eitaa logo
به سوی سماء
955 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
483 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عقل منور
010 manzoomeh-souri.mp3
10.26M
(ج۱۰: خطبه مصنف) [ضرورت بحث عقلی در موضوع‌های اعتقادی] @aqlemonavar
عجب این که بعضی منتحلین به اسلام در اطلاق وجود و موجود بر حق تعالی مطلقا انکار دارند که این الفاظ از کجا برخاسته است؛ و این برهان الموحدین امیرالمؤمنین حضرت وصی علیه السلام است که می‌فرماید: «الدّال علی قدمه بحدوث خلقه و بحدوث خلقه علی وجوده» (خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه) و نیز فرمود: «فهو الذی تشهّد له اعلام الوجود علی اقرار قلب ذی الجحود» (خطبه ۴۹ نهج البلاغه) و نیز فرمود: «کائن لا عن حدث، موجود لا عن عدم» (خطبه اول نهج البلاغه) (وحدت از دیدگاه عارف و حکیم) @sooyesama
علیک بتودد المومنین فانهم کجسد واحد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالحمی. بر تو باد به دوستی مومنان؛ زیرا مومنان مانند پیکری واحدند، هنگامی‌که عضوی از بدن [از دردی] شکایت کند اعضای دیگر با تب، با او هم‌یاری می‌کنند. (کتاب الوصیه) @sooyesama
مرحوم جهانگيرخان قشقایی: برای تحصيل [حکمت و عرفان] خدمت علامه مرحوم میرزا محمدرضا قمشه‌ای به تهران آمدم. ديدم هيچ جنبه علمایی ندارد و به کرباس فروشان می‌ماند، اما در حال جذبه، از خدمتش طلب درس کردم، فرمود: فردا به خرابات آی! خرابات محلی بود بيرون خندق، و درويشی در آن قهوه‌خانه‌ای داشت که محل تردد اهل ذوق بود. فردا به آن‌جا رفتم و ديدم در خلوت‌گاهی بر حصير نشسته. کتاب اسفار ملاصدرا را گشودم، ولی استاد آن‌را از سينه برخواند و چنان تحقيقی [تبیین عالی] کرد که مرا به وجد آورد و از خود بی‌خود شدم و نمانده بود ديوانه شوم. استاد، آن حالت من دريافت و این مصرع مولوی را فرمود: قوّت می، بشکند ابريق را. (تاريخ حکما و عرفای متأخر) @sooyesama
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاه خاخام‌های صهیونیست درباره حیوان‌بودن مردم جهان @sooyesama
اگر قلب به کلی از دل‌بستگی‌ها پاک شد، حتی از توجه به حق تعالی با باوری خاص، و یا پناه بردن به او به اسمی ویژه، در این صورت تجلی به حسب احدیتِ جمع ذاتی، تجلی می‌کند و خورشید ذات بر حقیقت قلب می‌تابد. (مصباح الانس، ص۶۷۱) @sooyesama
این کلمه علیا در روز چهارشنبه ۱۴ ذی‌القعده ۱۴۲۷ = ۱۵ آذر ۱۳۸۵ گفته آمد: الهی شکرت که حَسَنت مرزوق به نعمت توحید صمدی: «یا هو یا من لا هو إلّا هو» شده است. به تفسیر عظیم الشأن مجمع البیان جناب طبرسی (ره) در تفسیر سوره مبارکه اخلاص رجوع بفرمایید که «کل الصید فی جوف الفرأ» (هزار و یک کلمه، کلمه ۸۷۱) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر مومنان (ع): اَلدُّنْيَا خُلِقَتْ لِغَيْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا دنيا براى چیز دیگری [آخرت] آفريده شده، نه براى خودش. (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۳) @sooyesama