل شده است از «ش + ــَ + ه + ر»، صامتِ «ه» تلفظ نمی‌شود و در عوضْ معادلِ زمانی که لازم است تا تلفظ شود، به طولِ تلفظِ مصوت «ــِ» اضافه می‌شود؛ بنابراین شهر در فارسیِ معیارِ گفتاری «شَر» تلفظ می‌شود، ولی با فتحه‌ای که دوبرابرِ معمول کشیده شده است. این فرایندِ واجی در واژۀ «دهن» هم رخ داده و سبب شده است که «ه» حذف شود و معادلِ زمانی که برای تلفظِ آن لازم بوده، به طولِ «ــَ» اضافه گردد؛ از این رو «دهن» در گویشِ قمشه‌ای «دَن» تلفظ می‌شود، ولی با فتحه‌ای دوبرابرِ معمول. نویسنده: پایگاه خبری‌فرهنگی «صبح شهرضا» 🆔 @sobhshahreza