eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش سوم) 🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. علما و دانشمندان کلام اسلامی نیز، کتب و مقالات فراوانی در خصوص عظمت و دریای وجودی علم امام، به رشته تحریر در آورده اند؛ که پرداختن به آن خود حوصله و زمان مجزایی را می طلبد، ولی در ادامه این نوشتار، بطور تیتروار به برخی از ابعاد وجودی علم امام اشاره می‌شود. 💠آشنایی کامل به معارف وحیانی و قرآنی 🔷اگر از جامعه بشری، قرآن کریم و وجود با برکت اهل بیت پیامبر (ص) را بگیریم، در واقع آنها را از منبع اصلی شناخت و معرفت جدا کرده ایم، و بشریت راهی به سوی عالم قدس پیدا نخواهد کرد، و دستان او از دریای علوم و معارف وحیانی و آسمانی کوتاه خواهد شد. از این رو باید به این مطلب توجه داشت که یکی از جلوه های ناب علو معارف اهل بیت پیامبر (ص)، اشراف کامل و دقیق ایشان به است. 🔷در واقع ایشان و حیات خاکی و مادی به شمار می آیند، که پرده های غیب و معارف آسمانی را بر روی مردم می گشایند. اشراف کامل و دقیق ایشان به مصداق روشن این توانایی و قدرت علمی است، که در منابع روایی اشارات فراوانی به آن شده است: «از جابر از أَبی جعفر(ع) نقل است که فرمود: جز ، کسی را نرسد که ادعا کند، و نزد اوست.» [۱] 💠آشنایی کامل به کتب انبیاء 🔷جلوه ای دیگر از دریای علوم و معارف اهل بیت (ع)، بر اساس شواهد و قرائن روایی و اجتماعی، تسلط و اشراف ایشان به آموزه های وحیانی سایر ادیان و انبیاء گذشته است. بر اساس این تسلط علمی است، که بسیاری از اربابان و رهبران سایر ادیان، در مقابله و مناظره با اهل بیت (ع) یارای ایستادگی و مقاومت نداشته اند و همواره در برابر ایشان شکست را قبول کرده اند. اگر این چنین و معرفتی وجود نداشت، به طور قطع و یقین پیروان ادیانی همچون مسیحیت و یهودیت تلاش می کردند که از نقطه ضعف موجود به نفع خود استفاده نمایند. 🔷در خصوص این تسلط و اشراف علمی اهل بیت (ع) در منابع روایی نقل شده است: عبداللّه بن سنان به نقل از امام صادق (ع) مى آورد که از حضرت، درباره آیه شریفه‌ی «ولَقَد کَتَبنا فِی الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ... ؛ و پس از ذکر در زبور نوشتیم... » و این که «زبور» و «ذکر» چیست پرسش کرد. حضرت فرمود: ذکر، نزد خداست و زبور، همان کتابى است که بر داود نازل شد، و هر کتابى که نازل شود، نزد است که .» [۲] ...   پی‌نوشت‌ها [۱] الکافی، ج‏۱، ص۲۲۸، ح۲ [۲] همان، ص۲۲۶، ح۶ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیری کوتاه در (بخش چهارم) 🔶 که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز (ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است. 💠محتواى نهج البلاغه (۱) 🔷 اثرى است که باید با آن زیست و تنفس کرد. روح را با آن همدم ساخت، و با آن نبض و قلب را به تپش در آورد، تا معانى آن در عمق جان بنشیند، و بتوان دنیاهاى آن‌ را وارد شد، و سرزمین‌هایش را فتح کرد. هر چند رسیدن به قله‌ى رفیع معرفت (ع)، حتى در حوزه‌ بر کسى میسّر نیست، و ضعف ما حکم مى کند که نمى توان تمام دنیاهاى زهد و تقوا و عبادت و عرفان و حکمت و فلسفه و پند و موعظه و ملاحم و مغیبات و سیاست و مسؤولیت‌هاى اجتماعى، حماسه، شجاعت و دیگر زوایاى را وارد شد و این اقیانوس بى پایان را شناخت. از نظر محتوایى، به اعتقادى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى پرداخته و در قالب خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها به پرسش‌ها و مسائل عرصه‌هاى مذکور پاسخ داده است. 🔷 در مسائل اعتقادى به آفرینش جهان و انسان و جانوران، هدفدار بودن خلقت انسان، [خطبه ۱، ۱۶۵ و ۱۸۵] معرفت حق تعالی، [خ ۱۸۶] یگانگی حق تعالی، [خ ۱۵۲، ۴۵]، هدف فرستادن پیامبران، [خ ۱ و ۱۴۴]، هدف بعثت پیامبر اکرم (ص)، [خ ۱] استمرار رسالت با قرآن و عترت، [خ ۹۷، ۱۵۲ و ۱۹۸] و فرجام و رستاخیز، [خ ۱۳۲، حکمت ۴۵۶ و ۴۴ و خ ۲۲۲] پرداخته است. (ع) در ، به مسائل اقتصادى نیز پرداخته است، و مسئولیت انسان را نسبت به سرزمین‌ها و چهارپایان، [خ ۱۶۷] و ارج نهادن به کار و تلاش انسان و بهره‌مندى از حاصل دسترنج خویش، [خ ۱۶۰] و ضرورت آبادانى سرزمین‌ها، [نامه ۵۳] و ذخیره ‌سازى ثروت، [حکمت ۱۲۳ و خ ۱۸۳] و توصیه‌‌هایى مربوط به بیت‌المال، عدالت اجتماعى، فقرزدایى، رهنمودهاى اخلاقى به ثروتمندان، برنامه‌هاى اقتصادى، وظایف فردى نیازمندان و وظایف دولت و جامعه را بیان کرده است. [نامه ۴۰، ۵۳ و ۶۷ و حکمت ۶۸، ۹۳، ۱۴۰، ۱۴۱، ۲۲۹، ۲۳۰، ۳۲۸، ۳۶۶ و ۳۹۰ و خ ۱۵، ۱۲۷، ۲۰۵ و ۲۲۴] ... منبع:وبسایت‌راسخون‌به‌نقل‌از سایت‌سراج‌اندیشه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گل بریزید گل بریزید آمده موسی بن جعفر(ع) 🌺میلاد اباالرضا، امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استراتژی و هژمونی حاکمان عباسی (بخش اول) 🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. 🔷هر چند که دستگاه جور و طاغوت همواره تلاش داشت علیهم السلام را در اوج مظلومیت محصور نماید؛ ولی با این وجود، این اولیای الهی با تدابیر هوشمندانه و مدیریت راهبردی خود، توانستند خیل مشتاقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را با برنامه های انسان ساز خود هدایت کرده، زمینه جهانی شدن فرهنگ و اندیشه علیهم السلام  را فراهم نمایند. (ع) از جمله امامان شیعی است که برای اجرایی کردن برنامه های جامع هدایت و انسان سازی در جامعه با مشکلات و مخاطرات فراوانی مواجه بود. شخصیتی آسمانی و عرشی‌ که در سال ۱۲۸ قمری، متولد شد. 🔷ولادت سراسر نور حضرت، با فروپاشی امویان و به قدرت رسیدن مصادف شده بود. (ع) در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امام صادق (ع)، به امامت رسیدند. به اذعان تاریخ پژوهان مدت ۳۵ ساله امامت و رهبری ایشان با سیطره و هژمونی سیاسی همچون: ، ، و همزمان بود. [۱] در عظمت وجودی این خورشید هدایت از امام صادق (ع) این چنین نقل شده است: «او برترین فرزندان و بازماندگان من است، و اوست که پس از من، در جایگاه من قرار می‌گیرد و پس از من، بر همه مخلوقات است.» [۲] نوعاً حکومت های طاغوتی برای تثبیت و محکم کردن پایه های قدرت خود، از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی ورزند؛ 🔷در میان نیز این اصل ظالمانه به روشنی مشاهده می شود؛ بطوری که منصور دوانیقی، هادی و هارون و حتی مهدی عباسی، که اوایل با چهره ای مقبول در میان مردم جا باز کرده بود، این حربه شیطانی را در پیش گرفتند، بطوری که ایشان نه فقط بسیاری از شیعیان را به قتل رساندند، بلکه فقها و شخصیت های بزرگ اهل تسنن را که با آنها مخالفت می کردند را نیز  مورد آزار و اذیت قرار می دادند. [۳] در این میان (ع) برای دستیابی به اهداف انسان ساز و هدایت بخش خود، از استراتژی و تاکتیک های هوشمندانه ای بهره می جست، تا اینکه جامعه اسلامی از انوار قدسی این امام همام بهره مند شوند و نظام شیعه از هم گسسته نشود. ... پی‌نوشت‌ها [۱] جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۳۸۵ [۲] مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۲۰ [۳] ر.ک: عبدالرحمن السیوطی، تاریخ الخلفا، ص۲۵۹؛ و: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۴۱۴ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هفتم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آموزش نماز 🔷روایات، از ۶ سالگی را برای و آموزش آن برای کودکان معرفی می‌کنند و گاه نشانه‌های دیگری را مطرح کرده‌اند؛ رسول اکرم (ص) در حدیثی می‌فرماید: «إذا عَرَفَ الغلامُ یَمینَهُ مِن شمالِهِ، فَمُروهُ بِالصَّلاة؛ اگر پسر دست راست و چپ خود را از هم شناخت، به او بگویید که بخواند». [۱] و در حدیث دیگری می‌فرماید: «مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاة إذا کانُوا أبناءَ ستّ سنینَ؛ هنگامی که فرزندانتان، به سن ۶ سال رسیدند، آنان را به خواندن فرمان دهید». [۲] در حدیثی از امام صادق (ع) ۷ سالگی [۳] و در حدیثی از علی (ع) ۸ سالگی [۴] برای نماز خواندن کودکان تعیین شده است. 🔷در این مسیر باید از روش ساده به سخت استفاده کرد و تا جایی که ممکن است، در سنین پایین باید سبک و راحت گرفت. امام سجاد (ع) کودکان را می‌فرمود تا نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم بخوانند؛ به آن حضرت اعتراض شد؛ امام (ع) فرمود: این عمل برای آنان سبک‌تر و بهتر است و باعث می‌شود تا به خواندن نماز پیشی بگیرند و برای خوابیدن یا سرگرمی به کار دیگری نماز را ضایع نسازند. [۵] 💠آشنایی با روزه 🔷والدین، هیچگاه از عبادت‌ها به عنوان امور سنگین و رنج آور یاد نکنند؛ بلکه، آن‌ها را لذت بخش جلوه دهند و طعم و شیرینی عبادت را به فرزندان خود منتقل سازند. از دیگر عبادت‌هایی است که از همان کودکی باید کم کم کودک را با آن آشنا ساخت؛ اگرچه، به صورت کله گنجشکی باشد؛ حلبی از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: ما فرزندانمان را از هفت سالگی به اندازه‌ی توانشان به روزه گرفتن تشویق می‌کنیم؛ گرچه تا وسط روز یا بیش از آن و یا کمتر از آن، و هرگاه تشنگی وگرسنگی بر آن‌ها غلبه کرد، افطار می‌کنند؛ برای این که با روزه گرفتن انس، عادت و توانایی پیدا کنند... [۶] 🔷روشی را که این حدیث، به ما می‌آموزد، این است که بر اساس سن کودک کم کم و با شیب ملایم و به بهترین صورت، با خاطره‌ای خوش اعمال عبادی را به کودکان بیاموزیم. ... پی‌نوشت‌ها [۱] کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۴۰ [۲] مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۲ [۳] همان، ج ۱۵، ص ۱۶۰؛ وسائل الشیعة، ج ۱۳، ص ۱۲ [۴] تحف العقول، ص ۱۱۰ [۵] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۰ [۶] الکافی، ج ۳، ص ۴۰۹ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش نهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠حال نوبت به بررسی اين پرسش میرسد که آيا موجود در مد و ، از نوع منفی و مذموم است يا از نوع مثبت و معقول؟ 🔷متأسفانه موجود در ، اکثراً و کورکورانه است؛ چون در اکثر مواقع مشاهده می‌کنيم که شکل و شيوه مورد تقليد، نه با عقل میسازد، و نه با معيار‌های علمی و دينی.‌ بعنوان مثال، شيوه اصلاح سر رايج در برخی گروه‌های موجود در جوامع غربی، با هيچ يک از موازين زيباشناختی سازگار نيست، اما متأسفانه بعضا مورد تقليد در جامعه ما واقع میشوند. يا شيوه برخی از نواها و موسيقی‌ها، که نه تنها با ذائقه فرهنگی ما سازگار نيست، بلکه اساساً با اصول علم موسيقی هم سازگاری ندارد، با این حال از برخی سبک‌های رايج در غرب، توسط برخی افراد جامعه‌ی ما تقلید می‌شود. 🔷نتیجتا اینکه اگر شيوه‌هايی از پوشش و غير پوشش که در جوامع ديگر رايج است، که مورد تأييد عقل و شرع باشد، با حفظ هويت و اصالت فرهنگی، و اقتباس از آنها مذموم نخواهد بود. از طرف ديگر گاهی ناشی از نيست، بلکه حاصل ابتکار و خلاقيت يک طراح لباس و... است. در اين صورت هم اگر مطابق با موازين شرع و عقل باشند، موجه و معقول خواهند بود. 🔷نهايتا اینکه اگر و که غالباً ريشه در زيبايی جويی، و تنوع طلبی دارد، در چهارچوپ موازين شرعی و عرفی باشد، و اگر معقول نیز باشد، ایرادی ندارد، بلکه نيک ارزيابی میشود. اما اگر ناشی از و ميمون‌وار از بيگانگان باشد، و منفی ارزيابی میشود که در شأن انسانهای کمال يافته و فرهيخته نيست. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا