eitaa logo
تاملات
768 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
ارائه مجتبی نامخواه.mp3
15.32M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «» 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام درک اجتماعی دقیق شهید سلیمانی 0:50 پرسش از امکان قهرمان 4:15 چه استعدادی از شهید سلیمانی قهرمان می‌سازد؟ 7:20 حاج قاسم برای انسان جهانی می‌جنگد 8:20 خلق معنای تازه برای سفر 9:58 شهید سلیمانی انسان ذوب در انقلاب 13:10 ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | «طنزی برای فراموشی» نقدی بر برنامه جوکر ▪️برنامه «» با شعار جذاب و به ظاهر معقولی وارد میدان شده است: «در این روزگار سخت و پرمشکل، به طنز و شادی نیاز داریم.» وقتی به عمق محتوا و نحوه اجرای این برنامه می‌نگریم، درمی‌یابیم که این ادعا بیش از آنکه واقعی باشد، ابزاری برای پنهان کردن نقص‌ها و سطحی‌نگری‌های برنامه است.کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | «طنزی برای فراموشی» نقدی بر برنامه جوکر ▪️برنامه «#جوکر» با شعار جذاب و به ظاهر معقول
🔸 و تیم سازنده «جوکر» با مهارت شعار شادی‌آفرینی را به ابزاری برای پنهان کردن بی‌محتوایی برنامه تبدیل کرده‌اند. حضور چهره‌های شناخته‌شده و شوخی‌های سطحی نه تنها به غنای برنامه نمی‌افزاید، بلکه به نوعی زنگ خطر برای کاهش استانداردهای فرهنگی و هنری است 🔹 این نوع برنامه‌ها را به مسیری می‌برد که به جای مواجهه با مشکلات و تأمل در آنها، با خنده‌های سطحی و گذرا از کنار مسائل عبور کند. آیا واقعاً جامعه به همین جنس طنزِ سطحی و فراموشی‌ساز نیاز دارد؟ آیا مردم امروز، خسته از صخره‌های سخت واقعیت، خودخواسته به آغوش این لودگی‌ها پناه می‌برند تا اندکی از بار زندگی‌شان کاسته شود؟ 🔸اینکه بگوییم «اگر همین طنز سطحی هم نباشد، دیگر برنامه‌ی مفرحی باقی نمی‌ماند» در واقع توجیهی برای تداوم وضعیت موجود است. همچون سر در برف فرو بردن است؛ گویی جامعه را به و سرخوشی می‌دهیم تا از دیدن واقعیت‌های سخت و آزاردهنده‌ی باز بماند. 🔹از سوی دیگر، این ادعا که طنز مسئولانه صرفاً شعاری است و کارکردی ندارد، بهانه‌ای است برای فرار از دشواری خلق محتواهای معنادار. طنز مسئولانه، اگر درست طراحی شود، نه تنها شعاری نخواهد بود، بلکه می‌تواند جامعه را به وادارد و خنده‌ای بیافریند که از عمق فهم و سرچشمه می‌گیرد. 🔸اینکه طنزهای سطحی و لودگی‌های رسانه‌ای به‌طور تولید و ترویج می‌شوند، تصادفی نیست. در اقتصادی که به تثبیت وضعیت موجود نیاز دارد، رسانه‌ها به‌جای اینکه جرقه‌ای برای باشند، ابزار و بی‌حس کردن ادراک جامعه می‌شوند. 💢 این طنزهای سطحی، نه فقط تفریح، که ابزاری برای مدیریت ادراک و تثبیت سلطه‌اند. جایی که و تغییر باید راهگشا باشند، طبقه‌ی سلطه خوراک رسانه‌ای را چنان تنظیم می‌کند که ذهن‌ها به سرگرمی سطحی خو بگیرند؛ جوکر مصداق بارز این ادراک است. ⚜️ @Taammolat74
💢 آیا از دست آوردهاى غربی‌ها مى‌توان استفاده كرد؟ 📍«استفاده از تجربیات دیگران در هر حال مطلوب است. آنها مسائل را به خوبى و روشنى و با دقت و ظرافت مطرح كرده‌اند، به مطالب ریز و جزئى كه به ظاهر بى‌اهمیت به نظر مى‌رسند بهاى بیشترى داده‌اند و بسیارى از سؤالاتى را كه به پاسخ‌گویى نیاز دارند، طرح نموده‌اند و البته جوابهاى فراوانى هم به سؤالات مطروحه داده‌اند كه ـ اگر چه ممكن است تنها راه حل مشكل و صددرصد قابل قبول نباشند ـ قابل اغماض و چشم‌پوشى هم نیستند. اگر شخصى، ولو اینكه دشمن باشد، تجربه‌اى را كسب كرد، شكل عاقلانه قضیه، استفاده از تجربه اوست، همان‌گونه كه استفاده نكردن از نتایج علوم تجربى آنها، مثل رایانه، تلویزیون، رادیو و ... خلاف عقل است. اما این پندار كه: راه همان است كه آنها در «علوم انسانى» رفته‌اند! نتیجه درست همان است كه آنها گرفته‌اند! كاملاً نابجاست. اگر مسلمانان این واقعیت را باور كنند كه مكتب آنها معدن ناب بسیارى از معارف و علوم عمیق انسانى است كه باید با همت و تلاش استخراج شوند، هرگز مجذوب پیشرفتهاى مادى نخواهند شد و به خودباختگى فرهنگى مبتلا نخواهند گشت...» 📚آیت الله مصباح یزدی(ره) ؛ مدیریت اسلامی؛ ص271 ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «انسان انقلاب اسلامی» 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه برنامه تلویزیونی
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «تجسم اراده موسس نظم آینده» 🎙 سخنرانی دکتر علیرضا بلیغ برنامه تلویزیونی جهت ⏰ ۷ دی ماه ۱۴۰۳ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
video_2024-12-28_20-28-03.mp3
16.83M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «تجسم موسس » 🎙 سخنرانی دکتر صحبت از شخصیت‌های تاریخی دشوار است 00:20 نظم جهان در حال تغییر است 01:50 حرکت به سمت جدید کشاکشی را پدید می‍اورد 03:46 نظم‌ها رخدادی هستن 5:25 حضور انسان در جهان همواره سیاسی است 8:20 شخصیت‌های کاریزماتیک فقدان چیزی در جهان را حس میکنند 9:22 اراده چیزی متشکل از انگیزه‌ها و اندیشه‌هاست 11:38 حاج قاسم «دست» جمهوری اسلامی در منطقه بود 13:00 دین زمانی تاریخ‌ساز است که نیروی دگرگون‌ساز باشد 14:17 ارزش کار حاج قاسم این است که دیگر تاریخ به قبل او بازنخواهد گشت 15:30 ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | معمار اجتماعی مقاومت «طرحی متفاوت که از دل آشوب‌ها نظم ساخت» 🔸 در زمانه‌ای که قهرمان، یا به وادی افسانه‌ها رانده شده یا به تصویرهایی سطحی و تک‌بعدی تقلیل یافته است، حاج قاسم سلیمانی با درایتی متفاوت و نگاهی فراسوی جناح‌ها توانست تصویری نو از قهرمان را برای انسان امروز ایرانی بازسازی کند؛ تصویری که نه تنها دل‌های متنوع و گاه متضاد را جذب کرد، بلکه جهان ایرانی توانست شکوه، غرور و عزت خود را در آن بازیابد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | معمار اجتماعی مقاومت «طرحی متفاوت که از دل آشوب‌ها نظم ساخت» 🔸 در زمانه‌ای که قهرمان،
🔹 حاج قاسم فراتر از یک فرمانده نظامی، معمار اجتماعی بود که خاکستری‌ترین روزهای تاریخ را به صحنه‌ای برای زایش امید و همبستگی بدل کرد. در زمانه‌ای که خاورمیانه زیر سایه‌ی خشونت و تفرقه دست و پا می‌زد، او توانست از دل آشوب‌ها، نظمی نوین بنا کند. او پیوند‌دهنده‌ی جوامع مختلف بود و ساختاری از مقاومت و هم‌بستگی اجتماعی خلق کرد که فراتر از سیاست‌های کوتاه‌مدت، یک طرح اجتماعی را نمایان می‌کرد. این نظم، نه تنها به مثابه‌ی سدّی در برابر اشغال‌گری، بلکه به عنوان الگویی برای هم‌زیستی و ایستادگی در برابر نظام سلطه جهانی عمل کرد. 🔸 سلیمانی با نگاهی نافذ و بی‌مرز، توانست حلقه‌های پراکنده را به زنجیره‌ای از انسجام بدل کند و طرحی از همبستگی بیافریند که مرزهای ایدئولوژیکی و سیاسی را در هم بشکند. برای او، "مردم" فراتر از مرزهای تعریف‌شده جناح‌ها معنا داشتند؛ او مردم را در عمق نیازهای‌شان، در شوق‌های‌شان، و در رنج‌های‌شان می‌دید. بینش خاص و ویژه‌، حاج قاسم را به نماد قهرمانی تبدیل کرد که از "ما" فراتر می‌رفت و به "همه" تعلق داشت. 🔹 طرح اجتماعی حاج قاسم بر مفهومی از «مقاومت» بنا شده بود. او مقاومت را از سطح یک ایدئولوژی یا یک واکنش به تهدید نظامی، به سطحی از "امکان‌های هستی‌شناسانه" ارتقا داد؛ مقاومتی که در انتخاب‌های روزمره مردم، در تلاش برای بازسازی امید، و در حفظ ارزش‌های انسانی متجلی می‌شود. و از مقاومت به‌عنوان طرحی اجتماعی برای پیوند زدن مردم به یک هدف مشترک فراتر از اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی بهره برد. حاج قاسم سلیمانی با توانایی استثنایی‌اش در استفاده از مفهوم مقاومت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، الگویی عملی از رهبری را ارائه کرد که فراتر از مرزهای نظامی، در زندگی روزمره مردم نفوذ کرد. 💢 در زیر چهره‌ای که بسیاری او را یک فرمانده مقتدر نظامی می‌دیدند، گوهری از لطافت، عرفان و انسانیت می‌درخشید که او را به یک رهبر متفاوت تبدیل می‌کرد. او همانند چمران، قلبی داشت که توانست با تپش‌های درد و آرزوی مردم هماهنگ شود. این لطافت روح بود که حاج قاسم را از یک فرمانده به یک معمار اجتماعی و یک قهرمان بی‌بدیل تبدیل کرد؛ قهرمانی که هم بر قلب‌ها حکومت می‌کرد و هم مسیرها را برای نسل‌های آینده روشن می‌ساخت. حاج قاسم قهرمانی است برای زمانه ما: زمانه‌ای که در آن جهان، بی‌قهرمان شده است... ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | امر سیاسی در محاق؛ ضرورت احیای فلسفه سیاسی ▪️ وقتی به مسائل روزمره دقیق می‌شویم و افت ناکارآمدی و بلاتصمیمی را در سطوح مختلف مشاهده می‌کنیم، این گزاره جدی‌تر به ذهن متبادر می‌شود که گویی امر سیاسی به محاق رفته و دیگر ظهوری ندارد. این وضعیت، نیازمند تأملی عمیق و دقیق است، اما شاید بتوان از ایده لئو اشتراوس بهره گرفت. او بر این باور بود که بحران مدرنیته، ریشه در بحران فلسفه سیاسی دارد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | امر سیاسی در محاق؛ ضرورت احیای فلسفه سیاسی ▪️ وقتی به مسائل روزمره دقیق می‌شویم و افت
🔸 اشتراوس فلسفه سیاسی مدرن را به دلیل انحراف از جستجوی حقایق بنیادین امور سیاسی نقد می‌کرد. او بیان می‌کرد که این فلسفه دیگر به دنبال کشف حقیقت نیست، بلکه تنها بر ارائه راه‌حل‌های موقت و ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی تمرکز دارد. در نتیجه، فلسفه سیاسی به ابزاری کارکردی تقلیل یافته و از هدف اصلی خود که شناخت عمیق و پرسش از ماهیت عدالت، قدرت و خیر عمومی است، فاصله گرفته است. 🔹 اشتراوس بر این باور بود که بازگشت به تفکر متفکران بزرگ و اصیل گذشته، راه حل اصلی این بحران است. اشتراوس تأکید می‌کرد که تنها از طریق این بازاندیشی است که می‌توان سیاست را از وضعیت ابزاری کنونی نجات داد و آن را به عرصه‌ای برای تحقق ارزش‌های اصیل انسانی تبدیل کرد. این امر، ضرورت بازاندیشی در مفهوم سیاست و بازگشت به سنت‌های بومی و اصیل گذشته را مطرح می‌کند. 🔸 احیای امر سیاسی در جامعه ما، نیازمند دو رویکرد همزمان است: نخست، بازگشت به متفکران و روشنفکران میان‌داری که توانسته‌اند در تاریخ ما الهام‌بخش باشند، و دوم، تدوین طرح‌هایی بومی که با شرایط و نیازهای امروز ما سازگار باشند. طرحی که به‌جای مدیریت صرف بحران‌ها، به بازتعریف بنیادین سیاست بپردازد. 💢 اگر بپذیریم که بحران کنونی ما صرفاً حاصل ناکارآمدی‌های عملی نیست و ریشه در انحراف فلسفی دارد، پرسش کلیدی این است: آیا می‌توان سیاست را دوباره به عرصه حقیقت بازگرداند؟ این چالشی است که فراتر از یک بازخوانی تاریخی یا فلسفی، نیازمند اراده‌ای جمعی و تلاشی برای بازتعریف سیاست بر اساس اصولی اصیل است. پاسخ به این پرسش‌ها، سرنوشت آینده ما را رقم خواهد زد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «تجسم اراده موسس نظم آینده» 🎙 سخنرانی دکتر علیرضا بلیغ برنامه تلویزیونی جهت
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «آینده باوری و امید اجتماعی» 🎙 سخنرانی داوود پوریا طالقانی برنامه تلویزیونی جهت ⏰ ۹ دی ماه ۱۴۰۳ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_6023605162063434838.mp3
28.41M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | « باوری و » 🎙 سخنرانی انگاره‌های نادرست درباره امید اجتماعی 00:21 مکتب مقاومت در مقابل ماشین ناامیدی 3:02 اطمینان به آینده 5:00 ایمان و دعا برای ساخت آینده 7:35 تقابل ماشین و مکتب 9:45 ⚜️ @Taammolat74