✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️عوامل حسابرسی آسان در #قیامت (بخش دوم)
🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت.
🔴سه عامل حساب آسان در نگاه پیامبر اکرم (ص)
🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ در کلام #رسول_اکرم (ص) چنین آمده که فرمودند: «هر کس دارای #سهصفت باشد خداوند در روز قیامت هم #حسابرسی او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد. اصحاب گفتند: یا رسول الله این سه صفت چیست که اینگونه نتیجه عالی دارد؟! به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.» [۱]
🔸«اولینعامل: #بخششبهمحرومکننده»؛ عطا کردن به کسی که تو را محروم کرده، یعنی پا روی نفس گذاشتن، نفسی که مدام در اینگونه موارد به انسان هشدار می دهد که مبادا تو به آن کسی که محرومت کرده، عطا کنی؛ مگر او به تو کمک کرده که تو به او کمک کنی؛ اینجاست که #انسان_مومن آسان میگیرد و بدون کینه و عداوتی در دل، بر نفس پا می گذارد و با آسان گیری به محروم کننده، عطا می کند.
🔸«دومینعامل: #ارتباطباقاطعارتباط»؛ در مورد دوم نیز این گونه است؛ کسی که با تو #قطع_رابطه کرده است، چگونه است که آدمی با وی ارتباط برقرا کند؛ اینجا وی پا روی #نفسش می گذارد و بدون آنکه مقابله به مثل کند، با وی ارتباط برقرار می کند و چون آسان می گیرد، خداوند نیز در آخرت با وی آسان می گیرد.
🔸«سومین عامل: #بخشیدن_ظالم»؛ در مورد سوم نیز سخت ترین مورد است؛ بخشیدن کسی که در حق آدمی ظلم رو داشته انصافاً کار بسیار سختی است؛ چقدر انسان باید با خودش مراقبه کرده باشد و از نفس خود حساب کشیده باشد که در مقابل ظلم شخصی، عفو و گذشت کند و از گناه ظلم دیگری بگذرد.
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۷، ص ۹۶
منبع: وبسایتراسخون
#قیامت
#حسابرسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش سوم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت تلقینی
🔷یکی از روش های دیگری که در تربیت می توان به کار گرفت #تلقین_مثبت به خود و دیگران است. امروزه نیز یکی از روش های درمان برخی از بیماری ها مانند افسردگی، منفی نگری، ناامیدی و وسواس، روش تلقین درمانی است. امیرالمومنین امام علی(ع) نیز این روش را مورد توجه قرار داده و میفرمایند:
🔸«اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما، زیرا بسیار اندکند کسانی که خود را به گروهی همانند می کنند و یکی از آنان نمی شوند». [۱] همچنین امام خمینی(ره) می فرماید: «یکی از چیزهایی که برای انسان مفید است #تلقین است. یک مطلبی که تاثیر در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها، بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند». [۲]
🔷به همین جهت، اگر استفاده از #روش_تلقینی در تعلیم و تربیت به صورت «منفی» و «تحمیل» نباشد، بلکه به صورت #مثبت و #آگاهانه و #آزادانه انجام پذیرد، بسیار مطلوب و موثر خواهد بود.
🔷آیا تاکنون کم شدن نمره یا مردودی دانش آموزی را که بارها به او تلقین کرده اند که «تو شاگرد درس خوانی نمی شوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ آیا تاکنون زیاد شدن نمره یا قبولی دانش آموزی را که بارها و بارها به او تلقین کرده اند که: «تو می توانی شاگرد درس خوانی بشوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغه (ترجمه علی نقی فیض الاسلام) کلمه قصار ۱۹۸
[۲] قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره)، ص۴۴
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
4.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رییسی: خط امام تشکیل ایران قوی است
🔹در این مدت که در قوه قضاییه به عنوان خادم مردم بودم، محور را عدالت قرار دادیم. در دولت هم تحول بسیار مهم است و مردم هم همین را خواستند. محور ایجاد این تحول عدالت است.
🔹معتقدیم باید خط امام را حفظ کنیم. خط امام توجه به مردم و استکبارستیزی است. خط امام رفع محرومیت و مشکلات مردم است.
@Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش دوازدهم)
💠چرا #مسرفين مبغوض خدا و #مبذرين برادران شيطان شمرده شدهاند؟
🔷علت اين مطلب را بايد در جهانبينی و اعتقادات اسلامی جستجو كرد و تبيين آن، در مورد #مسرفان ميتواند چنين باشد كه خداوند امر به عدالت و احسان ميكند و طبعا #صاحبان_عدالت را دوست ميدارد. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» و از آنجا كه #اسرافكاران از اين فرمان سرپيچی كرده و بی عدالتی در مصرف را پيشه خود ساختهاند، قهرا مورد خشم و دشمنی خداوند قرار خواهند گرفت،
🔷ولی در مورد #تبذيركاران علت همدست بودن و شباهتشان به #شيطان را از آيه شريفه ميتوان استنباط كرد آنجا كه ميفرمايد: «#مبذران #برادرانشيطانند» و تعبير برادر در لغت عرب، به معنی مشابه و نظير هم میآيد و شيطان در برابر پروردگارش ناسپاس است، و از طرف ديگر #تبذير به معنای #ضايعكردننعمت های خداوند است و خود نوعی ناسپاسی است، نسبت به آن نعمت ها،
🔷و #شيطان نخستين فردی است كه همه چيز را ناديده گرفت و تمرد از فرمان خدا كرد و راه #ناسپاسی را باز نمود، لذا آنها كه مبتلا به اين #خصلتناروا باشند از همكاران و همدستان شيطان خواهند بود و از آنان با عنوان #برادران_شيطان ياد شده است و اين است رمز تعبير زيبای #قرآن. #ادامهدارد...
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاة، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️دستورالعمل ناب از شیخ حسنعلی #نخودکی_اصفهانی (ره) به امام خمینی (ره)
🔷شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی از زبان پدر بزرگوارشان اینگونه نقل میشود که: در سفری که #امام_خمینی (ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند، امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله آیت الله حاج حسنعلی #نخودکی_اصفهانی مواجه میشوند. امام خمینی که در آن زمان شاید در حدود ۳۰ الی ۴۰ سال بیشتر نداشت، وقت را غنیمت میشمارد و به ایشان میگوید با شما سخنی دارم.
🔷حاج حسنعلی نخودکی میگوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی بمانید من خودم پیش شما میآیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی میآید و میگوید چه کار دارید؟ امام خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (ع) کرد و گفت: شما را به این امام رضا (ع)، اگر (علم) کیمیا داری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام فرمودند:
🔷«اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید، آیا قول میدهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید، و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان میبارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمیتوانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام شنید رو به ایشان کرد و فرمود: حالا که نمیتوانید «کیمیا» را حفظ کنید، من #بهترازکیمیا را به شما یاد میدهم و آن این که:
🔷بعد از نمازهای واجب یک بار «آیه الکرسی» را تا «هو العلی العظیم» میخوانی؛ و بعد «تسبیحات فاطمه زهرا (س)» را میگویی؛ و بعد سه بار «سوره توحید» (قل هو الله احد) را میخوانی؛ و بعد سه بار «صلوات» میگویی: (اللهم صل علی محمد و آل محمد) و بعد سه بار آیات مبارکه: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»؛ [طلاق، آیات ۲ و ۳] را میخوانی که این از #کیمیا برایت #بهتر است.
💠(ترجمه آیات مذکور؛ هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند و او را از جایی که گمان ندارد روزی میدهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را میکند، خداوند فرمان خود را به انجام میرساند، و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است).
منبع: وبسایتدارالارشادبهنقلاز سایت معاونت تهذیب حوزه
#دستورالعمل_اخلاقی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_خمینی(ره)
🔹ملت ایران اگر میخواست که #صلح_آمریکایی بکند، همان اول از #آمریکا جدا نمیشد و قطع روابط نمیکرد، و دستش را از ایران کوتاه نمی کرد و جاسوسان او را بیرون نمی کرد... ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که #طرح_آمریکایی دارد.
📕صحیفه نور، ج ۱۸،صفحه ۷۷
#امام_خمینی
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش سوم)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷با روشن شدن جایگاه مردم در نظام اسلامی این سؤال مطرح می شود، که اگر مردم در مشروعیت بخشیدن به حکومت در نظام اسلامی نقشی ندارند، #جایگاه_اکثریت در #نظام_اسلامی کجاست؟ و آیا اکثریت و رأی آنها در نظام اسلامی اعتبار دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت #شعار_اسلام، با شعار حکومت های بشری و به ویژه غربی متفاوت است.
🔷 #شعار دین و #حکومت_اسلامی #پیرویازحق است و شعار حکومت های بشری و دموکراسی غربی پیروی از اکثریت است؛ البته در #نظام_اسلامی در بعضی موارد و مراحل «اکثریت» معتبر است و جایگاه ویژه ای دارد، که همان مقام «تشخیص حق است، نه تثبیت حق»؛ یعنی #حق را #وحی_الهی تبیین و تثبیت می کند، و در مقام اجرای حق، رأی اکثریت سازگار است،
🔷و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد، و صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است. تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی غربی با اکثریت در نظام اسلامی، در این است که در #حکومت_اسلامی #حق و #قانون، #پیشازاکثریت و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است، نه مولد و به وجود آورنده آن، ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون و به وجود آورنده آن است». [۱]
🔷بنابراین در #نظام_دینی و اسلامی دو نوع رأی اکثریت محترم و معتبر است: یکی در مقام اجرا و عمل، و دیگری در مقام تشخیص قانون الهی، که توسط وحی و دین ارائه گردیده است. #قانون_شناسان را با رأی اکثریت تعیین میکنند، و قانون شناسان با رأی اکثریت خود، #قانون_الهی را می شناسند. [۲]
پینوشتها
[۱] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۹۰-۹۱
[۲] همان، ص ۹۲
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد