دو گونه قیامت داریم: ۱. قیامت زمانی که در انتهای هر دوره آفرینش، تغییراتی در نظام کیهانی روی میدهد و آن دوره پایان مییابد.
۲. قیامت حقیقی که عبارت است از دمیدن صور موت و حیات؛ با نغمه مرگ استقلال موهوم اشیاء گرفته میشود و با نغمه زندگی جنبه آیه بودن و اسم بودن آنها آشکار میگردد؛ «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام».
آنگاه اشیاء چهره جدیدی مییابند و حقیقت نمودی آنها پدیدار میشود؛ «یوم تبدل الارض غیر الارض و برزو لله الواحد القهار».
آنچه حقیقت دارد و خداوند آنرا خلق کرده است همین وجه الهی اشیاء است که در قیامت آشکار میشود.
اساساً خداوند قیامت خلق کرده است و دنیا (اشیاء مستقل از خداوند) از نگرش نادرست ما زاییده میشود.
چنانکه صورت آیینه حقیقت دومی در کنار شخص اصلی نیست. بلکه تنها نمودار و نمایش اوست. صورت آیینه از نخست اینگونه (فانی و غیر مستقل) خلق میشود.
اینگونه نیست که صورت آیینه ابتدا تحققی مستقل دارد و سپس شخص اصلی آنرا نابود و فانی میکند. اساساً این صورت، پهن نشده تا برچیده گردد. بلکه از ابتدا برچیده شده، پهن شده است.
همینطور عالم که نشانه و نمایشگر خداوند است، از نخست فانی خلق شده است. اساساً هویت ظهور را همین فنا و نمایش تشکیل میدهد. البته آدم در انتهای سیر خود، این حقیقت را مییابد.
بنابراین قیامت (فنای اشیاء و بقای وجه الهی) یک حقیقت پایدار است که آدمی در انتهای سلوک خویش آنرا مییابد.
#استاد_محمود_امامی
(با تصرف و تلخیص)
#قیامت
#فنا
#خلقت
@sooyesama
ذکر یونسی باب مراده یارون
حاجت بخواین خدا جواده یارون
شکار غافل صید صیاده یارون
دنیا صیاد و شیطون شیاده یارون
#علامه_حسنزاده
(ابیات طبری)
@sooyesama
دیری نمیپاید که دریابی زندگی جاریتر از آن است که برای تو بایستد.
نگاه نگران تو به نقطهای از تاریخ، برای این رود خروشان بیمعناست.
او میرود و تو را نیز میبرد و نگاه نگرانت پارهای از دل پریشان توست که در خاطر تاریخ، جا مانده است.
روزی که آمدم خواب بودی. افسون تردید بهسختی تسخیرت کرده بود؛ مانند سنگی بیرحم، که امواج اشتیاق را درهم میکوفت.
و من آرام و پی در پی، از لجه به ساحل جاری میشدم تا در صخرههای نامهربانیات ذبح شوم.
نمیدانم چرا اما این آخرین انتخاب من در آن لحظه تاریخی بود که همچون نهنگهای سرگردان به ساحل آیم و برای تو آرام جان دهم.
اکنون قرنها میگذرد و آن صخرههای خونخوار، نرم و مهربان شدهاند. شاید این، راز انتخاب ناخودآگاه من در آن لحظه تاریخی بود.
آری، من پیامبر مهر تو بودم که تو صد و بیست و چهار هزار بار مرا کشتی...
#ر_س
@sooyesama
قبرم را ساده و همسطح زمین درست کنید و با اندکی سیمان روی قبرم را بپوشانید و فقط با انگشت روی آن بنویسید:
«پر کاهی تقدیم به آستان قدس الهی»
#شهید_بهمن_درونی
@sooyesama
پیامبر اکرم (ص):
فَوقَ کُلِّ ذی بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ فاذا قُتِلَ فی سَبیلِ اللهِ فَلَیسَ فَوقَهُ بِرٌ
برتر از هر نیکی نیکتری هست، تا آنکه آدمی در راه خدا کشته شود، که برتر از آن نیکی نیست.
(الکافی، ج۲، ص۳۴۸)
@sooyesama
به سوی سماء
پیامبر اکرم (ص): فَوقَ کُلِّ ذی بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ فاذا قُتِلَ فی
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان برزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حملهٔ دیگر بمیرم از بشر
تا بر آرم از ملایک پر و سر
وز ملک هم بایدم جستن ز جو
کل شیء هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک قربان شوم
آنچه اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون
گویدم که انا الیه راجعون
#مولوی
@sooyesama
خدایا!
قلبم را مثل آسمان صاف و پاک کن که کدورتی از اعمال خلاف دیگران بر ساحتش ننشیند.
#شهید_چمران
(نیایشها، ص۱۱۰)
@sooyesama
دنیا «بدون شما» و «با شما»، تفاوت چندانی ندارد...
(ارسالی از اعضای محترم)
@sooyesama
بهترين اذكار كلمه «لا اله الا الله» است كه مركب از سركه نفى و انگبين اثبات است.
به اين سكنجبين دفع صفراى نسيان میشود و به مضمون وعده «اذکرونی أذکرکم» البته شفا حاصل میگردد.
#علامه_حسنزاده
(۱۰۰۱ نکته)
@sooyesama
من أراد فهم المعانی الغامضة فی الشریعة فلیتعمل فی تکثیر النوافل فی الفرایض.
هرکه بخواهد حقایق پیچیده در شریعت را دریابد، لازم است مستحبات را در واجبات بیافزاید.
#محییالدین_عربی
(فتوحات مکیه، باب ۳۸۹)
@sooyesama
روز اول که سر ِزلف تو دیدم، گفتم
که پریشانی این سلسله را آخِر نیست...
#حافظ
@sooyesama