eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتى مرا گو ذكر هو: سبحانه، سبحانه من از كجا و ياد او، سبحانه، سبحانه بايد چو ذكر هو كنم در سينه نقش او كنم تا روى دل آن‌سو كنم، سبحانه، سبحانه امرش نبودى گر مرا، كى ذكر من بودى روا من از كجا او از كجا، سبحانه، سبحانه هم جان و هم جانان من، هم مايه درمان من سرمايه احسان من، سبحانه سبحانه گه منع و گه احسان كند، گه درد و گه درمان كند او هرچه خواهد آن كند سبحانه، سبحانه جان غرق شد در بحر او دل گم شد اندر های و هو اى «فيض» بس كن گفتگو، سبحانه، سبحانه @sooyesama
خیالات ناپسندی که در ذهن می‌آیند، زاییده وهم انسان‌اند. این‌ها می‌آیند تا آدم را از مسیر منحرف کنند، اما نباید به آن‌ها توجه کرد. نقل می‌کنند: یک درویشی برای ریاضت به قبرستان تخت‌پولاد رفت و به دور خود یک دایره‌ای کشید و با خود عهد کرد که چهل روز از این دایره خارج نشود. روزهای آخر، اجنه و شیاطین را می‌دید که به او هجوم می‌آورند تا از دایره خارج شود. البته این‌ها زاییده وهم او بود؛ زیرا شیطان وهم، رهزن راه خداست. خیلی با زحمت استقامت کرد و پس از چندی همه آن خیالات ناگهان محو شدند. گویی از اساس هیچ جن و شیطانی در کار نبوده است. حالا این داستانی است که نکته‌اش را باید فهمید، نه اینکه از فردا ما هم برویم قبرستان و دور خود خط بکشیم. عاقل باید بود... نکته‌اش اینجاست که آدمی باید خود را در حصار شریعت محصور کند و از آن بیرون نرود تا پس از مدتی، به کمال توحیدی خویش دست یابد. اما در ابتدای راه، مشکلات از هر سویی هجوم می‌آورند و به بهانه‌های مختلف او را تهدید می‌کنند تا از دایره شریعت محمدی ص خارج شود. خیالات عدیده‌ای پیدا می‌شوند که باید بی‌توجه به آن‌ها، تنها به هدف الهی خود توجه نمود. هرچه با خیال بجنگیم وحشی‌تر می‌شود. باید بی‌توجه بود و به راه خود ادامه داد. خیال، مانند طفل بازی‌گوشی است که نباید با او درگیر شد. اگر درگیر شدی لج‌بازی‌های او بیشتر می‌شود. باید با بی‌توجهی و غیر مستقیم، به او بفهمانی که شیطنت‌هایش حاصلی نخواهد داد. و او مجبور است به تربیت ما تن دهد. پس از چندی که ادامه دادیم، همه این مشکلات و خیالات ناگهان محو می‌شوند. گویی از اساس هیچ خیالی وجود نداشته است. لکن استقامت لازم دارد و زمان می‌برد. این نکته شریف، از فرمایشات حکیم الهی؛ استفاده شده است. اما به جهت دخل و تصرف بسیار در عبارات، از انتساب به ایشان پرهیز می‌شود. @sooyesama
سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی باتیغ مدارا کنی و سنگ نباشی سخت است دلت را بتراشند و بخندی هی با تو بجنگند و تو در جنگ نباشی از درد دل شاعر عاشق بنویسی با مردم صد رنگ هماهنگ نباشی مانند قلم تکیه به یک پا کنی اما هنگام رسیدن به خودت لنگ نباشی سخت است بدانی و لب از لب نگشایی سخت است خودت باشی و بی‌رنگ نباشی وقتی که قلم داد به من حضرت استاد می‌گفت خدا خواسته دلتنگ نباشی @sooyesama
یک فقری داریم که زندگی سخت و مشقت بار است و به تعبیری روسیاهی به بار می‌آورد. فقری دیگر داریم که فخر انسان و مایه مباهات است. فقر منفی، فقری است که انسان در مقابل خلق و در بهره‌بری از خدمات متقابل اجتماعی، دچار مشکل شود. فقر مثبت فقری است که انسان نسبت به خداوند غنی دارد، این فقر، فقرِ خدمات متقابل نیست، بلکه فقیر محض، به غنی محض، ارتباط وجودی دارد. در این‌جا جز نداری نبود، مایه دارایی عبد، به تعبیر قرآن کریم: یا ایها الذین آمنو أنتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید. انسان، اگر متوجه این فقر باشد و متوجه به فیض مداوم حضرت حق بر خود باشد، تاج بندگی بر سر نهاده است و بابت آن مباهات می‌کند و مانند حضرت ختمی مرتبت ص بانگ :الفقر فخری» بر می‌آورد. (دروس شرح صحیفه سجادیه؛ درس دهم) @sooyesama
الهی آنکه دنبال درڪ مقام است، غافل است ڪہ مقام در ترڪ مقام است. حسن را در مقامش مقيم و مستقيم بدار! @sooyesama
نقل شده: علامه طباطبایی، لحظات آخر، در بيمارستان بسيار سكوت مي‌كردند و به يكجا چشم دوخته بودند. سپس فرمودند: آنهايي (اهل بیت ع) كه منتظرشان بودم، آمدند. #استاد_یزدان‌پناه #لحظه_مرگ @sooyesama
به سوی سماء
نقل شده: علامه طباطبایی، لحظات آخر، در بيمارستان بسيار سكوت مي‌كردند و به يكجا چشم دوخته بودند. سپ
اهل بیت ع، یعنی موحدان حقیقی و تام، که واسطه اعطای توحید ختمی هستند. شاید علامه بزرگوار مترصد بودند که اگر احتمالا مراتبی از توحید را دریافت نکرده‌اند، پیش از خلع بدن عنصری، به وساطت اهل بیت عصمت، دارا شوند. والله اعلم
یکی از روزها صبح پس از نماز برای شرکت در جلسه اخلاق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به فیضیه رفتم. استاد به من فرمودند: میرزا عبدالله چه می‌بینی؟! این صحبت استاد گویا خود تصرفی بود که آن بزرگ در جان من کرد و حجاب ملکوت از برابر چهره‌ام برداشته شد. دیدم اشخاصی را که در فیضیه هستند و در ظاهر می‌بینم، اما باطن آنان را نیز مشاهده می‌کنم به صورت‌های گوناگون‌اند! بار دیگر فرمودند: فلانی چه می‌بینی؟ و من چون توجه کردم دریافتم ارواح مؤمنین روی صحن مدرسه فیضیه دور هم نشسته‌اند و با هم مذاکره می‌کنند! پس از آن استاد به من فرمودند: میرزا عبدالله فکر نکنی این‌ها مقاماتی است و به جایی رسیده‌ای؟! اینها در برابر آنچه در سیر و سلوک و تقرب الی الله به سالک می‌دهند هیچ است. (طبیب دلها) @sooyesama
فدای پیرهن چاک ماه‌رویان باد هزار جامه تقوی و خرقه پرهیز... فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست، هیچ، دست‌آویز #حافظ @sooyesama
امام علی علیه السّلام: زیاد فکر کردن و فهمیدن، سودمند‌تر از زیاد تکرار کردن و خواندن است. (غررالحکم) @sooyesama
ما مثل بچه‌اي هستيم كه پدرش دست او را گرفته تا به جايي ببرد و در طول مسير از بازاري عبور مي‌كنند. بچه شيفته ويترين مغازه‌ها مي‌شود و دست پدر را رها مي‌كند و در بازار گم مي‌‌شود. وقتي متوجه مي‌شود كه ديگر پدر را نمي بيند، گمان مي‌كند پدرش گم شده است؛ در حالي كه در واقع خودش گم شده است. انبياء و اولياء، پدران خلقند و دست خلائق را مي‌گيرند تا آنها را به سلامت از بازار دنيا عبور دهند. غالب خلائق، شيفته متاع‌هاي دنيا شده‌اند. امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) هم گم و غائب نشده است؛ ما گم و محجوب گشته‌ايم. @sooyesama
امام جواد عليه السلام: ره سپردن به سوى خداوند متعال با دل‌ها، رساننده‌تر از رنج افکندن اعضای بدن با اعمال است. @sooyesama