تاملات
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | اعتراض و سلبریتی 🎙 گفتوگو با دکتر عبدالله بیچرانلو | عضو هیئت علمی گروه
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | سوادرسانهای و سلبریتی
🎙 گفتوگو با مهدی کاشفیفرد/ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت دوم
⏰ ۲ اسفند ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Rasāvā 02.mp3
33.98M
🔉 #پادکست صوتی
🔶 موضوع | #سوادرسانهای و #سلبریتی
🎙 گفتوگو با #مهدی_کاشفیفرد
محورها:
🔹نقش سواد رسانهای در مواجهه با فرهنگ شهرت
🔹جایگاه فرهنگ شهرت در سواد رسانهای ایران
🔹دکان سواد رسانهای
سردبیر: علی مومنی
#فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون
گفتگو پیرامون تازهترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
«قانون و سازمان»، «قانون و نسبت آن با آزادی»، «تاریخ آزادی» و «آزادی در تاریخ» بدین معنا که شرایط تحقق و وجود آزادی سیاسی چیست و در کدام جامعهها آزادی میتواند وجود داشته باشد و تا حدودی دوام یابد؟ «نسبت آزادی با خرد مشترک» به این معنا که خرد مشترک وجهی از فهمی مشترک و همگانی است که موجب وحدت جامعه و همراهی و هماهنگی مردمان میشود و وجودش برای اجرا و رعایت قانون و آزادی لازم است و در نهایت به نسبت میان «آزادی و توسعه» میپردازد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازهترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
🔹 مؤلف، در این اثر کوشیده تا تاریخ آزادی سیاسی و شرایط ظهور و بسط دموکراسی در صورتهای لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی و نئولیبرالیسم را به بحث گذاشته و راهی به درک سیاست در جهان توسعه نیافته بیابد. بهزعم داوری، در جهان توسعهنیافته درباره آزادی هر نظری داشته باشیم نمیتوانیم از کنار آن بگذریم.
🔹 مؤلف معتقد است که آزادی سیاسی با نظم قانونی همراه است و با تصرف در جهان از طریق علم و تکنولوژی و احراز قدرت و پدید آمدن برخی بهبودها و سهولتها در زندگی بشر آشکار میشود؛ اما این تمام قضیه نیست. آزادی هرچه باشد در سیاست جهان متجددشان و مقام اصلی و تعیینکننده دارد.
🔹 به باور داوری، صحبت از آزادی از آن دست مقولاتی است که این روزها، کمتر محل تأمل اهالی فلسفه است و شاید کمتر فیلسوفی را میشناسیم که بعد از سارتر از آزادی سخن گفته باشد. از این رو، شاید مهمترین سخن فلسفه درباره آزادی همان باشد که کانت گفته است. او آزادی سیاسی را وجهی از تعین آن در زمان و ساختار جامعه جدید دانسته است.
🔹داوری معتقد است که مردم مناطق دیگر جهان حکایت آزادی را از غربیان شنیدهاند؛ آنها تجربه آزادی خودبنیاد ندارند بلکه همواره آزادی را چیزی بیرون از وجود خویش و جدا از آن شناخته و پنداشتهاند که باید از جایی بیاید و آنها از آن بهرهمند شوند. این در حالی است که آزادی از آن کسی نیست؛ مردمی که بیشتر از داشتن آزادی حرف میزنند نمیدانند که آزادی داشتنی نیست، بلکه بودنی و پدیدآمدنی است. ما وقتی آزادی داریم که شرایط آزادی در وجود و روابطمان فراهم شده باشد نه اینکه آزادی را از جایی بهدست آوریم و آزاد شویم.
🔹 به باور داوری، آزادی قرین تفکر و شرط مقدم همه داناییها و تواناییها است. از این رو، او در این اثر کوشیده از ظهور فکر آزادی سیاسی در اروپا آغاز کرده و نظری به سیر آن تا این عصر جدید بیندازد. از نظر داوری، مشکل این است که آزادی صرف «توانایی خواستن» نیست بلکه در اصل و آغاز «توانایی نخواستن» است و بسیار مشکل است که نظمی در زندگی آدمی در نظر آوریم که در آن نخواستن و توانایی نخواستن اصل باشد. این آزادی که بیشتر به خطرهای آزادی توانستن نظر دارد به آزادی بایدن نزدیک است و در اینباره بیشتر باید تأمل کرد. اهل سیاست باید شرایط آزادی را بشناسند و راه فراهم آوردن آنها را در کشور خود بدانند و نشان دهند.
#آزادی
#قانون
#تفکر
#رضا_داوری
#آزادی_سیاسی
#نظم_قانونی
⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |متنخوانی کتاب "آزادی، قانون و سازمان"
جلسه نخست
موسسه سُها
⏰ ۲ تیر ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
آزادی قانون سازمان.MP3
43.69M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | #متنخوانی کتاب "#آزادی، قانون و سازمان"
🔹 هدف از این متنخوانی، صرف کار صوری نیست بلکه نابسامانیها و پریشانیها و ستیزههایی که در جهان ماست ما را وامیدارد که به یک همدلی و یک فکری برسیم که توجه بهتری به امکانات خود داشته باشیم و اوقات و فرصتها تلف نشود.
نسبت به مسائل و مشکلاتی که هست در رنج هستیم و تا چشماندازی برای حرکت پیش نیاید، عمل هم در این صحنهها شکل نمیگیرد و لذا در چنین عالمی و با چنین دردی با اندیشههای دکتر داوری سیر میکنیم.
🔹 با مأوای تفکر میتوان وسعت یافت و از تنگناهای وجودی عبور کرد و این خود امکان عمل است. امکان عمل یعنی از ضرورتها عبور کنیم. با خواندن این کتاب میتوان به مأوایی از بودن در این جهان رسید که امکان عمل را به شما میدهد و به تعبیری شرایط عمل را به شما اعطا میکند و ماورای روزمرگیها، بر اساس چشماندازی که ترسیم میکند به شما احساس مسئولیت میدهد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازهترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
🔰 فضای مجازی و آزادی
سلسله یادداشتهایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان»
✍️ سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔘 قسمت نخست
🔸«بدانیم جهان به جهان فریب مبدل شده و مردمان خود به استقبال فریب میروند... دسترسی داشتن به اطلاعات بیهوده آزادی نیست. این انبوه اطلاعات، دشمن فهم و خرد مشترک است.» ص174 🔸
———————-
🔹درباره #فضای_مجازی بهندرت از دکتر داوری شرح و تفصیلی دیده بودیم. اینجا هم احتمالا انتظار باید این باشد که اگر کسی مدعی پاسداشت آزادی است، باید فضای مجازی را امری مغتنم برای آزادی قلمداد کند. مگر بهخاطر فضای مجازی نیست که سیاستمداران مجبور به پاسخگویی میشوند و گاهی لازم میآید که تغییراتی در روش و منش خود بدهند؟ مگر در فضای مجازی نیست که سریعترین تبادل اطلاعات انجام میشود و اگر ظلمی در هر گوشهای از دنیا صورت پذیرد، احیانا افشا میشود؟ مگر در فضای مجازی، امکانات جدیدی برای کسبوکار و گشایش روزی مردم وجود ندارد؟
🔹 شاید بتوان پاسخ مثبتی به این پرسشها داد؛ اما باید دانست که ماهیت فضای مجازی، معادل کاربردهای آن، آنهم کاربردهایی که ما حسب وضع و حال خود گزینش و برجسته میکنیم، نیست. دکتر داوریاردکانی نیز بنایی بر نگاشتی مستقل درباره فضای مجازی نداشتند؛ اما طی صفحاتی در کتاب «آزادی، قانون و سازمان» شرحی بر فضای مجازی دارند که به نظر میرسد برای مطالعه و مداقه فرهیختگان، ارزشمند باشد.
🔹رویکرد استاد داوری، مندرج در کتاب فوقالذکر، فهم فضای مجازی براساس تغییرات متأخر جهان غربی است. به همین خاطر و براساس نقلقولی از دلوز چنین طرح میکنند که تا قبل از سیطره فضای مجازی، کنترل، متوجه ابعاد فیزیکی انسانها و جوامع بود و در دوره فضای مجازی، کنترل، متوجه اذهان و افکار آدمیان است. بهعبارت رساتر، فضای مجازی، ملک طلق «#تکنیک» است و بسط این ملک برای مهندسی افکار انسانها رخ داده است.
🔹قبل از اینکه به توضیح این تلقی بپردازیم، لازم است یادآور شویم که از نظر راقم این سطور، بخشی از اهمیت دیدگاه فوق به «من قال» آن است و نه «ما قال» آن. درواقع دکتر داوریاردکانی با همه آنچیزی که از او میشناسیم، در کتابی که درباره آزادی نگاشته و در آن از وضع موجود سیاسی کشور بسیار انتقاد کرده است و درضمن در شرایطی که اغلب نخبگان و فعالان گلایهمند عدم توسعه و نیز محدودیتهای فضای مجازی هستند (که البته این خود فینفسه ربطی به دعوی مذکور ندارد) به صراحت و به شجاعت، فضای مجازی را جهان محدودیت و محل اسارت انسانها میخواند.
⚜️ @Taammolat74
🔔 سلسله نشستهای انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی
🎙با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔹انقلاب اسلامی و ضرورت روششناسی در علوم اسلامی با سخنرانی استاد مجتبی الهی خراسانی
🔸مطالعات خاورشناسی در حوزه حدیث بعداز انقلاب اسلامی ایرانی با سخنرانی دکتر سهیلا پیروزفر
🔹طلیعه موج سوم اقتصاد اسلامی؛ معالم روشی و نهادی با سخنرانی حجتالاسلام علی نعمتی
🔸اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد؛ نگاهی به واقعیتها با سخنرانی دکتر مسعود درخشان
🔹رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر محمود حکمتنیا
🔸بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی
🔹انقلاب اسلامی و فقههای مضاف با سخنرانی استاد ابوالقاسم علیدوست
🔸جلوههایی از نقش فقه تربیتی در پشبرد اهداف انقلاب اسلامی با سخنرانی حجتالاسلام سیدجعفر علوی
☝️ جدول زمان بندی نشستها در پوستر
📆 زمان برگزاری: ۶ تا ۱٠ اسفند ۱۴٠۱
⏳افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌مکان برگزاری: مشهد مقدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔗 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
⚜️ @Taammolat74
👆👆👆
🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون #اگزیستانسالیسم، #مادیگرایی و #فرهنگ_مصرفی توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان خود کسب کند. کتاب معروف او، "بهای بالای مادیگرایی" است که به رابطه بین مادی گرایی و ناخشنودی می پردازد. او مخاطبین را به بارهایی که مادیگرایی بر روح انسانی را تحمیل میکند، جلب مینماید. امیال برای داشتن کالاهای مادی بیشتر و بیشتر ما را به درون زندگیای با سرعت زیاد و دیوانهوار میکشاند.
در پیشگفتار کتاب میخوانیم: «اکثر جمعیت دنیا اکنون در اقتصادهای «برنده همهچیز را برمیدارد» زندگی میکنند، جایی که هدف اصلی افراد به دست آوردن هر چیزی است که میتوانند برای خودشان کسب کنند، برای هرکس به اندازه حرص و طمعش. در این چشمانداز اقتصادی، خودخواهی و مادیگرایی دیگر نه به صورت مشکلات اخلاقی، بلکه به عنوان اهداف اصلی زندگی نگریسته میشوند.»
این کتاب را نشر معارف با ترجمه میثم ظهوریان منتشر کرده است👌
⚜️ @Taammolat74
تاملات
👆👆👆 🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون #اگزیستانسالیسم، #مادی
فصل_انتهایی_کتاب_بهای_بالای_مادیگرایی.pdf
380.9K
📘دانلود pdf |فصل انتهایی کتاب ارزشمند #بهای_بالای_مادیگرایی
نوشته پروفسور #تیم_کاسر ، ترجمه میثم ظهوریان
🔹این فصل به نوعی نتیجهگیری کل فصلهای کتاب است و راهکارهای ایجاد تغییر در جوامعی که دارای گرایشات بالای مادی هستند را شرح میدهد و مطالعه آن برای افراد عادی و به طور خاص مسوولین فرهنگی و اقتصادی کشور بسیار مفید است
⚜️ @Taammolat74
41.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری |طرح "بهای بالای مادیگرایی"
کلیپ خلاقانهای از New Dream
🔹تیم کاسر از معدود روانشناسهایی است که نگاه انتقادی دارد و به این موضوع می پردازد که چگونه فرهنگ مصرف گرایی آمریکا رفاه ما را تضعیف می کند. وقتی مردم پیامهای بازاریابی همیشه حاضر را میپذیرند که «زندگی خوب» «زندگی کالایی» است، نه تنها از منابع محدود زمین استفاده میکنند، بلکه کمتر خوشحال میشوند و تمایل کمتری به کمک به دیگران دارند. این انیمیشن هم مشکلات مادی گرایی بیش از حد را بیان می کند و هم به راه حل هایی اشاره می کند که نوید یک زندگی سالم تر، عادلانه تر و پایدارتر را میدهد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت زن و سرمایهداری
با الهام از کتاب بهای بالای مادیگرایی
🎙 دکتر رقیه فاضل
سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی»
رسانه کتابچی
⏰ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
رقیه فاضل.mp3
45.24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت #زن و #سرمایهداری
با الهام از کتاب بهای بالای مادیگرایی
🎙 دکتر #رقیه_فاضل
🔹 اغلب رویکردهای انتقادی ما از منظر جامعهشناسی و فلسفه سیاسی است که به مسائل ساختارها، قدرت و حکمرانی میپردازد. اما در مباحث #روانشناسی و علوم تربیتی، چون ذاتا واحد تحلیل فرد را مدنظر قرار داده، نوعی پارادایم فردگرایانه و محافظهکارانه بر تئوریهای این علم سایه انداخته و کسانی که در این علم نفس میکشند در حقیقت به این مسئله اذعان دارند.
یکی از نقدها همین است که شیفت پارادایم حیاتی واحد تحلیل از فرد دربیاید و باید ساختارها و نهادها را هم ببینید. با این حال ما با یک فقر تئوریک در این تیپ رشتهها مواجه هستیم.
این نوع نگاههای انتقادی به ویژه در ترجمههایی که رخ میدهد در حوزه روانشناسی کم رمق است و معمولا ترجمهها ذیل جریان آمریکایی است و نگاه های #انتقادی که در غرب تولید شده کمتر ترجمه پرداخته شده است
⚜️ @Taammolat74
🏴 مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
📅 یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱
🕰 ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
🕌 شهرمقدسقم، بلوار محمدامین، مسجد مدرسه علمیه معصومیه
با حضور خانواده محترم آن مرحوم
⚜️ @Taammolat74
📍 آیین روزنامهنگاری در جهان مدرن
ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره
🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف نامبردار آلمانی است که گفته است: «روزنامه، انجیل انسان مدرن و روزنامه خوانی در حکم نیایش صبحگاهی اوست.» این تعبیر، شأن روزنامه در جهان جدید را به عنوان یک فرآورده فرهنگی نوپدید به گویاترین وجه ممکن مینمایاند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 آیین روزنامهنگاری در جهان مدرن ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره 🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فرید
🔹 فیلسوف آلمانی با این توصیف کوتاه، انگار در ایفای وظیفه معنا بخشی به زندگی، روزنامهها را شریک کتاب مقدس دانسته و برای بشر جدید که قبلهاش جای دیگر و آیینش چیز دیگر است «نصّ» نوینی دست و پا کرده است.
🔹 هگل البته عناد و عداوتی با دینداری رایج نداشت و التزام به مسیحیت، دلالتهای آشکاری در نظر و عمل او داشت اما به استناد تحلیلی که از پدیده مدرن روزنامه به دست داده گویی مناسک استعاری تازهای برای انسان جدید برمیشمرد که یکی از ارکان آن، روزنامهخوانی است.
🔹با این حساب، به حسب تحلیل هگل، قالب فرهنگی جدیدی که به موازات قالبهای دیگر، به زندگی انسان متجدد، معنا و گرما و روشنا میبخشد #روزنامه است؛ چیزی که صبح به صبح به عنوان نیایش صبحگاهی، آن را ادا میکند و بهجا میآورد. عمر این انجیل جدید، البته کمابیش به حدود چهار قرن در جهان -و دو قرن در ایران- میرسد اما در همین دوران نه چندان دراز، جمع کثیری را میتوان سراغ گرفت که به حلقه تابعان این مناسک و آیین نوظهور درآمدهاند.
🔹روزنامهنگاری کیش تازهای در میدان مذاهب و ادیان جهان نیست اما به اعتبار اینکه میخواهد روایت خاص خود را از حقیقت عرضه بدارد شراکت و شباهتی با نظامهای آیینی پیدا میکند. این روایتگری خاص از حقیقت، اکنون صاحب تاریخ خاص خود شده است که فرایندهای جدیدتری به خود داده است.
🔹برای هواخواهان و طرفداران روشنگری و تجدد، #دائرهالمعارفنویسی و #روزنامهنویسی توفیر چندانی ندارند و تصنیف دانشنامههای عظیم و حجیم، از همان ضرورتی سرچشمه میگیرند که تدوین روزنامههای کم برگ و مختصر. آنچه این دو قالب دانایی را برای اصحاب تجدد، منزلتی کمابیش یکسان میبخشد چه بسا نقش مشترکشان در تبدیل دادهها و اطلاعات گسیخته، محدود و فردی به روایت و دانش هوشمند، هدفمند، جمعی و عمومی است.
✅ روزنامهنویسی و دائرهالمعارفنویسی به عنوان فرزندان عصر روشنگری، در ذات خود التزام و تعهدی اکید به عمومیسازی دانش و آگاهی دارند. به همین اعتبار پیوندی پنهان میان «مردم» و «روزنامه» برقرار است.
⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |متنخوانی کتاب "آزادی، قانون و سازمان"
جلسه دوم
موسسه سُها
⏰ ۳ تیر ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
آزادی قانون و سازمان- جلسه دوم.mp3
24.38M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | #متنخوانی کتاب "#آزادی، قانون و سازمان"
🔹 ما برای شناخت #تجدد و #غرب و #آزادی باید وجود و جهانشان را از طریق فکر درک کنیم. این امور پژوهشی نیستند که بخواهیم با پژوهش درکشان کنیم. ما میخواهیم غرب را با پژوهش فهم کنیم و این نادرست است. کار پژوهش این است که با سلب حیات از آن امر، در آن تصرف میکنیم و به یکسری مولفهها تبدیل میکنیم.
🔹ما وقتی از #غربشناسی صحبت میکنیم بیشتر جنبه پژوهشی دارد، همانطور که شرقشناسی هم با ابژه کردن فرهنگ رقم خورده است، این درکی از آن صحنه به ما نمیدهد و نمیتوان به عالم غرب وارد شد.
🔹ما در واقع #پژوهش را به عنوان یک امر ارتباطی ما با جهان را دریافتیم در حالی که نتوانستیم تفکر را دریابیم. حاصل پژوهش و علم غرب نمیتواند ما را به #توسعه برساند. ما فقظ ظاهر علم را گرفتیم و آن ظاهر، نمیتوانست ما را به منشا حیات برساند.
🔹همین نوع غربزدگی مجال امتداد توسعه را از خود اروپا هم گرفت است. زبان غرب با جهان زبان #ایدئولوژی و تسلط است و زبانی برای توضیح جهان خود ندارد. اینجا دیگر #فلسفه و هنر پروپاگاندا تبدیل میشود. آنچه که بوده اجساد مرده سازمانهاست که به جهانها صادر میشده است. ما هم نتوانستیم مشارکت در فهم کنیم و تلاش کردیم با زبان پژوهش جهان غرب را بشناسیم.
زبان درک غرب همین کاری است که داوری انجام میدهد تا جهان آزادی و غرب را توضیح بدهد.👍
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 فضای مجازی و آزادی سلسله یادداشتهایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان» ✍️ سیدمهدی ناظمیقره
🔰 فضای مجازی و آزادی
سلسله یادداشتهایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان»
✍️ سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔘 قسمت دوم
🔹اسارت انسان در چنگ تکنیک یحتمل برآمده از پرسش #مارتین_هیدگر از تکنولوژی باشد. آنجا هایدگر تاکید میکند که تکنولوژی در تحقق، ابزار است؛ اما از لحاظ ذاتش، ابزار نیست بلکه انضباطبخشی و به چهارچوب کشیدن هستی و طبعا حیات آدمی است. به همین خاطر است که تکنولوژی در نسبتی وثیق با علم، با ریاضیات و با تصرف در طبیعت قرار میگیرد.
🔹 همهچیزی که مارتین هایدگر درباره نسبت انسان و تکنولوژی بیان میکند و مبدل به یکی از تاثیرگذارترین فقرات فلسفه او میشود، توضیح نسبت انسان با تکنولوژی کلاسیک است. درواقع هیدگر توضیح چندانی درباره رسانهها نمیدهد و فضای مجازی هم اصلا در زمان او وجود نداشت.
🔹 از نظر نگارنده آن توضیح اساسی هیدگر درباره ذات تکنولوژی بسیار راهگشاست؛ اما توضیح خوبی درباره اساس تکنولوژیهای رسانهای جدید نمیدهد. همه تأملات اندیشمندان بعدی درباره رسانه و فضای مجازی هم مانند #دلوز، #بودریار، #دریفوس و دیگران، آنچنان فهم ریشهای به ما نمیدهد که هیدگر درباره ذات تکنولوژی میدهد.
🔹 به هرحال و در همدلی با تلقیهای مذکور، امروز دیگر باید روشن دانست که #تکنولوژی، انسان و جامعهای منضبط ایجاد میکند و این انضباط درواقع تحقق تام و تمام #متافیزیک_غربی است و نباید آن را با نظمهای انضمامی انسان در ادوار پیشین خلط کرد. این انضباطبخشی تکنیکی بهتدریج زندگی اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... را تحتتاثیر خود قرار داده است.
🔹با این قید که کشورهای غربی از آنجا که به تعبیری خود مولد تکنولوژی بودهاند و با ذات آن انس و قرب بیشتری دارند، طبعا موفقیتهای بیشتری هم در محدود کردن اقتضائات آن داشته و از تلقیهای جهانسومی به آن بهمثابه یک الهه نجاتبخش، خود را رها ساختهاند. به همین خاطر و بهویژه در ابعاد فرهنگی و علمی کوشیدهاند تا روزنههایی برای خلاصی از سیطره تکنولوژی بیابند. این فیالمثل منجر به این نشده است که در دانشگاه از رایانه و سیستمهای الکترونیک استفاده نشود (و چرا نباید بشود؟) ولی منجر به این شد که راه بیشتری برای حفظ سنت علمی و فرهنگی بشر گشوده بماند.
🔹 اما اینبار و در زمانه #سیطره_فضای_مجازی، سیطرهای که درست مانند زمانه سیطره تکنولوژی کلاسیک باعث فزونییافتن ترس و نگرانیهای اندیشمندان شده است، رخداد جدیدی خود را نشان میدهد و این رخداد، محو شدن ذهنیت انسان در فضای مجازی است. امری که با محو شدن انسان عادی با همگنان متفاوت است.
⚜️ @Taammolat74
📍دانشگاه مدرن و جامعه ایرانی
نقدی بر روایت مقصود فراستخواه از نهاد علم در ایران
#دانشگاه_مدرن به معنای أخص کلمه که امروزه با آن مواجه هستیم تنها از قرن نوزدهم موضوعیت یافته است. #کانت در کتاب «تعارض دانشکدهها» از برآمدن دانشگاه جدید مبتنی بر «عقل خودبنیاد» بحث کرد. از این منظر، #دانشگاه نشانهای از ظهور بشریت جدید است. از طریق آن؛ انسان خردورز منتقد، ابراز وجود میکند. #هومبولت نیز در کتاب «درباره روح و چارچوب سازمانی نهادهای فکری در برلین»، دانشگاه را به مثابۀ «نهاد تفکر» ومبتنی بر «آزادی علمی وآکادمیک» مفهومسازی میکند. بدین ترتیب دانشگاه غربی به معنی مدرن آن، در متن تجربه مدرنیتۀ جوامع غربی ظهور یافت و فرزند شهر مدرن بود. در شهرهای جدید، حسّ سوژگی به بشر دست میداد و دانشگاه نماد ونهاد پرورش این آگاهی نوین و این نظام جدید دانایی بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍دانشگاه مدرن و جامعه ایرانی نقدی بر روایت مقصود فراستخواه از نهاد علم در ایران #دانشگاه_مدرن به م
🔘 بخش 1 از 2
🔹 برخی روایتهای پربسامد ارائه میشود با این مفروض که جامعه ایرانی در تأسیس نهاد علمی آموزشی پایدار ناتوان بوده و در حالی که هنوز کشور ایران، حتی یک دانشگاه هم نداشت، در انگلستان، بالغ بر دهها دانشگاه بزرگ با هزاران دانشجو، مشغول تربیت نسل آینده کشور خود بودند و از این دست قبیل سخنان. یکی از مروجین اصلی این نوع روایت از تأسیس نهاد علم در ایران، دکتر #مقصود_فراستخواه است.
🔹او به طور مفصل تاریخ #دانشگاه_در_ایران را بازخوانی کرده و از #صفویه تا بعد از انقلاب مورد خوانش قرار داده است؛ اما پرسش اصلی او در کل این روایت و بازخوانی تاریخی، این است که چرا جامعه ایرانی دچار یک پسافتادگی و ناهمزمانی شده و از حیث ایجاد نظام آکادمیک مدرن، دچار تعویق و تأخیر شده است؟!
🔹این پرسش در محل خود بهجاست اما روایتی که فراستخواه در پاسخ به این پرسش ارائه میدهد ناصواب است. او با غفلت از فرایند #استعمار_پنهان جامعه ایرانی به ویژه حوزه در فرهنگی و سیستم آموزشی مدرن، نقطه پیکان انتقادات را به سمت بافتار سیاسی و اقتصادی جامعه ایرانی حواله میدهد.
🔹 او در جایی از کتاب خود مینویسد:« مقارن تغییر و تحولات دورة سوم یعنی رنسانس تا روشنگری که به گسترش آموزش و نوآوریها و رهیافتهای فکری و اجتماعی و رشد نهادهای جدید آموزشی و دانشگاهی انجامید، جامعه ایران آماج حوادثی شد که بر اثر آن، ضعفهای ساختاری درونی جامعه شدت میگرفتند و آنرا در مسیر نزولی سوق میدادند... در حالی که جوامع غربی با نقد سنتهای تعلیمیشان و با تحول بخشیدن به نهادها، برای تکوین نخستین دانشگاههای جدیدشان در قرن12 میلادی بسترسازی میکردند، مدارس نظامیة ما بر اثر سلطه مقاصد انحصارطلبانه و تنگنظریهای حکومتی، با آفت تعصب و تکنگری و غلبة آموزشهای شرعی بر آموزشهای علمی و فنی دست به گریبان بودند و بهتدریج به انحطاط گراییده و از رونق افتاده بودند.» ص43
🔹آقای فراستخواه به طور مستقیم بر مراکز و نهادهای آموزش سنتی میتازد که به جای پرداختن مسائل فنی و علمی! (که مشخصا منظورشان از علم مرادف since است!) به سمت آموزشهای دینی و شرعی میرفتند! در ادامه نیز حکومت صفویان را مستبد قلمداد کرده و به آنها خورده میگیرد که چرا پیشرفتهای جامعه غربی را نادیده انگاشتند: «بارزترین دورهای که پای غربیها و بهتبع آن، برخی از آثار و محصولات علمی وفنی نوینشان به ایران باز میشد، دوره حکومت صفویان است. این در حالی بود که حکمرانان مستبد صفوی در عالمی از اوهام و غرور به سر میبردند، به راز پیشرفتهای جوامع غربی اعتنایی نداشتند و فقط گاهی به اقتضای نیازشان به برخی نمودها و آثار جدید علمی و فنی اروپا توجه میکردند...» مفروض این روایت همان ادامه مسیر #روشنفکری دوره قاجار به بعد است که راه شکوفایی ایران و توسعه را در مسیر غربیشدن میداند.
⚜️ @Taammolat74