eitaa logo
تبیین
2.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
441 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش یازدهم و پایانی) 💠جامعه ظلمانی 🔹می‌توان گفت در راه، جهت شکوفایی استعدادها بسته شده، استبداد فرد و یا گروه، مقدورات همه را در دست می‌گیرد، انسان‌ های آزاده را در بند قرار می‌دهد، وابستگی به قدرت‌های خارجی را در دل خود می‌پروراند و در نهایت امت و ملت را فقیر و تهیدست کرده، بطوری که نتواند از سرمایه اولیه مادی و معنوی خود بهره‌مند شود. حال به بعضی از آن ویژگی‌ها توجه کنید؛ ۱) و تنگدستی، و نادانی گسترش می‌یابد. ۲) فحشا و منکرات وسیله رسیدن به قدرت می‌گردد. ۳) دورویی و و و احساسات در افراد تبلور پیدا می‌کند. ۴) کمک و انفاق و دستگیری فقرا از جامعه رخت بر می‌بندد، و بالاتر آنکه روزبه‌روز بر سرمایه‌اش افزوده، و به ورطه نابودی کشانده می‌شود. 🔹 ۵) ملاک و معیار برتری‌ها صرف امور اقتصادی شده و فضایل اخلاقی به فراموشی سپرده می‌شود. ۶) از هم گسیخته و روز به روز بر افراد فراری از کانون پرمحبت پدر و مادر افزوده می‌شود، و اینان چون به جایی می‌رسند، انتقام‌جویی و احساسات غیر انسانی آنان سبب تجاوز و تعدی به دیگران می‌شود. ۷) رشوه، پارتی‌بازی، دادن پست‌ها به افراد نالایق و ، جای انسانیت، و حقیقت را می‌گیرد و در افراد سرخوردگی و یأس به وجود می‌آورد. از همه موارد فوق به عنوان یاد می‌کند و می‌فرماید آن روز که طاغوت و حاکم گردید، همه امور فوق، بلکه امور بدتر از آن بر سرنوشت انسان‌ها حاکم خواهد شد. 🔹در آیه ۲۱ سوره نور می‌خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ ای اهل ایمان از پیروی نکنید، هر کس از گام‌های شیطان پیروی کند (گمراهش می‌سازد زیرا) او را به فحشاء و منکرات فرمان می‌دهد، و اگر فضل و بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌گردید، ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‌کند و خداوند شنوا و داناست». همچنین در آیه ۲۶۸ سوره بقره خداوند می‌فرماید: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛ شما را در و تهیدستی قرار می‌دهد و به و زشتی‌ها فرمان می‌دهد، ولی و فزونی به شما می‌دهد و خداوند قدرتش وسیع و به هر چیزی داناست (به همین دلیل به وعده‌های خود وفا می‌کند)». منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش دوم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 1⃣آیه ۴۶ سوره کهف: در این آیه کریمه می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً؛ مال و ، و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!». در این آیه شریفه موقعيت مال و ثروت و نيروى انسانى كه دو ركن اصلى حيات دنياست مشخص شده اند. در اینجا در کنار اموال به عنوان شكوفه ها و گل هايى معرفی می شوند که بر شاخه هاى درخت زندگی می رویند. در کنار برخورداری از اموال، یکی از مهم‌ترین سرمايه‏هاى زندگى دنياست، چرا كه براى رسيدن به هر مقصودى از مقاصد مادى حتما مورد نیاز است و به همين دليل آنها كه بر تخت قدرت مى نشينند، در کنار مال اندوزی، سعى در جمع آورى اين نيرو  نیز مى كنند؛ مخصوصا در زمان هاى گذشته هر كس فرزندان بيشترى داشت خود را نيرومندتر احساس مى كرد، چرا كه آنها يكى از دو ركن اصلى قدرت او را تشكيل مى دادند. [۱] 🔹نکته لازم به ذکر این است که اگرچه این آیه اموال و را زینت زیست دنیوی می داند، امّا به تصریح بخش انتهایی آیه یعنی «الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً» این امور زینت هایی زودگذرند که اگر از طريق قرار گرفتن در مسير «الله» رنگ جاودانگى نگيرند بسيار بى اعتبارند. [۲] با این حال بنا به تعبیر آیه ۳۱ سوره اعراف یعنی «يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»، این زینت ها می توانند با استقرار و ثبات قدم صاحبانشان در مسیر الهی تمام ناشدنی و در مقدس ترین مکان ها نیز قابل همراهی با آدمی گردند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۱ش، چ دهم، ج ۱۲، ص ۴۴۵ [۲] همان نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش چهارم) 🔹در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠زن به گونه­ ای دیگر زنده به گور می­شود 🔹 در گذشته، به طور افراطی نادیده گرفته می ‎شد و در زن ‎ها را به بهانه زن بودن، تحقیر می ‎کردند و آن ها را در انجام فعالیت ‎های مهم - چه در امور خانه و چه در محیط بیرون ـ ناتوان می ‎دیدند و به هر نحوی تلاش می ‎کردند تا هویت زن ‎ها را، به مثابه یک انسان، نادیده بگیرند. امروزه نیز، با و افراطی از در جوامع مدرن ـ که حضور او را بیش از گذشته در عرصه اجتماعی پررنگ کرده است - همچنان هویت او، به مثابه یک انسان، نادیده گرفته می ‎شود. امروزه در مقایسه با گذشته، زن ‎ها رفاه نسبی بیشتری دارند؛ اما از طرفی دیگر، نیاز‎های معنوی و روحی آن ها و نیز فطرت شان فراموش شده است؛ به عبارت دیگر، در دنیای به اصطلاح مدرن که زن، بیشتر، یک کالای لوکس و پرزرق و برق است، گونه ‎ای دیگر از شکل گرفت که در آن، زن به ‎گونه ‎ای دیگر، زنده به گور می ‎شود. 🔹ریشه فلسفی این به اندیشه های اومانیستی (انسان گرایی) بر میگردد و ریشه در اندیشه ‎های افرادی، چون نیچه دارد. در این رویکرد، انسان رها از ارزش، تصور می ‎شود و می ‎تواند هرگونه می ‎خواهد زندگی کند؛ لذا زن در این میان، لذت‎بخش ‎ترین تفریح و لعبت برای این فضاست. امروزه در برای اینکه به اصطلاح عدالت را رعایت کند، حقوق مشابهی را برای مردان و زنان در نظر میگیرند، و از این روست که از شغل گرفته تا مشارکت در زندگی، زن باید در کنار مرد باشد و به اندازه وی، وظیفه بر عهده دارد؛ مثلا از زنها در ارتش و جنگها استفاده میکنند، و این استفاده از زنان، جز تخریب روحیه ظریف و پاک آنها و تبدیل آنان به موجودهایی خشن و بی روح چه پیامد دیگری میتواند داشته باشد؟ آیا برابری زن با مرد، لزوماً به این معناست که زن باید هم چون مرد، در تمامی مشاغل و عرصه ‎ها ـ که به طور ذاتی برای مردان طراحی شده است ـ حضوری فعال داشته باشد؟ در ، برعهده گرفتن چنین مشاغلی از سوی زنان، فقط در حد ضرورت است. ... منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
⭕️ امام خمینی(ره): 🔹چنان در نظر يك قشری از اين ملت جلوه كرده است كه گمان ميكنيم غير از غرب ديگر هيچ چيز نيست. اين وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اكثر بدبختی های ملت‌ها و ملت ما نيز هست... بیانات حضرت امام ١٣٥٨/١٠/١٢ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی) 🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠زن و تقابل میان اسلام و غرب 🔹الگویی که برای احقاق ارائه می ‎کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان در اجتماع است؛ اما ، تنها زمانی به درستی ادا می ‎شود که با آنان به مثابه یک برخورد شود و با توجه به فطرت او و توانایی ‎های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته ‎شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در ، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که ، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی ، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند. 🔹این حقوق مشابه، از منظر ، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در ، همراه با پذیرش آزادی ‎های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش و را برمی ‎گزیند، برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند. منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند. 🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند. 3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى‏ کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. ... پی نوشت؛ [۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا