eitaa logo
صوفی پژوهی
297 دنبال‌کننده
2هزار عکس
489 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله سیستانی : مناسب نیست که مومن به این امور اشتغال پیدا کند ، بلکه بعضی از آن افعال شبهه حرمت یا احیانا حرمت دارد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی، برای توقیت شیخ محمدجواد انصاری همدانی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
صوفی پژوهی
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی، برای توقیت شیخ محمدجواد انصاری همدانی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔶سید محمدصادق طهرانی، برای اینکه مورد اعتراض قرار نگیرد که در روایات، توقیت(تعیین وقت برای ظهور) نهی شده و دستور به تکذیب این گونه سخنان داده شده، دست به توجیهی زده (در پاورقی تصویر مطالعه شود) است. 👈🏻او بیان کرده که زمان ظهور در «لوح محفوظ»، مشخص شده و عارفی همچون شیخ محمدجواد انصاری ، به آن لوح دسترسی داشته، به این خاطر حرف او درست خواهد یود. 🔷این گونه سخنان، با مضمون روایاتی که تعیین وقت ظهور، را مشارکت در علم خدا و ادعای اطلاع بر اسرار او دانسته، معارض است: 🔹صاحب کتاب مختصر بصائر الدرجات (حسن بن سلیمان حلی) روایتی را از مُفضل بن عَمر که یکی از اصحاب خاص امام صادق (علیه‌السّلام) است نقل کرده و حضرت در این روایت تصریح فرموده است 👈🏻وقت ظهور مهدی ما از اسرار خداوند است و کسی که تعیین وقت ظهور را ادعا کند، (یعنی بگوید فلان وقت آقا ظهور می‌کند)، گویا در علم خدا خود را شریک دانسته و ادعای اطلاع بر اسرار خدا را کرده است: 🔹عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اِسْمَاعِیلَ وَعَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ عَنْ اَبِی شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَیْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَاَلْتُ سَیِّدِیَ الصَّادِقَ (علیه‌السّلام) هَلْ لِلْمَاْمُورِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِیِّ (علیه‌السّلام) مِنْ وَقْتٍ مُوَقَّتٍ یَعْلَمُهُ النَّاسُ؟ فَقَالَ: حَاشَ لِلَّهِ اَنْ یُوَقِّتَ ظُهُورَهُ بِوَقْتٍ یَعْلَمُهُ شِیعَتُنَا قُلْتُ: یَا سَیِّدِی وَلِمَ ذَاکَ؟ قَالَ: لِاَنَّهُ هُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ» الْآیَةَ. وَهُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها». وَقَالَ «عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ» وَلَمْ یَقُلْ اِنَّهَا عِنْدَ اَحَدٍ وَقَالَ «فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها» الْآیَةَ وَقَالَ «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ وَقَالَ ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَکُونُ قَرِیباً- یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَیَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ» قُلْتُ: فَمَا مَعْنَی یُمَارُونَ؟ قَالَ: یَقُولُونَ مَتَی وُلِدَ وَمَنْ رَاَی وَاَیْنَ یَکُونُ وَمَتَی یَظْهَرُ وَکُلُّ ذَلِکَ اسْتِعْجَالًا لِاَمْرِ اللَّهِ وَشَکّاً فِی قَضَائِهِ وَدُخُولًا فِی قُدْرَتِهِ اُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَاِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ قُلْتُ: اَ فَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: یَا مُفَضَّلُ لَا اُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ اِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِیِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَکَ اللَّهَ تَعَالَی فِی عِلْمِهِ وَادَّعَی اَنَّهُ ظَهَرَ عَلَی سِرِّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ سِرٍّ اِلَّا وَقَدْ وَقَعَ اِلَی هَذَا الْخَلْقِ الْمَعْکُوسِ الضَّالِّ عَنِ اللَّهِ الرَّاغِبِ عَنْ اَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ خَبَرٍ اِلَّا وَهُمْ اَخَصُّ بِهِ لِسِرِّهِ وَهُوَ عِنْدَهُمْ وَاِنَّمَا اَلْقَی اللَّهُ اِلَیْهِمْ لِیَکُونَ حُجَّةً عَلَیْهِمْ.... 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔹ترجمه حدیث: مفضل بن عمر می‌گوید: از آقایم حضرت صادق (علیه‌السّلام) پرسیدم: آیا ماموریت مهدی منتظر وقت معینی دارد که باید مردم بدانند کی خواهد بود؟ فرمود: حاشا که خداوند وقت ظهور او را طوری معین کند که شیعیان ما آن را بدانند. عرض کردم: آقا برای چه؟ فرمود: زیرا وقت ظهور او همان ساعتی است که خداوند می‌فرماید: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها؛ قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. و نیز این همان ساعتی است که خدا فرموده: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها و هم فرموده: اِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ یعنی: علم آن وقت فقط در نزد خداست و در آیه دیگر فرمود: فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها و نیز فرمود: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ و هم فرمود: ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌیَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ. عرض کردم: معنی «یمارون» چیست؟ فرمود: یعنی مردم می‌گویند قائم کی متولد شده و کی او را دیده، و حالا کجاست و چه وقت آشکار می‌شود؟ اینها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست اینان کسانی هستند که در دنیا زیان می‌برند و پایان بد از آن کافران است. عرض کردم: آیا وقتی برای آن تعیین نشده؟ فرمود: ‌ای مفضل! نه من وقتی بر آن معین می‌کنم و نه هم وقتی برای آن تعیین شده است! هر کس برای ظهور مهدی ما وقت تعیین کند، خود را در علم خداوند شریک دانسته و (به ناحق) ادعا کرده که توانسته است بر اسرار خدا آگاهی یابد! در صورتی که خداوند هر سری دارد برای این مخلوق که از خدا و اولیاء خدا برگشته‌اند واقع شده است، هر خیری خدا داشته باشد اختصاص به بندگانش دارد که باید بآن برسند. زیرا که خدا همه وقت با بندگانش است. آن اسرار که به آنها می‌دهد برای این است که بر آنها حجت باشد.[1] پی‌نوشت: [1]. الحلی، الحسن بن سلیمان (متوفای قرن نهم)، مختصر بصائر الدرجات، ص۱۷۹، ناشر:منشورات المطبعة الحیدریة - النجف الاشرف، چاپ:الاولی۱۳۷۰ - ۱۹۵۰ م. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 29 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله مکارم شیرازی : هیچ کدام از این اعمال جایز نیست و باید از آن بپرهیزید. همیشه موفق باشید . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه) 🔺اقطاب ◾️محسنی پیر معاصر سلسله مهدویه اشراقیه 🔶سید تقی واحدی(صالح علیشاه) در کتاب کوی صوفیان، مکاشفه شخصی از اهل دزفول را در نقد محسنی(قطب فعلی ذهبیه مهدویه اشراقیه)نقل کرده و می‌نویسد: 🔸بزرگواری خدمتگزار به عرفان شیعی از اهالی و ساکنان دزفول برایم نقل می نمود 👈🏻در یک مشاهده سالکانه سید علی آقا کفری را دیدم به من فرمودند: 🔻امان از دست محسنی آنچه من خودم مدعی آن نبودم او با کمال بی شرمی برای خردش قائل است. 👈🏻بدانید محسنی اگر از ترس مردم نبود، همان حرفهایی را می‌زد که میرزا محمد علی باب گفته بود.[1] پی‌نوشت: [1]. تقی واحدی‌صالح‌علیشاه، در کوی صوفیان، انتشار نخل دانش، چهارم، بهار 1384. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج 🔰شهید محمد حسین حدادیان برملا کننده چهره دراویش داعش صفت 🔶 شهادت، یکی از آرمان‌های شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) است. 🔸یکی از ویژگی‌های که در نهج البلاغه از زبان امیرالمومنین (علیه السلام) برای شیعیان خاص، ترسیم ششده، مبارزه با بدعت‌هاست 🔸یکی از مصادیق مبارزه با بدعت‌های در هر زمان، مقابله با فرقه‌های صوفیه است، 🔹امروزه برخی از فرقه های صوفیه همچون فرقه صوفیه سلطان علیشاهی(گنابادی) پا را فراتر نهاده و خود را در مقابل نظام اسلامی می‌بینند و مخل نظم عمومی شده و امنیت جامعه اسلامی را تهدید می کنند. 🔹 یکی از اغتشاشات خون‌بار که رسماً توسط اعضای تندروی این فرقه ایجاد شد، غائله خونین خیابان پاسداران تهران و گلستان هفتم در سال 1396 بود که منجر به شهادت 5 نفر از عوامل جوان نیروی انتظامی و بسیج دلاور شهید محمد حسین حدادیان، گردید. 🔹شهید محمد حسین حدادیان جزء مدافعین حرم بود و سابقه دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السلام) و رودررویی با داعشیان را داشت، اما تقدیر و خواست خداوند حکیم آن بود که در قلب تهران به شهادت برسد تا وی پرچمدار مبارزه با فرقه صوفیه نعمت اللهی سلطان علیشاهی(گنابادی) و منافقان داخلی باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/41178 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌 پنجشنبه ☀️ ۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 30 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی 👈🏻سید محمدصادق طهرانی، مدعی است چون شیخ محمدجواد انصاری، به لوح محفوظ دسترسی دارد، به این خاطر اجازه دارد که برای ظهور وقت تعیین کند. 👌🏻 این درحالیست که اهل‌بیت(ع)، با آن احاطه‌ای که بر علوم دنیایی و آخرتی داشته و خزانه‌دار علم الهی هستند، از تعیین وقت برای ظهور، منع کرده و به صراحت فرموده‌اند که ما اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ظهور وقت تعیین نخواهیم کرد. محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب «الغیبه» روایتی آورده است که امام صادق (علیه‌السّلام) به ابوبصیر فرمود: پیامبر خدا تعیین‌کنندگان وقت ظهور را دروغگو دانسته است: اَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی خُرُوجُ الْقَائِمِ علیه السلام؟ فَقَالَ: 👈🏻 یا اَبَا مُحَمَّدٍ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ👉🏻 وقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وآله: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ... 🔶ابوبصیر از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم: فدایت گردم خروج قائم (علیه‌السّلام) چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: ‌ای ابا محمّد ما خاندان هرگز وقتی را معیّن نمی‌کنیم، زیرا محمّد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) فرموده است: تعیین وقت‌کنندگان دروغ می‌گویند» 📖الغیبه النعمانی، ص۲۸۹. @sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی آقای حجت هاشمی خراسانی (نوه آقای حسنعلی نخودکی) ملقب به مسعودعلیشاه مجاز به ارشاد در طریقت است و با طریقت خاکساریه نیز پیوند وثیقی دارد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
تصویر منظورعلیشاه حسن خاوری (از صوفیان فرقه صفیعلیشاهی) شیخ و پیر آقای .ایشان از صفاعلیشاه اجازه ارشاد داشت 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
ویژگی‌های استاد عرفان اسلامی 🔶برای رسیدن به عبودیت الهی، باید او را شناخت و تنها راه شناخت خدا، از طریق رهنمودهای اهل‌بیت(ع) و تربیت یافتگان در مکتب آنها میسر خواهد شد؛ می‌توان طبق منابع دینی، برای استاد الهی که همان تربیت‌ یافتگان اهل‌بیت(ع) هستند، ویژگی‌هایی را مشخص کرد که سالک در این مسیر، دچار انحراف نشود. پس لزوم وجود استاد و حکیمی تربیت‌ یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، برای رشد معنوی، طبق روایات قابل اثبات است. باید دقت کرد که این استاد حکیم دارای شرایطی باشد؛ از آن جمله ۱) مُهذّب بودن استاد، ۲) تعالیمش مخالف شریعت نباشد، ۳) ادعا نداشتن. https://www.adyannet.com/fa/news/43478 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته1️⃣ 🔶محمد بن محمد بن النعمان بن عبد السلام بن جابر بن النعمان بن سعيد بن جبير بن وهيب بن هلال بن أوس بن سعيد بن سنان بن عبدالدار بن الريان بن قطر بن زياد بن الحارث بن مالك بن ربيعة بن كعب بن الحارث بن كعب بن علة بن خلد بن مالك بن ادد بن زيد بن يشجب بن عريب بن زيد بن كهلان بن سبأ بن يشجب بن يعرب بن قحطان 👈🏻شيخنا واستاذنا رضي‌الله‌عنه. فضله أشهر من أن يوصف في الفقه والكلام والرواية والثقة والعلم. 📖 النجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1 ص 399 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://lib.eshia.ir/14028/1/399 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته2️⃣ 🔶طبق دیدگاه رجالی متبحر نجاشی، 👈🏻جناب شیخ مفید کتابی در زمینه رد اصحاب حلاج به نام «کتاب الرد علی اصحاب حلاج» داشته است.[1] 👈🏻متأسفانه این کتاب از بین رفته است، ولی ذکر آن به وسیله ابن حمزه، شاگرد شیخ طوسی در "الهادی الی النجاه من جمیع المهلکات" آمده است.[2] 👈🏻البته باید توجه کرد که نام کتاب؛ گویای رد جریان حلاجیه طبق نظر جناب شیخ است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://lib.eshia.ir/14028/1/401 پی‌نوشت: [1]. لنجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1، ص 401. [2].عبدالرحمن بدوی، تاریخ تصوف اسلامی، مترجم افتخار زاده محمود رضا، نشر افراز، 1389، ص 67 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ محمود حلبی(مؤسس انجمن حجتیه) 🔹 حجّت هاشمی خراسانی در خاطرات مکتوبش، از دورانی یاد می‌کند که پدرش به اغوای برخی از مقدّسین مشهد، وی را از رفتن به درس ادیب نیشابوری منع کرده، و او را قرینِ غصّه و غم می‌نماید. 🔸 امّا پدر پس از یک سال، با روشنگری و هدایتِ مرحوم حاج شیخ محمود حلبی (رضوان الل‍ه علیه) متوجّه خطای خود شده و از رأیش برمی‌گردد. از آن روز به بعد، استاد حجّت هاشمی ملازم مرحوم ادیب می‌شود. 🔹 این بخش خاطرات هاشمی خراسانی، از کتاب مرآة الحجّة نقل شده است. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۱۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 2 دسامبر 2023 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت ابوالعباس احمدبن‌علی نجاشی، مؤلف کتاب «رجال نجاشی»؛ ۴۵٠ق. 🔹 شهادت میرزا كوچک‌خان جنگلی؛ ١٣٠٠ ش.
صوفی پژوهی
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ مح
🔰 ماجرای شرکت در درس ادیب نیشابوری و نحوه ارتباط حجت هاشمی خراسانی با آقای حلبی ✍🏻 حجّت هاشمی خراسانی 🔹 «... و پدر، مرا در مدرسهٔ بالاسر حضرت رضا - علیه‌ السّلام - نزد استادی به نام حجّة الإسلام و ثقة الأنام، آقای سیّد علی فیض‌آبادی برای تحصیل فرستاد. ... در نزد او بعضی از کتب مقدّماتِ عربی را آموخته و چون مرا مستعدّ و لائق و شائق و عاشق به تحصیل مشاهده نمود و خود را از عهدهٔ تکمیل و تربیت من قاصر دید از جهت کثرت مشاغل، با مشورت پدر، مرا نزد استادِ علوم ادب و جامع فنون عرب، حضرت حجّة الحق آقا شیخ محمّدتقی ادیب نیشابوری – قدّس سرّه العزیز – راهنمائی کرد. 🔸 و از این هدایتِ او بی‌اندازه شکرگزاری دارم که این مرده را احیاء کرد و زندگانی دو سرا بخشید، و همواره برای او دعا می‌کنم، و به نزد او می‌روم و شکرگزاری نعمت او می‌نمایم، و در نزد او خضوع و خشوع می‌کنم و از صدق نیّت، دست او را می‌بوسم ... . 🔹 ... استاد ادیب نیشابوری در اطاقِ سردرِ مدرسهٔ خیراتخان تدریس می‌فرمود، و چون نزد وی رفتم و جمال الهی و صورت ملکوتی او را دیدم، و سخنان دلربایش و کلام جان‌فزایش را شنیدم مجذوب گشتم، و از دل و جان دوستدار کلامش و خریدار جنس بازارش شدم، و در مقابل او می‌نشستم، و هرچه می‌گفت در خزینهٔ دل جا می‌دادم و آویز گوش جان می‌ساختم. 🔸 تا آن‌که بعد یک سال، یکی از ائمّهٔ جماعت ... که در زهد مشهور، ولی از عقل و فهم مهجور بود، و پدر و جدّ من – چون بیشتر مردم – به وی اعتقاد داشتند، و هویدا است که عوامّ خلق به چون ابوبکری بیشتر معتقدند از چون امیری، ... وی نزد پدر من از استاد مذمّت کرد و سعایت نمود و وی را کج‌عقیده و بددین خواند و حضور مرا نزد وی مایهٔ فساد دین و اخلاق دانست. 🔹 و پدر من با این‌که از علماء نبود، ولی تحصیل کرده و نزد علماء بسیار رسیده [بود]؛ [مع‌هذا] راهنمائیِ استاد قبلِ مرا فراموش کرد و از هدایت آن سیّد علوی دست برداشت و به ضلالت این شیخِ ... گرفتار شد، و سعایت و ضلالتِ این را سعادت و هدایت پنداشت. از این‌رو مرا از حضور در نزد ادیب منع کرد، و چون اطاعت پدر لازم بود و احتمالِ درستیِ گفتار نادرستِ آن امام جماعت را می‌دادم، اطاعت پدر کرده و با هزار حسرت و افسردگی و پژمردگی و دل‌مردگی، دست از محبوب خویش برداشته و ترک حضورش کردم و برای تدریسِ من شخص دیگری ... معیّن شد. 🔸 ... روزها نزد او می‌رفتم ولی با دلی خون و حالی افسرده، چشمم به او بود و دلم به درس ادیب. ... از این‌رو در وقت فراغ، نزد او می‌رفتم، که می‌آمد درب مدرسهٔ خیرات‌خان می‌نشست، و مقابلش می‌نشستم و از روی حسرت به جمال ملکوتی‌اش نظر می‌کردم و به سخنان دلربایش گوش می‌دادم. 🔹 ... [اوضاع] بر این منوال بود تا یک‌سال گذشت، که ناگاه طائر اقبال من پریدن گرفت. روزی با پدرم در منزل ... حاج شیخ محمود حلبی - مدّ ظلّه - بودیم ... و وی را با پدر من آشنائی قدیم و مصاحبت بود. رو به پدر من کرد و از حال من سؤال نمود. پدر، جریان حال را ذکر کرد و گفت: اکنون با افسردگی درس می‌خوانَد و با کسالت و دلسردی به مدرسه می‌رود. 🔸 آقای حلبی گفت: فلانی یاوه می‌گوید و مهمل می‌سراید، این‌ها از مقدّسین بی‌خبر و کج‌ذوقان و بدسلیقه می‌باشند، من استاد ادیب را می‌شناسم، اگر می‌خواهد به جائی برسد باید خدمت استاد ادیب کند. چون وی چنین گفت، پدر رو به من کرد و گفت: پس به خدمت استاد برو. چون این سخن از پدر شنیدم و اجازهٔ حضور نزد استاد را یافتم، گویا تمام جهانْ آنِ من شد ...». 📚 (مرآة الحجّة: شرح حال حجّت هاشمی و اساتید، ص۴ – ۷) 👈باید دانست که حلبی، مدتها ادبیات را از ادیب نیشابوری آموزش دیده است. 👈ارتباط حجت هاشمی خراسانی با حلبی، می تواند سرآغاز تحقیقی باشد در مورد اینکه آیا این ارتباط تاثیراتی در شکل گیری شخصیت حجت هاشمی داشته یا خیر؟ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
🔰کسب معرفت الهی، از طریق امام معصوم(ع) یا قطب دراویش گنابادی 🔶 عبادت الهی در آیات قرآن کریم به عنوان اصلی‌ترین هدف خلقت مطرح شده است، راه رسیدن به عبودیت الهی، از شناخت او کسب می‌شود و شناخت خداوند از طریق امام معصوم علیه‌السلام حاصل خواهد شد. 🔸بزرگان صوفیه مدعی هستند که راه شناخت خداوند متعال از طریق آنها حاصل می‌شود. 🔷«صلاحی» در متن خویش مدعی است که از تبعیت اقطاب برای مریدان، معرفت الهی ایجاد می‌شود؛ در حالی که تنها راه عرفان و خداشناسی حقیقی، همان راه اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔷«برید عجلی» از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند: «فقط به وسیله ما، خدا پرستش شد و فقط به وسیله ما خدا شناخته شد و فقط به وسیله ما خدای تبارک‌وتعالی را یگانه شناختند و محمد پرده‌دار خدای تبارک‌وتعالی است (تا واسطه میان او و مخلوقش باشد)». 🔹در نتیجه با توجه به روایات معصومین علیهم‌السلام، فقط پیروی از آنها، ما را به شناخت صحیح الهی خواهد رساند، درحالی که اقطاب دراویش، شرط رسیدن به معرفت الهی را تبعیت از خویش می‌دانند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43449 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا