✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشن ترين دليل بر ابطال جبر چيست؟
🔹گرچه فلاسفه و دانشمندان الهى پيرامون مسئله آزادى اراده انسان بحث ها و دلايل مختلفى دارند، امّا براى اين كه راه را كوتاه و ميانبُر كنيم، به سراغ روشن ترين دليل طرفداران آزادى اراده میرويم و آن وجدان عمومى انسان ها است.
🔹توضيح اين كه: ما هر چيز را انكار كنيم، اين واقعيّت را نمیتوانيم منكر شويم كه در همه جوامع انسانى، اعم از خداپرست و مادى، شرق و غرب، قديم و جديد، ثروتمند و فقير، توسعه يافته و توسعه نايافته، و داراى هر گونه فرهنگ، همه بدون استثناء در اين مسئله توافق دارند كه بايد #قانون بر جوامع انسانى حكمفرما شود، و افراد در مقابل قوانين #مسئوليّت دارند، و كسانى كه از قانون تخلف كنند بايد به نحوى مجازات گردند.
🔹خلاصه اینکه حاكميت قانون، مسئوليّت افراد در برابر آن، و مجازات متخلّف، از مسائلى است كه مورد اتّفاق همه عقلاى جهان است، و تنها اقوام وحشى بودند كه اين مسائل سه گانه را به رسميت نمیشناختند. اين مسئله كه از آن به #وجدان_عمومى مردم جهان تعبير میكنيم، روشن ترين دليل بر آزادى اراده انسان و دارا بودن #اختيار است. [۱]
پینوشت؛
[۱] ۵۰ درس اصول عقائد برای جوانان، مكارم شيرازى، ص ۱۲۲
منبع: سایت انوار طاها
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹#امام_صادق علیه السلام فرمود: «الْحَسَبُ الْفِعَالُ وَ الشَّرَفُ الْمَالُ وَ الْكَرَمُ التَّقْوَى»؛ (سرشناسی و #بزرگى [انسان]، #اعمال [نیک] است؛ و #شرافت و ارجمندى، دارايى است؛ و بزرگوارى، #تقوا است)
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش اول)
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد». اين دو وصفى كه امام (ع) درباره #پيامبر_اكرم (ص) بيان فرموده، جامع همه اوصاف خير است؛ ايستادن در برابر مشكلات و تحمّل در برابر مصائب؛ تا آن مقاومت و تحمّل نباشد، هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد. جمله «تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ»، نشان مى دهد كه حوادث گلوگير در برابر پيامبر (ص) يكى دو تا نبود، بلكه او جرعه جرعه از جام مصائب مى نوشيد و تحمّل مى كرد؛ جمعى از بهترين يارانش را از او گرفتند صبر كرد، انواع مشكلات و موانع را بر سر راه او ايجاد كردند، ولى از همه آنها عبور نمود و اين در واقع درسى است براى همه كسانى كه مى خواهند با طاغوت ها مبارزه كنند و به اصلاح جامعه خويش بپردازند.
🔹سپس امام علی (ع) بخشى از مشكلات عظيم پيامبر اسلام (ص) در دوران رسالتش را در چند جمله كوتاه و پرمعنا بيان کرده و مى فرمايد: «وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ، وَ تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَها، مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ، وَ أَسْحَقِ الْمَزَارِ؛ تا آنجا كه نزديكان او رنگ دگرگون كردند، و دوران بر ضد او گرد آمدند. عربها تا بر او تازند مهارها از سرها برگرفتند و براى تاختن بر او بر شكم مركبها تازيانه زدند تا از دورترين اقامتگاه هاى خود كينه توزى خود را در محل و مأواى او فرود آوردند».
🔹جمله «تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ» اشاره به اين است كه جمعى از بستگان نزديك پيامبر (ص) مانند عباس كه تمايل به حمايت از او داشتند، در كار خود ثابت قدم نبودند. جمله «تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ» اشاره به شاخه هاى دورتر قبيله قريش است كه دست به دست هم دادند و قبايل ديگر را نيز تحريك كردند تا در برابر پيامبر اسلام (ص) بايستند، و در چنين شرايطى كه نه نزديكان جرأت حمايت شجاعانه اى داشته باشند و نه دوران (دشمنان)، در عداوت و دشمنى كوتاهى كنند، مشكلات عظيمى پيدا مى شود كه ايستادگى در برابر آن بسيار سخت است. جمله «خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا» اشاره به سرعت و شتاب شديد مخالفان در عداوت و دشمنى با آن حضرت است؛ زيرا هنگامى كه بخواهند مَركب به سرعت پيش برود، افسار آن را سست مى كنند و با شلّاق بر پهلوها و شكم آن مى زنند. #ادامه_دارد...
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آموزش تفکر محور
🔹اگر #تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود: «یاد دادن #دانش»، کار دوّم که از این مهمتر است، «یاد دادن #تفکّر» است، سوّم، «رفتار و اخلاق»؛ #آموزش_رفتارى، #آموزش_اخلاقى.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۲/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصلاح شخصی و اجتماعی
🔹از جمله تاکیدات دین مبین اسلام، تاکید به #محاسبه_نفس است تا اینکه بدانیم در طول روز چه مقدار موفق در عمل کردن به فرامین الهی بودهایم و چه مقدار در این امر کوتاهی کردهایم. امام کاظم (ع) در مورد محاسبه نفس میفرمایند: «کسى که هر روز به حساب خویش نرسد از ما نیست، اگر کار خوبى انجام داده، از خدا توفیق فزونى طلبد و اگر عمل بدى انجام داده، استغفار کند و به سوى خدا برگردد و توبه کند!» [۱]
🔹این روایت به روشنی به فلسفه و حکمت «محاسبه نفس» اشاره کرده که مایه فزونى حسنات و جلوگیرى از سیئات و جبران آنها میگردد. از طرفی همانطور که در دین به اصلاح نفس و رشد و کمال شخصی تاکید شده، با دستوراتی مانند وجوب امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به اصلاح جامعه نیز تاکید شده است، و این نشان از مهم بودن بُعد شخصی و اجتماعی افراد در دین است، که هر فرد همانطور که باید به فکر اصلاح خود باشد، باید به فکر ترقی و رشد اطرافیان و جامعه خود نیز باشد.
🔹پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرمایند: «هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بَدان آنها را بر آنان مسلّط گرداند». [۲] از اینرو حکومت اسلامی نمی تواند نسبت با مردم و جامعه، بی تفاوت باشد، بلکه یکی از وظایف حکومتها، بسترسازی و ایجاد فضایی برای رشد جامعه است. اگر جامعه ناسالم و فاسد شد، آدمهای فاسد منسب ها و رسانه ها و قدرت را به دست می گیرند و حکومت هم فاسد می شود؛ پس حکومت، هم باید امر به معروف کند و هم امر به معروف بشود.
پی نوشتها؛
[۱] ابن شعبه حرانى، تحف العقول، جامعه مدرسين، چ دوم، ص ۳۹۶
[۲] كلينى، الكافی، دار الكتب الإسلاميه، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۷۴
نویسنده: کاظمیان
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن عسکری عليه السلام:
🔸«عَلَيْكَ بِالإقْتِصادِ وَ إيّاكَ وَ الإسْرافَ».
🔹بر تو باد به #ميانه_روى و #اعتدال و پرهيز از #ولخرجى و #اسراف.
📕احقاق الحق ۱۲، ص ۴۶۷
#امام_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عید نوروز در دین اسلام
🔹به طور کلی #اسلام در برخورد با آداب و رسوم اقوام و ملت ها، آن دسته از آداب و رسوم هایی که خرافی نبوده و با شئون انسانی ناسازگار نبوده را تأیید نموده است، و تنها با آداب ورسوم هایی که خرافی بوده، یا با افکار نامناسب همراه بوده است را مردود شمرده است. در مورد جشن #نوروز نیز از آنجا که این جشن با آداب ورسوم خوبی همچون نظافت و پاکیزگی، لباس نو پوشیدن، هدیه دادن، صله رحم، تفکر و تدبر در آفرینش و... همراه است مورد تأیید اسلام قرار گرفته است، به گونهای که همزمان با ظهور اسلام، بسیاری از سنن غلط همانند آتش پرستی و منع دفن مردگان از بین رفت، ولی «نوروز» به عنوان یک جشن ملی باقی ماند.
🔹حتی پیشوایان دینی آن را حیاتی دوباره بخشیدند و آن را به دعا و نیایش آراستند. دکتر شریعتی در این باره میگوید: #اسلام، «نوروز» را جلای بیشتری داد، شیرازه بست و آن را با پشتوانه ای استوار از خطر زوال در دوران مسلمانی ایرانیان مصون داشت... نوروز که با جان ملیت زنده بود، روح مذهب نیز گرفت. جالب اینکه «ایرانیان» نیز زمانی که با زیبایی های اسلام آشنا شدند، با جان و دل آن را پذیرفتند و خدمات ارزشمندی را به اسلام انجام دادند.
💠نوروز در روایات اسلامی
🔹معلی بن خنیس میگوید: روز نوروز بر امام صادق (ع) وارد شدم به من فرمودند: «آیا این روز را میشناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ میدارند و به یکدیگر هدیه میدهند. حضرت فرمودند: سوگند به آن خانه کهن که در مکه است، این روز یک ریشه کهن دارد که برایت بازگو میکنم تا آن را دریابی. ای معلی، روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریکی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد... هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم، زیرا #نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست؛ ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهادید...». [۱]
🔹در مفاتیح الجنان از قول امام صادق (ع) آمده است: «چون نوروز شد، غسل کن و پاکیزه ترین جامههای خود را خوشبو گردان و در آن روز، روزه بدار و چون از نماز پیشین فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار و بعد از نماز، سجده شکر به جای آور...». [۲] بنابراین هر چند «جشن نوروز»، جشن ما ایرانیان است، اما به دلیل هماهنگی آن با اسلام، مورد پذیرش آن قرار گرفته است و به دلیل جایگاه مذهب در نزد ایرانیان، آموزه های زیبای آن نیز در این جشن وارد شده است، مگر نه اینکه ایرانیان سال نوی خود را با دعا و نیایش آغاز مینمودند؛ دعای یا مقلب القلوب و الابصار... صرف نظر از هر آیین و مذهب و قومیتی خاص، دلهای انسانها را به کسی که گرداننده و متحول کننده قلبهاست توجه داده، و جانها را متوجه کسی که تدبیر عالم به دست اوست نموده، و از چنین موجودی تقاضای تحول احوال به بهترین حال میشود.
🔹براستی میتوان دعا و نیایشی کاملتر و جامع تر از این نیایش یافت؟ فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت یک امر تکوینی و نشانه ای از قدرت خداوند است که پس از دوره خزان و مرگ طبیعت، خداوند متعال به آن جان و حیاتی دوباره بخشیده و عظمت و قدرت خویش را در آن به نمایش گذارده است؛ «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها». [حدید، ۱۷] و چنین معبودی شایسته پرستش و ستایش است و در هنگام تحویل سال از چنین پروردگاری درخواست تحول به بهترین حالات میشود. از این رو شایسته است ایرانیان که بهترین زمان را برای جشن انتخاب نموده اند، بهترین و کامل ترین نیایش ها را برگزینند که شایسته آنان باشد و دعای یا مقلب القلوب و الابصار... زیباترین جلوه ها را ترسیم نموده و بهترین درخواست را از خداوند مطرح نموده است.
پی نوشتها؛
[۱] میزانالحکمه، ج۹، ص ۴۲۰۲-۴۲۰۳
[۲] مفاتیح الجنان، ص ۵۹۸-۵۹۹
منبع: وبسایت پرسمان
#نوروز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء الله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم...
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الابْصار یا مُدَبِّر اللیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الاحوال، حوّل حالَنا الی احْسَنِ الْحال». تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء الله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طوری که سیره انبیاء از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الّا برای خدا و صلح نکرد الّا برای خدا... و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیاء بوده است. به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است.
🔹و عمده این است که «هواهای نفس» از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است؛ و من که گویندهام موفق نشدم به این عمل؛ و من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند؛ برای سلطه خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد؛ برای هواهای نفسانی نباشد؛ و خداوند ان شاء الله همه را توفیق بدهد که در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت کنند، و ان شاء الله این روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی. و السلام علیکم و رحمه الله.
آخرین پیام نوروزی (رادیو تلویزیونی) حضرت امام به ملت ایران ۶۸/۰۱/۰۱
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد