eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
342 عکس
222 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
این دو نامه را با دقت بخوانید! پتروشیمی‌های ایرانی پلی استر را به ترکیه زیر قیمت جهانی صادر می‌کنند، به نحوی که کاربیخ پیدا کرده و بحث شکایت از ایران بابت دامپینگ مطرح است. اما همین محصول برای تولیدکننده داخلی دو برابر قیمت جهانی تمام می‌شود. ریشه گرانی در گرانفروشی اینهاست، نه نقدینگی دست مردم. صحنه کاملا روشن است؛ اما آنکه در صندلی ذینفع نشسته، قصد دیدن ندارد. @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.
: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و 🔰 قبل از بیانِ این ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیان شود و سپس بصورتِ چکیده وار آرای سه تن از مطرحِ غربِ مدرن یعنی ، و که نخستین زمینه های شکل گیریِ مفهوم بواسطه ی آرای ایشان شکل گرفت را بیان کنیم. 🔰 همانطور که سابقا اشاره شد؛ و تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته یعنی کاپیتالیستی شدن و در مدارِ سرمایه داری قرار گرفتن، نخستین آرای اقتصادی ای بود که در مطرح شد و بدون آنکه نامی از "توسعه" ببرند، از امکاناتِ بسطِ سخن می گفتند و بعد ها در نخستین سال های و بویژه در سال های پس از و تبدیل شدن سیاره ی زمین به یک ساختارِ به هم پیوسته ی جهانی که قطب های سرمایه سالارِ چپ و راست یعنی؛ و ، بر آن حاکمیت داشتند، برای نخستین بار تلاش "خودآگاهانه" و برنامه ریزی شده برای رسیدن به قلمروِ سرمایه سالاری و مدرنیته تحتِ عنوانِ برنامه ها و مدل های مختلفِ توسعه مطرح گردید و به هدف اصلی و محورِ برنامه های اقتصادی-اجتماعی بسیاری از دولت ها تبدیل گردید. 1️⃣ در آرای [متوفی به ۱۷۹۰ میلادی] اثرِ چندانی از مفهومِ قرنِ بیستمیِ "توسعه" به معنای برنامه ای مشخص از سیاستگذاری های اقتصادیِ خودآگاهانه برای رسیدن به که توجه آن متمرکز بر ملل آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین باشد سراغ نداریم، اما نطفه های آنچه که بعد ها نامیده شد را شاهد هستیم. آدام اسمیت یک "اقتصادِ مدرن" و پیشرفته را اقتصادی سرمایه مدارانه می دانست و از "تراکم انباشت سرمایه"، "تخصصی شدنِ روندِ تولید و پیداییِ متخصصین و حاکمیت آنها بر روند تولید"، "تقسیم کار در پروسه ی تولید" به عنوانِ ارکانِ یک اقتصادِ پیشرفته و توسعه یافته نام می برد. معتقد بود که؛ انباشتِ سرمایه موجبِ استفاده ی بیشتر از "ماشین آلات" و موجب گسترده تر می شود و این امر علاوه بر افزایشِ کارایی کارگران، موجبِ سوددهی بیشتر و انباشتِ سرمایه ی فزون تر می گردد. اسمیت صراحتا از ضرورتِ تصرف کشورهای دیگر و استفاده از نیروی کار و بازار مصرف آنها به منظورِ افزایش سودآوری در روندِ تولید سخن می گفت. [همتی، عبدالناصر، نگرشی بر دیدگاه ها و مسائل توسعه ی اقتصادی، ص ۴۱ و ۴۳] در واقع او صراحتا اقتصاد صنعتی و توسعه یافته را دعوت به نفوذ و ایجادِ سیطره در میانِ ملل و سرزمین های دیگر می کرد. همچنین او صراحتا اقتصاد مدرن و پیشرفته را یک اقتصادِ مبتنی بر و و می دانست و نیز بازرگانان و کارخانه داران را منبعِ اصلیِ انباشتِ سرمایه برای پیشرفت بیشتر می دانست. [هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه غلامرضا آزاد، ص ۲۳-۲۵] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و #مدل_توسعه 🔰 قبل از بیانِ این #مدل ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیا
2️⃣ ، یکی دیگر از تئوریسین های اقتصادِ لیبرالی کلاسیک است. او از تکنولوژیِ پیشرفته و استفاده از کالاهای ارزان قیمت از آسیا و آفریقا [به علت پایین بودنِ دستمزد در آن سرزمین ها] و فرصت های موجود برای صدورِ سرمایه [البته باید دانست؛ صدور سرمایه یا سرمایه گذاریِ خارجی در کشورهای جهان سوم جُز با استثمارِ نیروی انسانیِ ملل دیگر و غارتِ منابع طبیعیِ آنها ممکن میست] و افزایشِ سود به عنوانِ مقوّمِ یک اقتصاد پیشرفته نام می برد. استوارت میل، یکی از ایدئولوگ های معروف اقتصاد سرمایه داریِ لیبرالی و از مروّجینِ تئوریِ است. استوارت میل در تئوریِ اقتصادی خود به دنبالِ یافتنِ راه هایی برای "انباشتِ بیشتر سرمایه" و بالا رفتنِ است. 3️⃣ به جرگه ی اقتصاددانانِ تعلق ندارد؛ او نیز به طور صریح و منسجم از الگویی برای توسعه سخن نگفته است، اما در توصیفاتِ خود ضمنِ انتقاداتِ اساسی و تحلیلِ مبنایی ای که از سرمایه سالاری لیبرال به عمل می آورد، برخی عناوینِ بنیادینِ یک اقتصاد سرمایه سالارِ صنعتی را به عنوانِ ایده آلی تحتِ عنوان و سپس حفظ می کند. مارکس به در دستِ عده ای معدود و در میانِ انبوه مردم و به ها و به و نیز روابطِ از خودبیگانه در معترض است. اما او گمان می کند که با تغییرِ حقوقیِ از سرمایه دارانِ به که خود را مظهرِ اراده ی و به تبع آن جامعه می داند، می توان استثمار را از بین برد. در واقعِ در مدلِ ایده آل او محو می گردد، اما نوعی سرمایه داریِ دولتی به نام جانشین آن می شود. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت: سوسیالیسم، همان سرمایه داری است منتها سرمایه داریِ غیرلیبرال که ی فردی را تحت الشعاعِ نفس امّاره ی جمعی قرار می دهد. 🔰 بنابراین باید گفت: طبقِ منطقِ در حوزه ی اقتصاد؛ ما نه اقتصاد بازار آزاد به معنای لیبرالی آن را قبول داریم و نه اقتصادِ دولتی به معنای مارکسیستی-سوسیالیستیِ آن. بل نوعی اقتصاد مورد نظر ماست که؛ علاوه بر توجه به و تولیدِ ثروت، مداخلاتِ نامعقول و تصدّی گرایانه ی دولت در اقتصاد را نفی نموده و برای در اقتصاد، شأنِ ، و قائل است. ان شاء الله در تحلیلِ کتابِ به این مهم بیشتر خواهیم پرداخت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ اهمیت حضورِ پرشور در را می توان هم از حیثِ مورد بررسی قرار داد و هم از حیث . اطاله ی کلام نمی کنم و می دانم شما عزیزان بیش از بنده نسبت به این مسائل مطلعید. یگانه سخنم این است؛ اگر بناست تغییری هم در حوزه های گوناگون در کشور رخ دهد، راهش است و نه چیز دیگر. آگاهانه و هوشمندانه و مسئولانه در عرصه ی سیاست کُنش گری کنیم؛ چرا که کُنش گریِ دقیق و مسئولانه ی ما، تبعات و منافعش به خود مردم باز می گردد. پ.ن: رسانه های فارسی زبانِ وابسته ی به و و جهانی هم خوب می دانند که اگر حضور مردم آگاهانه و مسئولانه باشد، چقدر به نفع ملت ایران و به ضرر بدخواهان ایران و ایرانی است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) .pdf
2.03M
🔰 پس از رحلت (ره) در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹، برخی منتقدان و مخالفان آیت الله مصباح، به طرح سوالات، انتقادات و اتهامات درباره شخصیت و اندیشه ایشان پرداختند. 🔰 مجموعه "سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آیت الله مصباح" متن پنج یادداشت، مقاله و سخنرانی آقایان ، ، ، و است که به همراه پاسخ به آنها در تیرماه ۱۴۰۰ در فضای مجازی انتشار یافت. 🔰 با توجه به موج جدید سوالات، شبهات و اتهامات در مورد آیت الله مصباح (ره)، فایل کتاب بازنشر می شود‌. 🔸️ پ.ن: مطالبِ قابل توجهی در این جزوه وجود داره که پیشنهاد می کنم علاقه مندان مطالعه کنند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دست‌های پشت‌ پردهٔ 🔰 داعش خراسان بعد از شکست حکومت داعش در عراق و سوریه در تشکیل شد. بیشتر نیروهای این گروه تروریستی از عراق و سوریه به افغانستان منتقل شده‌اند. چه کسانی پشت پرده این نقل مکان و داعش خراسان هستند؟ پ.ن: این پدیده ی منحوس و ساخته شده ی دستِ و و جهانی رو به یاد داشته باشید تا بعدا در موردش نکاتی عرض کنم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
نامه اعتراضی انجمن پائین دست پتروشیمی به رئیس جمهور بابت ارزان‌فروشی محصولات پتروشیمی در خارج و گران‌فروشی در داخل: ✨تعطیل کنیم برویم در کشور همسایه کارخانه بزنیم؟ ✨دلاری‌فروشی مواد اولیه ایرانی خودکشی اقتصادی نیست؟ ضمنا ارتباط پلی‌استایرن و رزین پلی‌استر را هم توضیح داده‌اند! @syjebraily
🔰 قَالَ مولانا علي(علیه السلام): أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ. 🔰 [و فرمود:] شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه اگر براى دسترسى بدان رنج سفر را بر خود هموار كنيد، در خور است: هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد، و جز از گناه خود نترسد، و چون كسى را چيزى پرسند كه نداند شرم نكند كه گويد ندانم، و هيچ كس شرم نكند از آنكه چيزى را كه نمى داند بياموزد، و بر شما باد به شكيبايى كه شكيبايى ايمان را چون سر است تن را، و سودى نيست تنى را كه آن را سر نبود، و نه در ايمانى كه با شكيبايى همبر نبود. [حکمت ۸۲] پ.ن: ولادتِ مولی الموحدین اميرالمؤمنين علي عليه السلام محضر یکایکِ اعزه محترم تبریک و تهنیت.🍃🌺💐   💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
: بررسیِ اجمالیِ چند 1️⃣ مُدلِ توسعه 🔰 این مدل یکی از معروف ترین و مطرح ترین بوده است که از طرف جناح راستِ سرمایه سالاریِ جهانی به عنوان نسخه ی شفابخش برای مطرح گردیده بود. برخی از مهمترین ارکان این مُدل عبارتند از: : ضرورتِ سرمایه گذاریِ کشورهای توسعه یافته ی سرمایه داری در جهانِ : طرحِ به روی ورودِ سرمایه خارجی : فقدانِ نظارت و کنترل بر حضورِ شرکت های خارجی در کشور هدف : حذف مالیات و مقرراتِ گمرکی برای شرکت های خارجی و... 🔰 همگیِ این موارد بیانِ تئوریکِ سپردنِ کشورهای تازه استقلال یافته و یا کهنسال جهان سومی به دستِ شرکت های کاپیتالیست است و در حقیقت به معنای نفیِ کاملِ استقلالِ اقتصادی و حتی سیاسی آنهاست. این مُدل، در قالبِ یک بیانِ آکادمیک و ظاهرا بی غرضانه، جهان سوم را دعوت می کند تا و و خود را به جولانگاهِ تُرکتازیِ بی قید و شرطِ های سرمایه سالاریِ چندملیتی تبدیل کنند؛ زیرا که به نظر او مشکل عقب افتادگی و فقدانِ توسعه جهان سوم فقط از این طریق قابل رفع است. 🔰 دیدگاه به ارائه ی مُدل عملیِ برای اقتصاد های توسعه نیافته می پردازد و دارای ویژگی های یک مدل توسعه از نوعِ راست گرای آن است. "والت ویتمن روستو" عمده دیدگاه های خود را در کتابِ معروفِ مطرح کرده است. [The stages of economic growth] او معاونِ دبیر اجراییِ جامعه اقتصادیِ اروپا در فاصله ی سال های ۱۹۴۷-۱۹۴۸ و قائم مقامِ ویژه ی معاون رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و مشاور و رئیس شورای برنامه ریزی و خطی مشیِ وزارت خارجه آمریکا و نیز عضو آمریکایی کمیته ی آمریکای لاتین "اتحاد برای پیشرفت" و دستیار ویژه رئیس جمهوریِ آمریکا در امور امنیت ملی در کاخ سفید در فاصله ی سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹ ۶۹ بوده است. 🔰 برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های به منابع ذیل رجوع کنید: - روستو، والت ویتمن، نظریاتِ جدید درباره ی رشد و تحول جامعه، ترجمه جلال پایدار، انتشارات بانک تهران، بی تا. - جرالد ام. مایر و دادلی سیرز، پیشگامان توسعه، ترجمه سید علی اصغر هدایتی و علی یاسری، انتشارات سمت. - Agarwala, A.N. and sing, S.P.Eds, the economics of underdevelopment, Oxford University press, 1971. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
2️⃣ مُدلِ توسعه ی سوسیالیستیِ و 🔰 دیدگاه "روستو" و "آرتور لوئیس" در خصوصِ توسعه بر امری قرار دارد که اقتصاددانان توسعه آن را "الگوی هسته در حال گسترش سرمایه داری" می نامند [هانت، دایا، نظریه های اقتصاد توسعه، ص ۱۰۲] و به عبارتِ دیگر ماهیت سرمایه سالارِ آشکاری دارند. اما نکته ی جالب اینجاست که؛ مدل های توسعه نظیرِ نیز بر چیزی جُز انباشتِ سرمایه و تشکیلِ هسته ی در حالِ گسترش سرمایه سالاری تاکید ندارد. برخی از مهمترین ارکانِ این مُدل عبارتند. از: : به حداکثر رساندنِ "رشد تولید ناخالص ملی" و "افزایش میزان پس انداز" از طریقِ گسترش بخشِ دولتیِ اقتصاد : اولویت سرمایه گذاری در و ایجادِ ساختارهای صنعتی از طریقِ دخالتِ فعال دولت : بهره گیری از ابزارهای سیاست گذاری نظیرِ ، و و... 🔰 بنابراین؛ نگاه به تعاریفِ تئوریسین ها و اقتصاددانانِ توسعه [وابسته به مکاتب مختلف] نشان می دهد که همگیِ آنان را در چهارچوبی تماما کمّی و با استانداردهایی نظیرِ ، ، و در یک کلام حاکمیتِ معنا می کنند. به عنوان مثال: یکی از تئوریسین های نیز، توسعه یافتگی را عبارت از و تحول به ساختارِ اقتصاد سرمایه سالارانه می داند. 🔰 یا یکی از تئوریسین های نیز، توسعه یافتگی را معادلِ حاکمیت سرمایه سالاری می داند و انباشتِ عظیمِ سرمایه در در حد فاصل قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی [ که به عنوان پشتوانه ی اقتصادیِ انقلاب صنعتی به کار گرفته شد] را نتیجه ی و ها و آشکار و پنهان از مردمِ آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین توسطِ می داند. 🔰از مجموع آنچه اجمالا آورده شد این نتیجه به دست می آید که؛ توسعه یافتگی چیزی نیست مگر تحققِ حاکمیت نظام سرمایه سالاری و مدل های پیشنهادی غربی ها نظیرِ "مدل روستو" یا و یا مدل های اخیرِ به دلیلِ مطامعِ سوداگرانه طراحان آنها، تبدیل شدنِ کشورهای توسعه نیافته به یک نظام سرمایه سالاریِ درجه ی دو غرب زده را نیز فقط و فقط به قیمت بهره کشی هر چه بیشتر از منابع طبیعیِ این کشورها و در محدوده ای که خود تعیین می کنند؛ عملی می سازند و عملا و تدریجا و به طور تام و تمام این کشورها نفی کرده و یا به تابعی از منافع خود بدل می سازند. 🔰 برای مطالعاتِ بیشتر به منابع ذیل رجوع کنید: - جیروند، عبدالله، توسعه اقتصادی، انتشارات مولوی، پاییز ۱۳۷۵ - Colin Clark, "the conditions of economics of economic progress" , Macmillan & Co. Ltd, London, 1951 pp. 170-152 - هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه دکتر غلام رضا آزاد، نشر نی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل: 📍ایرانی ها صبور و عملگرا هستند، تربیت می‌کنند، آموزش می‌دهند و برای بلندمدت برنامه ریزی می‌کنند... 🆔 @Kavoshmedia
🔰 تو این سلسله یادداشت ها پیرامونِ نکاتِ دقیقی از کُتُبِ برجسته در این زمینه تقدیم حضور شده است. لینک یکایکِ یادداشت ها جمعا در اختیار می باشد. 1️⃣ بخش اول: مفهوم شناسیِ توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/242 2️⃣ بخش دوم: خاستگاهِ توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/257 3️⃣ بخش سوم: توسعه و پیشرفت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/265 4️⃣ بخش چهارم: توسعه و امپریالیسم👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/268 5️⃣ بخش پنجم: توسعه و عدالت اجتماعی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/276 6️⃣ بخش ششم: توسعه، تشدید کننده فاصله طبقاتی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/284 7️⃣ بخش هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و مدل توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/302 8️⃣ بخش هشتم: ادامه ی بحثِ مدل های توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/303 9️⃣ بخش نهم: مدل توسعه ی والت روستو👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/310 🔟 بخش دهم: مدل توسعه ی سوسیالیستیِ پرئو براژنسکی و مائوئیسم👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/312 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 Eitaa.com/taammolatenazari
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ مبتنیِ بر کتابِ ایشان است. برای اینکه متوجه شویم منشأ این موضع گیری ها چیست، کتاب مذکور بایستی مطالعه گردد. بنا داریم کتابِ خوب و کاربردیِ حاضر را در چند سلسله یادداشت تبیین کنیم. 🔰اجمالا باید گفت: همانطور که مؤلف محترم بیان می دارد؛ اصولِ ذیل راهنمای نویسنده در تألیف کتابِ حاضر است: : فعالیتِ اقتصادی در اسلام آزاد است. : برای اشراف و نظارت دولت بر این فعالیت های اقتصادی، هیچ مرز و مانعی وجود ندارد. : دولت، نه باید اقتصاد را رها کند و نه در اقتصاد تصدی گری کند. : بخش خصوصی موتورِ محرّکِ اقتصاد است. : خصوصی سازی، رهاسازي نیست و دولت باید ، و فعالیت های اقتصادیِ بخش خصوصی در جهتِ برنامه ی ملی باشد. 🔰 کتابِ مذکور متشکل از چهار فصل می باشد که ان شاء الله هر فصل آن را در قالبِ چند یادداشت موردِ تبیین و بررسی قرار خواهیم داد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فکر بلبل همه آن است که گُل شد یارش گُل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش دِلرُبایی همه آن نیست که عاشق بِکُشند خواجه آن است که باشد غمِ خدمتکارش
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسونیم؛ تو برنامه های کانال بنا شده هر هفته یا هر دو هفته ها، یک کتاب تو حوزه های مختلفی چون: ، ، ، و یا برخی رشته های رو خدمتتون معرفی کنیم و در موردِ موضوع و محتواش با هم گپ و گفتی داشته باشیم. سعی میشه معرفیِ کتاب ها طوری باشه که کسل نشیم. در واقع تنوع داره موضوعِ کتاب ها. به تدریج ممکنه یه موضوعی رو انتخاب کنیم و بصورت منسجم دربارش صحبت کنیم. پ.ن ۱: معرفیِ کتاب، محور اصلی بحث های کاناله، و در کنارش موضوعاتِ دیگه مثلِ مسائلِ روز تو حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رو تقدیم حضور می کنیم. پ.ن ۲: تصویر مزبور، کتابخونه ی خودمه؛ چند سالی طول کشیده تا جمعشون کنم. [کتابای دست اولی هستند تو عرصه ی علوم انسانی؛ واسم ارزشمندن] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس که فی المثل صاحب رای و نظر و یا آشنا با علوم جدید باشد، نامیده می شود و او را دارای "فکر باز" و نظایر اینها می دانند، و یک معنای اصطلاحی و خاص هم دارد که ترجمه Intellect‌ual فرانسه است و از "انتلکت" در زبانِ فرانسه گرفته شده است. اما تفصیل ماجرای چگونگیِ پیدایش روشنفکری در اروپا: در قرن ۱۸ میلادی در اروپا و بویژه در فرانسه، عده ای رُمان نویس و روزنامه نگار و نمایش نامه نویس و فیلسوف ظهور کردند که خود را مُتکی و معتقد به عقل مستقل و خودبنیاد می دانستند و پیروانِ ادیان و آیین های سنتی را طرفدارانِ عصر تاریکی و تاریک اندیش، و خود را نمایندگانِ عصر روشنایی و روشن اندیش می نامیدند؛ اینان در زبان فرانسه یعنی عقل گرا نامیده می شدند. مقصود از Intellect یا عقل در نگرشِ انتلکتوئل ها، همانا عقل مدرنِ اومانیستی بود. در واقع انتلکتوئل ها دعوت به پیروی از عقلِ اومانیستی و سرپیچی از تفکر دینی و وحیانی می کردند و به ترویج باورها و آداب و عاداتِ مدرنیته می پرداختند و بدین سبب نیز خود را مرّوجِ روشنگری می دانستند. در عهدِ قاجاریه که مظاهر تمدن غرب، به تدریج توسط روشنفکرها وارد ایران می شد، واژه "انتلکتوئل" را معادل "منورالفکر" به کار می بردند. اساسا طبیعت انتلکتوئل ها یا منورالفکرها، بر عقل گراییِ اومانیستی، اصالت ناسوت، انکار حقیقت وحی و تعالیم دینی، اعتقاد به اندیشه پیشرفت یا اصلِ ترقی، نفی هر نوع غیب اندیشی، مخالفت با شرایع آسمانی و یا تحریف آنها به گونه ای که با باورهای اومانیستی سازگار باشد، تاکید می کرد. روشن فکری به معنای اصطلاحی ای که عرض شد؛ تبلور و تجسّمِ روحِ سکولاریستی و خودبنیاد مدرن است و به هیچ روی با دین داری قابل جمع نیست. فلذا با توجه به این معنا، روشن فکریِ دینی، یک مفهوم متناقض است. از زمان پیداییِ روشن فکری در غرب، گروه وسیعی از آنها صراحتا الحادِ خود را اعلام داشتند که خود را لائیک یا آته ئیست و یا دئیست نامیدند. فرانسوا ماری ولتر، دنیس دیدرو، هولباخ، هلویس هلویسیوس، لامتری و کُندیاک از این دَست بودند. همچنین گروهی دیگر از روشنفکرانِ غربی در عینِ پای بندی به مبادی و مبانی و اصول و غایاتِ تفکر مدرن و روشن فکرانه، سعی در حفظِ برخی ظواهر دینی و مسخِ معانیِ باطنی آنها نمودند. فیلسوفانی چون: باروخ اسپینوزای هلندی، ژان ژاک روسوی فرانسوی چنین وضعیتی داشتند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. بر
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد. عزیزانی که این کتاب خوب و کاربردی رو نخوندند؛ مطالعه ی این چکیده ها رو از دست ندهند.
تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس
بزودی در رابطه با از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذیل در قالبِ سلسله یادداشت هایی مطالبی به سمع و نظر خواهد رسید. 1️⃣ در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد 2️⃣ سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان اثر رضا داوری اردکانی 3️⃣ حلزون های خانه به دوش اثر شهید سید مرتضی آوینی 4️⃣ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران اثر شهریار زرشناس 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.