eitaa logo
تبیین
2.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
441 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش دوم) 🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به و است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و  عقلی نمایان می شود 💠بهترین و زیباترین فرصت برای ازدواج و تشکیل خانواده 🔷اگر تنها به چند دهه قبل‌تر بازگردیم و یا اینکه آلبوم خاطرات پدر و مادر خود را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد، بسیاری از نزدیکان و آشنایان ما در بهترین سنین عمر خود مبادرت به ازدواج و تشکیل خانواده کرده اند. در واقع در آن دوره بسیاری از جوانان تلاش داشتند، با نشان دادن ظرفیت و قابلیت های فردی و اجتماعی، خود را آماده و مهیای تشکیل خانواده نمایند. 🔷بدون شک اوضاع معیشتی و اقتصادی آنها بهتر از اوضاع کنونی نبود، ولی با این حال یک نیروی درونی و اکتسابی به نام و خودباوری موجب شده بود، هر گونه مانع را با قدرت هر چه بیشتر، از جلوی خود بردارند. سؤال مهمی که در این خصوص مطرح می باشد این است که ازدواج به موقع و آسان چه آثار رضایتبخش و مفرحی را می تواند برای افراد به دنبال داشته باشد. 💠آرامش و راحتی قوه خیال با اکسیر ازدواج 🔷 دوره بلوغ عاطفه ها و خروج امیال متضاد در وجود آدمی است. بسیاری از افراد در این دوره یک گم شده واحد دارند، ولی راه رسیدن به آن را به خوبی نشناخته، و یا به دنبال نسخه های باطل و زهر آلود میروند. در این سن برخی به گزاف این چنین می پندارند که ارتباط های پنهانی و پر خطر با جنس مخالف می تواند دارو و اکسیر آرامش آنها باشد، 🔷و این در حالی است که تجربه ثابت کرده است بسیاری از این ارتباطات بدون مرز و پر خطر، چیزی جز شکست عشقی و عاطفی، یأس و سرخوردگی، حس بی اعتمادی و اضطراب و نگرانی را برای آنها به دنبال نمی آورد؛ در این بین بسیاری از جوانان باهوش و زیرک با اعتماد به یاری و مدد الهی و با تکیه بر توان و قدرت و ظرفیت خود، بهترین راه، برای رسیدن به آرامش خود را در پیدا کردن نیمه گمشده خود و میدانند. 🔷در واقع این دسته افراد بهترین اوقات عمر خود را با شیرینی و آرامش آغاز می کنند و طعم شیرین را از ابتدای جوانی به زندگی خود وارد می کنند. اکسیر و معجون شگفت انگیزی که تأثیر آن را برای آرامش روح و خاطر، این چنین در آیات رحمانی منعکس شده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم،۲۱] و از نشانه‏ هاى او اینکه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت‏] براى مردمى که مى‏ اندیشند قطعاً نشانه ‏هایى است». 🔷محققان و مفسران قرآن کریم در ذیل این آیه شریفه به این چنین اشاره کرده اند: «این آرامش از اینجا ناشى مى‏شود که این دو جنس و مایه شکوفایى و نشاط و پرورش یکدیگر مى‏ باشند، بطورى که هر یک بدون دیگرى ناقص است، و طبیعى است که میان یک موجود، و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندى وجود داشته باشد.» [۱] ... پی‌نوشت‌ [۱] تفسیر نمونه، ج‏۱۶، ص۳۹۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش پانزدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی  (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر  (عج) را ترسيم نموده است. 💠بی نيازی عمومی (۱) 🔷در حكومت جهانی  (عج) همه انسانها از لحاظ زندگی اقتصادی، بی نياز میشوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هيچكس ديگران را استثمار نمی كند و از آنها بهره كشی نمی كند؛ که در اين باب روايات فراوانی وجود دارد: « ... يتنعم امتی فی زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قط البر و الفاجر؛[۱] امت من در زمان  امام مهدی آن قدر از نعمتهای الهی برخوردار باشند، كه هرگز نظير آن را در عالم متنعم نشده اند، و اين نعمتها فقط برای نيكان نيست، بلكه نيك و بد، همه از اين نعمتهای بی پايان و خان گسترده مهدوی استفاده ميكنند. 🔷« ...و يجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه؛[۲] در آن زمان خداوند غنا و را در قرار میدهد، و قلباً احساس بی نيازی ميكنند. « ...و المال يومئذٍ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدی اعطنی، فيقول: خذ؛[۳] اموال در زمان امام عصر كدوس (مجمع طعام و هر آنچه از درهم‌ها و دینارها كه يكجا جمع شود) است، يعنی كوه كوه درهم و دينار و طعام و خوراكی وجود دارد، و در اختيار امام زمان است و مردی بر می‌خيزد و ميگويد: يا مهدی (عج) به من كمك كن، امام ميفرمايد: بگير، و اصلاً سخن از مبلغ و عدد نيست، يعنی هر چه بخواهد به او ميدهد، تا خود احساس بی نيازی كند و بگويد: بس است. 🔷خداوند در زمان امام عصر (عج) دلهای امت پيامبر (ص) را از غنا و بی نيازی مالامال میكند، و   (عج) همه امت را فرا ميگيرد، تا آنجا كه حضرت به شخصی امر ميكند، كه در ميان مردم اعلان كند چه كسی نياز مالی دارد؟ از ميان همه انسانها تنها يك نفر مراجعه ميكند و ميگويد: من. امام ميفرمايد: برو نزد خزانه دار و به او بگو: مهدی (عج) تو را امر ميكند كه به من مبلغی بپردازی؛ خزانه دار آنقدر به او عطا ميكند، كه وی پشيمان ميشود و ميگويد: من نياز مالی ندارم و نمیخواهم! ولی خزانه دار پس نميگيرد و قبول نميكند و ميگويد: ما آنچه كه عطا كرديم باز پس نمی گيريم. [۴] ... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸ [۲] همان، ص ۸۴ [۳] همان، ص ۸۸ [۴] همان، ص ۹۲ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سوم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠علل و عوامل پيدايش مد (۱) 🔷علاوه بر زير ساخت‌های تاريخی و اجتماعی، در بين جوانان از يک سری اصول و سازه‌های روان‌شناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزه‌ها و نيازهای چندی در ارتباط است. 1⃣تنوع طلبی و نوگرايی 🔷انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند. در اين ميان جوانی، فصل تازه‌ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است، که غرايز طبيعی در شکل‌دهی آن، نقش اصلی را بر عهده دارند. تنوّع دوستی و نوگرايی در دوره جوانی به اوج خودش می‌رسد. تنوع‌طلبی، بيشتر در جنبه‌هاي زيباشناختی زندگی جاری است. از اين رو از علل و به حساب می‌آيد. 2⃣همانند سازی 🔷 در مکتب روان‌تحليلگری، به فرايندی ناهشيار اطلاق می‌شود که فرد، طی آن، ، و فرد ديگری را برای خود قرار ميدهد، و با از نگرش ها و ويژگیهای رفتاری وی، احساس ميکند که مقداری از قدرت و کفايت او را نيز به دست آورده است. منبع اصلی همانند سازی در هستند؛ زيرا کودک، اولين و بيشترين برخورد را در زندگی با والدين خود دارد. اما در ، بسته به ساختار و فضای خانه و خانواده، گاهی فرد از الگوهايی که خود را به آنها شبيه کرده است، یعنی والدین، مقداری فاصله میگیرد و سعی میکند، این خلاء را از طریق همانندسازی های جديد، پر کند. 🔷به اعتقاد روانشناسان، همين خلأ و احساس ناامنی ناشی از آن، باعث می‌شود که در مسير خود، به راه حل‌هايی متوسّل شود، که اين راه حل‌ها از طريق همانند سازی با شخصيت‌هايی است، که قرار ميگيرند. اين شخصيت‌ها می‌توانند، سلبریتیها، شامل افراد معروف گذشته، هنر پيشه‌های سينما، نوازندگان، و يا گروه‌های مختلفی مانند هيپی‌های قدیم و... باشند که فرد، خود را از نظر ظاهری شبيه آنها ساخته، و در شيوه‏ لباس پوشيدن و طرز رفتار، با آنان کند. بنابراین به محض اينکه الگوی رفتاری فرد، بطور مثال لباسی را بپوشد و در صحنه‌ای ظاهر شود، نوجوان و جوان با وی همانندسازی نموده، سعی می‌کند به عنوان ، آن را در جامعه طرح کند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش پانزدهم) 💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۱) 🔷البته از نظر اسلام، كار و - با رعايت‏ حدود شرعی - ميباشد، ولی انسان نميتواند به بهانه اينكه مالك مالی است، هرطور كه بخواهد آن را صرف و خرج كند؛ بلكه دارد: ۱) ؛ ۲) به ، و تعطيل اينها دو صورت ميتواند داشته باشد: ۱) و تكاثر كه نه خود از آن بهره‏مند شود و نه ديگران؛ ۲) صرف مال در راه هوا و هوس و ، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند: 1⃣ ؛ وجدان هر انسانی اين مطلب را پذيراست، كه در برابر هر احسانی بايد تشكر كرد، و اخلاق اجتماعی نيز حكم ميكند كه در مقابل هر نيكی، بايد و سپاسگزار باشيم، از احسان و نيكی پدر و مادر، استاد و معلم تا خالق مهربان. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ؛ [ابراهیم، ۷] اگر را بجا آوريد، دهيم، و اگر كفران نعمت كنيد، مجازاتم شديد است». 2⃣ ؛ انسانهای معتدل در فراز و نشيب های زندگی هرگز نمی‌لغزند، ولی كه و مصرف‏زدگی، تمام ابعاد زندگيشان را فراگرفته، چون ندارند، شكست‏خورده و متزلزل خواهند بود. 3⃣ ؛ جامعه مصرفی رفته‏رفته را از دست ميدهد، و برای تامين مايحتاج خود به بيگانه روی می‌آورد. اين مطلبی است كه در دوران حكومت طاغوت برای همه ثابت‏ شده و نياز به توضيح ندارد. ... نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ | باقرالعلوم علیه‌السلام 🔹نماهنگ ، بر اساس سخنانی از رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مبارزه‌ی فرهنگی علیه‌السلام منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش چهارم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠بهره ‌گیری از فرصت پرسش کودکان 🔷زمانی که بر اساس حسّ کنجکاوی، سؤالاتی را درباره‌ی خداوند و معارف دینی می‌پرسد، فرصتی فراهم می‌آید تا با استفاده از میل درونی او، مطالب ارزنده‌ای در قالب و اندازه‌های درک وی به او آموخت، از آن جا که او آغازگر و پرسشگر بوده است، آمادگی بیش‌تری برای شنیدن دارد. 💠نکاتی درباره پاسخ گفتن به پرسش‌های کودکان 🔷رعایت نکاتی چند می‌تواند پاسخگویی را کامل و درک و بهره کودکان را افزون نماید: 1⃣گوش کردن کامل به پرسش کودک 🔶هرگز از شنیدن پرسش فرزندتان دلگیر و درهم نشوید! به ، انس او را با شما بیش‌تر می ‌نماید. بدین گونه، از افکار و آنچه در ذهن او می‌گذرد آگاه می ‌شوید و با برنامه ریزی بهتر در تربیت او قدم برمی‌دارید. 2⃣درک دقیق پرسش 🔶با درک دقیق پرسش می‌توانید، سؤال اصلی او را دریابید و پاسخ مناسب‌تری ارائه نمایید. 3⃣پاسخ «نمی‌دانم» 🔶امیرالمومنین امام علی (ع) می‌فرماید: «اگر از شما سؤالی شد که پاسخ آن را نمی‌دانید، از گفتن «نمی‌دانم» شرم و حیا نکنید». [۱] شما با این کار به کودک نیز می‌آموزید که تا هنگامی که از چیزی مطمئن نیست، پاسخ نگوید؛ همچنین بی‌جهت با پاسخ‌های اشتباه، او را در مسیر نادرست قرار نمی‌دهید. 4⃣پاسخگویی با زبانی ساده 🔶باید به گونه‌ای به پرسش‌های اعتقادی کودک پاسخ گفت که با سن و سال او تناسب داشته و قابل فهم و درک او باشد؛ بنابراین، باید از به کارگیری کلماتی که خود سؤال برانگیز، دشوار و نامفهوم است، دوری جست. 5⃣پاسخگویی صمیمانه 🔶 والدین و مربیان با کودکان سبب می‌شود تا آنان و گوش فرا دادن آن‌ها افزایش یابد. امیرالمومنین (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به فرزند‌ سی و چند ساله خود، از خطاب «یا بنیّ» استفاده می‌کند و می‌گوید: تو را دیدم که پاره‌ای از هستی، من هستی؛ بلکه، جان و تن من هستی؛ هر آسیبی به تو، آسیب به من است... 6⃣پاسخ‌های عاطفی 🔶با بهره گیری از عاطفه کودک، می‌توان روح او را آرامش بخشید و او را در راه شنیدن و درک هر چه بهتر پاسخ دقیق یاری کرد. [۲] 7⃣بهره گیری از مشاور و راهنما 🔶برای پاسخ دادن به پرسش‌های کودکان درباره خدا از مشاور و راهنمایان دینی کمک بگیرید و اندک اندک کودکان خود را نیز با کارشناسان مذهبی و انس با آنان آشنا سازید. ... پی‌نوشت‌ها [۱] نهج البلاغة، حکمت ۸۲ [۲] درباره پرسش‌های اعتقادی و خداشناسی کودکان ر.ک. خداشناسی قرآنی کودکان، ص ۲۰-۳۱ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel