✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش ششم و پایانی)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۵)
🔟«عدم منت گذاری»؛ از شاخصه های تقوا در کار این است که انسان همواره کاری را که انجام میدهد، نوعی وظیفه و مسئولیت میداند و به کاری که برای مردم انجام می دهد، منتی بر آنان نمیگذارد و مورد توهین و اهانتشان قرار نمیدهد. امام علی (ع) در توصیه های خود به مالک اشتر میفرماید: «مبادا با خدمت هایی که انجام دادی، بر مردم منت گذاری، یا آن چه را انجام دادهای، بزرگ بشماری. منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین میبرد و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش میسازد».
1⃣1⃣«اطاعت از مسئول»؛ از شاخصه های دیگر تقوا در کار، اطاعت از مسئول بالاتر است. هر شخصی در محدوده سازمان و اداره خود و در چارچوب مقررات و قوانین مربوط، باید از مسئول بالادست خود اطاعت کند و این پیروی، اگر آگاهانه و در یک محیط صمیمی صورت پذیرد، موفقیت و پیشرفت آن مجموعه را در پی خواهد داشت. امام علی (ع) میفرماید: «از مافوق و بالادست خود پیروی و اطاعت کن، تا زیردستانت از تو اطاعت کنند».
2⃣1⃣«عدم استفاده از بیت المال در امور شخصی»؛ از شاخصه های مهم تقوا در کار، استفاده نکردن از بیتالمال در امور شخصی است. شخص باتقوا با تلفن اداره، کار خصوصی انجام نمیدهد، با خودکار اداره لیست خریدهای منزل را نمینویسد، ساعات کار مردم را صرف کار خصوصی خود نمیکند، و... امام علی (ع) برای کارگزارانش نوشت: «قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید، و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر میدارم شما را از پر حرفی و پر نویسی، زیرا، اموال مسلمانان نمیتواند این گونه خسارتها را تحمل کند. [۱]
پی نوشت:
[۱] بحار الانوار، ج۷۶، ص۴۹، خصال، ص۲۱۹
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت و افتخار ملّت ایران
🔹 #بیستودوّمبهمن اوج قلّهی حرکت و افتخار ملّت ایران است. بیست و دوّم بهمنِ امسال مثل بیست و دوّم بهمن سالهای دیگر یادآور پُرشکوه ترین روز تاریخ شناخته شدهی ملّت ایران است. یعنی ما در تاریخ طولانیای که داریم ـ تا آنجایی که حالا میشناسیم و میدانيم ـ هیچ روزی برای ملّت ایران افتخار آمیزتر از بیست و دوّم بهمن نیست. البتّه ما روزهای افتخارآمیزی داشتهایم، [ولی] هیچ کدام از جنس بیست و دوّم بهمن و به عظمت بیست و دوّم بهمن نیست که ملّت ایران بتواند اینجور عزّت خودش را، با قدرت خودش، با توانایی خودش، با عزم راسخ خودش به دست بیاورد. این بیست و دوّم بهمنهای سالهای بعد، همه یادآور آن روز است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رازداری در اسلام (بخش اول)
🔹تیری که از کمان رها گشت و گلوله ای که از سلاح شلیک شد، دیگر به کمان و سلاح برنمیگردد. #راز، همان تیر و گلوله است که وقتی از چنگ گریخت، دیگر از اختیار بیرون است. اگر تا آن لحظه، راز در گروگان بود، پس از افشاء، فرد در گرو آن است. به تعبیر زیبای امیرالمؤمنین (ع): «راز تو اسیر توست، اگر آشکارش ساختی، تو اسیر آن شده ای». سعدی گوید: «خامشی به که ضمیر دل خویش/ با کسی گفتن و گفتن که مگوی/ ای سلیم! آب ز سرچشمه ببند/ که چو پر شد، نتوان بستن جوی». نگهبانان راز، هرچه کمتر باشند، محفوظ تر است، برخلاف نگهداری از چیزهای قیمتی دیگر که زیادی نگهبانان، آن را سالم تر نگاه میدارد. «کل سر جاوز اثنین شائع؛ هر رازی که از دو نفر فراتر رفت، پخش خواهد شد».
🔹در اسلام، تنها بر کتمان سر شخص تأکید نمیشود، بلکه افراد باید ظرفیت رازداری دیگران و حتی اسرار حکومتی را نیز داشته باشند. از این رو، آگاهی کمتر از اسرار مردم، بهتر است و احتمال فاش کردن آن هم کمتر. در همین راستا میتوان آموزه «حرمت تجسس» را نیز کاوید. #حفظ_اسرار را باید از خدا آموخت. خداوند بیش و پیش از هرکس، از اعمال و حالات و رفتار و کژیها و گناهان بندگانش باخبر است، اما پردہ پوشی و رازداری او بیش از همه است. اگر خداوند، رازهای زیبای بندگان و کارهای پنهانی نازیبایشان را افشا کند، آیا دوستی میان افراد پا میگیرد؟! امانتداری، فقط به برگرداندن چیزهای مادی نیست. آبرو، از هر سرمایه ای بالاتر است و در معارف اسلامی فراوان بر آن تأکید شده است.
🔹با #رازداری میتوان «آبروداری» کرد. در آموزه های دینی، زشتی و حرمت غیبت، به دلیل خمیرمایه آن، یعنی افشای اسرار و بدیهای دیگران است. از سوی دیگر، رازداری تنها نگفتن نیست، بلکه در گفتنیها نیز باید دقت کرد که در جای خود گفته شود، وگرنه رازداری نیست. «گفتن هر سخنی در هر جا / نبود شیوه مردان خدا / هر سخن، جا و مقامی دارد / مرد حق، حفظ کلامی دارد / حاصل کار دهد باد فنا / گفتن هر سخنی در هر جا». باید دوست بسیار، و رازدار اندک داشت. #رازداری میتواند به عنوان یکی از زیبایی های ارتباطی مطرح شود، و از این رو، #افشای_راز در اسلام #حرام است. امام صادق (ع) میفرماید: «راز تو، خون توست. پس نباید در رگهای دیگری جریان یابد».
🔹سعدی گوید: «به دوست، گرچه عزیز است، راز دل مگشای / که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز». رسول خدا (ص) میفرماید: «آشکار کردن راز برادرت خیانت است؛ از این کار بپرهیز». در اسلام برای پیشگیری از اضطراب و نازیباییها، از افشای خطاها، اشتباهها و نقص های فرد جلوگیری میشود تا از افزایش مشکلات ناشی از آگاهی دیگران بر کمبودهای او جلوگیری گردد، و در نتیجه، تفاهم اجتماعی حفظ شود. فلوریان، افسانه نویس فرانسوی، معتقد است اگر میخواهید بدون ناراحتی و دغدغه زندگی کنید، راز خود را به کسی نگویید. ضرب المثل جالبی نیز در این کشور رایج است که می گوید: «از آدم هایی دوری کن که تو را در رازهای کوچکشان امین می شمارند تا رازهای بزرگ تو را به دست آورند». #ادامه_دارد...
📕اسلام و زیباییهای زندگی؛ رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی (دکتر داود رجبینیا) صص ۴۹۱-۴۹۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول
منبع: وبسایت راسخون
#راز #رازداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️همه باید قد علم کنند و در مقابل شیاطین بایستند
🔹 ... #انبیاء آمدهاند که آدمی که #شیطان قسم خورده است که او را اغوا کند، اینها از کید این شیطان او را نجات بدهند، و به صراط مستقیم #انسانیت او را دعوت کنند، و خودشان هم عملًا نشان بدهند که راه چی است، چطور باید در مقابل #شیطانها ایستاد، چه شیطان های انسی و چه شیطان های غیر انسی. با #ریاضات در مقابل شیطان های غیر انسی و با #اعمال_صالحه و جدیت در راه پیشبرد مقاصد در مقابل انسانهای شیطانی.
🔹و من گمان نمیکنم که دنیا تا کنون به مثل این دورهای که ما در آن زندگی میکنیم، #شیطان داشته است. بوده است البته شیطان در همه وقت، #شیطانهای_انسی در همه طول تاریخ بوده است، اما هر چه دنیا پیشرفت کرده است، #شیطانها هم در کارهای شیطانی شان پیشرفت کردهاند. امروز که به اصطلاح عصر تمدن و ترقی و #عصر_پیشرفت است، #عصر_شیطانهاست.
🔹شما در سرتاسر دنیا اگر چنانچه ملاحظه کنید، دنیا در دست #شیاطین است، استثنایش بسیار کم است. اینها با آن حیلههای شیطانی و با آن ابزار شیطانی که دارند، همه جا را قبضه کردهاند و در مقام پیشرفت هم هستند و هر روز یک #توطئه هایی انجام میدهند. در مقابل یک همچه توطئه عظیم و یک همچه #شیطان های تعلیم دیده و شیطان های عصر تمدن، باید انسان ها #قیام کنند.
🔹باید انسان ها همانطوری که #انبیای_عظام و #اولیای_خدا قیام کردند و جانفشانی کردند، باید در این عصر هم همه شما، همه ما، همه روحانیون، همه ملتها، همه ستمدیده های تاریخ باید قد علم کنند و جلوی این #شیاطین بایستند. اگر سستی بشود، شیاطین همه عالم را میبلعند. آنها با اسم صلح دوستی، #جنگ_افروز اول جهانند؛ آنها با اسم #حقوق_بشر، بالاترین کسانی هستند که حقوق بشر را پایمال میکنند؛ آنها در عین ادعای خیرخواهی، آنچه را برای دیگران میخواهند جز #شر نیست، برای خودشان هر چه هست میخواهند و دیگران را #پایمال میکنند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹...و #حق_زبان، گرامی داشتن آن از دشنام و عادت دادنش به #خیر، و ترک یاوهای است که فایدهای در آن نیست، و نیکی کردن درباره مردم، و #خوبی_گفتار درباره ایشان است؛ و #حقّ_گوش، منزه داشتن آن از شنیدن #غیبت، و از شنیدن چیزی که شنیدنش روا نیست؛ و #حق_چشم این است که آن را از چیزی که برای تو #حلال نیست فروبندی و نگاه کردن با آن را وسیله #عبرت قرار دهی.
📕وسائلالشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه درست تنبیه کودکان
🔹درباره شیوه درست تنبیه کودکان باید دقت کرد. والدین باید بدانند که اصل تربیت فرزندان باید بر #تشویق بنا باشد، و تا به اندازه کافی فرزندمان را تشویق نکردیم، نباید تنبیه کنیم. والدین باید به دنبال رفتارهایی در فرزندشان باشند که بهانه ای برای تشویق شان باشد نه تنبیه. #تشویق_کودک باعث تکرار رفتار مثبت کودک میشود و حرف والدین را بهتر گوش می دهد. اما گاهی والدین مجبور هستند کودک خود را تنبیه کنند که در این شرایط باید از شیوه های مناسب برای تنبیه کودکان استفاده کنند. یکی از روش های تنبیهی برای مقابله با رفتار نامناسب کودک نادیده گرفتن است. اگر کودک گریه های بی مورد دارد، جیغ می زند، فحاشی می کند و... والدین باید این رفتارها را نادیده بگیرند و ارتباط فیزیکی و تماس چشمی با کودک را قطع کنند، اما زمانی که کودک رفتار را تکرار نکرد، ارتباط مجدد برقرار می کنیم.
🔹روش بعدی برای تنبیه کودک، محروم سازی است. هنگامی که کودک رفتار نامناسبی انجام می دهد باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه او را از چیزهایی که دوست دارد محروم کنید، اما نباید مثلاً به کودک بگویید «دیگه نمی گذارم تلویزیون نگاه کنی»، چرا که خود کودک هم میداند واقعی نیست و تاثیری ندارد، بنابراین همان محرومیت چند دقیقه ای کافی است. روش دیگر برای تنبیه کودک آن است که کودک را در اتاقی قرار دهیم که هیچ وسیله ای برای سرگرمی در آن قرار نداشته باشد، اما مدت زمانی که کودک در اتاق است باید محدود باشد؛ به عنوان مثال برای کودک ۲ ساله ۱ دقیقه و در کل ۵ سال به پایین ۵ دقیقه قرار گرفتن در اتاق کافی است.
🔹تنبیه بدنی کودک آسیب هایی دارد. تنبیه بدنی در کوتاه مدت شاید جوابگو باشد، اما در بلندمدت موثر نیست و والدین تبدیل به یک الگو پرخاشگری برای کودک می شوند، بنابراین کودک نیز پرخاشگری را از والدین یاد می گیرد. تنبیه بدنی رابطه با کودک را مخدوش می کند. والدین باید یک منبع امن برای کودک باشند تا کودک آرامش را از آنها دریافت کنند؛ اگر والدین به یک منبع ترس برای کودک تبدیل شوند نمی توان انتظار برقراری رابطه خوب بین والد و کودک را داشت. عدم برقراری رابطه مناسب بین والد و کودک پیامدهای مخربی در تمام سال های کودکی، نوجوانی و بزرگسالی دارد.
منبع: حوزه نت به نقل از مجله سلامت
#فرزند #کودک #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اگر حسابمان را با خدا تصفیه میکردیم
🔸آیتالله العظمی بهجت (قدسسره):
🔹اگر حساب مان را با خدا تصفیه میکردیم، حساب های دیگر تصفیه و اصلاح میشد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص١١
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار روانی تهمت به دیگران از منظر قرآن کریم (بخش اول)
🔸 #تهمت به دیگران یکی از #گناهان_کبیره به شمار میآید که خدای متعال، کننده این کار را مورد عذاب سختی قرار میدهد. در #تهمت، شخصی را به دروغ به کار نادرستی نسبت میدهند، در حالیکه اینگونه نیست؛ ضمن اینکه تهمت، زمینه ساز بی اعتمادی میان افراد یک جامعه نیز هست. در این نوشتار با آثار روانی تهمت به دیگران از نگاه قرآن کریم، و نیز با تعریف تهمت و تفاوت آن با بهتان و سوءظن و آثار آن بیشتر آشنا میشوید.
💠مقدمه
🔹یکی از مشکلات جامعه بشری که از دیرباز شایع بوده و آسیب های فراوانی به زندگی وارد کرده است، بیماری نابود کنندهی #تهمت است. تهمت یکی از گناهان زبان است، و پیامدها و آثار شوم و مخربی دارد؛ بدین سبب باید در راه درمان آن بسیار تلاش کرد.
💠تعریف تهمت
🔹 #تهمت از ریشه ی وهم به معنای اظهار گمان بدی است که به دل انسان راه یافته است و سرچشمه ی آن سوءظن است. [۱]
💠تفاوت سوءظن با تهمت
🔹هرگاه کسی از رفتار، گفتار یا حالات دیگران برداشت بدی داشته باشد، ولی این برداشت را بروز ندهد و فقط در درونش پنهان بماند، به #سوء_ظن مبتلا شده است، ولی اگر برداشت ناشایستش را اظهار کند، به رفتار او #تهمت گفته میشود؛ پس تفاوت سوءظن و تهمت، در آشکار کردن گمانی است که از رفتار دیگری برداشت شده است. [۲]
💠تفاوت بهتان با تهمت
🔹در #بهتان، انسان میداند کسی که به او نسبت ناروا میدهد، کار اشتباهی انجام نداده است، ولی از روی غرض مانند دشمنی، کینه و حسد، صفت یا رفتار ناشایستی را به او نسبت میدهد؛ اما در #تهمت، انسان برداشت خود از رفتار دیگری را مد نظر قرار میدهد و او را متهم میسازد، در حالی که نمیداند این رفتار از او سر نزده است. برای نمونه اگر انسان، شخصی را با سلاح گرم کنار مقتولی ببیند و به او نسبت قتل بدهد، در حالی که میداند قاتل نیست، رفتارش #بهتان نامیده میشود و اگر نداند او قاتل نیست، به رفتارش #تهمت گفته میشود. [۳]
💠تاثیر تهمت بر شنونده آن
🔹در #تهمت، شنونده از تهمت زننده، اخباری را میشنود که بر حدس و گمان استوار است و از درستی و نادرستی آن آگاه نیست؛ حال آن که اگر شنونده نفسی ضعیف داشته باشد، تحت تاثیر تهمت قرار میگیرد و نگاهش در مورد متهم عوض میشود. حتی اگر با گویندهی تهمت برخورد کند و تهمت او را برگرداند، امکان دارد از لحاظ اخلاقی و روانی تحت تاثیر قرار گرفته و اعتمادش به متهم کم شود. [۴] امام علی (ع) میفرماید: «ای مردم! کسی که برادر دینی اش را اینگونه شناخت که او در دین محکم و استوار است و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف دیگران گوش کند؛ همانا کسی که تیر می اندازد، گاهی تیرش به خطا میرود و آنچه که گفته میشود و نادرست است، از بین میرود و خداوند شنوا و گواه است. هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] اخلاق الهی، ج۴، ص۱۴۴
[۲] همان، ص۱۴۵
[۳] اخلاق الهی، ص۱۴۵
[۴] همان، ص۱۵۰
[۵] بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش زنان ایرانیِ مسلمان در نهضت انقلابی ملت
🔹از بعد از پیروزی انقلاب، درباره مسأله #زن و تلاش برای دفاع از #حقوق_زنان، فعّالیت های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از #زن_ایرانی تجلیل شده است. پیشقراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه وجود برای #زنایرانىِمسلمان ارزش و احترام قائل بود.
🔹همین بینش بود که موجب شد #زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند؛ به طوری که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی شد؛ یا اصلاً پیروز نمیشد، یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید میآمد. بنابراین، حضور #زنان مشکلگشا بود. در جنگ هم همین طور بود، در مسائل دیگر از اوّل انقلاب تا بهحال هم همین گونه بوده است. بنابراین، تلاش زیادی شده است...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دو پیشنهاد راهبردی برای ارتقای سواد رسانهای
🔸همه ما باید نسبت به ارتقای #سواد_رسانهای خود اقدام کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم:
💠«طراحی رژیم مصرف رسانهای»
🔹به اینکه چه میزان اطلاعاتمان را از کدام رسانه دریافت میکنیم، حساس باشیم. کسانی که سواد رسانهای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات دریافت میکنند. اگر رژیم مصرف رسانهای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانهای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد.
💠«تبدیل شدن از مخاطب منفعل به مخاطب فعال و منتقد»
🔹اگر بدانیم #رسانهها واقعیت را میسازند، از این به بعد استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در مواجهه با رسانه ها در پیش خواهیم گرفت. برای تبدیل شدن به خواننده، بیننده و شنونده فعال رسانهها، همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱) چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف او چه بوده است؟)؛ ۲) چه ارزشها و دیدگاههایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳) احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟
منبع: وبسایت عصر هوشمندی
#سواد_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احساس خطر دشمنان از قدرت اسلام
🔹در یک همچو عصری که #دنیا پُر است از #اشرار، و دنیا پُر است از #ستمکاران، در #ایران یک همچو تحولی پیدا شد به عنایت خدای تبارک و تعالی. یک همچو عنایتی از جانب خدای تبارک و تعالی شد که این ملت را متحولش کرد از آن وضعی که سابق داشت به این وضعی که حالا دارد. شما بدانید، هر چه #تبلیغات_دنیا و #شیاطین_دنیا بر ضد شما میگویند، دلیل بر قدرت شماست. اگر شما یک #ملت_قدرتمند نبودید به تبع #اسلام و به تبع پاسداران حقیقی اسلام، اینها با شما کار نداشتند.
🔹این همه #تبلیغاتی که شما الآن در دنیا می بینید که هر وقت یک رادیوی خارجی را باز بکنید می بینید که راجع به ایران یک #تبلیغ_سوئی دارد - و لو با صورت های مختلف - این برای این است که، فهمیدند اینجا قدرت است، #احساس_خطر کردند از شما جوانها، احساس خطر کردند از شما قوای مسلحه. این احساس خطر است که راه افتادند این ور، آن ور، همه جا دنبال ایناند که یک فکری بکنند که این را خاموشش کنند. این آتشی که به نظر آنها آتش است - و رحمت است و آنها به نظرشان آتش است - این آتش را میخواهند خاموش کنند با هر حیله...
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مُرُوا صِبيانَكُم بِالصَّلاةِ إذا بَلَغُوا سَبعَ سِنينَ.
🔹كودكان خود را وقتى به هفت سالگى رسيدند، به خواندن #نماز امر كنيد.
📕مستدرك الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۲۸
#پيامبر_اکرم
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رازداری در اسلام (بخش دوم و پایانی)
🔸تیری که از کمان رها گشت و گلوله ای که از سلاح شلیک شد، دیگر به کمان و سلاح برنمیگردد. #راز، همان تیر و گلوله است که وقتی از چنگ گریخت، دیگر از اختیار بیرون است. اگر تا آن لحظه، راز در گروگان بود، پس از افشاء، فرد در گرو آن است.
🔹آموزههای اسلامی، ما را از #افشای_راز خود و دیگران بازداشته است و حد مجاز آن را به میزانی مصلحت میداند که مشکلی پیش نیاید. از این رو، به همه توصیه میکند دوست خود را از رازت باخبر نکن، مگر بر رازی که اگر دشمنت هم بداند به تو زیانی نرساند؛ زیرا گاهی دوست نیز دشمن گردد. امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «دوستت را از #راز خود آگاه مكن، مگر بر رازى كه اگر دشمن از آن آگاه شود، نتواند به تو زيانى رساند؛ زيرا دوست نيز ممكن است روزى دشمن شود». نظامی گوید: «چنان گو راز خود با بهترین دوست/ که پنداری که دشمن تر کسی او است». این مسئله، از چنان اهمیتی برخوردار است که امام سجاد (ع) حاضر است به جبران دو خصلت شیعیان، مقداری از گوشت دست خود را فدیه دهد (فدا کند)؛ شتابزدگی و #رازنگهدار نبودن؛ حضرت میفرماید: «کاش پاره ای از گوشت دستم فدای دو صفت برای شیعه میشد؛ شتابزدگی بهنگام خشم و کم ظرفیتی در نگهداری راز».
🔹یکی دیگر از جلوههای زیبای بحث هنر بهره گیری از گوش و زبان و مسئله رازداری، فاصله گرفتن از جایگاه گفتن یا شنیدن است. انسان دیندار نیاز دارد گاهی از مردم چیزی نشنود و چیزی به ایشان نگوید؛ چنانکه رسول اکرم (ص) از خاموشی، به طلا، و از سخن، به نقره یاد میکند. این حالت خاموشی و سکوت را #صمت گویند که زیبایی ویژه ای به دیندار می بخشد؛ چرا که زیبایی گل، در سکوت اوست. آن حضرت ضمن سفارش به صمت، علت این تأکید را نیز گوشزد مینماید: «بر تو باد خاموشی بسیار که باعث دوری شیطان، و یاور تو در کار دینت است». صائب تبریزی گوید: «به غیر شهد سکوت، آن کدام شیرینی است / که از حلاوت آن، لب به یکدگر چسبد».
🔹امام علی (ع) نیز ضمن اینکه سکوت را ایمنی بخش از خطرها و ناراحتی ها میداند، درباره آن به نکته جالبی اشاره میکند: «در خاموشی، ایمنی از پشیمانی است، و جبران آنچه به خاطر سکوت از دست رفته، آسان تر است از جبران فایده ای که به دلیل سخن گفتن از کف دادهای». اولیای الهی، به دلیل فتنه های زبان، صمت و سکوت را در مواردی که لازم میدانستند، برابر با فرمان های حق، شعار خود قرار میدادند. آنها دنیای خلوت، سکوت و خاموشی را برای تفکر و اندیشه در حقایق غنیمت میشمردند، و برای یافتن واقعیت های معنوی و الهامات غیبی به کار فکری می پرداختند؛ چنان که پیامبر گرامی اسلام (ص) از حضرت حق روایت میکند که به من سفارش فرمود: «آن یکون صمتی فکرا؛ خاموشی و سکوتم اندیشه باشد».
📕اسلام و زیباییهای زندگی؛ رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی (دکتر داود رجبینیا) صص ۴۹۱-۴۹۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول
منبع: وبسایت راسخون
#راز #رازداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حدیث ثقلین و اثبات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔹 #حدیث_ثقلین از ادله اثبات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ زیرا در آن حدیث میفرماید: «إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا؛ قرآن و عترت از هم جدا نمیشوند». [۱] یعنی چه حاضر باشند یا غایب. اگر کسی این حدیث را تحقیق و معنای آن را تحصیل کند، #مسئله_غیبت خیلی برای او واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، «لَزِمَ الْإِنْفِکاک بَینَ الْقُرْآنِ وَ الْعِتْرَةِ؛ لازمه آن جدایی بین قرآن و عترت خواهد بود».
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۶۹
پی نوشت؛
[۱] اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم (ص) نقل شده است: «إِنی تارِک فیکمُ الثقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخَرِ کتابَ الله حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السماءِ إِلَی الأَرْضِ وَ عِتْرَتی اهلبیتی وَ إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما به یادگار میگذارم که یکی از دیگر بزرگتر است: یکی کتاب خدا، که ریسمانی است که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است و دیگری بستگان و خاندانم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند. (مسند احمد، ج۳، ص۱۴. نیز ر.ک: مسند احمد، ج۳ ،۲۷ و ۵۹؛ مجمعالزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۶۳؛ مسند ابنجعد، ص۳۹۷، منتخب مسند عبدبنحمید، ص۱۰۸؛ خصایص نسایی، ص۹۳؛ مسند ابییعلی، ج۲، ص۲۹۷ و ۳۷۶؛ معجم صغیر طبرانی، ج۱، ص۱۳۱ و...) .
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار روانی تهمت به دیگران از منظر قرآن کریم (بخش دوم و پایانی)
🔸 #تهمت به دیگران یکی از #گناهان_کبیره به شمار میآید که خدای متعال، کننده این کار را مورد عذاب سختی قرار میدهد. در #تهمت، شخصی را به دروغ به کار نادرستی نسبت میدهند، در حالیکه اینگونه نیست؛ ضمن اینکه تهمت، زمینه ساز بی اعتمادی میان افراد یک جامعه نیز هست. #تهمت_زدن آثار و نتایج متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
💠گناه آشکار
🔹قرآن مجید درباره #تهمت و #بهتان تعبیر به #گناه_آشکار میکند. همچنین امام صادق (ع) فرمود: «کسی که برادر مسلمان خود را متهم کند، ایمان در دل او ذوب میشود، همانگونه که نمک در آب ذوب می شود». [۱] شخصی که #تهمت میزند چندین گناه مرتکب میشود. از طرفی دروغ میگوید که نسبت ناروا به دیگری میدهد، و از سوی دیگر غیبت آن شخص را میکند؛ زیرا او را به چیزی که کراهت دارد و راضی نیست متصف میکند، و از سویی انسان پاک و بی گناهی را متهم ساخته و آبرویش را می برد. بنابراین کسی که #تهمت میزند، بار گناهش بسیار سنگین می باشد و تهمت همانند تیری است که به محض اصابت به هدف، آن را متلاشی میکند، و شخصیت و آبروی متهم را بر باد میدهد و قلب او را برای همیشه جریحه دار میسازد، در نتیجه عذاب دردناکی در انتظار او خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «کسی که به مرد یا زن با ایمان #بهتان بزند یا دربارهی او چیزی بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر کوهی از آتش قرار میدهد تا از مسئولیت گفتارش بیرون آید». [۲]
💠عیب جویی و کفر
🔹کسی که با برادر دینی خود تظاهر دوستی میکند و اعتماد او را به خود جلب میکند، ولی در باطن با او دشمن است و لغزشها و اشتباهات و نقاط ضعف او را به خاطر میسپارد تا در فرصتی مناسب او را بی آبرو کند، سرانجام خود را به مرز #کفر نزدیک میکند. امام صادق (ع) میفرماید: «دورترین حالات انسان از خدا این است که با کسی طرح دوستی بریزد و لغزش های او را به خاطر بسپارد تا روزی او را رسوا سازد». [۳]
💠عذاب دردناک
🔹کسانی که به جای انتقاد سالم و سازنده، فقط به فکر آشکار کردن عیوب مردم باشند تا از اعتبار آنان بکاهند، مرتکب گناهی بزرگ شده اند که به خاطر آن عذابی دردناک پیش رو خواهند داشت. [۴] قرآن کریم در این باره میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ [نور، ۱۹] کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند میداند و شما نمیدانید!». بر هر انسان مسلمانی به حکم اخلاقی واجب است زمانی که از برادر دینی خود اشتباهی دید، در پنهان به او تذکر دهد تا در صدد رفع آن گناه برآید، نه اینکه بعد از دیدن خطا و اشتباه، آبروی او را ببرد و خود را مستحق عذاب آتش کند. چون با این کار، رابطه خود و او را خراب کرده و نزد دیگران غیر قابل اعتماد جلوه میکند.
💠نشانه بی ایمانی
🔹برای هر چیزی نشانه ای است. امور باطنی نشانه هایی دارد. یکی از نشانه های ایمان، ترک تهمت است و گرفتاری به تهمت، نشانهی بی ایمانی است. انسان مومن، به دیگران نسبت ناروا نمیدهد، و آرامش را از خود و آن فرد سلب نمیکند. امام علی (ع) میفرماید: «مومن با برادر مومنش فریبکاری نمیکند و به او خیانت نمی ورزد و او را خوار نمیسازد و به او تهمت نمیزند». [۵]
💠توبیخ
🔹کسی که به دیگری به ویژه همسرش نسبتی ناروا دهد، از سوی خداوند مورد توبیخ قرار میگیرد. همچنان که قرآن کریم میفرماید: «وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا؛ [نساء، ۲۰] و اگر تصمیم گرفتید که همسر دیگری به جای همسر خود انتخاب کنید، و مال فراوانی (بعنوان مهر) به او پرداختهاید، چیزی از آن را پس نگیرید! آیا برای بازپس گرفتن مهر آنان، به تهمت و گناه آشکار متوسل میشوید؟!».
💠نتیجه گیری
🔹با توجه به مطالبی که در مقاله عنوان شد، نتیجه میگیریم #تقوای_زبان در زمان ما کم شده است، خصوصا اگر کسی نظرش با دیگری مخالف باشد، گاها به خودش اجازه میدهد هر تهمتی را به او نسبت دهد. چنانچه تقوای زبان ما کم شود، لطف خداوند هم بر ما کم میشود. وقتی مردم احترام و حیثیت یکدیگر را رعایت نکنند، خدا نیز آبروی آنها را حفظ نخواهد کرد و لطف بی کرانش را از ما دریغ خواهد کرد.
پی نوشتها؛
[۱] اخلاق عملی، ص۸۶
[۲] اخلاق عملی، ص۸۷
[۳] همان، ص۸۸
[۴] همان
[۵] الخصال، ج۲، ص۶۲۲
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم عليه السلام:
🔸لَو كانَ فِيكُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائمُنا.
🔹اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، #قائم ما قيام میكرد.
📕مشكاة الأنوار، ص ۱۲۸
#امام_کاظم #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد