✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️عوامل حسابرسی آسان در #قیامت (بخش سوم و پایانی)
🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت.
🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ #رسول_اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دارای #سهصفت باشد خداوند در روز قیامت هم #حسابرسی او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد؛ به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.»
💠نتیجهی آسان گیری در دنیا
🔷 #اینسهدسته چون در دنیا آسان می گیرند، #خداوند نیز در آخرت #حسابشان آسان می گیرد. چون در روایتی از #پیامبر_اکرم (ص) فرمود: «أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.» [۱] یعنی هر کسی اقالهی مسلمانی را در بیع قبول کند، خداوند نیز از لغزش های او در روز قیامت صرف نظر می کند.»
💠معنای اقاله در حدیث
🔷 #اقاله_کردن به معنای قبول کردن بدون دلیل است؛ مثلاً اگر کاسبی جنسی را به مشتری بفروشد و سپس مشتری صحیح و سالم آنرا بدون عیب، یا هیچگونه دلیل دیگری که شرعاً حق برگشت جنس داشته باشد، برگرداند و کاسب آن را بدون دلیل پس بگیرد، اقاله گویند؛ در حدیث نیز واژه #اقاله استفاده شده است؛ یعنی بدون دلیل لغزش مسلمانی را ببخش، خداوند نیز بی دلیل، لغزشش را می بخشد.
💠اقاله در نگاه امام سجاد و امیرالمومنین (سلام الله علیهم)
🔷حال، امام سجاد (ع) در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه میفرماید: «إِذَا اسْتَقَالَ مِنْ ذُنُوبِهِ، أَوْ تَضَرَّعَ فِی طَلَبِ الْعَفْوِ عَنْ عُیُوبِهِ»؛ حضرت از خداوند می خواهد، که از خداوند از گناهانش بی دلیل بگذرد؛ این همانی است که امیر المومنین علیه السلام در دعای کمیل در مورد بلاهای سختی فرمود: «وَ کَمْ مِنْ فَادِحٍ مِنَ الْبَلاَءِ أَقَلْتَهُ» «و چه بسیار بلاهای سختی که از من دور کردی».
🔷انصافاً گاهی انسان خبر ندارد، اما در عین حال خداوند بلاهای سختی از انسان دفع می کند. امام علیه السلام در همین دعای شریف به خدا عرضه می دارند: «وَ اَقِلْنی عَثْرَتی وَاغْفِرْ زَلَّتی؛ لغزشم را نادیده انگار و گناهم را ببخش». انسان مومن همیشه در وجود خود، بدنبال حسابرسی از خویشتن است و مراقب است که کاری نکند، که از او سلب توفیق شود.
پینوشتها
[۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۸۶، ابواب آداب التجارة، باب۱، شماره ۲۲۸۰۶، ح۲
منبع: وبسایتراسخون
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش اول)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
🔷امام سجاد (ع) درباره #وظیفه_پدر نسبت به تربیت دینی فرزند میفرمایند: «وإِنَّکَ مَسئُولٌ عَمّا ولیتَهُ بِهِ مِن حُسنِ الأدبِ والدلالة عَلی رَبِّهِ؛ [۱] تو (پدر) نسبت به #فرزند خود #مسئول هستی، که او را نیکو تربیت نمایی و او را به سوی پروردگارش رهنمون شوی». #تربیت_دینی، #سعادت_فرزند را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه است.
🔷روزی پیامبر اکرم (ص) از قبرستان بقیع میگذشت؛ به یاران خود فرمود: «بشتابید! در برگشت نیز یاران خواستند در آن مکان شتاب کنند، که رسول خدا (ص) فرمود: آرام حرکت کنید؛ زیرا، در هنگام رفتن، مردهای را عذاب میکردند؛ ولی، در وقت بازگشت عذاب را از او برداشته بودند؛ زیرا، او #فرزندی به جای گذاشته بود، که در همین فرصت نزد معلم رفت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را آموخت؛ خداوند، به همین جهت، عذاب را از پدر او برداشت». [۲]
🔷 #تربیت_دینی هم #حق_کودک است و #وظیفه_والدین، هم آیندهی سعادت او را فراهم میسازد، و هم دارای ثوابی است که گاه نجات بخش والدین خواهد بود؛ بنابراین، سخن از اهمیت آن کافی است. رسول خدا (ص) به برخی از کودکان نظر افکند و فرمود: «وای بر #فرزند_آخرالزمان، از #روشناپسندپدرانشان! عرض شد: ای رسول خدا! از پدران مشرک آنها؟ فرمود: نه! از پدران مسلمان آنها که هیچ یک از #فرائض_دینی را به آنها نمیآموزند، و به ناچیزی از امور مادی دربارهی آنها بسنده میکنند. من از این مردم بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». [۳]
💠انتخاب بهترین زمان برای تربیت دینی
🔷 #مناسبترین_زمان برای آموزش آموزههای دینی و مذهبی، زمانی است که کودک #شادابوسرحال باشد؛ در غیر این صورت، ترک آموزش بهتر است!
امام رضا (ع) میفرمایند: «همانا برای دلها روی آوردن و پشت کردنی است؛ نشاط و فترتی است؛ پس زمانی که قلبها روی میآورند، بصیر هستند و میفهمند و زمانی که پشت میکنند، ملول و خسته میشوند؛ پس در هنگام نشاط و اقبال آنها را دریابید؛ درهنگام پشت کردن و فترت رها کنید». [۴]
🔷 #والدین، باید زمان شادابی کودک را تشخیص دهند. زمانهایی که کودک خوشحال است و حرف شنویِ بیشتری دارد و در هر فرصت متناسب با زمان و مکان، #مسائل_دینی مرتبط با آن را آموزش دهند. در زمانی که به دلیل رسیدن نعمتی الهی شاد است، #شکرگزاری از خداوند، و در زمان سیر و سفر و دیدن مناظر زیبای طبیعت، قدرت و عظمت خداوند، و در مکانهای مقدس مثل حرم اهل بیت علیهم السلام دربارهی معصومین علیهم السلام، و در زمان موفقیتش دربارهی جوایز الهی، صحبت شود و مطالبی متناسب با سن او گفته شود. #ادامهدارد...
پینوشتها:
[۱] مکارمالاخلاق، ص۴۲۱
[۲] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص۲۰۵ و۲۰۶
[۳] مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴
[۴] همان، ج۳، ص۵۵
نویسنده: محمدعلیقاسمی
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش چهاردهم)
💠آثار سوء اسراف
🔷الف) #زيانهای_فردی؛ #اسرافكار، علاوه بر زيانهای اقتصادی كه بر جامعه و ملت تحميل ميكند، برای خود نيز زيانهای جبرانناپذيری به بار میآورد:
1⃣ #خشم_الهی؛ #اسرافكار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم ميزند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا ميشود، همانگونه كه در قرآن مجيد آمده است: «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين؛ خداوند #اسرافكاران را دوست نميدارد» [اعراف، ۳۱] و امام صادق(ع) فرمود: «ان السرف امر يبغضه الله؛ #اسراف مورد غضب خداست». [۱]
2⃣ #محروميتازهدايت؛ خدای متعال كه همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است، خود را «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ»؛ [غافر،۳] معرفی كرده است، لكن نسبت به #اسرافكاران ميفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ؛ همانا خداوند كسی را كه #اسرافكار و دروغگوست هدايت نميكند.» [مومن، ۲۸]
3⃣ #فقر؛ روشنترين اثر اقتصادی #اسراف، #فقر است، زيرا كه اسرافكار در اثر مصرف ناروای خود، هم جامعه را به ورطه فقر ميكشاند، و هم خود دچار فقر ميشود. لذا يكی از راههای مبارزه اسلام با فقر و محروميت، ايجاد هماهنگی اقتصادی و ريشه كن ساختن #اسراف است. امام علی (ع) ميفرمايند: «القصد مثراة و السرف متواة؛ اقتصاد و ميانهروی باعث توانگری، و #اسراف و ولخرجی، مايه #فقر و تنگدستي است»، [۲] نيز فرمودند: «سبب الفقر اسراف؛ #ولخرجی عامل فقر است». [۳]
4⃣ #هلاكت؛ #اسراف از هر نوعی كه باشد، انسان را به نابودی ميكشاند. قرآن مجيد اين حقيقت را چنين بيان ميفرمايد: «ما به وعدههايی كه به انبياء و اوليا داديم، وفا كرديم و سپس آنها را با هر كه اراده كرديم نجات داديم، اما مسرفان و ستمگران را هلاك كرديم»؛ [انبیاء، ۹۰] امام علی (ع) ميفرمايد: «كثرة السرف تدمر؛ #اسرافكاری زياد، انسان را به هلاكت ميكشاند». [۴]
5⃣ #كيفر_اخروی؛ كيفر كسانی كه از حدود الهی تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها #فقر و #تنگدستی در دنيا نيست، بلكه #عذاب_اخروی نيز در انتظار آنان است. قرآن مجيد در اينباره ميفرمايد: «كَذلِكَ نَجْزي مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِآياتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى؛ اين چنين جزا ميدهيم، كسی را كه #اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد، عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است»؛ و در جای ديگر ميفرمايد: «وَ أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛براستی كه #مسرفان اهل دوزخند».
🔴به اين ترتيب معلوم است كه وضع افرادی كه در مسير باطل و هرزگی ها دچار #اسراف ميشوند چه خواهد بود! #ادامهدارد...
پینوشتها:
[۱] وسائلالشيعه، ۱۵/۲۶۲
[۲] همان، ۱۵/۲۸۵
[۳] فهرست غررالحكم، ص۱۵۹
[۴] همان، ص۱۹۵
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش سوم)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠حجاب و عفت
🔷دو واژهی #حجاب و #عفت در اصل معنای منع و امتناع مشترکاند. تفاوتی که بین منع و امتناع حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در #حجاب، مربوط به #ظاهر است، ولی منع و بازداری در #عفت، مربوط به #باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است،
🔷بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه #حجاب و پوشش ظاهری #بیشتروبهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیهی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد، و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد.
💠حجاب زنان سالمند
🔷قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر #عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است. «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». [نور، ۶۰]
🔷علاوه بر رابطهی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطهی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار #حجاب_ظاهری، نشانهای از مرحلهی خاصی از #عفت_باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همهی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش سوم)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
💠آگهیهای بازرگانی زن را چگونه معرفی میکنند؟
🔷تحقیقات نشان میدهد که #زنان در آگهیهای بازرگانی، در مشاغلی با درآمد و شرایط اجتماعی پایین ظاهر شده و بیشتر به عنوان مصرفکننده محصولات، نمایش داده میشوند. همچنین آنها بهعنوان کدبانویی که تحت تأثیر سایرین و وابسته به مردان هستند، ایفای نقش میکنند.
🔷اما در آگهیهایی با موضوعات مربوط به اقتصاد یا آیندهنگری و یا مباحث علمی که به تفکر منطقی، استنباط و استدلال نیاز دارند، از بازیگر مرد استفاده میشود و در موضوعات مرتبط با مسائل مصرفی، احساسی و خانوادگی، زنان حضور دارند تا به جامعه به نوعی تفهیم کنند که انجام برخی کارها ذاتاً زنانه یا مردانهاند و نیز مردان دارای محاسبه دقیق، توانمندی علمی، قدرت تصمیمگیری درست، عقلانیت و سایر ویژگیهای برتر هستند.
🔷در حالیکه این شیوه نمایش با کلیشههای جنسیتی، مناسب ایران نیست، زیرا بیش از نیمی از فرهیختگان جامعه ما را #زنان متخصص یا کارآفرین و ماهر تشکیل میدهند و نادیده گرفتن توانمندیها و پیشرفتهای علمی و اجتماعی زنان، گفتمان نامطلوبی را در جامعه رقم خواهد زد و خودباوری آنها را میگیرد و فرزندان را نسبت به قابلیت مادرانشان بیاعتماد میکند و مانع رشد فرهنگی و تأثیرگذاری آنها در خانواده و جامعه میشود.
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش هفتم و پایانی)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت عملی
🔷همانگونه که در روش الگویی گفته شد، یکی از مهمترین روشهای مطلوب تربیتی #روش_عملی است و متاسفانه ما کمتر به آن عمل می کنیم. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «آیا مردم را به کار نیک فرمان میدهید و حال آن که خویشتن را فراموش میکنید»؛ همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «مردم را با اعمالتان، نه (فقط) با زبان های تان (به سوی خدا) فرا بخوانید.» [۱]
🔷طبق آماری که برخی از روانشناسان ارائه کرده اند، حدود ۸۰ درصد یادگیری، از راه چشم و ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. در ضرب المثلی آورده اند: «یک تصویر، گویاتر از هزار کلمه است»، و مولانا نیز چه دُر سفته که گفته است: آن که یک دیدن کند ادراک آن/ سال ها نتوان نمودن از زبان
🔷پس، #عمل و رفتار #مربی که زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویربرداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد؛ زیرا متربی گفته های مربی را پیش از آن که بخواهد از وی بشنود، می خواهد در #اعمال و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است که از مربی خود فرا می گیرد: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست
🔷از سوی دیگر، اگر #متربیان بین گفتار و رفتار #مربیان تناقض و تعارض را مشاهده کنند، همین امر باعث می شود تا نسبت به همهی گفته ها و نظام فکری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه، در نظام فکری - عملی خود نیز دچار اختلال و سردرگمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند: سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست
🔷اصولا باید توجه داشته باشیم که پیروزی با شکست یک دین و یا یک مکتب، غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است، تا آموزش های نظری آنان. به همین دلیل، معمولا کسانی که با خودِ دین مخالفت دارند بسیار نیستند، بلکه برخی اعمال و کردار دینگرایان است که موجب بی رغبتی آنان به آن دین می شود: اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست
🔴بنابراین: الف) همهی ما از خداوند بزرگ بخواهیم که به آنچه میگوییم عمل کنیم، تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سورهی صف قرار نگیریم. ب) اگر به آنچه خودمان میگوییم خودمان عمل نکنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفته های مان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون کند؟» آری، به گفته ی خواجه شیراز: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی!
🔶ج) خطر بسیار بزرگی که اکنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میکند و متاسفانه کمتر به آن توجه می نماییم، این است که شماری از ما و بزرگتر از ما به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمیکنیم و چه بسا همین امر در دراز مدت، آثار نامطلوبی در درون جامعه، و در بیرون از آن بر جای نهد، که امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود.
پینوشت
[۱] بحار الانوار، ج۵، ص۱۹۸
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد