ما نبودیم و جهان بود با همه رنگها، صداها، شکلها، مزهها و بوهایش، اما آنها را نمییافتیم. ما اندکاندک آنچه را که یافتیم، یافتیم، و رفتهرفته دامنه ادراک خود را گستراندیم.
اکنون برخی چیزها را مییابیم. اما چندها برابر آنرا هنوز نمییابیم. هنوز معقولات زیادی از افق ادراکی ما پوشیده ماندهاند.
شاید روزی نیروی ادراکی برتری پیدا شود و چیزهای دیگری از جهان بیابد که اکنون حتی در تصور ما نمیگنجد.
ما تاکنون بارها با این جهش ادراکی، روبرو شدهایم، پس چرا از رویداد دوباره آن میهراسیم؟ شاید نگران فرو ریختن چیزی هستیم که تاکنون ساختهایم. اگر همه یا بیشتر ادراک ما از جهان، ناروا باشد، آنگاه چه کنیم؟!
آرام میگویم: ما بارها ساختمان علم را ویران کرده و ازنو ساختهایم. نباید از ساختن دوباره آن، بهراسیم. شاید علم، بیشتر برای ساختن درون باشد تا یافتن بیرون.
روزی که جریان آگاهی به فراعقل جهش نماید، دوباره متولد میشویم و دوباره جهان را بهگونهای دیگر ادراک میکنیم.
اما نباید فراموش کنیم که فراتر از هر فراتری، فراتری است. و این مرگ و زندگی پس از آن، پایانی ندارد. باید برای آینده گشوده باشیم. ترس برادر مرگ است و ما را در مرحلهای که بهناروا، خود را بدان بستهایم، نگاه میدارد. مرحلهای که قبر ما خواهد شد و ما را بهجرم ایستایی، بهسختی خواهد فشرد.
این سزای کسی است که ندای تعالی "هستی" را نادیده بگیرد و به جایی که هست، بسنده نماید. بسندگی، دوزخ دردناکی است که جز سوختن خودبسنده، چیزی نمیشناسد.
#ر_س
#جهش_ادراکی
#ادراک_فراعقلی
#تولد_دوباره
#بسندگی_ادراکی
#مرگ
#دوزخ
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
مهمترین مراقبات دهه اول ذیحجة:
۱. دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء:
هر رکعت= حمد + توحید + یک مرتبه «و واعَدنا موسی ثلاثینَ لیلةً و أتْمَمْناها بعشرٍ فتَمَّ میقاتُ ربِه أربعینَ لیلةً و قالَ موسی لأخیه هارونَ اخْلُفْني فی قومی و أصلِح و لا تَتِّبعْ سبیلَ المفسدین»
۲. ده مرتبه تهلیلهای حضرت امیر (ع):
«لا اله الا الله عددَ الیالی و الدهور، لا اله الا الله عددَ أمواج البحور، لا اله الا الله و رحمتُه خیرٌ مِمّا یجمعون، لا اله الا الله عددَ الشَوک و الشجر، لا اله الا الله عدد الشَعر و الوَبر، لا اله الا الله عدد الحجر و المَدَر، لا اله الا الله عدد لَمحِ العیون، لا اله الا الله فی اللیلِ إذا عَسعَس و الصبحِ اذا تنفّس، لا اله الا الله عدد الریاح فی البراری و الصخور، لا اله الا الله من الیوم الی یومِ یُنفَخُ فی الصور».
۳. ده مرتبه شهادتهای حضرت عیسی ع:
«أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، یحیی و یمیت و هو حی لا یموت، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * حسبیَ اللهُ و کفیٰ، سَمعَ اللهُ لِمن دَعا، لیس وراءَ اللهِ مُنتهیٰ، أشهد لِله بِما دَعا، و أنه بریءٌ مِمَّن تَبَرّأ، و أنّ لِله الآخرةَ و الأولیٰ».
#مراقبات_ذیحجة
منبع: مفاتیح الجنان
@sooyesama
میرسد قصه به آنجا که علی دلتنگ است
میفروشد زرهی را که رفیق جنگ است
چه نیازی دگر این مرد به جوشن دارد
«ان یکاد» از نَفَس فاطمه بر تن دارد
#سید_حمیدرضا_برقعهای
@sooyesama
بهباور عارفان مسلمان، اولیای الهی پس از مرگ، میتوانند با پیکر مثالی خود، گاه در عالم ماده پیدا شوند؛ بهگونهای که مردم دنیا آنها را دیده و نمیدانند که مثالاند. محییالدین عربی سخنان جالبی دراینباره دارد. این نکته میتواند کلیدی مهم در تفسیر روایات رجعت باشد.
جالب آنکه سنتهای دیگر عرفانی، مانند اوپانیشاد نیز چنین باوری دارند. متن زیر تعبیر خاص عرفان هندی، از آموزه یادشده است:
"استادان بزرگ معنوی، پس از مرگ توانایی متراکمسازی ارتعاشات لطیف کالبد اختری در کالبد فیزیکی را دارند. و معمولا برای دستگیری از سلسلهٔ شاگردان و افراد مستعد و یا مأموریتهای معنوی در ابعاد مادی ارتعاشات کالبد اختری را در کالبد فیزیکی بهگونه موقت، متراکم میسازند".
تعبیر "متراکمسازی ارتعاشات کالبد اختری در کالبد فیزیکی" بهاحتمال زیاد، تبیین دیگری از تجسم پیکرهای مثالی در عالم مادی است.
واژه "تراکم" میتواند بهمعنای غلظت و زُمختی شایسته اجسام، یا همان تبدیل انرژی به ماده فیزیکی باشد. و میتواند بهمعنای تنزل در مراتب تشکیکی و افزایش حدود وجودی بوده باشد (معنای متافیزیکی). و نیز ممکن است هردو معنا صحیح باشد.
بههرروی گفتگوی سنتهای عرفانی، گاه دقت نظرهای ویژهای بهدست داده و گوشههای تازهای از بحث را آشکار خواهد کرد.
#ر_س
#انشاء_اشباح
#تراکم_پیکر_مثالی
#تجسد_اشباح
@sooyesama
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرمومنین (ع):
سَهَرُ اللَّيْلِ بِذِكْرِ اللَّهِ غَنِيمَةُ الْأَوْلِيَاءِ وَ سَجِيَّةُ الْأَتْقِيَاءِ
بیداری شب با یاد خدا، غنیمت اولیاء و شیوه پرهیزکاران است.
(تصنیف غرر، حدیث ۷۳۸۳)
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارالها
آنگاه که در غرقاب غفلت میچرخیم و از سستیهای خویش، سر شرم به زیر میآوریم، تنها به لطف تو امیدواریم...
لطفی که هر روز صبح، پرده تاریک شب را میدرد و با نفسهای عمیق خویش، زندگی را به زمین میبخشد.
ای خدای صبح، خدای روشنی و خدای زندگی
زمین تاریک سینههامان، در انتظار صبح قریبی است که بارها در کتابت وعده دادهای...
@sooyesama
هدایت شده از عقل منور
همایش ملی:
✨تبیین و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ از منظر پزشکی، روانپزشکی، فلسفه و دین✨
محورهای همایش:
۱. معنا و تعریف مرگ از لحاظ پزشکی و فلسفی
۲. حالتهای آگاهی و ادراکات در تجربههای نزدیک به مرگ
۳. وضعیت فیزیولوژیک بدن و مغز در تجربههای نزدیک به مرگ
۴. مقایسه تجربههای نزدیک به مرگ با تجربههای مشابه (رویای صادقه، ادراکات فراحسی و...)
۵. جنبههای فلسفی و عرفانی تجربههای نزدیک به مرگ
۶. روششناسی راستیآزمایی تجربیات نزدیک به مرگ
۷. روششناسی تحقیقاتی در تجربههای نزدیک به مرگ
۸. ملاحظات اخلاقی در ارتباط با تجربههای نزدیک به مرگ و...
تاریخهای مهم:
مهلت چکیده: ۱۴۰۳.۳.۳۰
مهلت اصل مقاله: ۱۴۰۳.۵.۳۰
برگزاری همایش: ۱۴۰۳.۷.۲۴
سامانه همایش:
https://conference.semums.ac.ir/nde/fa/
شبکههای مجازی (ایتا و تلگرام):
@ndesemums
@aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
امام باقر (ع):
أَنْزِلِ اَلدُّنْيَا كَمَالٍ اِكْتَسَبْتَهُ فِي مَنَامِكَ وَ اِسْتَيْقَظْتَ فَلَيْسَ فِي يَدِكَ مِنْهُ شَيْءٌ
دنیا را چون دارایی بدان که در خواب یافتهای و چون بیدار شوی، چیزی در دست تو نیست.
(الزهد، ج۱، ص۵۰)
@sooyesama
زندگی نیست مگر جستن. هر مقطعی چیزی را میجویی و چون یافتی به مقطع پسین میروی. و مقطع پس از آن، چیزی دیگر و دیگر و دیگر...
سرانجام، در پایان، همه جستهها را کنار هم میچینی و ناگاه آغوش باز میکنی تا چیزی را که عمری جستهای اکنون بیابی.
اکنون در آرامش پس از جستن که مرگ نام دارد، پاسخ همه پرسشها، داروی همه دردها و مرهم همه زخمها، در برابر توست.
درواقع، مقطعهای عمر تو، پارههای آینهای هستند که چون کامل شدند در آن مینگری و از روزنه آن، با آسمان آشنا میشوی.
#ر_س
#آینه_عمر
@sooyesama
امام باقر (ع):
«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» [أعراف-۱۷] «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ اَلْآخِرَةِ وَ «مِنْ خَلْفِهِمْ» آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ اَلْبُخْلِ بِهَا عَنِ اَلْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ «عَنْ أَيْمٰانِهِمْ» أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ بِتَزْيِينِ اَلضَّلاَلَةِ وَ تَحْسِينِ اَلشُّبْهَةِ وَ «عَنْ شَمٰائِلِهِمْ» بِتَحْبِيبِ اَللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ اَلشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ.
[در تفسیر چهار جهت آیه شریفه که شیطان میگوید:] «از پیش رو و از پشت سر و از سوی راست و چپ به سراغشان میروم و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت» [ امام باقر (ع) فرمودند:]
منظور از «پیشرو» این است كه آخرت را در نظر آنها سبك و ساده جلوه میدهد.
منظور از «پشت سر» اين است كه آنها را به جمعآوری اموال، ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب بهخاطر فرزندان و وارثان، دعوت میكند.
منظور از «سوی راست» اين است كه دین و اعتقادات آنها را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع میسازد.
منظور از «سوی چپ» اين است كه لذّات مادی را نزد آنها محبوب میسازد و شهوات را در بر قلبهای آنها غلبه میدهد.
(مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص۱۵۲)
@sooyesama
هیچکس به چیزی جز او عشق نمیورزد؛ زیرا چیزی جز او وجود ندارد. این تنها اوست که به خود عشق میورزد. او تنها خود را میبیند و با وجود خویش، خود را میستاید.
#مارگریت_پورته
(Marguerite Porete)
#عرفان_مسیحی
#عشق_الهی
#وجود_یکتا
#معشوق_یکتا
مارگریت در سال ۱۲۵۰ میلادی در فرانسه زاده شد و پس از چندی به راهبههای فرقه بگین، پیوست.
در سال ۱۲۹۰ پس از نگارش کتاب "آینه روحهای ساده" که حاوی باورهای وحدتانگارانه بود، ازسوی کلیسای فرانسه به بدعت محکوم شد.
کتاب پورته به نفس سادهای [بیغل و غش] اشاره میکند که با خدا متحد است و ارادهای جز اراده الهی ندارد.
پرته پس از یک سال و نیم زندانی شدن، از انکار عقاید خود و پس گرفتن کتابش امتناع ورزید. سرانجام در سال ۱۳۱۰ میلادی پس از یک محاکمه طولانی، محکوم شد و بههمراه کتابش در آتش سوخت.
سخنان او را میتوان با رابعه عدویه، عارفه مسلمان قرن دوم هجری سنجید.
@sooyesama