✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش چهاردهم)
💠آثار سوء اسراف
🔷الف) #زيانهای_فردی؛ #اسرافكار، علاوه بر زيانهای اقتصادی كه بر جامعه و ملت تحميل ميكند، برای خود نيز زيانهای جبرانناپذيری به بار میآورد:
1⃣ #خشم_الهی؛ #اسرافكار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم ميزند، از رحمت خدا بدور و گرفتار خشم خدا ميشود، همانگونه كه در قرآن مجيد آمده است: «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين؛ خداوند #اسرافكاران را دوست نميدارد» [اعراف، ۳۱] و امام صادق(ع) فرمود: «ان السرف امر يبغضه الله؛ #اسراف مورد غضب خداست». [۱]
2⃣ #محروميتازهدايت؛ خدای متعال كه همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است، خود را «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ»؛ [غافر،۳] معرفی كرده است، لكن نسبت به #اسرافكاران ميفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ؛ همانا خداوند كسی را كه #اسرافكار و دروغگوست هدايت نميكند.» [مومن، ۲۸]
3⃣ #فقر؛ روشنترين اثر اقتصادی #اسراف، #فقر است، زيرا كه اسرافكار در اثر مصرف ناروای خود، هم جامعه را به ورطه فقر ميكشاند، و هم خود دچار فقر ميشود. لذا يكی از راههای مبارزه اسلام با فقر و محروميت، ايجاد هماهنگی اقتصادی و ريشه كن ساختن #اسراف است. امام علی (ع) ميفرمايند: «القصد مثراة و السرف متواة؛ اقتصاد و ميانهروی باعث توانگری، و #اسراف و ولخرجی، مايه #فقر و تنگدستي است»، [۲] نيز فرمودند: «سبب الفقر اسراف؛ #ولخرجی عامل فقر است». [۳]
4⃣ #هلاكت؛ #اسراف از هر نوعی كه باشد، انسان را به نابودی ميكشاند. قرآن مجيد اين حقيقت را چنين بيان ميفرمايد: «ما به وعدههايی كه به انبياء و اوليا داديم، وفا كرديم و سپس آنها را با هر كه اراده كرديم نجات داديم، اما مسرفان و ستمگران را هلاك كرديم»؛ [انبیاء، ۹۰] امام علی (ع) ميفرمايد: «كثرة السرف تدمر؛ #اسرافكاری زياد، انسان را به هلاكت ميكشاند». [۴]
5⃣ #كيفر_اخروی؛ كيفر كسانی كه از حدود الهی تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها #فقر و #تنگدستی در دنيا نيست، بلكه #عذاب_اخروی نيز در انتظار آنان است. قرآن مجيد در اينباره ميفرمايد: «كَذلِكَ نَجْزي مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِآياتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى؛ اين چنين جزا ميدهيم، كسی را كه #اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد، عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است»؛ و در جای ديگر ميفرمايد: «وَ أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛براستی كه #مسرفان اهل دوزخند».
🔴به اين ترتيب معلوم است كه وضع افرادی كه در مسير باطل و هرزگی ها دچار #اسراف ميشوند چه خواهد بود! #ادامهدارد...
پینوشتها:
[۱] وسائلالشيعه، ۱۵/۲۶۲
[۲] همان، ۱۵/۲۸۵
[۳] فهرست غررالحكم، ص۱۵۹
[۴] همان، ص۱۹۵
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش سوم)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠حجاب و عفت
🔷دو واژهی #حجاب و #عفت در اصل معنای منع و امتناع مشترکاند. تفاوتی که بین منع و امتناع حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در #حجاب، مربوط به #ظاهر است، ولی منع و بازداری در #عفت، مربوط به #باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است،
🔷بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه #حجاب و پوشش ظاهری #بیشتروبهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیهی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد، و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد.
💠حجاب زنان سالمند
🔷قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر #عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است. «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». [نور، ۶۰]
🔷علاوه بر رابطهی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطهی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار #حجاب_ظاهری، نشانهای از مرحلهی خاصی از #عفت_باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همهی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش سوم)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
💠آگهیهای بازرگانی زن را چگونه معرفی میکنند؟
🔷تحقیقات نشان میدهد که #زنان در آگهیهای بازرگانی، در مشاغلی با درآمد و شرایط اجتماعی پایین ظاهر شده و بیشتر به عنوان مصرفکننده محصولات، نمایش داده میشوند. همچنین آنها بهعنوان کدبانویی که تحت تأثیر سایرین و وابسته به مردان هستند، ایفای نقش میکنند.
🔷اما در آگهیهایی با موضوعات مربوط به اقتصاد یا آیندهنگری و یا مباحث علمی که به تفکر منطقی، استنباط و استدلال نیاز دارند، از بازیگر مرد استفاده میشود و در موضوعات مرتبط با مسائل مصرفی، احساسی و خانوادگی، زنان حضور دارند تا به جامعه به نوعی تفهیم کنند که انجام برخی کارها ذاتاً زنانه یا مردانهاند و نیز مردان دارای محاسبه دقیق، توانمندی علمی، قدرت تصمیمگیری درست، عقلانیت و سایر ویژگیهای برتر هستند.
🔷در حالیکه این شیوه نمایش با کلیشههای جنسیتی، مناسب ایران نیست، زیرا بیش از نیمی از فرهیختگان جامعه ما را #زنان متخصص یا کارآفرین و ماهر تشکیل میدهند و نادیده گرفتن توانمندیها و پیشرفتهای علمی و اجتماعی زنان، گفتمان نامطلوبی را در جامعه رقم خواهد زد و خودباوری آنها را میگیرد و فرزندان را نسبت به قابلیت مادرانشان بیاعتماد میکند و مانع رشد فرهنگی و تأثیرگذاری آنها در خانواده و جامعه میشود.
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش هفتم و پایانی)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت عملی
🔷همانگونه که در روش الگویی گفته شد، یکی از مهمترین روشهای مطلوب تربیتی #روش_عملی است و متاسفانه ما کمتر به آن عمل می کنیم. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «آیا مردم را به کار نیک فرمان میدهید و حال آن که خویشتن را فراموش میکنید»؛ همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «مردم را با اعمالتان، نه (فقط) با زبان های تان (به سوی خدا) فرا بخوانید.» [۱]
🔷طبق آماری که برخی از روانشناسان ارائه کرده اند، حدود ۸۰ درصد یادگیری، از راه چشم و ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. در ضرب المثلی آورده اند: «یک تصویر، گویاتر از هزار کلمه است»، و مولانا نیز چه دُر سفته که گفته است: آن که یک دیدن کند ادراک آن/ سال ها نتوان نمودن از زبان
🔷پس، #عمل و رفتار #مربی که زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویربرداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد؛ زیرا متربی گفته های مربی را پیش از آن که بخواهد از وی بشنود، می خواهد در #اعمال و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است که از مربی خود فرا می گیرد: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست
🔷از سوی دیگر، اگر #متربیان بین گفتار و رفتار #مربیان تناقض و تعارض را مشاهده کنند، همین امر باعث می شود تا نسبت به همهی گفته ها و نظام فکری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه، در نظام فکری - عملی خود نیز دچار اختلال و سردرگمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند: سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست
🔷اصولا باید توجه داشته باشیم که پیروزی با شکست یک دین و یا یک مکتب، غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است، تا آموزش های نظری آنان. به همین دلیل، معمولا کسانی که با خودِ دین مخالفت دارند بسیار نیستند، بلکه برخی اعمال و کردار دینگرایان است که موجب بی رغبتی آنان به آن دین می شود: اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست
🔴بنابراین: الف) همهی ما از خداوند بزرگ بخواهیم که به آنچه میگوییم عمل کنیم، تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سورهی صف قرار نگیریم. ب) اگر به آنچه خودمان میگوییم خودمان عمل نکنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفته های مان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون کند؟» آری، به گفته ی خواجه شیراز: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی!
🔶ج) خطر بسیار بزرگی که اکنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میکند و متاسفانه کمتر به آن توجه می نماییم، این است که شماری از ما و بزرگتر از ما به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمیکنیم و چه بسا همین امر در دراز مدت، آثار نامطلوبی در درون جامعه، و در بیرون از آن بر جای نهد، که امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود.
پینوشت
[۱] بحار الانوار، ج۵، ص۱۹۸
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش چهاردهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠عدالت اقتصادی (۲)
🔷ثروت برای همه، زندگی برای همه، رفاه برای همه و در عصر #امام_مهدی (عج) اين #عدل و حد اعلی پياده ميشود، اما منظور از #مال كدام است؟ آيا #امام_زمان (عج) اموال شخصی حلال مردم را از صاحبانش ميگيرد و در ميان آحاد انسانها تقسيم ميكند؟ و مالكيت فردی و شخصی را الغاء [۱] ميكند؟ هرگز، و قطعاً مراد اين نيست، زيرا #اسلام مالكيت فردی را امضاء كرده، و برای اموال خصوصی مردم احترام قائل شده و #حرمت_مال او را مثل حرمت خون او دانسته، و همانطور كه ريختن خون مسلمان حرام است، بردن و گرفتن مال مسلمان هم، با بودن طيب نفس او حرام است،
🔷و معقول نيست كه #امام_عصر (عج) به مردم اعلان كند، هر چه از دارايی داريد بياوريد، و بايد ميان همه تقسيم شود، كه هزار و يك تالی فاسد دارد. مدت دهها سال كمونيستم در جهان، شعار الغاء مالكيت خصوصی و فردی داد، و مالكيت را دولتی عمومی و اشتراكی دانست و ديديم كه چگونه فرو پاشيد و نابود شد؛ پس منظور چيست؟ منظور #اموال_عمومی است از منابع زيرزمينی و اخماس و زكوات و... كه بيت المال مسلمين است و در اختيار #امام_مهدی (عج) است، ولی در آن زمان به قدری بيت المال، سرشار از اموال عمومی است و خزانه های دنيا در دست #امام_زمان (عج) است، كه هر چه بدهد، پايان ندارد،
🔷و اينها را در ميان مردم تقسيم ميكند و به طور مساوی به اشخاص ميدهد، و علی القاعده بايد غير از اجرت و مزد و حقوق افراد و اشخاص و كاركنان مراكز مختلف باشد، كه آن بر حسب استحقاق به افراد داده ميشود و يك فرد متخصص با يك فرد عادی و بی سواد يكسان نخواهد بود، و گرنه افراد رغبت به كار نميكنند، و اين طرز حقوق دادن كه عدالت نيست، بلكه ظلم است، زيرا با قابليت های مختلف، اگر مزايای مادی يكسان باشد، ظلم است و #عدل آن است كه #استحقاقها مراعات شود، و هر صاحب حقی به حقش برسد، تا تلاشها و كوششها حرمت نهاده شود. بلكه منظور از اموال، اموال عمومی و #بيت_المال است،
🔷و علاوه بر پرداخت حقوق و استحقاقها، به همه انسانها به طور مساوی تقسيم ميشود و مال همه است، البته اگر ثروت بيت المال محدود باشد، باز عدالت ايجاب ميكند كه به مناطق محرومتر، زودتر و بيشتر رسيدگی شود، ولی با فرض اينكه در آن زمان ثروت دنيا در اختيار #امام_مهدی (عج) است و كم نمی آورد، لذا تقسيم بالسويه (بطور یکسان و برابر) در اين بخش قابل قبول است. و در حديثی وارد است: «و يفيض المال فيضا؛ [۱] و مال (امکانات اقتصادی و سرمایه) را به نحوی خاص زیاد میگرداند. (به گونهای که همگان میتوانند از آن بهره ببرند و نیازهایشان را برآورند».
پینوشت
[۱] به معنای لغو کردن، بیهوده شمردن
[۲] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۰
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش اول)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است. شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد. در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای زير پاسخ مبسوط ارائه میگردد؛
🔴۱) مُد چيست؟ ۲) منشاء پيدايش مُد چيست؟ ۳) حکم ارزشی مُد و مدگرايی چيست؟ ۴) نقش فخر و فخر فروشی در مدگرایی افراطی چيست؟ ۵) راه های درمان مدگرايی افراطی چيست؟
💠تعريف مد و مدگرايی
🔷تعاريف گوناگونی برای #مد و #مدگرايی ارائه شده است. مانند:
🔶۱) #مدها الگوهای فرهنگیای هستند، که توسط بخشی از جامعه، پذيرفته ميشوند و دارای يک دوره زمانی نسبتاً کوتاه اند، سپس فراموش ميشوند.
🔶۲) #مدگرايی آن است که فرد، سبک لباس پوشيدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم کند و به محض آن که الگوی جديدی در جامعه رواج يافت، از آن يکی پيروی نمايد.
🔶۳) #مد، رايج شدن شيوهای از زينت در ابعاد مختلف زندگی است، مانند طرز لباس پوشيدن، طرز آرايش، طرز چيدمان دکور خانه، شيوه نما سازی ساختمان و مدل ماشين.
🔷با اندکی دقت پی میبريم که #مد به جنبه زينت و تجمّل زندگی يا به عبارت ديگر به جنبه زيباشناختی زندگی انسان مربوط ميشود. برای مثال لباس کارکردهای گوناگون دارد، از جمله حفظ از سرما و گرما و... که يکی از آنها جنبه زينت بودن آن است. #مد دقيقاً به اين بُعد مربوط میشود. يا نماسازی برای ساختمان جنبه حفاظتی هم دارد، اما #مد به جنبه زيباشناختی آن مربوط میشود. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد