eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش سوم) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 💠پيمان‌شكنی، نشانه بی‌تقوايی 🔷از ديگر آثار و پيامدهای ميتوان به و پيمان شكنی افراد اشاره كرد. با اين رفتار ناهنجار، سرمايه اجتماعی از ميان ميرود و جامعه دچار بحرانی ميشود كه نميتوان از آن به سادگی گذشت. جامعه‌ای كه شهروندان آن نسبت به يكديگر اعتماد نداشته باشند، نميتوانند در كنار هم رابطه سالمی داشته باشند. ، آثار خود را در همه حوزه ها، از جمله اقتصادی بجا ميگذارد؛ در نتيجه فرصت رشد و شكوفايی‌ تمدنی را از دست ميدهد. در ، ميان زن و شوهر نيز اين اطمينان و اعتماد از ميان ميرود؛ زيرا خانواده بر نوعی پيمان و عهد برپا شده است و در انسانهای بی‌تقوا موجب ميشود، تا هسته اوليه اجتماعی يعنی خانواده سست شود. 🔷خداوند در آيه ۵۶ سوره انفال، مداوم در همه امور زندگی را به عنوان يكی از برميشمارد؛ زيرا آنچه موجب ميشود تا اشخاص به قول و قرارهای خويش پایبند باشند، . حتی موجب ميشود تا شخص نسبت به پيمانها و عهدهای مكتوب و اسناد نيز بی‌توجه باشد و به اشكال مختلف، قانون و اسناد قانونی و مكتوب را دور بزند. از ديگر پيامدهای زيانبار بی‌تقوايی ميتوان به اختلافات و در اشاره كرد. 🔷اين اختلافات ميتواند در حوزه‌های مختلف دينی و فرهنگی و اجتماعی و سياسی اتفاق بيفتد. خداوند در آيات ۵۲ و ۵۳ سوره مؤمنون به اين اختلافات اشاره ميكند و به ، بعنوان توجه ميدهد. گرانفروشی و كم‌فروشی و عدم مراعات قوانين عرفی و قانونی از سوی برخی مردم، از ديگر پيامدهای بی‌تقوايی در جامعه است. «اصحاب ايكه» و «جامعه شعيب» به سبب همين بی‌تقوايی نسبت به يكديگر ظلم ميكردند و با كم‌فروشی و گرانفروشی، از يكديگر به اشكال مختلف می‌دزديدند. [سوره شعراء آيات ۱۷۶ و ۱۷۷] ... نويسنده: سلمان عزيزی منبع: فارس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش چهارم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠در مورد فرهنگ دو نکته قابل ذکر است (در بخش قبلی نوشتار به نکته اول پرداخته شد)؛ 2⃣ «ابزارهای برونی» 🔷 «ارتباط فرهنگی»: در محیط سترون شده فرهنگی حضور ندارند، بلکه دائما در معرض‌ دریافت‌ و ارسال پیامهای‌ فرهنگی از محیط جهانی هستند که آنها را دچار تغییر و تحول مداوم مینماید. «اگر عضوی از یک فرهنگ، پیامی را برای دریافت توسط عضوی از فرهنگ دیگر ایجاد نماید، رخ داده است. این ارتباط میان آن دسته از مردم که ادراکات فرهنگی و سیستم های نمادین‌شان به اندازه کافی مجزا هستند، انجام میگیرد». [سامووار ۱۳۷۹: ۹۸] از گذشته وجود داشته است و موجب‌ اعتلای‌ فرهنگها میگردد. جوامع، در ارتباط‌های فرهنگی، آسیب‌پذیری خود را کشف و ترمیم مینمایند؛ مثلا حمام، قهوه و چای از شرق به غرب منتقل شد و مردم شرق، به کارگیری دوش حمام و سیگار را از جهان غرب فرا گرفتند. 🔷بسیاری از هنرهای‌ بومی و جهان‌سومی اساسا نتیجه ارتباط‌ فرهنگی هستند، و از ترکیب عناصر گوناگون جهانی از جمله غربی حاصل شده‌اند. چاقوی‌ فلزی همچون موهبتی به یاری سنن کنده‌کاری و مجسمه‌ سازی جهان سوم آمد. نقاشی روغن و اکریلیک فقط در اثر تماس با غرب بود که رواج پیدا کرد. هنر اندوبله در جنوب آفریقا از مهره و منجوق به عنوان وسیله اصلی برای تزیین لباس و منسوجات استفاده میکند. این دانه‌ها و مهره‌ها چیزی نیستند که بومی آفریقا باشند، بلکه در اوایل قرن ۱۹ از فرهنگ چکسلواکی به آنجا میرود. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۹] در ، هیچ فشاری در کار نیست و ، خود، را پسندیده و استفاده می‌نمایند. در ضمن، به فرهنگ بومی نیز آسیبی نمیرسد و نوعی انطباق و سازگاری میان عناصر جدید و کهن فرهنگی حاصل میگردد. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel
تبیین
⭕️بصیرت 🔹یکی از کارهای این است که محاسبات مسئولان کشور و مؤثّران فکری کشور و در درجه‌ی بعد آحاد ملّت را تغییر بدهد و در محاسبات اینها اثر بگذارد؛ مثل اینکه شما فرض بفرمایید بتوانید در رایانه‌ی یک شخصی یک بدافزار را وارد کنید که همه‌ی چیزهایی را که این رایانه به شما خواهد داد، عوضی بدهد، غلط بدهد؛ در رایانه‌ی عمومی و کلّی مدیریّت یک کشور، در اندیشه‌ی آنها، در محاسبات آنها گاهی دشمن تأثیر می گذارد. 🔹یک ملّت آزاد آن ملّتی است که این تأثیر را نپذیرد، به معنای واقعی کلمه آزادانه بیندیشد، آزادانه فکر کند و با شجاعت عمل کند و دنبال منافع ملّی خودش برود. خب، این به چه چیزی احتیاج دارد؟ به . اگر ما بصیرت نداشته باشیم، اگر ما بینش درست، چشم باز، لازم نداشته باشیم، نه درست منافع حقیقی‌ مان را تشخیص می دهیم، نه درست راه رسیدن به این منافع را تشخیص می دهیم، نه درست آدمی را که باید این بار بزرگ را بر دوش بگیرد، می‌ شناسیم. 🔹وقتی نبود مثل انسانی است که چشم ندارد، راه را نمی بیند؛ بصیرت برای یک کشور، یک ملّت و آحاد یک مجموعه، به این اهمّیّت است. اگر چنانچه این مختصّات در یک کشوری، در یک ملّتی وجود داشت، آن وقت آن ملّت به نتایج مطلوب خود خواهد رسید؛ البتّه این یک الزاماتی را برای همه‌ی مجموعه‌ها به وجود می‌آورد؛ در نظام اسلامی یکایک شماها باید ببینید، بیندیشید، فکر کنید، بشناسید، تشخیص بدهید و عمل کنید؛ احساس تکلیف بکنید و مراقب باشید که در محاسبات فکری شما، تأثیر نگذارد. بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۸/۰۸ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش ششم) 💠جامعه نورانی، آرمان انبیاء 🔹درهم ریختن جامعه ظلمانی و حاکمیت ستمکاران و طواغیت، و و از جمله آرمان‌های اساسی انبیاء و پیامبران و مردان الهی بوده است و گویا مهم‌ترین مأموریت آنان محسوب گردیده که باید همه عوامل دست به دست یکدیگر دهد، تا این آرمان الهی تحقق یابد و در سایه این مدینه فاضله، استعدادها شکوفا شود و در همه جا اجرا گردد و دست جنایتکاران و زورگویان کوتاه شود و محرومان از نعمت‌های الهی بهره‌مند گردند. حال به دو آیه ذیل توجه فرمایید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [ابراهیم، ۵] و همانا موسی را با نشانه های خود فرستادیم [و به او وحی کردیم] که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی بیرون آور...». 🔹آیه فوق مأموریت نهایی و غایی موسی بن عمران (ع) را با صراحت کامل و شفاف مطرح می‌کند و تأکید زیادی هم نموده است. «الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ [ابراهیم، ۱] الف، لام، راء، این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکی‌ها (ی شرک و ستم و جهل) به سوی (ایمان، عدل، آگاهی) به فرمان پروردگارشان درآوری و بسوی راه خداوند توانا و ستوده راهیشان سازی». در این آیه هدف نهایی نزول کتاب آسمانی همانند چیزی جز تحول و دگرگونی از به نخواهد بود، زیرا سعادت در تشکیل و تحقق است. 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️الف) ولایت الهیه در جامعه نورانی 🔹در رأس جامعه دینی، حاکمیت از آن خداست و نظارت و اشراف کلی بر امور مردم در چارچوب قانون الهی برنامه‌ریزی شده است، خالق هستی با حاکمیت خویش مردم را از دام‌های گوناگون و رنگارنگ شیطانی می‌رهاند و آنان را به وادی سوق می‌دهد و سعادت دنیوی و اخروی آنان را تضمین می‌نماید، چنانچه خود در قرآن کریم فرموده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [بقره، ۲۵۷] خداوند ولی و حاکم آنانی است که به او ایمان آورده‌اند، او آنان را از وادی تاریکی‌ها بسوی و هدایت سوق می‌دهد...»‌‌. ... منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش پنجم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد میکردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠«هجوم فرهنگی» (۱) 🔷آیا وضعیت برابر در عصر جدید، میان های و ادامه یافته است؟ یعنی میان فرهنگ ها یک ارتباط سالم و عادلانه برقرار است؟ آیا عرضه عناصر فرهنگی، فارغ از تمایلات سیاسی انجام می گیرد؟ آیا در خود از امکانات و توانایی های غرب برخوردارند؟ برخی معتقدند هنوز هم این وضعیت ادامه دارد و غرب فقط به عرضه فرهنگی می‌پردازد و مردم شرق این عناصر فرهنگی را انتخاب میکنند، هیچ فشاری در کار نیست و غرب فقط به نیازهای مردم شرق، پاسخ مناسبتری میدهد و به همین دلیل است که اقبال بیشتری به آن میشود. صاحبان صنایع فرهنگی و شرکت های چندملیتی به طور قطع و یقین طرفدار چنین پاسخی هستند. 🔷اما برخی دیگر از منظر متفاوتی به این قضیه نگاه میکنند. به نظر آنها اکنون و از جایگاه برابر به نمی‌پردازند. به نظر این افراد تصور نوعی «میدان بازی برابر» افسانه ای بیش نیست و هرگز نیز در عمل مشاهده نخواهد شد. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۸] توانایی برای ، بسیار پایین است و این به جهت دلایل کاملا غیر فرهنگی است؛ به عبارت دیگر، شرق از فرهنگ ضعیف‌تری برخوردار نیست، اما اقتصادی‌ سیاسی‌، و نظامی مانع از این میشود که بتواند خود را طی یک روند عادلانه ارائه نماید. 🔷به عنوان مثال، رسانه‌های‌ جمعی با تبلیغات، یک نیاز کاذب ایجاد میکنند و شرکتهای بزرگ، تولیدات خود را برای ارضای این نیازها به مردم میفروشند و در ضمن، یک عنصر فرهنگی وارد کشور مینمایند. از وضعیت جدید به تعبیر میگردد و هجوم فرهنگی، از مهم‌ترین‌  میباشد. ناچاریم که میان ارتباط فرهنگی و هجوم فرهنگی تفاوت قائل شویم. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری فارس
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صحن پر ستاره ‌ ◽️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به دست آل‌سعود تسلیت باد. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم 🔹سفارش بکنم، آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند اینها دارند به این نکته توجّه کنند، که امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. ما اگر طرفدار اخلاقیم، باید همین روحیّه‌ انقلابی را در اینها تقویت کنیم. را هم به برکت روحیّه‌ی دینی و انقلابی می شود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّه‌ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. ما باید امروز تلاشمان را مصروف و جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و تقویت بکنیم این جریان را. اینجور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ نه در محیط دانشگاه، نه در محیط تبلیغات دینی، نه در محیط فرهنگی و امثال اینها. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۹۶/۵/۳۰ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel