ساخت ایران|حسین مهدیزاده
دوست عزیزم آقای دکتر حمید ابدی، گاهی یادداشت هایی به غرض رویت و چرخش در فضای مجازی می نویسند، اما از
✅یادداشت جناب حمید شب بویی از اساتید خوشفکر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدیِ فتوت در استقبال از یادداشت جناب ابدی
نوع تقریر امیدوارنه در عین حال واقع بینانه از دولت جمهوری اسلامی و بالاخص دولت سیزدهم، توسط برادر ابدی بسیار ستودنی است و قابل اعتناست و باید لب گزید که امروز سم مهلک رویکردهای انقلابی نداشتن این زاویه دید است.
نکته دیگر که به ذهن حقیر میرسد این است که در این تحلیل از یک چیز غفلت شده و توضیح مناسبی برایش صورت نگرفته است و آن عقلانیت دولت هاست.
ما تا جایگاه عاقله و نسبت آن با گفتمان سازی روشن نکنیم، نمیتوانیم تبیین دقیقی از اثر گفتمان در دولت ها داشته باشیم.
گفتمان معرفتی #فراگیر است که تکرار و زمزمه شدنش بیانگر رقم زدن یک اتمسفری است که تمامی مواجهه ها و برساخت ها را جهت داده و عملا میتوان گفت تنفس خارج از آن اتمسفر معنا ندارد.
اینکه احساس کنیم دولت بی گفتمان به معنای این است که او نباید خود را از شریان های اصلی گفتمان سازی به حساب بیاورد، نشان میدهد که در نسبت سنجی گفتمان، عاقله و اذهان مردمی ارتباط واضحی ترسیم نکردیم.
اشاره به گفتمان عدالت و علم شد که این گفتمان را هم دانشجویان بالا اورده اند اما توضیح داده نشد که اساسا دانشجو اگر پیشران و افشانه است، عقلانیت نظری و راهبردی ساخت گفتمان و تشخیص گفتمان متناسب صحنه امروز کجاست؟ توضیح داده نشد که جوهره حرکت گفتمان سازها چیست؟ آیا شریان های عقل عملی جامعه دانشجویان اند یا شریان های اصلی به کنش ها و واکنش هایی متصل است که دانشجو در این ساحت ضریب بالایی پیدا میکند.
باید دقت کرد ساحت عقل عملی جامعه به پدیده ها و صحنه هایی متصل است که آن پدیده ها معنابخشی و تکرارش برای جامعه ذهنیت سازی میکند و از آن به بعد مواجه با پدیده دیگر، معنایی متفاوت از قبل پیدا خواهد کرد.
دولت به معنای یک بازوی اجرایی اگر متصل به عقلانیتی مستقل و انتخاب شده تکیه نداشته باشد یا به گونه ای چینش کند که شکل گیری عاقله برایش میسر نشود یعنی ذهنیت سازی جامعه را هدف نگرفته و اجازه داده در گفتمانی که عقلانیت منفک از او فعال است پدیده ها را معنا بخشی و جهت دهی کند.
این غفلت را نباید امری ساده دید و برایش کف و سوت زد بلکه می بایست تحلیل کرد که چرا جبهه انقلاب این سطح از غفلت را به راحتی پذیرفته؟ آیا اینگونه چشم پوشی ها نشان از یک انفعال عمیق ندارد؟
🆔 @social_theory
عشق بین ایشون و این عروسک کوچک بسیار قدیمی و دیرپاست و هر از چندگاهی در بازی های ایشان در نقشی حاضر می شود.
این دفعه که رفته بودم خونوشون، اومده جلوم ایستاده و بدون اینکه حرف بزنه این را جلوم گرفته!
بهش میگم عمو این چیه اینجور با خنده و سکوت جلوم گرفتی؟
میگه: حاکم #زیست_شهر ه!
😂😂😂
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
دوست عزیزم آقای دکتر حمید ابدی، گاهی یادداشت هایی به غرض رویت و چرخش در فضای مجازی می نویسند، اما از
یادداشت استاد اصغر طاهرزاده
درباره متن اقای دکتر ابدی👇👇👇👇 راز دشواری فهم دولت سیزدهم با سلام. چه اندازه مسرور شدم از مقاله «زنده باد دولت بیگفتان» که جناب آقای دکتر حمید ابدی فرمودند: «آیا از بیگفتمانی دولت سیزدهم میشود استقبال کرد ؟» حقیقتاً اینکه متذکر میشوند دولتهای دارای گفتمان چه اندازه از ذات انقلاب اسلامی فاصله داشتهاند و این بی گفتمانی دولت سیزدهم چه اندازه به ذات انقلاب اسلامی نزدیک است .مرا به یاد این گفته جناب مولوی انداخت که میفرماید گر شوم مشغول اشکال و جواب/ تشنگان را کی توانم داد آب در این مقاله بحث در آن شد که چگونه با نظر به تمنای اصیل انقلاب اسلامی میتوانیم انقلاب اسلامی را در این تاریخ دقیقتر درک کنیم. فرمودند: آیا روایتی از تمنای جامعه ایران در طلیعه گام دوم انقلاب وجود دارد ؟ و در این رابطه بحث آینده ایران و آینده جهان را به هم پیوند دادند، به خصوص که جهان امروز در مورد آینده به تردید افتاده است و از آن طرف دریچهای به سوی دیدن و فهمیدن جهان برای ما ایرانیان باز شده. آری حقیقتا با دولت سیزدهم امکان آنکه جهان را و آینده آن را ورای شیفتگی نسبت به جهان مدرن بنگریم، نکته مهمی است و حقیقتاً ایران در جهان ،یعنی سرنوشت و آینده ایران با سرنوشت و آینده جهان امروز پیوند خورده و به نظر بنده این است آن حضور تاریخی که در دل انقلاب در حال ظهور بود و ما منتظر آن بودیم. این نکته بسیار مهمی است که دولت سیزدهم به جای دنبال کردن یک گفتمان سیاسی به واسطه شخصیت آقای رئیسی ، حامل فرهنگ سیاسی خاصی است و این به عنوان نخستین دولت گام دومبه حساب می آید البته با پیچیدگی مسائل واقعی جمهوری اسلامی. بنده عنوان مقاله آقای دکتر ابدی را « راز دشواری فهم دولت سیزدهم » گذاشتم که در عین بی سر و صدا بودن مبنایی را به میان آورده است که در واقع ذات انقلاب اسلامی در آن نهفته است و به گفته ایشان گفتمانهای تکوینی به جای کفتمان های برساختی نشسته است و این همان چیزی است که جهان آینده از طریق انقلاب اسلامی به آن میاندیشد. 🆔 @social_theory
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
✅ اقتصاد اربعینی!
🔸در انسانشناسی اومانیستی و بر مبنای اصالت لذّت و فایدهگراییِ بنتامی، انسان بهمثابه یک ماشین منفعتطلبِ بیشینهسازِ حسابگر (لذّت-درد) است که حداکثرسازی لذّت و رفاه مادی نشانه رفتار عقلایی اوست.
🔸در اقتصاد سرمایهداری قیمت تمام حرف را در عرضه و تقاضا میزند و حداکثرسازی سود و مطلوبیت مطابق با آن معنا میشود؛ البته «به شرط ثابت بودن سایر شرایط (ceteris paribus)»!.
🔸این تمام آن چیزی است که ادبیات سرمایهداری چند قرن است به خورد دانشجویان و سیاستگذران دنیا میدهد و بر اقتصاد جهان حکومت میکند.
🔹فرهنگ اربعینی قواعد و ساختارهای روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است.
🔹قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفتهاند.
🔹نفع شخصی جای خود را به نفع اجتماعی و ایثار داده است.
🔹در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست.
🔹عرضهکنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمیشوند.
🔹هدف عرضهکننده فقط کسب سود نیست. هدف تقاضاکننده نیز فقط مطلوبیت مادی نیست.
🔹قیمت تمام حرف را نمیزند. یعنی سایر شرایط ثابت نیست؛ بلکه مدخلیت بیشتری دارد!
🔹اقتصاد پیوند با فرهنگ دارد؛ ار نوع توحیدیاش!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
چادر يك #حجاب_آرمانی است كه ارزش سياسی بسيار بالایی دارد. غرب بیدليل با چادر مقابله و مبارزه نمیكند؛ بلكه علت آن اين است كه غرب به اين وسيله با يك اخلاق که همان «اخلاق اسلامی» است در جدال است.
غرب میداند كه اگر نظام ارزشی مردم جهان تغيير كند، آنگاه ابزارهای مديريت او بیتأثير میشود و ديگر نمیتواند به استكبار خود ادامه دهد. به عبارت ديگر، اگر وجدان عمومی بشر ارتقاء يابد و بر پايگاه ديگری مستقر شود، چگونه غرب میتواند مديريت و استكبار خود را ادامه دهد؟
☑️ @AndisheMonir
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
دوست عزیزم آقای دکتر حمید ابدی، گاهی یادداشت هایی به غرض رویت و چرخش در فضای مجازی می نویسند، اما از
📝 نقدی بر یادداشت «زنده باد دولت بی گفتمان»
نوشته دوست عزیزم حجت الاسلام حسین ایزدی، مسئول اندیشکده فکر فردا ارگز کانال خود ایشان
🔹 جناب حمیدآقای ابدی از دوستان فرهیخته و اهل دغدغه هستند که قلم زدن ایشان غنیمت است.
https://eitaa.com/social_theory/1883
درباره یادداشت اخیرشان نکاتی به ذهنم میرسد که احتمالا ناشی از بدفهمی بنده باشد. این یادداشت چند نکته محوری را بیان میکند:
🔹 در شرایط کنونی بی گفتمانی مزیت است. شرایط حاکم بر ایران و جهان آنچنان پیچیده است که کسی سراغ نداریم روایتی از روند تحولات داشته باشد. #دولت_سیزدهم در شرایط روی کار آمده که روایتی از تمنای ایران در گام دوم نداریم. پرسشبرانگیزی آینده امری ملی نیست بلکه امری جهانی است. یعنی دولت سیزدهم در یک وضعیت متفاوت و تاریخی قرار دارد. ایشان از همه این موارد نتیجه میگیرد: «بیگفتمان بودن دولت سیزدهم» امری مطلوب و رجوع به ذات انقلاب اسلامی است.
گمان میکنم خلط های متعددی بین مفاهیم و موضوعات مختلف در یادداشت مذکور رخ داده است.
1⃣ انکار داعیه داری انقلاب اسلامی در دوران پیچ تاریخی
🔻 یادداشت مزبور با تمسک به پیچیده بودن اوضاع ملی و جهانی و ایستار تاریخی ویژه امروز، تلویحا بی گفتمانی امروز را امری مطلوب و بلکه محتوم میداند. آیا این امر اذعان به بدون سخن بودن #انقلاب_اسلامی نیست؟ به بیان دیگر عملا میگوییم انقلاب اسلامی هرچند در گام دوم خود قرار دارد و این عبور از گام اول را ثمره یک اندیشه و رویکرد نو میداند اما در گام دوم دچار #عصر_حیرت است و فقط میکوشد و تلاش میکند.
🔻 این در حالی است که #بیانیه_گام_دوم در حال تولید گفتمانی جدید برای کشور در چهار دهه آتی است. گفتمانی که در آن هم نوع کنش مشخص است، هم کنشگر مشخص است، هم جهت و محتوای کنش روشن است. بیانیه گام دوم به صورت روشن عناصر گفتمانی دولت انقلابی را روشن میکند. این کار نخبگان #جبهه_انقلاب است که بتواند این عناصر را در مقیاس #حکمرانی ترجمه و تبدیل کند. بیانیه گام دوم متکی به سی سال اندیشه تولید شده رهبری انقلاب مملو از حرفهای مستحکم است برای عبور از همین پیچیدگیهای تاریخی.
🔻 هرچند بحرانهای جدید جهانی، پدیدآمدن شرایط جدید سیاسی و اقتصادی و حتی تکنولوژیک و زیست محیطی و تأثیر آن بر ایران و جهان و نوع عملکرد دولت را انکار نمی کنیم اما نباید این پیچیدگیها را به گونه ای تصویر و تفسیر کرد که به توقف و #ایستایی منجر شود.
3⃣ فقدان گفتمان؛ کثرت مطلوبها یا فقدان مطلوب (محرومیت دولت از کارکردهای گفتمان مطلوب)
🔻 باید توجه داشته باشیم گفتمان دارای کارکردهای متنوعی است که وجود آن میتواند ثمرات بی بدیلی را به همراه داشته باشد؛ اجمالا اینکه:
#گفتمان میتواند ظرفیتهای اجتماعی را برانگیزد.
#گفتمان میتواند ظرفیتهای نخبگانی را فعال کند.
#گفتمان میتواند نوعی تمرکز و حوزه اقدام راهبردی ایجاد کند.
گفتمان میتواند عزمهای متفرق و متکثر را به توحد و بکشاند.
گفتمان میتواند ذائقه و #فرهنگ حاکم بر حاکمیت را تغییر دهد.
گفتمان میتواند معیار و #سنجه ارزیابی عملکرد ایجاد کند.
گفتمان میتواند مسیر کلان حرکت یک ملت را تغییر دهد.
🔻 امروز دولت سیزدهم دچار پرکاری است اما پرکاری ای که فاقد محور و جهت واحد است. دولت سیزدهم یک رشد و #تحول_معین را نشانه نگرفته است؛ وقتی دولتی #هدف_کلان و معینی را نشانه نگرفته باشد، بعد از یک دوره کاری نمی تواند یک #تحول_ملی را رقم بزند. از طرفی نمی تواند کارنامه خود را به صورت روشن بیان کند یعنی زبان سخن با جامعه را نیز از دست میدهد. از طرفی جامعه هم نمی داند باید از او چه بخواهد و او را مسئول کدام وضعیت بداند. دولت بی گفتمان، دولتی است که امکان ارزیابی را دشوار میکند. از سوی دیگر این #عزمهای_متفرق و پراکنده هر یک به سویی میکشد.
🔻 همین امر موجب شده است امروز دولت علی رغم همه توفیقات، در حوزههای مختلف از طرح راهبردی، تصمیم کلان و پروژه مشخص محروم است و این فقدان طرح کلان و ایده گفتمانی، فرصتهای کلیدی ای را نابود میکند. اطلاع میدانی از وضعیت اقدامات دولت چنین برداشتی را به وضوح نشان میدهد که توصیف آن نیاز به مجال دیگری دارد.
🔹 نکات دیگری نسبت به این یادداشت باقی است که اگر مجالی بود در فرصت دیگری مورد اشاره قرار خواهد گرفت. از خدای متعال توفیق روزافزون برادران عزیز جبهه انقلاب از جمله برادر ابدی بزرگوار که با قلم و اندیشه خود به رشد جبهه مدد میرسانند، را خواهانم.
#جبهه_انقلاب
#دولت_سیزدهم
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگیر از دلم یه سراغی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امسال اربعین راوی جزئیاتی باشید که اربعینی ها، بوسیله آنها، اربعینی میشوند. فقط به دنبال زیبایی های ظاهر شده نباشیم. جزئیاتی هست که عراقی ها و زائر ها با رعایت انها، این عرصه را متمایز میکنند.
عجیب است که عراقیها خود متوجه نیستند که میتوانند این مدت از سال را به مرور تبدیل به کلیت خرد و کلان زندگی کنند! و شاید این وظیفه ما ایرانی ها باشد، چنانچه همیشه تاریخ، ما نرم افزار دیوان و دولت را با جهان عرضه میکردیم. شاید این وظیفه را به ما سپرده اند
در این یک دقیقه شما را به روایت اربعین دعوت کرده ام
https://eitaa.com/safiranTV
🆔 @social_theory
هدایت شده از حاصلِ جمع
پخش اولین قسمت از پرونده تمدن نوین اسلامی، با حضور حجت الاسلام حسین مهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم
امشب ساعت ۲۲ سیمای آبادان
لینک کانال حاصل جمع
@haselejam_tv
لینک کانال استاد مهدیزاده
@social_theory
لینک پخش زنده شبکه آبادان
https://sepehrtv.ir/frame/t/abadan
لینک کانال شبکه آبادان
@abadan_irib
هدایت شده از محمدامین نخعی
ان شاءالله نیمه شب و فردا در کربلا نایب الزیاره همه اهالی کانال خصوصا جاماندگان عزیزی هستم که واقعا دل و جانشان زائر کربلا بود.
باور کنید این باب زیارت و توسلی که در زمان ما باز شده است در گذشته فقط مخصوص انبیاء و اولیای خاص بوده است و مردم معمولی امکان این توفیق عظیم را نداشتند
این منتی است که اهل بیت برما نهاده اند و تا ابد شرمنده آنها هستیم 🙏
ابد ولله ما ننسی حسینا
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
اربعین؛ فناوری پیشرفت عراق
🔺 عراق در ابتدای دوره سازندگی خود قرار دارد. این کشور هرچند به اندازه ما کارخانه و بزرگراه و سد و پل ندارد، اما یک فناوری اجتماعی خارقالعاده در دسترس دارد که میتواند همان را زیربنای سازندگی خود قرار دهد: مردمیشدن اداره امور!
🔺اگر این حجم از زائر (به اصطلاح گردشگر) میخواست در یک بازه زمانی کم و در یک جغرافیای محدود، در هر کشور توسعهیافتهای وارد شود، میلیاردها دلار سرمایهگذاری و صدها هتل و ده ها شرکت مدیریت تور لازم داشت.
اما این حماسه جهانی را مردم عراق با همان چادرها و موکبهای دستساز خودشان دارند به بهترین نحو انجام میدهند. این پیشرفت نیست؟!
🔺اگر این مهندسی خودبنیاد عظیم مردمی که حول بنیادیترین ارزشها شکل گرفته، به عرصههای اجتماعی دیگر و بویژه سازندگی سرریز کند، فتحالفتوح تشیع رخ خواهد داد.
عراق باید پیشرفت خود را از همین زیربنای محقق بدست بگیرد؛ و مبادا این سازه اجتماعی ناب را با سازه بتنی(!) سازمانهای دیوانسالار و شرکتهای رانتمدار جابجا کند.
🔺سازه اجتماعی اربعین، برخاسته از هرچه باشد، چه عشیره چه هیئات و چه مواکب، قابلیت تعمیم و تعمیق و تسری به سایر امور اجتماعی که نیازمند تحقق فرمول همهباهم هست را دارد.
🔺فناوری اربعین، بسیط نخواهد ماند؛ و همچون ذات هر فناوری، چرخه رشد خود را طی خواهد کرد. و بیش از پیش، شاهد نوآوریهای پیاپی، چه تدریجی و چه رادیکال، چه از میدان و چه از ستاد، خواهیم بود.
🔺نقش ایران و ایرانیها در مواجهه حکمرانانه با این فناوری اجتماعی نوظهور، نیز قابل اغماض نیست که بعدا خواهم پرداخت.
@dr_izadkhah
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
اربعین؛ فناوری پیشرفت عراق 🔺 عراق در ابتدای دوره سازندگی خود قرار دارد. این کشور هرچند به اندازه ما
از دیروز در طریق هستم و از قضا بیش از هر چیز ذهنم درگیر مفهوم ترقی و پروگرِس است. دوست دارم وقتی برگشتم، از یک پروگرس جدید بنویسم.
کوفه پایتخت آینده جهان است و بطور واضحی و با سرعتی عجیب در حال طی کردن راه به سوی آینده خود است. نکته مهم این است که مردمی که باید ام القرای همه جهان آینده باشند، یک گام از همه ما دنبال کنندگان جهان آینده جلوتر هستند: آنها در حال تجربه وجه طبیعی پیشرفت هستند و ما که هنوز طبیعتِ پیشرفت را پیدا نکرده ایم، در نفرین صناعتِ بی طبیعت دست و پا میزنیم و انها بدون نگرانی از آغاز نشدن وجه صناعی پیشرفت، با دردی بسیار کمتر از ما، روزگار میگذرانند!
ما ایرانی ها، همه تاریخ تمدن بشر، بزرگترین و معروف ترین نظریه پردازان دولت و سیاست و تدبیر و دیوان بوده ایم، الان شاید تکلیف ما این است که نقش خودمان را ایفا کنیم و این پروگرس و ترقی جدید راصورت بندی و قابل تعمیم به دیگر قُراء کنیم....
ان شا الله برگشتم خواهم نوشت...
🆔 @social_theory
هدایت شده از شبکه آبادان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ برنامه حاصل جمع
⁉️ موضوع برنامه :( تمدن اسلامی) اولین قسمت
🎙 اجرا ؛حسن هربان
💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی
🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲
🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳
🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸
📺 از شبکه آبادان
#فضای_مجازی_شبکه_آبادان
eitaa.com/abadan_irib
eitaa.com/haselejam_tv
@ABADAN_IRIB
یا نفس من بعد الحسین هونی...
حقیقتا با قتل تو ما را کشتند و به حب تو در حال حیات مجدد هستیم...
🆔 @social_theory
هدایت شده از خانهمصلحــان
📌نگاه عمیق و راهبردی پنجاه سال پیش رهبر انقلاب دربارۀ کنگره جهانی اربعین
🔰رهبر اربعینی
🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند... اما یک روح در این کالبد متفرق...در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح... یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود... فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند... اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه علیهم السلام.
🔹...وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است...اینها شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔹بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است...
🗓بیانات مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام | مشهد
۱۳۵۲/۱۲/۲۴
با " #خانه_مصلحــان" همراه باشید:
| @khaneMoslehan |
🌀 قبلهشدن کربلا!
🖋 #استاد_جعفر_ناصری
🔸 خدا آسید کاظم قزوینی را رحمت کند، از منبریهای خوب و محقق و فاضل بود. یک وقتی با هم نشسته بودیم، فرمود: من از شیخ اسد حیدر _صاحب کتاب الامام الصادق و المذاهب الاربعه_ شنیدم که میگفت: من روایتش را دیدهام که در آخرالزمان، کربلا قبله میشود. من نمیدانم این روایت یعنی چه؟
✅ امروز در فکرش بودم که خدا رحمت کند مرحوم سید کاظم قزوینی را، بلند شود و ببیند که چگونه واقعا کربلا قبله شده است.
✅ کجای عالم این جمعیت، این قلوب و این نفوس، متوجه یک مکان، یک فضا و یک منظومه فکری میشود؟
💠 فصل اربعین است. خدا نصیب کند -ان شاء الله- همهمان بتوانیم به زیارت آقایمان مشرف شویم و پای ما بنویسند.
#اربعین
#درس_اخلاق
═✧❁🏴❁✧═
═✧❁🏴❁✧═
هدایت شده از تلک الایام
#طریقیت_یا_موضوعیت
یک
زهیر چهل و چهار ساله است.
نوجوان که بوده با پدرش شبانه مشعل به دست و مخفیانه از راه نخلستان راه می افتادند، به طرف مخفی گاهی که میزبان قبلی، زوار اربعین را تا آنجا رسانده بود.
زوار را همان شبانه تا منزل خودشان می آوردند و پذیرایی می کردند تا دوباره شب بشود.
شب که می شد زوار را دوباره از راه نخلستان تا شط می بردند.
آنجا زوار را سوار قایق می کردند و در تاریکی به آن طرف شط می رساندند و تحویل میزبان بعدی می دادند.
بعد از چند سال حالا به قدری که بتوانیم برای هم خاطره تعریف کنیم زبان هم را یاد گرفته ایم.
حالا زهیر از خاطراتش می گوید.
از اینکه توی همان سالها دو بار گیر بعثی ها افتادند.
یک بار بعثی ها او و پدرش را تا حد مرگ کتک می زنند.
یک بار هم دستگیر می شوند و وسط راه مدد امام حسین فراری شان می دهد.
زهیر می گوید خانه ی ما فقط همین ساختمان پشتی بود که الان محل پذیرایی خانم هاست.
می گوید این زمین لب جاده را با زحمت زیادی توانستیم بخریم که زائرهای بیشتری را به خانه بیاوریم.
::
دلم می خواهد زودتر صبح بشود که اینها را برای خانمم تعریف کنم.
هنوز یکی دو ساعت به اذان صبح مانده که خانم پیامک می دهد بیداری؟
می گویم بله
می گوید می توانی یک دقیقه بیایی پشت در؟
از کوچه کناری به طرف ساختمان پشتی می روم.
از لای در منتظر رسیدن من است.
می گوید خواب دیدم...
گوشه ی همین حیاط یک حوض پر آب بود
حوض انگار به یک چشمه یا آبراه وصل بود.
چشمه ای که می رسید به کربلا
زائر ها یکی یکی لب حوض می آمدند و می پریدند توی آب.
همین که می پریدند انگار ماهی می شدند و شناکنان می رفتند تا حرم امام حسین
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
ناسرکوبگری تمدن، زندگی و اربعین
✍مریم منصوری
نوربرت الیاس آنگاه که "فرآیند متمدنشدن" را مینگاشت، کوشید تا نشان دهد در چه سیری، انسان، تحت فرآیندهای منضبط و با رویکردی سرکوبگرانه به بدن و با درونیشدن آداب این انضباط، متمدن شد. یکی از سلوکهای ویژهی این فرآیند، در غذاست.
مقولهی غذا در اربعین، جای پژوهشهای مفصل تمدنی دارد.
اینکه اربعین، نه تنها در ابعاد مجرد و روحمندش، کشش تمدنی دارد، که ابعاد بدنمندش ازجمله مقوله "غذا" نیز محلی از الگویابی تمدنی متفاوت با آنچه تا کنون بوده، را داراست.
با وجودیکه مناسک پیادهروی اربعین به مناسبت بزرگترین سوگ جهان اسلام انجام میشود، اما این موضوع باعث نمیشود تا در طعام و اطعام زهد مسیحیگونه ترویج شود.
اکرام و اعزاز عزادارن، گوی سبقتی است که ملیتهای مختلف،با تکثر فرهنگی خود ذیل تمدن حسینی، بخشی از آن را در اطعام عزادارن به نمایش میگذارند.
جای الیاس خالیست تا ببیند، امکان تحقق تمدنی هم هست که انسانی بسازد که فردیشدن را در عین تمایز، تا حد ممکن کمرنگ ساخته و ناسرکوبگرانه، به بدن نیز زندگی میبخشد!
@azmanegasht
1⃣
همه می دانستند که با دنیا میانه خوبی ندارد، اما در این دنیا تجدید دیدار با سرور زنان بهشتی را بسیار دوست می داشت:
-السلام علیک یا بنت رسول الله
-و علیک السلام یا ابالحسن و یا امیرالمؤمنین
-فاطمه! بوی خوشی از نزد تو می آید؛ مثل اینکه بوی برادر من است.
کمی بعد در کنار صاحب آن رایحه و دو ریحانه اش، لحظات خوش عمرش را تحت الکساء می گذراند...
2⃣
امروز صاحب آن بوی خوش را بر سینه خود تکیه داده است؛ فرصتی ست که دیگر تکرار نمی شود؛ آرام غسل می دهد و به قربان برادرش می رود و آن بوی خوش را تا همیشه به یاد می سپارد:
لما غسل النبيّ «صلى اللّه عليه و آله» عليّ «عليه السلام» أسنده على صدره، و عليه قمصيه يدلكه به من ورائه، و لا يفضي بيده إلى رسول اللّه «صلى اللّه عليه و آله»، و يقول: بأبي و أمي، ما أطيبك حيا و ميتا.
3⃣
روز های خوش خانه وحی گذشته است و اهل این دنیای بی وفا، با بی وفایی خود خوشند و جواب سلام آن آقای بهشتی را نمی دهند؛ اما هنوز صدای آن یار باوفا شنیده می شود:
- وعلیک السلام یا ابالحسن و یا امیرالمومنین
ما هیئتی ها چند ماه دیگر باز مشکی می پوشیم؛ اینبار برای زائر نیمه شب قبرستانی بی نشان که با گریه زمزمه می کند:
ما لی وقفت علی القبور مسلماً
قبر الحبیب فلم یرد جوابی
📝 احمد بیاتانی
https://eitaa.com/joojesheykh
🆔 @social_theory
هدایت شده از شعر هیأت
💠 #امام_حسن_مجتبی (علیهالسلام)
«اَلْإِعْطَاءُ قَبْلَ السُّؤَالِ، مِنْ أَكْبَرِ السُّؤْدَدِ»
بخشش قبل از تقاضا، از بزرگترین آقاییهاست.
📗 نزهة الناظر، ص۷۱؛ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۱۳
🔹بزرگترین آقاییها🔹
میجویی اگر رسم جوانمردان را
بشنو ز امام، سیرت آنان را
بیخواهش و دستطلبی بخشش کن
تقدیم زمین تشنه کن باران را
📝 #حسین_ابراهیمی
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از شعر هیأت
خورشید به قدر غم تو سوزان نیست
این قصّۀ جانگداز را پایان نیست
پای تو دو ماه، عاشقی کرده دلم
دل کندن از این کتیبهها آسان نیست
📝 #سیدعلیرضا_شفیعی
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از 🇱🇧 ابنسبیل|محسن آقایی 🇮🇷
طرح فوق تصور خانه طراحان انقلاب اسلامی در نقد رژیم سفاک بانکی
دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) تهران
بیش باد!
این طرح به نام خانه طراحان می آید.
تشکر صمیمانه از خانه طراحان و آرزوی ثبات قدم و عدم عقب نشینی.
@aghaeimohsen
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔸دورهی آموزشی- کارگاهی مدرسه فکرت
🔰با موضوع «آشنایی با ژورنالیسم علوم انسانی» - پائیز ۱۴۰۲
حضوری- همراه با تخفیفهای ویژه
🔸سرفصلهای آموزشی:
آشنایی با علوم اجتماعی - آشنایی با تمدن و فلسفهی غرب و اسلامی- روششناسی علوم اسلامی
🔸سرفصلهای کارگاهی ژورنالیسم
آشنایی با مبانی ژورنالیسم- بررسی مجلات ژورنالیستی حوزه اندیشه و علوم انسانی- کارگاه و گعدهی یادداشت نویسی تخصصی - بررسی فیلمهای سینمایی ترند جهانی
🔖قیمت دوره: 400 هزارتومان
🔺توجه: محتوای آفلاین دوره پس از اتمام دوره، در فروشگاه مدرسه فکرت اختیار عموم قرار میگیرد.
↙️ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید:
@madrese_fekrat
جهت استفاده از تخفیف دوره ژورنالیسم علوم انسانی کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مِنّا | سید حمید طباطبائی
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
... در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطهای است عمیقتر از #احساسات و حتی عمیقتر از #عقلانیت جامعه؛ یعنی #فرهنگ یا همان لایههای عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی.
وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ میآفرینند، کمتر در خطر #تحریف اند چون #راوی فرهنگ و حوادث فرهنگی، #مردم هستند و تحریف از #غیرمردمی ترین رفتارهاست.
و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر میگذارند، کمتر در خطر #فراموشی هستند، چون فراموشی آسیب #مفاهیم است.
⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در #روایت_مردم آشکار میشود و هرچه میگذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود میکند.
#عاشورا، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، #فرهنگسازی کرده و نه تحریف و نه فراموش میشود، بلکه بیشتر و دقیقتر دیده میشود.
پینوشتها:
🗓 #سالگرد_اغتشاشات به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثهای که اغتشاشگران برای موجسواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگساز تاریخی؟
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/42