eitaa logo
صوفی پژوهی
292 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃دست خدا معلوم است که گاهی خودت دستی به دلم می‌کشی تا تنگ بودن دنیا را خوب بفهمم. قدر این فرصت‌ها را خوب می‌دانم. اگر حس گاه به گاهِ من به زندان بودن دنیا نباشد، همۀ وجودم در باتلاق خطرناکش فرو می‌رود. «دنیا برای ماندن نیست» همیشه برایم یک شعار بود؛ ولی وقتی تو دستی به روی دلم می‌کشی، می‌شود حقیقتی که با سلّول‌های بدنم درکش می‌کنم. چه قدر خوبی و چه اندازه مهربان که نمی‌گذاری دنیا را مقصد خویش کنم. دنیا وقتی که مقصد می‌شود، بی‌رحم می‌شود؛ بی‌رحم‌تر از آنی که در خیال بگنجد. دنیای مقصد شده، کاری می‌کند که آدم حتّی دستش به روی فاطمه بلند شود. دنیایی که مقصد می‌شود، کاری می‌کند که آدم فاطمه را بکشد. چه قدر این دنیا تهوّع‌آور است. می‌دانم که خودت حواست هست؛ ولی دوست دارم التماس کنم و بگویم هر چه قدر هم که بد شدم، دست کشیدن به روی دلم را رها نکن. شبت بخیر دست خدا! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 6 فوریه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ خواب زدگی نقطه اشتراک فرق انحرافی برخی از خواب های شیطانی نقل شده از مشایخ بزرگ تصوف به نقل از کتاب تحفة الأخيار 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢امام موسی کاظم (علیه السلام) و اخبار اهل تصوف ❌متصوفه برای کسب وجاهت در بین جامعه شیعی تلاش کرده اند که بین خویش و اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوندی داده و بزرگان خویش را شاگردان آن حضرات نورانی قلمداد کرده، این درحالی است که از حیث تاریخی چنین پیوندی را نمی توان ثابت کرد ❌متصوفه در راستای همین هدف خویش، مدعی پیوند امام موسى کاظم(علیه السلام)را با تنى چند از اهل تصوّف از جمله شقیق بلخى(متوفى 194/810)، بشرحافى(متوفى 227/841)و معروف کرخى (متوفى 200/815) بوده اند. 👈🏻در صورتی که هیچ کدام از این موارد از حیث تاریخی، قابل اثبات نیست. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مفاسد رقص سماع در تصوف2️⃣ ⛔️یکی از مفاسدی که سماع با خود به همراه داشت، رقص مختلط بعضی از بزرگان صوفیه با زنان و ورود زنان به جرگه سماع گران است. آنچه از مراسمات سماع شنیده شده است حاکی از مردانه بودن مراسم سماع بوده اما بعضی از صوفیه برای جذابیت بیشتر و رونق پیدا کردن مجلس خود از عنصر جنسی یعنی حضور زنان در مجلس خود به‌عنوان رقاصه و به‌عنوان گردانندگان مراسم استفاده می‌کرده‌اند. 👈🏻چنانچه در اوراد الاحباب به کنیزکان آوازخوان برای رونق بخشی به مجلس سماع اشاره شده است. [1] 👈🏻یا در کتب صوفیه آمده است که: «وقت باشد که مستورات (زنان) نیز به مجلس سماع درآیند، برخی به نظاره و برخی خود سماع گر و مردان و زنان باهم در یک‌خانه گرد آیند و خود را محرم یکدیگر دانند». [2] ⭕️از رقص سماع مختلط مردان و زنان صوفی نقل‌های مختلفی شده است. چنانچه نقل شده است که مولوی دارای مجالس سماع زنانه نیز بوده و علاوه برزنان طبقات مرفه، بین زنان طبقات پایین هم علاقه‌مندانی داشته که به خاطر او مجلس سماع ترتیب می‌دادند و وقتی مولوی در مجلس آنان حاضر می‌شد گل‌بارانش می‌کردند و همراه او به رقص و سماع برمی‌خاستند. [3] 📖پی‌نوشت: [1]. باخرزی، یحیی بن احمد، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش افشار، نشر دانشگاه تهران، تهران، 1383، ص 190 [2].جام، احمد (ژنده‌پیل)، مقدمه مفتاح الجنات، ص 44. [3]. زرین‌کوب، عبدالحسین، پله‌پله تا ملاقات، نشر علمی، تهران، 1394، ص 165. 🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
ملاقات امام کاظم عليه‌السّلام با شقیق بلخی در جریان سوء استفاده هایی که از حوادث تاریخ می کند این بار در مورد ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم علیه السلام است که در موسم حج اتفاق افتاده و صوفیه به این بهانه قصد دارند را از معتمدان امام علیه السلام قلمداد کنند. در برخی منابع از ملاقات امام موسی بن جعفر علیه السلام با شقیق بلخی سخن گفته شده است و همین نقل باعث شده که عده ای او را از شاگران و مشایخ امام موسی بن جعفر علیه السلام بدانند و حتی ادعا شده است که شقیق خرقه تصوف را از آن حضرت علیه السلام گرفته است!!! صاحب طرائق می نویسد: در کتاب مطالب السئول محمد بن طلحه و تذکره الخواص الامه شیخ یوسف، معروف به سبط ابن جوزی به اسناد خود و نیز در کتاب کشف الغمه، از کمال الدین، منقول است که هشام ابن حاتم اصم از پدر خود ابی حاتم روایت کرده است که گفت: شیخ ابو علی شقیق ابن ابراهیم مرا گفت که در سال ۱۴۹ از هجرت که یک سال بعد از رحلت اما م حق ناطق جعفر الصادق می بود به عزم زیارت معظمه به قادسیه منزل داشتم و نظر به اهل حاج و بسیاری از آنها می کردم. جوانی را دیدم بسیار خوش رو و گندم گون و لاغر اندام در گوشه ای تنها نشسته. با خود گفتم همانا این جوان از صوفیه خواهد بود و می خواهد در این راه کل بر مردم شود. می روم او را ملامت می کنم که بی زاد و راحله چرا به سفر آمده ای؟ چون به نزدیک او شدم گفت یا شقیق اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و مرا واگذاشت و رفت. من با خود گفتم عجب است که مرا ندیده می شناسد و نام مرا می برد و نیت مرا میفهمد. همانا جوان مومن صالحی است بروم و از او حلیت این نیت بخواهم. جوان به میان جمع رفته، از نظرم غایب شد. چون به واقصه رسیدم دیدم که آن جوان نماز می کند و می لرزد و می گرید. پس صبر کردم تا از نماز فارغ شد. به جانب وی رفتم. چون مرا دید که می آیم به سوی او و جانب او گفت یا شقیق بخوان و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی و باز مرا گذاشت و رفت... 👈 با نقد و بررسي تاريخي اين روايت و با استناد شواهد و قرائن نتايجي بدست می آید: 1️⃣ اين روايت در نخستين شرح احوال امامان شيعه نيامده است. 2️⃣اين روايت در منابع و مصادر اوليه وجود نداشته بلکه نخستين بار در تأليفات سنّيان و سپس شيعيان آمده است. 3️⃣ نخستين راوي اين روايت ظاهراً قاضي حسن بن خلّاد رامهرمزي است و کتاب مفقود او نيز تنها منبع تذکره­نويسان و شرح حال­نويسان متأخر است. 4️⃣در هیچ یک از کتابهای رجالی شیعه از شقیق بعنوان یکی از اصحاب امام هفتم علیه السلام ذکری به میان نیامده است. 5️⃣براساس ادعای متصوفه بر کشف و کرامت و غیب گویی اقطاب و بزرگانشان چطور برخورد شقیق و عدم اطلاع و ... با حضرت علیه السلام را توجیه می کنند؟!!! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۶ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 7 فوریه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مفاسد رقص سماع در تصوف3️⃣ ⛔️یکی از مهم‌ترین عوارض و مفاسدی که برای سماع توسط خود صوفیه ذکر شده است خطر مرگ، در وقت سماع یا بعد از آن است. 🖊چنانچه سراج طوسی در اللمع به این امر اذعان داشته و می‌نویسد: «احمد نوری با شنیدن شعری، چنان دچار وجد و شوریدگی شد که به سماع مشغول کشت و از شب تا صبح دیوانه‌وار به این‌سو و آن‌سو می‌دوید و در نیزاری که چوب‌های تیز و برنده از آن باقیمانده بود جست‌وخیز می‌کرد و درحالی‌که خون از پای او می‌چکید به خواندن شعر مشغول بود، تا جایی که این کار به کشته شدن او منجر شد و بعد از سه روز از دنیا رفت». [1] 🖊به گفته خواجه عبدالله انصاری تعداد زیادی از مشایخ بزرگ صوفیه همچون شبلی، خزاز، نوری و دراج در مجلس سماع یا بعد از آن بر اثر سماع جان باخته‌اند! [2] 📖پی‌نوشت: [1]. ابونصر سراج طوسی، اللمع فی التصوف، مقدمه نیکلسون، اساطیر، تهران، ص 363 [2]. جامی عبدالرحمن بن احمد، نفحات الانس، تهران، نشر سعدی، 1366، ص 189 🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌حکم منکر ایمان ابوطالب امام حضرت (علیه السلام) در پاسخ به نامه یکی از شیعیان درباره ایمان جناب پدر امیرمؤمنان علی(علیه السلام) می نویسند: بسم الله الرحمن الرحیم همانا کسی که در ایمان ابوطالب شک کند، جایگاه او آتش جهنم است. 📚فخار بن معد موسوی ایمان ابی طالب، ص82؛ 📚ابن حاتم شامی، الدرالنظيم في مناقب الأئمة اللهاميم‏، ص220؛ 💠امام باقر (علیه السلام) وقتی با حدیث «ضحضاح من النار» در مذمت ابوطالب مواجه شدند فرمودند: ایمان ابوطالب بر ایمان همه خلائق برتری دارد. (لو وُضِعَ ايمان ابي‌طالبٍ في کفّهِ ميزانٍ و ايمانُ هذا الخلقِ في الکفةِ الاُخري لَرَجَّحَ ايمانُهُ) ➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلام طبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام از حجج الهی و صاحب مقام شفاعت و دارای بالاترین نور بعد از چهارده معصوم و مقدم بر جمیع انبیاء غیر از خاتم الانبیا می باشد ، ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب دو نظر وجود دارد برخی گویند با ایمان از دنیا رفته و بیشتر می گویند با حالت کفر از دنیا رفته است {العیاذ بالله} 🔻دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند. 1️⃣: بنی امیه 2️⃣بنی العباس 🔻خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند.1 🔺عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2 🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود: اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مى‏آيد 🔻فرمود: دروغ گفتند ، به راستی که ابو طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان‏)3 📚: منابع 1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ» 2:كنز الفوائد، ج‏1، ص: 183 3:آيه 49 سوره مباركه النساء ⚫️۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد ⚫️ ✔️ ابن ابی الحدید در شرحش بر چنین میگوید: 🌟«من بر خود جائز ندانستم از تعظیم حق ابوطالب کوتاهی نمایم، چه آنکه می دانستم که اگر او نبود پایه های اسلام استوار نمی شد و همچنین می دانستم که او به گردن هر مسلمانی تا روز قیامت حقی واجب دارد.» 👈🏻بعضی از بزرگان صوفیه، همچون ابن عربی، مولوی عبدالقادر گیلانی ، در ایمان حضرت ابوطالب شک داشت و کافر دانستن ایشان جسارتی بزرگ به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه السلام داشته اند. 👈🏻ابن عربی قائل است که فرعون، با ایمان از دنیا رفت و قبل از غرق شدن ایمان او پذیرفته شده است، در این صورت جایگاه فرعون از حضرت ابوطالب علیه السلام بالاتر بوده و فرعون اهل نجات بوده ولی حضرت ابوطالب علیه السلام اهل نجات نیست!!! «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 🔵صوفی پژوهی @sufi110
إيمان ابي طالب عليه السلام.pdf
1.43M
📗ایمان ابی‌طالب علیه السلام 📝مولف:مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان ملقب به شیخ مُفید تعداد صفحات:۴۹ زبان: عربی 🔹توضیح: این رساله‌ای کلامی که به زبان عربی نوشته شده است به موضوع اثبات ایمان ابوطالب پدر امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) پرداخته است که در آن برای اثبات ایمان ابوطالب، به اشعار و حمایت‌های او از پیامبر صلی الله علیه و آله و نیز رفتار و گفتار پیامبر صلی‌الله علیه و آله درباره ایشان استناد شده است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
♻️رویکرد متصوفه در مورد ایمان جناب ابوطالب علیه السلام 🗓 ۲۶ رجب ، سالروزِ ارتحالِ سَيّدِ بَطحاء و آخرین حجّتِ دورانِ فِترَت ، حضرتِ ابو طالب علیه السلام می باشد ، اغلبِ عُلَمای اهلِ سُنت ، همانند شیعه به ایمانِ ابوطالب و نیز حمایت های مادی و معنوی ایشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و نهالِ نوپای اسلام ، اذعان و اعتراف دارند. ✍🏼 ابن ابی الحدید معتزلی که از علمای اهل سنت و از بزرگترین شارحانِ نهج البلاغه می باشد ، اسلام را مرهونِ حمایت های ارزنده ی حضرتِ ابوطالب علیه السلام دانسته و در این باره نوشته : (( ِانَّ مَنْ قَرَءَ عُلُومَ السِّيَرِ، عَرِفَ اِنَّ الاِسلام لَولا اَبوطالبَ لَم یَکن شَیئاً مَذکوراً )) یعنی : کسی که علوم سیره شناسی را بخواند ، بی تردید به این امر اعتراف خواهد کرد که : 👈 اگر ابوطالب علیه السلام نبود، از اسلام نیز خبری نبود. 👉 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱ ص ۱۴۲ 📗 احادیث موجود نسبت ایمان جناب ابوطالب علیه السلام بسیار است به عنوان نمونه: ۱-امام باقر علیه السلام: «به خدا سوگند ،اگر ایمان [ابوطالب]را در یک کفه ترازو، و ایمان خلق را در کفه ی دیگری قرار دهند،ایمان ابوطالب سنگین تر است». ۳-عن محمد بن علي بن بابویه باسناد له أن عبد العظيم بن عبد الله العلوي الحسني ( المدفون بالري) كان مريضا، فكتب إلى أبي الحسن الرضا علیه السلام عرفني يابن رسول الله عن الخبر المروي أن أبا طالب في ضحضاح من نار يغلي منه دماغه؟ فكتب إليه الرضا علیه السلام «بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد فإنك إن شككت في إيمان أبي طالب كان مصيرك إلى النار» عبدالعظیم بن عبدالله علوی بیمار بود، پس نامه ای به این مضمون برای ابوالحسن رضا علیه السلام نوشت: ای فرزند رسول خدا صَلی الله علیهِ و سلَّم، مرا در مورد خبری که میگوید: «ابوطالب در تودهای از آتش قرار دارد که مغزش از آن به جوش میآید» آگاه سازید. پس امام رضا علیه السلام برایش نوشت: «بِسمِ الله ِالرحمنِ الرحیم، اما بعد، اگر در ایمان ابوطالب شک کنی، فرجامت آتش دوزخ است.» ۴-امام صادق علیه السلام: «مَثَل ابوطالب به مَثَل اصحاب کهف میماند آنگاه که ایمانشان را پنهان و تظاهر به شرک کردند پس خداوند ایشان را دوبار پاداش عطا فرمود». ۵- امیرالمومنین علیه السلام: «به خدا سوگند! پدرم ابو طالب و جدم عبد المطلب و هاشم و عبد مناف، يك لحظه هم در برابر بت كرنش نكردند. از او سؤال كردند: پس آنها به چه ديني بودند و چه كسي را مي پرستيدند؟ حضرت گفت: قبل از آمدن نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، اينها به طرف بيت الله الحرام نماز مي خواندند و بر دين حضرت ابراهيم (عليه السلام)تمسك داشتند» ولی متصوفه با وجود روایات فراوان قائل به عدم ایمان جناب ابوطالب شده اند: ⛔️محی الدین ابن عربی می گوید: «و لو كان للهمة أثر ولا بد لم يكن أحد أكمل من رسول الله - ص- و لا أعلى و لا أقوى همة منه، و ما أثرت في إسلام أبي طالب عمه» ترجمه: اگر برای همت اثری بود کسی اکمل از رسول الله و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام، ابوطالب، عموی او اثر نکرد. 📚فصوص الحكم، ج۱ ص۱۳۰ 👈یا می نویسد: پیامبر دستور به غسل عمویش ابوطالب را داد در حالی که او مشرک بود. 📚فتوحات المکیة ج ۱ ص ۵۲۱ چرا باید پیامبر علیه و آله السلام دستور به غسل شخص مشرک را بدهد ؟ ⛔️مولوی میگوید: خود یکی بوطالب آن عم رسول می نمودش شُنعَه عُربان مَهُول که چو گویندم عرب کز طفل خود او بگردانید دین مُعتمَد گفتش ای عم يك شهادت تو بگو تا کنم با حق خصومت بهر تو 📚مثنوی معنوی دفتر ششم شُنعَه: سرزنش، شُنعَه عُربان: سرزنش عربها مَهُول: بيمناك مخوف یعنی اگر دین تو را بپذیرم اعراب را چه پاسخ دهم که گویند ابوطالب به القاء طفل خود دینی را که تکیه گاه او بود واگذارد. ⛔️عبدالرحمن جامی مولف نفحات الانس می گوید: بود بو طالب آن تھی ز طلب مر نبی را عم و علی را اب خویش نزدیک بود با ایشان نسبت دین نیافت با خویشان هیچ سودی نداشت آن نسبش شد مقرر سقر چو بو لهبش 📚جامی متضمن تحقیقات در تاریخ احوال و آثار منظوم و منثور ص۱۴۱ 🔻دیگر صوفیان روزبهان بقلی در تفسیر عرائس البيان، ج۳، ص: ۹۱ عين القضات همدانی در تمهیدات، متن، ص: ۱۸۹ میبدی در کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج ۷، ص: ۳۲۵ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔘 گوشه‌ای از فضائل پدر با فضیلتِ امیرمؤمنان، سیّد البَطحاء حضرت ابوطالب علیهماالسلام ... 💠در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی اميرالمؤمنين عليه‌السلام در مسجد نشسته بودند و مردم گرد آن حضرت جمع شده بودند. ناگهان مردى [از منافقان] بلند شد و گفت: اى اميرالمؤمنين! چطور مى‌شود كه خداوند برای شما چنین جایگاهی قرار داده است، در حالى كه پدرت ابوطالب در آتش جهنم معذّب است ؟! مولا علی علیه‌السلام فرمودند: 📋 مَهْ ، فَضَّ الله فَاكَ وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِيهِمْ أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ ... 🔻ساکت باش ، خدا دهانت را بشکند! قسم به خدايى كه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، اگر پدرم تمام گنهكاران بر روی زمين را شفاعت كند، خداوند آن را مى ‌پذيرد . مگر مى‌‏شود كه پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسيم بهشت و جهنّم باشد؟! 📋 وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ نُورَ أَبِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ وَ نُورِی وَ نُورَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ نُورَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ 🔻قسم به آنكه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، بدون شک نور پدرم در روز قيامت نور همه‌ی خلائق را خاموش می‌کند  [ کنایه از برتری ایشان دارد ] جز پنج نور : نور محمّد ، نور من ، نور حسن و نور حسين و نور نُه فرزند از اولاد حسین علیهم‌السلام. 📋 فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِی خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَی قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ 🔻 زيرا نور او از نور ما اهلبیت است که خداوند آن را دو هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم علیه‌السلام آفريده است. 📚 الأمالی،شیخ طوسی، ص۴۵۸ 📚 الاحتجاج، ج‏۱ ص۲۳۰ 📚 بحارالأنوار، ج۳۵ ص۶۹ ✍ آن کس که عدو به تهمتش راغب بود بر اهل سقیفه کینه‌اش غالب بود یک جُرم فقط داشت و آن هم این که بابای علی بن ابی طالب بود ...پاسداشت مقام حضرت علیه‎السلام 🔸 مؤمن قریش ( أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَ ابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ) 🔻امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دربارۀ ایمان حضرت ابوطالب (ع) فرمودند: قسم به خدایى که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى‏ پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمت‌کنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود بى‏شکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین (علیهم‌السلام) را خاموش و بی اثر مى‏ سازد؛ زیرا نور او از نور ما است. 🔺امالی (طوسی)؛ ص۳۰۵ علیه السلام علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸روزه ریاضتی شرعی، برای سلوک عرفانی است. 📹آیت الله العظمی جوادی آملی: «يکی از فيض‌ های عميق و عريق دهه سوم ماه پربرکت رجب روزه گرفتن در روز است. آنها که جوان‌ اند، قدرت بدنی شان مناسب هست،حيف است که از روزه اين روز بی‌بهره باشند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پنجشنبه ☀️ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۷ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 8 فوریه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110