تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [ یدالله دادگر] 🔰 #مقدمه: شناختِ دقیق و عمیقِ هر علمی، در گروِ آشنایی
یادداشتِ دوم از کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی امشب بارگذاری خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تجمع اعتراض آمیز به جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه در دانشگاه های آمریکا و برخورد شدید پلیس با معترضان.
#دموکراسی_آمریکایی
#وجدان_های_بیدار
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
💢نرخ دلار نیما از ابتدای دولت آقای رئیسی تاکنون نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است. نام این سیاست، #تثبیت نیست، #تعدیل است.
@syjebraily
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
ILFH_Volume 7_Issue 4_Pages 308-328.pdf
1.33M
شهر معاصر و ابژگیِ زنان
🔹این مقالهای است که به قلم حقیر اخیرا در مجله پژوهشی "سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت" منتشر شده است. حالا که دوباره بحث حجاب تبدیل به بحث روز جامعه شده خوب است که نگاهی به علل تضعیف عفاف و حجاب داشته باشیم (قبلا هم عرض شده بود که روی دیگر سکهی حجاب زدایی از البسه، حریم زدایی از ابنیه است).
🔹تمدن معاصر غرب درصدد لذتجوییِ هرچه بیشتر از زن بود و برای دستیابی به چنین هدف شومی، چارهای نداشت جز آنکه شأن والای زن را تا حد یک ابژه جنسی تنزل دهد که لازمهی چنین قصدی، ایجاد تحولات اساسی در معماری و شهرسازی بود. مهمترین شرط لذتجویی نیز این بود که فراغت، لذت و تفریح را که پیش از این، عمدتا در فضاهای خصوصی انجام میشد به فضاهای عمومی بکشانند تا ابژههای جنسی به وفور در معرض دید همگان قرار گیرند؛ و چنین شد که در نظام شهرسازی معاصر، فضاهای تفریحی و تفنّنیِ عمومی نظیر پارکها، مراکز تفریحی و حتی مراکز مربوط به روابط نامتعارف جنسی، جایگزین فضاهای فراغتیِ خصوصی نظیر باغچهها و باغهای خصوصی و حیاطهای مفرّحِ خانههای سنتی شد.
🔹به علاوه، جایگزینی آپارتمانهای عریان و بدون حریم با خانههای فراخ و حریممند سبب شد زن حتی در خصوصیترین فضاهای خانهاش نیز از معرض تلذّذ و تمتّع بصری دیگران در امان نباشد؛ و چنین شد که پدیدارهای نوظهوری همچون آشپزخانههای اُپن، حتی خصوصیترین و زنانهترین فضاهای خانه را نیز در هم شکستند. مطالعه این مقاله میتواند به فهم علمی دلایل تضعیف عفاف و حجاب در شهرهای معاصر ما کمک نماید.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [دادگر]، فصل اول، بخش اول
🔸️ کشف آثاری از حیات به بیش از ۵۰۰ هزار سال پیش می رسد. در عین حال، زمانی که بشر توانایی ساختنِ #ابزارهای_اولیه را پیدا کرد و از نوعی #فرهنگ و #تمدن برخوردار شد، به ۶ تا ۱۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. [هنری لوکاس، تاریخ تمدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات کیهان، ص ۳۴]
🔸️ به دلیل ظهور اولین #مکتب_اقتصادی در قرن ۱۶، این قرن می تواند جدا کننده ی خوبی در #اندیشه_های_اقتصادی باشد. قبل از قرن ۱۶ تنها اندیشه های کلی در حوزه ی اقتصاد وجود داشته است و مکتب اقتصادی به معنای مدرن و جدیدش مطرح نبوده است. قبل از میلاد مسیح و در قرون وسطی با وجود اینکه پرتوهایی از عقاید و خط مشی های اقتصادی گزارش شده است، تا آغاز قرن شانزدهم یک اندیشه نظام مند و فراگیر در آموزه های اقتصادی نقل نشده است. اما نقطه نظرها و کلیاتی از اندیشه های اقتصادی از سوی فیلسوفان، استادان اخلاق، سیاست مداران و دیگر اندیشمندان ابراز شده است که می تواند به نحوی بیانگرِ وجودِ #عقائد_اقتصادی باشد.
🔸️ در این یادداشت ابتدائا به اندیشه های اقتصادی #شرق_قدیم؛ تمدن های اولیه بشری پرداخته و سپس عقائد اقتصادیِ ایران، هند و چینِ باستان را اجمالا از نظر می گذرانیم. اسنادِ قابل اعتماد تاریخی، شکل گیری اولین تمدن ها را حداقل تا ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد نشان می دهد. طبق برخی اسناد، تمدن مردمِ #کرت به ۳۸۰۰ سال پیش از میلاد، #سومر به ۳۶۰۰ ق.م، #مصر به ۳۵۰۰ ق.م، #اکد به ۲۸۰۰ ق.م، #عیلام به ۲۳۰۰ ق.م، #بابل به ۲۱۰۰ ق.م، #فلسطین ۱۸۰۰ ق.م و تمدن #آشور به ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد.
🔸️ در سال ۹۷۳ پیش از میلاد، گزارش تجزیه دولت #یهود ثبت شده است. شکل گیری تمدن های #ماد و #لیدی حداقل به ۹۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. در سال ۶۰۵ ق.م ورود آثار تمدن مصر به یونان گزارش شده است. آثار تمدن پارسیان مربوط به حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد است. گزارش شده است که #کرتها و #بابلیها بستر شکوفایی بسیاری از #صنایع را فراهم آورده بودند. به گونه ای که یونانیها امور #صنعتی را از آنها آموختند.
🔸️ بابلیها توسط #حمورابی [۲۰۷۱-۲۱۲۳ ق.م] اولین قانون را برای جهان تدوین نموده اند. این قانون ۲۸۵ ماده دارد و مقررات مربوط به اموال، تجارت، صنعت، خانواده، آزادی ها، ممنوعیت شکنجه و مانند آن بیان شده است. در این قانون همچنین #مالکیت_خصوصی به رسمیت شناخته شده و مجازاتِ دزدی و رشوه شدید بیان شده است. پس از بابل، جامعه آشور پا گرفت. از نظر اقتصادی بابلیها بیشتر به #بازرگانی علاقه داشتند، ولی آشوری ها بیشتر به #کشاورزی می پرداختند. آشوریان معتقد بودند که بازرگانی و تجارت کار پستی است و #تولید [مولد بودن] فعالیتی شرافتمندانه است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
34.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زندگینامه مرحوم دکتر پرویز داوودی
💠 مدیر گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
1440358145_699812070.mp3
13.61M
اقتصاد اسلامی به زبان ریاضی
پرفسور مسعود درخشان:
مسائل جامعه با مطالعه کتابهای خرد و کلان حل نمیشود، بلکه با نگاه جامع اقتصاد اسلامی و توجه به قیود و ارزشهای الهی حل خواهد شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#صوت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایهدار تغییر میدهد و شکاف طبقاتی را تعمیق میکند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟
تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحرانهای ناشی از الگوی اقتصاد سرمایهداری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [دادگر]، فصل اول، بخش دوم
🔻در این بخش ابتدا به طور اجمال به برخی از عقائد اقتصادی مادها و پارسیان از اقوامِ تمدن قدیم #ایرانی و سپس به کلیاتی از اندیشه حاکم بر اقتصادِ #هند و #چین باستان اشاره خواهیم کرد.
🔰از حدود ۹ قرن پیش از میلاد، شواهدی از زندگی و تمدن مادها گزارش شده است. آنها مبتنی بر ارزش های سنتی خود معتقد بودند که انسان باید هر چه در توان دارد، برای استفاده از طبیعت به کار گیرد و از آن بهره برداری کند. در عین حال عقیده داشتند که باید ساده زندگی کرد. به همین خاطر مادها معادن را استخراج می کردند و هر جا زمین قابل کشت می یافتند به زراعت می پرداختند. از اینرو ثروتمند بودند، اما الگوی مصرف آنها بر ساده زیستی استوار بود. وحدت بین #مردم و #دولت پشتوانه پیشرفت اقتصادی مادها بود. مردمانِ #ماد؛ با توجه به انضباط موجود در زمان #دیا_اکو و #هوخشتره؛ حسابگر، مولد، دورنگر و ساده زیست بودند. پارسیان به رهبری #کوروش، حکومت هخامنشی؛ یعنی بزرگترین تمدن پیش از روم قدیم را بنیان نهادند. کوروش امنیت اقتصادی و اجتماعی بسیار مناسبی را برقرار نمود و توجه به #تولید و #کشاورزی بیش از بازرگانی مورد توجه بود.
🔰تاریخ #هند حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد، خبر از شکل گیریِ اصنافی مانندِ #فلزکار، #کوزه_گر، #ماهیگیر و #قنادی می دهد. هندیان قیمت گذاریِ کالاها را با ضوابطِ مورد نظر اصناف در قالبِ کمیته ای از #دولت و #بازار انجام می دادند و مسئله ی عرضه و تقاضا در مرتبه دوم بود. در هند قدیم نظام مالیاتی فراگیر بود به گونه ای که حتی قمارخانه ها را نیز دربر می گرفت. یکی از درس های هند قدیم بی میلی نسبت به #فردگرایی و اصیل دانستنِ جمع گرایی بود که محور وحدتِ نظام سیاسی و اقتصادی آن شده بود. در هند قدیم به جُز #کشاورزی سایر خدمات مشمول مالیات بودند.
🔰 در چین باستان هم [۵۰۰ سال پیش از میلاد] در زمان یکی از رهبران اخلاقیِ چینیها؛ کنفوسیوس، بازرگانی امری پَست تلقی می شد؛ زیرا آنرا #مولد نمی دانستند، از اینرو دولت سنگین ترین مالیات ها را از بازرگانان می گرفت. دلال های مالی و پولی نیز در چین مورد احترام نبودند. سرانجام اینکه، در چین قدیم برای استخدام نیروی کار، از متقاضیان امتحان به عمل می آمد تا شایسته ترین ها انتخاب شوند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [ یدالله دادگر] 🔰 #مقدمه: شناختِ دقیق و عمیقِ هر علمی، در گروِ آشنایی
✍️🏻 فصل دومِ کتابِ "تاریخ عقائد اقتصادی" [ #اندیشه_های_اقتصادی_غرب_قدیم] امشب بارگذاری خواهد شد.
آشنایی دقیق با تاریخ اندیشه های اقتصادی و سیر تطور آنها، کمک شایانی به درک و فهمِ مفاهیم و اصطلاحات و گزاره های اقتصادی خواهد کرد.
اللهم انصر إخواننا المجاهدين في أرض فلسطين، و أيدهم بقوتك و عزتك و جبروتك
اللهم بارك جهاد المجاهدين في فلسطين، و أيدهم بجنودك و نصرك يا قوي يا كريم
#غزه
🔰 امام خمینی -رحمه الله تعالی-
ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم؛ اما از شرّ تربیتیافتگان #غرب و #شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سرسپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند و هماکنون با تمام ورشکستگیها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی بر نمیدارند.
📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۴۶، پیام به فرهنگیان
✍️🏻 نزاعِ اصلی و اساسی در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون به جهتِ نحوه ی مدیریت و حکمرانیِ کشور در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، بینِ #اسلام_ناب_محمدی و #لیبرال_دموکراسی بوده است. حامیان و مدافعان اسلام ناب محمدی معتقدند؛ کشور از جهاتِ گوناگون باید مبتنی بر آموزه های اسلامی و زیستِ بوم ایرانی تدبیر و مدیریت شود، اما معتقدان و حامیانِ لیبرال دموکراسی، حکمرانی را مبتنی بر اندیشه های وارداتیِ غربی خاصتا لیبرال دموکراسی می دانند. از اینرو ضرورت دارد برای حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی؛ با شناختِ هر دو اندیشه و گفتمان؛ در این مسیر پرفراز و نشیب قدم بگذاریم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
هدفمندی.pdf
1.7M
🌀 نامه تاریخی دکتر صمصامی به احمدی نژاد در مورد مشکلات هدفمندی یارانهها در سال ۱۳۸۸
🔹 متاسفانه #احمدینژاد به هشدارهای دکتر #صمصامی توجه نکرد و طرح هدفمندی را اجرا کرد، مشکل اصلی این طرح وصل کردن یارانه به افزایش قیمت حاملهای انرژی و دلاری کردن حاملهای انرژی بود.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
سکوتِ معنادارِ اشخاص و جریان های #غرب_گرا در ماجرای سرکوبِ تجمعات ضد صهیونیستیِ اساتید و دانشجویانِ دانشگاه های آمریکا هم قابل توجه و تأمّله؟!
✍️🏻 بعد از اتمامِ مباحثِ "تاریخ عقائد اقتصادی" حتما پیرامون ایسم های جهان غرب، خاصتا #لیبرالیسم و #نئولیبرالیسم با محوریتِ کتاب و بصورت منطقی سلسله یادداشت هایی خواهیم داشت.
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
⚠️عجب!
⛔️نقش بورس کالا در جهش تولید با مشارکت مردم؟!!
⁉️بورس کالایی که با قیمت گذاری دستوری دلاری از بورس LME لندن برای تولیدات داخلی با مواد اولیه داخلی، پدر اقتصاد ایران را درآورده، میخواهد در جهش تولید با مشارکت مردم نقش داشته باشد؟!
⁉️بورس کالایی که با هیئت مدیره و سهام دار بودن سه چهارتا شرکت بزرگ پتروشیمی و فولادی، در سرتاپاش تعارض منافع دیده می شود، میخواهد در جهش تولید با مشارکت مردم نقش داشته باشد؟!
〽️با بکار بردن واژه ها در غیر جای خودش، آن ها را ناخواسته مورد تمسخر قرار ندهیم!
💡پیام های زیر را ببینید!
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
1️⃣بذرپاش وزیر راه و شهرسازی: بورس کالا را خودشان زدند، خودشان اداره می کنند، خودشان هم سهامدار هستند!
2️⃣معاون وزیر صمت: فولاد ایرانی به تولید کننده ایرانی گرانتر از تولیدکننده خارجی فروخته میشود. چرا؟ چون به قیمتهانی جهانی و دلاری و بر اساس مکانیسم حراج در بورس کالا فروخته میشوند!
3️⃣فروش تولیدات داخلی با مواد اولیه داخلی در بورس کالا با قیمت بورس LME لندن!
4️⃣بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: ما بورس کالا راه ننداختیم که قیمت کالا رو گرانتر کنیم، فلان شرکت فولادی بیاد و قیمت ۴۰% گرونتر از بازار در بورس کالا عرضه کند!
5️⃣ترکیب عجیب هیئت مدیره بورس کالا!
6️⃣سخنان قابل توجه آنوش رحام، دبیر سندیکای لوله و پروفیل، درباره بورس کالا!
@jebhetse
📚 کتابِ #تاریخ_عقائد_اقتصادی [دادگر]، فصل دوم، بخش اول
🔻فصل حاضر، ابعاد دیگری از #اندیشه_اقتصادی تمدن های باستانی را پوشش می دهد. افکارِ اقتصادیِ #یونان_و_روم_قدیم محورهای اصلیِ این فصل هستند. ابتدائا در این یادداشت به طور اجمال عقائد اقتصادیِ #یونان_قدیم بیان می گردد.
🔰یونان محل شکل گیری اولین تمدن های جامع جهان به حساب می آید. پایه گذارانِ اولیه #تمدن_یونانی، بیشتر از #کرتی ها، #مینوسی ها یا #آخایی ها هستند که از مردمانِ مصر قدیم و دیگر مناطق شرقی هستند. ساختار اندیشه های اقتصادی یونانیان به قرن ششم تا قرن چهارم پیش از میلاد بر می گردد. در #یونان_قدیم کشاورزی، صنعت و تجارت رونق ویژه ای داشت. زیرا کشاورزی یک شغل شریف و اساسِ #اقتصاد_ملی دانسته می شد. روحیه ی #تقسیم_کار از دیگر عقائد یونانی هاست که به رونقِ #تجارت_خارجی کمک می کند. جالب است که در فرهنگ یونانی نیز تجارت به معنای ارزان خریدن و گران فروختن، امری ناپسند بوده و از اینرو یونانی ها به آن اقدام نمی کردند.
🔰اجمالا به اهمِّ عقائد اقتصادی چهار حکیم یونانی [ #سقراط، #گزنفون، #افلاطون و #ارسطو ] خواهیم پرداخت.
1️⃣ با وجودی که از فیلسوفان و حکیمان، نقش آفرینی در اندیشه مستقل اقتصادی انتظار نیست؛ اما آنها به بسیاری از پایه های #اقتصاد_مدرن اشاره کرده اند. به عنوان نمونه از نظر ارسطو #پول تنها ابزار مبادله بوده و از نظر تولید عقیم است.
2️⃣ #مالکیت_فردی، #مالکیت_جمعی و مسائل اقتصادی و حقوقی مربوط به آن، از دیگر موضوعاتی است که فیلسوفان یونانی در ترسیم پایه های آن نقش آفرین بوده اند. افلاطون؛ بر نوعی مالکیت اشتراکی -سوسیالیستی- تأکید داشت. در مقابل ارسطو؛ با نقادی دیدگاه افلاطون، مالکیت خصوصی را مورد توجه قرار می دهد.
3️⃣ از دیگر اندیشه های اقتصادی یونان باستان که بر نظریه های اقتصادی مدرن مؤثر بوده، مسأله #قیمت و بویژه #ارزش است. از نظر افلاطون؛ ارزشی واقعیِ کالاهاست که قیمت را تعیین می کند. به نظر می رسد که منظور از ارزش واقعی در دیدگاه افلاطون، #هزینه_تولید است. در نظر ارسطو؛ قیمت عادلانه مورد تأکید قرار می گیرد و آن قیمتی است که در صورت تحقق، #رفاه و سعادتِ جامعه تضمین می شود.
4️⃣ گزنفون در کتابی با عنوان #اکونومیک، به بحث #بودجه_خانوار، تقسیم کار بین شهر و روستا، گرانی کالا، چگونگی افزایش درآمدِ بخش دولتی و مانند آن پرداخته است. همچنین او؛ بر تأثیر منفیِ جنگ بر روی #سرمایه_گذاری تأکید کرده است. وی تقسیمِ کارِ همکارانه و دوستانه را باعث بالا رفتنِ #کارایی می داند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 مولانا اميرالمؤمنين علی علیه السلام:
قُمْ عَن مَجلِسِكَ ِلأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميرا.
حضرت فرمودند: به احترام پدر و معلّمت از جاى برخيز، گرچه فرمان روا باشى.
📚 [غررالحكم و دررالكلم، ح ۲۳۴۱]