✍️🏼 برای آشناییِ دقیق و عمیق با تاریخ اسلام، به دوستانی که تا کنون تاریخ اسلام نخوانده اند یا اندکی خوانده اند، برای شروع مطالعه ی کتاب انسان ۲۵۰ ساله؛ خصوصا حلقه ی سوم رو پیشنهاد می کنم.
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 برای آشناییِ دقیق و عمیق با تاریخ اسلام، به دوستانی که تا کنون تاریخ اسلام نخوانده اند یا اندکی
📚 برای مطالعات بیشتر می تونید تو مرحله ی بعد از این کتاب ها استفاده کنید:
۱. مجموعه ی ۵ جلدیِ "نقش ائمه در احیای دین" اثر مرحوم علامه عسکری -رحمه الله تعالی-
۲. فروغ ابدیت (تحلیل تاریخ زندگانی پیامبر) و فروغ ولایت (تحلیل زندگانی اميرالمؤمنين) اثر آیت الله سبحانی -حفظه الله تعالی-
۳. و تو مرحله ی تخصصی تر، دیگه رجوع به منابع کهن و اصلیِ تاریخ اسلام میشه (اعم از شیعه و سنی) که معمولا اهل پژوهش و تحقیق بصورت تخصصی به اونها رجوع می کنند.
پ.ن: بنده برای آشنایی دقیق و عمیق با تاریخ اسلام معمولا به عموم مخاطبانم اینها رو پیشنهاد می دم.
@taammolatenazari
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
«پشت پرده علمی قطع گسترده برق!»
⛔️پشت تخریب گسترده تیم رسانهای دولت و پروژه بگیرهای مجازی و جریان لیبرال اقتصادی به اعتراض نسبت به قطع برق گسترده خانگی و صنعتی و ناکارآمدی تعمدی وزارت نیروی دولت پزشکیان ریشه در دو امر دارد:
🔻زمینهسازی برای گران کردن انرژی
🔺جبران تصویر ناتوانی دولت پزشکیان نسبت به شهید رئیسی
⚠️اما واقعیت ماجرا چیست؟
▪️یکی از ناکارآمدترین وزرای دولت سیزدهم که توسط مجلس و جریان مافیای واردات خودرو با استیضاح فاطمی امین، وزیر موفق شهید رئیسی، به دولت قبل تحمیل شد؛«علیآبادی» بود که مزد تلاش خود برای زمین زدن دولت سیزدهم را با حضور در وزارت نیروی دولت پزشکیان گرفت!
▫️حضور علیآبادی در وزارت صنعت دولت قبل بلافاصله افت شدید شاخصهای تولیدی کشور از جمله در حوزه خودرو را رقم زد و نارضایتیها در این زمینه را افزایش داد.
او در همان زمان نیز ایده قطع برق شهری و روستایی خانگی را به خاطر تامین برق شهرکهای صنعتی مطرح میکرد که با مخالفت شدید «شهید رئیسی» مواجه میشد.
🔖این در حالی است که طبق سالنامه آماری تامین اجتماعی ۹۸٪ بنگاههای اقتصادی کشور کمتر از ۵۰نفر نیروی کار داشته و ۶۱٪ کمتر از ۵نفر نیروی کار دارند.
همچنین بنابر سرشماری مرکز ملی آمار بیش از ۲۲میلیون بانوی ایرانی شاغل به خانهداری بوده و با احتساب ۲۶میلیون خردسال و سالمند، بیماران، معلولین، توانیابان و.. بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل مستقر هستند.
‼️به عبارتی قطع برق خانگی به خاطر تامین برق شهرکهای صنعتی یعنی برق بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل و ۹۰٪ نیروی کار کشور شاغل در اصناف و کارگاههای خرد و متوسط به کمتر از ۱۰٪ نیروی کار کشور تخصیص یاید!
⭕️این یعنی ایجاد یک نارضایتی ملی و سلب رفاه کل کشور به خاطر منافع چند شرکت محدود فولادی و.. که از رانت گسترده نیز برخوردارند.
🚫با همین استدلال پوچ، علیآبادی وزیر فعلی نیرو که طرفدار و تا به خاطر سوابق مدیریتی گذشته خود تا حدی ذینفع گرانی برق و جایگزینی برق صنعتی نسبت به خانگی است، بلافاصله پس از حضور در کرسی وزارت نیرو، علیرغم آن که هوا بسیار خنکتر نسبت به دوران قبل از مدیریتش بود و جمعیت چندمیلیون نفری در سفر اربعین بوده و مصرف برق به خاطر تعطیلات بسیار پایینتر از پیک مصرف گذشته بود، آگاهانه سبب قطعی برق گسترده شده تا زمینه پیادهسازی ایدههای رانتی-لیبرالی خود را در جهت منافع اقلیت سرمایهسالار به کار گیرد.
🔘در همین راستا اگر ذرهای منافع آنان را به خطر اندازید لشکرهای سایبری با تامین مالی ذینفعان به شما حمله میکنند.
⚠️فتنه قطع برق گسترده خانگی و صنعتی را جدی بگیریم!
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
✍️🏼 اخیرا دکتر #محمد_باقر_قالیباف بیان داشتند: مواضع من شفاف می باشد. من می بینم کسانی را که هنوز هم دوست ندارند این #دولت_چهاردهم موفق باشد. موفقیت این دولت، موفقیت اسلام و انقلاب است.
پ.ن: جناب آقای قالیباف، شکی نیست که هیچ انقلابی معتقد و متعهد و آگاه و با تقوایی راضی به شکست و عدم موفقیت دولت چهاردهم نیست. طبیعتا هر دولتی که در نظام جمهوری اسلامی بر سر کار می آید اگر غرض و هدفش پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به ملت انقلابی و مسلمان ما باشد، مورد تمجید و حمایت قرار خواهد گرفت. و بی تردید مردم و دغدغه مندان، خادمان را از خائنان و کسانیکه غش و ناخالصی دارند به خوبی باز می شناسند و می دانند متقابلا چگونه برخورد و کنش گری داشته باشند. مضاف بر این، کسانیکه در لباس انقلابی گری، اصطلاحا چوب لای چرخ می گذارند و لجن پراکنی می کنند و اساسا عدم موفقیت دولت کنونی را می خواهند، چنین اشخاص یا جریاناتی نه انقلابی عمل کرده و نه اسلامی.
لکن، خوش خیالی، ساده لوحی و یا خدای ناکرده ذی نفعِ مادی و معنوی بودن، و بر روی اصول اساسی تسامح کردن و استقلال مجلس و نمایندگانِ ملت را به لطائف الحیلی تضعیف کردن از نظر ها دور نمی ماند. بی شک حضور چهره های ساختارشکن و رادیکال اصلاحات در دولت چهاردهم که به راحتی از مجلس #رای_اعتماد گرفتند، لاجرم به اعتماد جریان انقلابی در میان مدت آسیب جدی خواهد زد. نباید خود را به تغافل زد و به بهانه ی پروژه ی #وفاق_ملی از مبانی و اصول به تدریج فاصله گرفت و آرمان ها و مبانی را سلیقه ای تأویل و تفسیر کرد. العاقل یکفی بالاشاره
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_چهارم؛ مفهوم شناسیِ عدالت
✍️ پیش از بیانِ تعریفِ #عدالت و اقسام آن، به نظر لازم می آید، اجمالا مساله ی "عدالت" را از منظر آیات قرآن و روایاتِ حضراتِ معصومین علیهم السلام مورد توجه و تأمُّل قرار دهیم. تأمُّل و تعمق در آموزه های دین، انسان محقق و ژرف اندیش را متوجه این مهم خواهد کرد؛ دین اسلام بیش از آنکه به جنبه های فردیِ زندگیِ بشر نظر داشته باشد، جنبه های اجتماعی را برجسته می کند. از اینرو؛ مساله ی عدالت به جهت اینکه جنبه های اجتماعی اش بیشتر مورد توجه می باشد، ضرورت دارد نگاه دین نسبت به این مفهوم متعالی و ارزشمند را بدانیم، تا دقیقتر و عمیقتر به تحققِ عینیِ عدالت همّت گماریم.
🔸️ در سوره ی حدید آيه ۲۵ پروردگار می فرماید: "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط" یعنی؛ یکی از اهداف نبوت، اقامه ی قسط و عدل در جامعه بشری می باشد؛ آن هم به نحوی که توده ی مردم باید برای اقامه ی آن تلاش جدی کنند.
🔸️ یا در روایات اسلامی از وجود اميرالمؤمنين علي عليه السلام داریم: "العدل حياة الاحكام"؛ يعني تحقق عدالت در جامعه، موجبِ اجرایی شدنِ سایر احکام الهی است. در جایی دیگر از ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ بواسطه تحققِ عدالت است که کار رعیت اصلاح می شود. و نیز حضرت در جایی دیگر چنین می فرمایند: "ثبات الدول بإقامة سنن العدل"؛ پایداریِ دولت ها، به برپا داشتنِ راه و رسم دادگری است.
🔰 علی ای حال، برای مفهوم عدالت، چهار معنا متصور است:
#اولا: موزون بودن؛ یعنی تناسب و هماهنگی و تعادل. (بالعدل قامت السموات و الارض)
#ثانیا: مساوات و برابری؛ یعنی نفیِ تبعیض و تفاوت؛ یعنی بالسویه اعطاء حق کردن.
#ثالثا: إعطاءُ كُلّ ذي حَقّ حَقَّه؛ یعنی حقِّ هر صاحبِ حقّی را دادن.
#رابعا: وَضعُ الشَّئِ في موضِعِه؛ قرار دادن هر چیزی در موضع و جایگاه خودش.
🔸️ همچنین خالی از لطف نیست، عدل در ادبیات پارسی را هم از نظر بگذرانیم؛ مولوی در مثنوی-معنوی چنین می گوید:
عدل چبود؟ وضع اندر موضعش
ظلم چبود؟ وضع در ناموضعش
عدل چبود؟ آب ده اشجار را
ظلم چبود؟ آب دادن خار را
موضع رُخ، شَه نَهی، ویرانی است
موضع شَه، پیل هم نادانی است
بنابراین، چون بحث ما عدالت اجتماعی است، در ادامه خواهیم گفت: عدالت اجتماعی، دقیقا به چه معناست و چه نسبتی با آزادی دارد.
ادامه دارد...
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 اهمیتِ #اسلامی_سازی_علوم_انسانی؛ آن وقتی دقیق و عمیق فهم و درک خواهد شد؛ که به این تعارضات و نزاع های دیدگاه های کارشناسی از عمقِ جان پی برده باشیم.
پ.ن: #علم، خنثی نیست. پیش فرض های الهیاتی و اخلاقی، جهان بینی و نیز گرایشات اجتماعی و سیاسی، در دیدگاه های کارشناسی اثر گذار است.
@taammolatenazari
🔰 وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ.
ترجمه: عبدالسلام بن صالح هروى: از ابوالحسن الرضا عليه السلام شنيدم كه مى فرمايد: رحمت خدا بر آن بنده اى كه #أمر ما را زنده گرداند. عرض كردم: چگونه #أمر شما را زنده مى كند؟ فرمود: تعاليم ما را فرا مى گيرد و آنها را به مردم مى آموزد؛ زيرا مردم اگر زيباييهاى سخن ما را بدانند، بى گمان از ما پيروى مى كنند.
پ.ن: امر امام چیست؟ بی تردید امر امام؛ همان مأموریتی است که ائمه معصومین -علیهم السلام- بعد از نبی مکرم مأمور به پیشبرد و اجرای آن شده اند. و آن مأموریت؛ #طرح_کلی رسول گرامی اسلام است؛ یعنی #انسان_سازی؛ لکن نه به صورت فردی، بل بصورت جمعی و در قالبِ شکل گیریِ #حکومت_اسلامی است. چرا که در بستر حکومت اسلامی است که تمامیِ احکام الهی اجرا شده و نوع بشر با توجه و تعبُّدِ نسبت به آن، به مقاماتِ عالیه ی انسانی که طبق آیات و روایات اسلامی همان #کمال و #قرب_الهی است، خواهند رسید.
#ألإمام_الرئوف
#الهادی
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّل
وَ مِنْ كَلاَمِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَلَيْكُمْ بِالدِّرَايَاتِ لاَ بِالرِّوَايَاتِ هِمَّةُ اَلسُّفَهَاءِ اَلرِّوَايَةُ وَ هِمَّةُ اَلْعُلَمَاءِ اَلدِّرَايَةُ.
فرمود: بر شماست به تعمق ورزیدن در روایات، نه صرفا نقل کردنِ روایات. از اینرو همت و تلاش سفهاء این است که صرفا ناقل هستند، اما علماء اهل تعقل و تعمق در روایات.
پ.ن: فهم دین، منوط به این است که آیات و روایات رو به صورت یک مجموعه و منظومه ببینیم و بفهمیم. اگر چنین نکنیم؛ درک ناقصی از دین خواهیم داشت.
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
دوره آموزشی تبیین شبهات اقتصادی
اهداف دوره:
✅پاسخ به شبهات اقتصادی رایج در کشور
✅تبیین وضعیت اقتصادی موجود در کشور
✅تبیین مبانی اقتصاد لیبرال و نظام سرمایهداری
✅تبیین مبانی اقتصاد اسلامی و مقاومتی
✅ارائه راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود
🔗https://www.aparat.com/playlist/10291502🔗
❇️جهت اطلاع از قسمتهای بعدی و همچنین حمایت از قرارگاه کانال آپارات قرارگاه وصل را حتما دنبال کنید.❇️
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسانیم؛ بنا شد پیرامونِ #علم و #دین و رابطه شان به طور عام و مساله ی #علم_دینی به طور خاص، با توجه به منابع و آثار برجسته ی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، طی سلسله یادداشت هایی، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر مخاطبان فرهیخته ی کانالِ "تأمّلات نظری" برسانیم. طبعا پرداختنِ دقیق، مستدل و مستند به این موضوعِ مهم و پُر تنش، به طول خواهد انجامید. از اینرو اهمِّ عناوینی را که بناست پیرامونشان تحقیق و قلم فرسایی شود به اطلاع رسانده که از این قرار است:
1️⃣ مفهوم شناسیِ دو واژه ی "علم" و "دین" و بررسیِ قلمروی آنها
2️⃣ بررسیِ تاریخچه ی بحثِ "علم دینی"
3️⃣ چیستیِ علوم انسانی و بازخوانیِ آرای فیلسوفانِ غربی پیرامونِ آن
4️⃣ بررسیِ چیستی و فلسفه ی علوم تجربی
5️⃣ رویکردهای مواجه با اسلامی سازیِ علوم انسانی
6️⃣ بررسیِ ادله ی موافقان و مخالفانِ اسلامی سازیِ علوم انسانی
7️⃣ جایگاه و نقشِ مبانیِ "معرفت شناختی"، "هستی شناختی" و "انسان شناختی" در علومِ انسانی و حتی تجربی؛ اساسا آیا علم خنثی است؟!
8️⃣ بررسیِ روشِ تحقیق در علوم؛ اعم از علوم تجربی، انسانی و علوم انسانیِ اسلامی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥کاملا هریس در سخنرانی امروز:
🔸️ "هر روز در کشور ما، ایالات متحده آمریکا، والدین فرزندان خود را به مدرسه میفرستند و نمیدانند آیا آن فرزند زنده به خانه برمیگردد یا نه."
امروز در دبیرستانی در ایالت جورجیا آمریکا ۴ دانشآموز به ضرب گلوله کشته شدند.
#انتخابات_آمریکا
@taammolatenazari
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران
📺 نسخه ویدئویی- در برنامه جدال توضیح دادم که:
1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟
2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟
3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟
4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟
5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟
🎙لینک نسخه صوتی: https://eitaa.com/economics_finance/374
@Economics_Finance
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج/ حکم این پرونده مطالبهگران را ناامید میکند
💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حکم محکومیت حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد.
🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 جناب آقای پناهیان، رفتارها و گفتارهای شما، خود گاها موجبات دو قطبی سازی های نادرست را مهیا می کند. مدتی مجالست در مجالسِ علمی و علماء و مشغول شدنِ بیش از پیش به کارهای تربیتی و دوری از فضای سیاسی یحتمل برایتان خوب باشد.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 جناب آقای پناهیان، رفتارها و گفتارهای شما، خود گاها موجبات دو قطبی سازی های نادرست را مهیا می کن
#نقد_های_درون_گفتمانی باید بیش از پیش در بین جریان انقلاب اسلامی رواج پیدا کند. اگر نقد و انتقاد نباشد، جریاناتِ فرهنگی و سیاسی دچار رکود و عقب گردِ جدی خواهند شد. بنابراین، نقد کردن به معنای نفی کردن نیست؛ بل به معنای "اصلاح رویه های ناقص و غلط" است.
@taammolatenazari
✍️🏼 با روی کار آمدنِ دولت چهاردهم و مساعد شدنِ فضا برای #جریان_تحریف، چند کار اساسی در دستور کارِ این جریانِ منحط قرار گرفته است [فقط کافیست رسانه هاشان رصد شود] که اجمالا بدین قرار است:
1️⃣ کار رسانه ای منسجم و دقیق به جهتِ تطهیرِ #سران_فتنه_۸۸ با محوریت شعارِ وفاق ملی [قطعا وفاق ملی خوب است، اما مخفی شدن در پشت شعارها و سوء استفاده از آن بی تردید مذموم است.]
2️⃣ تضعیف، تحریف و تخریبِ فعالیت ها و اقدامات و عملکردهای مثبت و اثرگذارِ #دولت_سیزدهم خصوصا شخصِ رئیس جمهور فقید، از ذهنیتِ آحادِ افراد جامعه
3️⃣ دمیدنِ به فضای #مذاکره_با_غرب آن هم با همان رویکردِ خفت بار و واداده در دهه ی ۹۰ و گره زدن تلویحیِ رفع مشکلاتِ خاصتا اقتصادی به مذاکرات
@taammolatenazari
✍️🏼 چقدر بَد است که نسبت به برخی اشخاص و جریان های اجتماعی و سیاسی، تعصبات کورکورانه و غلط و نا به جا داشته باشیم.
#مغزهای_کوچک_زنگ_زده
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ با توجه به تعریفی که از معنای عدالت شد، از میانِ چهار معنای مذکور، سه معنا از آن مورد استفاده قرار می گیرد.
1️⃣ تحققِ عدالت در جامعه، گاه به معنای #مساوات_و_برابری است؛ فی المثل یعنی در حوزه ی آموزش و امکانات و برخورداری های آموزشی، عدالت اقتضاء می کند؛ به طور مساوی و برابر، امکاناتِ آموزشی بین افراد جامعه توزیع و تقسیم شود.
2️⃣ و نیز تحققِ عدالت در جامعه، به معنای #حق_هر_صاحب_حقی_را_دادن است؛ بدین نحو که، زیستِ اجتماعی اقتضاء می کند، انسان ها در زندگیِ اجتماعی شان نوعی حقوق نسبت به هم پیدا کنند. فی المثل کسی که با کارِ خود، محصولی تولید می کند، طبعا نوعی اولویت نسبت به آن محصول پیدا می کند، و منشاءِ این اولویت هم، کار و فعالیت اوست. یا مثلا در زمینه ی پاداش و دستمزد دادنِ به افراد، عدالت به این معنا اقتضاء می کند؛ حقِّ هر صاحبِ حقّی را به میزانِ تلاش و فعالیتی که انجام داده است، داده شود. طبعا، نوعِ کار،کیفیت کار، میزانِ کار، در دادنِ پاداش و دستمزد اثر گذار است.
3️⃣ و گاه تحققِ عدالت در جامعه به معنای #قرار_دادن_هر_چیز_در_جایگاه_خودش می باشد. به عنوان مثال، عدالت به این معنا اقتضاء می کند؛ در زمینه ی دادنِ مسئولیت ها و سِمَت ها به اشخاص، هر کسی در جایگاه حقیقیِ خودش که استحقاقش را دارد، قرار گیرد.
🔸️ اجمالا بخشِ چهارم به اتمام رسید. در بخشِ پنجم؛ اقسام عدالت و نسبتِ بینِ #عدالت و #آزادی را بیان خواهیم کرد و بحثِ مورد نظر را به اتمام خواهیم رساند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صحبتهای عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد #سرمایهداری رو بشنوید:
💭 در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است!
💭 میخواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعتهای بیشتری برای دستمزد کمتری کار میکنند!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_پایانی؛ وجوه و اقسام عدالت، و بررسیِ نسبتِ بینِ #آزادی و #عدالت
✍️ عدالت هم همانندِ آزادی، گاه از منظرِ فردی مورد توجه و نظر قرار می گیرد و گاه از منظر اجتماعی.
1️⃣ عدالتِ فردی؛ یعنی آدمی همواره در ارتباط با خودش و اعمالِ شخصی اش، موضعِ اعتدال را رعایت کرده، و در ارتباطِ با دیگران؛ جانبِ تساوی و برابری و نفیِ تبعیض و إعمالِ انصاف را رعایت کند. بی جهت نیست که حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند: "خیر الاعمال اوسطها"؛ بهترین کارها، متعادل ترینشان می باشد.
2️⃣ عدالت اجتماعی؛ خود اجزائی دارد، از جمله:
#عدالت_فرهنگی؛ فی المثل رعایت تساوی در حوزه ی آموزش و برخورداری های آموزشی میان افراد جامعه، رعایتِ شایسته سالاری در اعطای مسئولیت ها، رعایت حقوق اقوام و مذاهب در یک جامعه و...
#عدالت_سیاسی؛ یعنی مهیا کردنِ شرائط و دادنِ امتیازاتِ برابر به جریان های مختلف سیاسی در کشور به جهتِ رقابت های سالم سیاسی.
#عدالت_اقتصادی؛ یعنی تولید، توزیع و مصرف در کشور بصورت عادلانه و بدور از هرگونه تبعیضی صورت گیرد.
🔰و اما نسبتِ بینِ عدالت و آزادی؛ در این رابطه این سوال ممکن است مطرح شود؛ "چه نسبتی بینِ دو مفهومِ عدالت و آزادی برقرار است؟ آیا این دو مفهوم متساویین هستند یا متباینین؟ و یا نسبت شان عام و خاص مطلق است یا من وجه؟"
🔸️ همانطور که سابقا ذکر شد؛ هنگامی که می خواهیم نسبت سنجی بینِ این دو مفهوم کنیم، بایستی حوزه ی فردی را از حوزه ی اجتماعی تفکیک نمائیم. از آنجایی که محل بحث ما از آغاز، موضوعاتِ اجتماعی بود، بنابراین این نسبت سنجی بینِ عدالت و آزادی را هم از منظر اجتماعی انجام خواهیم داد. بدین ترتیب سوالی را که ابتدای سخن مطرح کردیم، مجددا طرح می کنیم: "چه نسبتی بینِ عدالت اجتماعی و آزادی های اجتماعی وجود دارد؟ به تعبیر دیگر: عدالتِ اجتماعی مقدم است یا آزادی های اجتماعی؟"
🔸️ در پاسخ باید چنین گفت: "با توجه به مفهوم شناسیِ عدالت و آزادی که سابقا انجام شد، می گوییم: تحققِ عدالتِ اجتماعی به مثابه یک بستری است که اگر در جامعه شکل نگیرید، آزادی های اجتماعی اساسا محقق نخواهد شد. به عنوان مثال: چه زمانی ما می توانیم رقابت های سالمِ سیاسی بین احزاب و جریان های مختلف در کشور را آزادانه تحقق ببخشیم؟ طبعا زمانیکه "عدالتِ سیاسی" به معنای دادنِ امتیازات برابر و شرایط فعالیتِ متساوی بین احزاب و جریان ها، از سوی حاکمیت صورت بگیرد. یعنی تحققِ آزادی های سیاسی در گروِ تحقق عدالتِ سیاسی در جامعه است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari